Recente berichten

Pagina's: [1] 2 3 ... 10
1
Mediatips en discussies / Re: Bericht aan de zg. Tesla-killers door Ben Sullins
« Laatste bericht door jozef Gepost op Gisteren om 15:45 »
Er werken hier in onze streek vele voormalige Oostblokkers. Velen hadden hogere studies kunnen doen, maar doordat ze vele kinderen hadden, konden de ouders geen hogere studies betalen. Sommige van die Oostblokkers hebben zelfs een voltijdse job en daarnaast nog een halftijdse. Desondanks leven ze hier als kluizenaars, want ze moeten elke maand een flink bedrag naar hun ouders sturen.

Hier bij ons kwam een Hongaar met zijn zus wonen, doch na een maand keerde die zus al terug naar Hongarije. Omdat de man slechts als keukenhulp werkte, verminderde ik tijdelijk de huur van 750 naar 450 euro. Tot ik vernam dat hij elke maand 300 euro naar zijn moeder stuurde. Ik heb hem toen gezegd: "Wat je naar je moeder stuurt, is wel geld waarmee je in de eerste plaats je huurgeld zou moeten betalen. Wij verhuren hier niet om jouw moeder te financieren."
2
Mediatips en discussies / Re: Bericht aan de zg. Tesla-killers door Ben Sullins
« Laatste bericht door jo Gepost op Gisteren om 11:47 »
Dat mag je dan weer niet zeggen, in sommige meer zuidelijk gelegen landen vinden ze het nog steeds een must om 9-11 kinderen te hebben om te overleven, dat zulk gedrag hun eigen probleem enkel groter maakt lijken ze niet te snappen.
3
Mediatips en discussies / Re: Bericht aan de zg. Tesla-killers door Ben Sullins
« Laatste bericht door JC Gepost op Gisteren om 11:42 »
Het enige dat onze milieuproblemen aanzienlijk kan verminderen is een serieuze bevolkingsreductie.
4
Mediatips en discussies / Re: Bericht aan de zg. Tesla-killers door Ben Sullins
« Laatste bericht door jozef Gepost op vrijdag 21 september 2018 - 17:13:30 »
Elke auto gebruikt tientallen grondstoffen die niet onuitputtelijk zijn, dat is geen eigenschap van de elektrische auto.

Een elektrische auto lost dus lang niet alle milieuproblemen op die auto's veroorzaken.
5
Mediatips en discussies / Re: Bericht aan de zg. Tesla-killers door Ben Sullins
« Laatste bericht door JC Gepost op vrijdag 21 september 2018 - 14:50:22 »
https://www.mo.be/analyse/wie-betaalt-de-groene-rekening-van-de-elektrische-auto

Dit artikel ga ik even 'debunken', gewoon omdat het te gemakkelijk is...

Citaat
De lithium-ion-accu van een elektrische auto bevat tientallen grondstoffen, die niet onuitputtelijk zijn: lithium, kobalt, zeldzame aardmetalen, nikkel, grafiet…

Elke auto gebruikt tientallen grondstoffen die niet onuitputtelijk zijn, dat is geen eigenschap van de elektrische auto. Wat betreft de materialen die gebruikt worden in de batterij, daar staan toch wel enkele kemels. Lithium is één van de meest voorkomende elementen, daar zullen we niet direct problemen mee krijgen. Kobalt is een vervelend beestje, echter lang niet alle accu's van elektrische auto's bevatten echter kobalt. Bij Tesla is dit wel het geval, maar men bouwt het gebruik van Kobalt af in de batterijen, bij de laatste batterijen is dat al veel minder. Bij mijn weten zitten er geen zeldzame aardmetalen in de batterij. Nikkel is zeker niet zo zeldzaam en wordt in allerlei toepassingen gebruikt, het gebruik in batterijen maakt hier maar een klein percentage van uit. Grafiet is zeker geen probleem.
Bovendien zijn al deze materialen relatief makkelijk te recycleren. Dit is dus niet zoals de ontginning van aardolie welke na verbranding voorgoed is verdwenen.

Citaat
De accu van een elektrische auto bevat tot 8 kilo kobalt

Deze bewering is fout. Zoals hierboven al vermeld bevat niet elke accu kobalt. Tesla gebruikt accu's met de zg. NCA chemie (Nickel - Cobalt - Aluminium). Ze beseffen dat kobalt in deze accu's een probleem is en men streeft naar een steeds lager gehalte aan Cobalt. De eerste Tesla's hadden tot 11 kg cobalt in de batterij. In Mijn Model X is dat al terug gebracht naar 7 kg en dit zelfs voor een grotere batterij. Bij de Model 3 is dit nog slechts 4.5 kg.

https://www.teslarati.com/tesla-battery-tech-cobalt-mining-industry/

Citaat
De lithiummijn Sales de Jujuy in Argentinië verbruikt bijvoorbeeld meer dan 7 miljoen liter water per dag.

Een lithium-mijn is geen mijn in de traditionele zin. Men pompt inderdaad grote hoeveelheden zout water van onder de zoutvlakte op. Dit water is verzadigd met zout, waaronder een zeker percentage lithium-zouten.  Het process is vrij eenvoudig en vereist grotere evaporatie-meren. Hier wordt het lithium geconcentreerd. Er wordt dus zeker geen drinkbaar water gebruikt bij deze 'mijnen'. Meer nog, die verdampingsvijvers liggen in zo droog mogelijk gebieden.

Wat betreft de zeldzame aarden die gebruikt zouden worden in de elektrische voertuigen slaat men ook de bal mis. Zeldzame aarden worden een beetje overal gebruikt, maar het meest in permanente magneten. Er zijn auto's die elektromotoren hebben met permanente magneten. De Tesla Model S/X hebben geen permanente magneten in hun motoren! Er zitten wel zeldzame aarden in bv. de beeldschermen maar dat is niet anders in ICE-wagens.

Kortom, weer een triestig stukje journalistiek. De schrijver heeft de klok horen luiden maar weet de klepel niet hangen.
6
Praatcafé / Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Laatste bericht door bert.covens Gepost op donderdag 20 september 2018 - 20:21:49 »
Mijn eerste gedacht was toch ook, dat een takelaar géén retentierecht heeft.  Hij mag je niet weigeren om je voertuig mee te geven. 

Mocht je weggetakeld zijn wegens foutparkeren, had het mss anders gelegen.  Dan nog, moest men je voertuig meegeven, maar zie je jezelf blootgesteld aan vervolging.  En dan valt het finaal gewoonlijk toch duurder uit voor betrokkene.

Maar nu schijnt zelfs niemand te weten waarom je getakeld werd ?  Vreemd.  Check in elk geval alvast grondig of er toch geen reden is waarom een verbalisant van mening zou kunnen zijn dat je in overtreding geparkeerd stond.  (ook, en vooral als dat ten onrechte zou zijn : je hebt er dan namelijk alle belang bij om bewijsmateriaal te verzamelen waaruit je onschuld kan blijken).
7
Praatcafé / Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Laatste bericht door jozef Gepost op donderdag 20 september 2018 - 17:43:45 »
@ os2lover:

Misschien overweeg je nu om met een wagen te rijden die moeilijk te takelen valt   zoals in deze video:D

Kijk nog eens goed of er geen schade aan je velgen is. Er zijn namelijk van die takelaars die een ketting aan de spaken van een lichtmetalen velg of aan de verluchtingsopeningen van een stalen velg haken, en dat laat meestal onfraaie sporen na.

De takelaar had inderdaad niet het recht om de wagen niet af te geven als je niet betaalde.

Citaat
Voertuigen getakeld na foutparkeren

Er wordt aangeraden om de takelkosten dadelijk te vereffenen bij het afhalen van het voertuig. Je bent dit evenwel niet verplicht. Wanneer je beslist op een latere datum te betalen kan het "te betalen bedrag" nog aangevuld worden met administratiekosten. Bij niet-betaling stel je je bloot aan gerechtelijke vervolging.

Retentierecht

Met betrekking tot het retentierecht ten aanzien van de op de terreinen van de takelaar gestalde voertuigen, wordt duidelijk gesteld: enkel bij gewone inbeslagnemingen ingevolge vermoeden van niet-verzekering, in navolging van de wet betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen (wet van 21/11/1989 - hoofdstuk V - afdeling 1 - art.21 tweede lid) bestaat een retentierecht. Er wordt immers letterlijk gesteld dat voor de opheffing van het beslag dient bewezen te zijn dat een verzekeringsovereenkomst werd gesloten overeenkomstig deze wet en dat de beslag- en bewaringskosten voor het motorrijtuig betaald zijn! Ten aanzien van de overige gestalde voertuigen bestaat geen enkel retentierecht en dient de takelaar bijgevolg deze voertuigen op vraag van de eigenaar/bestuurder vrij te geven, zelfs indien deze weigert te betalen. Dit geldt ook voor buitenlanders (zonder vaste verblijfplaats in België).

Bron: http://www.lokalepolitie.be/5376/vragen/verkeersboete/je-voertuig-werd-weggesleept

Blijf die flikken telefonisch lastig vallen tot je van die vent welke hem laten takelen heeft, verneemt waarom hij dat gedaan heeft.

Als je niet in overtreding geparkeerd stond en het voertuig niet als gevolg van een verkeersongeval diende getakeld te worden, geef dan opdracht aan je rechtsbijstandsverzekeraar om de takelkosten en je taxikosten terug te vorderen.
9
Praatcafé / Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Laatste bericht door JC Gepost op donderdag 20 september 2018 - 10:23:07 »
Gisteren liep ik te voet door de winkelstraat Bruul in Mechelen. Op een woensdagnamiddag, zeker als het goed weer is, is het daar zeer druk. Door Bruul rijden al langere tijd geen auto's of bussen meer waardoor de voetgangers de volledige straat voor zich hebben. Als fietser moet je hier dus goed opletten.
Gisteren laveerde er een man van ergens in de 30, samen met zijn zoon van pakweg 12, per fiets door Bruul. Beide hadden ze over quasi de gehele lengte van deze straat (pakweg 500  m) een smartphone in de hand en hadden ze veel meer aandacht voor de smartphone dan de medeweggebruikers. Mooi voorbeeld dat deze vader stelde!
10
Verkeersbeleid / Re: Nu moeten ze enkel parking Drongen nog terug sluiten
« Laatste bericht door JC Gepost op donderdag 20 september 2018 - 09:10:37 »
Wat mij in deze vooral dwars zit, is het volgende. 

Via de OBU, heft Vlaanderen miljoenen euro's aan tolgelden.
Maar om (een deel van) dat geld dan ook aan te wenden om deftige en (veilige) parkings te voorzien voor vrachtwagens, of reeds bestaande parkings te beveiligen, is blijkbaar teveel gevraagd.  Neen, met één pennenstreep wordt er beslist om diverse parkings botweg te sluiten.  En de vrachtwagenchauffeur moet maar zien dat hij tijdig een deftige parkeerplaats vindt voordat hij in de rats geraakt met zijn rij- en rusttijden.  En als hij gaat slapen moet hij maar hopen dat hem, zijn voertuig, en zijn lading die nacht niks overkomt. 

Geen kat die het zich zal aantrekken : electoraal is de beroepsgroep van vrachtwagenchauffeurs niet interessant genoeg en de tolgelden zijn toch al geïnd. 

De schaamte vér voorbij !

We kunnen een gedeelte van dit geld gebruiken om veilige parkings aan te leggen maar het kan toch niet de bedoeling zijn om parking-forten aan te leggen! We moeten de 'root-cause' wegnemen en dat is de mensensmokkel. Maar zo lang de linkie-winkies hier enige electoraal gewin uit denken te halen zal dit moeilijk blijven.
Pagina's: [1] 2 3 ... 10