Christophoros

Verkeersvragen en -discussies => Voertuig- en rijtechnieken => Topic gestart door: wooter op vrijdag 13 november 2009 - 16:23:50

Titel: Terugschakelen
Bericht door: wooter op vrijdag 13 november 2009 - 16:23:50
Op GRO-Forum ben ik er achter gekomen dat men blijkbaar niet meer de leerling-chauffeurs aanleert om correct terug te schakelen.  Er wordt geadviseerd om gewoon het gaspedaal te lossen, en net voor stilstand het koppelingspedaal in te duwen terwijl de wagen nog in hoogste versnelling staat, of bij het terug accelereren maar op goed geluk een versnelling te kiezen, op basis van toerental en snelheid.

Nu, ik ben een van die gelukkigen die 10 jaar geleden een lesgever had die me aanleerde om altijd versnelling per versnelling terug te schakelen.  Later heb ik natuurlijk geleerd om soms eens versnellingen over te slaan, maar het is alleszins een basis waarop ik ook heb geleerd correct tussengas te geven waar nodig om schokken en slippende koppelingen te vermijden, en wat nu ook van pas komt bij mijn pogingen op circuitdagen samen met de tip-hiel-techniek om bij circuitrijden naast het remmen ook nog de remkracht van de motor te gebruiken zonder de wagen te stabiliseren.  Bon, vrij geavanceerde toestanden dus.

Maar toch vind ik het correct terugschakelen een techniek die erg belangrijk is: op elk moment doorheen je snelheid zit je daarmee in de correcte versnelling om onmiddellijk te accelereren, en de motorrem is ook veel effectiever in hogere toeren dan in lagere toeren.

Is het nu de consensus dat ook deze rijtechniek die beschreven wordt in vele rijvaardigheidscursussen onnodig is voor de gewone chauffeur?  Tenslotte zie ik die gewone chauffeur ook regelmatig nog het stuur langs de binnenkant nemen.  Wat voor mij betekent dat chauffeurs niet alleen niet een juiste kijktechniek worden aangeleerd, maar ook een incorrecte stuurtechniek en blijkbaar nu ook een incorrecte schakeltechniek.  Dan hoeft het niet te verbazen dat Belgen zo belabberd rijden, als ze hun wagen niet onder controle kunnen houden.
Titel: Re: Terugschakelen
Bericht door: bibi585 op vrijdag 13 november 2009 - 17:49:12
Gaat het niet over het C-rijbewijs?
Ik heb indertijd ook aangeleerd om met een vrachtwagen niet terug te schakelen zoals met een auto, wat achteraf maar gedeeltelijk waar bleek te zijn en zeker in de bergen.
Titel: Re: Terugschakelen
Bericht door: sniper op vrijdag 13 november 2009 - 19:20:19
ik kan zelfs met mijn automatiek netjes terugschakelen
Titel: Re: Terugschakelen
Bericht door: Michel op vrijdag 13 november 2009 - 21:18:21
dubbel.
Titel: Re: Terugschakelen
Bericht door: Michel op vrijdag 13 november 2009 - 21:22:34
Op GRO-Forum ben ik er achter gekomen dat men blijkbaar niet meer de leerling-chauffeurs aanleert om correct terug te schakelen.  Er wordt geadviseerd om gewoon het gaspedaal te lossen, en net voor stilstand het koppelingspedaal in te duwen terwijl de wagen nog in hoogste versnelling staat, of bij het terug accelereren maar op goed geluk een versnelling te kiezen, op basis van toerental en snelheid.
Blijkbaar is het begrip actieve veiligheid, waardoor ook met een acceleratie een ongeval kan vermeden worden, in taffelland Be niet meer van toepassing. Alles hangt natuurlijk vd situatie af: bvb of men een trage bocht wil nemen of men gewoon wil stoppen voor het -al rode- licht, en/of andere verkeerssituaties waar men rekening houdt met andere weggebruikers die zich vóór, langs en achter bevinden, en hoe ver.

Citaat
Maar toch vind ik het correct terugschakelen een techniek die erg belangrijk is: op elk moment doorheen je snelheid zit je daarmee in de correcte versnelling om onmiddellijk te accelereren, en de motorrem is ook veel effectiever in hogere toeren dan in lagere toeren.
Idd, er bestaat vooral ook nog het bergaf rijden in de geschikte versnelling, dus in principe moet men het altijd zo aanleren.
Of bestaat in het platte Vlaanderen enkel de ronddekerktoren-opleiding ?  ;D   ;)

Citaat
Is het nu de consensus dat ook deze rijtechniek die beschreven wordt in vele rijvaardigheidscursussen onnodig is voor de gewone chauffeur?  Tenslotte zie ik die gewone chauffeur ook regelmatig nog het stuur langs de binnenkant nemen.  Wat voor mij betekent dat chauffeurs niet alleen niet een juiste kijktechniek worden aangeleerd, maar ook een incorrecte stuurtechniek en blijkbaar nu ook een incorrecte schakeltechniek.  Dan hoeft het niet te verbazen dat Belgen zo belabberd rijden, als ze hun wagen niet onder controle kunnen houden.
Idd, als ik de rijhouding van vele Belgen zo zie... het begrip "controle over het stuur" verliezen moet wel een uniek begrip als Be-ongevaloorzaak zijn.
In D bestaat het niet in de ongevaloorzaakregistratie, bvb Baden-Württemberg :
http://www.gib-acht-im-verkehr.de/unfall/pdf/unfall2_unfaelle_registriert.pdf  
Titel: Re: Terugschakelen
Bericht door: Inazuma op zaterdag 14 november 2009 - 13:33:08
Op GRO-Forum ben ik er achter gekomen dat men blijkbaar niet meer de leerling-chauffeurs aanleert om correct terug te schakelen.  Er wordt geadviseerd om gewoon het gaspedaal te lossen, en net voor stilstand het koppelingspedaal in te duwen terwijl de wagen nog in hoogste versnelling staat, of bij het terug accelereren maar op goed geluk een versnelling te kiezen, op basis van toerental en snelheid.
Er wordt geadviseerd te remmen op de motor, indien nog mogelijk of wenselijk terug te schakelen en verder op de motor te remmen.
En er wordt ook bijgezegd dat als je toch zal moeten stoppen, dat je dan niet noodzakelijk heel de versnellingswinkel moet terugschakelen, maar gewoon de koppeling kan indrukken als het toerental laag geworden is, en verder stoppen.

Eergisteren zelf ook nog gedaan, van 90 in 5 naar stop bij oranje zonder terugschakelen.
Waarom zou ik nog langs 4,3, of 2 moeten passeren ...
Er was toch geen tijd om in die versnellingen ook nog een eindje te rijden, dan is terugschakelen zinloos en leidt het af van het stoppen - in het ergste geval verlengt de aandachtsverschuiving de stopafstand zelfs nog .

De wagen die ik aan het inhalen was, is trouwens doorgereden ... maar had probleemloos kunnen en dus moeten stoppen.


De versnelling kies je toch altijd op basis van de snelheid die je nadien rijdt of wil gaan rijden , en niet "op goed geluk" ???


Citaat
Nu, ik ben een van die gelukkigen die 10 jaar geleden een lesgever had die me aanleerde om altijd versnelling per versnelling terug te schakelen. 
Dat is dus ook niet altijd nodig - ook al is het soms ook wel handig.
En (normaal) schakelen duurt hoe lang ... zo'n 2 sekonden  ??? Of 1 als men er wat meer in bedreven is .

Citaat
Later heb ik natuurlijk geleerd om soms eens versnellingen over te slaan, maar het is alleszins een basis waarop ik ook heb geleerd correct tussengas te geven waar nodig om schokken en slippende koppelingen te vermijden,
Versnellingen overslaan doe je typisch om dan in die versnelling aan een lagere snelheid verder te rijden - niet bij het stoppen.

Tussengas is leuk, helpt je om aan redelijk wat snelheid / toeren toch in een lagere versnelling te gaan rijden.
Het vermijdt ook dat men eigenlijk op de (wrijving van de slippende) koppeling gaat remmen, ipv op de motor zoals de bedoeling is.

Ik doe dat ook - bvb vertragend in 4->3 zonder gas minderen ... - maar meestal wel in situaties waarin ik kan verder rijden.
As ik net wil vermijden om te moeten stoppen en daarvoor de betere motorrem in de lagere versnellingen kan gebruiken.

Maar : schakelen met tussengas is niet de rijtechniek die er van de beginnende  bestuurders verwacht wordt.
En het doet het ecologische brandstofbesparende aspect van remmen op de motor ook deels weer teniet.
8. Zuinig en milieuvriendelijk rijden, letten op het motorregime en het schakelen, remmen en versnellen;

Citaat
en wat nu ook van pas komt bij mijn pogingen op circuitdagen samen met de tip-hiel-techniek om bij circuitrijden naast het remmen ook nog de remkracht van de motor te gebruiken zonder de wagen te stabiliseren.  Bon, vrij geavanceerde toestanden dus.
En daarmee zijn we er : geavanceerde rijtechnieken.
Niet de basis-rijtechnieken die een kandidaat op het examen moet komen showen ...

Heck, ze moeten nog amper iets tonen, en dan zijn er belangrijkere dingen.
En hey ... ook van ons zijn die geavanceerde rijtechnieken niet verlangd op ons examen, ook al konden we dan 10 of 20m rechtoor achteruit rijden en in een dwarse parkeerplaats parkeren.


Citaat
Maar toch vind ik het correct terugschakelen een techniek die erg belangrijk is: op elk moment doorheen je snelheid zit je daarmee in de correcte versnelling om onmiddellijk te accelereren,
Van kandidaat bestuurders wordt op hun examen niet verwacht dat ze altijd en overal onmiddellijk en snel weer kunnen of zullen accelereren.
Er wordt verwacht dat ze rustig, maar daarom niet al te traag, deelnemen aan het verkeer.
Nog geen drama gebeurt dan hé, als je op 2 sekonden weer in een gepaste versnelling zit en terug versnelt.


Citaat
Is het nu de consensus dat ook deze rijtechniek die beschreven wordt in vele rijvaardigheidscursussen onnodig is voor de gewone chauffeur? 
Woot, het zijn beginnende bestuurders, die de basis rijtechnieken aangeleerd krijgen, en op de basisrijtechnieken beoordeeld worden op hun examen.

Geavanceerde rijtechniek maakt GEEN deel uit van het examen, lees van de wettelijke vereisten waaraan een kandidaat bestuurder moet voldoen ...


Citaat
Wat voor mij betekent dat chauffeurs niet alleen niet een juiste kijktechniek worden aangeleerd,
Veel verder dan "ver vooruit kijken" komt men in de autorijscholen niet vrees ik ...
Nochtans werkt een goede kijktechniek - kijken naar waar je wil rijden, niet naar waar he nu rijdt - net zo goed in de auto als op de motor.

En eh ... niet iedereen bekijkt de weg zijdelings  ;)

Citaat
maar ook een incorrecte stuurtechniek
Je gaat weinig rijscholen tegenkomen waar niet de correcte handenplaatsing aangeleerd wordt, maar dat is 1 van die dingen die bestuurders zichzelf afleren.
En, zoals ikzelf ook, nadien terug moeten aanleren als en indien ze even stilstaan bij dat plofkussen in het stuur :
"Als dat hier afgaat dan vliegt dat stuk stuurbekleding omhoog, maar dat heb ik wel vast !"

Het resultaat : geheel of bijna afgerukte duimen als de airbag afgaat en de handpositie niet in orde was - recent nog in de media geweest.


Citaat
en blijkbaar nu ook een incorrecte schakeltechniek. 
Neen, een correcte maar basis schakeltechniek.

Het is niet fout, maar goed genoeg, en alles kan beter.
Titel: Re: Terugschakelen
Bericht door: Daffodil31LE op zaterdag 14 november 2009 - 13:42:15
Als ik onverhoopt ooit af en toe in een versnellingshok rijd stamp ik gewoon het ontkoppelingspedaal in en rem tot stilstand. Gaat prima. En remblokken/schoenen zijn eenvoudiger te vervangen dan een koppelingsplaat/schoenen.
Titel: Re: Terugschakelen
Bericht door: Inazuma op zaterdag 14 november 2009 - 13:46:03
Als ik onverhoopt ooit af en toe in een versnellingshok rijd stamp ik gewoon het ontkoppelingspedaal in en rem tot stilstand.
Je drukt hopelijk de koppeling toch niet meteen in ...
Titel: Re: Terugschakelen
Bericht door: Daffodil31LE op zaterdag 14 november 2009 - 13:53:46
Als ik onverhoopt ooit af en toe in een versnellingshok rijd stamp ik gewoon het ontkoppelingspedaal in en rem tot stilstand.
Je drukt hopelijk de koppeling toch niet meteen in ...

Nee, ik laat het gas los, trap de koppeling in en rem bij totdat de auto stilstaat.
Titel: Re: Terugschakelen
Bericht door: jozef op zaterdag 14 november 2009 - 15:23:06
Of bestaat in het platte Vlaanderen enkel de ronddekerktoren-opleiding ?  ;D   ;)

Uiteraard is dat de enige opleiding die er bestaat.

Dat merk je bijvoorbeeld aan het feit dat de leerlingen wijsgemaakt wordt dat ze, altijd en ongeacht de omstandigheden (belading, hellingsgraad, vereiste acceleratie), moeten opschakelen bij 2.000 tpm met een diesel en bij 2.500 tpm met een benzine.

Zulke onzin is zelfs voor een basis schakeltechniek onaanvaardbaar.

Die leerlingen hoeven later geen vervolmakingscursus te volgen, waarin hen zou kunnen uitgelegd worden dat ze het vorige alleen maar voor het roze papiertje moesten uitkramen, maar het zeker niet in de praktijk moeten toepassen.

De eerste keer dat ze hier in de bergen die onzin toepassen, zijn ze hopeloos verloren, en begrijpen ze niet waarom. Als ik hier onze straat zou oprijden en van 1ste naar 2de versnelling zou willen schakelen bij 2.000 tpm, ben ik al aan het achteruitbollen vóór ik in 2de sta.
Titel: Re: Terugschakelen
Bericht door: bibi585 op zaterdag 14 november 2009 - 18:08:10
Als ik onverhoopt ooit af en toe in een versnellingshok rijd stamp ik gewoon het ontkoppelingspedaal in en rem tot stilstand. Gaat prima. En remblokken/schoenen zijn eenvoudiger te vervangen dan een koppelingsplaat/schoenen.

Als ik ooit onverhoopt met een automaat rij stamp ik "het koppelingspedaal" in en doet mijn linkerschouder pijn. ;D ;D ;D
Hopelijk doet mijn schouder niet teveel pijn vanaf ongeveer februari volgend jaar. :D
Titel: Re: Terugschakelen
Bericht door: wooter op zondag 15 november 2009 - 01:30:10
De versnelling kies je toch altijd op basis van de snelheid die je nadien rijdt of wil gaan rijden , en niet "op goed geluk" ???
Een goede controle over je voertuig vereist dat je je versnelling kiest op basis van de snelheid die je op dat moment rijdt.  5e versnelling aanhouden omdat je aan het vertragen bent van 90 naar 0 wilt zeggen dat je op een gemiddelde wagen tussen 80 km/u en 1 km/u niet in de juiste versnelling zit. Dit wil ook zeggen dat als je een rood licht nadert, je wanneer het licht groen springt, je naar je snelheidsmeter moet kijken om je snelheid in te schatten, het koppelingspedaal moet induwen, uit ervaring moet schakelen naar de versnelling passende bij die snelheid en dan pas het gas induwen.

Nu, beeld je eens in als je al de goede gewoonte hebt om altijd de bijbehorende versnelling bij de bijbehorende snelheid te kiezen, en het licht wordt groen bij 40 km/u. Wat moet je doen om te reageren? Enkel het gaspedaal induwen. Je hebt de hele afremfase en de beslissingsfase om te versnellen nog niet eens een blik op de snelheidsmeter moeten werpen!

Een rood licht dat groen wordt is nu een vrij vaak voorkomend voorbeeld dat nu ook weer niet zo een urgentie heeft, maar ik hou ook geen rally-stuurmethoden aan omdat ik elk moment van de rit aan een rally meedoe, maar wel omdat elke afgelegde meter van mijn rit een situatie kan voorvallen waar rally-reflexen betekenen dat ik veilig een bocht kan nemen terwijl een achterligger op die natte olieplek in het decor vliegt, zeg bv doorheen vier fietsers... Hoe sneller en correcter je reageert op een situatie, hoe minder de wagen uit balans geraakt.  Doe eender welke rijvaardigheidscursus en defensieve rijstage, en je ziet dat de dramatische slippartijen voorkomen in het begin van de dag, en op het einde van de dag er nog niemand uitbreekt of over de voorwielen weg glijdt...

En (normaal) schakelen duurt hoe lang ... zo'n 2 sekonden  ??? Of 1 als men er wat meer in bedreven is .
Als het mis loopt, is 1 seconde al genoeg om de wagen kwijt te zijn.

Versnellingen overslaan doe je typisch om dan in die versnelling aan een lagere snelheid verder te rijden - niet bij het stoppen.
Als ik wil stoppen voor een hindernis die ik op afstand al kan zien, heb ik tijd genoeg om doorheen alle versnellingen te schakelen. Wil ik stoppen voor een hindernis die zich korter heeft aangediend (een groen licht dat rood wordt) dan is harder remmen noodzakelijk en wil ik misschien wat meer profiteren van de remwerking van de motorrem door de motor hoger in de toeren te laten werken op de motorrem. En dit is ook voor hindernissen waar een lagere snelheid noodzakelijk is (bochten) maar waar ik het rempunt later wil aanzetten om zo lang mogelijk aan een hogere snelheid te blijven rijden.  En dan is de hogere remwerking van de motor bij hogere toeren en een lage versnelling ook nuttig.

Maar : schakelen met tussengas is niet de rijtechniek die er van de beginnende  bestuurders verwacht wordt.
En het doet het ecologische brandstofbesparende aspect van remmen op de motor ook deels weer teniet.
8. Zuinig en milieuvriendelijk rijden, letten op het motorregime en het schakelen, remmen en versnellen;
Bij normaal rijgedrag waar ruimte genoeg is om te vertragen voor bv een rood licht is tussengas absoluut niet nodig, maar kan er perfect zonder tussengas door middel van de juiste versnellingen de vertragingsafstand beinvloed worden.

En daarmee zijn we er : geavanceerde rijtechnieken.
Niet de basis-rijtechnieken die een kandidaat op het examen moet komen showen ...
Het correct gebruik van de versnellingen lijkt mij dus een basistechniek...  Het is mij zo aangeleerd, en ik heb er geen moeite mee gehad om deze op het examen uit te voeren.

Van kandidaat bestuurders wordt op hun examen niet verwacht dat ze altijd en overal onmiddellijk en snel weer kunnen of zullen accelereren.
Er wordt verwacht dat ze rustig, maar daarom niet al te traag, deelnemen aan het verkeer.
Nog geen drama gebeurt dan hé, als je op 2 sekonden weer in een gepaste versnelling zit en terug versnelt.
Deze schakeltechniek niet aanhouden houdt wel in dat je het risico loopt verkeerd te schakelen, wat oncomfortabel is voor de inzittenden, en op bepaalde gladde wegtypen de auto instabiel kan maken en zelfs in een slip kan brengen.  Bij motorrijden wordt dit effect dan weer wel in de lessen vernoemd...  Heck, ik werd zelfs aangeleerd om tussengas te geven!

Je gaat weinig rijscholen tegenkomen waar niet de correcte handenplaatsing aangeleerd wordt, maar dat is 1 van die dingen die bestuurders zichzelf afleren.
Tien jaar terug was 10-over-10 nog een courante handenplaatsing. Ook de klassieke zithouding-test met de polsen boven op het stuur is niet waterdicht (iedereen kan zijn polsen op het stuur leggen als hij de fout maakt om zijn schouders uit de zetel te halen).

Neen, een correcte maar basis schakeltechniek.

Het is niet fout, maar goed genoeg, en alles kan beter.
Blijkens de vele chauffeurs en het type van ongevallen is het niet goed genoeg voor de verkeersveiligheid.
Titel: Re: Terugschakelen
Bericht door: wooter op zondag 15 november 2009 - 01:30:40
Nee, ik laat het gas los, trap de koppeling in en rem bij totdat de auto stilstaat.
Ik hou het vriendelijk: je bent een gevaar in het verkeer als je dat doet.
Titel: Re: Terugschakelen
Bericht door: Inazuma op zondag 15 november 2009 - 02:22:07
Nee, ik laat het gas los, trap de koppeling in en rem bij totdat de auto stilstaat.
Je bent net gebuisd op je examen.
1 van de meest frequente fouten.

1) Gas los - 2) remmen op de motor - 3) eventueel terugschakelen en verder op de motor remmen - 4) bijremmen met de voet als je er niet komt met de motorrem en terugschakelen  - 5) ontkoppelen als toerental te laag wordt - 6) volledige stilstand met de voetrem

Moet je eerder snel stoppen en dus ook sneller afremmen, dan volgt stap 4) onmiddellijk op 2) en valt stap 3) weg ...
...behalve voor wooter die tussendoor de hele versnellingsbak wil zien passeren  ;)


Bij noodstop rem je zo snel mogelijk zo hard als wegdek en banden aankunnen, en druk je nadien meteen de koppeling in.
Kijken naar uitweg, en indien mogelijk uitwijken.
Titel: Re: Terugschakelen
Bericht door: mazda op zondag 15 november 2009 - 14:37:50
Vergeet niet bij afremmen op de motor ook altijd een beetje bij te remmen met het rempedaal opdat de remlichten zouden werken.
Bij vertragers in zwaardere voertuigen gaan de remlichten meestal aan, maar dit is niet zo als je met een personenwagen alleen het gas loslaat en terugschakelt.
Titel: Re: Terugschakelen
Bericht door: Kunde op dinsdag 17 november 2009 - 21:29:11
Hoe meer je gekoppeld rijdt, hoe meer stabiliteit. Dus ook bij het vertragen zo weinig mogelijk terugschakelen en je motor het afremmen laten doen (wel lichtjes rempedaal aanraken). Het is dan ook perfekt mogelijk om van 5e naar 2e terug te schakelen als je maar laag genoeg in de toeren gaat alvorens terug te schakelen. Niet alleen ga je de remmen en de koppeling minder verslijten maar je brandstofverbruik gaat ook naar beneden, wat economisch rijden heet. De techniek van de moderne voertuigen laat immers toe veel lager in de toeren te gaan, zowel bij het versnellen als het vetragen. Het koppel van de motor is immers al beschikbaar bij een lager toerental dan in oudere voertuigen. In tegenstelling tot wat veel mensen denken heeft economisch rijden niet enkel een invloed op het verbruik van het voertuig. De hele gebruikswijze en dus de slijtage van het voertuig zullen veranderen. Een voertuig dat een beetje bruusk bestuurd wordt zal meer verbruiken, maar zal ook meer aan slijtage onderhevig zijn (banden, remmen, koppeling,…). Erger nog, de algemene toestand van het voertuig zal aangetast worden omdat veel mechanische onderdelen voortijdig gaan slijten (lagers, motorsteunen, schokdempers, …).
Titel: Re: Terugschakelen
Bericht door: wooter op dinsdag 17 november 2009 - 22:30:23
Echt verbazend hoe men hier uit z'n nek lult...  Daarentegen vind ik geen een geavanceerde rijvaardigheidsschool die dergelijke onzin ook verkoopt.

Case in point: Roadcraft.  Of hebben we als Belgen nu ook onze eigen ideeën over hoe de ideale rijvaardigheid is?

Eco driving is geen rijtechniek die de controle of veiligheid verbetert...  Er wordt wel beweerd dat de veiligheid verhoogt, maar wat wil je als je bij wijze verplicht bent om twee kilometer voor het naderen van een kruispunt met lichten aan 90 km/u al van het gas te gaan.  En tegen dat je dat kruispunt nadert, is het licht alweer groen, en zit je in de problemen want ja, de motor draait 1200 toeren, je rijdt 60 en de versnelling staat nog in z'n 6... Gas geven gaat niks doen...  Als het eco-aspect van dergelijke manier van rijden je niks interesseert, heb je in voornoemde omstandigheden even veel controle als in vrijstand dat kruispunt naderen want de motorrem doet nog nauwelijks wat werk...

En daar gaat het hem net om: controle.
Titel: Re: Terugschakelen
Bericht door: sniper op woensdag 18 november 2009 - 01:45:02
Eco driving is geen rijtechniek die de controle of veiligheid verbetert... 
eco driving wordt in belgië teniet gedaan door de infrastructuur
een wagen hier verbruikt gemiddeld 1 tot 1.5 lt meer dan in scandinavie

moesten ze de infra eens aanpassen zodat het veiliger en milieuvriendelijker zou ziojn, dan begin ik ook hier eco te rijden

één probleem
om echt eco te rijden moet ik 80 km/u rijden ipv 70
aan 80 km/u verbruik ik 4 ltr en aan 70 is dat 5 ltr
Titel: Re: Terugschakelen
Bericht door: Rudi op woensdag 18 november 2009 - 15:03:28
Ik snap niets van dit gedoe. Waar is het probleem?

Met de toegestane snelheden van dees dagen (zone 30 en veralgemeende 50 )  is er van eerste naar nulstand niet veel terugschakelen aan. 

Bij relax rijden en zonder achterkomers op een baan als de  A12 (A'pen-BXL) los ik bij rood licht gewoon gas en kom ik trapsgewijs naar beneden, laatste stukje voor stilstand in neutraal en finaal remmen. Voel ik dat het op groen zal springen kies ik (op aanvoelen) de versnelling die het best past bij mijn snelheid (opnieuw op aanvoelen) en het beste koppel geeft om terug te versnellen.

In stadsverkeer ga ik VOOR de bocht van 3 naar 2 en als ik dan eens goe scherp sta........dan gaat het er onchristelijk en niet echt eco aan toe : 6/5/4/3/2 en telkens tot net voor de rode zone....met een instant verbruik waar de CEO van Esso een st..ve van krijgt.
Titel: Re: Terugschakelen
Bericht door: Inazuma op woensdag 18 november 2009 - 16:49:43
Daarentegen vind ik geen een geavanceerde rijvaardigheidsschool die dergelijke onzin ook verkoopt.

Eco driving is geen rijtechniek die de controle of veiligheid verbetert...
Je gooit een paar dingen door elkaar woot.

Er wordt bij eco-rijden eigenlijk vooral rustiger gereden, en dat heeft vooral zijn effect op verbruik - en als je wil ook veiligheid .
(Al proberen ecorijders vaak dezelfde snelheid te behouden, terwijl ze beter zouden vertragen / afstand houden ...)

Eco-rijden is niet noodzakelijk technisch beter, en dat is ook de bedoeling ervan niet.

Eco-rijden =/= Roadcraft

De modale Belg kan inderdaad niet meer deftig met een auto rijden ; kan zelf geen veilige snelheid door een bocht meer bepalen ; en heeft 0 verkeersinzicht.
Komen ze in het buitenland, dan is het huilen met de pet op, zeker op bochtige bergwegen.
De modale Belg kan met enige moeite zijn sjaret nog net aan 70 rechtdoor sturen ... maar vraag 'm niet een noodstop uit te voeren.


Citaat
En daar gaat het hem net om: controle.
Daar gaat het bij jou om.  ;)
De voldoening, de kunst van het rijden op zich.


Gek genoeg zijn beide zelfs combineerbaar  ;)
Niemand zegt dat de bochtsnelheid omlaag moet, en snelheid constant houden is ecologisch "goed bezig"     ;D


En over de grens : when in Rome, do as the Romans do en Let the beast go !
Titel: Re: Terugschakelen
Bericht door: jo op woensdag 18 november 2009 - 17:34:08
met een instant verbruik waar de CEO van Esso een st..ve van krijgt.

;D ;D ;D

In elk geval niets beter dan eens goed doortrekken in de bocht, staan geen flitsers hé. :-[
Gebeurt wel eens dat ik een gatplakker heb, kom ik aan een bocht zijn ze ineens verdwenen..... :-X
Titel: Re: Terugschakelen
Bericht door: Inazuma op woensdag 18 november 2009 - 17:59:23
Gebeurt wel eens dat ik een gatplakker heb, kom ik aan een bocht zijn ze ineens verdwenen..... :-X
In een zwarte roetwolk ???   ;D
Titel: Re: Terugschakelen
Bericht door: jo op woensdag 18 november 2009 - 18:05:11
Nope LPG geeft geen wolken, ze weten gewoon niet wat er gebeurt. ;D
Titel: Re: Terugschakelen
Bericht door: Rudi op woensdag 18 november 2009 - 22:16:45
Gebeurt wel eens dat ik een gatplakker heb, kom ik aan een bocht zijn ze ineens verdwenen..... :-X

Ze zijn je misschien toen je teveel naar links uitweek langs rechts gepasseerd en ze rijden ver voor je uit?

Boutade natuurlijk.
Titel: Re: Terugschakelen
Bericht door: bibi585 op donderdag 19 november 2009 - 00:14:46
In stadsverkeer ga ik VOOR de bocht van 3 naar 2 en als ik dan eens goe scherp sta........dan gaat het er onchristelijk en niet echt eco aan toe : 6/5/4/3/2 en telkens tot net voor de rode zone....met een instant verbruik waar de CEO van Esso een st..ve van krijgt.


Tis alweer veel te lang geleden. :-[ Sebiet kan ik het niet meer. ;D ;D ;D
Titel: Re: Terugschakelen
Bericht door: Kunde op dinsdag 24 november 2009 - 16:14:59
Citaat
Daarentegen vind ik geen een geavanceerde rijvaardigheidsschool die dergelijke onzin ook verkoopt.
Ze verkopen allemaal die onzin, tenzij je een slipschool verwart met een rijvaardigheidsschool. Maar het is ook algemeen geweten dat de meeste Belgen denken dat ze kunnen rijden, maar de statistieken bewijzen het tegendeel.