Recente berichten

Pagina's: 1 ... 8 9 [10]
91
Praatcafé / Re: speed pedelec's, de cowboys van de baan?
« Laatste bericht door JC Gepost op maandag 19 augustus 2019 - 10:21:00 »
92
Praatcafé / Re: speed pedelec's, de cowboys van de baan?
« Laatste bericht door jozef Gepost op woensdag 14 augustus 2019 - 12:36:33 »
Er gebeuren inderdaad al heel wat meer ongevallen met speedelecs dan met gewone fietsen. En het zal er nog niet op beteren.

Eén van de oorzaken waardoor het aantal verkeersslachtoffers in auto's relatief gedaald is, zijn de enorme investeringen van de fabrikanten in de passieve veiligheid. Maar bestuurders van een pedelec hebben uiteraard nagenoeg geen passieve veiligheid.
93
Praatcafé / speed pedelec's, de cowboys van de baan?
« Laatste bericht door JC Gepost op dinsdag 13 augustus 2019 - 09:07:58 »
Gisterenavond reed ik van Kontich richting Edegem. Aan het kruistpunt van de Kon. Astridlaan en de Duffelsesteenweg zie ik een speed pedelec verkeerslichten ontwijken door links af te slaan en even op het linkse fietspad te rijden. Hij houdt er een stevig tempo op na. Een beetje verder steekt hij over zonder over zijn schouder te kijken.
Wat later rijd ik hem ook voorbij richting centrum, hij rijdt goed 40 km/u. Aan het kruispunt met de Mechelsesteenweg rijd ik voor hem, maar niet ver. Ik moet rechts afslaan en houd er rekening mee dat hij er komt afgevlogen. Inderdaad zonder kijken en aan hoge snelheid draait hij ook rechts. Hier begint zone 30, ik rijd 30 km/u maar hij gaat gewoon op volle snelheid door. Pittig detail, het is hevig aan het regenen. In deze smalle straat met veel geparkeerde voertuigen en nogal wat voetgangers en andere fietsers lijkt me dat geen goed idee.
Uiteindelijk haal ik hem terug in op de Prins Boudewijnlaan. Daar negeert hij nog eens volkomen een rood licht, n.b. vlak voor een politiekantoor.
De fiets was zoals de meeste elektrische fietsen in orde met de verlichting, maar het helpt niet om in volledig donkere regenkledij te rijden zoals hij deed.
Op een afstand van pakweg 5 km maakt hij minstens 3 zware overtredingen. Hij is trouwens geen uitzondering, dergelijk gedrag zie ik regelmatig van speed pedelec's. Compleet associaal en roekeloos gedrag. Het is niet verwonderlijk dat we regelmatig zware ongevallen in de media zien verschijnen waarbij speed pedelec's betrokken zijn.
94
Praatcafé / Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Laatste bericht door jo Gepost op zaterdag 10 augustus 2019 - 12:26:22 »
Inderdaad absurd, laat ze ook een goede helm dragen.
Wat ik ook totaal niet snap is de regel dat bromfietsen klasse b en speedpedelecs op de rijbaan moeten, ipv  op het fietspad en de snelheid aanpassen naar de andere gebruikers van het fietspad.
Ik heb hier een brommertje staan en zou er perfect mee kunnen gaan werken , weer een auto minder in de file maar ik ben mijn leven niet beu, ik ga niet als menselijk schild dienen.
95
Praatcafé / Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Laatste bericht door Daffodil31LE Gepost op vrijdag 09 augustus 2019 - 05:35:09 »
Daarvoor is er een eenvoudige oplossing: Helmplicht intrekken. Het probleem lost zich dan vanzelf wel op.
96
Praatcafé / Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Laatste bericht door JC Gepost op donderdag 08 augustus 2019 - 13:43:11 »
Ik begrijp de wetgeving rond die elektrische fietsen totaal niet. Als je met een bromfiets cat. A rijdt moet je een volwaardige moto-helm opzetten. Bij een elektrische fiets die even snel kan als die cat. A hoef je geen helm op te zetten. Op een speed pedelec die 45 km/u kan is een gewone fietshelm voldoende. Ergens klopt dat niet!
97
Praatcafé / Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Laatste bericht door jozef Gepost op donderdag 08 augustus 2019 - 12:47:38 »
Tegen roekeloosheid zal blijkbaar nooit een kruid gewassen zijn.
98
Praatcafé / Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Laatste bericht door jo Gepost op donderdag 08 augustus 2019 - 00:45:47 »
99
Praatcafé / Re: Veel haken en ogen aan trip met stekkerauto
« Laatste bericht door JC Gepost op woensdag 24 juli 2019 - 12:28:01 »
Met een Tesla kan je zeker zomaar in je auto springen en een lange afstand rijden. Je voert je bestemming in en de auto plant de route via de superchargers. De status van deze laadpalen is gekend door de auto, je kan zelfs controleren hoeveel laadplekken er vrij zijn. Het netwerk is nu zo uitgebreid dat eigenlijk heel Europa kan doorkruisen. Enkel in het Oost-Europa moet je nog wat opletten.

Wat betreft de laadpasjes. Hier is zeker een initiatief nodig van de wetgever. Het zou ideaal zijn als je de laadpaal kan starten met een credit/debet kaart. Ik heb altijd een kaart bij van TheNewMotion. Hiermee kan je bijna alle laadpalen starten! De status van de laadpaal kan je controleren via de app en naar mijn ervaring is die altijd accuraat. Via Chargemap kan je ook laadpalen zoeken. Hier houden de gebruikers de informatie bij. Ik vind bv. een laadpaal in Berchtesgaden aan de Grabenschmiede. Ik kan die starten met het kaartje van TheNewMotion. Op de site zie ik nog wat foto's van de plek, handig om de paal te vinden en ik zie ook dat er op 14 juni nog iemand succesvol heeft geladen.

Met de andere merken EV's wordt het moeilijker. Het Ionity netwerk is nog niet uitgebreid genoeg maar dat zal het snel wel zijn. Je kan daar laadsnelheden halen die vergelijkbaar zijn met de superchargers van Tesla. Een Model 3 van Tesla laadt er nu zelfs sneller dan aan een supercharger! Als er geen Ionity palen in de buurt zijn moet je terugvallen op de tragere laders, in de meeste gevallen betekent dit Chademo of CCS aan 50 kW. Veel snelwegparking in Duitsland hebben zo'n laadpalen.

Bijvoorbeeld:
- Autobahnraststätte Bad Reichenhall
- Autobahnraststätte Hochfell
- Raststätte Chiemsee
- Bernau am Chiemsee (175 kW CCS!)
- Autobahnraststätte Samerberg
- Holzkirchen nord
- Autobahnraststätte Hofoldinger Forst

Gewoon een stukje snelweg in Duitsland van ongeveer de grens met Oostenrijk in de buurt van Salzburg richting Munchen. Die liggen zo dicht bij elkaar dat je al echt moeite moet doen om je wagen volledig leeg te rijden. Op hetzelfde traject komen nog twee ionoty chargers in Samerberg en Holzkirchen. Laadpalen genoeg dus!
100
Praatcafé / Re: Veel haken en ogen aan trip met stekkerauto
« Laatste bericht door jozef Gepost op woensdag 24 juli 2019 - 10:30:26 »
De juiste URL is https://www.telegraaf.nl/nieuws/1456750301/veel-haken-en-ogen-aan-trip-met-stekkerauto

Nooit eerder heb ik het gekend dat over zo een louter technisch onderwerp als elektrische wagens zo irrationeel geschreven wordt. Soms bij gebrek aan kennis, dikwijls uit puur fanatisme. Waarbij de standpunten van de voor- en tegenstanders mijlenver uit elkaar lijken te liggen. Een tekst met een objectieve weergave van voor- en nadelen lijkt zo zelden als witte mollen te zijn.

Het waardevolle aan het geciteerd artikel vind ik de reactie van de ANWB:

Citaat
Mensen die met een elektrische auto op vakantie gaan, doen er goed aan hun reis goed voor te bereiden, zegt de ANWB. „Zoek goed uit wat voor laadpas je hebt en waar je die kunt gebruiken”, zegt woordvoerder Ad Vonk. „Want er zijn verschillende betaalsystemen. Dat is nog lang niet universeel. We staan pas aan het begin van deze ontwikkeling.” Zomaar je elektrische auto inspringen om op vakantie te gaan, is zéér onverstandig. „Check het van te voren goed. Want anders kom je in de problemen”, aldus Vonk.

Maar een goede voorbereiding kan knap lastig zijn, waarschuwt Jaco Bijlsma, hoofdredacteur van Autovisie. Apps die laadpalen aangeven, zijn lang niet altijd ’up to date’ en betrouwbaar. Laadpalen kunnen zijn weggehaald. En als ze er wel staan, hebben sommige palen onvoldoende laadvermogen, waardoor het laden lang kan duren. Of kampen met software-storingen. „Je weet het dus nooit helemaal zeker.”

Dat is niet lekker op vakantie gaan, erkent Bijlsma. Want een lege accu op de vluchtstrook ’bijvullen’, is vrijwel onmogelijk. „Dan zul je moeten worden weggesleept.” Bijlsma: „Als ik zou moeten kiezen, ga ik liever met een benzine- of dieselauto op vakantie.”

Voor diegenen die naar Duitsland rijden: zonder brandstof of elektriciteit voor de aandrijving vallen langsheen de autosnelweg, kan een dure grap worden. Dit geldt niet als een panne, want het is vermijdbaar. Sta je er maximun 3 minuten, dan kost het 35 euro, anders 70 euro. Het geldt tevens als een zware nalatigheid in geval van aanrijding.
Pagina's: 1 ... 8 9 [10]