Christophoros

Verkeersvragen en -discussies => Wegeninfrastructuur => Topic gestart door: jozef op zaterdag 29 november 2008 - 17:05:27

Titel: 75 procent van Antwerpse fietspaden niet in orde
Bericht door: jozef op zaterdag 29 november 2008 - 17:05:27
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Titel: Re: 75 procent van Antwerpse fietspaden niet in orde
Bericht door: Inazuma op zaterdag 29 november 2008 - 20:07:48
Citaat
“Een straat word vaker heraangelegd dan een fietspad”, zegt Tom Vander Elst van de Fietsersbond.

Sommige straten.

De straat hier is in geen 40 jaar heraangelegd.
Elk decenium smeert men eens een laag asfalt over de kasseien, en dat is het dan.
Titel: Re: 75 procent van Antwerpse fietspaden niet in orde
Bericht door: BBB op zaterdag 29 november 2008 - 22:55:45
Citaat
20 procent van de betegelde fietspaden was in orde.
Ik vraag me af welke idioot ooit bedacht heeft om tegels te gebruiken voor een fietspad. ::)
En dat in een land waar wielrennen hobby nummer 1 is.
Tegels zijn totaal ongeschikt voor een fietspad, die stroken beton van een meter of 5 die zo mogelijk nog erger zijn eveneens. Een fietspad moet vooral vlak zijn, zo vlak als een biljartlaken, en goed veren. Daarnaast is het belangrijk dat het fietspad afgescheiden is van de weg, minstens in de bochten (paaltjes zijn hier ideaal voor). Indien deze afscheiding er buiten de bochten niet is dan moet het fundament in ieder geval stevig genoeg zijn zodat de rand niet schuin afslijt t.g.v. auto's, vrachtwagens en bussen die daar overheen rijden (wat soms wel mag) of er doodleuk parkeren (wat per definitie zeer asociaal en gevaarlijk is).

Citaat
Elk decenium smeert men eens een laag asfalt over de kasseien, en dat is het dan.
Zou het niet goedkoper en degelijker zijn om eerst eens die rot-kasseien weg te halen en dan een laag asfalt aan te leggen, uiteraard voorzien van voldoende fundering.
Titel: Re: 75 procent van Antwerpse fietspaden niet in orde
Bericht door: marc op zondag 30 november 2008 - 01:47:26
Citaat van: BBB"
Ik vraag me af welke idioot ooit bedacht heeft om tegels te gebruiken voor een fietspad. ::)
En dat in een land waar wielrennen hobby nummer 1 is.

Alwaar dan de goed voorziene fietspaden genegeerd worden door onze wielertoeristen om vervolgens hinder te vormen aan de andere weggebruikers. Of ouders mooi op de rijbaan fietsen, hun fietsende kinderen die achteraan bengelen zonder enig toezicht daarop. Het fietspad negerend en zoals men noemt, de verkeersopvoeding.
Titel: Re: 75 procent van Antwerpse fietspaden niet in orde
Bericht door: Michel op zondag 30 november 2008 - 13:33:46
Citaat
“Een straat word vaker heraangelegd dan een fietspad”, zegt Tom Vander Elst van de Fietsersbond.

Sommige straten.

De straat hier is in geen 40 jaar heraangelegd.
Elk decenium smeert men eens een laag asfalt over de kasseien, en dat is het dan.

Idd, ik ken betonpisten (klak-klak-bonk-klak-betonk..) die liggen er zeker al 50 jaar onverandert bij; de zo aangelegde beton-fietspaden zijn wat jonger.

Buiten plaatselijk-tijdelijke rem-rubbersporen hebben zulke verbindingswegen (ook N-wegen) geen laagje meer gehad, en van heraanleggen is al zeker geen sprake, of het zou eventueel een uitstekende betonplaat zijn die door hitte-uitzetting omhoog gekomen is...
Titel: Re: 75 procent van Antwerpse fietspaden niet in orde
Bericht door: jozef op zondag 30 november 2008 - 16:36:35
Citaat van: BBB
Een fietspad moet vooral vlak zijn, zo vlak als een biljartlaken, en goed veren. Daarnaast is het belangrijk dat het fietspad afgescheiden is van de weg, minstens in de bochten (paaltjes zijn hier ideaal voor). Indien deze afscheiding er buiten de bochten niet is dan moet het fundament in ieder geval stevig genoeg zijn zodat de rand niet schuin afslijt t.g.v. auto's, vrachtwagens en bussen die daar overheen rijden (wat soms wel mag) of er doodleuk parkeren (wat per definitie zeer asociaal en gevaarlijk is).

Mits een jaarlijkse belasting van pakweg 250 Euro per fiets moet dat misschien wel te verwezenlijken zijn.
Titel: Re: 75 procent van Antwerpse fietspaden niet in orde
Bericht door: mazda op zondag 30 november 2008 - 17:21:04
De staat vd fietspaden is één.
De akrobatische toeren die je moet uithalen om op sommige kruispunten bepaalde richtingen te volgen is twee.
Van veilige fietspaden ( duidelijke regeling voorrang of niet, wegbedekking, kantje  op randje af)is geen sprake.


 
Titel: Re: 75 procent van Antwerpse fietspaden niet in orde
Bericht door: diane op zondag 30 november 2008 - 18:06:55
Citaat van: BBB
.../... Daarnaast is het belangrijk dat het fietspad afgescheiden is van de weg, minstens in de bochten (paaltjes zijn hier ideaal voor).
Ken je ook de nadelige gevolgen wat die paaltjes teweeg brengen,BBB?Ze geven ter plaatse aanleding tot amputaties van armen en benen.Zware hoofd en aangezichtsletsels.Om die redenen verwijs ik graag naar de door ons voorgestelde kreukelpalen destijds.Onze dossiers vko infrast. vergezeld van overtuigend beeldmateriaal naar de overheid toe met de aard der verwondingen.Tot bekomen van de kreukelpalen werd ons dossier nog verstevigd door de bevindingen van een Chirurg Hoofdarts van de Spoedgevallendienst Herentals,BBB.
Titel: Re: 75 procent van Antwerpse fietspaden niet in orde
Bericht door: xantingo op zondag 30 november 2008 - 18:22:28
Citaat van: BBB
.../... Daarnaast is het belangrijk dat het fietspad afgescheiden is van de weg, minstens in de bochten (paaltjes zijn hier ideaal voor).
Ken je ook de nadelige gevolgen wat die paaltjes teweeg brengen,BBB?
BBB bekijkt de wereld wel meer vanuit zijn standpunt, diane  ;)

BBB ijvert voor veiligheid voor zwakkere weggebruikers, voor hem zijn dat vooral voetgangers en fietsers. Ik volg zijn redenering wel, omdat hij zich zelf voornamelijk in die twee posities bevindt.
Langs de andere kant moet men inderdaad ook rekening houden met de belangen van de andere weggebruikers. Wanneer ik zelf fiets zie ik het nut van dergelijke paaltjes ook in. Vanaf het ogenblik dat ik op mijn motorfiets stap, vind ik het levensgevaarlijke toestanden.

Ik heb de indruk dat bij velen het begrip voor de andere ontbreekt. Vandaar dikwijls de verhitte discussies tussen automobilisten, vrachtwagenchauffeurs, fietsers, motorrijders,...
Ik vind dat men pas objectief kan oordelen wanneer men zich geregeld in alle omstandigheden en in alle soorten voeruigen op de weg begeeft.
Titel: Re: 75 procent van Antwerpse fietspaden niet in orde
Bericht door: jo op zondag 30 november 2008 - 19:09:19
Citaat van: BBB
Een fietspad moet vooral vlak zijn, zo vlak als een biljartlaken, en goed veren. Daarnaast is het belangrijk dat het fietspad afgescheiden is van de weg, minstens in de bochten (paaltjes zijn hier ideaal voor). Indien deze afscheiding er buiten de bochten niet is dan moet het fundament in ieder geval stevig genoeg zijn zodat de rand niet schuin afslijt t.g.v. auto's, vrachtwagens en bussen die daar overheen rijden (wat soms wel mag) of er doodleuk parkeren (wat per definitie zeer asociaal en gevaarlijk is).

Mits een jaarlijkse belasting van pakweg 250 Euro per fiets moet dat misschien wel te verwezenlijken zijn.
Zo is het, niet betaald is direct in beslag nemen.
Titel: Re: 75 procent van Antwerpse fietspaden niet in orde
Bericht door: diane op zondag 30 november 2008 - 19:46:06
Citaat van: BBB
.../... Daarnaast is het belangrijk dat het fietspad afgescheiden is van de weg, minstens in de bochten (paaltjes zijn hier ideaal voor).
Ken je ook de nadelige gevolgen wat die paaltjes teweeg brengen,BBB?
BBB bekijkt de wereld wel meer vanuit zijn standpunt, diane  ;)

BBB ijvert voor veiligheid voor zwakkere weggebruikers, voor hem zijn dat vooral voetgangers en fietsers. Ik volg zijn redenering wel, omdat hij zich zelf voornamelijk in die twee posities bevindt.
Langs de andere kant moet men inderdaad ook rekening houden met de belangen van de andere weggebruikers. Wanneer ik zelf fiets zie ik het nut van dergelijke paaltjes ook in. Vanaf het ogenblik dat ik op mijn motorfiets stap, vind ik het levensgevaarlijke toestanden.

Ik heb de indruk dat bij velen het begrip voor de andere ontbreekt. Vandaar dikwijls de verhitte discussies tussen automobilisten, vrachtwagenchauffeurs, fietsers, motorrijders,...
Ik vind dat men pas objectief kan oordelen wanneer men zich geregeld in alle omstandigheden en in alle soorten voeruigen op de weg begeeft.

Ik kan volledig uw standpunt delen,xantingo.Men hoeft inderdaad rekening te houden met alle verkeersdeelnemers.Niet omdat Marc mijn echtgenoot is,maar ook hij spreekt vanuit een rijkelijke ervaring.Buiten zijn 12 jarige beroepsuitvoering als ambulancier,heeft hij in het verleden ook heel wat rijervaring opgedaan.Zowel met trekker opleggers,vrachtwagens met vaste en losse dessels,dubbel assers,tankwagens oplegger,autobus en tevens met tramrijtuig.We mogen daarbij nog zijn motor en fietservaring.Verkeer en veiligheid heeft hem altijd geboeid.Behaalde in 1978 zijn rijbewijs D/E.Tussengas,dubbel ontkoppelen...destijds bestond het nog.

De discussies die hier verlopen,xantingo,verlopen mijn inziens wel in een serene sfeer.Alhoewel ik Marc deze week ook diende te adviseren om even op de sofa te gaan liggen met een borrel.Was ijverig begonnen met een bericht inzake de nadelen die vrachtwagenbestuurders onterecht krijgen toegeworpen.Heeft ook heel wat tijd doorgebracht bij ervaren gerechtsdeskundigen wat ongevalonderzoeken betreft.Heel wat weekenden en tijd daarvoor opgebracht.Zijn invaliditeit gaf hem dan ook de laatste jaren die mogelijkheid.En alzo werd ik ook mee op sleeptouw genomen.

En inderdaad,heel wat autobestuurders vergeten vanaf het moment dat zij de autodeuren sluiten,vanaf dat ogenblik ook voetganger zijn.

Helaas zullen we steeds af te rekenen hebben met een tegenwerking,xantingo.Eigen aan verkeersveiligheid.Het is ook een zeer uitgebreide en complexe materie.Anderzijds hebben we wel voldoende overtuigingsmateriaal om onze aanbevelingen of opmerkingen te ondersteunen.Als leuke noot verwijs ik naar onze beide onderschriften. ;)

Titel: Re: 75 procent van Antwerpse fietspaden niet in orde
Bericht door: BBB op zondag 30 november 2008 - 19:53:23
Citaat van: BBB
.../... Daarnaast is het belangrijk dat het fietspad afgescheiden is van de weg, minstens in de bochten (paaltjes zijn hier ideaal voor).
Ken je ook de nadelige gevolgen wat die paaltjes teweeg brengen,BBB?Ze geven ter plaatse aanleding tot amputaties van armen en benen.Zware hoofd en aangezichtsletsels.Om die redenen verwijs ik graag naar de door ons voorgestelde kreukelpalen destijds.Onze dossiers vko infrast. vergezeld van overtuigend beeldmateriaal naar de overheid toe met de aard der verwondingen.Tot bekomen van de kreukelpalen werd ons dossier nog verstevigd door de bevindingen van een Chirurg Hoofdarts van de Spoedgevallendienst Herentals,BBB.
Geldt dat ook voor paaltjes die ter hoogte van de bochten staan waar de snelheid toch al heel wat lager is? Daar heb ik het immers over, hierboven, niet over andere paaltjes op andere plaatsen.
Volgens mij kunnen paaltjes in de bochten heel goed helpen om er voor te zorgen dat de automobilist de bocht zorgvuldiger neemt en niet inhaalt in die bocht (ik hoef hopelijk niet te vertellen waarom dat gevaarlijk is) en zodoende de fietsers op die plaatsen beschermen zonder een al te sterk verhoogd risico te creëren voor de normaal rijdende automobilisten.
Ik heb niet gezegd dat het inelastische paaltjes moeten zijn, het kunnen ook paaltjes zijn die meeveren (worden in Leuven nu gebruikt om het troitoir af te bakenen van de rijbaan) indien die veiliger zijn.


Citaat
BBB ijvert voor veiligheid voor zwakkere weggebruikers, voor hem zijn dat vooral voetgangers en fietsers. Ik volg zijn redenering wel, omdat hij zich zelf voornamelijk in die twee posities bevindt.
Langs de andere kant moet men inderdaad ook rekening houden met de belangen van de andere weggebruikers. Wanneer ik zelf fiets zie ik het nut van dergelijke paaltjes ook in. Vanaf het ogenblik dat ik op mijn motorfiets stap, vind ik het levensgevaarlijke toestanden.
Ik vind de veiligheid voor alle groepen weggebruikers belangrijk, wel is het waarschijnlijk dat ik wat meer kijk vanuit het perspectief van voetgangers en fietsers aangezien ik me eigen vooral op die manier verplaatst (voor dagelijks gebruik werkt dat prima aangezien ik vrijwel nooit meer dan 4 kilometer hoef te overbruggen voor school, winkels enz.) waar iemand die zich voornamelijk met de auto verplaatst meer zal kijken vanuit het perspectief van de automobilist.
Titel: Re: 75 procent van Antwerpse fietspaden niet in orde
Bericht door: marc op zondag 30 november 2008 - 23:11:49
Citaat van: BBB
Geldt dat ook voor paaltjes die ter hoogte van de bochten staan waar de snelheid toch al heel wat lager is? Daar heb ik het immers over, hierboven, niet over andere paaltjes op andere plaatsen.
Volgens mij kunnen paaltjes in de bochten heel goed helpen om er voor te zorgen dat de automobilist de bocht zorgvuldiger neemt en niet inhaalt in die bocht (ik hoef hopelijk niet te vertellen waarom dat gevaarlijk is) en zodoende de fietsers op die plaatsen beschermen zonder een al te sterk verhoogd risico te creëren voor de normaal rijdende automobilisten.
Ik heb niet gezegd dat het inelastische paaltjes moeten zijn, het kunnen ook paaltjes zijn die meeveren (worden in Leuven nu gebruikt om het troitoir af te bakenen van de rijbaan) indien die veiliger zijn.

Een fietser dat door een personenwagen aangereden wordt, wordt meestal onder zijn zwaartepunt getroffen, slaat in eerste instantie met het bovenlichaam op de motorkap en in de voorruit en wordt daar versneld tot de snelheid van het aanrijdend voertuig. Al naargelang het aanrijdend voertuig op het moment van de aanrijding al of niet aan het remmen was, resulteert de aanrijding in het eerste geval in een voorwaartse projectie van het slachtoffer. Het achterblijven van de afgeremde personenwagen t.o.v. het slachtoffer en in het tweede geval in een min of meer "gedragen worden" van het slachtoffer op het aanrijdend voertuig tot de remming ingezet wordt en het slachtoffer van het voertuig valt. Wrijf- of contactsporen van het slachtoffer boven op de achterste helft van het dak van het aanrijdend voertuig of op het kofferdeksel wijzen meestal op een gedragen slachtoffer en op een nog niet ingezette remming van het voertuig op moment van de aanrijding. Door de aanrijding worden fiets en fietser weggeslingerd. Zo zal bijvoorbeeld een aanrijding aan 60 km/u de fietser 20 à 30 m ver wegslingeren. De fiets kan door een aanrijding aan 60 km/u tot 40 m ver geprojecteerd worden. Daarmee dient dus rekening gehouden bij het speuren naar de plaats van aanrijding.

De fiets of bromfiets wordt voorwaarts geprojecteerd met de snelheid van het aanrijdend voertuig. Tenzij het om een schampaanrijding gaat. De wegwerpafstand van de fiets is dus een maat voor de aanrijdingssnelheid van de wagen. Bij de meeste aanrijdingen met voetgangers, fietsers, motorrijders en bromfietsbetsuurders, kennen we ook een uitglijdtraject. En niet zelden komt het slachtoffer op een gevaarlijke infrastructuur terecht. Wat betekent dat bijvoorbeeld metalen, betonnen of houten palen tot bijkomende ernstige verwondingen kunnen leiden wanneer het slachtoffer daarop terechtkomt. Vandaar de verantwoordelijkheid van de wegbeheerders om gevaarlijke infrastructuur te vermijden.

Onderaan, foto opnamen van een motorrijder dat ten val was gekomen bij een uitgevoerde noodremming. Tijdens het uitglijdtraject op een paal van een verkeersbord terechtkwam. De bloedsporen op de plaats van het ongeval verwijzen naar een slagaderlijke bloeding waarbij de motorrijder ter plaatse zijn linker been verloor. Vandaar onze voorstellen destijds, om kreukelpalen te voorzien die een belangrijke meerwaarde vormen in de beperking van ernstige verwondingen. Zowel kreukelpalen voor de verlichting als kreukelpalen voor verkeersborden. Nochtans kwamen we tot de bevinding dat de motorrijder ten val kwam door een verkeerde remwerking. Dit merken we vaker op bij ernstige ongevallen. Dat een motorrijder al reeds ten val kwam alvorens terecht te komen op een hindernis. Dit merken we aan de rem en krassporen op de plaats van het ongeval. Bij remming het achterwiel wordt opgelicht en de voorvering wordt ingedrukt door de voorste remming. Vandaar dat de remsporen, afkomstig van het achterwiel, smaller zijn en de sporen van het voorwiel breder. Een toepassing van een juiste remdossering dat enige oefening vergt, kan de betrokken motorrijder in de meeste gevallen behoeden van een aanrijding of valpartij.


Titel: Re: 75 procent van Antwerpse fietspaden niet in orde
Bericht door: marc op zondag 30 november 2008 - 23:34:41
Ik verwijs verder naar een dodelijk verkeersongeval te Berchem, alwaar een motorrijder terechtkwam op een metalen afsluiting van een brug. Deze metalen infrastructuur aanleiding gaf tot de dodelijke letsels. Wat uw toelichting betreft tot meeverende palen, ook deze vormen een gevaar in een slachtoffer zijn uitglijdtraject. Ze zullen in de meeste gevallen geen aanleiding geven tot een dodelijke afloop, maar het breken van deze palen zullen zonder meer ernstige snijwonden veroorzaken. Ik hoef u niet mede te delen, BBB, tot welke ernst snijwonden kunnen lijden.

Halsslagaderlijke bloedingen zijn dan ook niet uitgesloten. Of letsels die een amputatie vergen als enige oplossing. Op onze Belgische wegen laat ook de stroefheid van het wegdek veel te wensen over. Een olie, dieselspoor, riooldeksels of losse kiezels in een bocht, zijn al een aanleiding opdat een fiets, bromfiets of motorrijder in een eenzijdig ongeval betrokken kan worden. Ook wegmarkeringen hebben een niet al te behoorlijke stroefheid die voornamelijk motorrijders en bromfietsbestuurders ervaren. Met ernstige valpartijen tot gevolg.Ook de remwerking laat hierop veel te wensen over. Voornamelijk bij natte weersomstandigheden. Waarop een doeltreffende remwerking nihil te noemen is.

Ik kom later nog wel terug op deze belangrijke materie dat onmiskenbaar ongevallen in de hand werkt.

Titel: Re: 75 procent van Antwerpse fietspaden niet in orde
Bericht door: Inazuma op maandag 01 december 2008 - 19:13:48
Volgens mij kunnen paaltjes in de bochten heel goed helpen om er voor te zorgen dat de automobilist de bocht zorgvuldiger neemt en niet inhaalt in die bocht (ik hoef hopelijk niet te vertellen waarom dat gevaarlijk is) en zodoende de fietsers op die plaatsen beschermen zonder een al te sterk verhoogd risico te creëren voor de normaal rijdende automobilisten.
Ik heb niet gezegd dat het inelastische paaltjes moeten zijn, het kunnen ook paaltjes zijn die meeveren (worden in Leuven nu gebruikt om het troitoir af te bakenen van de rijbaan) indien die veiliger zijn.

Elke soort en model palen en blokken is uiteindelijk netto een vermindering van de verkeersveiligheid als er iemand tegenaan kwakt.


Flexibele paaltjes "stoppen" fysiek ook niets.
Leuven gebruikt die paaltjes omdat het er niet in slaagt de verkeersregels te doen naleven.
Dat is echt wel de slechtste reden om bijkomende straatgarnituur te plaatsen.
Titel: Re: 75 procent van Antwerpse fietspaden niet in orde
Bericht door: Inazuma op maandag 01 december 2008 - 19:20:40
Ik verwijs verder naar een dodelijk verkeersongeval te Berchem, alwaar een motorrijder terechtkwam op een metalen afsluiting van een brug. Deze metalen infrastructuur aanleiding gaf tot de dodelijke letsels.

Da's toch de afrit aan de Grote Steenweg in Berchem ?
Het "alternatief" daar is wel van de brug afstuiken aan de andere kant van de railing ...

Bijster veel is er daar sindsdien ook nog niet veranderd bij mijn weten ...
Titel: Re: 75 procent van Antwerpse fietspaden niet in orde
Bericht door: diane op maandag 01 december 2008 - 21:34:58
Citaat van: Inazuma
Da's toch de afrit aan de Grote Steenweg in Berchem ?
Dat is juist.
Citaat van: Inazuma
Het "alternatief" daar is wel van de brug afstuiken aan de andere kant van de railing ...
Of een beter alternatief zoals we ook voor die plaats voorstelden,verwijzend naar de brug komende van de Keetberglaan,rijrichting Antwerpen.Alvorens de aanpassingen te bekomen,diende er eerst meerdere zware ongevallan aldaar te gebeuren.Zoals u schrijft,de brug afstuiken.
Citaat van: Inazuma
Bijster veel is er daar sindsdien ook nog niet veranderd bij mijn weten ...
Behoudens een personenwagen dat nadien ook door de afsluiting is gegaan.Een 30 tal meter voor de plaats alwaar het motorongeval zich situeerde.Dat werkzaamheden ter verbetering van de verkeersveiligheid niet motiverend maar demotiverend werken in België,dat is een feit.En beter de waarheid omzeilen,verdoezelen en verkrachten of men wordt afgeslacht.
Titel: Re: 75 procent van Antwerpse fietspaden niet in orde
Bericht door: BBB op dinsdag 02 december 2008 - 00:50:27
Leuven gebruikt die paaltjes omdat het er niet in slaagt de verkeersregels te doen naleven.
Dat is echt wel de slechtste reden om bijkomende straatgarnituur te plaatsen.
Een middel is op zichzelf nooit goed of slecht, het hangt louter van het gebruik van dit middel af.
Ik ben het uiteraard eens met jouw laatste zin, je moet nooit grove middelen gebruiken omdat de politie er niet in slaagt om te handhaven.
In Nederland worden paaltjes soms gebruikt om de bochten af te bakenen om te voorkomen dat automobilisten over het fietspad rijden tijdens het nemen van de bocht. De vraag is hierbij wat zwaarder weegt, het aantal slachtoffers dat er minder valt onder die fietsers of het aantal extra slachtoffers dat valt onder mensen (ik zeg bewust mensen i.p.v. automobilisten) die tegen zo'n paal opknallen.
Dus als iemand cijfers heeft...

Ook in Leuven heb ik ervaren dat veel 4-wielig gemotoriseerd verkeer onaanvaardbare risico's neemt bij bepaalde bochten. Dit is bijvoorbeeld een groot probleem in de Tervuursestraat waar hierdoor al ongelukken zijn gebeurd en waarvan ik voor die tijd al vreesde dat het nog mis zou gaan. *
Bij die bocht voelde ik me als fietser dermate onveilig dat ik op een gegeven moment voor het nemen van die bocht geleidelijk wat uitweek naar het linkerdeel van mijn weghelft om te voorkomen dat automobilisten mij nog zouden inhalen.
Wat gebeurde daar veel?
Mensen halen in en rijden hierbij op de weghelft van de tegenligger. Blijkbaar zijn die mensen extreem optimistisch of extreem dom want indien er een tegenligger aankomt moeten ze uitwijken naar rechts. Leuk voor de fietser die zo wordt afgesneden of zelfs komt te verongelukken hetgeen dus ook uiteindelijk gebeurde. Vooral leuk wanneer het ook nog eens een bus is die jou inhaalt of die van de andere kant komt.



*zoals bij het kruispunt voor mijn huidige kot waar in 2 jaar tijd door dezelfde oorzaak een identiek ongeval plaatsvond, namelijk een botsing door voorrangsnegatie t.g.v. een slechte voorrangsregeling die strijdig is met de logica die gedicteerd wordt door het type kruising (gelijkwaardige kruising bij ongelijkwaardige straten) en waar de Leuvense wethouder van verkeer nog niets aan heeft gedaan om te voorkomen dat het de komende jaren weer mis zal gaan (echt een prutser van formaat, die Leuvense schepen van verkeer).
Ik had op het Wegcode-forum al deze gevaarlijke situatie aangegeven nog voordat ik daar het 1ste ongeval zou gebeuren. Dit zeg ik niet om te stoeven, dit zeg ik om te illustreren dat het makkelijk te zien was voor eenieder die de moeite nam om goed te kijken en die ook maar een beetje verstand van verkeer heeft.
Titel: Re: 75 procent van Antwerpse fietspaden niet in orde
Bericht door: bibi585 op dinsdag 02 december 2008 - 03:30:59
Zo heb ik ook reeds tientallen zoniet honderden keren voorspelt "hier gaan veel ongevallen gebeuren" bij de aanleg.
Zoals bvb. het EI nabij de Expo in Kortrijk, die nieuwe bocht wanneer je van de Kennedytunnel naar linkeroever rijd in Antwerpen.
Kzou begod niet weten hoeveel keer ik op enkel die 2 plaatsen reeds gelijk gekregen heb.
Wat ik wel weet is dat het ondertussen vele keren is.
Titel: Re: 75 procent van Antwerpse fietspaden niet in orde
Bericht door: marc op dinsdag 02 december 2008 - 22:20:27
Zo heb ik ook reeds tientallen zoniet honderden keren voorspelt "hier gaan veel ongevallen gebeuren" bij de aanleg.
Zoals bvb. het EI nabij de Expo in Kortrijk, die nieuwe bocht wanneer je van de Kennedytunnel naar linkeroever rijd in Antwerpen.
Kzou begod niet weten hoeveel keer ik op enkel die 2 plaatsen reeds gelijk gekregen heb.
Wat ik wel weet is dat het ondertussen vele keren is.

Ons wel bekend het EI in Kortrijk, Bibi585. Ontelbare meldingen die we binnen kregen. Op een bepaald ogenblik hebben we de stroefheid van het wegdek eveneens in vraag gesteld. Net zoals de scherpe bocht te Bertem, rijdende richting Leuven-Hasselt. Op een bepaald ogenblik heeft men ons advies proberen op te volgen op het EI in Kortrijk. Wegens onvoldoende financiële middelen heeft men dan de bovenste asfaltlaag afgeschraapt. In de veronderstelling dat het ruwe wegdek tot minder slip en rotaties zouden leiden. Hierop kwam dan het volgende probleem. Namelijk voor de motorrijders. Het wegdek gaf een onstabiel rijgedrag naar motorrijders toe. Gevolg....valpartijen en uitglijdpartijen. Bepaalde gevaarlijke punten staan ons nog fris in het geheugen, Bibi. Vandaar mijn onderschrift...

De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE

 
Titel: Re: 75 procent van Antwerpse fietspaden niet in orde
Bericht door: bibi585 op woensdag 03 december 2008 - 04:38:13
Moesten ze in vele gevallen al eens beginnen met de helling aan de juiste kant te maken zou ook reeds een groot verschil maken.
Wanneer je bvb. een bocht hebt naar links hebt moet de laagste kant van de weg links zijn en niet rechts zoals zo vaak hier in België.
Middelpuntvliegende kracht weetjewel. ;)
Titel: Re: 75 procent van Antwerpse fietspaden niet in orde
Bericht door: marc op woensdag 03 december 2008 - 23:30:38
BBB,

Hier kan u wat beperkte informatie terugvinden inzake gevaarlijke infrastructuur.


http://users.telenet.be/cvv/VERSLAG%20REMTESTEN%20Dendermonde.pdf

Titel: Re: 75 procent van Antwerpse fietspaden niet in orde
Bericht door: jo op dinsdag 09 december 2008 - 00:02:28
Gaat Antwerpen eigenlijk iets doen om die 75% slechte fietspaden te verbeteren?