Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Verkeersbeleid => Topic gestart door: JC op donderdag 04 december 2008 - 11:33:54
-
Uit De Standaard:
Vijftien procent van verkeersdoden zijn motorrijders
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Een zeldzaam bericht dat volgens mij de essentie van de verkeersproblemen in België aanraakt, nl. de infrastructuur. Het hier veel gemakkelijker geweest om de oorzaak van de dodelijke ongevallen bij motorrijders bij snelheid te leggen en hierop verder te bouwen.
Vooral die vergevingsgezinde weginfrastructuur lijkt me belangrijk. Maar ik denk dat Marc en Diane daar wel het nodige over te vertellen hebben.
We moeten echter wel eens stilstaan bij deze getallen. 20% van de doden in het verkeer zijn motorrijders. Als we dit gaan uitdrukken in functie van gereden km, moet dit werkelijk een hallucinant cijfer zijn ! Motorrijders zijn toch maar een kleine minderheid, die veelal niet echt veel km rijden.
-
In 80% van de gevallen trof de motorrijder geen schuld!
De infrastructuur moet aangepast worden, biggenruggen kunnen voor mij niet door de beugel, maar hoekpalen, bloembakken,glibber paddestoelen, spoorvorming en guillotine vangrails....daar heb ik het evenmin voor.
Bij deze nogmaals mijn persoonlijk afkeuren van dat idee om auto's met daglichten te verplichten. Motoren vallen dank zij hun koplichten toch iets meer op. Maar dat was een ander zeer controversieel onderwerp.
-
Bij deze nogmaals mijn persoonlijk afkeuren van dat idee om auto's met daglichten te verplichten. Motoren vallen dank zij hun koplichten toch iets meer op. Maar dat was een ander zeer controversieel onderwerp.
Ik begrijp volkomen uw standpunt,Rudi.Maar helaas kan ik u meedelen dat het een verplichting zal worden.
Wat gebeurde er met de richtlijnen en adviezen waaraan we hebben meegewerkt en deelgenomen ten gebruike voor wegbeheerders in gemeenten en steden?Opnieuw bemerken we gisteren het nieuwsjournaal waarin de problematiek onder de aandacht wordt gebracht.
http://www.bivv.be/dispatch.wcs?uri=713688365&action=viewStream&language=nl
Wat onze toelichtingen opnieuw doet bevestigen dat er weinig of geen aandacht wordt geschonken aan ongevallenonderzoek.Zoals het interview van Marc nogmaals doet bevestigen in het maandelijks Ingenieursblad.Veilige wegen,een Belgisch zorgenkind.
http://users.telenet.be/cvv/File0022.pdf
http://users.telenet.be/cvv/File0021.pdf
http://users.telenet.be/cvv/File0020.pdf
Hoewel ook het rijgedrag,verkeerde kijktechniek en verkeerde remwerking door motorrijders niet te onderschatten is in het tot stand komen van een ongeval.Ten bewijze, de openbare wegen in de Ardennen die voor motorrijders als verboden toegang zijn op te merken. De oorzaak ervan is niet te zoeken bij de modale tour motorrijder maar bij de onverantwoorde racepiloten.Een weekend sjezen.Onder toepassing van een verkeerde bochttechniek en dat de racer op het weggedeelte terechtkomt van het tegenovergesteld richtingsverkeer.Voeg daarbij de gevaarlijke infrastructuur waarvan we het resultaat kennen.
-
Bij deze nogmaals mijn persoonlijk afkeuren van dat idee om auto's met daglichten te verplichten. Motoren vallen dank zij hun koplichten toch iets meer op.
een geluk dat er 's nachts geen motoren rondrijden, want ze zouden niet te zien zijn
motoren vallen idd op door hun koplampen; slecht afgestelde verstralers die andere weggebruikers dikwijls verblinden
-
[motoren vallen idd op door hun koplampen; slecht afgestelde verstralers die andere weggebruikers dikwijls verblinden
Overdag gesproken vallen ze beter op, net zoals ik voor fietsen en bromfietsen knipperende lichten wens. De verkeersinfrastructuur (verlichting) is dermate pover dat er inderdaad s'nachts weinig motoren op de baan zijn. Dan bij jij als pechvogel die ene nachtracer tegengekomen. Verblindende verstralers mogen niet gebruikt worden, noch door motars maar ook niet door autobestuurders e.a. En Sniper, ga vannacht de eenogen onder de auto's eens tellen, .... :D
On topic again : ik heb dit integraal verslag aan Touring aangevraagd omdat ik de door de "poko" dagbladen gekuiste versie niet vertrouw, en dus liever de zaak zelf eens lees. Aan de beheerders van dit forum de volgende suggestie : wanneer jullie kennis hebben van de ene of andere studie, kunnen jullie die dan aanvragen en beschikbaar stellen op het forum? Mijn dank is waarlijk groot.
-
Bij deze nogmaals mijn persoonlijk afkeuren van dat idee om auto's met daglichten te verplichten. Motoren vallen dank zij hun koplichten toch iets meer op.
een geluk dat er 's nachts geen motoren rondrijden, want ze zouden niet te zien zijn
Motorrijders zijn 's nachts dan ook duidelijk minder zichtbaar en als motorrijder herkenbaar tussen al die andere lichtjes.
En in de regen nog minder.
Wat mij betreft :
Verbod op gele lichten voor auto's in de ganse EU.
Verplicht geel licht voor alle tweewielige motorvoertuigen in de ganse EU.
-
Aan de beheerders van dit forum de volgende suggestie : wanneer jullie kennis hebben van de ene of andere studie, kunnen jullie die dan aanvragen en beschikbaar stellen op het forum? Mijn dank is waarlijk groot.
Als het u kan helpen,Rudi.En dat België niet betrokken werd in het onderzoek is evident.Niettegenstaande wij ook gegevens hebben overgemaakt aan de overheid.Vandaar dat onze overheid weinig of geen gehoor geeft aan de hen toegekomen informatie.Bewijst o.a. onze erbarmelijke infrastructuur....
http://www.maids-study.eu/
Het MAIDS-onderzoek
Door OECD (Organization for Economic Cooperation and Development) is een methodologie ontwikkeld die de naam 'Common International Methodology for In-Depth Motorcycle Crash Investigations' kreeg. Volgens deze methodologie worden op de plaats van een ongeval gegevens verzameld over voertuigen, locatie en omstandigheden, slachtoffers en andere betrokkenen en probeert men alle factoren die bijdroegen aan het ongeval te identificeren. Ook gedetailleerde medische informatie over gewonden en doden wordt verzameld. Daarna wordt een onderzoeksteam belast met het maken van een gedetailleerde reconstructie en beschrijving van het ongeval, op basis van alle verzamelde gegevens. Voor alle gegevens en bevindingen worden gestandaardiseerde coderingen gebruikt. In de laatste fase van het onderzoek worden dan de bijdragen bepaald van alle mogelijke factoren in het veroorzaken van het ongeval.
Met behulp van deze OECD-methodologie heeft de Association des Constructeurs Européens de Motocycles (ACEM) met de steun van de Europese Commissie en andere partners een uitgebreide dieptestudie uitgevoerd van ongevallen met motor- en bromfietsen gedurende de periode 1999-2000 in vijf steekproefgebieden in Frankrijk, Duitsland, Nederland, Spanje en Italië. Bedoeling was om een beter zicht te krijgen op de aard en oorzaken van ongevallen met gemotoriseerde tweewielers in Europa. Er werden in totaal 921 ongevallen onderzocht. Alle menselijke, omgevings- en voertuigfactoren die bijdroegen aan de uitkomst van het ongeval werden geïdentificeerd. Om vergelijkbare informatie te hebben over rijders en gemotoriseerde tweewielers die niet betrokken waren in ongevallen in dezelfde steekproefgebieden werden bijkomend gegevens verzameld van 923 motorrijders zonder ongeval. Het onderzoek kreeg de titel Motorcycle Accident In Depth Study (MAIDS).
Alhoewel er vraagtekens gezet kunnen worden bij de methodologie die gebruikt is, en sommige zaken niet toepasbaar zijn op andere geografische en culturele gebieden, is het MAIDS-rapport een zeer waardevolle bron van informatie voor motorrijders met betrekking tot hun eigen veiligheid.
Motorrijders zijn kwetsbaar in het verkeer. Het aantal verkeersslachtoffers bij motorrijders daalt bovendien niet zoals bij andere bestuurders.
De belangrijkste conclusies uit het onderzoek:
Voor het ongeluk
Veel motorrijders zijn bang van achteren aangereden te worden. Uit het MAIDS-rapport kun je echter concluderen dat in 90 procent van alle bedreigingen, zowel van ander verkeer als van de omgeving, deze zich voor de motorrijder bevonden.
Wie een motorfiets bestuurt zonder over een specifiek rijbewijs daarvoor te beschikken, heeft een grotere kans op een ongeval;
In minder dan vijf procent van de ongevallen was er sprake van alcoholgebruik door de motorrijder. Dit is een vrij laag aantal, maar deze motorrijders hadden wel meer kans bij een ongeval betrokken te raken.
Het onderzoek toont aan dat aangepaste normale wegmotoren oververtegenwoordigd waren in de ongevallenstatistieken.
Motorrijders tussen de 41 en 55 jaar bleken ondervertegenwoordigd, waaruit je de conclusie zou kunnen trekken dat zij een verminderd risico lopen betrokken te raken bij een ongeval in vergelijk met andere leeftijdscategorieën. Dit heeft volgens het rapport echter meer met ervaring en training te maken dan echt met leeftijd.
Ongevaloorzaken
De oorzaak van 50% van de motorongevallen ligt bij een menselijke fout. De belangrijkste factor (70%) is het niet of te laat opmerken van de motorrijder. De oorzaken hiervan zijn een gebrek aan aandacht van de automobilist, hindernissen die het zicht tijdelijk belemmeren en de beperkte omvang van een motor, waardoor deze minder opvalt. In 37 procent van de ongevallen was een menselijke fout aan de kant van de motorrijder de hoofdoorzaak. In 70 procent van een botsing tussen twee voertuigen bleek de andere bestuurder de motorrijder niet of te laat opgemerkt te hebben. Dit was de primaire ongevalsoorzaak. Het niet opmerken van het andere voertuig door de motorrijder bleek slechts een secundaire ongevalsoorzaak.
Bestuurders van andere voertuigen met zelf een motorrijbewijs bleken motorrijders beter op te merken dan bestuurders zonder motorrijbewijs.
Het overtreden van verkeersregels (rijden door rood licht of een stopteken negeren) door motorrijders was in 8 procent de ongevalsoorzaak en door bestuurders van andere voertuigen in 18 procent van de gevallen.
De snelheid, zowel vóór het ongeval als bij impact, ligt meestal (70%) beneden de 50 km/u. Er zijn relatief weinig ongevallen waarbij overdreven snelheid een element was in de oorzaak van het ongeval; slechts 18% van de ongevallen gebeurt tegen een snelheid die beduidend lager of hoger ligt dan de snelheid van het omringende verkeer.
73% van de motorrijders probeert een ongeval te voorkomen door uit te wijken, maar 32% verliest daarbij de controle over het stuur.
Het weer veroorzaakte of droeg bij aan 7.5 procent van de ongelukken.
Problemen met het voertuig, meestal de banden, droeg slechts minder dan 1 procent bij aan alle ongelukken. Gebrek aan onderhoud van de weg (weginfrastructuur) veroorzaakte of droeg bij aan een ongeluk in 3.6 procent van de bestudeerde gevallen.
Het ongeluk
Bij ongevallen komen aanrijdingen met personenwagens het meest voor (60%). Een tweede belangrijke oorzaak is de wegeninfrastructuur, hetzij bij ongevallen waarbij alleen de motorrijder is betrokken, of bij een poging om een aanrijding met een ander voertuig te vermijden.
Ongevallen waarbij motorrijders tegen vangrails terecht komen, zijn beperkt in aantal maar zijn een belangrijke aanleiding voor zware verwondingen, zowel aan de benen, de nek als het hoofd.
De meeste ongevallen gebeuren in een stedelijke omgeving.
In 70 procent van de ongelukken lag de snelheid zelfs onder de 50 km/h.
Helmen bleken het meest effectief te zijn om de ernst van hoofdletsel te beperken. Net iets meer dan 90 procent van de motorrijders betrokken bij een ongeval droeg een helm, maar 9 procent van de helmen viel af tijdens het ongeluk, omdat ze niet goed vastgemaakt waren, niet goed pasten of beschadigden tijdens de val.
Meer dan de helft van het letsel (56 percent) bij rijders en passagiers werd toegebracht aan armen en benen en het meeste daarvan was licht (schaafwonden, sneden en blauwe plekken). Juiste kleding verminderde de kans op dit letsel, maar kon het niet volledig voorkomen.
Strategieën
Motorrijders bleken het slecht te doen als het ging om het maken van een noodstop en/of het ontwijken in panieksituaties.
Voorafgaand aan het ongeval probeert 73% van de motorrijders een uitwijkingsmanoeuvre te maken; maar 32% van hen verliest daarbij de controle over het voertuig.
In 13 procent van de ongelukken kozen de bij het ongeluk betrokken motorrijders een slechte of onjuiste uitwijkstrategie.
In eenderde van de ongelukken bleek men niet in staat rekening te kunnen houden met visuele beperkingen en paste men foutieve strategieën toe. Dit geeft weer dat motorrijders zich zo dienen te positioneren en te kleden dat ze beter opvallen in het verkeer.
Sommige strategieën, uitgevoerd ter voorkoming van een ongeluk, waren ver beneden de maat, anders dan verwacht zou worden van betreffende rijder. De oorzaak hiervan ligt in de vaak extreme omstandigheden waarin zich een ongeluk afspeelt, inclusief onvoldoende tijd om de gewenste (noodstop-/uitwijk)strategie toe te passen.
Conclusie
Uit het rapport komt duidelijk naar voren dat een groot deel van de ongelukken te wijten is aan menselijke fouten. Niet alleen aan de kant van een automobilist, maar ook aan de kant van de motorrijder. Het niet op het juiste moment in kunnen springen op een bepaalde situatie of deze situatie van tevoren niet goed in te kunnen schatten. Het niet kunnen omgaan met de situatie tijdens een black-out vloeit voort uit een tekort aan onder andere gewenning, kennis en vaardigheden. Gemis aan het noodzakelijke feedbackmechanisme dat ervoor zorgt dat je 'wat over hebt'. Dit is ook te zien aan de leeftijdscategorie van de bij ongelukken betrokken motorrijders. Getrainde rijders met ervaring zijn het minst bij ongevallen betrokken. Kennis zorgt ervoor dat voorheen oncontroleerbare risico's controleerbare risico's worden.
-
04/12 Motor is dodelijkste rijtuig van België
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.quot;www.gva.be"]04/12 Motor is dodelijkste rijtuig van België
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.quot;www.gva.be"]04/12 Motor is dodelijkste rijtuig van België
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.quot;www.gva.be"]04/12 Motor is dodelijkste rijtuig van België
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.quot;www.gva.be"]04/12 Motor is dodelijkste rijtuig van België
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.quot;www.gva.be"]04/12 Motor is dodelijkste rijtuig van België
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.quot;www.gva.be"]04/12 Motor is dodelijkste rijtuig van België
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.quot;www.gva.be"]04/12 Motor is dodelijkste rijtuig van België
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.quot;www.gva.be"]04/12 Motor is dodelijkste rijtuig van België
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.quot;www.gva.be"]04/12 Motor is dodelijkste rijtuig van België
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.quot;www.gva.be"]04/12 Motor is dodelijkste rijtuig van België
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.quot;www.gva.be"]04/12 Motor is dodelijkste rijtuig van België
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.quot;www.gva.be"]04/12 Motor is dodelijkste rijtuig van België
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.quot;www.gva.be"]04/12 Motor is dodelijkste rijtuig van België
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.quot;www.gva.be"]04/12 Motor is dodelijkste rijtuig van België
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.quot;www.gva.be"]04/12 Motor is dodelijkste rijtuig van België
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.quot;www.gva.be"]04/12 Motor is dodelijkste rijtuig van België
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.quot;www.gva.be"]04/12 Motor is dodelijkste rijtuig van België
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.quot;www.gva.be"]04/12 Motor is dodelijkste rijtuig van België
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.quot;www.gva.be"]04/12 Motor is dodelijkste rijtuig van België
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.quot;www.gva.be"]04/12 Motor is dodelijkste rijtuig van België
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.quot;www.gva.be"]04/12 Motor is dodelijkste rijtuig van België
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.quot;www.gva.be"]04/12 Motor is dodelijkste rijtuig van België
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.quot;www.gva.be"]04/12 Motor is dodelijkste rijtuig van België
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.quot;www.gva.be"]04/12 Motor is dodelijkste rijtuig van België
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.quot;www.gva.be"]04/12 Motor is dodelijkste rijtuig van België
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.quot;www.gva.be"]04/12 Motor is dodelijkste rijtuig van België
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.quot;www.gva.be"]04/12 Motor is dodelijkste rijtuig van België
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.quot;www.gva.be"]04/12 Motor is dodelijkste rijtuig van België
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.quot;www.gva.be"]04/12 Motor is dodelijkste rijtuig van België
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.quot;www.gva.be"]04/12 Motor is dodelijkste rijtuig van België
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.quot;www.gva.be"]04/12 Motor is dodelijkste rijtuig van België
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
-
Een zeldzaam bericht dat volgens mij de essentie van de verkeersproblemen in België aanraakt, nl. de infrastructuur. Het hier veel gemakkelijker geweest om de oorzaak van de dodelijke ongevallen bij motorrijders bij snelheid te leggen en hierop verder te bouwen.
We moeten echter wel eens stilstaan bij deze getallen. 20% van de doden in het verkeer zijn motorrijders. Als we dit gaan uitdrukken in functie van gereden km, moet dit werkelijk een hallucinant cijfer zijn ! Motorrijders zijn toch maar een kleine minderheid, die veelal niet echt veel km rijden.
Naar aantallen motoren en voertuigkilometers moet dat inderdaad halucinante cijfers geven.
Motorrijders zijn de gemakkelijkste slachtoffers van een manke infrastructuur, net omdat ze het stabiele "vangnet" van de 4 wielen ontbreken.
Motorrijders zijn bovendien ook de eerste slachtoffers van de vergeten overtreding : voorrangsnegatie.
-
Waarom zagen over gele lichten?
Omdat ze motorrijders veel beter doen opvallen tussen de rest van de lichtjes.
Beter opvallen is dringend nodig :
In 70 procent van een botsing tussen twee voertuigen bleek de andere bestuurder de motorrijder niet of te laat opgemerkt te hebben.
Iedere motard kan ze al jaren steken
Omdat er geen dwingende reglementering terzake is, gebeurt dat niet.
OM dezelfde reden is er ook geen voldoende groot verkoopsvolume om R&D te financieren om die gele lampen te verbeteren, en daardoor lopen ze wat achter op de witte-lampenontwikkelingen.
Niet overal is het trouwens toegelaten om geel licht te voeren (voor Belgische voertuigen staat het technische reglement dat wel toe).
Geen nood vanaf volgend jaar dus de fluo vest verplicht.
Fluo en retro-reflectie werkt enkel indien de fluo of het reflecterende materiaal verlicht wordt, en dan nog voornamelijk vanuit de richting dat het verlicht wordt ...
-
Geen gele lichten voor motoren, he zeg...
Ik heb de standaard lamp in mijn dimlicht vervangen door een Blue Vision van Philips, die een kleur geeft vergelijkbaar met xenon. Wit dus. Heel wit.
In vergelijking met de (gelere) standaard lamp is het verschil enorm wat betreft de belichting van verkeersborden en markeringen, zelfs bij regen.
Verblinden doet die lamp echter niet, er is tenminste geen enkele tegenligger die me er op attent maakt (tenzij soms bij het optrekken, maar dan komt de voorkant van de moto even omhoog).
Het verschil met een standaard lamp is zodanig groot dat het nog weinig effect geeft wanneer ik mijn grootlicht aansteek. Daar zal dus ook een Blue Vision in moeten...
Voor iemand als ik, die in een ploegenstelsel werkt en het ganse jaar door met de moto naar het werk gaat, en dus 's morgens en 's avonds dikwijls in het donker en bij slechte weersomstandigheden moet rijden, is een geel dimlicht rampzalig.
En fluovestjes? Die doen je enkel langs achter meer opvallen,zeker bij een tourmoto met een vrij groot front.
Helpt dus niet tegen mensen die in je weg komen rijden, voorrangsnegators dus.
Ik draag in de donkere maanden (half oktober tot half maart) wel een gele fluo, maar de rest van het jaar rijd ik zonder.
-
http://www.mag.be/files/Vademecum%20motorrijdersvoorzieningen.pdf
-
Geen gele lichten voor motoren, he zeg...
Ik heb de standaard lamp in mijn dimlicht vervangen door een Blue Vision van Philips, die een kleur geeft vergelijkbaar met xenon. Wit dus. Heel wit.
In vergelijking met de (gelere) standaard lamp is het verschil enorm wat betreft de belichting van verkeersborden en markeringen, zelfs bij regen.
Het verbetert de zichtbaarheid voor jezelf, maar niet je zichtbaarheid tegenover anderen.
De ontwikkeling van de gele lampen is inderdaad wat blijven achterophinken, iets dat mits voldoende vraag op vrij korte tijd opgelost kan zijn.
-
De ontwikkeling van de gele lampen is inderdaad wat blijven achterophinken, iets dat mits voldoende vraag op vrij korte tijd opgelost kan zijn.
Sarkozy is er reeds mee bezig.
http://www.eurobench.com/beursnieuws/6344568/Frankrijk-kondigt-stimuleringsplan-economie-aan-van-EUR26-mrd.aspx
-
Wat mij betreft :
Verbod op gele lichten voor auto's in de ganse EU.
Verplicht geel licht voor alle tweewielige motorvoertuigen in de ganse EU.
en rode lichten voor de brandweer
blauwe lichten voor de politie
lichtblauwe lichten voor de ziekenauto
oranje voor de bussen
groene voor landbouwvoertuigen
roze voor vrachtwagens
enz...
waarom veschillende kleurtjes
als ik een licht zie afkomen, zal ik er zeker niet proberen tegen te rijden
of dat nu één, twee of drie lichten zijn
ieder licht is even zichtbaar
-
als ik een licht zie afkomen, zal ik er zeker niet proberen tegen te rijden
of dat nu één, twee of drie lichten zijn
ieder licht is even zichtbaar
Proberen er niet tegen te rijden is een goede omschrijving.
Zolang dat 1 licht is op een verder lege weg, dan valt het nog redelijk mee.
Probleem is dan dat je aan 1 licht nogal lastig ziet hoe ver het weg is.
Van zodra je dat 1 licht voor een hoop andere lichten ziet, is het een heel ander verhaal.
Probleem is dat je 1 licht voor een hoop andere lichten niet noodzakelijk als een apart licht ziet.
Probleem is dat 1 licht veel dichter kan zijn dan het hoopje lichten dat je ziet, zonder dat je dat éne lichtje als dichterbij beschouwt.
Het resultaat is telkens weer hetzelfde : Ik had 'm niet gezien .
En de volgende zin : Hij reed veel te rap.
Inderdaad ja, wat je niet tijdig ziet is dan heel plots daar ...
Hoeveel kans geef je jezelf om een motorrijder met wit licht op te merken in je achteruitkijkspiegel op een behoorlijk drukke autostrade en dus tegen een achtergrond vol dansende witte lichtjes, in het donker, in de regen, en last but not least : op meer dan 1km afstand ???
-
Hoeveel kans geef je jezelf om een motorrijder met wit licht op te merken in je achteruitkijkspiegel op een behoorlijk drukke autostrade en dus tegen een achtergrond vol dansende witte lichtjes, in het donker, in de regen, en last but not least : op meer dan 1km afstand ???
ik schat de kans dat ik hem zie op 99.9%
van op 1 km duurt het nog redelijk lang tot hij mij berijkt, en anders rijdt hij inderdaad veel te snel ;)
-
Het resultaat is telkens weer hetzelfde : Ik had 'm niet gezien .
En de volgende zin : Hij reed veel te rap.
Inderdaad ja, wat je niet tijdig ziet is dan heel plots daar ...
Hoeveel kans geef je jezelf om een motorrijder met wit licht op te merken in je achteruitkijkspiegel op een behoorlijk drukke autostrade en dus tegen een achtergrond vol dansende witte lichtjes, in het donker, in de regen, en last but not least : op meer dan 1km afstand ???
... Niet veel, als ze ongeacht de snelheidslimiet en het verkeer op beide rijstroken elk gaatje gebruiken om auto's voorbij te blijven rijden...
Als ik 120 km/u rij op het linkervak terwijl ik een vrachtwagen inhaal, en achter mij 4 andere auto's rijden aan 120 km/u die ook de vrachtwagen willen inhalen, kan het niet dat een motorrijder terecht een noodstop moet uitvoeren omdat ik hem niet had zien naderen tussen de vrachtwagen en de 4 auto's, net als ik de vrachtwagen heb ingehaald en naar het lege rechtervak wil gaan.
Tel maar eens na hoeveel keer je achter een motorrijder uit komt die niet de maximumsnelheid haalt. En tel ook eens hoeveel keren motorrijders jouw inhalen, hoewel je je aan de snelheidslimiet houdt.
In realiteit rijden de meeste motorrijders in een omgeving waar automobilisten voor hen een hindernis betekenen waar ze achter moeten blijven, of voorbij moeten geraken. Logisch dan dat in het merendeel van de ongevallen het de motorrijder is die op een auto inrijdt ipv omgekeerd.
-
Op de Antwerpse ring maak je dat dikwijls mee, filefilteren tegen 120.
-
@ Rudi http://www.swov.nl/nl/research/kennisbank/inhoud/20_vervoerwijze/2_snel/literatuur.htm (http://www.swov.nl/nl/research/kennisbank/inhoud/20_vervoerwijze/2_snel/literatuur.htm)
-
@ kunde : merciekes voor de verwijzing!
-
Tijdens de weliswaar beperkte ervaring die ik als motorrijder in België heb opgedaan, was de gemeenschappelijke noemer telkens weer dezelfde: je bent het slachtoffer van de meerderheid der motorrijders, die jou als verantwoorde motorrijder een barslecht imago bezorgen. Niemand houdt met jou rekening. Niet de voetganger, die de rijbaan oversteekt in een bocht, en er geen flauw idee van heeft volgens welk tracé jij als motorrijder een bocht dient te nemen. Niet de automobilist, die jou voorrang van rechts dient te verlenen, je ziet aankomen, en dan toch maar doorrijdt omdat je slechts een motard bent.
Ik hoor ze graag bezig, die motards die beweren dat ze zoveel sneller dan met een auto hun bestemming bereiken, omdat ze niet vastzitten in de files. Natuurlijk niet, als je de meest elementaire veiligheidsregels aan je motorlaarzen lapt. Want als verantwoorde motard rijd je tussen files niet door met meer dan 10 km/h snelheidsverschil, en voeg je opnieuw in een file in van zodra er sneller dan 30 km/h gereden wordt. Waar is dan nog een meer dan te verwaarlozen tijdswinst met een motorfiets te bereiken?
-
Ik hoor ze graag bezig, die motards die beweren dat ze zoveel sneller dan met een auto hun bestemming bereiken, omdat ze niet vastzitten in de files. Natuurlijk niet, als je de meest elementaire veiligheidsregels aan je motorlaarzen lapt. Want als verantwoorde motard rijd je tussen files niet door met meer dan 10 km/h snelheidsverschil, en voeg je opnieuw in een file in van zodra er sneller dan 30 km/h gereden wordt. Waar is dan nog een meer dan te verwaarlozen tijdswinst met een motorfiets te bereiken?
Als motorrijder moet je dan ook nog de extra tijd rekenen om je te verkleden...
Ik maak op mijn woon-werktraject bij normale verkeersdrukte zo goed als geen tijdwinst. Enkel wanneer het zeer druk is kan ik tijd winnen door bij verkeerslichten rustig tussen de wagens naar voor te rijden (op 2x2 rijstroken), waardoor ik in plaats van 4 roodfases er slechts 1 heb.
That's it...
Waarom blijf ik dan winter en zomer met de motorfiets naar het werk rijden? Voor de fun, tiens ;)
Op een autosnelweg tegen 120 tussen een 80 rijdende file door slalommen is solliciteren naar een plaats achter in een zwarte Cadillac. Wie dat niet begrijpt kan beter zijn motorfiets aan de kant zetten, want er is hem voor toch geen lange carriere voorzien.
Bovendien: wanneer zie je de meeste stuntpiloten op de baan? Bij goed weer en minstens 20 graden. Dan kunnen ze zich uitleven, veel gas geven, veel lawaai maken, liefst in een t-shirt en op basketsloefkes, met een half gekleed blondje achterop.
Raar maar waar, de laatste weken kom ik er zo nog weinig tegen... ;D
-
Bovendien: wanneer zie je de meeste stuntpiloten op de baan? Bij goed weer en minstens 20 graden. Dan kunnen ze zich uitleven, veel gas geven, veel lawaai maken, liefst in een t-shirt en op basketsloefkes, met een half gekleed blondje achterop.
Raar maar waar, de laatste weken kom ik er zo nog weinig tegen... ;D
Ik zal uw bericht mee ondersteunen,xantingo.Wij hebben destijds meegewerkt om de gevolgen van het niet dragen van motorkledij aan te tonen.Aan de hand van werkelijke beelden die wij hebben overgemaakt.
Kijktechniek en remtechniek zijn voor die gasten dan ook larie en apekool.De modale motorrijder heeft dan ook te danken dat sommige wegen in de Ardennen worden afgesloten om redenen zoals u en Jozef aanhaalden.
Weet je welke opmerking we dikwijls kregen? "Geen verplichting voor motorkledij.We leven in een vrij land...Mijn Ross,mijn vrijheid..."
Dat kregen wij o.a. mee op ons brood.Tot ze iets voor hadden,via omwegen gaven ze dan toe dat we gelijk hadden....
Opgelet; volgende afbeeldingen zijn niet geschikt voor gevoelige kijkers!
Afbeelding 1 (http://www.motornet.be/rijden/veiligheid/picts/030626_zomer-kop.jpg)
Afbeelding 2 (http://www.motornet.be/rijden/veiligheid/picts/030626_zomer-been.jpg)
Afbeelding 3 (http://www.motornet.be/rijden/veiligheid/picts/030626_zomer-arm.jpg)
Rafael: ik heb de afbeeldingen even omgezet in links, zodat men zelf kan kiezen of ze deze willen bekijken.
-
Moet dat zomaar op het forum? ???
Heb een beetje fatsoen en zet het onder een link.
-
Diane, ik vind het prima dat jij de foto's op het forum zelf hebt geplaatst.
De foto's zijn een beetje schockerend maar dat zet mensen hopelijk aan om toch maar eens wat veiliger te handelen.
Kijktechniek en remtechniek zijn voor die gasten dan ook larie en apekool.De modale motorrijder heeft dan ook te danken dat sommige wegen in de Ardennen worden afgesloten om redenen zoals u en Jozef aanhaalden.
Fijne politiek.
- Politiek staat iedereen toe om motor te rijden zonder hiervoor een rijbewijs te halen*
- Hierdoor krijg je motorrijders die niet weten wat ze doen
- Er ontstaan extra ongevallen en overige hinder
- Politiek laat de echte motorrijders niet meer toe op bepaalde wegen in plaats van dat ze de regels verstrengen (verplicht rij-examen, verplichte kleding, regels voor inhalen in file...) en dit soort motortoeristen meer straffen
-
Diane, ik vind het prima dat jij de foto's op het forum zelf hebt geplaatst.
Wel, laten we het zo stellen: met die links worden de mensen die het niet wensen, niet met deze beelden geconfronteerd. En er zijn helaas vele mensen die niet met de werkelijkheid willen geconfronteerd worden.
De foto's zijn een beetje schockerend maar dat zet mensen hopelijk aan om toch maar eens wat veiliger te handelen.
Mij ontgaat het wat er schockerend zou aan zijn. De slachtoffers zijn immers niet herkenbaar. Het gaat om nuchtere feiten, waar ongevalchirurgen dagelijks moeten mee omgaan.
Maar helaas is in het verleden al meermaals gebleken dat dergelijke beelden slechts weinigen aanzetten tot een meer verantwoord gedrag. De volstrekt irrationele reactie is maar al te vaak: "Dat ben ik niet, dat overkomt alleen anderen, mij niet" of "'t Is dat het zo moeten zijn heeft".
Neemt niet weg: als we er ook maar één lege stoel aan de Kersttafel mee kunnen vermijden, was het de moeite waard.
-
Weet je welke opmerking we dikwijls kregen? "Geen verplichting voor motorkledij.We leven in een vrij land...Mijn Ross,mijn vrijheid..."
Ja natuurlijk: dat soort motards veroorlooft zich de vrijheid om mensen die zich wel verantwoord gedragen (ambulanciers, artsen, chirurgen) te verplichten om zich, als het tot een ongeval komt, dag en nacht en ongeacht de weersomstandigheden, te moeten ontfermen over die hoopjes ellende, en aldus de maatschappij op kosten te jagen.
Nu ja: wat wil je in een land waar de motards van de lokale politie in de zomer in een hemdje rijden.
-
BBB en Jozef,
Zoals u wellicht weet en ook al hebt ervaren,wie zich inzet voor verkeersveiligheid met waarheidsgetrouwe en onderbouwde argumenten,het dekseltje op de neus bekomt.Ik voelde mij verplicht een ondersteuning te geven rond enkele postings in huidig topic.
Zal dit naar de toekomst toe ook niet nalaten om met onfantsoenlijk gedrag argumenten te ondersteunen. :D ;D
En moderator Rafaell zal zeker niet bewusteloos gevallen zijn door de foto's.Zijn tussenkomst diende zich vrij snel aan. :D :D
En wie niet naar de mond praat en een houding aanneemt van een gladde paling,zal in de bestrijding van de verkeersonveiligheid niet ervaren wat Dr. Beaucourt,R. Dieleman,W. Van Herstraeten,P. Vercruyssen,ik en Marc hebben ondergaan.En in de politiek het werk verder zetten?Hahahahaha...mooi in het lijntje lopen,geven en nemen,draaien en keren.Is niet aan ons besteed.
Nu ja: wat wil je in een land waar de motards van de lokale politie in de zomer in een hemdje rijden.
Des te beter voelen ze het bij uitglijden.En voor de overige halfnaaktrijders,geen medelijden. :D
-
Wel, laten we het zo stellen: met die links worden de mensen die het niet wensen, niet met deze beelden geconfronteerd. En er zijn helaas vele mensen die niet met de werkelijkheid willen geconfronteerd worden.
Mooi gezegd. ;)
Mij ontgaat het wat er schockerend zou aan zijn. De slachtoffers zijn immers niet herkenbaar. Het gaat om nuchtere feiten, waar ongevalchirurgen dagelijks moeten mee omgaan.
In alle eerlijkheid, voor mij waren de foto's inderdaad niet schockerend zolang ik niet stilstond bij wat voor pijn (lichamelijk en 'geestelijk') deze mensen en hun naasten moeten hebben.
Maar ja, ik heb dan ook al vaak gezien hoe ons lichaam er van binnen uitziet.
Nu kan de rest ook eens iets zien. ;D
Maar helaas is in het verleden al meermaals gebleken dat dergelijke beelden slechts weinigen aanzetten tot een meer verantwoord gedrag. De volstrekt irrationele reactie is maar al te vaak: "Dat ben ik niet, dat overkomt alleen anderen, mij niet" of "'t Is dat het zo moeten zijn heeft".
Dat vloeit voort uit een optimisme die doorgaans er voor zorgt dat we beter kunnen functioneren, zolang we hierin niet doorslaan, maar die funest wanneer we een gebrek aan kennis en inzicht hebben m.b.t. dit soort extreem gevaarlijke omstandigheden.
Neemt niet weg: als we er ook maar één lege stoel aan de Kersttafel mee kunnen vermijden, was het de moeite waard.
Absoluut.
Nu ja: wat wil je in een land waar de motards van de lokale politie in de zomer in een hemdje rijden.
Ik heb ze ook al zien rijden, uiteraard was ik stomverbaads dat sommige politiefunctionarissen, die nochtans het goede voorbeeld behoren te geven, zulke onnozele hansworsten zijn. ???
Tja, blijkbaar wanen deze mensen zich daadwerkelijk onkwetsbaar. Het ontbreekt er nog maar aan dat ze denken dat ze met hun lichaam een kogel kunnen tegenhouden. ;D
Weet je welke opmerking we dikwijls kregen? "Geen verplichting voor motorkledij.We leven in een vrij land...Mijn Ross,mijn vrijheid..."
Gek genoeg vergoedt de zietenkas de kosten dan wel.
Gek genoeg laat de Vlaamse overheid, die haar mond vol heeft over irreële verkeersveiligheids-ambities, het na om met zo'n simpel extra wetje onnodig leed te voorkomen.
???
Zal dit naar de toekomst toe ook niet nalaten om met onfantsoenlijk gedrag argumenten te ondersteunen. :D ;D
Mijn steun heb je.
-
Wat mij enorm stoord aan motars is dat deze meestal met feller of zelfs grootlicht rijden, ook overdag, waardoor ik moeilijk of helemaal geen snelheid of afstand kan inschatten.
Lukt al helemaal niet meer wanneer die afstand en snelheid moet ingeschat worden aan de hand van wat je door een achteruitkijkspiegel ziet.
Een gewoon licht zoals alle andere voertuigen (mag nog geel zijn als het maar niet verblind) lijkt voor mij persoonlijk de beste oplossing.
Of dat nu 1, 2 of 50 lichten zijn maakt voor mij niks uit zolang ze me maar niet verblinden.
-
Even nuanceren toch, het zijn niet alleen motards die verblinden. Over het algemeen zijn motoren goed onderhouden, omdat die een zeer belangrijk veiligheidsaspect maar naargelang de belasting kan de lichtbundel inderdaad minder optimaal schijnen. Voorts kom ik niet veel motoren tegen bij nacht, het dimlicht is immers te zwak om comfortabel te rijden. Met mijn R 1100 RT toch. Iets betere lichtopbrengst bij de laatste R 1200 RT modellen op de Yamaha FJ 1300. Op een Pan zou het ook nog meevallen. Vandaar dat dikwijls grootlicht gebruikt wordt, maar ik dit steeds bij naderende tegenliggers en ruim op voorhand dim.
-
Ik moet zeggen, heren en dames, dat ik van en naar Brussel of Antwerpen niet veel motorrijders zie in tshirt en korte broek, maar dat hun motorpak niet betekent dat ze daarom veel betere heren en dames in het verkeer zijn. Filefiltreren aan +120 km/u is nog altijd schering en inslag.
-
Over het algemeen zijn motoren goed onderhouden, omdat die een zeer belangrijk veiligheidsaspect maar naargelang de belasting kan de lichtbundel inderdaad minder optimaal schijnen.
Ik vind dit argument bijzonder zwak. Men onderhoud de motor goed omdat dit een belangrijk veiligheidsaspect is lijkt logisch, helaas is het niet altijd het geval. Zo zou men even goed en met evenveel recht kunnen zeggen "motorrijders dragen goede motorkledij omdat dit een belangrijk veiligheidsaspect is". Ga eens kijken op een plek waar veel motards samenkomen en kijk eens naar de toestand van hun banden, vooral op het einde van de zomer. Ik denk dat je snel je mening zal bijstellen.
-
Ik vind dit argument bijzonder zwak. Men onderhoud de motor goed omdat dit een belangrijk veiligheidsaspect is lijkt logisch, helaas is het niet altijd het geval. Zo zou men even goed en met evenveel recht kunnen zeggen "motorrijders dragen goede motorkledij omdat dit een belangrijk veiligheidsaspect is". Ga eens kijken op een plek waar veel motards samenkomen en kijk eens naar de toestand van hun banden, vooral op het einde van de zomer. Ik denk dat je snel je mening zal bijstellen.
We zijn weer terug bij het begin van de cirkel, JC.
De motorrijders die het hele jaar door rijden houden hun voertuig technisch perfect in orde. De zomerrijders zetten het ding in orde voor de zomer en op het einde van het seizoen zijn inderdaad de banden, de remblokken enz. versleten.
Dat vinden ze niet erg, want het seizoen is toch bijna afgelopen.
-
Even nuanceren toch, het zijn niet alleen motards die verblinden. ... . Voorts kom ik niet veel motoren tegen bij nacht, het dimlicht is immers te zwak om comfortabel te rijden.
je wordt idd dikwijls verblind overdag ook
en het is juist dat sommige auto's met verkeerde lichten rijden, maar die passen hun verlichting meestal aan als je hen een signaal geeft
ik heb dat nog geen enkele moto weten doen
-
Even nuanceren toch, het zijn niet alleen motards die verblinden. ... . Voorts kom ik niet veel motoren tegen bij nacht, het dimlicht is immers te zwak om comfortabel te rijden.
je wordt idd dikwijls verblind overdag ook
en het is juist dat sommige auto's met verkeerde lichten rijden, maar die passen hun verlichting meestal aan als je hen een signaal geeft
ik heb dat nog geen enkele moto weten doen
Het dimlicht van mijn motorfiets staat afgesteld volgens de normen van de constructeur. Raar of zelden geeft er iemand een signaal dat hij verblindt wordt.
Wanneer dan wel?
- bij het optrekken: de motorfiets licht zich dan vooraan even iets op waardoor het licht (even) iets hoger schijnt.
- met een passagier achterop (hoogstens een keer of twee per jaar)
- met een zware topkoffer achterop.
Ik wil nochtans de automobilisten die mij verblinden niet te eten geven...
Bovendien heb ik liever dat iemand me duidelijk gezien heeft dan een blauwe steen op mijn buik: "zijn licht stond perfect afgesteld maar ze hebben hem niet gezien".
-
Hehe, xantigo :) Meestal kan ik enkel zien dat er iéts aankomt, maar laat staan te analyseren
- wat het is
- waar het naartoe gaat
- aan welke snelheid
- in welke richting
Mij verblinden helpt dus niks.
-
Bovendien heb ik liever dat iemand me duidelijk gezien heeft dan een blauwe steen op mijn buik: "zijn licht stond perfect afgesteld maar ze hebben hem niet gezien".
je zegt dus zelf dat je licht slecht afgesteld staat
vergeet niet dat iemand die verblind is je niet meer ziet
die blauwe steen is in dat geval dus dichter dan je zou willen
-
Bovendien heb ik liever dat iemand me duidelijk gezien heeft dan een blauwe steen op mijn buik: "zijn licht stond perfect afgesteld maar ze hebben hem niet gezien".
je zegt dus zelf dat je licht slecht afgesteld staat
Waar lees jij dat??
Het dimlicht van mijn motorfiets staat afgesteld volgens de normen van de constructeur.
Mijn licht staat perfect afgesteld, getuige het feit datRaar of zelden geeft er iemand een signaal dat hij verblindt wordt.
In tegenstelling tot veel automobilisten van wie de lichten alle vogels uit de bomen schijnen maar daar wordt niet over gemekkerd...
Om te zorgen dat ik duidelijk gezien wordt heb ik andere methodes:
- een Blue Vision lamp in mijn dimlicht (geeft een witter licht, valt meer op zonder te verblinden)
- zorgen dat je niet onverwacht in een andere bestuurder zijn territorium landt: afstand houden en anticiperen: wanneer ik denk dat iemand me niet gezien heeft durf ik wel eens met het grootlicht knipperen. Maar dat is tot nader order ook voor motorrijders toegestaan, geloof ik...
- niet overal rijden waar niemand je verwacht kan ook wel helpen... voor mij zijn witte lijnen witte lijnen, rechts inhalen enkel wanneer toegelaten, niet aan 120 tussen een 40 rijdende file doorsjezen,...
Vandaar maak ik ook geen enorme tijdwinst door met de motor te gaan werken. Andere motorrijders misschien wel, maar gewoonlijk hebben die een vrij korte motorcarriere...
-
Opgelet : volgende afbeeldingen zijn niet geschikt voor gevoelige kijkers !!
Afbeelding 1 (http://i7.photobucket.com/albums/y253/sanderakkie/kontje1.jpg)
Afbeelding 2 (http://i7.photobucket.com/albums/y253/sanderakkie/Kontje2.jpg)
Afbeelding 3 (http://i7.photobucket.com/albums/y253/sanderakkie/Kontje3.jpg)
-
Weet je welke opmerking we dikwijls kregen? "Geen verplichting voor motorkledij.We leven in een vrij land...Mijn Ross,mijn vrijheid..."
Ja natuurlijk: dat soort motards veroorlooft zich de vrijheid om mensen die zich wel verantwoord gedragen (ambulanciers, artsen, chirurgen) te verplichten om zich, als het tot een ongeval komt, dag en nacht en ongeacht de weersomstandigheden, te moeten ontfermen over die hoopjes ellende, en aldus de maatschappij op kosten te jagen.
Nu ja: wat wil je in een land waar de motards van de lokale politie in de zomer in een hemdje rijden.
Dat snap ik niet, dat is toch de taak van die mensen, dat wisten ze toch toen ze dat beroep kozen.
Straks ga ik mijn houtstoof niet meer mogen stoken want de kans dat de brandweer moet uitrukken is veel malen hoger dan tegenover te verwarmen met elektrische kachels.
-
Weet je welke opmerking we dikwijls kregen? "Geen verplichting voor motorkledij.We leven in een vrij land...Mijn Ross,mijn vrijheid..."
Ja natuurlijk: dat soort motards veroorlooft zich de vrijheid om mensen die zich wel verantwoord gedragen (ambulanciers, artsen, chirurgen) te verplichten om zich, als het tot een ongeval komt, dag en nacht en ongeacht de weersomstandigheden, te moeten ontfermen over die hoopjes ellende, en aldus de maatschappij op kosten te jagen.
Nu ja: wat wil je in een land waar de motards van de lokale politie in de zomer in een hemdje rijden.
Dat snap ik niet, dat is toch de taak van die mensen, dat wisten ze toch toen ze dat beroep kozen.
Dat klopt. Hier bij ons riskeren vrijwilligers van de Bergwacht vele malen per jaar hun eigen leven om toeristen te redden die in een hachelijke situatie terechtgekomen zijn. Maar als de slachtoffers roekeloos geweest zijn, wil je de rekening die ze gepresenteerd krijgen, niet moeten betalen.
Straks ga ik mijn houtstoof niet meer mogen stoken want de kans dat de brandweer moet uitrukken is veel malen hoger dan tegenover te verwarmen met elektrische kachels.
Je kunt ook je houtstoof met een aanvaardbaar risico stoken. Ik neem aan dat je bijvoorbeeld geen benzine over het hout giet om het aan te steken, en jonge kinderen ervan weghoudt.
Door met een motorfiets zonder behoorlijke veiligheidskledij te rijden, verhoog je evenwel onnodig in aanzienlijke mate de letsels bij een ongeval.
Als een verzekeraar kan bewijzen dat een slachtoffer van een auto-ongeval geen veiligheidsgordel droeg, wordt de schadevergoeding verminderd. Dat zou ook mogen gelden voor motorrijders die geen veiligheidskledij dragen.
-
Door met een motorfiets zonder behoorlijke veiligheidskledij te rijden, verhoog je evenwel onnodig in aanzienlijke mate de letsels bij een ongeval.
Als een verzekeraar kan bewijzen dat een slachtoffer van een auto-ongeval geen veiligheidsgordel droeg, wordt de schadevergoeding verminderd. Dat zou ook mogen gelden voor motorrijders die geen veiligheidskledij dragen.
Daar ben ik het wel mee eens.
Zelf droeg ik ook een leder pak in Kawazaki kleuren op mijn Ducati, iedereen vond het niet kunnen maar ik had wel een pak aan (zelf zag ik het mannekesblad toch niet ;D)
Laatst had ik nog een degelijk 2é hands touring pak gekocht maar vermits de moto verkocht werd hing het in de kast, heb het dan maar aan ne jonge gast op het werk gegeven die met de moto reed zonder pak.
-
Bovendien heb ik liever dat iemand me duidelijk gezien heeft dan een blauwe steen op mijn buik: "zijn licht stond perfect afgesteld maar ze hebben hem niet gezien".
je zegt dus zelf dat je licht slecht afgesteld staat
Waar lees jij dat??
ik heb het in bold gezet
lees het zelf nog eens na wat je gescheven hebt
(vrije vertaling) "bovendien heb ik liever dat mijn lichten een beetje te straf staan zodat iedereen me ziet, dan een blauwe steen op mijn buik: ... " (vrije vertaling)
-
Bovendien heb ik liever dat iemand me duidelijk gezien heeft dan een blauwe steen op mijn buik: "zijn licht stond perfect afgesteld maar ze hebben hem niet gezien".
je zegt dus zelf dat je licht slecht afgesteld staat
Waar lees jij dat??
ik heb het in bold gezet
lees het zelf nog eens na wat je gescheven hebt
(vrije vertaling) "bovendien heb ik liever dat mijn lichten een beetje te straf staan zodat iedereen me ziet, dan een blauwe steen op mijn buik: ... " (vrije vertaling)
Maar xantingo schreef ook over een R 1100 RT, Sniper. En bij het vervoer van eventueel een duo zitter, kan men bij deze motoren de achtervering bijstellen. Van zachte naar harde vering. Maar het is ook evident en wetenschappelijk bewezen dat grootlichten van motorrijders een verkeerde inschatting geven bij andere weggebruikers wat betreft naderingssnelheid en afstand.
En daarover schreef ook xantingo, om eventueel te dimmen om de aandacht te vestigen op zijn nadering.
-
Maar het is ook evident en wetenschappelijk bewezen dat grootlichten van motorrijders een verkeerde inschatting geven bij andere weggebruikers wat betreft naderingssnelheid en afstand.
Dus m'n ogen zijn toch normaal al ben ik schijnbaar bij de weinigen die last heeft van fel licht. Nochtans krijg ik bij de oogarts/specialist ook telkens te horen dat m'n ogen piekfijn in orde zijn.
Xenonlichten, mistlichten, landbouwvoertuigen met allerlei werklichten, slecht geplaatste straatverlichting, tuinverlichting, bedrijfsverlichting, reklamepanelen die verlicht zijn, ... zijn inmiddels zodanig ingeburgerd dat er niemand nog naar kraait.
Tunnels zijn ook meestal verkeerd verlicht. Overdag duik je een zwart gat binnen en s'nachts moet je bijna je ogen sluiten door het felle licht en bij het buitenrijden het omgekeerde, overdag terug wennen aan het soms felle zonlicht en s'nachts moeten je ogen terug wennen aan de duisternis.
-
Bovendien heb ik liever dat iemand me duidelijk gezien heeft dan een blauwe steen op mijn buik: "zijn licht stond perfect afgesteld maar ze hebben hem niet gezien".
je zegt dus zelf dat je licht slecht afgesteld staat
Waar lees jij dat??
ik heb het in bold gezet
lees het zelf nog eens na wat je gescheven hebt
(vrije vertaling) "bovendien heb ik liever dat mijn lichten een beetje te straf staan zodat iedereen me ziet, dan een blauwe steen op mijn buik: ... " (vrije vertaling)
Ik hoop dat jij de bijbel niet moet gaan vertalen ;D.
Ik vertaal mijn zin als "ik zorg ervoor dat mijn verlichting binnen de wettelijke normen zo correct mogelijk in orde is, en ik zorg ervoor dat ik niet onverwachts in het gezichtsveld van anderen verschijn". (minder vrije vertaling...)
Bovendien: ik zou er absoluut geen probleem mee hebben om met mijn motorfiets naaar de technische keuring te gaan.
-
Maar xantingo schreef ook over een R 1100 RT, Sniper. En bij het vervoer van eventueel een duo zitter, kan men bij deze motoren de achtervering bijstellen. Van zachte naar harde vering.
Dat was Rudi ;), ik rijd met een 1150, die over een andere koplamp beschikt...
Wat betreft de achtervering: die kan inderdaad harder gezet worden bij het vervoer van een passagier. Bovendien kan het dimlicht zelf in de hoogte bijgesteld worden. Probleem is alleen dat het niet zo evident is om de correcte hoogte te vinden: je wil niemand verblinden, maar je wil zelf ook nog wat zien.
-
Dat was Rudi ;)
Oeps... ???
-
citaat Marc Annemans
"En daarover schreef ook xantingo, om eventueel te dimmen om de aandacht te vestigen op zijn nadering."
Kan je dit even verduidelijken Marc,
De enige juiste betekenis van dimmen is het overschakelen van grootlicht naar dimlicht.
Dimmen om de aandacht te vestigen op zijn nadering, zou betekenen dat hij gans de tijd met groot licht zou rijden en dan gaat terugschakelen naar dimlicht om de aandacht te vestigen?(dimmen)
Dimmen is verminderen van het licht, in dit geval van groot licht naar beneden gericht licht.(dimlicht)
-
Kan je dit even verduidelijken Marc,
De enige juiste betekenis van dimmen is het overschakelen van grootlicht naar dimlicht.
Dimmen om de aandacht te vestigen op zijn nadering, zou betekenen dat hij gans de tijd met groot licht zou rijden en dan gaat terugschakelen naar dimlicht om de aandacht te vestigen?(dimmen)
Dimmen is verminderen van het licht, in dit geval van groot licht naar beneden gericht licht.(dimlicht)
Heb me inderdaad verkeerdelijk uitgedrukt, Mazda.
Het is de rijweg volgen met dimlicht, om vervolgens de grootlichten te ontsteken als aandachtstrekker.
-
@xantingo : op den 1150 heb je inderdaad al wat meer licht en op den 1200 is het nog beter. Alleen is die 1200 geen spek voor mijn b..rieventas (lees portefeuille).
@ sniper : wees ervan overtuigd dat er binnen alle klassen van verkeersgebruikers (auto, fiets, vrachtwagen, moto, bus, paard met en zonder kar,..) altijd goede leerlingen en wat mindere zitten. Bij deze mijn verontschuldiging namens alle motards die u zouden verblind hebben. Xantingo zal mij bijtreden dat wij onze medemotards (caféracers uitgezonderd) durven aan te spreken over de kleine mankementjes aan hun rijstijl of uitrusting. Weerom draait alles om dat wederzijds respect.
Wanneer ik met de auto in fileverkeer zit laat ik ruimte voor de doorkomst van een eventuele tweewieler, en als ik uiterst links ben geef ik soms teken met mijn linker-pinker om aan te geven dat ik de motard gezien heb en doorgang voorzie. En als je dan een handje terugkrijgt dan is mijn dag goed, want we hebben elkaar in alle anonimiteit veilig en vlot verkeer gegund (vlot voor de motard dan toch).
-
Wanneer ik met de auto in fileverkeer zit laat ik ruimte voor de doorkomst van een eventuele tweewieler, en als ik uiterst links ben geef ik soms teken met mijn linker-pinker om aan te geven dat ik de motard gezien heb en doorgang voorzie. En als je dan een handje terugkrijgt dan is mijn dag goed, want we hebben elkaar in alle anonimiteit veilig en vlot verkeer gegund (vlot voor de motard dan toch).
doe ik ook, indien mogelijk ga ik zelfs naar rechts als ik op een 2*1 rij en er komt een moto van achter mij
ik maak er geen winst mee door hem op te houden, dus doe ik het ook niet
ik moet wel zeggen dat ik de eerste keerl (heel lang geleden) niet wist wat ik moest denken van die uitgestoken voet
ik dacht dat hij boos was dat ik niet genoeg plek liet :)
-
Als de motards maar eens willen begrijpen dat je best filefilter tussen uiterst links en de strook ernaast, niet zoals dikwijls op de A-pen ring (en de E313 vanaf Ranst) tussen 1 en 2.
Ik laat meestal ook genoeg plaats, laat ik me toch verrassen dan moet je van mij geen bruske maneuvers verwachten om snel de weg vrij te maken, aan de andere zijde zit misschien nog iemand....
-
Zou het niet een aardig idee zijn om de motorrijders tijdens het file-rijden op de pechstrook te laten rijden?
Dan kunnen ze wel lekker door rijden zonder dat ze ambulances, brandweerwagens of politievoertuigen (voor vaststelling bij ongeluk) zouden hinderen want die motorrijders kunnen zeer makkelijk terug aanschuiven in de file wanneer het nodig is.
Koppel deze toelating aan een motor-rijbewijs (één waarvoor examen is gedaan op een motor!) en iedereen is happy.
-
Ambulances en brandweerwagens hebben niks te zoeken op de pechstrook, en ik zou zélf nog niet eens durven rijden op de pechstrook... In tegenstelling tot de ons omringende landen, wordt de pechstrook hier niet onderhouden en ligt deze dan ook vol met puin.
-
Dan kunnen ze wel lekker door rijden zonder dat ze ambulances, brandweerwagens of politievoertuigen (voor vaststelling bij ongeluk) zouden hinderen want die motorrijders kunnen zeer makkelijk terug aanschuiven in de file wanneer het nodig is.
Zo gemakkelijk zou dat invoegen trouwens ook niet verlopen als de file traag rijdt of stilstaat en er weinig afstand tussen de voertuigen is. En prioritaire voertuigen moet je wel onmiddellijk doorgang verlenen.
-
Zou het niet een aardig idee zijn om de motorrijders tijdens het file-rijden op de pechstrook te laten rijden?
kunnen ze meteen de auto's ook op de pechstrook laten rijden tijdens een file
waarom zou er voor elke groep weggebruikers wel ergens een uitzonderiong gemaakt moeten worden??
een wegcode voor
- voetgangers
- fietsers
- kleine brommers
- grote brommers
- auto's
- lichte vracht
- zware vracht
- bus
- ...
ben ik nog een wegcode vergeten?
-
ben ik nog een wegcode vergeten?
Ja:
- die van de vuilnisophalers. Want die worden vervoerd terwijl ze aan de buitenkant van de vuilnisophaalwagen op een trede staan. En de wegcode verbiedt personen te vervoeren op de buitenkant van het koetswerk.
- die van de takelwagens. Want dat zijn geen prioritaire voertuigen, maar toch snorren ze over de pechstrook. En de wegcode verbiedt dat.
-
@ jo : inderdaad, beter tussen meest linkse rijvak en middenste (in geval van 3 rijbanen). Pechstrook : neen dank u, teveel puin zoals Wooter stelt en daarbij komt dat de pechstrook voorbehouden moet blijven. Een toegift aan "smalle, wendbare" voertuigen oogt aanlokkelijk, maar psychologisch haal je OOK afgunst van een minderheid stilstaande automobilisten op je nek. En die gaan die ook willen gebruiken onder het voorwendsel : het is maar voor die paar honderd meter en dan neem ik toch de afslag.
@ Wooter : bijvraagje. Jij ben vertrouwd met het ambulance-wezen (denk ik????). Hoe zie jij de beste uitwijk strategie van file-rijdende voertuigen als een prioritair voertuig door wil? Linksrijders verder uiterst links aanhouden en midden of rechtsrijders naar rechts zodat prioritair er middendoor kan, OF alles naar rechts groeperen en prioritair kan dan link voorbij. Maar dat is misschien een ander topic? Webmaster????
-
Hoe zie jij de beste uitwijk strategie van file-rijdende voertuigen als een prioritair voertuig door wil? Linksrijders verder uiterst links aanhouden en midden of rechtsrijders naar rechts zodat prioritair er middendoor kan,
is dat in duitsland niet zo?
-
Hoe zie jij de beste uitwijk strategie van file-rijdende voertuigen als een prioritair voertuig door wil? Linksrijders verder uiterst links aanhouden en midden of rechtsrijders naar rechts zodat prioritair er middendoor kan,
is dat in duitsland niet zo?
Inderdaad:
StVO §11 Besondere Verkehrslagen
[...]
(2) Stockt der Verkehr auf Autobahnen und Außerortsstraßen mit mindestens zwei Fahrstreifen für eine Richtung, so müssen Fahrzeuge für die Durchfahrt von Polizei- und Hilfsfahrzeugen in der Mitte der Richtungsfahrbahn, bei Fahrbahnen mit drei Fahrstreifen für eine Richtung zwischen dem linken und dem mittleren Fahrstreifen eine freie Gasse bilden.
[...]
-
Duitse bestuurders hebben ook een gans andere rijmentaliteit.Meermaals mogen ervaren.Ligt uw snelheid als autobestuurder of als motorrijder iets hoger,gaat het verkeer in dezelfde rijrichting naar rechts alsook het tegemoetkomend verkeer.Zodat zij de meeste ruimte maken om u doorgang te verlenen.Alhier kan men het tegenovergestelde opmerken.Wat gas bijgeven en de ruimte nog wat verkleinen.
Maar Duitse bestuurders zullen ook wel beseffen hoe een ongeval onderzoek eraan toe gaat in Duitsland.Bij het minste vermoeden van het niet dragen der autogordel,gordel in beslag onder verzegelde omslag voor verder onderzoek.
Na een ongeval worden in Duitsland de nodige signalisatieborden aangebracht desondanks het ordentelijk ruimen van het wegdek.Dit hebben we meermaals opgemerkt na een ongeval.
-
Zou het niet een aardig idee zijn om de motorrijders tijdens het file-rijden op de pechstrook te laten rijden?
kunnen ze meteen de auto's ook op de pechstrook laten rijden tijdens een file
waarom zou er voor elke groep weggebruikers wel ergens een uitzonderiong gemaakt moeten worden??
Één reden heb ik in dezelfde post al gegeven. De pechstrook moet vrij blijven voor belangrijke prioritaire voertuigen (diplomatieke voertuigen vallen hier voor mij niet onder), dit gaat makkelijk wanneer enkel motorrijders daar rijden die zeer makkelijk snel kunnen invoegen op de snelweg, dit gaat niet wanneer al die veel volumineuzere auto's daar staan.
Andere reden?
De motorrijders hoeven niet onnodig mee in de file te staan, hiermee wordt voor een deel van de mensen het fileprobleem sterk verminderd. Meer mensen zullen motor rijden in plaats van auto rijden wat ook weer kan helpen in het verminderen van files. Dit alles uiteraard enkel voor motorrijders die geslaagd zijn voor een praktijk-examen op de motor.
Het enige nadeel wat ik kan bedenken is dat sommige automobilisten jaloers zijn maar dat is hun probleem.
Ambulances en brandweerwagens hebben niks te zoeken op de pechstrook, en ik zou zélf nog niet eens durven rijden op de pechstrook... In tegenstelling tot de ons omringende landen, wordt de pechstrook hier niet onderhouden en ligt deze dan ook vol met puin.
Tja, dat is weer een ander probleem (maar daarmee natuurlijk niet minder reëel).
Uiteraard hoort een pechstrook geschikt te zijn voor prioritaire voertuigen.
Vertel eens, wat doen ze hier nu wanneer er een botsing is en er een file staat? Achteraan aansluiten in de file?
-
dit gaat makkelijk wanneer enkel motorrijders daar rijden die zeer makkelijk snel kunnen invoegen op de snelweg, dit gaat niet wanneer al die veel volumineuzere auto's daar staan.
Andere reden?
dan moet je nog een regel bijmaken die voertuigen op het rechtse vak verplicht om motards tussen te laten bij het naderen van een prioritair voertuig
-
dan moet je nog een regel bijmaken die voertuigen op het rechtse vak verplicht om motards tussen te laten bij het naderen van een prioritair voertuig
Inderdaad. Maar dan nog kan er niet ingevoegd worden als de file stilstaat. Tenzij men zou verplichten om bijvoorbeeld 5 meter afstand te laten, maar dan wordt de file nog enkele kilometers langer en hindert de staart ervan het verkeer nog een aantal dorpen meer.
-
-
Shoppen met een motor?
Naar de Ikea gaan zit er met een motor niet echt in, nee... maar aan de Colruyt of de Delhaize wat boodschappen doen is perfect mogelijk.
En kom nu niet af met het argument dat er ook personenwagens rondrijden met maar 1 persoon in.
Dat ging ik nu net doen, zie... ik zie op mijn dagelijks woon-werk traject 80% van de auto's waar maar 1 persoon in zit.
Maar je hebt gelijk met de andere argumenten: een motorfiets neemt ook plaats in op de weg, verbruikt ook benzine, en je kan er niet mee carpoolen.
-
Vertel eens, wat doen ze hier nu wanneer er een botsing is en er een file staat? Achteraan aansluiten in de file?
E19 richting Brussel -> Antwerpen. Tot enkele kilometers vóór de Craeybeckxtunnel staan er files; af en toe rijden ze enkele meters vooruit, het grootste deel van de tijd staan ze stil. Een aantal bestuurders rijden over de pechstrook naar de afrit Wilrijk-Berchem-Mortsel. Een vrachtwagenbestuurder voelt zich geroepen om dat te beletten, en zet zijn vrachtwagen gedeeltelijk op de pechstrook. Een MUG van het UZA komt de snelweg opgereden, doch kan niet verder vanwege die vrachtwagen. De MUG staat er meer dan een minuut met loeiende sirene te wachten tot er eindelijk weer wat beweging in de file komt, en de vrachtwagenbestuurder hem kan doorlaten.
E19 richting Antwerpen -> Brussel. Een gekantelde vrachtwagen belet ter hoogte van Kontich de doorgang over de gehele breedte, waardoor de files stilstaan. Een bestuurder rijdt iedereen voorbij over de pechstrook, en blijft daar dan maar staan op ongeveer 100 meter vóór de plaats van het ongeval. Even later staat er achter hem een witte BMW met rode overlangse streep van de toenmalige Rijkswacht, met blauwe zwaailichten en loeiende sirene. Maar de bestuurder verplaatst zijn auto niet. Een rijkswachter moet uitstappen, hem het bevel geven om verder te rijden en hem bedreigen tenende de doorgang vrij te maken.
Wil je ook weten hoe het hier in Bayern gaat?
Autosnelweg A8 München -> Salzburg (2 rijstroken in elke richting, ter plaatse geen pechstrook). Even vóór de uitrit Traunstein-Siegsdorf een ongeval. De ziekenwagen rijdt in Traunstein de autosnelweg op in tegengestelde richting, en rijdt met hoge snelheid tussen het aankomend verkeer op de rechter- en linkerrijstrook naar de plaats van het ongeval.
-
-
Naar de Ikea gaan zit er met een motor niet echt in, nee... maar aan de Colruyt of de Delhaize wat boodschappen doen is perfect mogelijk.
O ja? "Schatje, breng je ook een bak bier, een bak frisdrank, een tonnetje waspoeder en enkele pakken luiers mee?" Met een sidecar of een aanhangwagentje zeker? :D
-
Naar de Ikea gaan zit er met een motor niet echt in, nee... maar aan de Colruyt of de Delhaize wat boodschappen doen is perfect mogelijk.
O ja? "Schatje, breng je ook een bak bier, een bak frisdrank, een tonnetje waspoeder en enkele pakken luiers mee?" Met een sidecar of een aanhangwagentje zeker? :D
ik kan me best inbeelden dat het mits een beetje planning wel lukt
wij woonden vroeger 5 hoog, zonder lift
dan moet je best ook niet alles in één keer kopen
-
Heeft zo'n ding zo'n grote opbergruimte dat je er ook bvb 6 flessen limonade in krijgt? (Zijn meestal per 6 verpakt) Puur uit onwetendheid, kan me de bergruimte niet inbeelden.
Niet allemaal. Maar sommigen...
(http://www.motorbikestoday.com/reviews/Images/hon_goldwing_04_1_lge.jpg)
En anders neem je toch een aanhangertje: ;D ;D
(http://www.jalopnik.com/images/2006/06/goldwing_tow.jpg)
-
De supermarkt waar mijn vrouw werkt, levert in principe niet aan huis, ook niet tegen meerprijs. Ze doen dat wel voor bedrijven die bijvoorbeeld elke middag 50 belegde broodjes bestellen, en ook voor mensen die niet meer met de auto naar de winkel kunnen komen (bijvoorbeeld ouderen), en dan wel gratis. Een leerjongen doet dat met de auto van de baas.
Het is leuk waar mensen elkaar nog helpen. Gisteren was de jonge kat van een buurman in een hoge boom geklauterd, en ze durfde niet meer naar beneden. Een jongeman die alpinisme beoefent, is met zijn uitrusting in de boom gekropen, en na een uur stond hij weer op de begane grond, met de kat in zijn rugzak.
-
Niet allemaal. Maar sommigen...
(http://www.motorbikestoday.com/reviews/Images/hon_goldwing_04_1_lge.jpg)
met zo'n ding ga je ook niet tussen de file laveren
dat ding is bijna zo breed als een klein autootje
-
dat ding is bijna zo breed als een klein autootje
... maar kost heel wat meer ...
-
dan moet je nog een regel bijmaken die voertuigen op het rechtse vak verplicht om motards tussen te laten bij het naderen van een prioritair voertuig
Inderdaad. Maar dan nog kan er niet ingevoegd worden als de file stilstaat. Tenzij men zou verplichten om bijvoorbeeld 5 meter afstand te laten, maar dan wordt de file nog enkele kilometers langer en hindert de staart ervan het verkeer nog een aantal dorpen meer.
Blijkbaar ben ik dan een van de weinige mensen die ook in een file enige tussenruimte laat? ???
Het is toch niet dat de rij vlotter gaat wanneer je dichter op elkaar gaat staan.
5 meter is niet nodig, bij een file zie ik geen bezwaar om (gedeeltelijk) dwars in te voegen.
Meer uitstoot omdat er meer motorfietsen nodig zijn (kan je hoogstens met 2 op, en dan nog niet eens op elke -bij mijn weten?-)
Verbruik van een moto ligt ook niet drastisch lager dan van een hedendaagse auto, dus ook een hoger verbruik
Meer voertuigen, minder files? Ik vat de logica niet. Of gaan we dan inhalen op 1 rijstrook? ^^
Shoppen met een motor?
Ik ga uit van iemand die nu solo rijdt met zijn auto en in plaats van solo te rijden (voor een deel van het jaar) voor het woon-werk verkeer overstapt naar de motor.
Waarom zou je met een motor gaan rijden wanneer je altijd samen met een ander in de auto rijdt?
In dat geval neemt niet het aantal voertuigen toe maar wordt een deel van de auto's vervangen door motoren.
Ook ga ik uit van het typische woon-werk-verkeer aangezien files vooral hierdoor worden veroorzaakt en files m.b.t. het woon-werk-verkeer de meeste problemen veroorzaken.
-
met zo'n ding ga je ook niet tussen de file laveren
dat ding is bijna zo breed als een klein autootje
Waarom zou je daarmee niet tussen de file laveren?
De maximale breedte voor een motorfiets is 1 meter, ook voor deze Goldwing...
Vergeet ook niet dat een zware toermoto dikwijls veel beter handelbaar is dan een lichte sportmachine.
De maximum breedte is vastgesteld op:
c) 1 m voor een motorfiets op twee wielen (...);
Mijn motorfiets is 95 cm breed en ik rijd op vele plaatsen tussen de file door waar bestuurders met veel smallere motorfietsen niet doorrijden.
Kwestie van oefening, waarschijnlijk?
-
Waarom zou je daarmee niet tussen de file laveren?
De maximale breedte voor een motorfiets is 1 meter, ook voor deze Goldwing...
idd,
1 meter + 2*0.75 mtr = 2.50 mtr
dat is wat je dan nodig hebt om veilig tussen de auto's te laveren
als het stilstaat gaat dat nog, maar aan file-snelheden van 80 km/u vind ik dit toch maar een beetje zo
maar dat zal wel zijn omdat ik geen motor rijbewijs heb ;)
-
Waarom zou je daarmee niet tussen de file laveren?
De maximale breedte voor een motorfiets is 1 meter, ook voor deze Goldwing...
idd,
1 meter + 2*0.75 mtr = 2.50 mtr
dat is wat je dan nodig hebt om veilig tussen de auto's te laveren
als het stilstaat gaat dat nog, maar aan file-snelheden van 80 km/u vind ik dit toch maar een beetje zo
maar dat zal wel zijn omdat ik geen motor rijbewijs heb ;)
Eerder in dit topic schreef ik al:
Enkel wanneer het zeer druk is kan ik tijd winnen door bij verkeerslichten rustig tussen de wagens naar voor te rijden (op 2x2 rijstroken), waardoor ik in plaats van 4 roodfases er slechts 1 heb.
That's it... (...)
Op een autosnelweg tegen 120 tussen een 80 rijdende file door slalommen is solliciteren naar een plaats achter in een zwarte Cadillac. Wie dat niet begrijpt kan beter zijn motorfiets aan de kant zetten, want er is hem voor toch geen lange carriere voorzien.
Ik rijd nooit tussen een file door die sneller dan 30 per uur rijdt; ik rijd trouwens zelden op een autosnelweg. Veel te vervelend...
Tussen stilstaande auto's heb je ook geen 2.5 meter nodig: kan de motorfiets er tussen heb je plaats genoeg ;D , de rest is overschot.
Mijn zijkoffers zijn een cm of 2 breder dan mijn spiegels, wanneer ik met mijn spiegel net naast de spiegel van de wagen kan weet ik dat de koffer de wagen niet zal raken.
En ter info: tussen stilstaande wagens rij je aan een snelheid van max. 15 per uur.
Voldoende om bij de eersten aan het roodlicht te staan, traag genoeg om nauwkeurig te rijden.
En bij twijfel: even wachten en niet aandringen. Beter een minuutje mee aanschuiven dan een kras op een auto en de moto tegen de grond.
-
-
De vele asociale personen die de file tot op het laatste ogenblik voorbij willen rijden, en zich er dan agressief tussen pitsen, hebben dat gedrag imo zelf uitgelokt. Nu speel ik zelf de 'asociale' en zal er zelden voldoende afstand voor mij zijn om in te voegen. Enkel voor personen waar je duidelijk aan ziet dat ze zich vergist hebben (bvb aan een afrit)
maak ik nog een uitzondering.
ik heb er ook last van als een paar asociale personen ;) er mij niet tussenlaten als ik, volledig in overeenstemming met de wegcode, gebruik maak van een tweede rijvak om een 500 mtr stilstaande auto's op een eerste rijvak voorbij te rijden
-
De vele asociale personen die de file tot op het laatste ogenblik voorbij willen rijden, en zich er dan agressief tussen pitsen, hebben dat gedrag imo zelf uitgelokt. Nu speel ik zelf de 'asociale' en zal er zelden voldoende afstand voor mij zijn om in te voegen. Enkel voor personen waar je duidelijk aan ziet dat ze zich vergist hebben (bvb aan een afrit)
maak ik nog een uitzondering.
Pijnlijk maar waar, ergens kan ik dat ook nog wel begrijpen. Misschien is dit wel illustrerend voor het algemene verkeersbeeld.
En welk voordeel haal je hier nog uit dan? Je bespaart geen brandstof, de aankoopprijs komt bijna overeen met een kleine wagen, je zit niet meer droog en warm, je 'moet' (niet iedereen is zo slim om dit te doen) altijd aangepaste kledij aanhebben dus weer omkleden op het werk, enz enz. Maar daar tegenover staande mag je wel levensgevaarlijk over de pechstrook vol afval rijden. Ik denk niet dat je zoiets verkocht krijgt ;) Dat de files er (geen zekerheid!) korter van worden, is een eventueel gevolg, geen reden om een motor aan te schaffen.
Misschien heb je gelijk, het was maar een ideetje. Stel dat we in Vlaanderen wel fatsoenlijke pechstroken zouden hebben en dat de automobilisten zich braaf zouden gedragen (geen afval op de pechstrook gooien) en niet zomaar een stuk op de pechstrook gaan rijden terwjil de rest in de file staat te wachten, zou jij er dan nog steeds geen brood in zien?
-
Stel dat we in Vlaanderen wel fatsoenlijke pechstroken zouden hebben en dat de automobilisten zich braaf zouden gedragen (geen afval op de pechstrook gooien) en niet zomaar een stuk op de pechstrook gaan rijden terwjil de rest in de file staat te wachten, zou jij er dan nog steeds geen brood in zien?
Je stelt hierbij wel bijzonder onwaarschijnlijke hypotheses voorop.
In Vlaanderen viert meer dan ooit het individualisme hoogtij, en is de de scheiding tussen wat moreel goed en kwaad is totaal vervaagd. Het verkeersgedrag is daar slechts één weerspiegeling van. Geen wonder met politici en overheidsinstellingen die een dergelijke ingesteldheid alleen maar promoveren.
Ik voel me in Vlaanderen niet meer op mijn gemak, en voor geen geld ter wereld zou ik er opnieuw willen leven.
-
-
Ik doelde in mijn vorige posting trouwens op het klaverblad van Lummen (Cf. 'afrit'), waar het vaak genoeg file is -duidelijk op voorhand aangekondigd- en nog heb je mensen genoeg die de hele file voorbij willen rijden, en dan levensgevaarlijk gaan stilstaan op een snelweg met hun richtingaanwijzertje aan. En ja, de persoon tussen laten is dan veiliger, enzovoorts enzovoorts, maar zo kunnen we bezig blijven en leren ze het nooit. (Hoewel die kans zo ook klein is)
Uhhh...
1) Verkeer dat op de pechstrook staat in Lummen, staat er illegaal
2) bijgevolg is de enige juiste methode om aan te schuiven in Lummen: op het rechtervak blijven totdat de uitvoegstrook begint
3) maar de wegbeheerder heeft het ook wel zelf uitgelokt, door maar één afritstrook te voorzien, en deze strook pas te verdubbelen (naar links- en rechtsafslaand verkeer) nadat de afrit afgesloten is van de snelweg door een volle lijn
4) ... een volle lijn die overigens begint, nog voor dat de borden aangeven dat de afrit "gesloten" zou moeten zijn. Tussen het bord "afrit 400 meter" en het begin van de volle lijn zit amper 200 meter...
5) en tenslotte is de file veroorzaakt door een fout ontwerp, waarbij maar één rijstrook aansluiting heeft met de rotonde. Rotondes kunnen wél werken, getuige het knooppunt Leenderheide nabij Eindhoven. Maar daar sluiten dan ook 5 rijstroken aan op de rotonde, wat een hoger debiet geeft dan één armzalig rijstrookje en vrachtwagens die "eco" vertrekken en bijgevolg het verkeer opstroppen.
Je dacht toch niet dat jij met je polo'tje mij gaat leren dat ik als de rest van de arme schapen moet aanschuiven?
-
Ik doelde in mijn vorige posting trouwens op het klaverblad van Lummen (Cf. 'afrit'), waar het vaak genoeg file is -duidelijk op voorhand aangekondigd- en nog heb je mensen genoeg die de hele file voorbij willen rijden, en dan levensgevaarlijk gaan stilstaan op een snelweg met hun richtingaanwijzertje aan. En ja, de persoon tussen laten is dan veiliger, enzovoorts enzovoorts, maar zo kunnen we bezig blijven en leren ze het nooit. (Hoewel die kans zo ook klein is)
Uhhh...
1) Verkeer dat op de pechstrook staat in Lummen, staat er illegaal
2) bijgevolg is de enige juiste methode om aan te schuiven in Lummen: op het rechtervak blijven totdat de uitvoegstrook begint
3) maar de wegbeheerder heeft het ook wel zelf uitgelokt, door maar één afritstrook te voorzien, en deze strook pas te verdubbelen (naar links- en rechtsafslaand verkeer) nadat de afrit afgesloten is van de snelweg door een volle lijn
4) ... een volle lijn die overigens begint, nog voor dat de borden aangeven dat de afrit "gesloten" zou moeten zijn. Tussen het bord "afrit 400 meter" en het begin van de volle lijn zit amper 200 meter...
5) en tenslotte is de file veroorzaakt door een fout ontwerp, waarbij maar één rijstrook aansluiting heeft met de rotonde. Rotondes kunnen wél werken, getuige het knooppunt Leenderheide nabij Eindhoven. Maar daar sluiten dan ook 5 rijstroken aan op de rotonde, wat een hoger debiet geeft dan één armzalig rijstrookje en vrachtwagens die "eco" vertrekken en bijgevolg het verkeer opstroppen.
Je dacht toch niet dat jij met je polo'tje mij gaat leren dat ik als de rest van de arme schapen moet aanschuiven?
Rijbewijs ter plaatse in brand steken met nooit nog een kans om nieuw te bekomen.
Oooooh wat zou het leven een stuk aangenamer zijn op de weg in België en nog eens veel minder verkeer, agressie en ongevallen.
Tzal ook wel een utopie blijven. ::)
-
-
Ik volg je punten, maar ik blijf gewoon van mening dat daar aanschuiven op de pechstrook de veiligste oplossing is. Het is trouwens geen polo, maar een ibiza :)
mss wel de veiligste, maar niet de juiste
het is aan de weg(wan)beheerder om te zien dat de juiste en de veilste oplossingen aangeboden worden
dit is alsnog in heel weinig gevallen zo
-
Nog veiliger is gewoon rechtdoor rijden :)
-
Nog veiliger is gewoon rechtdoor rijden :)
Juist. Laten we rijden waar het veiliger is, niet waar we naatoe moeten. ;D
-
Nog veiliger is gewoon rechtdoor rijden :)
Juist. Laten we rijden waar het veiliger is, niet waar we naatoe moeten. ;D
O, dan ga ik wel een beetje in Duitsland rondtoeren
-
Je dacht toch niet dat jij met je polo'tje mij gaat leren dat ik als de rest van de arme schapen moet aanschuiven?
Ik volg je punten, maar ik blijf gewoon van mening dat daar aanschuiven op de pechstrook de veiligste oplossing is. Het is trouwens geen polo, maar een ibiza :)
Hebik deze week al een paar keer gedaan, vandaag nog.
Als de mensen nu eens willen snappen dat je links moet rijden in lummen als je pas de volgende afslag wil nemen zal het daar al veel vlotter gaan.
-
Hier en daar doen ze wel verwoede pogingen. ;D
(http://img385.imageshack.us/img385/681/cimg2477xh3.jpg) (http://img385.imageshack.us/my.php?image=cimg2477xh3.jpg)
-
Die vangrail is een regelrechte springschans.
Die zou toch beter beginnen voor het verkeer er vlak naast rijdt.
Of enkele meters meer opzij beginnen.
-
is dat E40 richting kust
afrit aalter
-
is dat E40 richting kust
afrit aalter
Yep, klopt.
Men mag niet op de pechstrook rijden.
Dan maar de typisch Belgische oplossing nl. de schilders wat laten knoeien en probleem verdoezeld.
De eigenlijke afrit begint pas waar de groene vrachtwagen zich bevindt in de verte.
-
de verlengde afrit is ook niet echt breed genoeg voor een vrachtwagen
en zelfs verlengd is hij te kort en staan ze op een gewone zomerdag nog een paar honderd meter op de pechstrook