Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Verkeersbeleid => Topic gestart door: jozef op vrijdag 13 november 2009 - 17:24:59
-
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
-
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
en net nu gaan ze bij ons beginnen er zo een aan te leggen
-
-
De jongste jaren waren er namelijk minder ongevallen met dodelijk afloop. In 1991 vielen er nog er 166 doden te betreuren bij ongevallen met fietsers, in 2000 ging het nog om 134 doden en 2007 waren er dat 'nog maar' 88.
Tiens, de media heeft de Internationale websites van Irtad of Oced ondekt want op het "NIS" vind je amper iets terug.
( http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/cijfers/verkeer_vervoer/verkeer/ongevallen_slachtoffers/index.jsp )
Hier de refs met selecteerbare datasets:
http://internationaltransportforum.org/irtad/datasets.html (28 landen*).
of ook http://www.internationaltransportforum.org/shorttermtrends/ (52 landen).
* Fatalities by road use: http://internationaltransportforum.org/irtad/pdf/roaduse.pdf
Fatalities by road use
All road users Pedestrians % all road user fatalities Bicyclists % all road user fatalities Motorized 2wheeler*% all road user fatalities Passenger car occupants % all road user fatalities
Belgium 2007 1067 103 9.7 88 8.2 162 15.2 548 51.4
88 fietsdoden in 2007... klopt, en is ook 8,2 % van alle verkeersdoden onder de weggebruikers in Be.
-
fietsdoden in 2007... klopt, en is ook 8,2 % van alle verkeersdoden onder de weggebruikers in Be.
ik dacht dat 80% van de verkeersslachtoffers fietsers waren en 90 % veroorzaakt door overdreven snelheid (+30 km/u),
gezien de effort in die richting
-
:-X
-
De standaard heeft heel ander nieuws :
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=RH2HUVG2&word=fietsers
Daling aantal fietsdoden valt stil
* vrijdag 13 november 2009 Tom Ysebaert
BRUSSEL - Het aantal mensen dat omkwam in fietsongevallen is de jongste decennia sterk afgenomen, maar blijft nu stabiel.
Maar de afname van het aantal verkeersdoden en zwaargewonden stagneert de jongste jaren. Zo kenden 2004 en 2005 minder omgekomen fietsers (78 en 71) dan de twee jaren die erop volgden. In het totaal van de verkeersongevallen was die knik niet te zien.
In het aantal lichtgewonden zit er over de jaren zelfs een lichte toename met 1,1 procent tussen de referentieperiode 1998-2000 en 2007.
In 2006 en 2007 was er dus weer al een stijging in aantal fietsdoden.
* 12.4bis geldt sinds maart 2007
* de huidige regels inzake fietsverlichting gelden sinds mei 2006
-
fietsdoden in 2007... klopt, en is ook 8,2 % van alle verkeersdoden onder de weggebruikers in Be.
ik dacht dat 80% van de verkeersslachtoffers fietsers waren en 90 % veroorzaakt door overdreven snelheid (+30 km/u),
gezien de effort in die richting
Ze leggen - net als brom- en motorfietsbestuurders - maar een fractie van de kilometers af, waardoor hun aandeel laag lijkt.
Per gereden kilometer is hun aandeel veel hoger.
Tegenover de buurlanden ook ...
Fietsers gaan bij de tot stand koming van ongevallen zeker niet altijd vrijuit.
Het roekeloze rijgedrag van fietsers moet dan ook prioritair aangepakt worden om de ongevallen met fietsers te reduceren, ipv vergoelijkt met minder hoge onmiddellijke inningen of minder hoge "gradering" van overtredingen begaan met de fiets.
Waar men bij roekeloze automobilisten nog over een minderheid praat, is roekeloos fietsgedrag echt niet de uitzondering.
Het aula van de heilige "zwakke weggebruiker" zal er dan ook af moeten.
Hoeveel jaar het nog gaat duren voor beleidsmensen dat gaan inzien valt niet te voorspellen.
-
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Wat is er mis mee? Botsen de dronken fietsers dan tegen elkaar? Of de oudjes die te koppig zijn om ook uit te wijken voor de jeugd? Been there, done that. Niets mis mee, als iedereen zijn verstand gebruikt. Wacht, verstand gebruiken, sorry, daar loopt het meestal mis.
Er is niets mis mee zolang er geen kruispunten zijn.
Op de kruispunten heb je altijd problemen met de inschatting tov voorrangsregels, zeker als die fietsers van richting veranderen.
-
-
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Wat is er mis mee?
Waarom is spookrijden gevaarlijk ???
De fietsers komen van de kant waar ze niet verwacht worden.
Spookrijden wordt niet veiliger omdat je het toelaat ...
-
-
ik keek weer enkel vanuit het standpunt van de fietser, en voor de fietsers zelf zag ik geen gevaar. Vanuit die hoek is er inderdaad wel een probleem... :-[
Ook vanuit die hoek zijn er problemen.
Fietsers voor wie het fietspad links ligt in hun rijrichting moeten altijd 2 keer oversteken
Op het einde van een dubbelrichtingsfietspad staan de fietsers plots aan de verkeerde kant van de weg - en er zijn niet overal voorzieningen om hen weer veilig aan de overkant te brengen ...
De administratie van Crevits is ondertussen fietspaden die voorrangswegen dwarsen aan het verwijderen.
Ook de dubbelrichtingsfietspaden ...
Als dit in gans Vlaanderen doorgevoerd wordt, zal minister Crevits meer fietspadmeters verwijderen dan ze bijlegt .
Van fietspaden waarvan men tot voor kort beweerde dat ze op het kruispunt lagen, stelt men nu dat het oversteekplaatsen buiten de kruispunten zijn - waarschijnlijk wordt dit volgend jaar erkend als mirakel ...
-
Het zal volgens de fietsersbond nog minimum 28 jaar duren alvorens het volledige fietstrajecten plan is uitgewerkt .
Crevits zegt dat onteigeningen te veel tijd in beslag nemen.