Christophoros

Forumgemeenschap => Mediatips en discussies => Topic gestart door: JC op woensdag 19 september 2018 - 09:23:13

Titel: Bericht aan de zg. Tesla-killers door Ben Sullins
Bericht door: JC op woensdag 19 september 2018 - 09:23:13
Ben Sullins is een gekende vlogger in de Tesla-community. Hij is vooral bekend van zijn begrijpbare voorstelling van data. Deze vlog is anders van stijl maar één van zijn betere waar hij zich richt tot de zogenaamde Tesla-killers.

Het is volledig in het engels. De volledig uitgeschreven versie van de vlog vind je bij de omschrijving en kan je indien nodig snel door google-translate halen.

https://www.youtube.com/watch?v=5fW9ne9mFVk (https://www.youtube.com/watch?v=5fW9ne9mFVk)
Titel: Re: Bericht aan de zg. Tesla-killers door Ben Sullins
Bericht door: jozef op woensdag 19 september 2018 - 20:46:39
"Tesla is the best car"... jongens toch... wat de beste wagen is, is voor iedereen verschillend.
Titel: Re: Bericht aan de zg. Tesla-killers door Ben Sullins
Bericht door: jo op woensdag 19 september 2018 - 21:50:41
Ja momenteel ben ik blij verrast met hoe de Twingo het doet.
Titel: Re: Bericht aan de zg. Tesla-killers door Ben Sullins
Bericht door: JC op donderdag 20 september 2018 - 02:30:08
Hij heeft nochtans een punt. De traditionele automerken slagen er niet in om een bruikbare elektrische wagen op de markt te brengen. Als ze er toch ééntje hebben zoals GM met de Bolt dan is die bijna niet leverbaar. Alle andere aankondigingen zijn wat we in computerkringen vaporware noemen. Ondertussen blijkt er toch een elektrische Audi en Mercedes te komen, maar die staan lang zo ver niet als Tesla. Enkele maanden geleden liet ik iemand die aan de elektrische Audi's werkt in Vorst met mijn Tesla Model X rijden. Die man was laaiend enthousiast.

Het is trouwens niet alleen Tesla dat bruikbare elektrische wagens levert. Vergeet niet dat Ben Sullins in de VS woont waar de Model 3 al leverbaar is (hier ook binnenkort). Hier in Europa is Hyundai al enkele jaren op de markt met elektrische wagens met een zeer goede reputatie. Zij kunnen een deftige middenklasser leveren voor minder dan 40 000 euro. Neem hierbij de lagere energiekost, minder onderhoud, lagere wegenbelasting, ... bij en je hebt een economische bruikbare wagen met een bereik dat vergelijkbaar is met de Tesla's.
Dat is trouwens wat Ben ook zegt. Tesla brengt een voertuig met een bereik van 400 km in realistische omstandigheden, ook Hyundai doet dat met zijn 64 kWh modellen die weldra beschikbaar zijn in België (en al geleverd worden in Noorwegen). Als je dan kijkt wat bv. Audi doet, zij brengen een elektrische Audi op de markt met een batterij van 95 kWh wat niet slecht is. Maar ze baseren deze op een chassis van een ICE-voertuig, weegt meer dan een Tesla Model X, heeft een slechtere luchtweerstand en een veel slechter batterij-management. Die 26 kWh/100 km geloof ik daarom voor geen meter. In de praktijk gaat die nauwelijks over de 300 km geraken en het ding is eigenlijk nog niet leverbaar. Voor de prestaties moet je de Audi ook niet nemen.

Laat ze maar aanmodderen die 'grote' Europese merken. Vergeet niet dat het net deze merken zijn die in de VS, maar bv ook in NL het hardst te lijden hebben onder de concurrentie van Tesla. Ik zie op relatief korte termijn één van de grote Duitse merken verdwijnen van de personenwagen markt. Wacht maar tot de lease-markt zich op de elektrische wagens stort, dat zit er op korte termijn aan te komen. Dan zullen de traditionele leasebakken (Audi A4, VW Golf, VW Passat, BMW 3-reeks) klappen krijgen...
Titel: Re: Bericht aan de zg. Tesla-killers door Ben Sullins
Bericht door: KV op donderdag 20 september 2018 - 10:26:11
https://www.mo.be/analyse/wie-betaalt-de-groene-rekening-van-de-elektrische-auto (https://www.mo.be/analyse/wie-betaalt-de-groene-rekening-van-de-elektrische-auto)
Titel: Re: Bericht aan de zg. Tesla-killers door Ben Sullins
Bericht door: JC op vrijdag 21 september 2018 - 14:50:22
https://www.mo.be/analyse/wie-betaalt-de-groene-rekening-van-de-elektrische-auto (https://www.mo.be/analyse/wie-betaalt-de-groene-rekening-van-de-elektrische-auto)

Dit artikel ga ik even 'debunken', gewoon omdat het te gemakkelijk is...

Citaat
De lithium-ion-accu van een elektrische auto bevat tientallen grondstoffen, die niet onuitputtelijk zijn: lithium, kobalt, zeldzame aardmetalen, nikkel, grafiet…

Elke auto gebruikt tientallen grondstoffen die niet onuitputtelijk zijn, dat is geen eigenschap van de elektrische auto. Wat betreft de materialen die gebruikt worden in de batterij, daar staan toch wel enkele kemels. Lithium is één van de meest voorkomende elementen, daar zullen we niet direct problemen mee krijgen. Kobalt is een vervelend beestje, echter lang niet alle accu's van elektrische auto's bevatten echter kobalt. Bij Tesla is dit wel het geval, maar men bouwt het gebruik van Kobalt af in de batterijen, bij de laatste batterijen is dat al veel minder. Bij mijn weten zitten er geen zeldzame aardmetalen in de batterij. Nikkel is zeker niet zo zeldzaam en wordt in allerlei toepassingen gebruikt, het gebruik in batterijen maakt hier maar een klein percentage van uit. Grafiet is zeker geen probleem.
Bovendien zijn al deze materialen relatief makkelijk te recycleren. Dit is dus niet zoals de ontginning van aardolie welke na verbranding voorgoed is verdwenen.

Citaat
De accu van een elektrische auto bevat tot 8 kilo kobalt

Deze bewering is fout. Zoals hierboven al vermeld bevat niet elke accu kobalt. Tesla gebruikt accu's met de zg. NCA chemie (Nickel - Cobalt - Aluminium). Ze beseffen dat kobalt in deze accu's een probleem is en men streeft naar een steeds lager gehalte aan Cobalt. De eerste Tesla's hadden tot 11 kg cobalt in de batterij. In Mijn Model X is dat al terug gebracht naar 7 kg en dit zelfs voor een grotere batterij. Bij de Model 3 is dit nog slechts 4.5 kg.

https://www.teslarati.com/tesla-battery-tech-cobalt-mining-industry/ (https://www.teslarati.com/tesla-battery-tech-cobalt-mining-industry/)

Citaat
De lithiummijn Sales de Jujuy in Argentinië verbruikt bijvoorbeeld meer dan 7 miljoen liter water per dag.

Een lithium-mijn is geen mijn in de traditionele zin. Men pompt inderdaad grote hoeveelheden zout water van onder de zoutvlakte op. Dit water is verzadigd met zout, waaronder een zeker percentage lithium-zouten.  Het process is vrij eenvoudig en vereist grotere evaporatie-meren. Hier wordt het lithium geconcentreerd. Er wordt dus zeker geen drinkbaar water gebruikt bij deze 'mijnen'. Meer nog, die verdampingsvijvers liggen in zo droog mogelijk gebieden.

Wat betreft de zeldzame aarden die gebruikt zouden worden in de elektrische voertuigen slaat men ook de bal mis. Zeldzame aarden worden een beetje overal gebruikt, maar het meest in permanente magneten. Er zijn auto's die elektromotoren hebben met permanente magneten. De Tesla Model S/X hebben geen permanente magneten in hun motoren! Er zitten wel zeldzame aarden in bv. de beeldschermen maar dat is niet anders in ICE-wagens.

Kortom, weer een triestig stukje journalistiek. De schrijver heeft de klok horen luiden maar weet de klepel niet hangen.
Titel: Re: Bericht aan de zg. Tesla-killers door Ben Sullins
Bericht door: jozef op vrijdag 21 september 2018 - 17:13:30
Elke auto gebruikt tientallen grondstoffen die niet onuitputtelijk zijn, dat is geen eigenschap van de elektrische auto.

Een elektrische auto lost dus lang niet alle milieuproblemen op die auto's veroorzaken.
Titel: Re: Bericht aan de zg. Tesla-killers door Ben Sullins
Bericht door: JC op zaterdag 22 september 2018 - 11:42:11
Het enige dat onze milieuproblemen aanzienlijk kan verminderen is een serieuze bevolkingsreductie.
Titel: Re: Bericht aan de zg. Tesla-killers door Ben Sullins
Bericht door: jo op zaterdag 22 september 2018 - 11:47:31
Dat mag je dan weer niet zeggen, in sommige meer zuidelijk gelegen landen vinden ze het nog steeds een must om 9-11 kinderen te hebben om te overleven, dat zulk gedrag hun eigen probleem enkel groter maakt lijken ze niet te snappen.
Titel: Re: Bericht aan de zg. Tesla-killers door Ben Sullins
Bericht door: jozef op zaterdag 22 september 2018 - 15:45:25
Er werken hier in onze streek vele voormalige Oostblokkers. Velen hadden hogere studies kunnen doen, maar doordat ze vele kinderen hadden, konden de ouders geen hogere studies betalen. Sommige van die Oostblokkers hebben zelfs een voltijdse job en daarnaast nog een halftijdse. Desondanks leven ze hier als kluizenaars, want ze moeten elke maand een flink bedrag naar hun ouders sturen.

Hier bij ons kwam een Hongaar met zijn zus wonen, doch na een maand keerde die zus al terug naar Hongarije. Omdat de man slechts als keukenhulp werkte, verminderde ik tijdelijk de huur van 750 naar 450 euro. Tot ik vernam dat hij elke maand 300 euro naar zijn moeder stuurde. Ik heb hem toen gezegd: "Wat je naar je moeder stuurt, is wel geld waarmee je in de eerste plaats je huurgeld zou moeten betalen. Wij verhuren hier niet om jouw moeder te financieren."