Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Verkeer en Recht => Topic gestart door: snipper op maandag 07 juli 2008 - 18:03:24
-
Als de politie dan toch zo graag boetes schrijft moeten ze maar eens een anonieme wagen aan een rotonde zetten en
iedereen die geen richting aangeeft bij het verlaten van de rotonde een serieuze boete geven.
Het niet gebruik is niet alleen tegen de wegcode, maar ook nog eens asociaal rijgedrag, de anderen denken immers dat ze
die niet pinkers moeten voorlaten .
-
Ik kan jou alleen maar volkomen gelijk geven.
Echter: snelheidsovertredingen flitsen verloopt volautomatisch, en brengt meer geld in het laadje.
Het door een aantal organisaties geclaimde bevorderen van de verkeersveiligheid in België is meestal slechts een drogreden om het nastreven van heel wat minder nobele doelstellingen te verdoezelen.
-
Als de politie dan toch zo graag boetes schrijft moeten ze maar eens een anonieme wagen aan een rotonde zetten en
iedereen die geen richting aangeeft bij het verlaten van de rotonde een serieuze boete geven.
Het niet gebruik is niet alleen tegen de wegcode, maar ook nog eens asociaal rijgedrag, de anderen denken immers dat ze
die niet pinkers moeten voorlaten .
Ik ben het met je eens!
-
Niet bij alleen rotondes, bij gelijk welk kruispunt, vaak maar 1 op 5 die knippert.
Van rijstrook veranderen wordt ook nog nauwelijks aangegeven. enzovoorts.....
-
Ik doe behoorlijk wat snelweg per dag en zie zeer veel chauffeurs hun knipperlichten niet meer gebruiken, meestal gaat dit gepaard met twijfelend veranderen van rijstroken. Als de knipperlichten wel gebruikt worden dan is het meestal om je de pas af te snijden.
-
Ik doe behoorlijk wat snelweg per dag en zie zeer veel chauffeurs hun knipperlichten niet meer gebruiken, meestal gaat dit gepaard met twijfelend veranderen van rijstroken. Als de knipperlichten wel gebruikt worden dan is het meestal om je de pas af te snijden.
Dat proberen ze bij mij ook wel eens wanneer ik als voetganger al begonnen ben met over te steken of wanneer ik uit alle macht mijn pas zou moeten inhouden om nog stil te staan voor de rijbaan of op het eerste stuk van de rijbaan (ik wandel vaak wat sneller).
No way dat ik ze dan nog voor laat als ze hun richtingaanwijzer pas aandoen wanneer ze zien dat ik aan het oversteken ben of op het punt sta om te gaan oversteken, dan mogen ze efkes wachten.
Met een rotonde maak ik zoiets ook regelmatig mee. Ze doen hun rechter richtingaanwijzer niet aan waardoor ik begin met oversteken en zij uiteindelijk stil komen te staan. Hopelijk leren in ieder geval die mensen om de volgende keer wel hun richtingaanwijzer te gebruiken.
Ik let uiteraard wel altijd op ofdat ze daadwerkelijk stoppen.
We weten allemaal wat de oorzaak er van is dat veel automobilisten hun richtingaanwijzers niet meer op een normale manier gebruiken. Juist, omdat de flikken liggen te slapen.
-
-
Wat ook leuk is, zijn mensen die hun richtingaanwijzer aanzetten om de rotonde op te rijden
Te gek om los te lopen dat het Belgisch verkeersreglement dat toelaat. Hier in Duitsland is dat verboden.
-
Wat ook leuk is, zijn mensen die hun richtingaanwijzer aanzetten om de rotonde op te rijden
Te gek om los te lopen dat het Belgisch verkeersreglement dat toelaat. Hier in Duitsland is dat verboden.
Toe te laten is één ding vroeger was het zelfs verplicht. ;D
-
Wat ook leuk is, zijn mensen die hun richtingaanwijzer aanzetten om de rotonde op te rijden
Te gek om los te lopen dat het Belgisch verkeersreglement dat toelaat. Hier in Duitsland is dat verboden.
Toe te laten is één ding vroeger was het zelfs verplicht. ;D
Is natuurlijk maar voor één ding goed: om diegenen die aan de volgende toegangsweg de rotonde willen oprijden in de war te brengen.
Hier in Duitsland wordt ook, op een rotonde met bijvoorbeeld 2 rijstroken, systematisch de linker rijstrook gebruikt door diegenen die er niet bij de volgende toegangsweg af willen. Maar opgelet als ze dat wél willen en jij de rotonde opgereden komt: niet te snel optrekken, want ze voegen vlak voor je neus in op de rechter rijstrook om er bij de volgende toegangsweg te kunnen afrijden.
-
Wat vinden jullie dan van de Nederlanders ?
zij pinken links en blijven links pinken zolang ze erop rijden.
Ik persoonlijk ben er voorstander van.
-
-
Wat vinden jullie dan van de Nederlanders ?
zij pinken links en blijven links pinken zolang ze erop rijden.
Ik persoonlijk ben er voorstander van.
Enerzijds pro, anderzijds contra. Mogelijke problemen die direct in me opkomen is het pas naar rechts pinken als je al bezig bent met het verlaten. Dan schiet het ook niet op...
Is dit dan erger dan niet pinken wanneer je er nog op rijdt en niet pinken wanneer je afslaat? ;)
In ieder geval kan je dan nog enigzins vanuit gaan dat iemand die niet de pinker naar links op zet tijdens het rijden op de rotonde ook niet de pinker naar rechts opzet voor het naar rechts afslaan.
Doordat je de gewoonte aaankweekt om de pinker naar links op te zetten wordt het hopelijk ook laagdrempeliger voor mensen om even de pinker naar rechts op te zetten.
Wat denken jullie dat de reden is dat zoveel mensen niet hun pinker naar rechts opzetten voor het verlaten van de rotonde.
Onbeschoftheid?
Gebrek aan rijtechniek?
Gebrek aan intelligentie en inzicht?
-
Wat denken jullie dat de reden is dat zoveel mensen niet hun pinker naar rechts opzetten voor het verlaten van de rotonde.
Onbeschoftheid?
Gebrek aan rijtechniek?
Gebrek aan intelligentie en inzicht?
Lijkt wel op een poll-vraag ;)
Alleen spijtig dat de optie "te lui" er niet bij staat :-X
-
Wat denken jullie dat de reden is dat zoveel mensen niet hun pinker naar rechts opzetten voor het verlaten van de rotonde.
Onbeschoftheid?
Gebrek aan rijtechniek?
Gebrek aan intelligentie en inzicht?
Lijkt wel op een poll-vraag ;)
Alleen spijtig dat de optie "te lui" er niet bij staat :-X
;D ;D ;D ik zou voor alle 4 stemmen... ??? da kan nie zeker ;D
-
Daarstraks nog een 'incidentje' gehad aan een rond punt. Ik rijd op een rond punt af, de weg naar het rond punt heeft 2 rijstroken in mijn richting. Er staat een file van ruim 200 m op de rechter rijstrook, ik besluit dan ook de linker rijstrook te nemen, ik moet immers pas de 2de aansluiting op de rotonde hebben. Deze aansluiting heeft ook 2 rijstroken. Zoals steeds neem ik hier dan ook de linker rijstrook in de aansluiting. Dit komt me beter uit, minder dan 100 m verder moet ik toch links houden.
Het voertuig rechts van mij op de rotonde gebruikt inderdaad dezelfde aansluiting, maar neemt het rechtervak. Ik neem dus links en vervolg mijn weg. Ik schrik even wanneer ik een auto zeer dicht naast me zie, met de richtingaanwijzer aan. De dame op de rechterrijstrook wil ook naar links. Vermits ik al langszij haar auto rijd ga ik niet remmen, maar besluit ik te accelereren. De dame doet hetzelfde maar is niet snel genoeg en besluit mij van de weg te drukken. Ik ben hiermee weinig onder de indruk, ik rijd met een grote zware wagen en zij met een kleine 'koekendoos'. Natuurlijk is de dame zeer verbolgen, want pinker aan betekende voor haar geen voorrang krijgen.
Even opsommen wat deze dame verkeerd doet:
- rond punt: beter plannen en onmiddellijk op de linkerrijstrook had veiliger geweest, haar huidige route is correct volgens de wegcode, maar niet aan te bevelen
- inzetten van een manoeuvre zonder zich ervan te gewissen dat ze geen andere weggebruikers in gevaar brengt
- ik was haar aan het inhalen, zij accelereerde tijdens mijn inhaalmanoeuvre
- agressief rijgedrag door mij in de kant te drukken
De gebaren die ze achter haar stuur maakte zal ik dan maar in het midden laten.
-
De gebaren die ze achter haar stuur maakte zal ik dan maar in het midden laten.
Gezien de zware overtredingen die ze al begaan had en jouw veiligheid in het gedrang brachten, hoefde je deze vormen van volstrekt onrechtmatige laster en eerroof zeker niet te pikken.