Christophoros

Verkeersvragen en -discussies => Verkeersbeleid => Topic gestart door: jozef op zaterdag 14 november 2009 - 15:53:37

Titel: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: jozef op zaterdag 14 november 2009 - 15:53:37
Citaat
Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 

Voor mijn part mogen ze de rode karakters behouden. Dan herkennen we ze hier ten minste al van ver.
Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: Rafael op zaterdag 14 november 2009 - 15:57:33
Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: bibi585 op zaterdag 14 november 2009 - 16:37:30
Ik rij al 10 jaar met een Europese nummerplaat op mijn voertuig vooraan (logo en letter), waarom weeral die zotte kosten?
Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: Inazuma op zaterdag 14 november 2009 - 16:56:15
Onvoorstelbaar eigenlijk hé, maar het soort politieke paljassen & trezen zoals Madame Milquet bepaalt wel mee onze verkeersveiligheid.
En bij uitbreiding heel onze wetgeving, begroting, ...

Zelfs over dergelijke futiliteiten kan men hier geen overeenstemming bereiken, en zo moddert de politiek in dit dossier al meer dan 10 jaar aan.
De enige "Europese" platen die we hebben zijn de aanhanger en Z platen.


Stel je voor dat je daar afkomt met een hervormde wegcode ...
Iets waarvoor je de oude al moet kennen, enig inzicht vereist is, en hier en daar best wat heilige huisjes zouden sneuvelen ...


De Belgische ziekte zit tot in de kop ...
Of zullen we zeggen, zit vooral in de kop en is uitgezaaid naar de armen die moeten doen wat de zieke kop beveelt ...
Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: bibi585 op zaterdag 14 november 2009 - 17:06:50
...De enige "Europese" platen die we hebben zijn de aanhanger en Z platen.

Nu je het zegt, sinds een dik jaar met 2 Europese nummerplaten rij ik rond.
Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: jo op zaterdag 14 november 2009 - 21:23:22
 :-X
Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: Michel op maandag 16 november 2009 - 13:49:25
Waarom geen Belgisch compromis tussen rood en zwart ?

Donkerrood of een Bordeaux-kleurtje zou niet mis zijn  ;)
Bordeaux-metallic bvb  ;D

Past ook beter bij het blauw EU-logo

Dat gewoon rood verbleekt ook redelijk rap door de zon, gewoon rood is denk ik de gevoeligste kleur voor zonnelicht, heb ik ervaring mee.

(http://www.multi-bazar.be/producten/dhz/actiepagina/afbeeldingen/nmpe.png)
(http://i309.photobucket.com/albums/kk364/Chevycorsica93/August09nrpl006.jpg)

Dit zal Madame Milquet wel schoon vinden:
http://www.prettynailshop24.de/shop/bilder/2182_jolifin-farbgel-4plus-metallic-bordeaux-5ml.jpg
Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: jo op maandag 16 november 2009 - 13:55:48
 :-X
Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: jo op maandag 16 november 2009 - 14:11:09
 :-X
Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: sniper op maandag 16 november 2009 - 14:32:35
Ben wel benieuwd of er ook ander formaten zoals in het buitenland mogelijk gaan zijn, probeer zo een lange plaat maar eens op een Defender te hangen.
ik dacht dat je een 130 had
daarop is wel plek genoeg
Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: jo op maandag 16 november 2009 - 15:23:15
 :-X
Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: mazda op maandag 16 november 2009 - 20:36:39
In de meeste landen wordt de nummerplaat telkens aangepast aan het voertuig en krijg je een nieuw nummer bij elke inschrijving van een nieuw voertuig.
 In de meeste landen krijg je alleen een nummer en moet je de plaat zelf laten maken.
In Belgie is men niet van plan om vierkante platen uit te geven, ook geen verkleinde modellen voor bepaalde auto's waarop geen lange en geen vierkante plaat past.

De reden is dat de plaat bij de eigenaar hoort en dus bij een nieuwe inschrijving gewoon kan overgezet worden.

Erger nog, de voorplaat zal ook afgeleverd worden door de DIV.
Dit betekent, twee lange platen, die in vele gevallen niet passen.

Een mogelijke oplossing zou misschien zijn om  maar één officiele plaat af te leveren van het europees model in plaats van twee.
Dan zou je moeten mogen kiezen of je deze plaat vooraan of achteraan aanbrengt op je auto.

Bij de  meeste auto's waar vierkante platen ophangen, zitten deze achteraan en hangt er vooraan een lange plaat.
Dan zou je een tweede plaat, een duplicaat kunnen laten maken zoals nu in het gewenste model, vierkant of lang of eventueel verkleind.
Je kan dan kiezen of je achteraan een lange of een vierkante plaat wil of zelfs een verkleind model voor bijvoorbeeld american cars.

Dit zou al veel oplossen, doch niet alles want in sommige zeer uitzonderlijke gevallen moet er zowel vooraan als achteraan een vierkante of verkleinde plaat.
Bij wijziging van voertuig neem je dan alleen de lange plaat mee en kan je desgewenst een ander model laten bijmaken als er geen lange plaat achteraan of vooraan past.

Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: mazda op maandag 16 november 2009 - 22:36:30
Heb het probleem van de lange plaat gemeld.
Mailtje gestuurd naar E. Schouppe.
Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: bibi585 op dinsdag 17 november 2009 - 09:17:48
(http://www.multi-bazar.be/producten/dhz/actiepagina/afbeeldingen/nmpe.png)

Met dergelijke gelijkaardige plaat rij ik dus reeds 10 jaar rond vooraan op mijn voertuig. Die achteraan heb ik nu 21 jaar en beiden zijn nog niet opvallend verkleurd.

Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: Michel op dinsdag 17 november 2009 - 15:46:06
(http://www.multi-bazar.be/producten/dhz/actiepagina/afbeeldingen/nmpe.png)

Met dergelijke gelijkaardige plaat rij ik dus reeds 10 jaar rond vooraan op mijn voertuig. Die achteraan heb ik nu 21 jaar en beiden zijn nog niet opvallend verkleurd.
Dan was de kleurstof van goede kwaliteit (goeie poeier  ;) )

Bibi, waar het ook om gaat bij Schouppe is dat het gewoon rood een zwakker contrast geeft bij het flitsen, zeker betreft het wat midden-rode kleur zie de EU-plaat op de foto en ook op de grote auto-foto (de normaal iets donkerrode -normale- plaat eronder)

Daarom mijn -persoonlijke- keus voor echt donkerrood of "Bordeaux".

Citaat
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleID=DMF09062008_029

Belgische nummerplaten moeilijk leesbaar voor flitscamera’s
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 
;D
Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: Rafael op dinsdag 17 november 2009 - 16:23:57
Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: jo op dinsdag 17 november 2009 - 16:51:47
 :-X
Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: Inazuma op dinsdag 17 november 2009 - 18:11:00
Vroeg ik me al even af, en heb vandaag dan ook eens rondgekeken op de schoolparking: bij veel modellen is er in de voorbumper een uitsparing die nét zo breed is als de "Europese" nummerplaat zoals hierboven afgebeeld. Maar de nieuwe nummerplaat wordt nog een tikje breder als ik me niet vergis?
Breder dan de huidige Belgische nummerplaat, maar niet noodzakelijk breder dan de "europese" voorplaten die nu al cirkuleren
Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: Michel op dinsdag 17 november 2009 - 20:31:20
Vroeg ik me al even af, en heb vandaag dan ook eens rondgekeken op de schoolparking: bij veel modellen is er in de voorbumper een uitsparing die nét zo breed is als de "Europese" nummerplaat zoals hierboven afgebeeld. Maar de nieuwe nummerplaat wordt nog een tikje breder als ik me niet vergis?
Hier staan de afmetingen voor de langwerpige platen:
Citaat
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=61&node=hs3afd2
§ 4.
Ze zijn evenwel 520 millimeter breed en 110 millimeter hoog.

Die Euro-nummerplaten of Europees model -sinds 2002 ingevoerd- hebben dus blijkbaar vastgelegde Europese afmetingen, hier enkele andere Eu-formaten:
Citaat
http://www.kfz-nummern.de/euro-kennzeichen.php

Euro-Kennzeichen

Um die Zusammengehörigkeit der Europäischen Staaten zu untermauern, wurde das Euro-Kennzeichen 2002 in der EU eingeführt. Innerhalb der EU und in der Schweiz gilt das Euro-Kennzeichen übrigens als Ersatz für die ovalen Länderaufkleber. Und so sieht das Euro-Kennzeichen aus:

(http://www.kfz-nummern.de/car/nummernschild6.gif)
Die Punkte 1 - 5 haben folgende Bedeutung:

Am linken Rand befindet sich ein blaues Euro-Feld. Hier steht der Buchstabe "D" für Deutschland und in anderen EU-Mitgliedsländern dementsprechend für das dazugehörige Nationalitätskennzeichen. Der gelbe Sternenkranz darüber symbolisiert die einzelnen Staaten der Europäischen Union.
Die ersten Buchstaben auf weissem Grund stehen für das jeweilige Herkunftskürzel der Stadt bzw. des Landkreises in der ein Fahrzeug zugelassen ist. Hier können ein, zwei oder sogar drei Buchstaben stehen. (Bsp: "B" für Berlin)
Der untere der beiden Punkte hat einen Durchmesser von 45mm und ist das Herkunftssiegel bzw. die Plakette der Stadt oder des Landkreises.
Der obere der beiden Punkte ist am hinteren Kennzeichen die TÜV-Plakette und vorne die ASU-Plakette (Abgassonderuntersuchung).
Hier steht die Erkennungsnummer bestehend aus ein oder zwei Buchstaben und bis zu vier Ziffern.

Abmessungen
Einzeilige Nummernschilder sind max. 520 mm lang und 110 mm hoch, zweizeilige max. 340 mm lang und 200 mm hoch.
Die Kennzeichen dürfen jedoch auch kürzer sein, wenn die Buchstaben-/Zahlenkombination noch gut lesbar dargestellt werden kann.

Für die verkleinerten Nummernschilder (ausschließlich zweizeilig) gelten folgende Maße: 255mm breit und 150 mm hoch.
Afmetingen:
Eenlijnige nummerplaten zijn max 520 mm lang en 110 mm hoog, tweelijnige max 340 mm lang en 200 mm hoog.
De nummerplaten mogen echter ook korter zijn, als de cijfer-/lettercombinatie nog goed leesbaar blijft.

Voor de verkleinde nummerplaten (alléén maar tweelijnig) gelden volgende maten: 255 mm breed en 150 mm hoog.

Keus genoeg dus, zou voor elke uitsparing - ook de USA-cars - voldoende moeten zijn.  ;)
Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: bibi585 op woensdag 18 november 2009 - 00:32:50
Het zal nog even afwachten zijn hoe en wat ik rond februari op de mijne zal kunnen vijzen.

(http://img199.imageshack.us/img199/49/saferedirect010.jpg)

(http://img199.imageshack.us/img199/7558/saferedirect011.jpg)

Dat zwart plastieken ding vooraan kan verwijderd worden en vervangen door iets Europees.
Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: Michel op woensdag 18 november 2009 - 17:06:43
Het zal nog even afwachten zijn hoe en wat ik rond februari op de mijne zal kunnen vijzen.
(http://img199.imageshack.us/img199/7558/saferedirect011.jpg)
Dat zwart plastieken ding vooraan kan verwijderd worden en vervangen door iets Europees.
Ik zou het vooraan orgineel laten en een kleinere tweelijnige EU-plaat nemen.  ;)
Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: bibi585 op donderdag 19 november 2009 - 00:48:02
Ik zou het vooraan orgineel laten en een kleinere tweelijnige EU-plaat nemen.  ;)

Als dat kan, graag. Zal effe zoeken worden waar ik dat kan vinden.
Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: Michel op donderdag 19 november 2009 - 16:44:01
Nog iets gevonden op de Be-wetgeving:

Citaat
Afdeling 1: De plaatsing van de kentekenplaat en haar reproductie op het voertuig  
  
Artikel 29

De kentekenplaat wordt achteraan het voertuig aangebracht, hetzij in het midden, hetzij aan de linkerzijde. Als de bouwer van het voertuig daarvoor een plaats heeft voorbestemd, wordt daarvan gebruikgemaakt.

De kentekenplaat en haar reproductie moeten zich bovendien in een nagenoeg verticaal vlak loodrecht op het symmetrievlak van het voertuig bevinden en wel met hun bovenrand op hoogstens twee meter boven de grond en hiermee evenwijdig.

Zij worden stevig aan het voertuig vastgemaakt. Zij blijven ten alle tijde zichtbaar en overdag bij helder weer leesbaar op een afstand van tenminste veertig meter.

Deze leesafstand wordt terug gebracht op tenminste 30 meter voor kentekenplaten of reproducties die kleiner zijn dan het Europees formaat voor autoplaten (520 mm x 110 mm) en tot 20 meter voor kentekenplaten voor motorfietsen.

http://www.wegcode.be/wet.php?wet=18&node=h3afd1
Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: mazda op zaterdag 05 december 2009 - 22:27:58
 Persbericht van de ministerraad van 4 december 2009 
   
 
  Europese nummerplaat

Concessie-overeenkomst voor de productie, de distributie en de schrapping van nummerplaten

De ministerraad heeft aan de staatssecretaris van Mobiliteit en Vervoer Etienne Schouppe toelating gegeven om met een privé-partner een concessie-overeenkomt te sluiten voor de productie, de distributie en de schrapping van Europese nummerplaten en voor het verzenden van inschrijvingsbewijzen, schrappingsbewijzen en andere briefwisseling. De concessie sluit aan bij het beginselakkoord van de ministerraad van 17 juli 2009 over de invoering van de Europese nummerplaat in België.
De voornaamste taken van de concessiehouder zijn: een degelijk stockbeheer in een beveiligde omgeving, de handeling en picking van de nummerplaten voor verzending, een gegarandeerde levering in d+1, de inning van de retributie en de opvolging van de verzending alsook de schrapping.
De tijdelijke nummerplaten van korte duur zullen verder door het loket van de FOD Mobiliteit en Vervoer worden uitgereikt. De FOD blijft verantwoordelijk voor de inschrijving van de voertuigen en het beheer van de gegevens. Alleen uitvoerende taken gaan naar de concessiehouder. De concessiehouder vraagt een vergoeding aan de klant om zijn kosten te dekken. De kosten komen dus niet ten laste van het budget van de overheid.
De aanmaak van de nummerplaat maakt deel uit van de concessie-overeenkomst. De vergoeding die de klant zal betalen, wordt één van de criteria voor de toekenning van de overeenkomst. De ministerraad heeft anderzijds de invoering van een retributie voor de Europese nummerplaat goedgekeurd. Het bedrag daarvan wordt vastgelegd bij een in ministerraad overlegd koninklijk besluit.



Voor meer informatie: Persdienst van staatssecretaris voor Mobiliteit toegevoegd aan de eerste minister, Etienne Schouppe
Jan Pauwels
02 209 33 15 - 0495 89 15 67
jan.pauwels@schouppe.fed.be

dienst Communicatie van de Federale Ministerraad
algemene directie Externe Communicatie - Kanselarij van de Eerste Minister

 
 
 
Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: mazda op donderdag 24 december 2009 - 00:24:10
FW: ‏
Van:  Popelier Kristiaan (kristiaan.popelier@schouppe.fed.be) 
 Deze afzender ken je mogelijk niet.Markeren als veilig|Als ongewenst markeren
Verzonden: woensdag 23 december 2009 16:00:37
 
CC:  ABox (A.Box@schouppe.fed.be)
  1 bijlage
 image001.jpg (4,1 kB) 
 

Geachte heer,

 

De staatssecretaris voor mobiliteit, dhr. Etienne Schouppe, heeft mij gevraagd uw mail nader te bekijken.

 

Bij de aflevering van de Europese kentekenplaat zal slechts één officiële plaat worden afgeleverd.  Net als vandaag zal de reproductie (voorkentekenplaat) gemaakt worden door de detailhandel, maar zullen er wettelijke kwaliteitseisen worden vastgelegd.

Bij de aanvraag van de officiële plaat zullen wij voorzien dat ook een vierkante plaat kan gevraagd worden.  Wij denken hierbij aan de 4x4-bezitters en de vrachtauto’s.  Als reproductieplaat zult u dus eveneens een ‘normale’ langwerpige of een vierkante plaat kunnen laten maken.

 

Met de meeste hoogachting,

 

Kristiaan Popelier
 
Commissaris federale politie
Verbindingsofficier | Officier de Liaison
Staatssecretariaat voor Mobiliteit | Secrétariat d'Etat à la Mobilité
Koningsstraat 180 - 1000 Brussel | Rue Royale 180 - 1000 Bruxelles
T   +32 (0)2 209 33 11
http://www.etienneschouppe.be | http://www.mobilit.fgov.be
 

 
 

 

 

 


--------------------------------------------------------------------------------

Van: Everaert Marleen
Verzonden: dinsdag 8 december 2009 13:52
Aan: Popelier Kristiaan
Onderwerp: FW:

 

 

 

Marleen Everaert
 

Privé secretaresse | Secrétaire  privée
Staatssecretariaat voor Mobiliteit | Secrétariat d'Etat à la Mobilité
Koningsstraat 180 - 1000 Brussel | Rue Royale 180 - 1000 Bruxelles
T   +32 (0)2 209 33 01
http://www.etienneschouppe.be | http://www.mobilit.fgov.be
 

 

 

 

 

 


--------------------------------------------------------------------------------


Verzonden: donderdag 3 december 2009 22:06
Aan: etienne.schouppe@skynet.be
Onderwerp:

 

Geachte,
 
 
Probleem: Nieuwe europese nummerplaat.
 
Vanaf volgend jaar zouden wij twee lange europese nummerplaten krijgen bij de inschrijving van een voertuig, zowel een voorplaat als een achterplaat.
 
Het  probleem is dat deze platen niet op elk voertuig passen.  Meestal kan je vooraan wel een lange plaat bevestigen. Maar achteraan zijn sommige  auto's alleen  voorzien om vierkante nummerplaten aan te brengen.   De huidige kleine Belgische plaat past altijd.
In het buitenland hoort de nummerplaat bij het voertuig en kan je aldus je plaat aanpassen aan de voorziene uitsparing van je auto.
Je kan dan kiezen tussen een lange plaat of een vierkante plaat. Dit is in al onze omringende landen mogelijk.
 
Een oplossing voor dit probleem zou kunnen zijn om toch maar één officiele lange plaat af te leveren en dat de eigenaar van het voertuig een tweede plaat, duplicaat ergens laat bijmaken in het gewenste model.  Lang of vierkant met twee rijen.
 
Vervolgens zou de mogelijk moeten bestaan om bij sommige voertuigen de officiele lange plaat  vooraan  te bevestigen ipv achteraan en dat je dan achteraan een vierkant duplicaat kan bevestigen met twee rijen aanduidingen.
 
Als de eigenaar  van voertuig verandert kan hij eventueel een duplicaat laten maken van een ander model indien nodig.
 
In sommige landen zijn zelfs verkleinde modellen voorzien voor voertuigen van amerikaanse origine.
 
Hopelijk begrijpt U de situatie want anders zal er weer serieus geknoeid worden met geplooide nummerplaten.
 
 
Hoogachtend,
 
 
 

Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: Michel op donderdag 24 december 2009 - 12:45:33
Verzonden: donderdag 3 december 2009 22:06
Aan: etienne.schouppe@skynet.be
Probleem: Nieuwe europese nummerplaat.
 
Vanaf volgend jaar zouden wij twee lange europese nummerplaten krijgen bij de inschrijving van een voertuig, zowel een voorplaat als een achterplaat.
 
Het  probleem is dat deze platen niet op elk voertuig passen.
Welk probleem ?
Moet ik de EU-richtlijnen met de verscheidene afmetingen nog eens citeren ?  ::)

Citaat
Bij de aanvraag van de officiële plaat zullen wij voorzien dat ook een vierkante plaat kan gevraagd worden.  Wij denken hierbij aan de 4x4-bezitters en de vrachtauto’s.  Als reproductieplaat zult u dus eveneens een ‘normale’ langwerpige of een vierkante plaat kunnen laten maken.
Geen probleem dus.  ;D
Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: Inazuma op maandag 15 maart 2010 - 19:08:37
Een voorsmaakje van de nieuwe nummerplaten vind je hier (http://www.motocare.be/pvdk/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=425&Itemid=1)
Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: jo op maandag 15 maart 2010 - 20:08:43
520X110mm dan komt ze op de Land Rover 28 cm naast de plaatverlichting.
Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: jozef op maandag 15 maart 2010 - 20:11:16
Pech. We gaan ze hier op de Duitse autosnelwegen niet meer van zo ver kunnen herkennen, nu ze geen rode letters en cijfers meer hebben.
Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: sniper op maandag 15 maart 2010 - 21:42:28
Pech. We gaan ze hier op de Duitse autosnelwegen niet meer van zo ver kunnen herkennen, nu ze geen rode letters en cijfers meer hebben.
aan de rijstijl moet dat nog lukken
Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: Inazuma op dinsdag 16 maart 2010 - 14:14:21
520X110mm dan komt ze op de Land Rover 28 cm naast de plaatverlichting.
Geen probleem, je gebruikt de plaats die de constructeur voorzien heeft, dat is dus in orde.

Op de motor wordt het een regelrechte luchtrem.
Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: KV op dinsdag 16 maart 2010 - 15:04:01
520X110mm dan komt ze op de Land Rover 28 cm naast de plaatverlichting.
Geen probleem, je gebruikt de plaats die de constructeur voorzien heeft, dat is dus in orde.

Op de motor wordt het een regelrechte luchtrem.
goed voor een beetje extra verbruik  ;D
Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: jo op maandag 22 maart 2010 - 22:06:50
520X110mm dan komt ze op de Land Rover 28 cm naast de plaatverlichting.
Geen probleem, je gebruikt de plaats die de constructeur voorzien heeft, dat is dus in orde.

Op de motor wordt het een regelrechte luchtrem.
Citaat
Artikel 29

De kentekenplaat wordt achteraan het voertuig aangebracht, hetzij in het midden, hetzij aan de linkerzijde. Als de bouwer van het voertuig daarvoor een plaats heeft voorbestemd, wordt daarvan gebruikgemaakt.

Zo schrijft wegcode het ook.
Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: Michel op dinsdag 20 juli 2010 - 20:48:13
Waarom geen Belgisch compromis tussen rood en zwart ?

Donkerrood of een Bordeaux-kleurtje zou niet mis zijn  ;)

Past ook beter bij het blauw EU-logo

Dit zal Madame Milquet wel schoon vinden:
http://www.prettynailshop24.de/shop/bilder/2182_jolifin-farbgel-4plus-metallic-bordeaux-5ml.jpg

Hey, mijn glazen bol gaat nog gelijk krijgen:  :D

Citaat
http://lacquemant.wordpress.com/2010/07/20/belgische-nummerplaat-wordt-robijnrood-wit/

De regering kiest voor robijn-wit als kleurencombinatie voor de nieuwe Europese nummerplaten. Dat laat staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe weten.

Daarmee halen de PS- en CDH-vicepremiers Laurette Onkelinx en Joëlle Milquet hun slag binnen. Zij pleitten voor het behoud van de bestaande kleuren.
Citaat
http://vtm.be/nieuws/44397-nieuwe-nummerplaat-voorgesteld
Nieuwe nummerplaat voorgesteld
Di 20 jul - 14u25

Aftredend staatssecretaris voor Mobiliteit, Etienne Schouppe, heeft de nieuwe Belgische nummerplaat voorgesteld. De kleurencombinatie verandert naar Europees model, en zou beter zichtbaar zijn in het verkeer. Het wordt donkerrood op een witte achtergrond. De nieuwe nummerplaat zal vanaf oktober geleidelijk ingevoerd worden. Er komt een extra karakter bij. De nummerplaat zal ons 20 euro kosten.
Citaat
http://www.metrotime.be/nlnewsbelga.html?telexid=51011428
20/07/2010 13:01
 
Nieuwe nummerplaat wordt robijn-wit
 
 (Belga) De traditionele rood-witte nummerplaten zullen langzaam maar zeker verdwijnen. Ze worden vervangen door de nieuwe Europese nummerplaat met de kleurencombinatie robijn-wit. Dat laat staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe dinsdag weten. De nieuwe nummerplaat zal ook zeven karakters tellen in plaats van de huidige zes.  
 
De discussie in de federale regering over de kleurencombinatie voor de nieuwe Europese nummerplaat sleept al lang aan. Schouppe wilde de traditionele rood-wit-combinatie graag vervangen door zwarte letters op een gele achtergrond. Maar die 'Vlaamse' kleurencombinatie botste op verzet bij enkele Franstalige regeringsleden. Zij hielden vast aan de bestaande rood-wit-combinatie. Schouppe lanceerde nog een compromisvoorstel: zwarte letters op een gele achtergrond met een rood randje errond. Maar ook die 'Belgische' variant kreeg geen steun. Uiteindelijk is dus gekozen voor de combinatie van letters in robijn (voor de liefhebbers: RAL 3003) op een witte achtergrond. Dat kleurencontrast moet volgens Schouppe samen met de grotere nummerplaat leiden tot "een betere herkenning met het blote oog en met (digitale) camera's". De nummerplaat zal ook 7 karakters tellen. De klassieke combinatie van drie letters en drie cijfers wordt voorafgegaan door een indexcijfer. Er wordt gestart met het cijfer 1. Dat levert meer dan 12,2 miljoen mogelijke combinaties op. Indexcijfers 1 tot en met 6 zijn voorzien voor de gewone inschrijvingen. Zo zijn er dus zo'n 73 miljoen combinaties mogelijk. De nieuwe Europese nummerplaat zal 20 euro kosten. De bestaande nummerplaten zullen geleidelijk uit het straatbeeld verdwijnen. (LEE)
nieuw:
(http://www.deredactie.be/polopoly_fs/1.829353!image/4203385279.jpg_gen/derivatives/landscape470/4203385279.jpg)
al oud...
(http://www.deredactie.be/polopoly_fs/1.436498!image/2367732605.jpg_gen/derivatives/landscape190/2367732605.jpg)

Ziet ge wel dat ze naar Christophoros.be surfen voor raad !  ;D
Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: mazda op dinsdag 20 juli 2010 - 21:31:57
De meeste landen in Euorpa hebben al lang gekozen voor een witte plaat met zwarte letters en een blauwe strook. Frankrijk is vorig jaar overgestapt om de gele platen achteraan ook te vervangen door witte. Nederland, luxemburg en GB(alleen achteraan) zijn nog de enige landen met een gele plaat. Nederland is voor aanhangwagens met duplicaten reeds overgestapt naar wiite platen. Ik begrijp zelfs niet waarom hierover vergaderd moet worden, het is al lang duidelijk dat Europa heeft gekozen voor witte platen met zwarte letters. Hoe belachelijk kan je deze beslissing noemen om platen te gaan uitgeven met robijnrode karakters? Sommigen vinden dat de plaat te veel kost en dat men de Belg weer in zijn zakken zit, maar je moet wel begrijpen dat wij samen met Zwitserland nog de enige landen zijn waar je de nummerplaat mag teruggebruiken na vervanging van je voertuig. In al de andere landen moet je bij ELKE inschrijving NIEUWE platen hebben. In GB kan je in bepaalde gevallen en tegen betaling wel je nummer behouden bij inschrijving van een ander voertuig maar dan wel telkens op een nieuwe plaat. Daarom zijn de nummerplaten in het buitenland ook nooit ouder dan de leeftijd van een voertuig en aldus altijd leesbaar en niet afgeschenen of volledig afgeschilferd. Ook mogen er in de meeste landen geen gaten in de nummerplaten zitten, en mogen zelfs de bevestigingen (schroeven) niet zichtbaar zijn en in dezelfde kleur dan de achtergrond. In het buitenland ziet men hoogstwaarschijnlijk voordeel in het feit dat die domme Belgen met rode karakters blijven rijden, dan zijn ze van ver herkenbaar en kan men hier rekening mee houden gezien het asociale rijgedrag en de onkunde van het grootste deel van de Belgische bestuurders.

Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: Inazuma op woensdag 21 juli 2010 - 00:16:52
Ik begrijp zelfs niet waarom hierover vergaderd moet worden, het is al lang duidelijk dat Europa heeft gekozen voor witte platen met zwarte letters.
Inderdaad.
De Europese "modelstaat" België, heeft - als vers voorzitter van de EU dan nog ! -  voor het statuut van Einzelgänger binnen de EU gekozen .

Daarvoor gaat men dan half België op kosten jagen.

Gezien men aan dergelijke non-issues zijn tijd verschijt, is het normaal dat er van een degelijke wegcode en wegen geen bal in huis komt, en men ook volgend jaar 4-500 extra verkeersdoden zal verdienen.


Met enig geluk kan de volgende minister van mobiliteit het geflater van Schouppe en de huidige regering nog tijdig terugdraaien.
Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: Rafael op woensdag 21 juli 2010 - 00:37:56
Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: Inazuma op woensdag 21 juli 2010 - 14:19:42
- Als je naar het buitenland rijdt moet er op de achterkant van je wagen de letter van het land hangen.
In de EU volstaat het landkenteken op de nummerplaat.
(aangezien we dat hier (nog) niet hebben -> B plakken

Citaat
- Vooraan mogen we totnutoe reproductie platen hangen waar niet eens een B op staat. (Dan nog steeds zelf plaat laten bijmaken, maar misschien verplicht met de B?)
De plaat vooraan moet een nagenoeg identieke kopie zijn van die achteraan ...
Wat je achteraan hebt hangen, bepaalt wat er vooraan op moet.

Citaat
- Flitsen langs voor, in het buitenland weten ze dus niet waar je van komt?
We zijn de enigen met dit formaat en deze lay out.
Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: Inazuma op woensdag 21 juli 2010 - 14:57:42
Bij de politievakbond NSPV zijn ze ook niet over te spreken over Schouppe's (voorlopig) laatste wapenfeit :

Politievakbond: "Robijn-wit is slechtste optie"
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 


Bron: HLN.be (http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1135534/2010/07/20/Politievakbond-Robijn-wit-is-slechtste-optie.dhtml)
Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: jozef op woensdag 21 juli 2010 - 16:01:41
Ik dacht er aan toen ik laatst 2 Hongaren zag staan. Die hun nummerplaat vooraan ziet er identiek hetzelfde uit als de onze, alleen een kleine H ipv een B en zwarte letters ipv rode. (Flitsfoto is zwart wit?)

De kennis van vreemde talen van vrijwel alle Hongaren beperkt zich voornamelijk tot Duits (gaande van "Ich nix verstehen" tot zeer goed) en Engels (voornamelijk de jongere Hongaren). Zeer weinigen hebben daarnaast enige kennis van één of meer talen van de buurstaten (buiten het Duitstalige Oostenrijk: Slovakije, Ukraine, Roemenië, Servië, Kroatië en Slovenië).

Tenzij een Hongaars kenteken in de Belgische Duitstalige oostkantons geflitst wordt, is de kans dat een Hongaar een Belgisch PV begrijpt dan ook zo goed als onbestaande.

Bovendien bestaat er tussen België en Hongarije (in tegenstelling tot bijvoorbeeld tussen Duitsland en Oostenrijk) geen verdrag om in één van beide landen opgelegde straffen zo nodig in het andere uit te voeren.

Eén van onze Hongaarse huurders heeft alvast geen last van bermtoeristen, want hij rijdt met een Duits diplomatenkenteken.

De andere kreeg hier onlangs een aangetekende brief: hij was geflitst in het Oostenrijkse Salzburg. Met een smile tot achter zijn oren zei hij tegen mij: "Kein Problem, ich Diplomat anrufen."
Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: jo op maandag 30 augustus 2010 - 22:57:31
http://www.post.be/speos/nl/index.html zou de verdeling van de platen gaan doen.
Nr plaat vierkant model zou te krijgen zijn (zoals motoplaat)
Keuze waar je de plaat geleverd wil hebben, en keuze van hoe snel (snel kost meer).
Vanaf 15 November.
Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: Inazuma op maandag 30 augustus 2010 - 23:43:41
http://www.post.be/speos/nl/index.html zou de verdeling van de platen gaan doen.
Dat belooft ...

De post wint na de OI's dus alweer een lucratieve aanbesteding inzake het rondsturen van overheidsrommel.
Wie gelooft nog dat het toeval is ???
Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: wooter op dinsdag 31 augustus 2010 - 16:54:44
Uh, de post kan met de overheidsdotatie makkelijk onder de prijs van de concurrentie duiken. De belastingbetaler betaalt toch.
Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: jo op dinsdag 31 augustus 2010 - 23:17:09
De volledige versie http://www.bfov.be/index.php/nl/dossiers/hot-news/1181-europese-nummerplaten
■Rechthoekig model: 520 mm x 110 mm
(http://www.bfov.be/images/stories/hot_news/Afbeelding-1-algemeen-nieuw-rechthoekig.jpg)
■Vierkant model : 340 mm x 210 mm
(http://www.bfov.be/images/stories/hot_news/Afbeelding-1-algemeen-nieuw-vierkant.jpg)
Voor alle motorfietsen
       Vierkant model : 210 mm x 140 mm
(http://www.bfov.be/images/stories/hot_news/Afbeelding-M-W-New.jpg)
Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: Michel op woensdag 01 september 2010 - 15:38:58
■Rechthoekig model: 520 mm x 110 mm
■Vierkant model : 340 mm x 210 mm

Voor alle motorfietsen
       Vierkant model : 210 mm x 140 mm
Voor de motorfietsen hebben ze dus de kleinst mogelijke leesbare norm genomen, valt dus mee.

Voor de auto´s gewoon de standaardnormen, zie mijn post # 18, of toch niet waarom is dat vierkant model 10 mm hoger  ?

Citaat
http://www.kfz-nummern.de/euro-kennzeichen.php
Euro-Kennzeichen

Um die Zusammengehörigkeit der Europäischen Staaten zu untermauern, wurde das Euro-Kennzeichen 2002 in der EU eingeführt. Innerhalb der EU und in der Schweiz gilt das Euro-Kennzeichen übrigens als Ersatz für die ovalen Länderaufkleber. Und so sieht das Euro-Kennzeichen aus:

Die Punkte 1 - 5 haben folgende Bedeutung:

Am linken Rand befindet sich ein blaues Euro-Feld. Hier steht der Buchstabe "D" für Deutschland und in anderen EU-Mitgliedsländern dementsprechend für das dazugehörige Nationalitätskennzeichen. Der gelbe Sternenkranz darüber symbolisiert die einzelnen Staaten der Europäischen Union.
Die ersten Buchstaben auf weissem Grund stehen für das jeweilige Herkunftskürzel der Stadt bzw. des Landkreises in der ein Fahrzeug zugelassen ist. Hier können ein, zwei oder sogar drei Buchstaben stehen. (Bsp: "B" für Berlin)
Der untere der beiden Punkte hat einen Durchmesser von 45mm und ist das Herkunftssiegel bzw. die Plakette der Stadt oder des Landkreises.
Der obere der beiden Punkte ist am hinteren Kennzeichen die TÜV-Plakette und vorne die ASU-Plakette (Abgassonderuntersuchung).
Hier steht die Erkennungsnummer bestehend aus ein oder zwei Buchstaben und bis zu vier Ziffern.

Abmessungen
Einzeilige Nummernschilder sind max. 520 mm lang und 110 mm hoch, zweizeilige max. 340 mm lang und 200 mm hoch.
Die Kennzeichen dürfen jedoch auch kürzer sein, wenn die Buchstaben-/Zahlenkombination noch gut lesbar dargestellt werden kann.

Für die verkleinerten Nummernschilder (ausschließlich zweizeilig) gelten folgende Maße: 255mm breit und 150 mm hoch.
vertaald:
Afmetingen:
Eenlijnige nummerplaten zijn max 520 mm lang en 110 mm hoog, tweelijnige max 340 mm lang en 200 mm hoog.
De nummerplaten mogen echter ook korter zijn, als de cijfer-/lettercombinatie nog goed leesbaar blijft.
Voor de verkleinde nummerplaten (alléén maar tweelijnig) gelden volgende maten: 255 mm breed en 150 mm hoog.

Citaat
Inleiding
Europa heeft de beslissing reeds genomen in 1998 om het uitzicht van de nummerplaten te uniformiseren voor alle voertuigen die ingeschreven zijn binnen de Europese Unie.

Nu nog weten welke link niet juist is voor dat vierkant model...

Elke site spreekt van max 200 mm hoog:
http://www.utsch.com/fileadmin/contents/03_produkte_service/01_kfz_kennzeichen/Massblatt_Neu-Feb08_01.pdf


Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: jo op woensdag 01 september 2010 - 18:14:46
Dat geven ze ook zelf toe :
Citaat
Kenmerken
- 7 karakters
- robijnrood (RAL 3003) opschrift op witte achtergrond
- voorafgegaan door het blauwe EU symbool met wit B teken en gele sterren
- combinatie en model = enig in Europa
- vanaf 15 november 2010
Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: mazda op woensdag 01 september 2010 - 19:40:06
Bij het vierkant model worden de karakters niet voorafgegaan door het blauwe strookje met de letter B.
Het blauwe strookje bij het vierkant model staat links onder ipv links boven.
Op de tweede lijn dus.

b 1  ABC 001 rechthoekig geeft 1e lijn :1 ABC  2e lijn : b 001

De blauwe strook komt dan eigenlijk tussen de karakters te staan en niet ervoor.
Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: jo op donderdag 02 september 2010 - 00:07:00
Waardoor ik ook niet snap, dat 520/2=260 ineens 340 moet worden, tel je bij die 260 de extra randen op (ruim geschat) 2X10 dan zou een lengte van 280 logischer zijn. :-\
Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: Michel op donderdag 02 september 2010 - 23:47:55
Bij het vierkant model worden de karakters niet voorafgegaan door het blauwe strookje met de letter B.
Het blauwe strookje bij het vierkant model staat links onder ipv links boven.
Op de tweede lijn dus.

b 1  ABC 001 rechthoekig geeft 1e lijn :1 ABC  2e lijn : b 001

De blauwe strook komt dan eigenlijk tussen de karakters te staan en niet ervoor.

Dat komt door de ´vlotte leesbaarheid´ van die belachelijke 1-cijfer 3-letters 3-cijfers combinatie, de Duitsers hebben ook een 7-combinatie voor hun vierkant model maar het EU-logo staat wel telkens bovenlinks:

http://www.utsch.com/fileadmin/contents/03_produkte_service/01_kfz_kennzeichen/Massblatt_Neu-Feb08_01.pdf

Maar laat het maar beter zo, anders worden de vierkante modellen nog breder als ze nu zijn.
Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: mazda op zaterdag 04 september 2010 - 22:46:44
"Vervanging van de huidige nummerplaten
Er werd beslist om de nieuwe Europese nummerplaat toe te kennen bij elke vervanging van voertuig, vervanging van nummerplaat (bvb bij diefstal of verlies) of op elk ogenblik waar een tussenkomst van de DIV noodzakelijk is."


En wat als we reeds een Europese plaat zullen hebben en we veranderen dan van voertuig?
M.a.w. : zullen we in de toekomst bij elke tussenkomst van de DIV, ook als we reeds een nieuwe Europse plaat hebben een ander nummer krijgen of mogen we vanaf dan de plaat behouden op de volgende voertuigen?
Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: jozef op zaterdag 04 september 2010 - 23:24:12
En wat als we reeds een Europese plaat zullen hebben en we veranderen dan van voertuig?
M.a.w. : zullen we in de toekomst bij elke tussenkomst van de DIV, ook als we reeds een nieuwe Europse plaat hebben een ander nummer krijgen

Tot nu toe heb ik nog nergens gelezen dat ze dat van plan zouden zijn.

Citaat
of mogen we vanaf dan de plaat behouden op de volgende voertuigen?

Behoudens wijziging van het KB wel.

België hanteert immers het systeem waarbij het kenteken gebonden is aan de titularis van de inschrijving, en niet aan het voertuig (zoals bijvoorbeeld in Duitsland).
Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: bibi585 op zondag 05 september 2010 - 04:50:50
Ik heb ondertussen mijn nieuwe plaat al, weliswaar nog een "oud" model.
Nl. ene met eerst 3 cijfers en dan 3 letters. :P
Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: mazda op zaterdag 11 september 2010 - 21:13:17
Eigenlijk zou het nog niet zo'n slecht idee zijn om bij elke DIV tussenkomst een andere plaat te geven.
Het probleem van de leesbaarheid van de Belgische nummerplaten is niet alleen het feit dat de karakters rood zijn maar vooral het feit dat deze karakters volledig afgeschenen zijn door de ouderdom van de plaat die telkens mag worden herbruikt.

Een andere plaat wil nog niet zeggen een ander nummer.

Een andere mogelijkheid is om een plaat maar tien jaar te laten gelden waarbij je gewoon om de tien jaar een duplicaat moet aanvragen met dezelfde karakters.
Met al enige reden : leesbaarheid
Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: jo op zaterdag 11 september 2010 - 22:30:57
Zoals bij mijn buren, verleden week reed de politie net voorbij terwijl haar wagen tegen de richting geparkeerd stond, een meter van de borduur (iets vergeten zeker?), dacht jij dat.... het zal vast een dringende opdracht geweest zijn. :-X.
Als het voor de politie niet belangrijk is moet het toch ook niet bij (her)inschrijven zekers. ::)
Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: bibi585 op dinsdag 14 september 2010 - 01:14:53
Ik had die van mij ongeveer 22 jaar en op de leesbaarheid was nog niets aan te merken.
Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: mazda op dinsdag 14 september 2010 - 21:17:00
De rode karakters van onze Belgische originele nummerplaten (of duplicaten die volgens hetzelfde systeem gemaakt zijn), van auto's die geregeld naar de carwash gaan of met hoge druk worden gereinigd zijn na verloop van enkele jaren al niet meer duidelijk leesbaar. De karakters worden lichter van kleur.

Bij het metalen doordruksysteem  dat voor duplicaten gebruikt wordt heb je geen kleurverlies.

Bibi heeft zijn nummerplaat goed verzorgd.





Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: JC op dinsdag 14 september 2010 - 21:22:01
Ik weet er een aantal rondrijden die hun nummerplaat nu en dan eens herschilderen. Ze hebben er echter nooit een opmerking over gekregen, niet door de politie noch door de keuringscentra. Mijn moeder had een paar jaar geleden wel prijs en mocht een nieuwe plaat gaan halen.
Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: bibi585 op woensdag 15 september 2010 - 07:32:21
Mijn moeder heeft haar nummerplaat reeds van 1974, zowel duplicaat als origineel.
Een jaar of 10 (kan ook 15) geleden heeft ze bij controle onderweg eens de opmerking gekregen dat de nummerplaat onvoldoende leesbaar was. Weet nu niet meer of het de originele was of de ander waar 1 cijfertje wat verkleurd was.
Een beetje overschilderd en tot vandaag nog steeds goed.
Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: jo op woensdag 15 september 2010 - 14:31:19
@ Bibi ; Een nummerplaat van 74 is toch niet retroflecterend, vooraan of achteraan, die zou ze een paar jaar geleden gewisseld moeten hebben.
Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: bibi585 op donderdag 16 september 2010 - 03:09:21
@ Bibi ; Een nummerplaat van 74 is toch niet retroflecterend, vooraan of achteraan, die zou ze een paar jaar geleden gewisseld moeten hebben.

Nee, nog steeds dezelfde en nog nooit problemen mee gehad.
Moet wel zeggen dat ze enkele jaren in zo'n plastieken doorzichtig omhulsel gezeten heeft tot dat begon te verkleuren en ze daarvoor ook een opmerking kreeg.
Omhulsel verwijderd en was terug in orde.
Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: jo op vrijdag 17 september 2010 - 16:48:38
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid973576/schouppe-perst-laatste-belgische-numKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.ww.gva.be/nieuws/binnenland/aid973576/schouppe-perst-laatste-belgische-numKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.ww.gva.be/nieuws/binnenland/aid973576/schouppe-perst-laatste-belgische-numKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.ww.gva.be/nieuws/binnenland/aid973576/schouppe-perst-laatste-belgische-numKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.ww.gva.be/nieuws/binnenland/aid973576/schouppe-perst-laatste-belgische-numKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.ww.gva.be/nieuws/binnenland/aid973576/schouppe-perst-laatste-belgische-numKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.ww.gva.be/nieuws/binnenland/aid973576/schouppe-perst-laatste-belgische-numKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.ww.gva.be/nieuws/binnenland/aid973576/schouppe-perst-laatste-belgische-numKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.ww.gva.be/nieuws/binnenland/aid973576/schouppe-perst-laatste-belgische-numKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.ww.gva.be/nieuws/binnenland/aid973576/schouppe-perst-laatste-belgische-numKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.ww.gva.be/nieuws/binnenland/aid973576/schouppe-perst-laatste-belgische-numKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.ww.gva.be/nieuws/binnenland/aid973576/schouppe-perst-laatste-belgische-numKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.ww.gva.be/nieuws/binnenland/aid973576/schouppe-perst-laatste-belgische-numKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.ww.gva.be/nieuws/binnenland/aid973576/schouppe-perst-laatste-belgische-numKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.ww.gva.be/nieuws/binnenland/aid973576/schouppe-perst-laatste-belgische-numKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.ww.gva.be/nieuws/binnenland/aid973576/schouppe-perst-laatste-belgische-numKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.ww.gva.be/nieuws/binnenland/aid973576/schouppe-perst-laatste-belgische-numKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.ww.gva.be/nieuws/binnenland/aid973576/schouppe-perst-laatste-belgische-numKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.ww.gva.be/nieuws/binnenland/aid973576/schouppe-perst-laatste-belgische-numKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.ww.gva.be/nieuws/binnenland/aid973576/schouppe-perst-laatste-belgische-numKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.ww.gva.be/nieuws/binnenland/aid973576/schouppe-perst-laatste-belgische-numKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.ww.gva.be/nieuws/binnenland/aid973576/schouppe-perst-laatste-belgische-numKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.ww.gva.be/nieuws/binnenland/aid973576/schouppe-perst-laatste-belgische-numKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.ww.gva.be/nieuws/binnenland/aid973576/schouppe-perst-laatste-belgische-numKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.ww.gva.be/nieuws/binnenland/aid973576/schouppe-perst-laatste-belgische-numKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.ww.gva.be/nieuws/binnenland/aid973576/schouppe-perst-laatste-belgische-numKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.ww.gva.be/nieuws/binnenland/aid973576/schouppe-perst-laatste-belgische-numKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.ww.gva.be/nieuws/binnenland/aid973576/schouppe-perst-laatste-belgische-numKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.ww.gva.be/nieuws/binnenland/aid973576/schouppe-perst-laatste-belgische-numKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.ww.gva.be/nieuws/binnenland/aid973576/schouppe-perst-laatste-belgische-numKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.ww.gva.be/nieuws/binnenland/aid973576/schouppe-perst-laatste-belgische-numKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.ww.gva.be/nieuws/binnenland/aid973576/schouppe-perst-laatste-belgische-nummerplaat.aspx
Titel: Europese nummerplaat verspreid vanaf 16 november
Bericht door: jozef op vrijdag 05 november 2010 - 00:29:49
Citaat van: autokanaal.be
Europese nummerplaat verspreid vanaf 16 november

Vanaf 16 november begint in ons land de verspreiding van de nieuwe Europese nummerplaat. Daarmee is België meteen het laatste lid van de EU dat overschakelt. De platen worden alleen maar via de post bezorgd.

Het verschil met onze huidige nummerplaat is het cijfer meer vooraan en het extra streepje. In totaal telt de Europese nummerplaat, die 20 euro zal kosten, dus zeven tekens (en twee streepjes).

Alle Europese nummerplaten zullen bezorgd worden via de post, want de Dienst Inschrijving van Voertuigen (DIV) deelt geen nummerplaten meer uit aan de loketten.

Ook de oude nummerplaat moet teruggestuurd worden via de post
, en wel binnen de vier maanden.
Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: Jari op vrijdag 05 november 2010 - 07:57:06
Wauw.... gaan ze dan bij de post ook voorgefrankeerde enveloppen verkopen om die platen te verzenden?
En past die nieuwe plaat wel in mijn brievenbus?
Wat als ik malafide buren heb die mijn plaat pikken?
Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: Michel op vrijdag 05 november 2010 - 09:45:17
Dat zal toch wel aangetekende post zijn hoop ik, want zo´n plaat van 52 cm + envelop is te groot voor een normale brievenbus.
Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: Rafael op vrijdag 05 november 2010 - 17:19:34
Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: JC op vrijdag 05 november 2010 - 21:49:57
Moet je er ook nog voor thuis zijn of nadien een rit naar het postkantoor. Toch weer super geregeld.

Dan is er nog de vraag hoe lang het duurt voor de plaat er is. Ik herinner me nog de tijd dat je een plaat niet kon gaan afhalen en deze dus ook per post kwam. Op de plaat van mijn eerste auto heb ik verdorie 2 weken moeten wachten.
Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: Rafael op vrijdag 05 november 2010 - 23:22:24
Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: rozeke op zaterdag 06 november 2010 - 19:12:02
Krijgt iedereen nu zo'n Europese plaat, of enkel als je een nieuwe plaat aanvraagt na 16/11? Wordt anders wel gezellig: ik ben door de week niet in België ...
Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: jo op zaterdag 06 november 2010 - 19:57:54
Enkel als je een nieuwe inschrijving doet, maar je krijgt ze niet, ze kost 20€.

http://www.mobilit.fgov.be/data/div/ekpie-n.pdf
Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: rozeke op zaterdag 06 november 2010 - 20:17:59
Ja dat heb ik gelezen. De staatskas moet ergens mee gespijsd worden natuurlijk ...
Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: jozef op zondag 07 november 2010 - 20:40:30
Het is wél een beetje potsierlijk. Het is namelijk nog niet zovele jaren geleden dat de kosten voor een inschrijving afgeschaft werden.
Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: mazda op zondag 07 november 2010 - 21:27:57
Wie door Europa rijdt, kijkt - voor de sport of uit verveling - wel eens naar de buitenlandse nummerplaten. Minder dan een jaar geleden zag het er nog naar uit dat België in het kader van Europese eenmaking gauw ging overschakelen naar wit-zwarte nummerplaten. Onlangs kreeg Etienne Schouppe de wind van voren toen hij geel-zwarte nummerplaten (met of zonder rood randje) voorstelde. Wat doet de rest van Europa?

Zwart op wit:
In EU: Bulgarije, Denemarken (met rood randje!), Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Letland, Litouwen, Malta, Oostenrijk (met rood randje), Polen, Portugal, Roemenië, Slovakije, Slovenië, Spanje, Tsjechië, Zweden

Buiten EU: Albanië, Andorra, Armenië, Azerbeidzjan, Bosnië-Herzegovina, Georgië, Kosovo, Kroatië, Macedonië (met rood randje), Moldavië, Montenegro, Noorwegen, Oekraine, Rusland, Servië, Turkije, Vaticaanstad, Wit-Rusland, Zwitserland

Gemengd:
Achteraan: zwart op geel, vooraan: zwart op wit: Cyprus, Gibraltar, Groot-Brittannië

Zwart op geel:
Luxemburg, Nederland

Andere:
Blauw op wit: IJsland, Monaco, San Marino Wit op zwart: Liechtenstein
Conclusie:
De overgrote meerderheid van de Europese landen draagt op haar (particuliere) wagens witte nummerplaten met zwarte cijfers en letters.

Als u in Europa ergens een wagen met uitsluitend gele nummerplaten ziet, is de kans groot dat het een Nederlander is. (Zeker als er een caravan achter hangt.) Willen we het risico lopen voor Nederlanders aanzien te worden? De Benelux zou wél een statement kunnen maken door binnen Europa een volledig geelzwarte- nummerplaten-regio te worden.


Misschien toch maar goed dat als het geen zwart-witte plaat mocht zijn dat het geen zwart-gele plaat is geworden.
Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: Jari op maandag 08 november 2010 - 10:51:37
Frankrijk heeft toch ook nog veel zwart/gele platen?
Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: jo op maandag 08 november 2010 - 13:31:05
Frankrijk heeft toch ook nog veel zwart/gele platen?
Zwart/geel als de achterste plaat, de voorste is wit/zwart, zijn ook 7 karakters maar zijn geen EU platen.
Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: mazda op maandag 08 november 2010 - 13:32:46
Frankrijk heeft toch ook nog veel zwart/gele platen?
Witte platen voor en gele achter met departementsnummer dat deel uitmaakt van de combinatie. (zes tot negen karakters mogelijk)
Die slijten hun leven zolang die auto in dat departement blijft.
Uitdoofscenario.

Elke inschrijving sinds maart 2009 heeft een nieuwe nummering met 7 karakters op een witte achtergrond, zowel voor als achter.
Deze platen blijven dan bij de auto, ook na verkoop in het binnenland.  Elke auto zijn nummer en vanaf verkoop naar buitenland of sloop gaat de nummerplaat ook op de sloop.
Titel: 'ALI' mag dan toch op nieuwe nummerplaat
Bericht door: jozef op maandag 08 november 2010 - 14:24:49
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: JC op maandag 08 november 2010 - 14:33:03
Die oefening is toch verre van volledig. Denk maar aan 'oen' en 'nar' wat toch in de lijn zit van andere woorden van de lijst zijn wel toegelaten en dan houd ik het enkel bij de 'propere' woorden die niet in de lijst staan.
Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: Rafael op maandag 08 november 2010 - 14:50:20
Titel: Garagehouders niet klaar voor nieuwe nummerplaten
Bericht door: jozef op vrijdag 12 november 2010 - 14:30:06
Citaat van: autokanaal
Garagehouders niet klaar voor nieuwe nummerplaten

De nieuwe nummerplaten treden dinsdag in voege, maar de meeste garagisten zullen geen voorste nummerplaat kunnen voorzien die conform is.

"Het kabinet Schouppe heeft tijd nodig gehad om de normen vast te leggen en wij zijn dus pas laat op de hoogte gebracht, wat problemen met zich meebrengt voor de aanpassing van het materiaal voor de productie van de nummerplaten. Volgende week zullen de meeste garagisten geen reglementaire voorste nummerplaten kunnen afleveren. Maar in het begin zouden er, naar wat wij begrepen hebben, niet veel problemen met controle zijn", zegt Philippe Pirson, algemeen directeur van Federauto in de Sud Presse-kranten.

De verklaring slaat het kabinet van de staatssecretaris met stomheid. Het kabinet geeft aan dat het steeds verboden is om zonder nummerplaat te rijden.
Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: bibi585 op zondag 14 november 2010 - 03:56:41
Ik zal het eens in de gaten houden in het leasing bedrijf waar ik dagelijks kom.
Woensdag waren het nog steeds de oude modellen en sindsdien was het lang weekend. ;D
Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: bibi585 op donderdag 18 november 2010 - 04:40:41
Ik zal het eens in de gaten houden in het leasing bedrijf waar ik dagelijks kom.
Woensdag waren het nog steeds de oude modellen en sindsdien was het lang weekend. ;D

Na 2 dagen niks gezien te hebben heb ik het vandaag eens gevraagd.
"Aja, goei vraag :o, das just, dat zit er inderdaad aan te komen ???"
Met andere woorden zijn er in die 2 dagen ondertussen 700 auto's de deur uit met nog de oude vertrouwde nummerplaat en kan het nog wel effe duren voor het daar veranderd.
Die nummerplaten zijn daar wel reeds enige tijd op voorhand aangevraagd.
Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: wooter op donderdag 18 november 2010 - 10:27:36
Vandaag de eerste nieuwe gezien, 1-AAA-094, op een witte Peugeot.
Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: mazda op vrijdag 19 november 2010 - 16:47:57
De nieuwe reproduktie nummerplaten die AUTO 5 verkoopt tegen 15 euro voldoen helemaal niet aan de norm.
Deze plaat is nog steeds vervaardigd uit twee lagen met doordrukletters en dat is niet meer toegelaten.
Eén laag aluminium met gestanste karakters zoals in Duitsland.
Of een acrylaatplaat zoals in Groot Brittanie.

 
Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: bibi585 op zondag 21 november 2010 - 02:09:45
Zaterdag ook de eerste gezien hier in de buurt.
Het was allemaal nieuw, zelfs de chauffeur was een nieuwe Belg. :-X
Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: Rafael op zondag 21 november 2010 - 11:27:18
Titel: Re: Regering blijft discussiëren over Europese nummerplaat
Bericht door: Inazuma op maandag 27 december 2010 - 16:46:11
Misschien toch maar goed dat als het geen zwart-witte plaat mocht zijn dat het geen zwart-gele plaat is geworden.
Je hebt het nog niet helemaal door precies.

Het mocht absoluut geen zwart-op-geel zijn, da's te Vlaams voor de Franstalige politici.
En zwart op wit zoals het overgrote deel van de EU, en wat het best pakt op de foto, maar dat was niet Belgisch genoeg voor de Franstalige politici.
Het moest dus rood blijven.
Maar daarmee veranderde er dan eigenlijk zo goed niks en dat was dan weer niet genoeg om als EU modelstaat door te gaan ...
En het licht rood pakt niet goed op de foto.
Dus moest het donkerrood worden .


De inschrijvingsbewijzen zijn tegelijk aangepast, maar niet in 2 delen gesplitst tegen diefstal.
Alweer een gemiste kans.