Christophoros

Verkeersvragen en -discussies => Verkeersbeleid => Topic gestart door: jozef op donderdag 19 oktober 2006 - 18:10:58

Titel: LPG mag weldra ondergronds
Bericht door: jozef op donderdag 19 oktober 2006 - 18:10:58
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Titel: Re: LPG mag weldra ondergronds
Bericht door: JC op donderdag 19 oktober 2006 - 21:38:08
Dit mag al een hele tijd. Als je installatie aan bepaalde normen voldoet hoef je ook niet meer de groene lpg stikker op je wagen te plakken en mag je ook in een ondergrondse parkeren.
Titel: Re: LPG mag weldra ondergronds
Bericht door: BBB op vrijdag 27 oktober 2006 - 18:58:10
En nu maar hopen dat meer mensen LPG gaan rijden. Spijtig dat de overheid weer eens het verkeerde voorbeeld geeft. Zonder zever, als er zo'n bus voorbij komt gereden dan voel ik een lichte irritatie op mijn luchtwegen (ik ben licht astmatisch) en die stank blijf ik ook een tiental seconden ruiken. Leve de Lijn. Ik houd tegenwoordig maar gewoon mijn hand voor mijn neus en mond als het gebeurd. In mijn stad rijden er nogal veel bussen.
Titel: Re: LPG mag weldra ondergronds
Bericht door: JC op vrijdag 27 oktober 2006 - 23:28:15
Of misschien terug de trolleybussen invoeren in de steden ? Omdat deze electrisch rijden zijn ze veel meer geschikt voor het frequente accelereren en vertragen. Een moderne versie kan de remenergie zelfs terug op de draad zetten. Bij mijn weten is Gent de enige stad waar ze een tijd geleden terug zijn ingevoerd.
Titel: Re: LPG mag weldra ondergronds
Bericht door: jozef op zaterdag 28 oktober 2006 - 00:04:21
Citaat van: BBB
Zonder zever, als er zo'n bus voorbij komt gereden dan voel ik een lichte irritatie op mijn luchtwegen (ik ben licht astmatisch) en die stank blijf ik ook een tiental seconden ruiken.

Dat wil ik graag geloven. Zeker als het een smalle straat is en de chauffeur vertrekt of versnelt.

De meeste van die bussen hebben een automatische versnellingsbak met een hydraulische koppelomvormer. De chauffeur geeft flink wat gas, de motor gaat behoorlijk in de toeren, en dan pas brengt de koppelomvormer de kracht geleidelijk aan over op de aandrijfwielen.

Nog niet zo lang geleden had De Lijn in Antwerpen 17 bussen die niet meer door de technische keuring geraakten. Bij gebrek aan budget om ze te vervangen, werd er bij wijze van uitzondering toegestaan dat ze nog 5 jaar mochten rijden. Onnodig te zeggen dat die bussen niet bepaald milieuvriendelijk waren.
Titel: Re: LPG mag weldra ondergronds
Bericht door: jozef op zaterdag 28 oktober 2006 - 00:07:04
Citaat van: JC
Of misschien terug de trolleybussen invoeren in de steden ?

Het probleem is dat trolleybussen, als de weg ergens versperd is (werken, ongeval, enz.), geen grote omweg kunnen maken ... ik heb een oom die vroeger nog in Brussel met de trolleybus gereden heeft, en volgens hem geraken ze niet verder dan 500 meter op de batterijen.
Titel: Re: LPG mag weldra ondergronds
Bericht door: JC op zaterdag 28 oktober 2006 - 13:03:49
Dat was inderdaad vroeger zo, maar nu hebben de trolleybussen ook een kleine diesel hulpmotor. Indertijd zijn de bussen van Gent die gemaakt werden bij Van Hool op eigen kracht naar Gent gereden.