Christophoros

Verkeersvragen en -discussies => Verkeer en Recht => Topic gestart door: snipper op zaterdag 20 december 2008 - 19:05:42

Titel: Inhalende vrachtwagens.
Bericht door: snipper op zaterdag 20 december 2008 - 19:05:42
Het inhaalverbod voor vrachtwagens is een der beste regels die ze de laatste jaren ingesteld hebben.
De tijd dat er vrachtwagens waren die maar 70km/uur reden is immers al lang voorbij.
Toch hebben ze het nodig gevonden om op sommigge stukken van de Boudewijnsnelweg toelating te geven om tussen 19 en 6 uur het inhalen toe te laten.
Gevolg, op die stukken is het net als vroeger, voorbijsteken met 1 km/uur verschil, wat natuurlijk ook verboden is met zulk een klein verschil, op die stukken is het net als vroeger .
Ook voor de chauffeurs zelf zal het niet makkelijk zijn, op welk stuk nu weer wel, eventjes per vergissing toch voorbij steken waar het niet mag, en bingo, weeral een tijd gratis gewerkt, de staat kan weer incasseren.
Zou het misschien zijn om de firma's die de verkeerstekens plaatsen iets te laten verdienen ?
Volgens mij is dat de enig mogelijke reden .
Titel: Re: Inhalende vrachtwagens.
Bericht door: sniper op zaterdag 20 december 2008 - 19:39:06
ik snap nog steeds niet waar het probleem zit
als je op een 2*1 achter een landbouwvoertuig rijdt, zit ge toch ook niet de hele tijd je kas op te vreten
anders heb je nog weinig plezier in het rijden
Titel: Re: Inhalende vrachtwagens.
Bericht door: bibi585 op zaterdag 20 december 2008 - 23:56:01
Ik kan je zonder moeite eens enkele adressen geven waar je bvb. een jaar (als je het zolang volhoud) op het scherp van de snee kan rijden.
Benieuwd hoe je dan zal klinken, als er nog klank uitkomt tenminste.

Oja in de meeste plaatsen wordt de laad/lostijd nog steeds korter. Zelfs al voorgehad om 10.30u s'morgens. "kom maandag eens terug want we stoppen om 11.00u." Vlam, luikje dicht en de enige opening is de deur naar buiten.
En dan lossen ze nog niet eens zelf maar kun je als chauffeur nog eens met een palletwagen zonder motor 26 ton cola de laadkade opsleuren en ergens volgens hun gedacht in het magazijn gaan neerzetten.
Riskeer het niet van er een paar een paar centimeter buiten de lijn die ze in gedachten hebben te zetten of in de verkeerde richting want ze staan te kijken tot je gedaan hebt en dan komen ze vertellen dat je opnieuw kunt beginnen of geen papieren.
Zit er ergens een Europalet tussen waarvan de goederen helemaal niet beschadigd zijn, ook de palet niet maar voordat die palet gebruikt werd moet ze ergens in de zon gelegen hebben waardoor ze een iets andere kleur heeft.  "haal die en die en die...(in totaal 6 vd 26) er maar terug vantussen en neem maar weer mee. ::)

Mischien eens distributie proberen +/- 40 adressen/dag en meer dan 500km. ;D
Distributie
Ofwel mag de vrachtwagen in de oprit ofwel niet maar die 2 paletten en 3 volle karren goederen mogen niet via de voordeur binnenkomen. Ze moeten via een klein deurke achteraan binnen. Soms enkele trapjes op en weer af, nog enkele ruimtes (met afgesloten deuren die automatisch sluiten maar niet automatisch opengaan) door en opletten dat je niet valt over de rommel die er ligt en/of je nog door enkele veel te smalle doorgangen wurmen, ... netjes in de winkel gaan etaleren......met de nederlandstalige etiketten voorraan...dus flesje/flesje, blikje/blikje, doosje/doosje soms zelfs uit de verpakking losmaken om met het etiket vooraan te plaatsen.

Veel succes.

Al de bovenstaande voorbeelden zijn er enkele van diegene die ik effektief meegemaakt heb.
Titel: Re: Inhalende vrachtwagens.
Bericht door: bibi585 op zondag 21 december 2008 - 00:01:22
ik snap nog steeds niet waar het probleem zit
als je op een 2*1 achter een landbouwvoertuig rijdt, zit ge toch ook niet de hele tijd je kas op te vreten
anders heb je nog weinig plezier in het rijden

Al ooit eens 4.30u met een auto achter een landbouwvoertuig gereden zonder een seconde je aandacht te laten verslappen?
We gaan het nog niet te moeilijk maken, pak nog dat ie tegen 40km/u op een 2x2 rijd.

Veel succes (tiens, kval in herhaling ;D)
Titel: Re: Inhalende vrachtwagens.
Bericht door: JC op zondag 21 december 2008 - 01:29:05
Ik kan nog altijd het volgende schrijnende voorbeeld geven. Inhaalverbod op de snelweg E40 voorbij Veurne richting Franse grens (dat stuk ken je vast wel Bibi585). Net over de Franse grens valt het inhaalverbod weg en besluit een idioot van een chauffeur in te halen. Hij start zijn inhaalmanoeuvre net voorbij de grens en besluit twee vrachtwagens voorbij te steken. Hij slaagt er uiteindelijk in om zijn inhaalmoeuvre 24 km later af te sluiten ! Dat zijn zo maar even 16 min dat hij alle verkeer heeft opgehouden. Helaas is dit geen uitzondering ! Twee vrachtwagens, laat ons zeggen, met tussenafstand en afstand voor het manoeuvre te starten en afstand na het manoeuvre is 120 m. 120 m / 16 min is minder dan 0,5 km/u verschil in snelheid !!!!

Voor mijn part is er maar één oplossing mogelijk, onmiddellijk inhaalverbod op alle 2x2 overal en altijd ! Het is niet alleen onnodig, met dergelijke kleine snelheidsverschillen, het is bovendien gevaarlijk en veroorzaakt files.
Titel: Re: Inhalende vrachtwagens.
Bericht door: BBB op zondag 21 december 2008 - 02:04:36
Is het niet mogelijk om het mogelijk te maken voor de vrachtwagenchauffeur om die maximaal door de begrenzer ingestelde snelheid te overschrijden gedurende een aantal seconden: dat de vrachtwagenchauffeur bijvoorbeeld gedurende 30 seconden harder kan rijden?
Ik weet niet ofdat zo'n begrenzer op dit moment mechanisch of digitaal werkt maar m.b.v. een chip zou dat technisch gezien toch mogelijk moeten zijn?
De vrachtwagenchauffeur kan normaal inhalen, het overige verkeer heeft geen last van inhalende vrachtwagens en de maximumsnelheid is nog steeds begrensd voor het normale rijden.
Titel: Re: Inhalende vrachtwagens.
Bericht door: marc op zondag 21 december 2008 - 03:23:17
Is het niet mogelijk om het mogelijk te maken voor de vrachtwagenchauffeur om die maximaal door de begrenzer ingestelde snelheid te overschrijden gedurende een aantal seconden: dat de vrachtwagenchauffeur bijvoorbeeld gedurende 30 seconden harder kan rijden?
Ik weet niet ofdat zo'n begrenzer op dit moment mechanisch of digitaal werkt maar m.b.v. een chip zou dat technisch gezien toch mogelijk moeten zijn?
De vrachtwagenchauffeur kan normaal inhalen, het overige verkeer heeft geen last van inhalende vrachtwagens en de maximumsnelheid is nog steeds begrensd voor het normale rijden.

Hier wat info voor u, BBB.

http://www.cdo.ugent.be/publicaties/055.verkeersspecialist69.pdf

Titel: Re: Inhalende vrachtwagens.
Bericht door: bibi585 op zondag 21 december 2008 - 03:38:40
Is het niet mogelijk om het mogelijk te maken voor de vrachtwagenchauffeur om die maximaal door de begrenzer ingestelde snelheid te overschrijden gedurende een aantal seconden: dat de vrachtwagenchauffeur bijvoorbeeld gedurende 30 seconden harder kan rijden?
Ik weet niet ofdat zo'n begrenzer op dit moment mechanisch of digitaal werkt maar m.b.v. een chip zou dat technisch gezien toch mogelijk moeten zijn?
De vrachtwagenchauffeur kan normaal inhalen, het overige verkeer heeft geen last van inhalende vrachtwagens en de maximumsnelheid is nog steeds begrensd voor het normale rijden.

Dat begint er al meer op te trekken.
Waarom denk je dat de meeste (traag) begrensde hier in België rondrijden?
Juist omdat de wegen hier op niks trekken.
Wanneer je buiten België komt kan je dan uren aan 70km/u achter zo'n Oostblokker hangen. Gezellig.
Stop je na je regelmentaire 4u a 4u30 dan zit je na een kwartier weer achter diezelfde Oostblokker voor uren want die zijn maar een kwartier of een half uurtje gestopt en zijn effe gewisseld van chauffeur.
Gelukkig is dat inhaalverbod nog niet overal van toepassing want statistieken heb ik niet nodig om te weten waar de meeste kop/staart ongevallen gebeuren.
Combinatie inhaalverbod/begrenzer en je zit in de prijzen. Statistieken zijn alleen nog goed om het verschil in aantal te weten.

(http://img247.imageshack.us/img247/8833/cimg2441xl8.jpg) (http://img247.imageshack.us/my.php?image=cimg2441xl8.jpg)

Aan 65km/u op foto en neen ik was het verkeer niet aan het ophouden achter me want er was geen kat te zien, enkel wat opgeschoven om een duidelijker foto te kunnen nemen van de boosdoener.
Titel: Re: Inhalende vrachtwagens.
Bericht door: marc op zondag 21 december 2008 - 04:39:36
Het is de politieke overheid die hun wil hebben doorgedrukt wat we nu opmerken op autosnelwegen. Nadien stelt men zijn eigen onkundigheid vast welke chaos men bekomt en legt men daarvoor de verantwoordelijkheid bij de vrachtwagenbestuurders. Dan opnieuw een bijkomende maatregel van een inhaalverbod. Vrachtwagenbestuurders worden maar al te vaak en ten onrechte met de beschuldigende vinger gewezen. Het is de overheid dat oogst van wat men zelf zaait. Vrachtwagenbestuurders zijn altijd een geviseerde groep geweest. Vroeger werden ze door de werkgevers uitgebuit alszijnde rijdende robotten. Rijprestaties van 18 tot 20 uur per dag waren geen uitzondering. Toen werd men wakker van de eenzijdige ongevallen waarin vrachtwagenbestuurders betrokken. Geopende ramen om wakker te blijven. Ze eindigden op brugpijlers, in grachten of verlichtingspalen. Nu bemerken we ongevallen in gans andere omstandigheden. De kop staart aanrijdingen door het verplicht treintje rijden. Behouden vrachtwagenbestuurders hun veiligheidsafstand, personenwagens die invoegen. Men kent de verkeersdrukte op de E19 Meer Antwerpen in beide rijrichtingen. De mogelijkheid is aanwezig tot derde rijstroken. Men zaait liever het inhaalverbod met de welbekende zware kop staartaanrijdingen als gevolg.
Titel: Re: Inhalende vrachtwagens.
Bericht door: JC op zondag 21 december 2008 - 10:54:23
De kopstaart aanrijdingen met vrachtwagens hebben m.i. niets te maken met het inhaalverbod ! Het heeft te maken met het niet respecteren van de verplichte afstand van 50 m. Tussen vrachtwagens op de snelweg moet een afstand zijn van 50 m. Er werd hier veel te weinig op gecontroleerd, waardoor het de gewoonte is om op slechts een tiental meter van elkaar te rijden.
Het is nochtans niet ingewikkeld om een afstandsdetector aan te brengen in de vrachtwagen die de chauffeur waarschuwt en eventueel de cruise control uitschakelt.
Titel: Re: Inhalende vrachtwagens.
Bericht door: Michel op zondag 21 december 2008 - 13:29:21
De kopstaart aanrijdingen met vrachtwagens hebben m.i. niets te maken met het inhaalverbod !
Daar heb ik wel mijn twijfels... (ik heb daar wat ervaring (legercamions - begrensde en quasi onbegrensde tot 100 kmh  :-X)

Een vrachtwagenbestuurder die kan/mag uitwijken naar het inhaalspoor bij opritten, die af en toe ook een langzamere kan inhalen, gaat doorgaans alerter reageren op plotse verkeersopstoppingen als iemand die ofwel vermoeid geraakt door voortdurend krampachtig zijn 50 meter probeert aan te houden in een lange trein vrachtwagens, ofwel die aan monotone 85 kmh achter steeds meestal dezelfde camion hangt...

Of zeggen we zo JC, men voert hypothetisch het inhaalverbod voor auto´s onderling in op de snelweg, gelijktijdig wel een aanbevolen 120 kmh voor elke auto...
Allemaal achtereen in een auto-treintje en iedereen zijn 60 meter.
Gelukkig is Be een relatief zeer klein land aan 120 kmh, aan 85 kmh al wat groter...
Titel: Re: Inhalende vrachtwagens.
Bericht door: marc op zondag 21 december 2008 - 14:21:48
De kopstaart aanrijdingen met vrachtwagens hebben m.i. niets te maken met het inhaalverbod ! Het heeft te maken met het niet respecteren van de verplichte afstand van 50 m. Tussen vrachtwagens op de snelweg moet een afstand zijn van 50 m. Er werd hier veel te weinig op gecontroleerd, waardoor het de gewoonte is om op slechts een tiental meter van elkaar te rijden.
Het is nochtans niet ingewikkeld om een afstandsdetector aan te brengen in de vrachtwagen die de chauffeur waarschuwt en eventueel de cruise control uitschakelt.

Lenen de mogelijkheden er zich toe om een veilige afstand te kunnen respecteren en te blijven behouden, JC? De Belgische mentaliteit van "ikke en de rest kan stikke" is een belangrijk gegeven. De 50 meter afstand wordt snel ingenomen en doorbroken. Ook de verkeersdoorstroming heeft te lijden vanwege de tweede vaksrijders. Maar de kop staart aanrijdingen zijn ook gebonden aan uitblijvende waarschuwende signalisatie. 
Titel: Re: Inhalende vrachtwagens.
Bericht door: BBB op zondag 21 december 2008 - 18:46:20
Het is nochtans niet ingewikkeld om een afstandsdetector aan te brengen in de vrachtwagen die de chauffeur waarschuwt en eventueel de cruise control uitschakelt.
Ook kan dit makkelijk automatisch gecontroleerd worden d.m.v. lussen en camera's (uiteraard digitale camera's die gekoppeld zijn aan computers).
Als de flikken eens op een meer gediversifieerde manier willen cashen en zo meer een positieve invloed wil uitoefenen op de verkeersveiligheid, dan zouden ze dit systeem moeten invoeren.
In Duitsland gebruiken ze dit systeem al enige tijd dus het is voor mij een raadsel waarom het gebruik van dit systeem in België nog niet eens is overwogen.
Wanneer je op 2 punten die op een geschikte afstand van elkaar liggen de volgafstand meet dan heb je weinig vals positieve resultaten en die paar vals positieve reultaten kunnen er uit worden gehaald door de beelden kritisch te bekijken.
Titel: Re: Inhalende vrachtwagens.
Bericht door: bibi585 op maandag 22 december 2008 - 00:33:32
Rijprestaties van 18 tot 20 uur per dag waren geen uitzondering.

Het is ondertussen meer dan 5 jaar geleden en het bedrijf waar ik toen werkte is bankroet dus kan ik het (eindelijk) op het openbaar forum plaatsen.
Mijn persoonlijk rekord is 78 uur non-stop rijden+ laden/lossen, de nacht ervoor 3 uur geslapen en de nacht er nog eens voor 1 uur.
De nacht erna heb ik net geen 4 uur in de slaapcabine gelegen met de bedoeling te slapen, lukte niet meer wegens oververmoeid.
Dus opgestaan en maar verder gereden. Tot de zaterdagavond heb ik dan nog 4 uur geslapen en de rest van het weekend met barstende koppijn in de zetel thuis doorgebracht.
Op zondagavond kon ik me om 20.30u opnieuw schrap zetten om een nieuwe "spannende" week te beginnen.
Deze levenstijl heb ik zo'n dikke 5 jaar volgehouden en met slaande deuren dat bedrijf verlaten.
Titel: Re: Inhalende vrachtwagens.
Bericht door: bibi585 op maandag 22 december 2008 - 00:48:42
De kopstaart aanrijdingen met vrachtwagens hebben m.i. niets te maken met het inhaalverbod !

Naast de reeds aangehaalde argumenten heb ik er ook nog eentje die niet te versmaden is.
1-Wanneer 2 vrachtwagens bvb. 85km/u rijden op een afstand van 10 meter van elkaar en de eerste remt uit alle macht en de tweede merkt het te laat op dan is er een snelheidsverschil bij impakt van pakweg 10km/u.
2-Zelfde 2 vrachtwagens, zelfde omstandigheden behalve met een tussenafstand van 100 meter.
Bij impakt staat de eerste zogoed als stil.

Resultaat, in het eerste geval zullen de formaliteiten op de pechstrook afgehandeld worden door beide bestuurders.
In het tweede geval zal er een lijkwagen aan te pas komen en een hoop verkeersellende. ;)
Titel: Re: Inhalende vrachtwagens.
Bericht door: Rafael op maandag 22 december 2008 - 01:36:41
Titel: Re: Inhalende vrachtwagens.
Bericht door: bibi585 op maandag 22 december 2008 - 02:42:47
Resultaat, in het eerste geval zullen de formaliteiten op de pechstrook afgehandeld worden door beide bestuurders.
In het tweede geval zal er een lijkwagen aan te pas komen en een hoop verkeersellende. ;)

érg gevaarlijk om met zulke stellingen af te komen lijkt mij. Zo kan je het bumperkleven onder automobilisten ook goedpraten als je de lijn dan verdertrekt, als ik op minder dan een meter van m'n voorligger ga afhangen, zal het snelheidsverschil bij impact ook niet al te groot zijn...

Ik spreek dan ook niet van 1 meter maar van 10 meter. Minstens.
Wanneer je op 2 meter achter een vrachtwagen van 4 meter hoog zit te sms'en terwijl je met de rechterwielen van je voertuig op de pechstrook rijd is het uiteraard enkel af te wachten wanneer het zal gebeuren en niet meer OF het zal gebeuren.
Titel: Re: Inhalende vrachtwagens.
Bericht door: Michel op maandag 22 december 2008 - 15:15:00
Resultaat, in het eerste geval zullen de formaliteiten op de pechstrook afgehandeld worden door beide bestuurders.
In het tweede geval zal er een lijkwagen aan te pas komen en een hoop verkeersellende. ;)

érg gevaarlijk om met zulke stellingen af te komen lijkt mij. Zo kan je het bumperkleven onder automobilisten ook goedpraten als je de lijn dan verdertrekt, als ik op minder dan een meter van m'n voorligger ga afhangen, zal het snelheidsverschil bij impact ook niet al te groot zijn...
  :D  héél érg gevaarlijk is jouw goedpraten:

Diegenen die dan achter jou "hingen" - en hoogstwaarschijnlijk dan ook op jou knallen - moogt ge niet vergeten.

Of blijf je gewoon -binnen je rijvak- rechtdoor doorrijden na het op "1 meter aantikken" ? ;)
Titel: Re: Inhalende vrachtwagens.
Bericht door: snipper op maandag 22 december 2008 - 16:20:29
Tja, iedereen heeft blijkbaar een andere mening, maar als je een kleine rekensom maakt, van Antwerpen naar Boirs, aan 1 km/uur
sneller betekend theoretisch 1 minuut verschil, maar of dat zoveel is ?
Ik zelf heb ook wat kilometertjes afgetrapt, mijn beste jaar was bijna 150.000 km,met een oplegger dus, als je die met de personenwagen zou bijtellen kwam je natuurlijk daarmee niet toe.
Er is nog iets dat blijkbaar vergeten wordt, als ze dan een andere vrachtwagen voorbijgestoken zijn voegen ze terug in, met als gevolg dat de ingehaalde plots maar enkele meter afstand meer heeft, normaal zou die dan onmiddellijk moeten remmen, hij moet immers
de nodige afstand houden.
Hij is op dat ogenblijk niet alleen in overtreding, maar ook nog in gevaar, moest hij dan remmen, dan zouden er pas ongelukken gebeuren, zeker door diegene die er dan weer 10 meter, of zelfs minder achterrijd .
Dat er vrachtwagens zijn die het nodig vinden om 80 of 85 te rijden, die zulen nog wel bestaan, maar die kom iik toch niet alle dagen tegen.
Er zijn natuurlijk nog andere oorzaken van kettingbotsingen buiten de verstrooidheid en de afstand, onafgezien van gekke manoevres
van andere voertuigen.
Men moet op 1 dag eens met 10 verschillende opleggers rijden, en dan eens testen wat de remmen waard waard zijn, dat gaat van prima naar matig tot, hoe komt dat nog door de controle ?
En hoeveel van die ongevallen gebeuren door, oei, vergeten een kraan van de remmen open te draaien, of vergeten de kraan op leeg , half of vollast te zetten, die zijn er immers ook nog .
Ikzelf had de gewoonte om na het aanpikken 20 meter te rijden, en dan op de oplegger te remmen, zo is men zeker, maar over het algemeen wordt dat wel vergeten.
Wat  men schrijft over met de chauffeurs hun voeten spelen, en ze soms aanzien als het vuil der straat, dat komt zeker voor, maar dat wordt dan door sommige cow-boys wel in de hand gewerkt .
Ook vraag ik me af, hoewel ik me zelf soms ook heb laten opjagen, als je na een dag distributie kalm of zo hard mogelijk rijd het meer dan 15 minuten verschil maakt op een dag, we hebben het dus over rijden hé.
Trouwens, men moet toch een soort zelfmoordpiloot zijn om zo kort te rijden achter je voorganger, of denkt men misschien dat die voorruit hen gaat beschermen als die 48 ton de chauffeur even in de nek duwd ?
Titel: Re: Inhalende vrachtwagens.
Bericht door: Michel op maandag 22 december 2008 - 17:50:46
Er is nog iets dat blijkbaar vergeten wordt, als ze dan een andere vrachtwagen voorbijgestoken zijn voegen ze terug in, met als gevolg dat de ingehaalde plots maar enkele meter afstand meer heeft, normaal zou die dan onmiddellijk moeten remmen, hij moet immers
de nodige afstand houden.
In de mate van het mogelijke natuurlijk. De wet spreekt van afstand "houden", plots of ogenblikkelijk is dus niet "houden"
Citaat
2° De bestuurder moet, rekening houdend met zijn snelheid, tussen zijn voertuig en zijn voorligger een voldoende veiligheidsafstand houden.

Citaat
http://www.vandale.nl/vandale/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=houden
1 hou·den hield, h gehouden
 5 in een toestand (laten) blijven

Citaat
Hij is op dat ogenblik niet alleen in overtreding
Dus hij - de ingehaalde - is niet in overtreding, want "op dat ogenblik" is niet "houden"; ge schrijft het zelf.

Diegene die te kort invoegt - navenant snelheid - zal eerder een overtreding begaan, zeker als hij niet vlot inhaalt of onvoldoende afstand neemt (snijden en/of hinderen)

In Duitsland (in Be wslk niet) wordt er wettelijk op veiligheidsafstand gecontroleerd adhv van videocamera´s die alles opnemen: maneuver, inhaalbeweging, in/uit-voegen; de snelheden+afstand vd betrokken voertuigen tov mekaar worden tijdens de opname permanent gemeten en vergeleken, daar spreekt men pas van te weinig veiligheidsafstand=overtreding als dit minstens 300 m (1) gebeurd aan ~ identieke snelheid en aan bepaalde ~ constante onderschreden afstand (1), er moet steeds voldaan zijn tijdens die > 300 m aan bepaalde voorwaarden: (2) van rijstrookwissel, vertragen voorligger, in-uitvoegen of inhalen (=snelheidsverschil) mag geen sprake zijn - over 400 m - anders is de meting rechterlijk ongeldig.

Citaat
Rechtliche Voraussetzungen (Rechterlijke voorwaarden)

Nach der Rechtsprechung muss der Abstand auf einer Wegstrecke von 250 m - 300 m unterschritten sein, bevor eine Anzeige erstattet werden kann.  (1)

Innerhalb dieser Wegstrecke darf keine nennenswerte Abstandsverringerung durch Geschwindigkeitsreduzierung des Vorausfahrenden vorliegen. (2)

Bei Fahrstreifenwechsel, die sich auf den Messvorgang auswirken können, scheidet eine Verfolgung aus. (2)

Aus den genannten Gründen wird auf einer Wegstrecke von 300 m (1) ein Geschwindigkeitsvergleich (Vorausfahrender / Betroffener) vorgenommen.

Das Einscheren des Vorausfahrenden wird auf einer Wegstrecke von mindestens 400 m beweissicher ausgeschlossen. (2)

http://www.radarfalle.de/technik/ueberwachungstechnik/vama.php
(Link met foto´s en volledig technische uitleg (D))
Titel: Re: Inhalende vrachtwagens.
Bericht door: bibi585 op dinsdag 23 december 2008 - 01:24:04
Tja, iedereen heeft blijkbaar een andere mening, maar als je een kleine rekensom maakt, van Antwerpen naar Boirs, aan 1 km/uur
sneller betekend theoretisch 1 minuut verschil, maar of dat zoveel is ?

Wanneer in die ene minuut 2 opleggers in de fabriek binnenrijden ben je al snel 4 uur kwijt wat zich dan weer vertaald in de openingstijden van de volgende laad/losplaats "binnen een half uur zit de schift erop, kom morgen eens terug", ben je al snel een volledige dag kwijt. ;)
Een kleine test om dit te ondervinden.
Rij eens met 2 identieke wagens pakweg 50km. en spreek af om door te rijden maar geen van beiden mag boven de 70km/u gaan.
Je zal zien met hoeveel tijdverschil, zeker in druk verkeer, de aankomst zal bereikt worden en dan is er zelfs nog geen sprake van 1 km/u snelheidsverschil.

Ik zelf heb ook wat kilometertjes afgetrapt, mijn beste jaar was bijna 150.000 km,met een oplegger dus, als je die met de personenwagen zou bijtellen kwam je natuurlijk daarmee niet toe.

Mijn beste 5 jaar was 250.000km + autokilometers erbij. Totaal pakweg 280.000km/jaar.

Dat er vrachtwagens zijn die het nodig vinden om 80 of 85 te rijden, die zulen nog wel bestaan, maar die kom iik toch niet alle dagen tegen.

Ik ook niet wanneer ik thuisblijf.

Men moet op 1 dag eens met 10 verschillende opleggers rijden, en dan eens testen wat de remmen waard waard zijn, dat gaat van prima naar matig tot, hoe komt dat nog door de controle ?
En hoeveel van die ongevallen gebeuren door, oei, vergeten een kraan van de remmen open te draaien, of vergeten de kraan op leeg , half of vollast te zetten, die zijn er immers ook nog .
Ikzelf had de gewoonte om na het aanpikken 20 meter te rijden, en dan op de oplegger te remmen, zo is men zeker, maar over het algemeen wordt dat wel vergeten.

Lijkt me toch al heel lang geleden dat je nog met een oplegger reed.

Wat  men schrijft over met de chauffeurs hun voeten spelen, en ze soms aanzien als het vuil der straat, dat komt zeker voor, maar dat wordt dan door sommige cow-boys wel in de hand gewerkt .
Ook vraag ik me af, hoewel ik me zelf soms ook heb laten opjagen, als je na een dag distributie kalm of zo hard mogelijk rijd het meer dan 15 minuten verschil maakt op een dag, we hebben het dus over rijden hé.

Jihaaaa, ik zou je graag eens bezig horen tegen bepaalde werkgevers.

Trouwens, men moet toch een soort zelfmoordpiloot zijn om zo kort te rijden achter je voorganger, of denkt men misschien dat die voorruit hen gaat beschermen als die 48 ton de chauffeur even in de nek duwd ?

48 ton?
Veel is afhankelijk van de allertheid van de bestuurder.
Titel: Re: Inhalende vrachtwagens.
Bericht door: marc op dinsdag 23 december 2008 - 04:30:59
Een grote vrachtwagen met een snelheid van 90 km/u heeft bij een noodremming een minimum afstand nodig van 77m. Om tot stilstand te komen rekenen we een totaal van 5 seconden. Inbegrepen reactieweg en reactietijd van 1sec.

Kopstaart aanrijdingen doen zich dus ook voor bij optimale zichtbaarheid. Voornamelijk op autosnelwegen en in mindere mate aan kruispunten. Indien een vrachtwagenbestuurder, zonder enige vorm van afremming, een volledig stilstaand voertuig aanrijdt, zijn de omstandigheden tot het ongeval toch wel bizar. Want dan dienen we ons de vraag te stellen waar de vrachtwagenbestuurder zijn aandacht op vestigde of wat zijn/haar aandacht heeft onttrokken.

Bij een minimum van 5 seconden totaal de tijd nodig om tot stilstand te komen, in theorie heeft de vrachtwagenbestuurder de laatste 125 meter dan ook zijn aandacht niet gevestigd op de rijbaan.

De technische staat van voertuigen laat dikwijls wel te wensen over. Ontkoppelde remmen van een oplegger of aanhangwagen is niet zeldzaam. Sommige transportbedrijven zijn gekend om meldingen van technische gebreken door hun chauffeurs gewoon naast zich neer te leggen.

Titel: Re: Inhalende vrachtwagens.
Bericht door: bibi585 op dinsdag 23 december 2008 - 13:02:28
"Het is toch altijd rechtdoor dus heb je geen remmen nodig" heb ik enkele keren als antwoord gekregen. :o
Titel: Re: Inhalende vrachtwagens.
Bericht door: marc op dinsdag 23 december 2008 - 23:17:35
Ik verwijs even naar:

http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,1353.new.html#new



Titel: Re: Inhalende vrachtwagens.
Bericht door: snipper op woensdag 24 december 2008 - 11:34:20
"Het is toch altijd rechtdoor dus heb je geen remmen nodig" heb ik enkele keren als antwoord gekregen.

Dat is een van de uitspraken die ik zeker ken.
Er zijn er nog zo een paar :
Slechte remmen? Met welke voet rem je ?
Hoe lang is het gelden dat je stoplichten zijn gesmeerd ?
Weet je wat zulk een wagen kost, als hij niet bolt kan ik mijn geld beter op de bank laten staan .
Kom eens mee kijken aan het raam, die wagen daar voor de deur, dat is toch die van jou hé, wel, je moet eens tellen hoeveel wielen daar onder staan, en wat die kosten, als jij niet wil rijden kan ik er wel houten bakken onder zetten, dat dus veel goedkoper .
Je moet rijden als een gek, maar wees voorzichtig, als men dan vraagt hoe moet ik dat begrijpen, is het antwoord, als een gek,
maar geen ongevallen, en geen boetes .
Tegen de klant, sorry, we zijn wel wat laat, maar ik kan de wagen nu niet meer tegenhouden, hij is immers al een uur onderweg, hij zal er dus zeker vandaag bij U zijn.
Klant met veel misbaar, dat moet je niet meer doen zo laat, al een geluk dat hij al een uur onderweg is.
Baas legt de telefoon neer en zegt tegen de chauffeur : vertrek maar, de klant wacht .
Dus weer op weg naar een tevreden klant !!!!!! Je wordt daar dan met open armen ontvangen !!!
Titel: Re: Inhalende vrachtwagens.
Bericht door: bibi585 op woensdag 24 december 2008 - 23:28:14
"Het is toch altijd rechtdoor dus heb je geen remmen nodig" heb ik enkele keren als antwoord gekregen.

Dat is een van de uitspraken die ik zeker ken.
Er zijn er nog zo een paar :
Slechte remmen? Met welke voet rem je ?
Hoe lang is het gelden dat je stoplichten zijn gesmeerd ?
Weet je wat zulk een wagen kost, als hij niet bolt kan ik mijn geld beter op de bank laten staan .
Kom eens mee kijken aan het raam, die wagen daar voor de deur, dat is toch die van jou hé, wel, je moet eens tellen hoeveel wielen daar onder staan, en wat die kosten, als jij niet wil rijden kan ik er wel houten bakken onder zetten, dat dus veel goedkoper .
Je moet rijden als een gek, maar wees voorzichtig, als men dan vraagt hoe moet ik dat begrijpen, is het antwoord, als een gek,
maar geen ongevallen, en geen boetes .
Tegen de klant, sorry, we zijn wel wat laat, maar ik kan de wagen nu niet meer tegenhouden, hij is immers al een uur onderweg, hij zal er dus zeker vandaag bij U zijn.
Klant met veel misbaar, dat moet je niet meer doen zo laat, al een geluk dat hij al een uur onderweg is.
Baas legt de telefoon neer en zegt tegen de chauffeur : vertrek maar, de klant wacht .
Dus weer op weg naar een tevreden klant !!!!!! Je wordt daar dan met open armen ontvangen !!!


Je hebt nog ene vergeten. "tis nie eerlijk, ik vind dat de chauffeur die camion zelf zou moeten betalen met zo'n hoog loon dat we moeten betalen".
Ondertussen wel al half de gemeente opgekocht met al hun verlies, zelfs van hun eigen chauffeurs die kort ervoor nog van de vorige huisbaas te horen kregen dat het huurhuis niet te koop was.
Probeer dan maar nog eens te verhuizen of ander werk te zoeken.

Terwijl we bezig zijn.
"Je hebt met diene camion met slechte remmen een ongeval veroorzaakt, teken dat hier eens voor de miljoenenschade." (en sommige kiekens doen dat dan ook).

Nog een (voorlopig) laatste:
Chauffeur die na 30 jaar dienst uiteindelijk zelf maar probeert de dakgoot te herstellen want de huisbaas en tevens ook werkgever doet alsof z'n neus bloed.
Valt daarbij van de ladder, dubbele kaakbeenbreuk en nog enkele serieuze letsels.
Eerste reaktie na het horen van het ongeval (ik stond erbij) "A die zien we nooit meer terug, staat er daar nog iemand op de wachtlijst om hier te beginnen?"

Zo heb ik er nog wel enkele meegemaakt die goed zijn om ter plaatse achterover te vallen.
Titel: Re: Inhalende vrachtwagens.
Bericht door: marc op donderdag 25 december 2008 - 02:18:16
Bibi....op Kerstavond mijn pinguinnekes komen pikken? :o ;D Jij bent u toch bewust van de kostprijs per stuk? Zeker wanneer ze afgericht werden tot dans en springtechniek. :P
Titel: Re: Inhalende vrachtwagens.
Bericht door: bibi585 op donderdag 25 december 2008 - 04:17:05
 :-[ :-[ :-[