Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Verkeersbeleid => Topic gestart door: Inazuma op vrijdag 09 oktober 2009 - 12:58:40
-
Wat kan men zoal doen om het gehele wagenpark aanzienlijk minder te doen verbruiken ?
Ik zal zelf beginnen met een lijstje
- Geen keuring meer in aparte keuringsstations, waar men speciaal naartoe moet rijden.
Vervangen door een verplicht jaarlijks nazicht met keuring (stijl APK systeem uit NL) van motorvoertuigen - Afschaffen verplichting brandblussers in personenwagens
Die dingen werken in de handen van de doorsnee bestuurder toch niet, maar vertegenwoordigen vele duizenden tonnen dood gewicht in al die auto's - Afschaffen gevarendriehoek.
Die gaan zetten is al een gevaar op zich, vervangen door de gevaarknipperlichten. Duizenden tonnen dood gewicht verdwijnen van de weg. - Afbreken van alle verhoogde inrichtingen.
- Herstellen van alle dichtgeschilderde / dicht "heraangelegde" rijstroken
- Drastische beperking van de zone 30 in aantal, omvang , en van verkeer in de zone 30
- ...
-
regelmatig alle auto's wassen (en evt in wax zetten)
-
de eerste 3 die je noemt zijn imho te verwaarlozen, de volgende 3 zijn de belangrijkste maar ik vul aan met:
- minder wegen als "sluipweg" beschouwen en derhalve het verkeer er opnieuw doorlaten waar men het nu belet of in zulke mate hindert dat je ze feitelijk niet meer kan gebruiken
- kruispunten inrichten om het verkeer vlot te laten verlopen
- voorrang van rechts afschaffen op vele plaatsen
- taffelaars van de baan houden
- de missing links eindelijk wegwerken
- de wegen die 30 jaar geleden al als 4-vaksweg bedoeld waren nu eindelijk ook eens die 4 vakken geven (cfr N41)
- ...
-
- De buschauffeurs beboeten die aan hun eindhalte een kwartier of langer stilstaan met draaiende motor.
- Iemand die ik ken beboeten omdat hij elke week zijn motor een half uur stationair laat draaien om de batterij bij te laden in plaats van een batterijlader te kopen.
-
Bushaltes buiten de rijbaan.
Niets zo dwaas als iedereen doen stoppen en weer vertrekken louter omdat de bus stopt !
-
-
- Dubbele rotondes voldoende groot maken en duidelijk maken dat deze ook een nut (kunnen) hebben; bvb buitenste strook die afleid naar afslag 1, binnenste voor rechtdoor en links. (Als ik me niet vergis is zoiets in NL?)
Bij ons in Dilsen (verbinding Boslaan met Rijksweg) ligt er zo ééntje
En ja hoor ze werkt prima en is een schoolvoorbeeld voor de rest. 8)
-
Dubbele rotondes voldoende groot maken en duidelijk maken dat deze ook een nut (kunnen) hebben; bvb buitenste strook die afleid naar afslag 1, binnenste voor rechtdoor en links. (Als ik me niet vergis is zoiets in NL?)
Bij ons in Dilsen (verbinding Boslaan met Rijksweg) ligt er zo ééntje
En ja hoor ze werkt prima en is een schoolvoorbeeld voor de rest. 8)
Vooruit, clonen maar ;D
-
Volgende gaat misschien niet direct op voor de gemiddelde forum-deelnemer hier.
Alle wagens uitrusten met een moderne automatische versnelling ! Vermits de gemiddelde vlaming absoluut niet weet hoe en waar te schakelen gaat de automatische versnelling voor hen een minder verbruik opleveren.
Ik geef toe als je echt weet waar je mee bezig bent is een handgeschakelde zuiniger.
Als mijn vrouw een stukje in normaal verkeer rijdt verbruikt de auto ongeveer 6,0 l/100 km, dat is met een betrekkelijk rustige rijstijl. Als ik hetzelfde traject doe, zelfs met een licht hogere gemiddelde snelheid zakt het verbruik naar 5,2 l/100 km. Als mijn vrouw rijdt is het verbruik ongeveer het verbruik hoger dan wanneer de auto met een automaat zou uitgerust zijn. Voor mij ligt het verbruik een halve liter lager dan opgegeven voor een handgeschakelde door de fabrikant.
-
Alle wagens uitrusten met een moderne automatische versnelling ! Vermits de gemiddelde vlaming absoluut niet weet hoe en waar te schakelen gaat de automatische versnelling voor hen een minder verbruik opleveren.
Kweenie hoor.
Zelfs met een moderne DSG-bak - uiteindelijk een gerobotiseerde koppeling ipv een "echte" automaat - blijkt het feitelijke verbruik aanzienlijk hoger (+/- 1L !) bij eenzelfde automodel met eenzelfde 1,9D motor, dan het een decenium eerder was ...
-
Werk zoeken in eigen streek of in de streek van je werk gaan wonen.
Wij zijn nog een stapje verder gegaan en werken nu meestal thuis.
Onze Corola had op z'n tweede verjaardag +/- 81.000km en de Vivaro op z'n eerste verjaardag +/- 36.000km. Nu 6 maand later zijn er voor beide voertuigen samengeteld nog maar 10.000km bijgekomen terwijl de zoon ondertussen ook zijn rijbewijs behaald heeft en er nog een deel door hem gereden worden.
Het verbruik van ons wagenpark is alvast flink gedaald. ;)
-
Werk zoeken in eigen streek of in de streek van je werk gaan wonen.
Wij zijn nog een stapje verder gegaan en werken nu meestal thuis.
In de sector waarin ik zit is "thuiswerk" niet echt een optie.
Installatie kost dik 100 miljoen euro, en ge zet dat niet efkes in uwen hof.
In de buurt van het werk gaan wonen : de immomarkt daar was al stevig geprijsd, en is nadien nog verder opgejaagd door belastingasiel zoekende Nederlanders.
-
In de sector waarin ik zit is "thuiswerk" niet echt een optie.
defensie laat dat ook niet toe
het zou eigenlijk wel mooi zijn "het is geen oorlog, dus ge moogt thuisblijven (met volle wedde wel te verstaan ;D )"
-
:-X
-
Hier 2 huizen verder woont er ook een militair, die rijdt elke dag Oelegem - Kruibeke met de fiets ik schat een 30km enkel.
schone bijverdienste
ik dacht dat het 15 ct/km fietsvergoeding is
-
defensie laat dat ook niet toe
het zou eigenlijk wel mooi zijn "het is geen oorlog, dus ge moogt thuisblijven (met volle wedde wel te verstaan ;D )"
Wees al blij dat je niet in Afghanistan zit... ;)
-
Wees al blij dat je niet in Afghanistan zit... ;)
ik heb mijn deel al gedaan
nu is het aan de jeugd
-
Werk zoeken in eigen streek of in de streek van je werk gaan wonen.
Wij zijn nog een stapje verder gegaan en werken nu meestal thuis.
In de sector waarin ik zit is "thuiswerk" niet echt een optie.
Installatie kost dik 100 miljoen euro, en ge zet dat niet efkes in uwen hof.
In de buurt van het werk gaan wonen : de immomarkt daar was al stevig geprijsd, en is nadien nog verder opgejaagd door belastingasiel zoekende Nederlanders.
Klopt, als internationaal vrachtwagenbestuurder was thuiswerk vroeger voor mij ook niet echt een optie. ;) ;D