Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Wegeninfrastructuur => Topic gestart door: Inazuma op woensdag 02 december 2009 - 16:26:02
-
© De Redactie wo 02/12/2009 - 10:19 (http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/091202wegen_veilig)
De wegen in België zijn veiliger dan in de meeste andere Europese landen. Dat zegt mobiliteitsorganisatie Touring. Alleen Nederland en Zwitserland doen het nog beter.
Voor het onderzoek werden 140.000 kilometer wegen onderzocht. Daaruit blijkt dat de weginfrastructuur in ons land duidelijk veiliger is geworden. "Het beleid van de laatste jaren werpt haar vruchten af", aldus Touring. De regionale overheden hebben zwaar geïnvesteerd in het wegwerken van de zwarte punten.
In het algemeen is het risico op een zwaar ongeval 40 keer hoger op een gevaarlijk weg dan op de veiligste routes. Enkele van die "zwarte" routes in België: N42 (Nederboelare-Lessen), N73 (Kinrooi), N617 (Luik), N96 (Hastière) en N95 (Dinant-Beauraing).
De laatste tien jaar vielen op de Europese wegen twee miljoen doden en zwaargewonden.
Pikzwarte punten die nog steeds niet weggewerkt zijn zijn bvb de R6 (Mechelen) en de R16 (Lier).
Ondertussen rijden we nog altijd over wegen vol putten en bulten, tussen overtollige en ontbrekende signalisatie, van hindernis naar hindernis, maar onze wegen zouden mee van de veiligste zijn in de EU ...
Dat er ondertussen ook nog jaarlijks 480 tot 535 doden teveel vallen op die veilige wegen, is natuurlijk maar een detailke ...
-
Waarmee we Touring dus ook kunnen toevoegen aan de zwarte lijst van organisaties die beweren op te komen voor de verkeersveiligheid, maar het tegendeel doen.
-
Waarmee we Touring dus ook kunnen toevoegen aan de zwarte lijst van organisaties die beweren op te komen voor de verkeersveiligheid, maar het tegendeel doen.
Een organisatie dat werkelijk opkomt voor de verkeersveiligheid en de waarheid werkelijk kan aantonen is niet geliefd en wordt heel eenvoudig onderuit gehaald. En die bewijzen zijn er wel degelijk. Alwaar wij de gebrekkige vaststellingen van pv's inzake verkeersongevallen aantoonden. Al was dit het topje van de ijsberg.
-
even de link citeren:
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/091202wegen_veilig
Belgische wegen veiliger dan meeste andere in EU
Belga wo 02/12/2009 - 10:19
De wegen in België zijn veiliger dan in de meeste andere Europese landen. Dat zegt mobiliteitsorganisatie Touring. Alleen Nederland en Zwitserland doen het nog beter.
Voor het onderzoek werden 140.000 kilometer wegen onderzocht. Daaruit blijkt dat de weginfrastructuur in ons land duidelijk veiliger is geworden. "Het beleid van de laatste jaren werpt haar vruchten af", aldus Touring. De regionale overheden hebben zwaar geïnvesteerd in het wegwerken van de zwarte punten.
In het algemeen is het risico op een zwaar ongeval 40 keer hoger op een gevaarlijk weg dan op de veiligste routes. Enkele van die "zwarte" routes in België: N42 (Nederboelare-Lessen), N73 (Kinrooi), N617 (Luik), N96 (Hastière) en N95 (Dinant-Beauraing).
De laatste tien jaar vielen op de Europese wegen twee miljoen doden en zwaargewonden.
140.000 km dat zijn dus alle Be-verharde wegen... en de Autosnelwegen zijn in de principe de allerveiligste...
Whisfull thinking, navenant */* in Be ;D ;)
(http://data.idnes.cz/g/zpravy/doprava/dalnice_160.gif)
Nog wat info:
Road user fatalities | % change latest year available compared to
1980 1990 2000 2005 2007 2008 | 1980 1990 2000 previous year
Belgium 2396 1976 1470 1089 1071 944 | -55.5 -46.0 -27.4 -11.8
Czech Republic 1261 1291 1486 1286 1222 1076 | -14.7 -16.7 -27.6 -11.9
http://internationaltransportforum.org/irtad/pdf/longterm.pdf (aangepast)
Variable Country Type 2008
Road - Traffic (million V-km) Belgium 97 770
Road - Traffic (million V-km) Czech Republic 55 322
http://www.internationaltransportforum.org/shorttermtrends/
Be: 10,7 milj inwoners
CZ: 10,5 milj inwoners
-
Hebben ze weer subsidies nodig misschien?
En dat voor een bedrijf die 6 maand nodig heeft om een voertuig te lokaliseren in Frankrijk of Spanje en uiteindelijk nog 5 x een verkeerd of onbestaand adres mee heeft aan de chauffeur van de repatriëring*.
Als de chauffeur, eens ter plaatse, dan al niet te horen krijgt dat ze al bierblikskens gemaakt hebben van het voertuig, of een enorm bedrag aan stallingskosten, die ondertussen torenhoog zijn opgelopen, moet voorschieten......
Oeps, kging geen goeie of slechte reclame maken, sorry Rozeke. :-[
*Als die 5 adressen binnen een straal van pakweg 50 km liggen is het nog te doen (bedenkelijk) maar 500 km is echt wel van het goeie te veel.
-
140.000 km dat zijn dus alle Be-verharde wegen...
Ik vermoed dat het om 140.000 km gaat in heel Europa
Wat ondertussen ook bevestigd is : het gaat om 4.000 km gewest-en autosnelwegen en niet om alle (149.000km) wegen in België.
-
zou het niet kunnen dat er een plannetje achter zit
als ze tegen de politiek zeggen dat het heel veilig is stoppen ze mss met nog meer verknoeien ;D ;D
-
140.000 km dat zijn dus alle Be-verharde wegen...
Ik vermoed dat het om 140.000 km gaat in heel Europa
Zou kunnen, dan zouden het enkel de snelwegen en de voornaamste hoofdwegen zijn.
In Be hebben ze blijkbaar de N-wegen ook getest.
Be heeft ca. 15.700 km Snelwegen en Rijkswegen
http://statbel.fgov.be/nl/binaries/roadkm2005_tcm325-33660.xls
-
:-X
-
zou het niet kunnen dat er een plannetje achter zit
als ze tegen de politiek zeggen dat het heel veilig is stoppen ze mss met nog meer verknoeien ;D ;D
Ofwel hebben ze iets nodig..... :-X
Ze zullen wel geld krijgen... :-X
-
De cijfers komen uit onderzoek van EuroRAP - European Road Assessment Programme - waaraan Touring deelneemt.
Er zit voor België 2004-2006 wat kaartmateriaal bij
http://www.eurorap.org/risk_maps
De uiterst dodelijk gebleken E40 / A18 en A19 staan op de kaart als low-to-medium risk wegen ... idem met de E313 , Antwerpse Ring.
De E34 low risk ...
In Vlaanderen zou enkel de N32 tussen E40 en Brugge Medium-high risk zijn .
Ontbreken bvb op de kaart : de R6, R16 (grijs puntje : no data) , beruchte en nog steeds voortdurende zwarte punten hier in de regio.
Statistisch gaat het ongetwijfeld kloppen hoor : de talrijke ongevallen verwateren door de hoge gebruiksfrequentie van die wegen - zodat de drukte het reële gevaar op die wegen gaat maskeren.
Maakt dat een weg dan veiliger ? Not in my book ...
Als je de kaart beziet, vraag je je af waar de talloze ongevallen dan wél gebeuren die ons zoveel meer verkeersslachtoffers opleveren dan de buurlanden ...
De Europese overzichtkaart 2002-2008 geeft echter wel meer gevaarlijke wegen weer in België.
Maar ook nadrukkelijk veel gevaarlijke wegen in het UK dat de facto en naar inwonersaantal net 1 van de verkeersveiligste landen in de ganse EU is !
Daarom is het belangrijk te zien wat men hier meet :
What Risk Maps Do and Do Not Show
It is important to note that risk maps based on accident rates do not show the extent to which the behaviour of a specific road-user might result in the risk being higher or lower than the average. They also do not show the extent to which the road-user can make a mistake, and recover from it without serious injury. What they do illustrate is the risk of an individual road-user, or to the community as a whole, being involved in a road accident,
Mijn inschatting is dat die gebruikte correlatie - individueel ongevalrisiko op een bepaalde weg - niet helemaal relevant is in het massagebeuren dat het verkeer is, en dat de gebruikte methode wegen zo veiliger worden inschat dan de ruwe cijfers per strekkende kilometer zijn.
Meer op
http://www.eurorap.org/
http://www.saferoaddesign.eu/