Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Verkeersbeleid => Topic gestart door: mazda op woensdag 11 november 2009 - 22:00:48
-
JPD heeft indertijd een mooi zinnetje geschreven om het ritsen te regelen:
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mijn eigen wetsvoorstel, in de hoop dat het Belgische parlement dit idee ooit eens wil bespreken en er een wet wil van maken:
Iedere bestuurder is, onafhankelijk van zijn gereden snelheid, verplicht voldoende afstand tussen zichzelf en zijn voorligger te houden opdat een voertuig uit een andere rijstrook op een veilige manier in deze ruimte zou kunnen invoegen. Deze regel doet geen afbreuk aan de voorrangsregels waaraan eenieder zich dient te houden.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Deze voorwaarde zou altijd vervuld moeten worden, niet alleen bij ritsen waar een rijstrook ophoudt maar in alle situaties waar men van rijstrook moet kunnen wisselen om van richting te veranderen zoals op ringwegen en andere complexe en druk bereden verkeerswisselaars.
Het zou nog mooier zijn moesten alle bestuurders op deze plaatsen allemaal ongeveer aan dezelfde snelheid zouden rijden.
Het is natuurlijk zo dat als iedere bestuurder zich aan de voorgeschreven veiligheidsafstand zou houden van 2 seconden bij droog weer en 3 seconden bij nat weer al veel problemen zouden opgelost zijn.
De meeste mensen zien de veiligheidsafstand enkel als iets om bij remmen een aanrijding met de voorligger te vermijden, maar als je na inhalen terug naar rechts wil moet je ook eerst een veiligheidsafstand creeeren, en in drukke situaties zou de afstand met je voorligger zeker moeten toelaten dat één voertuig uit een andere rijstrook zonder problemen kan invoegen .
Maar ja met dat stelletje ongedisciplineerde boeren op de Belgische wegen zijn we ver van deze theorie vandaan.
-
Deze voorwaarde zou altijd vervult moeten worden, niet alleen bij ritsen waar een rijstrook ophoud maar in alle situaties waar men van rijstrook moet kunnen wisselen om van richting te veranderen zoals op ringwegen en andere complexe en druk bereden verkeerswisselaars.
Heb je er al eens bij stil gestaan hoeveel plaats iedereen dan moet laten om misschien een ander ertussen te laten ???
De algemene voorrangsregel is nog altijd dat wi van rijstrook verandert, voorrang dient te verlenen ... ook in Duitsland waar ritsen wél gereglementeerd is .
Het zou nog mooier zijn moesten alle bestuurders op deze plaatsen allemaal ongeveer aan dezelfde snelheid zouden rijden.
Ga je dan iedereen verplicht doen vertragen omdat het in 1 richting trager gaat ???
De meeste mensen zien de veiligheidsafstand enkel als iets om bij remmen een aanrijding met de voorligger te vermijden, maar als je na inhalen terug naar rechts wil moet je ook eerst een veiligheidsafstand creeeren, en in drukke situaties zou de afstand met je voorligger zeker moeten toelaten dat één voertuig uit een andere rijstrook zonder problemen kan invoegen .
Dit gaat gewoon niet ...
Je moet van bij het invoegen natuurlijk zelf OOK al meteen aan deze vereiste voldoen.
Dat betekent waanzinnig veel plaats laten ... niet alleen om er én te laten invoegen, maar ook om die er nog éne te laten bij invoegen ... en die moet ook weer aan de vereiste voldoen ....
-
Een cirkel is rond en zal altijd rond blijven (anders is het geen cirkel meer :D).
Zolang sneller rijdende voertuigen het zich permitteren om tot het laatste nippertje in te halen en zich er dan met 2, 3 of meer tussen te forceren, om zich dan vaak nog eens niet aan te passen aan de snelheid van de voertuigen waar men zich tussen wringt, zal het trager rijdende voertuig niet enkel afstand houden om een aanrijding bij remmen te vermijden (wat sommigen ook al niet kunnen) maar bovendien de afstand zo klein mogelijk houden om die andere "stelletje ongedisciplineerde boeren op de Belgische wegen" zo weinig mogelijk de kans te geven het verkeer te hinderen. ;)
-
De meeste mensen zien de veiligheidsafstand enkel als iets om bij remmen een aanrijding met de voorligger te vermijden, maar als je na inhalen terug naar rechts wil moet je ook eerst een veiligheidsafstand creeeren, en in drukke situaties zou de afstand met je voorligger zeker moeten toelaten dat één voertuig uit een andere rijstrook zonder problemen kan invoegen .
Dit gaat gewoon niet ...
Je moet van bij het invoegen natuurlijk zelf OOK al meteen aan deze vereiste voldoen.
Dat betekent waanzinnig veel plaats laten ... niet alleen om er én te laten invoegen, maar ook om die er nog éne te laten bij invoegen ... en die moet ook weer aan de vereiste voldoen ....
Inderdaad, het infarct zou in dit geval niet bij een dagdagelijkse verwittiging blijven, zoals nu, maar men zou onmiddelijk de begrafenisondernemer mogen bellen.
-
De meeste mensen zien de veiligheidsafstand enkel als iets om bij remmen een aanrijding met de voorligger te vermijden
Wat uiteraard totaal onvoldoende is. Als je voorligger plots dwars over de rijbaan een paar keren van de linker naar de rechter vangrail en omgekeerd begint te knotsen, nader je hem veel sneller dan wanneer hij een noodstop uitvoert.
maar als je na inhalen terug naar rechts wil moet je ook eerst een veiligheidsafstand creeeren
Dat hangt een beetje van de situatie af.
Als je, zoals velen het in België doen, hooguit 5 km/h sneller rijdt dan het voertuig dat je inhaalt, dan zou je inderdaad pas terug naar rechts mogen keren zodra er voldoende veiligheidsafstand tussen jou en het ingehaalde voertuig is.
Maar als ik in Duitsland een vrachtwagen die tegen 80 km/h rijdt, inhaal tegen 180 km/h, en er komt achter mij iemand tegen 250 km/h aangereden, dan ga ik al wel wat eerder naar rechts. De veiligheidsafstand is dan immers op zeer korte tijd weer voldoende.
Maar ja met dat stelletje ongedisciplineerde boeren op de Belgische wegen zijn we ver van deze theorie vandaan.
Op 2 november reed ik rond 17:00 u. op de E40, komende van Leuven, richting Brussel.
Bij het naderen van Brussel zijn er drie rijstroken om de E40 langs rechts te verlaten. Ik wist gelukkig nog dat ik de middenste van die drie rijstroken moest volgen om me naar de buitenring te begeven.
Een buitenlander stond stil op de meest linkse rijstrook, omdat hij besefte dat hij de middenste rijstrook moest volgen. Op de middenste en rechtse rijstrook werd er tegen ongeveer 20 km/h gereden.
Op de middenste rijstrook sloten ze bumper aan bumper aan om die buitenlander er toch maar niet tussen te laten. Want ze gingen er natuurlijk van uit dat hij had willen voorkruipen. Dat die buitenlander, die de wegen in België niet kent, zich ook wel eens gewoonweg zou kunnen vergist hebben, kwam bij niemand op. Maar door dat asociaal gedrag stonden er wel honderden Belgische bestuurders stil achter die buitenlander. Eindelijk kwam ik op zijn hoogte, en heb ik hem ertussen gelaten. Wat kan mij één voorligger meer schelen, als er daardoor honderden bestuurders achter hem weer kunnen verder rijden. Maar dergelijke elementaire burgerzin is de meeste Belgen totaal vreemd.
Een wreed asociaal volkske, daar in België!
-
Een cirkel is rond en zal altijd rond blijven (anders is het geen cirkel meer :D).
Er bestaat nochtans zoiets als de kwadratuur van de cirkel... ;D
-
De algemene voorrangsregel is nog altijd dat wi van rijstrook verandert, voorrang dient te verlenen ... ook in Duitsland waar ritsen wél gereglementeerd is.
Klopt niet wat Duitsland betreft.
In Duitsland is ritsen een verplichting. Als je iemand uit hoofde van die verplichting moet laten invoegen, en je doet het niet en het komt tot een aanrijding, word je aansprakelijk gesteld.
-
De algemene voorrangsregel is nog altijd dat wi van rijstrook verandert, voorrang dient te verlenen ... ook in Duitsland waar ritsen wél gereglementeerd is.
Klopt niet wat Duitsland betreft.
In Duitsland is ritsen een verplichting. Als je iemand uit hoofde van die verplichting moet laten invoegen, en je doet het niet en het komt tot een aanrijding, word je aansprakelijk gesteld.
Dat klopt toch : ritsen is er gereglementeerd (verplicht) maar bij het van rijstrook veranderen (buiten het ritsen) moet nog steeds voorrang verleend worden.
-
Dat klopt toch : ritsen is er gereglementeerd (verplicht) maar bij het van rijstrook veranderen (buiten het ritsen) moet nog steeds voorrang verleend worden.
Buiten het verplichte ritsen inderdaad wel. Sorry, dan had ik jou verkeerd begrepen. ;)
-
Op 2 november reed ik rond 17:00 u. op de E40, komende van Leuven, richting Brussel.
Bij het naderen van Brussel zijn er drie rijstroken om de E40 langs rechts te verlaten. Ik wist gelukkig nog dat ik de middenste van die drie rijstroken moest volgen om me naar de buitenring te begeven.
Daar gebruik ik altijd de rechterrijstrook en dit om minstens 2 goeie redenen.
Ten eerste omdat de wet voorschrijft dat je uiterst rechts moet rijden en ten tweede omdat het daar meestal een stuk vlotter gaat.
Iets verder gaat de linkerstrook de brug over waardoor de middenstrook de linker wordt en terwijl ze daar staan te drummen en het verkeer aan het belemmeren zijn op de ring zit ik ondertussen bijna op het viaduct van Vilvoorde. ;)
P.S. daar zit je maar op een twintigtal minuten van bij mij thuis en wanneer je naar Aalter rijdt passeer je zelfs op 5 minuten van mijn deur. :)
-
Deze voorwaarde zou altijd vervult moeten worden, niet alleen bij ritsen waar een rijstrook ophoud maar in alle situaties waar men van rijstrook moet kunnen wisselen om van richting te veranderen zoals op ringwegen en andere complexe en druk bereden verkeerswisselaars.
Heb je er al eens bij stil gestaan hoeveel plaats iedereen dan moet laten om misschien een ander ertussen te laten ???
JAZEKER (IK SPREEK WEL OVER RINGWEGEN EN VERKEERSWISSELAARS) WAAROM NIET ? EEN BEETJE SNELHEID MINDEREN DOOR HET GAS EVEN TE LOSSEN OM IEMAND TUSSEN TE LATEN KAN, MAAR REMMEN IS UIT DEN BOZE EN GEWOON NIET TUSSENLATEN OOK (DOORSTROMING)
De algemene voorrangsregel is nog altijd dat wi van rijstrook verandert, voorrang dient te verlenen ... ook in Duitsland waar ritsen wél gereglementeerd is .
Het zou nog mooier zijn moesten alle bestuurders op deze plaatsen allemaal ongeveer aan dezelfde snelheid zouden rijden.
Ga je dan iedereen verplicht doen vertragen omdat het in 1 richting trager gaat ???
NATUURLIJK NIET ALS EEN BEPAALDE RICHTING TRAGER (FILE OFZO)GAAT DAN EEN ANDERE , MAAR WEL ALS VERSCHILLENDE RIJSTROKEN DEZELFDE RICHTING UITGAAN.
VB: JE KOMT ONGEWILD IN DE LINKSE RIJSTROOK TERECHT VAN EEN RIJBAAN MET VERSCHILLENDE RIJSTROKEN IN DEZELFDE RIJRICHTING(LINKSE INVOEGSTROOK OF OPRIT) EN EEN PAAR HONDERD METER VERDER WIL JE RECHTS AF.
De meeste mensen zien de veiligheidsafstand enkel als iets om bij remmen een aanrijding met de voorligger te vermijden, maar als je na inhalen terug naar rechts wil moet je ook eerst een veiligheidsafstand creeeren, en in drukke situaties zou de afstand met je voorligger zeker moeten toelaten dat één voertuig uit een andere rijstrook zonder problemen kan invoegen .
Dit gaat gewoon niet ...
Je moet van bij het invoegen natuurlijk zelf OOK al meteen aan deze vereiste voldoen.
Dat betekent waanzinnig veel plaats laten ... niet alleen om er én te laten invoegen, maar ook om die er nog éne te laten bij invoegen ... en die moet ook weer aan de vereiste voldoen ....
DE BEDOELING IS DAT ER PLAATS IS OM 1 VOERTUIG TUSSEN TE LATEN OP VERKEERSWISSELS, ALS DE PLAATS NIET GROOT GENOEG IS ZOU LICHTJES GASLOSSEN ZONDER TE REMMEN VOLDOENDE MOETEN ZIJN. JE MOET NIET ONMIDDELLIJK AAN DEZE VEREISTE VOLDOEN NA HET INVOEGEN WANT ALS IEDEREEN EEN VOERTUIG TUSSENLAAT OM VAN RICHTING TE KUNNEN VERANDEREN IS ER NIET ONMIDDELLIJK NOOD OM NOG EEN TWEEDE VOERTUIG TUSSEN TE LATEN EN HEB JE WEER TIJD TOT AAN DE VOLGENDE WISSEL.
JE MOET DUS NIET WAANZINNIG VEEL PLAATS LATEN EN GEWOON EVEN OPLETTEN OM TE ZIEN WAT DIE NAAST JOU(IETS VOOR JE, NIET NAAST EN ACHTER WANT DAN MOET DIE ACHTER JOU INVOEGEN) VAN PLAN IS REKENING HOUDENDE MET DE LENGTE VAN DAT VOERTUIG.
iK vind dit niet uit, het werkt perfect in een aantal grote steden. Het uitschrijven is redelijk moeilijk, dat merk ik aan jou reacties op mijn tekst, je zou het life moeten zien gebeuren.
Men probeert gewoon bij wissels niet naast andere voertuigen te rijden maar ter hoogte van hun veiligheidsafstand aan ongeveer dezelfde snelheid.
Gewoon even laten weten dat je van rijstrook wil opschuiven en de eerste laat eventueel wat gas los en je kan zonder problemen veranderen van rijstrook.
-
citaat jozef
Maar als ik in Duitsland een vrachtwagen die tegen 80 km/h rijdt, inhaal tegen 180 km/h, en er komt achter mij iemand tegen 250 km/h aangereden, dan ga ik al wel wat eerder naar rechts. De veiligheidsafstand is dan immers op zeer korte tijd weer voldoende.
antwoord:
Volledig gelijk Jozef.
Als de snelheid gevoelig hoger ligt kan je het in alle veiligheid zo spelen.
Het probleem is dat ik mij dit allemaal levendig voorstel , maar om elke nuance op papier te zetten heb je een heel boek nodig.
Ik wou alleen maar het basisprincipe duidelijk maken.
-
Op 2 november reed ik rond 17:00 u. op de E40, komende van Leuven, richting Brussel.
Bij het naderen van Brussel zijn er drie rijstroken om de E40 langs rechts te verlaten. Ik wist gelukkig nog dat ik de middenste van die drie rijstroken moest volgen om me naar de buitenring te begeven.
Daar gebruik ik altijd de rechterrijstrook en dit om minstens 2 goeie redenen.
Ten eerste omdat de wet voorschrijft dat je uiterst rechts moet rijden en ten tweede omdat het daar meestal een stuk vlotter gaat.
Iets verder gaat de linkerstrook de brug over waardoor de middenstrook de linker wordt en terwijl ze daar staan te drummen en het verkeer aan het belemmeren zijn op de ring zit ik ondertussen bijna op het viaduct van Vilvoorde. ;)
;D ;D ;D
Je bent een rasechte Belg: niet tijdig verplicht voorsorteren, en iedereen voorkruipen via de rechtse rijstrook, die niet bestemd is om de buitenring op te rijden, doch om naar Zaventem te rijden. ;D
-
Nee hoor, ik gebruik de afrit niet die daar inderdaad aansluit. Ik gebruik enkel de volledige oprit zoals voorgeschreven.
Blijkbaar ben ik geen rasechte Belg want de rasechte Belgen staan links te drummen om zo snel mogelijk in de file te staan, ja zelfs over de denkbeeldige muur en moest het kunnen over de vangrails geen.
-
JAZEKER (IK SPREEK WEL OVER RINGWEGEN EN VERKEERSWISSELAARS) WAAROM NIET ? EEN BEETJE SNELHEID MINDEREN DOOR HET GAS EVEN TE LOSSEN OM IEMAND TUSSEN TE LATEN KAN, MAAR REMMEN IS UIT DEN BOZE EN GEWOON NIET TUSSENLATEN OOK (DOORSTROMING)
Met enkel wat gas lossen ga je er niet komen ...
DE BEDOELING IS DAT ER PLAATS IS OM 1 VOERTUIG TUSSEN TE LATEN OP VERKEERSWISSELS, ALS DE PLAATS NIET GROOT GENOEG IS ZOU LICHTJES GASLOSSEN ZONDER TE REMMEN VOLDOENDE MOETEN ZIJN. JE MOET NIET ONMIDDELLIJK AAN DEZE VEREISTE VOLDOEN NA HET INVOEGEN WANT ALS IEDEREEN EEN VOERTUIG TUSSENLAAT OM VAN RICHTING TE KUNNEN VERANDEREN IS ER NIET ONMIDDELLIJK NOOD OM NOG EEN TWEEDE VOERTUIG TUSSEN TE LATEN EN HEB JE WEER TIJD TOT AAN DE VOLGENDE WISSEL.
Als je een dergelijke regel opstelt, moet iedereen er natuurlijk ook aan voldoen.
Als je de invoegende bestuurder wil uitzonderen van die regel, wordt de regelgeving al snel zeer complex, en zet je tegelijk de kraan open om volop en laat nog in te voegen ...
iK vind dit niet uit, het werkt perfect in een aantal grote steden. Het uitschrijven is redelijk moeilijk, dat merk ik aan jou reacties op mijn tekst, je zou het life moeten zien gebeuren.
Men probeert gewoon bij wissels niet naast andere voertuigen te rijden maar ter hoogte van hun veiligheidsafstand aan ongeveer dezelfde snelheid.
Dat werkt op basis van het ritsen, maar vanaf het moment dat je het plaats vrij houden in jouw vorm verplicht maakt, zal het volop misbruikt worden.
-
Verplichten om afstand te houden en controles hierop uitvoeren zou al veel waard zijn.
Misbruik maken van open plaatsen tussen voertuigen kan alleen als men in de ene strook bewust sneller gaat rijden dan in de andere strook om dan een paar auto's voor te zijn om zich dan ergens tussen te wringen. Echt Belgisch. Maar inderdaad Inazuma, met deze belgische agressieve en zeer egoistische mentaliteit van rijden kan dit nooit werken.
Diegene die van rijstrook verandert kan je geen voorrang geven dat is duidelijk, maar afstand houden kan wel. Als men de belgische bestuurder wat meer inzicht zou kunnen meegeven dan zou hij merken dat het verkeer een SOCIAAL gebeuren is waar we allemaal samen aan deelnemen om op onze bestemming te geraken.
Op plaatsen waar verschillende voertuigen gedwongen worden om van rijstrook te veranderen zou iedereen bereid moeten zijn om een voertuig tussen te laten.
Op deze plaatsen zou iedereen best aan dezelfde snelheid rijden( snelheidsbeperking dezelfde voor alle categoerien en zeer strenge controle) dan kan je gewoon tussen mekaar inschuiven.
Maar het zal inderdaad niet werken in Belgie. Het ritsen werkt ook niet daarstraks nog meegemaakt op de weg van Westerlo naar Geel.
Het is een ware ramp om in Belgie met de auto te rijden.
Heropvoeding inzicht sociaal gevoel in het verkeer zijn aan de orde.
Op een buitenlandse site voor engelstaligen raad men gewoon af om Belgie met de auto te bezoeken.
Men verklaart ons gek en agressief.
Misschien is het rijbewijs met punten samen met zeer zeer veel controles op snelheid, voorrang, veiligheidsafstand, enz.... wel de oplossing.
Wie niet horen wil moet........
Belgians weren't required to have driver's licenses until 1979 and local driving habits are often slapdash. Drivers frequently neglect to use their turn signals, park precariously on street corners, and zoom through pedestrian crossings. The main problem for foreign drivers, however, is the rule of priority from the right. Often, even if you are on a main road, cars coming from blind corners on the right have the priority. A yellow-and-white diamond sign to your right as you approach an intersection indicates that you have the right-of-way. It's best to be extremely cautious until you get the hang of this rule. On the plus side, tunnels under busy intersections allow crosstown traffic to pass quickly. Rush hours run from 7:30 to 9 AM and 5 to 6 PM. If you plan to drive to the coast on a Friday during the summer months, leave well before rush hour, as traffic can back up for hours.
Belgium has very aggressive drivers. Not only do drivers not facilitate new cars merging on highways by changing lanes (cars merging have to wrestle their way onto the highway), the priority of the right at intersections signifies that cars coming from that direction have priority over you, and will burst past you at high speeds with nary a glance in your direction.
You are responsible for ensuring that nobody is coming from the right (if the intersection is unmarked by yields or stop signs), hence the common sight of traffic mirrors to assist you in ensuring you are not t-boned in downtown Brussels. A comfortable drive in the city or country, this system does not make.
-
Voor het ritsen op te nemen in het Be-verkeersregelement als verplichting, vertaal je het beste de Duitse StvO § 7 (4) en (5)... of de identieke Oostenrijkse § 11 (5) en (1)
http://de.wikipedia.org/wiki/Rei%C3%9Fverschlussverfahren
D: http://bundesrecht.juris.de/stvo/__7.html
(4) Ist auf Straßen mit mehreren Fahrstreifen für eine Richtung das durchgehende Befahren eines Fahrstreifens nicht möglich oder endet ein Fahrstreifen, so ist den am Weiterfahren gehinderten Fahrzeugen der Übergang auf den benachbarten Fahrstreifen in der Weise zu ermöglichen, daß sich diese Fahrzeuge unmittelbar vor Beginn der Verengung jeweils im Wechsel nach einem auf dem durchgehenden Fahrstreifen fahrenden Fahrzeug einordnen können (Reißverschlußverfahren).
(5) In allen Fällen darf ein Fahrstreifen nur gewechselt werden, wenn eine Gefährdung anderer Verkehrsteilnehmer ausgeschlossen ist. Jeder Fahrstreifenwechsel ist rechtzeitig und deutlich anzukündigen; dabei sind die Fahrtrichtungsanzeiger zu benutzen.
A: http://www.ris.bka.gv.at/Dokumente/Bundesnormen/NOR40065094/NOR40065094.html
De Duitsers hebben er ongeveer 25 jaar over nagedacht hoe die ritsregel te verplichten, en deze regel degelijk en het minst interpreteerbaar in hun wegcode op te nemen (sinds 2001), de Oostenrijkers deden waarschijnlijk "paste/copy" in 2006.
Hoelang denken "de Belgen" er al over na ? ;)
-
Belgians weren't required to have driver's licenses until 1979
Die heeft naar dat jaartal ook ferm met zijn klak gesmeten.
-
Belgians weren't required to have driver's licenses until 1979
Die heeft naar dat jaartal ook ferm met zijn klak gesmeten.
Dacht ik ook. Als ik me niet vergis was het 10 jaar eerder. Alez, tis te zeggen van horen want toen was ik pas 1 jaar oud.
Verplichten om afstand te houden en controles hierop uitvoeren zou al veel waard zijn.
Misbruik maken van open plaatsen tussen voertuigen kan alleen als men in de ene strook bewust sneller gaat rijden dan in de andere strook om dan een paar auto's voor te zijn om zich dan ergens tussen te wringen. Echt Belgisch. Maar inderdaad Inazuma, met deze belgische agressieve en zeer egoistische mentaliteit van rijden kan dit nooit werken.
Tegen dat laatste wordt in Frankrijk vaak opgetreden, tot groot jolijt van diegenen die door dergelijke nozems langer in de file moeten staan.
Diegene die van rijstrook verandert kan je geen voorrang geven dat is duidelijk, maar afstand houden kan wel. Als men de belgische bestuurder wat meer inzicht zou kunnen meegeven dan zou hij merken dat het verkeer een SOCIAAL gebeuren is waar we allemaal samen aan deelnemen om op onze bestemming te geraken.
Ik zou het niet beter kunnen verwoorden.
Op plaatsen waar verschillende voertuigen gedwongen worden om van rijstrook te veranderen zou iedereen bereid moeten zijn om een voertuig tussen te laten.
Op deze plaatsen zou iedereen best aan dezelfde snelheid rijden( snelheidsbeperking dezelfde voor alle categoerien en zeer strenge controle) dan kan je gewoon tussen mekaar inschuiven.
Nochtans is het in België nog steeds gangbaar om vrachtwagens 70km/u toe te staan en auto's 90km/u bij werken op de autosnelweg en dit terwijl er maar 1 rijstrook vrij is. ::)
Het is een ware ramp om in Belgie met de auto te rijden.
Volledig mee eens en met een vrachtwagen nog 10 keer erger.
On the plus side, tunnels under busy intersections allow crosstown traffic to pass quickly. Rush hours run from 7:30 to 9 AM and 5 to 6 PM.
Dat is ook al enkele jaren geleden geschreven zeker?
-
Voor het ritsen op te nemen in het Be-verkeersregelement als verplichting, vertaal je het beste de Duitse StvO § 7 (4) en (5)... of de identieke Oostenrijkse § 11 (5) en (1)
De Duitsers hebben er ongeveer 25 jaar over nagedacht hoe die ritsregel te verplichten, en deze regel degelijk en het minst interpreteerbaar in hun wegcode op te nemen (sinds 2001), de Oostenrijkers deden waarschijnlijk "paste/copy" in 2006.
Simpelweg vertalen gaat niet in België omdat je hier met de maneuvers zit.
Je moet dus ook al een afwijking op 12.4 inbouwen.
Verplicht naar links moeten gaan vanuit de meest rechtse rijstrook = voorrang van rechts (Cassatie), dus daarop (12.3.1) is ook een afwijking nodig.
Als je ziet wat JPD er heeft van moeten maken om het in de huidige wegcode in te gieten ... dat is nog meer verwarrende ballast in de wegcode.
Inhaalverbod alleen volstaat niet, want bij ritsen zit je in een situatie waarin van inhalen geen sprake is.
Dus ook voorbijrijden in die situaties verbieden. Da's niet bepaald in de wegcode, dus toevoegen ...
-
Artikel in Touring november 2009.
Titel : ritsen zonder stress
Tekst Dirk Schoofs
Dit is een samenvatting van het artikel. De volledige uitleg over de juiste techniek van ritsen heb ik weggelaten want die is iedereen op dit forum wel bekend.
citaat
De boodschap van ritsen is niet duidelijk overgekomen. Veel chauffers hebben het gevoel dat hen bij het naderen van een wegversmalling onrecht wordt aangedaan doordat anderen trachten voor te steken in plaats van netjes hun beurt af te wachten.
"Waarom zijn sommige idioten zo ongelofelijk asociaal dat ze geen ruimte maken voor iemand die moet invoegen aangezien de invoegstrook afloopt ?"
Verkeersdeskundige Karel Van Coillie:
"Veel chauffeurs ergeren zich zelfs aan anderen die correct ritsen, omdat ze zelf niet weten hoe het moet.
Ze vinden chauffeurs die het goed doen, profiteurs."
RITS AAN DE KOP NIET AAN DE STAART
Voeg je te vroeg in, dan ontstaat er een opening die andere weggebruikers zullen benutten om voorbij te steken. Een ander gevaar van te vroeg invoegen is dat de situatie escaleert in een toestand waarbij iedereen veel te vroeg probeert in te voegen. Dit stremt het verkeer dat gewoon rechtdoor rijdt.
Laat minstens één voertuig uit de andere file voorgaan. Laat ruimte, zelfs al staat de file bijna stil.
Agressie en onveiligheid ontstaan omdat weggebruikers hun plaats met alle geweld willen verdedigen. "Je komt er niet tussen, ik wacht al lang genoeg"
Als je deze idee hebt komt dat meestal omdat je te vroeg hebt ingevoegd.
Hoe meer mensen de juiste techniek toepassen, hoe meer anderen het nut ervan inzien.
-
Voila, zoals ik en vele vrachtwagenbestuurders het zien.
Blijf ter hoogte van diegene die naast je rijd op het moment dat het verkeer vertraagd en voeg in wanneer de rijstrook verdwijnt.
Wanneer er dan een lege ruimte voor je komt als je niet rechts rijdt is het omdat diegene voor je verkeerd ritsen en zo de boel vertragen.
-
Wanneer er dan een lege ruimte voor je komt als je niet rechts rijdt is het omdat diegene voor je verkeerd ritsen en zo de boel vertragen.
En dus vang je de fout van die kiekens op door niet ter hoogte van het voertuig naast jou te blijven taffelen, maar de ledige ruimte vóór jou te benutten.
-
Voila, zoals ik en vele vrachtwagenbestuurders het zien.
dan komt ge zeker niet langs lissewege op de N31 (http://maps.google.be/maps?hl=nl&ie=UTF8&ll=51.303494,3.192451&spn=0.010531,0.027831&t=h&z=16/)
als je daar ipv 500 mtr aanschuiven, op het tweede lege vak wilt rijden, word je met zekerheid door een vrachtwagen over de middenstreep gedrukt
-
Wanneer er dan een lege ruimte voor je komt als je niet rechts rijdt is het omdat diegene voor je verkeerd ritsen en zo de boel vertragen.
En dus vang je de fout van die kiekens op door niet ter hoogte van het voertuig naast jou te blijven taffelen, maar de ledige ruimte vóór jou te benutten.
Nee want dan zou ik zelf ook die fout maken en de file een stuk langer maken. (wees gerust, die fout heb ik ook dikwijls gemaakt in het begin)
Bovendien zou ik dan agressie uitlokken en is de kans groot dat ik er terecht niet meer tussengelaten wordt wanneer de rijstrook verdwijnt.(met een vrachtwagen wring je jezelf er zomaar niet tussen zoals met een auto, tenzij je brokken wil maken)
Wanneer je de snelheid gelijk houd heb je daar zelden of nooit last van.(tenzij in België waar ze dat maar niet kunnen/willen snappen)
Je zal zien dat het verkeer veel vlotter terug op hang komt tenzij een voorbijrijder vooraan een ongeval veroorzaakt door iemand de weg af te snijden of een kieken die stopt voor een mier die de weg oversteekt of de koeien te tellen in de wei.
Ik heb reeds duizenden keren van uit een hogere zitpositie, zowel van op het rechter als van op het midden of linker rijvak (of zelfs nog meerdere rijvakken), kunnen aanschouwen dat het verkeer daardoor voor iedereen een stuk vlotter terug op hang komt dus zullen duizenden theorieën die gemaakt zijn van op een bureaustoel me nooit meer van het tegendeel kunnen overtuigen.
Wanneer je daar lange tijd met een vrachtwagen op de rechterrijstrook staat te taffelen omdat het verkeer voor je niet vooruit geraakt door die voorbijrijders die er zich telkens weer tussen wringen en dit niet altijd op het einde doen, heb je ruimschoots de tijd om de situatie te bekijken en tot in detail te ontleden.
Enja, wanneer je altijd de boel links voorbijvliegt om je er vooraan in te ploffen en je zenuwachtig te maken,....hja dan moet je voortgaan op de theorieën die op die bureaustoel gemaakt zijn want ter plaatse heb je niks gezien.
Detail: wanneer iedereen zou ritsen zoals het hoort zou er al geen ruimte vrijkomen om de file voorbij te rijden.
-
Voila, zoals ik en vele vrachtwagenbestuurders het zien.
dan komt ge zeker niet langs lissewege op de N31 (http://maps.google.be/maps?hl=nl&ie=UTF8&ll=51.303494,3.192451&spn=0.010531,0.027831&t=h&z=16/)
als je daar ipv 500 mtr aanschuiven, op het tweede lege vak wilt rijden, word je met zekerheid door een vrachtwagen over de middenstreep gedrukt
Daar noem je zo weer een typisch Belgisch voorbeeld van hoe het NIET moet.
Ik herinner me nog goed dat ik in mijn prille jeugdjaren daar, of toch in die buurt (blauwe toren), voor de eerste keer verkeerslichten op een "autosnelweg" heb gezien. Ik ben er wekenlang ondersteboven van geweest.
Ondertussen, 35 jaar, ontelbare al dan niet pestboetes, vele miljoenen verkwist belastinggeld, vele al dan niet dodelijke ongevallen, ontelbare files en vele discussies later staan ze er nog geen stap verder, integendeel het wordt steeds maar erger.
Ik ken die plaats maar al te goed. Vele keren in de haven van Zeebrugge gaan lossen/ laden, examen gaan doen voor mijn ADR, er als toerist geweest en er zelfs een jaar gewerkt en er dagelijks gepasseerd dus. ;)
-
Simpelweg vertalen gaat niet in België omdat je hier met de maneuvers zit.
Je moet dus ook al een afwijking op 12.4 inbouwen.
Verplicht naar links moeten gaan vanuit de meest rechtse rijstrook = voorrang van rechts (Cassatie), dus daarop (12.3.1) is ook een afwijking nodig.
Da's niet bepaald in de wegcode, dus toevoegen ...
Idd, mijn ... waren niet lang genoeg het moest ............... heel veel "wegcode" ....................... zijn ;)
vertaal je het beste de Duitse StvO § 7 (4) en (5)...
De Duitse StVO heeft een volledig andere indeling (vooral duidelijker ;) én korter.
Gewoon eens de § doorklikken van pakweg § 1-10 en men ziet het al aan de titels:
http://www.verkehrsportal.de/stvo/stvo_01.php
-
Serieus, Bibi... Nu heb ik al op veel plaatsen geritst, en... Ja, hier en daar zit er nog een gestoorde kerel in een truck die niet weet hoe het marcheert, maar over het algemeen wordt door iedereen vrij lang links door gereden en blijft het voorbijrijden dus beperkt...
De fout zit 'm niet bij de automobilist die je van de baan drukt, maar in eerste instantie bij de voorliggers die te vroeg invoegen, en vervolgens bij jezelf door ofwel een automobilist van de baan te drukken of de rijbaan te blokkeren.
En raad eens wat mensen doen als ze zien dat een trucker de baan blokkeert? Dan gaan ze vroeg invoegen, want ja, ze moesten maar eens niet tussengelaten worden...
Je creëert zo zelf het gedrag wat je stoort...
-
Mazda,
Als je vind dat iedereen voldoende afstand moet laten om een persoon van het andere rijvak in te laten voegen op zijn rijvak, heb je op een snelweg met 2 rijvakken een tussenafstand van 130 meter met je voorligger nodig. Op een snelweg met drie rijvakken wordt dit 200 meter. Op een snelweg met vier rijvakken is dit 270 meter.
En dan merk je dat als je alle verkeer op 1 rijstrook zet, iedereen 60 meter tussenafstand houdt. Dus waarom heb je dan weer 4 rijvakken aangelegd?
Als mensen die van rijvak wisselen voorrang hebben op mensen die een rijvak volgen, is het ook onmogelijk om nog veilig in te halen. Het enige wat je moet doen om een nieuwe auto te scoren is gewoon een inhaler rammen...
-
Artikel in Touring november 2009.
Titel : ritsen zonder stress
Tekst Dirk Schoofs
Dit is een samenvatting van het artikel. De volledige uitleg over de juiste techniek van ritsen heb ik weggelaten want die is iedereen op dit forum wel bekend.
citaat
De boodschap van ritsen is niet duidelijk overgekomen. Veel chauffers hebben het gevoel dat hen bij het naderen van een wegversmalling onrecht wordt aangedaan doordat anderen trachten voor te steken in plaats van netjes hun beurt af te wachten.
"Waarom zijn sommige idioten zo ongelofelijk asociaal dat ze geen ruimte maken voor iemand die moet invoegen aangezien de invoegstrook afloopt ?"
Verkeersdeskundige Karel Van Coillie:
"Veel chauffeurs ergeren zich zelfs aan anderen die correct ritsen, omdat ze zelf niet weten hoe het moet.
Ze vinden chauffeurs die het goed doen, profiteurs."
RITS AAN DE KOP NIET AAN DE STAART
Voeg je te vroeg in, dan ontstaat er een opening die andere weggebruikers zullen benutten om voorbij te steken. Een ander gevaar van te vroeg invoegen is dat de situatie escaleert in een toestand waarbij iedereen veel te vroeg probeert in te voegen. Dit stremt het verkeer dat gewoon rechtdoor rijdt.
Laat minstens één voertuig uit de andere file voorgaan. Laat ruimte, zelfs al staat de file bijna stil.
Agressie en onveiligheid ontstaan omdat weggebruikers hun plaats met alle geweld willen verdedigen. "Je komt er niet tussen, ik wacht al lang genoeg"
Als je deze idee hebt komt dat meestal omdat je te vroeg hebt ingevoegd.
Hoe meer mensen de juiste techniek toepassen, hoe meer anderen het nut ervan inzien.
"Veel chauffeurs ergeren zich zelfs aan anderen die correct ritsen, omdat ze zelf niet weten hoe het moet.
Ze vinden chauffeurs die het goed doen, profiteurs."
De welbekende typisch Belgische mentaliteit alwaar het hen aan verkeersin- en doorzicht ontbreekt. Kortom, plaatst men 500 beroepschauffeurs of ervaren chauffeurs op dezelfde plaats, en het verkeer verloopt vrij vlot. Eéntje ertussen met een tijger van een motor maar als ezel aan het stuur, en iedereen kan getuige van de dagelijkse Belgische verkeerschaos. Net die ezels die de vlotte verkeersdoorstroming blokkeren en zelfs als bangelijke wezens een vrachtwagen inhalen. Dit merk je aan het gedrag van de, voornamelijk personenwagenbestuurders, door de angstige en krampachtige stuurbewegingen die zij zelf onwetend tentoonstellen.
Als gevolg van de ontoereikende erbarmelijke Belgische rijopleiding. Rijscholen hebben destijds ook protest uitgebracht tegen een Minister voor verkeer met een duidelijk gebrek aan verkeersinzicht en doorzicht.
Op basis van die nietszeggende olie en waterpeilingen die de verkeersveiligheid alvast niet bevorderen, geen chauffeurs creëert maar amateurs. Als gevolg daarvan de snelheidsbeperkingen invoert die op zich ook nog de vlotte verkeersdoorstroming ontegensprekelijk verhinderen. Amateurs die dan ook nog een aanhoudende snelheid ontwikkelen van 50 à 55 km/u aldaar op plaatsen waar de maximum toegelaten snelheidsbeperking geldt van 70 km/u. Wat op zich niet noodzakelijkerwijze diende ingevoerd te worden op vele plaatsen waar de 90km/u van kracht was.
-
Serieus, Bibi... Nu heb ik al op veel plaatsen geritst, en... Ja, hier en daar zit er nog een gestoorde kerel in een truck die niet weet hoe het marcheert, maar over het algemeen wordt door iedereen vrij lang links door gereden en blijft het voorbijrijden dus beperkt...
Dat is sterk afhankelijk van waar die file is en wat die file veroorzaakt.
De fout zit 'm niet bij de automobilist die je van de baan drukt, maar in eerste instantie bij de voorliggers die te vroeg invoegen, en vervolgens bij jezelf door ofwel een automobilist van de baan te drukken of de rijbaan te blokkeren.
En raad eens wat mensen doen als ze zien dat een trucker de baan blokkeert? Dan gaan ze vroeg invoegen, want ja, ze moesten maar eens niet tussengelaten worden...
Je creëert zo zelf het gedrag wat je stoort...
Het, of 1 van de grote problemen is dat autobestuurders niet kunnen verdragen dat er een vrachtwagen voor hen uit rijd.
Ook al rijd die vrachtwagen 10 km/u sneller dan zijzelf, ze gaan zich reppen om hem bij te benen en soms zelfs levensgevaarlijke stunts uithalen om hem in te halen om daarna weer gezellig 10km/u trager te rijden dan die vrachtwagen.
En dan maar zagen dat die vrachtwagen bumperkleeft.
Rijdt die vrachtwagen niet op de rechterrijstrook, ooooooooooooo maar dan rijd die zeker in de weg.
Dan heb je 3 mogelijkheden.
Ofwel worden ze agressief, gelukkig een minderheid.
Ofwel gaan ze vlug naar rechts in de hoop die vrachtwagen rechts te kunnen inhalen of "ne zit in ieder geval nie meer voor me neus".
Ofwel zijn ze intelligent genoeg om de situatie te snappen en ritsen ze zoals het hoort.
Aan u de keuze.
Wat doet dat ertoe bij traag rijdend fileverkeer en ritsen of dat nu een vrachtwagen is of een ander voertuig voor je?
Er over springen zal toch niet lukken in geen enkel geval.
-
Bibi, als dat een vrachtwagen is die netjes bij zijn voorligger aansluit zie ik het probleem niet.
Als er in die vrachtwagen anderzijds een LUL zit die meters rijbaan onbenut laat, ja, dan wil ik daar voorbij want die chauffeur ontbreekt verkeersinzicht.
Begrijp ook niet waarvan jouw agressie tegen automobilisten tout court. De meerderheid rijdt op de snelweg echt wel sneller dan jouw vrachtwagen hoor. Daarom rijdt die vrachtwagen ook in de weg, want als het verkeer vlot zit die LUL in zijn cabine natuurlijk te denken aan zijn ecobonus.
Sinds kort rij ik met de motor naar het werk. Onvoorstelbaar wat voor gaten automobilisten en vrachtwagenlullen laten vallen. Door eerst 5 seconden stil te staan en dan gas te geven om je voorligger toch bij te halen en dan terug hard te remmen voor de volgende filegolf win je dus echt geen tijd, maar maak je de file voor de achterliggers enkel zuurder.
-
:-X
-
Ik heb helemaal geen agressieve gevoelens tegenover auto's, waarom zou ik, ik rij net zoals de meeste vrachtwagenbestuurders zelf met ene.
Dat laatste kan je van de meeste autobestuurders echter niet zeggen.
... Daarom rijdt die vrachtwagen ook in de weg, want als het verkeer vlot zit die LUL in zijn cabine natuurlijk te denken aan zijn ecobonus.
:o ecobonus ??? wat is dat?
Ik dacht dat we over vrachtwagenbestuurders bezig waren, niet over ambtenaren.
Ik dacht toch enige tegenstrijdigheid te bemerken met je daaropvolgende zin.
Sinds kort rij ik met de motor naar het werk. Onvoorstelbaar wat voor gaten automobilisten en vrachtwagenlullen laten vallen. Door eerst 5 seconden stil te staan en dan gas te geven om je voorligger toch bij te halen en dan terug hard te remmen voor de volgende filegolf win je dus echt geen tijd, maar maak je de file voor de achterliggers enkel zuurder.
En is je ecobonus (als die al bestaat voor vrachtwagenbestuurders) letterlijk en figuurlijk in rook opgegaan.
Aan de woordkeuze en koosnaampjes te bemerken ben ik in ieder geval niet diegene die met "agressie" zit tegenover andere bestuurders.
-
Als er in die vrachtwagen anderzijds een LUL zit die meters rijbaan onbenut laat, ja, dan wil ik daar voorbij want die chauffeur ontbreekt verkeersinzicht.
Of wordt door zijn werkgever voor de zoveelste maal verplicht om opzoekwerk te verichten in zijn/haar formaliteiten! Of een volgende opdracht aan het noteren. Of is misschien wel in een ledige fles aan het plassen. Een stop om te plassen wordt door heel wat werkgevers van het loon afgetrokken. Helaas kennen vrachtwagenbestuurders geen gehoor voor heel wat onregelmatigheden die men als loondiefstal zou kunnen beschouwen. Alwaar voor dezelfde feiten op heel wat firma's de poorten zouden gesloten worden om tot staking over te gaan.
De meerderheid rijdt op de snelweg echt wel sneller dan jouw vrachtwagen hoor. Daarom rijdt die vrachtwagen ook in de weg, want als het verkeer vlot zit die LUL in zijn cabine natuurlijk te denken aan zijn ecobonus.
Er zijn ook heel wat persopnenwagenbestuurders die regelrecht een hinder vormen voor de vrachtwagenbestuurders. Ten bewijze de veelvuldige klank en lichtspelen op de verschillende ringen.
Niet de vrachtwagenbestuurders hebben de vraag gesteld tot het invoeren van de begrenzing. Integendeel zelfs. De beleidsbureaucratie heeft geen flauw benul van wat ze aanrichten door absurde verplichtingen. Heel wat vrachtwagenbestuurders hebben hun ongenoegen al geuit tot welke hinder zij worden verplicht en gedwongen.
Nog wat geduld, wooter. Het treintje rijden is op komst dat nog bijkomende gevaren en ongevallen zal verwezenlijken ter hoogte de op en afritten. Ten onrechte zullen de wapens ook op de vrachtwagenbestuurders gericht worden die hiertoe ook geen enkele verantwoordelijkheid dragen.
25 jaar geleden voorspelde ook Ruddy Dieleman de op komst zijnde absurde maatregelen waar toen al de vrachtwagenbestuurders werden geviseerd.
-
Bibi, als je blijft stilstaan terwijl je voorligger vertrekt, vervolgens een gat laat vallen omdat je uit je neus zit te eten of in de boekskes zit te kijken, dan op de gas gaat om dat gat dicht te rijden en terug stil te staan, ben je inderdaad niet eco bezig.
-
Bibi, als je blijft stilstaan terwijl je voorligger vertrekt, vervolgens een gat laat vallen omdat je uit je neus zit te eten of in de boekskes zit te kijken, dan op de gas gaat om dat gat dicht te rijden en terug stil te staan, ben je inderdaad niet eco bezig.
Voor dergelijke bezigheden heb je echt geen vrachtwagen van doen. Dat kan je net zo goed met een fiets, bromfiets, motor, auto ja zelfs met een landbouwtrekker.
Niet alle vrachtwagenbestuurders hebben die gave wat ik blijkbaar ook heb.
Dit heb ik ondervonden na meerdere opmerkingen van passagiers die bij me in het voertuig zaten en begrijpelijker wijze op onbegrip stuit. Namelijk dat ik reageer op verkeerssituaties waar ik eigenlijk niet naar kijk. Na enkele opmerkingen ben ik er beginnen op letten en inderdaad dat is effectief zo.
Dat kan je maar "kweken" door veel ervaring wat dan langs de ene kant een geruststelling bied maar langs de andere kant een bijkomend gevaar wanneer je daarop gaat vertrouwen.
-
Niet alle vrachtwagenbestuurders hebben die gave wat ik blijkbaar ook heb.
Dit heb ik ondervonden na meerdere opmerkingen van passagiers die bij me in het voertuig zaten en begrijpelijker wijze op onbegrip stuit. Namelijk dat ik reageer op verkeerssituaties waar ik eigenlijk niet naar kijk. Na enkele opmerkingen ben ik er beginnen op letten en inderdaad dat is effectief zo.
Dat kan je maar "kweken" door veel ervaring wat dan langs de ene kant een geruststelling bied maar langs de andere kant een bijkomend gevaar wanneer je daarop gaat vertrouwen.
Dit noemt men "op het gevoel rijden". Ook bij voorbaat kunnen inschatten wat een ander bestuurder gaat uitspoken zonder daarvan zijn voornemen kenbaar te hebben gemaakt. Het is instinctmatig door rijervaring dat bestuurders ertoe komen. Ik heb de voorgevoelens effectief kunnen overbrengen op mijn zoon. Maar dit vergt een paar weken oefening en tijd. En sommige bestuurders zullen het nooit aannemen ondanks de uren die je eraan besteed. Onder meer de onbekwamen in het verkeer en de chaosveroorzakers.