Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Voertuig- en rijtechnieken => Topic gestart door: jozef op dinsdag 07 april 2009 - 17:51:49
-
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde element nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
-
:-X
-
Er zijn een aantal aspecten aan het juist voorspellen van de rijtijden.
1. De kaartenbron
Er bestaan twee grote leveranciers, TeleAtlas en Navteq. Ik heb met beide al gewerkt en hierbij is TeleAtlas zeer veel beter dan Navteq. Momenteel heb ik Navteq data in mijn C5. Vele straten liggen verkeerd, kruispunten zijn verkeerd aangeduid, er liggen zelfs wegen waar er nooit gelegen hebben. Absoluut te vermijden dus. TeleAtlas bevat ook fouten, maar merkelijk minder.
Een goede kaartenbron is de eerste voorwaarde om een goede navigatie te bekomen
2. De gebruikt berekeningsmethode
Oudere systemen gebruiken een gemiddelde snelheid ifv de categorie van de weg (FRC, functional road class bij TA). Deze snelheden kon je dikwijls wat bijwerken en het gaf redelijke resultaten buiten de spits.
Nu wordt er dikwijls een systeem gehanteerd waarbij de gemiddelde rijtijd per wegsegment gekend is. Dit geeft wat betere resultaten, er kan bv. beter rekening gehouden worden met lokale omstandigheden, zoals bv veel 70 op secundaire wegen in Vlaanderen, veel minder op dezelfde wegen in Wallonië.
TomTom heeft bovendien nog 'historic speed profiles', hierbij weet men per segment wat de gemiddelde snelheid is ifv de tijd, er kan dus rekening gehouden worden met fileverkeer. Dit zou zeer correcte rijtijden moeten opleveren. Zeker als je het nog eens combineerd met goede TMC (niet altijd het geval in België).
-
Het navigatiesysteem in onze VW Touran is gekoppeld aan TMC.
In België heeft het nooit afwijkingen van de geplande route opgeleverd (mogelijk omdat er nooit een interessanter alternatief was).
Hier in Duitsland hebben we er (althans tijdens onze reizen van en naar België) al enorm veel voordeel bij gehad. Zo werden we eens dwars door het centrum van Karlsruhe geleid, terwijl mijn schoonouders op de Ring rond Karlsruhe veel meer tijd besteed hebben dan wij.
-
:-X
-
Welke kaarten gebruikt Tom Tom?
TeleAtlas is gekocht door TomTom in 2008 (na het nodige gemor van Europa). De nieuwe toestellen van TomTom zullen dus wel TA data gebruiken, in de oudere kwam wel eens NavTeq voor.
Ik krijg regelmatig de kriebels van die NavTeq data in mijn Citroen. Dat gaat van gewoonweg foute wegen en verkeerde aansluitingen waardoor de planning al niet goed kan zijn, tot eerder esthetische fouten. Zo vind je nog altijd vierkante ronde punten en zijn de achtergrondlagen (bos, rivier, water, bebouwing, industrie, ...) van belabberde kwaliteit.
In Noord-Amerika blijkt NavTeq dan weer de betere te zijn. Het is dan toch gek dat BMW in Europa NavTeq gebruikt en in de VS TeleAtlas.
-
Ik krijg regelmatig de kriebels van die NavTeq data in mijn Citroen. Dat gaat van gewoonweg foute wegen en verkeerde aansluitingen waardoor de planning al niet goed kan zijn, tot eerder esthetische fouten. Zo vind je nog altijd vierkante ronde punten en zijn de achtergrondlagen (bos, rivier, water, bebouwing, industrie, ...) van belabberde kwaliteit.
In Noord-Amerika blijkt NavTeq dan weer de betere te zijn. Het is dan toch gek dat BMW in Europa NavTeq gebruikt en in de VS TeleAtlas.
JC, is het niet ook zo dat de kwaliteit van de software afhankelijk is van de vraag - lees prijsofferte- van de vrager (autoconstructeur of radiomerk); ik rij al sinds 2003 met een klassieke Becker Traffic Pro HS (din A1) en heb eigenlijk geen problemen met Navteq software.
Natuurlijk heb ik al een update gedaan (vers 3.0 naar 6.0), men kan niet verwachten dat wegen onverandert blijven (meestal ronde punten ipv kp)
(http://www.1a-handyshop.de/images/artikel/nav_btphs_7820.jpg)
-
Natuurlijk speelt de kwaliteit van de software een rol, maar als die software zich moet baseren op slechte kaarten ben je al op voorhand verloren. Het belangrijkste is natuurlijk de engine die gebruikt worden om de route te vinden, die kan binnenshuis ontwikkelt worden, maar er bestaan dergelijke engines die commercieel verkrijgbaar zijn, er zijn zelfs prima open-source varianten.
Als je een beetje handig bent in C++ of JAVA krijg je zoiets redelijk gemakkelijk in elkaar gestoken. Ik heb een junior developer het ooit zien ontwikkelen op basis van een commerciële engine op 3 weken (in C++). Na 3 weken werd het voorgesteld aan een groep journalisten die er mee op pad mochten, het was dus aardig in orde.