Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Wegeninfrastructuur => Topic gestart door: jozef op zondag 25 oktober 2009 - 15:14:44
-
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
-
Lijkt me een doordachte studie (plannen stonden in de krant):
Vanuit Hasselt komend: (E313 volledig 3+3, vanaf Ranst 5+5 tot afrit Wommelgem want de 2 sporen van E34 komen erbij) de bestuurders moeten al in Wommelgem kiezen of ze lokaal Antwerpen kiezen of de Ring Antwerpen nemen, want vanaf afrit Wommelgem blijft de E313 + 4* tot aan de Ring, de grote rotonde onder de afrit Wommelgem (R11) krijgt 3 eenrichtingsarmen/wegen extra bij richting Lokaal Antwerpen -naast de snelweg- die eventjes later 2 armen worden (groene zone aldaar) en steeds +2 enkelrichting plaatselijk Antwerpen.
(*De busstrook op dat stukje E313 zal dan wel verleden tijd zijn, want er is dat +2-alternatief naast de snelweg).
Omgekeerd naar Hasselt komt er vanaf de Ring zelfs 6 rijstroken tot kort voor Wommelgem, 1 rijstrook leidt al ruim af voor de afrit (lange afrit Wommelgem eigenlijk), vanaf Wommelgem 5 rijstroken tot Ranst (2 naar E34, en 3 naar E313).
Dit gebeurt in 3 fazen:
- 1 fase: flessehals Ring tot aan Wommelgem wordt aangepakt:
lokale wegen 3>2 vanaf rotonde R11, omgekeerd 2 lokale die in de +2 bredere E313 (+6) vloeien richting Hasselt.
- 2 fase: E313 vanaf Ranst tot Lummen 3+3 rijstroken
- 3e fase: Ranst tot achter Wommelgem 5+5, laatste stuk 6+4.
In een fase 4 is zelfs de E34 voorzien voor 3+3 rijstroken.
De oudste -belangrijkste snelweg- van Be, van "binnenland EU" naar "wereldhaven Antwerpen" wordt toch breder als een 2+2... :)
-
Het waarschijnlijke scenario is als volgt:
- nog een aantal dure en degelijke studies bestellen
- één of andere idioot in de buurt richt een actiecomité op
- volksraadpleging
- studie in de vuilbak
- oplossing: rekening rijden, jaag de mensen in het openbaar vervoer
Komt het jullie bekend voor ?
-
E313 tussen Lummen en Antwerpen moet breder
Tiens, ik zeg dit reeds meer dan 20 jaar.
Zonder veel te dure studie.
Toch hebben ze ondertussen het volledig traject (eindelijk) vernieuwd, zelfs nieuwe kleinere bruggen aangelegd zodat een derde rijstrook niet meer veilig kan zonder overdreven veel "zotte kosten" te doen.
ARM BELGIË.
Volgens de studie is de situatie van de E313 vandaag ronduit dramatisch
Niet enkel vandaag, 20 jaar geleden ook al.
-
Het waarschijnlijke scenario is als volgt:
- nog een aantal dure en degelijke studies bestellen
- één of andere idioot in de buurt richt een actiecomité op
- volksraadpleging
- studie in de vuilbak
- oplossing: rekening rijden, jaag de mensen in het openbaar vervoer
Komt het jullie bekend voor ?
Das ongeveer wat ik de laatste 30 jaar meemaak in België, een mens zou op den duur van niet beter meer weten.
Kan me voorstellen dat mensen van jonger dan 30 jaar effektief "nie beter weten" ook.
-
Kan me voorstellen dat mensen van jonger dan 30 jaar effektief "nie beter weten" ook.
Dat is ook zo, en het "snelheid is foei" fenomeen zit hen al in de genen ....
-
-
Offtopic: jammer genoeg moet ik dit beamen. Laatste meegereden met een kameraad die even oud is als mij. Reed 70 km/u waar je 90 km/u mocht (was het nu door niet beter weten of niet durven, geen idee), waarna hij dus logisch gezien werd ingehaald. Zijn reactie "Gvd, se snelheidsduivel, sebiet een accident!!". Ik heb moeite moeten doen om mijn mond te houden. Reacties op school op ongevallen wijzen helaas ook dezelfde richting uit.
Wat wil je, de indoctrinatie "Auto foei. Snelheid foei." start tegenwoordig al in de eerste kleuterklas.
-
Ik heb moeite moeten doen om mijn mond te houden.
Waarom die moeite doen ? Ik zeg mijn gedacht in zo'n geval, of het in dank afgenomen wordt of niet zal me worst wezen
(nog meer off topic: ik zeg egl altijd mijn gedacht, dat wordt niet altijd in dank afgenomen, maar ik ga liever recht door zee met de enkele die hier kunnen mee leven, dan dat ik een masker opzet om met een hoop hypocrieten te kunnen omgaan, spijtiggenoeg zijn het degene die met drie gezichten door het leven gaan die het verst komen, maar dan nog zal het me worst wezen: ik durf ten allen tijde in de spiegel kijken.)
-
De E313 verbreden helpt niets als de afvoer richting Ring niet mee verbeterd wordt.
De pijnpunten zijn duidelijk : Ranst en Wommelgem tot A'pen Oost (met zijn gebrekkige laattijdige voorsorteringen)
-
:-X
-
Dat ze nu eens dringend die ontbrekende aansluiting Turnhout - Lummen afmaken, alles ligt er klaar voor.
Die lange Afrit Wommelgem richting Ranst is ook al jaren geleden voorbereid, afmaken die handel.
Dat vloekt natuurlijk met de BOB die daar nu ligt, en waarop De Lijn geen concurrentie van afslaand verkeer wil.
Ook toen het nog een foutief aangegeven busstrook was, werd het in principe toegestane gebruik voor het afslaan al verboden met X.
Hopelijk beginnen ze weer niet met het afrittencomplex Q8 Ranst, daar heb ik nooit het nut van ingezien.
Meer parking voor vrachtwagens is daar veel dringender nodig.
De crisis is stilaan voorbij aan de bezetting van de snelwegparkings te zien.
Een afrit om de afritten Wommelgem / Massenhoven te ontlasten zou op zich nog niet zo'n gek idee zijn, maar je geraakt daar amper weg naar ergens anders dan Ranst ...
-
De E313 verbreden helpt niets als de afvoer richting Ring niet mee verbeterd wordt.
De pijnpunten zijn duidelijk : Ranst en Wommelgem tot A'pen Oost (met zijn gebrekkige laattijdige voorsorteringen)
Die pijnpunten worden ook weggewerkt, zie mijn post (plannen met tekening stonden uitvoerig in de krant, al de respectievelijke voertuigtellingen stonden erbij), één voorsortering Centrum Antwerpen valt aan A´werpen -Oost (Ring) al weg, die moeten er in Wommelgem af en via de -vernieuwde?- rotonde (R11) naar A´werpen over een volledig nieuwe dubbele eenrichtingsweg parallel aan de E313.
Ik heb zelfs een vermoeden dat die 2 pijnpunten eerder weggewerkt gaan zijn als de ganse E313 van Ranst tot Lummen 3+3 wordt.
(Ik denk dat naar Antwerpen de 3 rijvakken prioriteit hebben ttz eerder af zijn als de 3 naar Hasselt, 5 dan vanaf Ranst)
In elk geval is faze 1: Wommelgem tot en met de aansluitingen op de ring.
- 1e fase: flessehals Ring tot aan Wommelgem wordt aangepakt:
3 lokale bijkomende eenrichtingswegen vanaf rotonde R11 die in 2 overgaan richting lokaal Antwerpen, gelegen parallel aan de E313, omgekeerd 2 lokale die in de 2 extra rijvakken bredere E313 - 6 rijvakken dan - vloeien tot Wommelgem, daar -1 afrit, (dan 5. (3e fase))
- 4 echte rijvakken naar Antwerpen vanaf Wommelgem tot Ring (busstrook op E313 valt weg), plaatselijk Antwerpen verkeer zou er in Wommelgem al afmoeten, nu is er nog een strook die over de ring doorloopt naar plaatselijk Antwerpen.
Die brug/strook gaan ze wslk verleggen naar de andere kant of richting Wommelgem.
- 2 fase: E313 vanaf Ranst tot Lummen 3+3 rijstroken
- 3e fase: Ranst tot Wommelgem 5+5.
-
plaatselijk Antwerpen verkeer zou er in Wommelgem al afmoeten, nu is er nog een strook die over de ring doorloopt naar plaatselijk Antwerpen.
Maar de "nep-rotonde" van Wommelgem is nu al totaal overbelast, en veroorzaakt richting Hasselt/Turnhout geregeld problemen op de E313.
Daar nog meer verkeer van de snelweg jagen is eigenlijk geen oplossing.
De capaciteitsuitbreiding van het "rond punt" wordt dan al meteen gehypothekeerd en opgenomen door dat extra verkeer.
De linkse afrit in A'pen Oost naar de Singel is momenteel eigelijk een goede ontlasting, maar komt uit op de Singel, en daarvan wil men de functie omgooien tot een "groene boulevard" wat nefaste gevolgen gaat hebben voor de lokale verkeersdoorstroming rond stedelijk Antwerpen - zeker als men het verkeer naar A'pen zelf al in Wommelgem van de snelweg wil halen.
-
plaatselijk Antwerpen verkeer zou er in Wommelgem al afmoeten, nu is er nog een strook die over de ring doorloopt naar plaatselijk Antwerpen.
Maar de "nep-rotonde" van Wommelgem is nu al totaal overbelast, en veroorzaakt richting Hasselt/Turnhout geregeld problemen op de E313.
Daar nog meer verkeer van de snelweg jagen is eigenlijk geen oplossing.
De capaciteitsuitbreiding van het "rond punt" wordt dan al meteen gehypothekeerd en opgenomen door dat extra verkeer.
De linkse afrit in A'pen Oost naar de Singel is momenteel eigelijk een goede ontlasting, maar komt uit op de Singel, en daarvan wil men de functie omgooien tot een "groene boulevard" wat nefaste gevolgen gaat hebben voor de lokale verkeersdoorstroming rond stedelijk Antwerpen - zeker als men het verkeer naar A'pen zelf al in Wommelgem van de snelweg wil halen.
Bij die nep-rotonde stel ik me ook vragen, in de plannen is alleen maar te zien dat die rotonde 3 extra armen krijgt richting Antwerpen, dat kan alleen maar een beetje lukken als ze de ganse rotonde gaan herzien (breder + turborotonde) of op zijn Brits of Frans.... oei... ;)
-
ik zeg egl altijd mijn gedacht, dat wordt niet altijd in dank afgenomen, maar ik ga liever recht door zee met de enkele die hier kunnen mee leven, dan dat ik een masker opzet om met een hoop hypocrieten te kunnen omgaan, spijtiggenoeg zijn het degene die met drie gezichten door het leven gaan die het verst komen, maar dan nog zal het me worst wezen: ik durf ten allen tijde in de spiegel kijken.
Op dit vlak ben ik net zoals jij. Ik verkies ook om in de spiegel te kunnen kijken zonder van mezelf te kotsen. Maar zoals je aangeeft, heeft ons dat al heel veel gekost. ;)