Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Voertuig- en rijtechnieken => Topic gestart door: jozef op dinsdag 27 januari 2009 - 19:57:57
-
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde element nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
-
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde element nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Idd, maar ik denk dat het ook met de (jarenlange) lakse handhaving iets te doen heeft, men kan het niet zó flitsen hé ;D
Maar ook en én, ttz aan de koppige beterwetermentaliteit van de modale bestuurder.
Vb Duitsland: in 1984 al bij de invoering van een boetegeld van 40 DM - én de nodige handhaving - steeg het in enkele jaren "zeer snel" van 60% naar 90 %.
http://www.wdr.de/themen/kultur/stichtag/2004/08/01.jhtml
Weil sich die Statistik nicht bewegt - weder die der Verkehrstoten noch die der Gurtmuffel - greift Verkehrsminister Werner Dollinger zur Sanktion: Ab dem 1. August 1984 ist ein Bußgeld von 40 DM fällig, wenn man ungegurtet erwischt wird. Die Maßnahme wirkt sofort: Schlagartig steigt die Anschnallquote von 60 auf 90 Prozent. Was jahrelangen Aufklärungskampagnen unter dem Motto "Erst gurten - dann starten" nicht gelang, schafft der Griff ins Portmonee. Die Rate der Gurtmuffel hält sich allerdings auch nach dreißig Jahren noch konstant bei zehn Prozent. Wer unangeschnallt mittlerweile 30 Euro Verwarnungsgeld riskiert, gehört laut Einschätzung von Verkehrsexperten meist zur unbelehrbaren Gruppe der Raser und Drängler. Stand: 01.08.04
D: in 2004 al bij 94% voor- en 90 % achterzetels... maar de laatste onverbeterlijke beterweters wegen het zwaarst...
http://de.wikipedia.org/wiki/Sicherheitsgurt
In Deutschland lagen die Anlegequoten von erwachsenen PKW-Insassen im Jahre 2004 bei 94 % auf den Vordersitzen und bei 90 % auf den Rücksitzen. Die Gesamtsicherungsquoten von Fahrern mit Lkw im Güterkraftverkehr lag im Jahre 2004 bei 57 %. Dabei nimmt mit der Größe und Schwere der Fahrzeuge die Quote ab. Die Gesamtsicherungsquote bei Kindern lag im Jahre 2004 bei 98 % wobei die kindgerechte Sicherung jedoch nur 74 % beträgt.
Ik had een *link waar het in Be in 2001 nog bij 58/45 % lag... nu 77/73 %, tja, daar hebben we nog + 20 % "gratis" minder-doden-en...-potentieel, van een dag op de andere zelfs.
*: http://bivvweb.ipower.be/comm/via%20secura/VS_73_NL.pdf page 8 tabel linksonder
VOORAL aan die stijging van de gordeldracht hebben we namelijk onze verbeterde verkeersslachtoffersstatistieken te verdanken, ook "toevallig" sinds 2001 toen men toch stillekens begon met gordelhandhaving, ik weet niet of men toen dadelijk beboet werd?
Iemand ervaring hiermee ? Ik ben nog nooit - of mij niet bewust - op gordeldracht gecontroleerd...
Waarom lees ik dat zo zelden in de media ? ??? :-X
het dagelijks geflits is daar tegenover te verwaarlozen... ;D
-
Zonder gordel rijden is inderdaad niet goed te praten. Jaren geleden waren er nog wel enkele excuses mogelijk, vooral voor kleine personen. Maar nu hebben alle wagens verstelbare gordels waardoor dit probleem ook is opgelost. Voor het excuus dat de gordel na een ongeluk zou verhinderen dat je uit de wagen zou geraken bestaan er gordelsnijders. Ik heb er zo ééntje op mijn gordel gezet een tijdje geleden.
De huidige auto's beginnen behoorlijk te klagen als je de gordel niet aanhebt met geluids- en/of lichtsignalen. Ik zie helaas ook mensen die de gordel achter hun zetel hebben vastgemaakt om van de alarm af te zijn. Op dergelijke praktijken moest een zware straf staan.
-
vervolg:
http://bivvweb.ipower.be/comm/via%20secura/VS_73_NL.pdf
Tellingen gemiddeld gordeldrachtpercentage (naargelang lager/hoger snelheidsregimes verandert dit ca. +/- 6 %)
2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007
Bestuurder 56 % 58 % 61 % 63 % 66 % 71 % 76 %
Passagiers voorin 58 % 60 % 63 % 65 % 68 % 73 % 78 %
Passagiers achterin 45 % 47 % 50 % 52 % 55 % 60 % 65 %
Verkeersdoden 30d 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007
- doden (a) 1.486 1.353 1.215 1.163 1.089 1.069 1.067
(Letselongevallen 47.444 47.619 50.478 48.670 49.307 49.171 49.794 )
http://statbel.fgov.be/figures/d364_nl.asp#3
-
-
Hoe werkt dat net? Dat zit constant over je gordel geschoven ofzo? Ik ken enkel de hamer-achtige dingetjes.
Zit inderdaad over de gordel geschoven. Er zit daar een speciaal mesje in de gesp dat je, met niet al te veel kracht, door je gordel kan trekken. Er zit een stukje gordel bij om het eens te proberen. Dit gadget zat in een 'veiligheidspakket' dat mijn vrouw op het werk had gekregen.
-
Ik ben nog nooit - of mij niet bewust - op gordeldracht gecontroleerd...
je zal dat pas weten als je hem niet draagt
in oostende wordt bijna dagelijks gecontroleerd op gordeldracht
bestuurders die hem dragen hebben hier geen last van
-
Voor het excuus dat de gordel na een ongeluk zou verhinderen dat je uit de wagen zou geraken bestaan er gordelsnijders. Ik heb er zo ééntje op mijn gordel gezet een tijdje geleden.
zo een gordelsnijder zou moeten in de basisuitrusting van een voertuig zitten, en de mensen zouden moeten weten waar het zit
je hebt het hopelijk nooit nodig, maar als je het nodig hebt, moet je er niet achter zoeken en weet je hoe het te gebruiken
ik heb eens iemand zien verbranden omdat niemand een mes bijhad (ik was te voet, dus had geen wapen bij)
de deur geraakte open, maar de gordel hield de bestuurder vast
ik ben geen watje, maar het is geen mooi gezicht
-
Hoera, Touring is ook wakker en bij de les. Zo kennen we ze weer. ;D ;D ;D
Op naar de 10 km/u. >:(
-
even vervolledigen voor de relatie te verduidelijken:
http://bivvweb.ipower.be/comm/via%20secura/VS_73_NL.pdf
Tellingen gemiddeld gordeldrachtpercentage (naargelang lager/hoger snelheidsregimes verandert dit ca. +/- 6 %)
2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007
Bestuurder 56 % 58 % 61 % 63 % 66 % 71 % 76 %
Passagiers voorin 58 % 60 % 63 % 65 % 68 % 73 % 78 %
Passagiers achterin 45 % 47 % 50 % 52 % 55 % 60 % 65 %
doden per 31,3 28,4 24,1 23,9 22,1 21,7 21,4
1000 letselongevallen
Verkeersdoden 30d 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007
- doden (a) 1.486 1.353 1.215 1.163 1.089 1.069 1.067
Letselongevallen 47.444 47.619 50.478 48.670 49.307 49.171 49.794
http://statbel.fgov.be/figures/d364_nl.asp#3
Zolang ze vooral de snelheid als ongevalgevolgverhogend aanpakken is een doodlopend straatje...
vb. volgens "objectieve" snelheidsmetingen (BIVV) op 90-wegen was na 4 jaar de gemiddelde snelheid met 12 kmh gedaald, en wat bracht het effectief op ? ??? Zolang het aantal letselongevallen (opnieuw) een licht stijgende tendens vertoond, bitter weinig...
Volgens SWOV-NL ongevaloorzaakonderzoek ´00-´01-´02 was "te snel rijden" voor gemiddeld 3,37% ongevaloorzaak in Nederland;
eveneens volgens SWOV-NL was voor gemiddeld 18,5 % "geen voorrang verlenen" ongevaloorzaak in Nederland.
Ik heb het gevoel dat in Be binnenkort gemiddeld trager gereden wordt als in Nederland, mss nu al...
http://www.flitsservice.nl/reportages/artikelen/html/verkeersstatistieken/dodelijke_ongelukken_naar_oorzaak.htm
uit een jaarverslag Adviesdienst Verkeer en Vervoer en nu niet meer terug te vinden op het web (SWOV-site)... ;D
Zolang Be kuriert am Symptom en niet aan de ziekte blijft het een "gesukkel" met ons verkeersveiligheidsbeleid.
-
blijft het een "gesukkel" met ons verkeersveiligheidsbeleid.
er is geen verkeersveiligheidsbeleid in België
er is een immobiliteitsbeleid, dat gestuurd wordt door verschillende drukkingsgroepen
waar het misgaat durft men niet aan te raken
opleiding van de jeugd, want zij zijn de weggebruikers van de toekomst
als men nu allerlei regels gaat invoeren die bepaalde groepen weggebruikers vrijstellen van enige regelgeving, dan kan het niet anders dan misgaan in de toekomst
-
blijft het een "gesukkel" met ons verkeersveiligheidsbeleid.
er is geen verkeersveiligheidsbeleid in België
er is een immobiliteitsbeleid, dat gestuurd wordt door verschillende drukkingsgroepen
Zo kunt ge het idd noemen.