Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Verkeersbeleid => Topic gestart door: benny stinkens op zondag 07 december 2008 - 20:34:49
-
Cruise control uitschakelen bij slecht weer!
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Bron: Het belang van Limburg online
-
dan zal bij mij de CC weinig uitvallen
ik gebruik bijna nooit ruitenwissers
-
Een verantwoorde chauffeur, die weet waar hij mee bezig is, blijkt precies niet meer te bestaan. Er is een groot verschil tussen een motregen en een gietende regen. Het lijkt me dan ook kort door de bocht om dan ineens de cruisecontrol af te zetten.
Wat als het fout gaat?
Wie toch begint te slippen bij slechte weersomstandigheden, kan overigens het beste de koppeling indrukken of de versnellingsbak in neutraal zetten.
Dit is in mijn ogen een idioot advies ! Geen verschil tussen voorwiel, achterwiel of vierwiel aadrijving ? Ik kan me een aantal situaties indenken waar ik net op dat moment tractie wil om me te redden. Dit advies lijkt een beetje op koppeling in, eventueel neutraal zetten (dit lijkt me nog het ergste) en dan met de ogen toe wachten op de impact.
-
Als de voorwielen schuiven (door motorrem/lage versnelling) drukt men het best de koppeling in de hoop de auto terug stuurbaar te krijgen, bvb voor een nodig uitwijkmaneuver. (zeer gladde weg bij voortractie)
Idem bij achtertractie met de hoop de achterwielen wat uit de slip te halen, zodat men de achterkant nog door tegensturen kan opvangen, ook voor eventueel uit te wijken.
Alles hangt er vanaf of men moet uitwijken (naast hindernis/obstakel kijken en sturen)
-
Hmja... :)
Met achterwielen in de slip op de ontkoppeling is wachten totdat de achterwielen terug grip krijgen, wat kan betekenen dat je achteruit de gracht kan inrijden. Met het gas erop bestaat er de mogelijkheid dat je de gracht mist :).
-
Bij regen, sneeuw of vorst kan het echter gebeuren dat de wielen even contact verliezen met het wegdek. De cruise control zal de snelheid echter op peil proberen te houden door automatisch een flinke dot gas bij te geven. Dat kan tot gevaarlijke toestanden leiden.
Bron: Het belang van Limburg online
ik stel mij hier een klein vraagje bij
ik rij aan 120 km/u
plots ijs op de baan
wat gebeurt er nu eigenlijk
valt mijn snelheid ineens zo terug dat de CC moet ingrijpen?
ik denk het niet
ik denk dat het gewoon weer iets is om eens mee in het nieuws te komen, zonder dat ze het ooit uitprobeerden
het volgende dat ze zullen aanvechten zal dan het automatisch remsysteem zijn dat je nu in sommige klassewagen begint te zien
-
Op een ijsplek heb je geen grip, dus gaan je wielen doorspinnen, waardoor de CC denkt dat je veel te snel rijdt en gas zal lossen; dat is wat er imho zal gebeuren
Ik heb dit fenomeen zelf eens meegemaakt zonder CC, weliswaar niet op ijs maar op een laag water die plots op de snelweg stond. Mijn voorwielen spinden door, waardoor mijn kilometerteller van 120 ineens naar 180 vloog en ik mijn motor plots in de toeren hoorde gaan
-
Ik heb géén CC, maar bij aquaplaningsgevaar, sneeuw, ijzel/rijm op het wegdek zou ik het logischerwijze zeker niet aanzetten, omdat ge minder feedback krijgt van de wegdektoestand, en een daardoor te late (juiste) reactie kan net te laat zijn.
En zoals JC opmerkte het direkt contact met het gaspedaal kan -meer als men denkt- daarbij ook van nut zijn.
Met moet al helderziend zijn om bij bepaalde -onvoorzienbare- wegtoestanden met -gemeende- aangepaste snelheid te rijden, ijzel onder een laagje sneeuw is maar een voorbeeld.
Een tweede vb is een vochtig/nat wegdek dat plots ijzelig wordt op een open plaats (meer koude of plots opkomende wind, op een strook waar geen struiken-bomen of huizen meer staan, of wegdekondergrond is verschillend)
Gisteren omstreeks 20.00 hr reed ik bvb bij 0°C naar huis (digitale indicatie langs de weg, niet altijd heel nauwkeurig maar toch een referte...) hier en daar laaghangende mist..., sommige stroken droog, andere nat, sommige randen rijmplekken tot ijzel, sommige zelfs half geijzeld. Ik had wel een geleidelijke aanvoelende feedback omdat ik met winterbanden én aangepaste snelheid reed.
Foute reacties - ook paniek is meestal slechte raadgever - kunnen natuurlijk evengoed met of zonder CC-aan gebeuren.
Op een ijsplek heb je geen grip, dus gaan je wielen doorspinnen, waardoor de CC denkt dat je veel te snel rijdt en gas zal lossen; dat is wat er imho zal gebeuren
Dacht ik al een heel tijdje, maar omdat ik geen CC-ervaring heb, wachtte ik liever op een reactie. ;)
-
... dus je wielen gaan stoppen met doorspinnen :).
-
Ik heb dit fenomeen zelf eens meegemaakt zonder CC, weliswaar niet op ijs maar op een laag water die plots op de snelweg stond. Mijn voorwielen spinden door, waardoor mijn kilometerteller van 120 ineens naar 180 vloog en ik mijn motor plots in de toeren hoorde gaan
dan zou ik zeggen, leve de CC
want zolang je zelf niks doet (remmen of gasgeven), blijven je wielen op ijs even snel ronddraaien (zelfs zonder grip), en dus blijft je aangegeven snelheid bvb 120km/u
dus zal de CC beter reageren dan de gemiddelde bestuurder
in een plas water zullen je wielen vertragen, dus dat je van 120 naar 180 gaat zal wss aan een reactie van de bestuurder liggen
-
Ik heb dit fenomeen zelf eens meegemaakt zonder CC, weliswaar niet op ijs maar op een laag water die plots op de snelweg stond. Mijn voorwielen spinden door, waardoor mijn kilometerteller van 120 ineens naar 180 vloog en ik mijn motor plots in de toeren hoorde gaan
dan zou ik zeggen, leve de CC
want zolang je zelf niks doet (remmen of gasgeven), blijven je wielen op ijs even snel ronddraaien (zelfs zonder grip), en dus blijft je aangegeven snelheid bvb 120km/u
dus zal de CC beter reageren dan de gemiddelde bestuurder
- op ijs - 120 kmh bvb ? Uch Uch... theoretisch bedoel je ? ;)
-
- op ijs - 120 kmh bvb ? Uch Uch... theoretisch bedoel je ? ;)
idd ;)
je rijd op de snelweg aan 120 km/u en je komt op een vlek ijs
je wielen stoppen toch niet met draaien zolang je niet aan je rem komt
als je aan je rem komt stoppen ze idd, zonder eerst te vertragen
-
je rijd op de snelweg aan 120 km/u en je komt op een vlek ijs
je wielen stoppen toch niet met draaien zolang je niet aan je rem komt
als je aan je rem komt stoppen ze idd, zonder eerst te vertragen
Niet als je ABS hebt. ;)
-
je rijd op de snelweg aan 120 km/u en je komt op een vlek ijs
je wielen stoppen toch niet met draaien zolang je niet aan je rem komt
als je aan je rem komt stoppen ze idd, zonder eerst te vertragen
Niet als je ABS hebt. ;)
ik nodig je uit dat te proberen
op ijs stoppen je wielen gelijk dat er geen weg was
of het zou moeten zijn dat het finse ijs anders is dan het duitse
-
Dit is in mijn ogen een idioot advies ! Geen verschil tussen voorwiel, achterwiel of vierwiel aadrijving ? Ik kan me een aantal situaties indenken waar ik net op dat moment tractie wil om me te redden. Dit advies lijkt een beetje op koppeling in, eventueel neutraal zetten (dit lijkt me nog het ergste) en dan met de ogen toe wachten op de impact.
....van een verlichtingspaal,boom,brugpeiler,tegemoetkomend verkeer.En nog bandjes met een zo traag mogelijk waterafvoer.
-
je rijd op de snelweg aan 120 km/u en je komt op een vlek ijs
je wielen stoppen toch niet met draaien zolang je niet aan je rem komt
als je aan je rem komt stoppen ze idd, zonder eerst te vertragen
Niet als je ABS hebt. ;)
ik nodig je uit dat te proberen
op ijs stoppen je wielen gelijk dat er geen weg was
of het zou moeten zijn dat het finse ijs anders is dan het duitse
De theorie
ABS zorgt ervoor dat elk wiel blijft draaien met een slip van 10 à 30% voor een optimale stopafstand. Omdat ABS ca. 12 keren per seconde de remkracht aanpast, heeft een wiel vanaf ongeveer 8 km/h teveel inertie om op 1/12 van een seconde tot stilstand te kunnen komen.
De praktijk
Leslie heeft gisterenavond een foutje gemaakt. Vanwege een tegenligger kon ze onze ongeveer 30 meter lange oprit niet snel genoeg oprijden in bergop, maar ze heeft het toch geprobeerd.
Ondanks zijn EPS, is de Touran nog net niet helemaal de oprit opgeraakt. Hij was al een halve seconde achteruit aan het bollen vooraleer Leslie het rempedaal intrapte. Hij is de hele helling afgereden ... jawel, met draaiende wielen. Ik hield mijn hart vast toen ik zag dat er een vrachtwagen de besneeuwde straat bergaf kwam gereden. De vrachtwagenbestuurder heeft gelukkig goed gereageerd: stoppen was niet meer mogelijk, daarom heeft hij dan maar volgas gegeven om onze oprit voorbij te zijn vooraleer de Touran achteruit de straat overstak en op de gastenparking van onze overburen tot stilstand kwam. Leslie zag lijkbleek, een buurman heeft de Touran moeten parkeren.
Het leven in de bergen zoals het is ...
-
De handrem, jozef, de handrem... ;)
-
De handrem, jozef, de handrem... ;)
Juist, daar heeft het ABS geen vat op. :)
-
Ik ben de discussie hier nog wat aan het volgen. Het moet alleszins iemand heel bijzonder zijn die het bijna blokkeren van de wielen kan voorspellen en het ABS systeem manueel kan evenaren....De Belgische rijopleiding vereist het olie en waterpeil te kennen. Maar het detecteren van noodsituaties, hoe en juist te reageren, kijk en remtechniek, over en onderstuur....
Maar ik begrijp enerzijds dat men cc in opspraak brengt ter uitschakeling bij natte weersomstandigheden. Achtergelaten sporen verraden nu eenmaal veel wat al dan niet de oordeelkundige rijtechniek betrof.
-
Ach ja, ik ben zo eens een oprit naar een ondergrondse garage afgegleden met het rempedaal door de bodem gestampt en de handrem tot aan het plafond getrokken. Als je gaat glijden, glij je.
-
De praktijk
Leslie heeft gisterenavond een foutje gemaakt. Vanwege een tegenligger kon ze onze ongeveer 30 meter lange oprit niet snel genoeg oprijden in bergop, maar ze heeft het toch geprobeerd.
Ondanks zijn EPS, is de Touran nog net niet helemaal de oprit opgeraakt. Hij was al een halve seconde achteruit aan het bollen vooraleer Leslie het rempedaal intrapte. Hij is de hele helling afgereden ... jawel, met draaiende wielen. Ik hield mijn hart vast toen ik zag dat er een vrachtwagen de besneeuwde straat bergaf kwam gereden. De vrachtwagenbestuurder heeft gelukkig goed gereageerd: stoppen was niet meer mogelijk, daarom heeft hij dan maar volgas gegeven om onze oprit voorbij te zijn vooraleer de Touran achteruit de straat overstak en op de gastenparking van onze overburen tot stilstand kwam. Leslie zag lijkbleek, een buurman heeft de Touran moeten parkeren.
Het leven in de bergen zoals het is ...
mooi verhaal
één vraagje
besneeuwd of zuiver ijs
ik heb uit eigen ervaring in finland (vlak land zonder noemenswaardige bergen) ervaring op ijs, en dan stoppen de wielen toch wel echt hoor
geen tik van de ABS
abs herkend geen remmaneuver, omdat er helemaal geen grip is
je kan net zo goed stilstaan
-
Ach ja, ik ben zo eens een oprit naar een ondergrondse garage afgegleden met het rempedaal door de bodem gestampt en de handrem tot aan het plafond getrokken. Als je gaat glijden, glij je.
Gepolijste beton en zonder ABS vermoedelijk.
Maar de kunst is ook om een defensieve rijstyl erop na te houden, Wooter, voor zover als mogelijk alhier in absurdistan. Voor het overige is de kunst om allerlei veiligheidvoorzieningen waarmee het voertuig voorzien is, niet te moeten aanspreken en laten ingrijpen. En de kunst bestaat er verder dan nog in om te weten hoe te reageren bij het in werking treden van ESP, ABS enz... Geloof me vrij, dat er velen hun ABS niet hadden aangesproken in een ongeval. Of wel aangesproken maar daarop een schrikreactie vertoonden dat alle hulpmiddelen faalden. O.a. daaruit voorspruitende BAS. De kunst bestaat er ook in om uw voertuig te kennen en zijn wegligging te doorgronden.
In de diepte kijken en gevaren bij voorbaat detecteren is al een belangrijk element in de verkeersveiligheid. Iets aanvoelen en op gevoel rijden. Maar velen kijken niet verder dan twee meter voor hun motorkap.
Remmen, onmiddellijk juiste kijktechniek toepassen, remmen los op het ogenblik van insturen..... Mocht het Ministerie daar al eens op inspelen en de rijscholen ondersteunen? Er zou al minder koelvloeistof vloeien op onze wegen. Want naar een deglijke ongevaarlijke infrastructuur vloeit toch geen geld. Voorwielaandrijving of achterwielaandrijving. Ik hoor het allemaal graag zeggen, voorwielaandrijving trekt zich door de bocht. We hebben er dan toch al veel weten trekken juist uit den bocht.
N.B.:
Mijn mening ivm uitschalen cc bij natte weersomstandigheden is enkel gericht op personenwagens.
-
En de kunst bestaat er verder dan nog in om te weten hoe te reageren bij het in werking treden van ESP, ABS enz...
er zijn veel mensen die denken dat ABS beter remt en dat je daardoor vlugger stilstaat
één van de grote voordelen van ABS is dat je tijdens je remmaneuver ook nog kan sturen en dus proberen uit te wijken
het nadeel van ABS is dat de meeste mensen hard schrikken de eerste keer het in werking treedt
als dat dan toevallig die keer is dat je het hard nodig hebt is het wel jammer
-
Gewoon in de rijopleiding voorzien. Ik heb mijn vrouw noodstops laten uitvoeren op alle soorten ondergrond. Zij kent gegarandeerd het typische geluid van ABS en het getril van het rempedaal. Van in het begin moeten de juiste reflexen aangeleerd worden. Ik weet niet of dit in de rijscholen gebeurd, maar ik vind het van levensbelang.
-
En de kunst bestaat er verder dan nog in om te weten hoe te reageren bij het in werking treden van ESP, ABS enz...
er zijn veel mensen die denken dat ABS beter remt en dat je daardoor vlugger stilstaat
één van de grote voordelen van ABS is dat je tijdens je remmaneuver ook nog kan sturen en dus proberen uit te wijken
het nadeel van ABS is dat de meeste mensen hard schrikken de eerste keer het in werking treedt
als dat dan toevallig die keer is dat je het hard nodig hebt is het wel jammer
Ik ben nog niet uitgeschreven hé, Sniper. ;) Men schrijft hier over de versnelling in neutraal te zetten. Dat het "ingooien" naar een lagere versnelling als bijkomende motorremming een tandje bij kan steken in een noodremming, blijkbaar ontsnapt dit aan de berichtgever.
Ik volg dan ook de redenering zoals JC de "idioot" beschreef. Gelukkig is het niemand van het forum. Of ik zou een link plaatsen "niet voor gevoelige lezers". ;) ;D
-
één vraagje
besneeuwd of zuiver ijs
Toegegeven: op onze oprit lag een dunne laag verse losse sneeuw op een al oudere ijslaag.
We kunnen hem momenteel helaas niet ruimen. Ik niet, vanwege mijn armbreuk. Leslie niet, vanwege de duisternis, omdat ze om 06:45 u. naar haar werk vertrekt, en 's avonds pas rond 19:00 u. thuiskomt.
ik heb uit eigen ervaring in finland (vlak land zonder noemenswaardige bergen) ervaring op ijs, en dan stoppen de wielen toch wel echt hoor
geen tik van de ABS
Mercedes heeft de eerste ABS-systemen op de S-klasse destijds getest in Zweden, op een bevroren meer, waarvan het ijs vooraf gepolierd werd.
abs herkend geen remmaneuver, omdat er helemaal geen grip is
je kan net zo goed stilstaan
ABS vergelijkt voortdurend de omwentelingssnelheid van elk wiel met de snelheid van de auto. Als een wiel daarbij sterker dan bij 70 à 90% grip vertraagt, vermindert het zeer kortstondig de remkracht op dat wiel.
-
Voor het overige is de kunst om allerlei veiligheidvoorzieningen waarmee het voertuig voorzien is, niet te moeten aanspreken en laten ingrijpen.
Ik geef Leslie de raad om onze besneeuwde oprit met volgas op te rijden, zodat het EPS in werking treedt. Het EPS regelt dan automatisch de brandstoftoevoer, zodanig dat een optimale aandrijfkracht naar de aandrijfwielen wordt overgebracht (niet te weinig, maar ook niet teveel om het doorslippen van de aandrijfwielen te beperken).
-
er zijn veel mensen die denken dat ABS beter remt en dat je daardoor vlugger stilstaat
En dat is ook zo. Behalve dan op losse ondergrond. Op niet vastgereden sneeuw bijvoorbeeld is het beter dat je niet over ABS beschikt, zodat je door te remmen, de wielen kunt blokkeren. De schuivende wielen graven zich in, waardoor er vóór de wielen een sneeuwwig ontstaat, die de auto sterk vertraagt.
Oorspronkelijk bood Audi dan ook de mogelijkheid om het ABS uit te schakelen. Omdat vele bestuurders nalieten het daarna weer in te schakelen, is Audi daarvan afgestapt.
-
Ik volg dan ook de redenering zoals JC de "idioot" beschreef. Gelukkig is het niemand van het forum. Of ik zou een link plaatsen "niet voor gevoelige lezers". ;) ;D
Houd al maar op met je kontjeslinks! Je hebt verdorie thuis met Diane al je handen vol met overal af te blijven. Een mens zou al voor minder een zonde doen! ;) ;D
-
Ik weet niet of dit in de rijscholen gebeurd, maar ik vind het van levensbelang.
In België helaas niet wat ik onverantwoord vind.
Ook het overgrote deel van de Belgische inwoners die geen rijlessen volgen zullen dit niet ervaren, vrees ik.
Oorspronkelijk bood Audi dan ook de mogelijkheid om het ABS uit te schakelen. Omdat vele bestuurders nalieten het daarna weer in te schakelen, is Audi daarvan afgestapt.
Waarmee de goeden weer gedupeerd worden omwille van de 'slechten'.
-
Ach ja, ik ben zo eens een oprit naar een ondergrondse garage afgegleden met het rempedaal door de bodem gestampt en de handrem tot aan het plafond getrokken. Als je gaat glijden, glij je.
Gepolijste beton en zonder ABS vermoedelijk.
LOL, fout en fout!
Maar de kunst is ook om een defensieve rijstyl erop na te houden, Wooter, voor zover als mogelijk alhier in absurdistan.
Een peuter van een jaar zou me op handen en voeten nog voorbij steken toen ik aan de afdaling begon. Maar zoals gezegd: eens je remt en de voorwielen en achterwielen niet remmen omdat er geen grip meer te krijgen valt en de ABS er alles aan doet om de wielen niet te doen blokkeren, ga je dus gezellig ongecontrolleerd naar beneden.
-
Zaterdag heb ik onze postbode met haar Kangoo hier zien toekomen.
Leslie geraakt met de Touran met EPS de oprit slechts op als ze er kan aan beginnen tegen 25 à 30 km/h. Maar de postbode was net gaan bestellen bij onze overbuur. Wat ging zij met haar Kangoo doen?
Ze probeerde eerst achteruit de oprit op te rijden, doch geraakte niet verder dan halfweg.
Vervolgens reed ze de straat ongeveer 20 meter af naar beneden, en kwam dan in volle vaart achteruit de oprit opgereden ... tot boven! En dat allemaal met haar buitenspiegels, want de Kangoo stak vol met pakjes tot aan het dak.
Leuk detail: ze had een pakje bij voo één van onze huurders, die niet thuis was. Met mijn linkerkand aftekenen op zo een glazen schermpje zag ik niet echt goed zitten. Geen probleem: "Zal ik aftekenen?" vroeg ze. En klaar was kees.
-
Moet daarom niet altijd voorwaarts of achterwaarts zijn dat glijden.
Zelf al een paar keer zijwaarts beginnen glijden ook....met een oplegger vanuit zogoed als stilstand.
Een keer iemand z'n wagen zien parkeren ook in de grasberm.
Die mens stapt uit en z'n wagen glijd gewoon de gracht in tijdens het uitstappen. ;D
-
Dat schuin wegglijden heb ik ook eens gehad. In de sneeuw in de Ardennen besloot mijn wagen zichzelf te parkeren in de berm aan de binnenkant van een bocht. De strooidiensten hebben mij er uitgetrokken. Daarna kon ik de strooiwagen volgen zodat ik verder geen last meer had. Hij strooide zand op de sneeuw.