Christophoros

Verkeersvragen en -discussies => Verkeersbeleid => Topic gestart door: Rafael op zondag 27 december 2009 - 22:58:01

Titel: Nieuw mobiliteitsplan voor veiliger verkeer
Bericht door: Rafael op zondag 27 december 2009 - 22:58:01
Titel: Re: Nieuw mobiliteitsplan voor veiliger verkeer
Bericht door: marc op zondag 27 december 2009 - 23:56:07
Wat kan je verwachten indien beslissingen worden genomen door bakkers, beenhouwers, schoenmakers...

Titel: Re: Nieuw mobiliteitsplan voor veiliger verkeer
Bericht door: Rafael op maandag 28 december 2009 - 00:18:03
Titel: Re: Nieuw mobiliteitsplan voor veiliger verkeer
Bericht door: marc op maandag 28 december 2009 - 01:47:39
Tja, ik kan het allemaal niet begrijpen. Ik denk ook dat het over een nader NL gaat dan dat ik ken, ofwel is dat daar fameus veranderd op 2-3 jaar. Ik kom er nog regelmatig,

Welk deel van Nederland men bezocht heeft is mij een raadsel? Ik kom ook vrij veel in Nederland. De snelheidsbeperking is aldaar 80 km/u waar hier de 70km/u geldig is. In Nederland worden de fietspaden achter de bomen en vangrails aangelegd. Alhier meestal voor de bomen. De verkeerslichten hebben ook de werking tot een vlotte verkeersdoorstroming.

Wat België betreft kan je blijven zeuren en geraak je heel eenvoudig niet uitgepraat. Verkeersverbeteringen die wij bekwamen vergden soms opnieuw een tussenkomst. Omdat men verkeerd plaatste of op een ondoordachte wijze. Indien men eerlijk zou toegeven weet men dat een afdwinbare snelheidsverlaging dikwijls aanleiding geeft tot meer ongevallen. In ons Belgisch systeem heeft men verschillende overheden met inspraak op de verkeersveiligheid. Eén departement met beslissingsrecht zou al het verschil kunnen maken.

Wat je bekomt tot verwijdering van gevaarlijke infrastructuur, wordt er 500 meter verder op een ander grondgebied terug gezaaid. De Belgische vicieuse cirkel en dweilen met de kraan open en vechtend tegen windmolens. 
Titel: Re: Nieuw mobiliteitsplan voor veiliger verkeer
Bericht door: jo op maandag 28 december 2009 - 02:13:29
 :-X
Titel: Re: Nieuw mobiliteitsplan voor veiliger verkeer
Bericht door: bibi585 op maandag 28 december 2009 - 04:47:28
Wat kan je verwachten indien beslissingen worden genomen door bakkers, ...

 :-X :-[ ;D
Titel: Re: Nieuw mobiliteitsplan voor veiliger verkeer
Bericht door: KV op maandag 28 december 2009 - 11:41:19
Het NL dat ik ken ziet er alleszins niet uit zoals ze hier zeggen.  Inderdaad, de zones 30 die ze daar hebben, daar heb je niks te zoeken tenzij het je eindbestemming is. Anders dan hier ...
Daar mag je nog 80 waar je hier 70 mag. 

Het zal hier nooit verbeteren, integendeel. De auto(mobilist) wordt hier gedemoniseerd en moet ten allen tijde ge-ambeteerd worden
Titel: Re: Nieuw mobiliteitsplan voor veiliger verkeer
Bericht door: marc op maandag 28 december 2009 - 15:24:45
De Matenstraat is een voorrangsweg dat de verbinding vormt tussen Niel en Aartselaar met gescheiden fietspaden. Vroeger een snelheidsbeperking van 70 km/u aangeduid door de verkeersborden C43. Sinds de welbekende invoering werd deze snelheidsbeperking terug gebracht tot 50km/u.

Sindsdien kennen we drie zware ongevallen. Het eerste te wijten aan voorrangsnegatie op een kruispunt. Laterale aanrijding met één dodelijk slachtoffer.

Het tweede ongeval: overdreven snelheid met stuurverliescontrole in een lichte bocht door lichte aanraking met betonnen randinfrastructuur. Personenwagen kwam op woning terecht. Twee dodelijke slachtoffers in het voertuig.

Het derde ongeval: overdreven snelheid en dronkenschap met inhaalmanoeuvre waarbij inhalend voertuig frontaal in aanrijding kwam met voertuig dat uit de tegenovergestelde rijrichting kwam. Eén dodelijk slachtoffer in het voertuig dat uit de tegenovergestelde rijrichting kwam.


Titel: Re: Nieuw mobiliteitsplan voor veiliger verkeer
Bericht door: Inazuma op maandag 28 december 2009 - 16:31:27
Sinds de welbekende invoering werd deze snelheidsbeperking terug gebracht tot 50km/u.

Het tweede ongeval: overdreven snelheid met stuurverliescontrole in een lichte bocht door lichte aanraking met betonnen randinfrastructuur.
Door de almaar verdergaande verlaging van de toegelaten snelheid komt men natuurlijk ook almaar sneller aan overdreven snelheid.
Dit is de manier waarop het verkeersbeleid in België (niet) werkt ...

Dan wat verkeersonveilige rommel vlak naast of op de weg neerpoten, en een banaliteit wordt een calamiteit ...
Titel: Re: Nieuw mobiliteitsplan voor veiliger verkeer
Bericht door: marc op maandag 28 december 2009 - 21:22:32
Citaat van: Inazuma
Door de almaar verdergaande verlaging van de toegelaten snelheid komt men natuurlijk ook almaar sneller aan overdreven snelheid.
Dit is de manier waarop het verkeersbeleid in België (niet) werkt ...

Dan wat verkeersonveilige rommel vlak naast of op de weg neerpoten, en een banaliteit wordt een calamiteit ...

Overdreven snelheid kan maar blijken uit het sporenbeeld en de analyse daarop, Inazuma. De schade en de uitlooptrajecten van de voertuigen na de aanrijding geven mee de nauwkeurigheid tot de berekening van de snelheid waarin het aanrijdingcontact plaats vond. Vandaar ook van belang het deftig en nauwkeurig sporenonderzoek. Bij gebrek aan correcte vaststellingen ging meermaals een ongevalonderzoek de mist in. Bv rechtlijnige sporen opgetekend, die nooit rechtlijnig konden geweest zijn. Wat betreft de schade aan een voertuig, daarvoor is de Energy Equivalent Speed van grote waarde. Die EES waarde spruit voort uit vergelijkbare crashtesten.

De veelgehoorde opmerking van ooggetuigen of omstaanders dat een voertuig heeft gevlogen dewelke in een aanrijding is betrokken, blijkt na onderzoek niet altijd met de waarheid te stroken. De zichtbare schade wordt maar al te dikwijls overschat met de werkelijk gereden snelheid op het ogenblik van het aanrijdingcontact. En dan zijn er nog grote verschillen op te merken met aanrijdingen op vaste hindernis, onvervormbare hindernissen, voertuigen van zelfde gewichtsklassen en voertuigen in een aanrijding met grote gewichtsverschillen.

Citaat van: Inazuma
Dan wat verkeersonveilige rommel vlak naast of op de weg neerpoten, en een banaliteit wordt een calamiteit ...

Daarvan hoeft niemand mij te overtuigen.

Wat kan je verwachten indien beslissingen worden genomen door bakkers, ...

 :-X :-[ ;D

Biggenruggen die bv aanleiding geven tot frontale aanrijdingen met dodelijke afloop. Om Bibi tegemoet te komen, deze langwerpige broden tot plaatsing zijn het beslissingsrecht van bakkers. ;) :P

Vangrails behoren tot het beslissingsrecht van slagers. Wegmarkeringen bij de schoenmakers. :'(

Ik verwijs even naar onderstaand ongeval van 7 september 2003. Duffel Beukheuvel. Voertuig in aanraking met biggenrug geplaatst aan de rechterzijde van de rijbaan opzichtens zijn rijrichting. Contact met biggenrug gaf aanleiding tot onmiddellijk verlies bandendruk onmiddellijk gevolgd door stuurverliescontrole. Voertuig kwam hierdoor gedeeltelijk terecht op rijstrook van tegenovergesteld richtingsverkeer. Aanrijding was hier onvermijdelijk. Door aanrijdingscontact kwam tegenpartij terecht in de voortuin van een woning. Alhier konden we enkel door lichte onoplettendheid van de bestuurder de aanwezige infrastructuur weerhouden tot het oorzakelijk verband met het ongeval. Twee zwaar en 1 licht gewonde. De biggenruggen werden geplaatst ter bescherming van een aanwezig tweerichtingsfietspad aan de rechter zijde van de rijbaan komende uit de rijrichting Koningshooikt rijrichting Duffel.







Titel: Re: Nieuw mobiliteitsplan voor veiliger verkeer
Bericht door: jo op maandag 28 december 2009 - 21:59:39
 :-X
Titel: Re: Nieuw mobiliteitsplan voor veiliger verkeer
Bericht door: diane op maandag 28 december 2009 - 23:19:45
In Schilde heeft de dokter mee gezorgd dat de treinbils bloembaken gaan verdwijnen.

Bizar, want eigenlijk is dit niet de taak van een arts. Wel voor belangenverenigingingen die de mond vol hebben over verbetering van de verkeersveiligheid. Maar van zodra dat zij gesponsord worden vanwege de overheid en er samenwerkingsverbanden erop nahouden, is het evident dat zij dienen tegemoet te komen aan de wensen van diezelfde overheid.

"OOGJES DICHT EN SNAVELTJE TOE...."

Het maakt voor die vereniging niet uit dat het ledenaantal in sterk dalende lijn gaat. Deze lidgelden waarvan de vereniging vroeger sterk afhankelijk was, worden nu opgevangen door gelden vanwege de overheid.

Het valt op en de kritieken worden hierover geuit door afhakende leden. Een ex lid spoedgevallenarts heeft daarover ook kort en bondig zijn mening gegeven. Daarmee komt het de verkeersveiligheid niet ten goede. Verkeersslachtoffers zijn van geen waarde. De vereniging verzoend zich en komt tegemoet voor de lakse mentaliteit van hun sponsor die netjes in de handen wrijft.

Dit noemt men dan ook...

"VOOR WAT, HOORT WAT..."
Titel: Re: Nieuw mobiliteitsplan voor veiliger verkeer
Bericht door: jo op dinsdag 29 december 2009 - 00:16:21
 :-X
Titel: Re: Nieuw mobiliteitsplan voor veiliger verkeer
Bericht door: diane op dinsdag 29 december 2009 - 00:54:10
Raar. Elders in een forum kreeg men gelijk en was het tot in de puntjes. Aanluitend op het veldwerk dat duidelijk is verdwenen en men niet meer scoort.
Titel: Re: Nieuw mobiliteitsplan voor veiliger verkeer
Bericht door: marc op dinsdag 29 december 2009 - 02:23:11
Citaat van: Inazuma
Dan wat verkeersonveilige rommel vlak naast of op de weg neerpoten, en een banaliteit wordt een calamiteit ...

Vervolg op biggenruggen:

Dodelijk verkersongeval te Zandhoven, Goormansstraat. Betreft de verbindingsbaan tussen Ringlaan Zandhoven en Pulderbos.

Personenwagen komende uit de rijrichting Pulderbos rijdende rijrichting Zandhoven. Ten opzichte zijn rijrichting aan de rechterzijde van de rijbaan biggenruggen. Kwam in aanraking met biggenrug rechtervoorwiel opzichtens zijn rijrichting, stuurverliescontrole waarbij het voertuig rechts achteraan uitbreekt en lateraal rechts dwars over de rijbaan verder schuift. Komt vervolgens terecht op het rijvak van tegenovergesteld richtingsverkeer en komt vervolgens in aanrijding met volumewagen rijdende richting Pulderbos.Ter plaatse troffen we beide voertuigen gedeeltelijk in de gracht naast de rijbaan richting Pulderbos. De bestuurder van personenwagen in het voertuig overleden. Om het juiste aanrijdingscontact te bepalen werden de voertuigen opnieuw samengesteld. Hieruit blijkt dat door de bestuurder van de volumewagen nog een poging werd ondernomen om een aanrijding te vermijden door uitwijken naar rechts.

De snelheid van de volumewagen werd bepaald tussen de 75 en 80km/u.

Citaat van: Diane
Bizar, want eigenlijk is dit niet de taak van een arts. Wel voor belangenverenigingingen die de mond vol hebben over verbetering van de verkeersveiligheid. Maar van zodra dat zij gesponsord worden vanwege de overheid en er samenwerkingsverbanden erop nahouden, is het evident dat zij dienen tegemoet te komen aan de wensen van diezelfde overheid.

"OOGJES DICHT EN SNAVELTJE TOE...."

Het maakt voor die vereniging niet uit dat het ledenaantal in sterk dalende lijn gaat. Deze lidgelden waarvan de vereniging vroeger sterk afhankelijk was, worden nu opgevangen door gelden vanwege de overheid.

Het valt op en de kritieken worden hierover geuit door afhakende leden. Een ex lid spoedgevallenarts heeft daarover ook kort en bondig zijn mening gegeven. Daarmee komt het de verkeersveiligheid niet ten goede. Verkeersslachtoffers zijn van geen waarde. De vereniging verzoend zich en komt tegemoet voor de lakse mentaliteit van hun sponsor die netjes in de handen wrijft.

Dit noemt men dan ook...

"VOOR WAT, HOORT WAT..."

Even verduidelijken:

Op 24.06.2003 een schrijven dat ik ontving uitgaande Gilbert Bossuyt, Vlaams Minister van Mobiliteit, openbare werken en Energie:

Citaat
Geachte heer,

Ik heb uw email van 17.06.2003 met zeer veel belangstelling gelezen. Gelieve in bijlage te willen vinden het schrijven dat ik aan de Administratie Wegen en verkeer heb overgemaakt.

Schrijven 24.06.2003 uitgaande de Minister aan AWV, via de Directeur Generaal Johan Vanderheyden, aan de heer Armand Rouffaert, Diensthoofd:

Citaat
Betreft gevaarlijke infrastructuur voor motorrijders:

In bijlage maak ik u een dossier over dat me werd bezorgd door MAG. Deze vzw maakt melding van het feit dat er meer en meer constructies (zie bijlagen foto's) opduiken die zeer gevaarlijk zijn. Het lijkt me dan ook logisch dat dergelijke infrastructuur niet meer wordt geplaatst. Er zijn zeker alternatieven voorhanden die minder motoronvriendelijk zijn.

Het lijkt me verder aangewezen dat de Administratie Wegen en Verkeer tijdens haar contacten met de gemeentelijke wegbeheerders, ze de gemeenten erop attent maakt dergelijke motoronvriendelijke infrastructuur niet meer te plaatsen.

Meer zelfs. De gemeenten werden verder in kennis gesteld door het BIVV over vermijdbare infrastructuur waarbij ik al mijn gegevens en foto's ter beschikking stelde. De brochure werd uitgegeven in april 2005. Niet op 1 april.  Nader bepaald verwijs ik naar pagina 44 en 45, biggenruggen: "Biggenruggen worden vooral aangebracht ter bescherming van de fietsers, als scheidingslijn tussen fietspad en rijbaan en ter bescherming van zachte bermen. Onoordeelkundig geplaatste biggenruggen geven aanleiding tot zware ongevallen. Ook voor fietsers zijn biggenruggen niet aangewezen: als zij met de pedalen de biggenruggen raken, kunnen ze vallen. De nadelen van biggenruggen lijken ons voor alle weggebruikers groter dan de voordelen.

http://www.bivv.be/dispatch.wcs?uri=713688365&action=viewStream&language=nl

Verder verwijzend naar het Vlaams Parlement: Vraag nr. 632 van 17 juni 2005 van de heer LUDWIG CALUWÉ

Citaat
Motorrijders – Schamp- en piramideblokken

Om de zwakke weggebruiker te beschermen tegen auto's en vrachtwagens worden fietspaden en bermen geregeld afgeschermd van de openbare weg door middel van betonnen structuren als bijvoorbeeld schamp- en piramideblokken.
Welk materiaal of welke vorm van structuur hiervoor gebruikt wordt, is afhankelijk van de willekeur van de bevoegde instantie op lokaal niveau. Zo verschilt de smaak van de lokale opdrachtgevers en ontstaat er een situatie die niet voor alle gebruikers van de openbare weg even veilig is. Vooral voor de motorrijder kunnen ze voor bijkomend gevaar zorgen en bij ongeval ergere letsels en een verhoogde kans op een dodelijke afloop betekenen. Het gevaar schuilt niet in de aanwezigheid van een beschermend obstakel voor fiets- en voetgangers, maar wel in de constructie ervan. De hoogte van het schampblok en de vorm ervan (bv. driehoekig met scherpe kanten en punt) bepalen of de situatie onveiliger wordt voor de motorrijder. Wanneer beschadigd vormen de schamp- en piramideblokken nog een groter gevaar, aangezien het oppervlak dan nog grilliger is. De vormgeving van de elementen naast de openbare weg zou dus zodanig moeten zijn dat in geval van contact de verwonding of schade niet wordt verhoogd.

1. Bestaat er een richtlijn waarin beschreven staat wat de kenmerken moeten zijn van deze betonnen structuren naast de openbare weg (welke hoogte, vormgeving, materiaal, onderhoud,...)?
2. Is het een streefdoel van de minister om te komen tot een eenvormig model dat door alle lokale besturen zal worden gebruikt?
3. Bestaan er voor de motorrijder veiliger alternatieven die het doel van de biggenruggen, schamp- en piramideblokken perfect kunnen
overnemen?

Antwoord

1. Voor allerhande weguitrustingen bestaan een aantal normen, waarvan sommige zelfs op Europees vlak tot stand gekomen zijn en die
daarna in nationale normen werden of worden omgezet. Andere dergelijke normen zullen ongetwijfeld nog volgen. Aanvullend hierop heeft het Vlaamse Gewest een dienstorder met aanvullende richtlijnen om op de gewestwegen de veiligheid van de motorrijders nog te verbeteren.
Het gaat in het bijzonder om:
– het vermijden van markeringen in de rijstroken, die ongunstig kunnen zijn voor motorrijders;
– extra uitrustingen (= bijkomende beschermplank) op bepaalde plaatsen en bij bepaalde types vangrails;
– het vermijden van discontinue boordstenen met scherpe hoeken die bij vallende motorrijders ernstige bijkomende kwetsuren kunnen
veroorzaken.
2. Het Vlaamse Gewest heeft voor heel wat aspecten van de weginfrastructuur een voorbeeldfunctie voor de lokale besturen.
Dit zal ook het geval zijn voor allerhande afschermende constructies. Zo ontwikkelt bijvoorbeeld de Vlaamse overheid een richtlijn voor de optimale toepassing (afhankelijk van de soort plaats en omstandigheden) van de verschillende prestatieniveaus van deze afschermende constructies (vangrails en veiligheidsstootbanden).
Dit kan een belangrijke inspiratiebron zijn voor de lokale besturen.
3. Biggenruggen en piramideblokken worden weinig of niet gebruikt op gewestwegen. Biggenruggen die in de praktijk op verschillende
soorten wegen zijn ingeplant, hebben vaak afgeronde koppen, waardoor ze voor motorrijders al veel minder gevaarlijk zijn. Voor de zogenaamde
schampboorden is er nu de Europese norm die zal toegepast worden en waarvoor bij enkele types zelfs nog extra uitrustingen worden
voorzien voor motorrijders. Een aantal afschermende constructies die overeenstemmen met deze Europese norm, zijn zelfs zonder meer veilig
voor de motorrijders. Bij de keuze van het type zal ook de veiligheid van de motorrijders mee in overweging genomen worden.uiker te beschermen tegen auto's en vrachtwagens worden fietspaden en bermen geregeld afgeschermd van de openbare weg door middel van betonnen structuren als bijvoorbeeld schamp- en piramideblokken. Welk materiaal of welke vorm van structuur hiervoor gebruikt


Op 2 mei 2007, Bron 2fast4u:

Citaat
Biggenruggen
 
Zopas ben ik op de hoogte gebracht dat in onze gemeente langs een relatef drukke baan een nieuw fietspad wordt aangelegd waarbij ter hoogte van enkele rijen woonhuizen de weg voor het autoverkeer met dit fietspad zal gescheiden worden door biggenruggen.

Zowel burgemeester als politiecommisaris ( een motard notabene ) antwoorden op mijn vraag niet bekend dat deze vorm van afscheiding een gevaar betekent voor fietsers en motorrijders.

Kent er iemand linken naar deze problematiek en heeft iemand weet van alternatieven ?

http://www.2fast4u.be/forums/printthread.php?t=12656&pp=40

Bij deze heeft Diane gelijk met haar visie:

"OOGJES DICHT EN SNAVELTJE TOE...."

Het veld blijft leeg om te scoren waardoor de bal niet kan aangereikt worden om doelgericht geplaatst te worden. De ongecontroleerde trap naar de weggebruikers  en leden, maar een veld open tot ontvangsten dat bijgevolg de verkeersveiligheid niet dient. En zo blijkt.





 

 

Titel: Re: Nieuw mobiliteitsplan voor veiliger verkeer
Bericht door: marc op dinsdag 29 december 2009 - 04:56:04
Het NL dat ik ken ziet er alleszins niet uit zoals ze hier zeggen.  Inderdaad, de zones 30 die ze daar hebben, daar heb je niks te zoeken tenzij het je eindbestemming is. Anders dan hier ...
Daar mag je nog 80 waar je hier 70 mag. 

Het zal hier nooit verbeteren, integendeel. De auto(mobilist) wordt hier gedemoniseerd en moet ten allen tijde ge-ambeteerd worden

Bij nieuwe wegbedekking in Nederland worden bestuurders daarvan gewaarschuwd door verkeersborden "Nieuw Wegdek, langere remweg". Niet? Ik dacht dat Duitsland ook zijn weggebruikers hiervoor waarschuwde.

Het volgende even onder de aandacht brengen. Ik ben op zoek naar de foto's maar vind ze niet onmiddellijk terug.

Dat de stroefheid van het wegdek een belangrijke invloed heeft op het ontstaan van ongevallen, hoeft echter geen betoog. Een ongeval deed zich voor in de volgende omstandigheden.

Terwijl een vrachtwagen een kruising naderde is een andere automobilist vanaf een zijstraat met relatief lage snelheid voor de vrachtwagen gaan rijden. Om een aanrijding te vermijden heeft de vrachtwagenbestuurder krachtig geremd. Daarbij blokkeerden de wielen van de vrachtwagen, kwam in een slip terecht waarbij het voertuig op de kruising tegen een verhoogde middenberm terechtkwam en daarbij kantelde.

Uit het verder onderzoek werd duidelijk dat bij dit ongeval de stroefheidseigenschappen van de weg een belangrijke rol hebben gespeeld. Het wegdek was 10 weken voor het ongeval vernieuwd en bestond uit steenmastiek-asfalt. Uit remproeven met een vrachtwagen werd duidelijk dat bij relatief krachtig remmen op het betreffende weggedeelte niet alleen de voorwielen maar ook de achterwielen blokkeerden. Met als gevolg dat het voertuig meteen uit koers raakte.

Ondanks het feit dat het voertuig was voorzien van een automatische lastafhankelijke remkrachtregeling ALR waarvan bij controle bleek dat het systeem naar behoren functioneerde en correct was afgesteld. Het vermoeden dat de deklaag van het betreffende weggedeelte relatief weinig grip bood aan blokkerende wielen werd bevestigd doordat het tijdens de remproeven abnormaal lang duurde voordat de wielen weer begonnen draaien nadat de bedieningskracht op het rempedaal werd verminderd. Dat fenomeen heeft zich volgens de vrachtwagenbestuurder ook bij het ongeval voorgedaan. Zijn toelichtingen kwamen er ook op neer dat hij de rem heeft “losgelaten” toen hij merkte dat de wielen blokkeerden, doch zonder enig effect.

Bij verdere remproeven op een ander wegdek blokeerden enkel de voorwielen waarbij het voertuig niet uit koers raakte.

De ondoeltreffende stroefheid van het wegdek doet zich ook voor op de A12 te Antwerpen - Wilrijk rijrichting Brussel en de Jan De Vostunnel rr Brussel. Op de A12 net voor de tunnel rr Boom / Brussel werd de stroefheid aangepakt door middel van....Onbemande camera net voor de tunnel met een snelheidsbeperking van 90km/u.
Titel: Re: Nieuw mobiliteitsplan voor veiliger verkeer
Bericht door: KV op dinsdag 29 december 2009 - 09:59:17
Dat is zoals Hillary tegen Obama riep : ‘Als je niet tegen de hitte kunt, moet je uit de keuken blijven.'
Natuurlijk dat een belangenvereniging met de overheid in zee wil, dan kunnen ze nog iets bereiken.
Hoe wil je er een project doorduwen als je enkel vanaf de zijlijn kunt roepen?  Je moet op het veld staan om te scoren.
En wat bereiken ze dan ?  Uitgezonderd een compleet verkloot wegennet en zwakke weggebruikers die nog niet eens de basisregels van verkeersveiligheid kennen/respecteren
Om er maar 1 te noemen: links van de weg lopen als er geen voetpad ter beschikking is bvb
Titel: Re: Nieuw mobiliteitsplan voor veiliger verkeer
Bericht door: jozef op dinsdag 29 december 2009 - 14:06:44
Natuurlijk dat een belangenvereniging met de overheid in zee wil, dan kunnen ze nog iets bereiken.

Dan kunnen ze juist niets bereiken. Want dan mogen ze geen kritiek op de overheid uiten om hun belangen te verdedigen.

Citaat
Hoe wil je er een project doorduwen als je enkel vanaf de zijlijn kunt roepen?  Je moet op het veld staan om te scoren.

Als de lomperikken die moeten op het veld staan en scoren, geen frieten in hun oren zouden steken, zodat ze de goede raad zouden horen die hen vanaf de zijlijn toegeroepen wordt, dan zouden ze ook nog scoren.
Titel: Re: Nieuw mobiliteitsplan voor veiliger verkeer
Bericht door: Inazuma op dinsdag 29 december 2009 - 16:46:22
De ondoeltreffende stroefheid van het wegdek doet zich ook voor op de A12 te Antwerpen - Wilrijk rijrichting Brussel en de Jan De Vostunnel rr Brussel. Op de A12 net voor de tunnel rr Boom / Brussel werd de stroefheid aangepakt door middel van....Onbemande camera net voor de tunnel met een snelheidsbeperking van 90km/u.
En op de Antwerpse Ring, knooppunt Haven in de beruchte Indaver bocht.
Eenzijdig (rechts) werd de wegbedekking vernieuwd, een snelheidsbeperking tot 70 km/u neergepoot in een situatie waarin C43s nadrukkelijk verboden zijn, en dan een flitscamera neergepoot.
Titel: Re: Nieuw mobiliteitsplan voor veiliger verkeer
Bericht door: Jari op dinsdag 29 december 2009 - 16:53:21
Op de A12 net voor de tunnel rr Boom / Brussel werd de stroefheid aangepakt door middel van....Onbemande camera net voor de tunnel met een snelheidsbeperking van 90km/u.
Is dat zo? Ik dacht dat dat zo was en heb daar eens op gelet, maar het is me nooit opgevallen. Of zou het kunnen dat het daar niet altijd 90 is? Ik moet er sebiet passeren en ga er nog eens op letten.
Titel: Re: Nieuw mobiliteitsplan voor veiliger verkeer
Bericht door: jo op dinsdag 29 december 2009 - 18:08:26
 :-X
Titel: Re: Nieuw mobiliteitsplan voor veiliger verkeer
Bericht door: jo op dinsdag 29 december 2009 - 18:10:43
 :-X
Titel: Re: Nieuw mobiliteitsplan voor veiliger verkeer
Bericht door: diane op dinsdag 29 december 2009 - 21:03:13
Citaat van: Jozef
Dan kunnen ze juist niets bereiken. Want dan mogen ze geen kritiek op de overheid uiten om hun belangen te verdedigen.

Men heeft juist de pers nodig om wantoestanden aan te klagen. En de overheid naar de mond praten en verzoenend op treden betekent "de storm zal wel luwen". En als de storm luwt, komt het voorstel tot samenwerking op een sluwe wijze. Niet ten dienste van de verkeersveiligheid. Maar zwijggeld waaruit de persoonlijke verrijkingen voorvloeien. Vroeger in een bepaalde vereniging wisten we te veel. Op het laatst werden we aan de leiband gehouden om zo min mogelijk de verkeersvuiligheid aan te kaarten. De screenings en de scholenprojecten kwamen daardoor op een bijzonder slappe koord.
Titel: Re: Nieuw mobiliteitsplan voor veiliger verkeer
Bericht door: Rafael op woensdag 30 december 2009 - 12:47:59
Titel: Re: Nieuw mobiliteitsplan voor veiliger verkeer
Bericht door: diane op woensdag 30 december 2009 - 23:42:23
Men heeft juist de pers nodig om wantoestanden aan te klagen.

Wringt daar het schoentje al niet Diane? De pers huilt zelf al mee met de overheid...

Het is zo Rafaël, dat we dikwijls zelf gecontacteerd werden door de pers die ons een wantoestand meedeelden.  Mensen met klachten naar ons doorstuurden ivm ongevallen. Nabestaanden soms werden geadviseerd om ons te contacteren. Maar er waren er ook die meehuilden met deoverheid. Dat heb je ook zelf snel door.

Toch even een stukje dat ons mocht toekomen vanwege iemand die bij de pers werkt . Oordeel zelf maar...

Citaat
Ik denk inderdaad, als ge zoals U, ijvert voor
verkeersveiligheid, dat je moet opboksen tegen vele
muren, vele instanties die schermen met allerlei
wetten of doelstellingen op lange termijn, en al dieje
zever.

Wat gij altijd centraal hebt geplaatst, aldus zover ik
het weet, is dat het hier om mensen gaat, zo heb ik je
toch steeds ervaren, en dat elke overleden persoon, er
één teveel is. Iets wat je niet meer opmerkt, als je
de krant leest, ook ik niet!, Het is gewoon dagelijkse
kost geworden. Verschrikkelijk. Ons verkeer is
moordend, heb je 100% gelijk in, en kost ongelofelijk
veel levens. Een regelrecht drama in onze maatschappij
en in de Vlaamse en Waalse gezinnen.

Ik bewonder je dan ook, behalve natuurlijk je
sympathieke en warme uitstraling, op het feit dat je
je inzet, onvermoeibaar, voor deze  materie, en blijft
ijveren voor meer veiligheid. Zulke personen hebben we
nodig, die nooit opgeven, en gebeten zijn. Het is ook,
volgens mij Marc, een factor van geluk in je leven.
Hoe zwaar je het ook hebt, je hebt een ideaal, en doet
iets. Veel mensen spreken met woorden, Marc spreekt en
doet er iets aan.

Je weet het, ik heb veel sympathie voor U, en bent een
van de weinigen die ik van mijn korte journalistieke
periode, zal onthouden.



Titel: Re: Nieuw mobiliteitsplan voor veiliger verkeer
Bericht door: marc op donderdag 31 december 2009 - 17:33:52
Citaat van: Jari
Is dat zo? Ik dacht dat dat zo was en heb daar eens op gelet, maar het is me nooit opgevallen. Of zou het kunnen dat het daar niet altijd 90 is? Ik moet er sebiet passeren en ga er nog eens op letten.

Wanneer u van de ring komt en de rijrichting Wilrijk Atlas Copco volgt, voorbij de uitrit Wilrijk (Crest Hotel) zal u een verkeersbord C43 opmerken met max 90km/u. Net voor de tunnel (20 m ?) hebt u aan de linker zijde een onbemande camera staan.
Titel: Re: Nieuw mobiliteitsplan voor veiliger verkeer
Bericht door: marc op donderdag 31 december 2009 - 18:34:28
Nog in Duffel op de Beukheuvel een eenzijdig ongeval door aanraking met een wit Frans brood.

(http://img197.imageshack.us/img197/5824/vkoduffel1.jpg)

Blijbaar brengen biggenruggen niet voldoende ongevallen teweeg zodat men in Dendermonde besliste om deze biggenruggen te plaatsen in het midden van de rijbaan op een doorlopende witte streep dat de scheiding vormt tussen twee rijstroken. Alhier in een schoolomgeving.

(http://img137.imageshack.us/img137/8479/dendem1.jpg)

(http://img683.imageshack.us/img683/9944/dendem2.jpg)




Titel: Re: Nieuw mobiliteitsplan voor veiliger verkeer
Bericht door: sniper op vrijdag 01 januari 2010 - 03:12:26
Blijbaar brengen biggenruggen niet voldoende ongevallen teweeg zodat men in Dendermonde besliste om deze biggenruggen te plaatsen in het midden van de rijbaan op een doorlopende witte streep dat de scheiding vormt tussen twee rijstroken. Alhier in een schoolomgeving.
die vind je in brugge ook
hoeft zelfs geen schoolomgeving te zijn
Titel: Re: Nieuw mobiliteitsplan voor veiliger verkeer
Bericht door: Inazuma op vrijdag 01 januari 2010 - 19:46:07
Blijbaar brengen biggenruggen niet voldoende ongevallen teweeg zodat men in Dendermonde besliste om deze biggenruggen te plaatsen in het midden van de rijbaan op een doorlopende witte streep dat de scheiding vormt tussen twee rijstroken. Alhier in een schoolomgeving.

(http://img683.imageshack.us/img683/9944/dendem2.jpg)

Blijkbaar realiseert men zich hierbij niet dat door het niet meeschilderen van de deze levensgevaarlijke biggenruggen, de doorlopende witte streep een onderbroken streep is geworden, met alle gevolgen van dien ...
Titel: Re: Nieuw mobiliteitsplan voor veiliger verkeer
Bericht door: Michel op maandag 04 januari 2010 - 14:14:38
Wat zogezegd "snelheidsremmende obstakels" zo kunnen medeveroorzaken en verergeren, of deel 2 Pecq N50:
onverlichte, zonder extra verlichte bakens aangebrachte middeneilanden (îlots) ...

Half jaar geleden voor die 4 doden in Pecq, dezelfde weg -N50 of Kortrijkse Steenweg-, 1 zwaargewonde in Pecq vermoedelijk ook verrast door (medeoorzaak) nieuw aangelegde middenplateau of die gevaarlijke ondingen, met duidelijke foto deze keer:
´t zal wel van dezelfde aannemer zijn, want ze zijn identiek als ik in het VTM-nieuws gezien heb, bij de plaats van de 4 doden liepen die middeneilanden nog veel smaller en verder uit, en eens men aan de verkeerde kant zit en terug naar rechts moet... veel snelheid is daarvoor niet nodig om op een tegenligger of geparkeerde auto´s te botsen, gelukkig nergens voetgangers op dat late uur....

Citaat
http://mouscron.nordeclair.be/regions/mouscron/2009-06-15/pecq-mouscronnois-etat-critique-708649.shtml

Pecq: un Mouscronnois dans un état critique
publié le 15/06/2009 à 06h11
(http://mouscron.nordeclair.be/zc/thumb300x200/mediastore/_2009/juin/hermes/ID3826665_pecqweb_H1W9FQ_0.JPG.jpg)
L’ilôt heurté par le jeune Mouscronnois

Pierre Vandermeersch, un jeune Mouscronnois de 27 ans, a été victime d’un accident de la route, dimanche matin à Pecq. Hier, son état était jugé critique.

Rédaction en ligne

Vers 5h, Pierre Vandermeersch, domicilié rue Guillaume Vanzeveren à Mouscron, roulait en direction de Tournai, sur la RN50. Il était seul à bord de sa voiture. Dans la traversée de Pecq, après le feu rouge de la place, il s’est engagé dans la rue de Tournai. Là, il aurait été surpris par un îlot installé au centre de la chaussée et perdu le contrôle de son véhicule. Celui-ci a terminé sa course contre deux voitures en stationnement. Pierre Vandermeersch a été secouru par le SMUR de Tournai et transporté dans un état critique à la clinique de la Dorcas.
Foto beschadigde voertuigen:
http://www.actu24.be/article/pecq_7740_accident_grave_a_la_rue_de_tournai/305191.aspx

Deel 1 Pecq : 4 doden en 1 zwaargewonde:
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1048682/2010/01/02/Vier-doden-bij-zwaar-verkeersongeval-in-Pecq.dhtml
of
Citaat
http://www.lavoixdunord.fr/actualite/L_info_en_continu/Region/2010/01/02/article_pecq-b-deux-jeunes-nordistes-tu-eacute-e.shtml
(http://www.lavoixdunord.fr/stories/thumb460x00/mediastore/VDN/Region/A2010/M01/_100201-4-morts-la-bush.jpg)

... Selon un témoin, le véhicule roulait plus vite que la vitesse autorisée sur cette portion de route mal éclairée, comme l'a reconnu le maire de Pecq. Une route multipliant en outre plusieurs îlots afin de réduire la vitesse et peu visibles le soir.
Voulant dépasser une voiture qui le précédait, le conducteur de Pecq n'a pas pu éviter un 4x4 venant en sens inverse. Le choc frontal a tué le conducteur sur le coup et les trois jeunes filles qui se trouvaient à bord. L'une d'entre elles habitait à Flines-lès-Mortagne, commune située dans le canton de Saint-Amand-les-Eaux, près de Valenciennes. Elle allait avoir 20 ans.
Lichte Toyota met 5 personen frontaal op "zware" VW Touareg...

Waalse krant (dezelfde foto):
Citaat
http://www.laprovince.be/regions/mons/2010-01-02/hainaut-4-jeunes-perdent-la-vie-a-pecq-751369.shtml
... Lors de cette manoeuvre, la Toyota a roulé à gauche afin d’éviter les îlots placés au centre de la route. La Toyota est entrée en collision quasi-frontale avec un 4x4 VW Touareg qui venait en sens inverse”, a expliqué le substitut du procureur du roi de Tournai, Frédéric Bariseau.

Citaat van: Michel
vanuit topic http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,1356.msg20591.html#msg20591 naar hier gehaald.

4 doden en 1 zwaargewonde in Pecq, heb juist het VTM-nieuws gezien, de persoon die schuin tegenover het "nieuw gecreëerd" zwart verkeerspunt woont, zei: " sinds dat ze hier de weg verandert hebben gebeuren hier regelmatig zware ongevallen..., toen de weg nog niet verandert was gebeurde er hier niets...

VTM liet de brede rijbaan zien (daar 3 rijstroken breed) waar ze licht verhoogde 10-12 cm platte verkeersgeleiders  in de vorm van een zeer smal-plateau (wat breder als een biggenrug) uitlopend in breder middeneiland als verkeersplateau aangelegd hebben, om het verkeer voor te sorteren dat links afdraait op dat punt.
Zonder zichtbare -eigen- verlichting, of plastieke verlichte middenbaken als richtpunt, en aan de kleur (VTM-reportage/overdag) was het ook amper te onderscheiden van de kleur van het wegdek (overdag).

Een inhaler (volgens VTM-nieuws is de snelheid daar 70 kmh, 50 kmh volgens HLN.be) wou blijkbaar terug naar rechts maar daar lag die verhoogde middengeleider... controle over het stuur... frontaal op stevige tegenligger...

Nog wat gegoogled op N50 Pecq enz... het stopt niet, dezelfde weg middeneiland... 1 jonge vrouw 20 j frontaal... dood, ook ´s nachts:
3 weken geleden:  
Deel 3 N50 Pecq:
Citaat
http://mouscron.nordeclair.be/regions/mouscron/2009-12-12/pecq-une-fille-de-20-ans-tuee-dans-un-accident-747078.shtml
Pecq: une fille de 20 ans tuée dans un accident

publié le 12/12/2009 à 17h15
(http://mouscron.nordeclair.be/zc/thumb300x200/mediastore/_2009/decembre/hermes/ID4453248_netph_H26L7N_0.JPG.jpg)
La victime avait 20 ans. B.L.

Une jeune femme de 20 ans a perdu la vie dans un accident de la route survenu samedi vers 6h à Pecq, le long de la route nationale traversant le village. La voiture a dévié de sa course dans la chaussée de Courtrai avant de partir en embardée...

Rédaction en ligne

La voiture s’est retrouvée sur un îlot plat dressé au milieu de la chaussée et a terminé sa course contre un poteau. A l’arrivée des premiers secours, un des occupants de la voiture était déjà décédé. Il s’agit d’une jeune fille âgée de 20 ans. Une seconde personne a été grièvement blessée et hospitalisée à Tournai.

Dit MOET toch alles een vervolg krijgen, ik tel door of medegevolg/-oorzaak dezelfde (onverlichte, slecht zichtbare) middeneilanden of îlots 5 doden, minstens 1 zwaargewonde, en andere gewonden en dit op een 1/2 jaar... op dezelfde weg. Amai. ...kzal stoppen met googlen...

en wat zien we vandaag, de Waalse pers doet zijn job:
Citaat
http://centre.lanouvellegazette.be/regions/mouscron/2010-01-03/pecq-mieux-eclairer-les-ilots-centraux-751399.shtml

Pecq: “ Mieux éclairer les îlots centraux ”

publié le 04/01/2010 à 14h20

(http://centre.lanouvellegazette.be/zc/thumb300x200/mediastore/_2010/janvier/hermes/ID4518293_ilot_H27JHH_0.JPG.jpg)   (http://img683.imageshack.us/img683/9944/dendem2.jpg)
Les îlots étaient censés apporter davantage de sécurité... B.libert       foto biggenruggen -van Marc-  om te vergelijken


Les habitants du centre de Pecq n’en doutent pas. Si les autorités ne font rien, il y aura encore de nombreux accidents mortels sur la route nationale 50. En cause: ces îlots destinés à réduire les vitesse mais qui provoquent eux-mêmes des accidents

quentin miniscloux

Le drame qui est survenu dans la nuit de vendredi à samedi n’étonne pas les riverains. “ Toutes les semaines, il se passe quelque chose avec ces îlots”, explique Jean-Jacques Debrauwere, dont la maison a déjà été percutée par une voiture à cause de ces aménagements. C’était il y a deux ans. “ La voiture s’était retrouvée en plein milieu de la cuisine. Il y avait du brouillard et le conducteur n’a pas vu cette berme centrale. ”

La visibilité est un réel problème sur cette route. Dans le centre de Pecq, les îlots sont éclairés mais à l’entrée du village, ce n’est pas le cas.

“ Il faudrait mieux les signaler car on ne les voit pas. Et quand il neige, c’est encore pire. Même nous qui sommes habitués, nous devons faire attention. Mais en plus du problème d’éclairage, il y a aussi la vitesse qui joue un rôle déterminant. ”

Quand on rentre dans Pecq, la vitesse est limitée à 50 km/h. Quand on en sort, on peut se permettre de rouler à 70 à l’heure. “ Mais il y a beaucoup trop d’excès de vitesse. En journée, ça peut encore aller. C’est en soirée que les voitures ignorent les limitations. Qu’ils mettent un radar.”   ;D

“ Les enlever au bulldozer ”

Pourtant, Jean-Pierre Vandenbos du Comité des riverains pour la sécurité dans la commune, a écrit aux bourgmestres de Pecq et de Tournai pour trouver une solution au problème.“ Le comité est à l’origine des’tourne à gauche’. Ces grandes flèches devaient aider les gens à se situer. Mais quand on a mis les îlots pour épouser la forme des’tourne à gauche’, on a déplacé le problème. À la base, nous voulions plus de sécurité, mais les bermes provoquent un autre danger. C’est la raison pour laquelle nous avons écrit aux bourgmestres. Il faudrait soit les supprimer, soit mieux les éclairer. ”

Le fils  de M. Debrauwere hausse le ton: “ Si personne ne bouge, nous louerons des bulldozers pour tout démolir. En une soirée, le tour sera joué. Justin Favier est un ami. Je ne voudrais pas que d’autres de mes proches soient mis en danger pour des îlots mal éclairés. ”

Allez, weer goed voor de statistieken en dat op enkele kilometers weg...  >:(
Nu stop ik met googlen...  :-X

Trouwens, dat laatste bericht kwam net uit; ( vooral het dieptezicht op de foto is al veelzeggend)
... "ge" rijdt het verlichte Pecq uit van 50 naar 70... geen huis meer te zien... andere verlichting of geen... even verder -na kp- wslk 90 kmh;
ge haalt in op die "uitnodigende brede" weg en "ge" wilt terug invoegen... en plots die grijze onverlichte ondingen die pas aangelegd zijn... niet verlicht... niet aangeduid...  als men wil inhalen en inhaalt kijkt men toch meestal of er tegenliggers zijn de langzame (brede) auto voor je gaat die ondingen zeker verbergen, en zal je (kruislichten) meestal niet rechttijdig opmerken...

Opgelet voor middeneilanden in een comic (maar dan wel verlichte/zichtbare middeneilanden):
Les Îlots Centraux :  http://www.acem.eu/cartoon/neweps/ep9/Nr09-FR-ACEM-online.pdf (http://www.acem.eu/cartoon/neweps/ep9/Nr09-FR-ACEM-online.pdf)

 - - -  - - -  -   -   -    - - - - - - - -  --   -   -  -   - --   -  - - -   --

Even snel de breedte van die ondingen checken met de plaatsingsvoorwaarden... afmetingen:
Iemand een vaag idee waar die smalle middengeleidersplateau´s (foto hierboven) onder vallen ?
Citaat
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=29&node=bijl2
2.3. Toegestane toleranties bij de realisatie van de verschillende types van verkeersplateaus.
op de lengte (S) van de op- of afrit : + 5 %.
op de lengte (P) van het bovenvlak : geen tolerantie op de minimumafmeting.
op de hoogte van de op- of afrit : + 2 cm voor een individueel meetpunt.
                                               + 1 cm voor het gemiddelde van het lengteprofiel.
de beginrand (A) : 0,5 cm maximum.
Nu de vraag nog of daar de nodige borden stonden... en de rest... ???
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=29&node=art1-11#art1
In elk geval zijn daar artikels genoeg te vinden die deze ondingen als onreglementair kunnen verklaren... maar aangezien de meeste onreglementair aangelegd zijn, of nog niet aangepast zijn...  :-X  >:(
Beter nieuw topic openen voor deze verdere discussie.
  - -  -      ----    -      -       - ----------------------------------------
Titel: Re: Nieuw mobiliteitsplan voor veiliger verkeer
Bericht door: marc op maandag 04 januari 2010 - 23:59:43
Citaat van: Michel
Iemand een vaag idee waar die smalle middengeleidersplateau´s (foto hierboven) onder vallen ?

Michel,

Het KB van 3 oktober 1998, gewijzigd bij KB van 9 mei 1998, en de bijlagen 1 en 2 geven de technische voorschriften weer waaraan de verhoogde inrichtingen moeten voldoen. Het gaat hier over verkeersdrempels en verkeersplateaus. De vorm, de afmetingen en de mogelijke markeringen werden hierin vastgelegd.

Een ministeriële omzendbrief van 3 mei 2002 geeft hierover bijkomende toelichting en beschrijft ook de rijbaankussens. Al deze verhoogde inrichtingen zijn bedoeld om tegen slechts 30 km/u te worden overreden.

Het dienstorder LIN/AWV 2002/9 van november 2002 geeft nadere toelichting over de soorten plaatsen en de omstandigheden waar deze verhoogde inrichtingen mogen gerealiseerd worden en hoe ze dienen gesignaleerd te worden. Bovendien worden er ook “lokale verhogingen” omschreven die bedoeld zijn als ondersteuning van een snelheidsbeperking tot 50 km/u.

Citaat van: Michel
Beter nieuw topic openen voor deze verdere discussie.

In deze topic kunnen we verder aantonen tot welke schade en gevolgen gevaarlijke infrastructuur kan leiden. Aansluitend welke verbeteringen wij toen bekwamen na onderzoek van ernstige en dodelijke ongevallen. Verder heb veel zin en de moed terug gevonden om op het terrein te komen, o.a. na het lezen van "verkeersvriendelijk Pecq". Het ontbreekt alleen aan haar akkoord en medewerking vanwege Diane.

De familieleden van de slachtoffers zouden al onmiddelijk bewarend beslag kunnen laten uitvoeren op het voertuig voor onderzoek. Men hoeft zich niet neer te leggen bij de beslissing van het parket. En zoals vroeger meermaals bleek, dat de vaststellingen zeker niet altijd naar juistheid behoorden.

Ik vraag even ieders aandacht naar afgetekende sporen op het wegdek bij alle ongevallen die ik weergeef of heb weergegeven. Om daar later in deze topic op terug te komen.     
Titel: Re: Nieuw mobiliteitsplan voor veiliger verkeer
Bericht door: Inazuma op dinsdag 05 januari 2010 - 00:25:49
Iemand een vaag idee waar die smalle middengeleidersplateau´s (foto hierboven) onder vallen ?

Verkeersgeleiders.
Nullement réglementé ...

 2.43.   "Verkeersgeleider" : een inrichting die op de rijbaan is aangebracht en die bestemd is om het voertuigenverkeer te kanaliseren;
de verkeersgeleider bestaat uit een wegmarkering, ofwel uit een verhoging op de rijbaan, ofwel uit beide elementen samen.

Hiervoor bestaat geen enkele vormvereiste.
Niet naar de aard van de verkeersgeleider, niet naar signalisatie ervan (bestaat geen gevaarbord voor).
De plaatsingsvoorwaarden de breedte van een witte doorlopende streep errond, maar de definitie verplicht die niet, dus is de streep uiteindelijk slechts een optie.

Als men dit beschouwt als een verkeersbelemmering, moet het ook zo gesignaleerd worden.
http://wegcode.be/wet.php?wet=60&node=hfst2
Alleen aanziet men deze dodelijke inrichtingen zelden of nooit als een verkeersbelemmering ... er is trouwens ook niet bepaald wat dat dan weer is.

Alleen als ze de rijbaan versmallen ter breedte van een rijstrook, dient dit verplicht aangegeven te worden.
Pas vanaf 1m mag een versmalling aangegeven worden.
http://wegcode.be/wet.php?wet=11&node=art7#7.3
Titel: Re: Nieuw mobiliteitsplan voor veiliger verkeer
Bericht door: Inazuma op dinsdag 05 januari 2010 - 00:34:50
Het KB van 3 oktober 1998, gewijzigd bij KB van 9 mei 1998, en de bijlagen 1 en 2 geven de technische voorschriften weer waaraan de verhoogde inrichtingen moeten voldoen. Het gaat hier over verkeersdrempels en verkeersplateaus. De vorm, de afmetingen en de mogelijke markeringen werden hierin vastgelegd.
Dit zijn geen verhoogde inrichtingen in de zin van dat KB of de omzendbrief, maar verkeersgeleiders.


Overigens is dit weer een staaltje belabberd wetgevend werk ...
KB verhoogde inrichtingen :
http://wegcode.be/wet.php?wet=29&node=art1-11
Artikel 1

De verhoogde inrichtingen op de openbare weg, bedoeld in artikel 22ter van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 9 oktober 1998, mogen slechts bestaan uit :

    * hetzij een verhoging in de vorm van een sinuslijn, hierna te noemen «verkeersdrempel» en die moet beantwoorden aan de technische voorschriften gegeven in bijlage 1 tot dit besluit;

    * hetzij een vlakke verhoging waarvan het lengteprofiel trapezoïdaal is, met schuin afgewerkte hellingen, sinusoïdaal of vlak, hierna te noemen «verkeersplateau» en die moet beantwoorden aan de technische voorschriften gegeven in bijlage 2 tot dit besluit.
      In bijzondere omstandigheden kan het verkeersplateau slechts één helling hebben.

In een rondzendbrief, wordt dan ineens een derde vorm van dergelijke inrichting aangebracht, nl. de rijbaankussens.
Terwijl die rondzendbrief net het KB moet helpen uitleggen, veegt die Art 1 gewoon onder de mat ...

Citaat
Het dienstorder LIN/AWV 2002/9 van november 2002
Heb je daar een kopietje van, Marc ?
Titel: Re: Nieuw mobiliteitsplan voor veiliger verkeer
Bericht door: marc op dinsdag 05 januari 2010 - 00:46:11
Citaat
Het dienstorder LIN/AWV 2002/9 van november 2002

Citaat van: Inazuma
Heb je daar een kopietje van, Marc ?

Zal morgen opzoeken en doorzenden, Inazuma.
Titel: Re: Nieuw mobiliteitsplan voor veiliger verkeer
Bericht door: bibi585 op dinsdag 05 januari 2010 - 03:57:41
Zoals ik elders reeds zei.
Ik heb dat daar al altijd een dodenweg geweten.
Titel: Re: Nieuw mobiliteitsplan voor veiliger verkeer
Bericht door: Michel op dinsdag 05 januari 2010 - 14:26:07
Iemand een vaag idee waar die smalle middengeleidersplateau´s (foto hierboven) onder vallen ?

Verkeersgeleiders.
Nullement réglementé ...

 2.43.   "Verkeersgeleider" : een inrichting die op de rijbaan is aangebracht en die bestemd is om het voertuigenverkeer te kanaliseren;
de verkeersgeleider bestaat uit een wegmarkering, ofwel uit een verhoging op de rijbaan, ofwel uit beide elementen samen.

Hiervoor bestaat geen enkele vormvereiste.
Niet naar de aard van de verkeersgeleider, niet naar signalisatie ervan (bestaat geen gevaarbord voor).
De plaatsingsvoorwaarden de breedte van een witte doorlopende streep errond, maar de definitie verplicht die niet, dus is de streep uiteindelijk slechts een optie.

Als men dit beschouwt als een verkeersbelemmering, moet het ook zo gesignaleerd worden.
http://wegcode.be/wet.php?wet=60&node=hfst2
Alleen aanziet men deze dodelijke inrichtingen zelden of nooit als een verkeersbelemmering ... er is trouwens ook niet bepaald wat dat dan weer is.

Alleen als ze de rijbaan versmallen ter breedte van een rijstrook, dient dit verplicht aangegeven te worden.
Pas vanaf 1m mag een versmalling aangegeven worden.
http://wegcode.be/wet.php?wet=11&node=art7#7.3
Thx, Inazuma

(http://centre.lanouvellegazette.be/zc/thumb300x200/mediastore/_2010/janvier/hermes/ID4518293_ilot_H27JHH_0.JPG.jpg)

Dus veel van die grijze ondingen en de middeneilanden in het verlengde hoeven helemaal niet aangeduid of verlicht te worden, binnen of buiten bebouwde kom speelt geen rol ...

Art 7.3 zal zelden van toepassing zijn omdat de rijbaan meestal met een lichte chicane daar wat verbreed wordt, zeker niet meer als 1 m versmald, en dan is het nog van "mogen", en daarenboven ze moeten dan wel gevaarlijk zijn.  ;D
Citaat
7.3. Verkeersbord A7. Rijbaanversmalling.    
A7a A7b A7c
Mogen slechts gesignaleerd worden de rijbaanversmallingen van ten minste 1,00 m, die gevaarlijk zijn voor het verkeer.

5 doden, 2 zwaargewonden , en verdere gewonden en de rest... op 6 maand tijd,

Was de markeringsverf voor de verkeersgeleiders mss op, en was er een bevriende aannemer die zijn "plastiek? spullen" kwijt wou voor een zacht prijsje ?  :-X

Allez in Pecq zijn ze toch in actie geschoten... hopelijk nemen ze de bulldozer... de winter (lange nachten) duurt nog een tijdje.
Titel: Re: Nieuw mobiliteitsplan voor veiliger verkeer
Bericht door: Michel op dinsdag 05 januari 2010 - 15:44:42
De familieleden van de slachtoffers zouden al onmiddelijk bewarend beslag kunnen laten uitvoeren op het voertuig voor onderzoek. Men hoeft zich niet neer te leggen bij de beslissing van het parket. En zoals vroeger meermaals bleek, dat de vaststellingen zeker niet altijd naar juistheid behoorden.

Ik vraag even ieders aandacht naar afgetekende sporen op het wegdek bij alle ongevallen die ik weergeef of heb weergegeven. Om daar later in deze topic op terug te komen.      

Kunnen die verkeersgeleiders nu tenminste als x% ongevalverzwarend -mss zelfs x% ongevaloorzakelijk- weerhouden worden ?

Elke rechter moet toch inzien dat die plotse 3 ongevallen op zeer korte tijd iets met onverlichte middengeleiders te doen moeten hebben...

Waarom rijdt de wegbeheerder die baan ´s nachts niet eens zelf op en ervaart zelf of die dingen wel veilig zijn voor elke weggebruiker - hoe simpel ook - , in alle omstandigheden ?

Citaat
10.x.x° Elke bestuurder wegbeheerder moet zijn snelheid regelen weginfra aanleggen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn de voertuigen; zijn snelheid weginfra mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen; inzonderheid buiten de bebouwde kom

12.x° De bestuurder wegbeheerder die een kruispunt oprijdt aanlegt moet dubbel voorzichtig zijn te werk gaan ten einde alle ongevallen te voorkomen.
  ;) ;D
Titel: Re: Nieuw mobiliteitsplan voor veiliger verkeer
Bericht door: Inazuma op woensdag 06 januari 2010 - 00:05:07
Dus veel van die grijze ondingen en de middeneilanden in het verlengde hoeven helemaal niet aangeduid of verlicht te worden, binnen of buiten bebouwde kom speelt geen rol ...
Volgens de wegcode en de plaatsingsvoorwaarden niet.
Een rechter kan natuurlijk altijd stellen dat het niet minimaal signaleren ervan met een witte doorlopende streep om die dingen tenminste een beetje zichtbaar te maken, wat hem betreft nalatigheid is.

Citaat
5 doden, 2 zwaargewonden , en verdere gewonden en de rest... op 6 maand tijd,
Hoe meer hindernissen op de weg, hoe meer doden.
Leve de verkeersveiligheid ...
Titel: Re: Nieuw mobiliteitsplan voor veiliger verkeer
Bericht door: jozef op woensdag 06 januari 2010 - 00:38:07
Een rechter kan natuurlijk altijd stellen dat het niet minimaal signaleren ervan met een witte doorlopende streep om die dingen tenminste een beetje zichtbaar te maken, wat hem betreft nalatigheid is.

Hij kan inderdaad vonnissen op basis van het burgerlijk wetboek:

Citaat
Art. 1383. Ieder is aansprakelijk niet alleen voor de schade welke hij door zijn daad, maar ook voor die welke hij door zijn nalatigheid of door zijn onvoorzichtigheid heeft veroorzaakt.

Op basis van dat artikel werd, weliswaar pas na 6 jaar procederen, de NMBS uiteindelijk definitief verantwoordelijk gesteld voor het ongeval waarbij een oom van mij om het leven kwam toen zijn auto op een overweg gegrepen werd door een trein die tegen 90 km/h reed. De rode knipperlichten hadden weliswaar gewerkt, doch de rechter oordeelde dat ze onvoldoende zichtbaar waren wegens de laagstaande zon.

Met dank aan Ford Genk, waar mijn oom werkte, omdat Ford Genk de hele procedure lang op hun kosten de allerbeste advocaten ingezet hebben in deze zaak.
Titel: Re: Nieuw mobiliteitsplan voor veiliger verkeer
Bericht door: marc op dinsdag 12 januari 2010 - 16:43:47
Citaat van: Marc Annemans
k zal dit topic afsplitsen naar:

http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,2023.0.html

om aldaar verder een paar voorbeelden aan te halen die aansluiten op het bovenvermelde.

Enkele foto’s en voorbeelden van vangrails die we op onze wegen aantroffen.

Over de gevolgen van onoordeelkundig geplaatste vangrails, bouten die ontbreken, koorden ter bevestiging van een vangrail en dergelijke meer, kom ik in deze topic nog terug.

Het liet soms zes maanden op zich wachten om het nodige gevolg te bekomen op onze aanvraag ter verplaatsing van een vangrail. Ondanks de foto’s die we in bijlage zonden ter overtuiging van de gevaren.

Vangrail te Aartselaar :

(http://img35.imageshack.us/img35/8885/1707094r1.jpg)

(http://img199.imageshack.us/img199/6530/1707097r1.jpg)

(http://img204.imageshack.us/img204/1777/1707098r1.jpg)


Vangrail te Sint Gillis Waas N49/E34

(http://img64.imageshack.us/img64/8348/15959981.jpg)

(http://img694.imageshack.us/img694/7421/1596000r11.jpg)

(http://img251.imageshack.us/img251/7421/1606001r11.jpg)


Vangrail A12 grondgebied Wilrijk

(http://img263.imageshack.us/img263/8726/1282900r11k.jpg)

(http://img687.imageshack.us/img687/1466/1292902r11.jpg)


Motorongeval A12 grondgebied Ekeren

(http://img63.imageshack.us/img63/731/foto1ll.jpg)

(http://img63.imageshack.us/img63/6271/foto3mn.jpg)

(http://img685.imageshack.us/img685/6366/foto4c.jpg)


Motorongeval Grondgebied Bertem

(http://img62.imageshack.us/img62/1319/dvkobertemmoto240820030.jpg)

(http://img685.imageshack.us/img685/1319/dvkobertemmoto240820030.jpg)

(http://img13.imageshack.us/img13/1319/dvkobertemmoto240820030.jpg)


Motorongeval te Meise

(http://img109.imageshack.us/img109/5271/14242191k.jpg)

(http://img109.imageshack.us/img109/9682/1424221r11k.jpg)


Slachtoffer dat motorongeval overleefde op een vangrail na valpartij

(http://img96.imageshack.us/img96/7366/slachtoffervangrail.jpg)
Titel: Re: Nieuw mobiliteitsplan voor veiliger verkeer
Bericht door: marc op dinsdag 12 januari 2010 - 19:05:39
Aanvraag werd op 15 februari 2005 ingediend tot verbetering van de toestand.

(http://img64.imageshack.us/img64/8348/15959981.jpg)

Op 7 augustus 2005 (!) werd de aanpassing uitgevoerd. Lossen van twee bouten en opnieuw plaatsen aan achterzijde New Jersey.

(http://img686.imageshack.us/img686/9775/1666677.jpg)

(http://img64.imageshack.us/img64/7131/1666678.jpg)


Aanvraag ingediend op 22 mei 2004 voor aanpassing vangrail.

(http://img687.imageshack.us/img687/1466/1292902r11.jpg)

Op 9 juni 2004 werd aanpassing uitgevoerd. Om het resultaat te volgen en ter plaatse toe te kijken dat de werken oordeelkundig werden uitgevoerd, daarvoor dienden we om 06.00 ter plaatse te zijn. Na ingebrekestelling van de overheid op basis van enkele dodelijk ongevallen.


(http://img209.imageshack.us/img209/4642/1353579r11.jpg)

(http://img30.imageshack.us/img30/6326/1353576r11.jpg)

(http://img209.imageshack.us/img209/9219/1353580r11.jpg)

(http://img519.imageshack.us/img519/9432/13535821.jpg)


De aanpassingen werden aangevraagd louter ter voorkoming naar voorbeeld van onderstaande ongevallen:

(http://img209.imageshack.us/img209/2131/011rw.jpg)

(http://img519.imageshack.us/img519/3295/crash2.jpg)
Titel: Re: Nieuw mobiliteitsplan voor veiliger verkeer
Bericht door: marc op zondag 07 februari 2010 - 15:14:26
Citaat van: Inazuma
Heb je daar een kopietje van, Marc ?




Dienstorder (ONTWERP - 20/01/04))   Ministerie
Titel: Re: Nieuw mobiliteitsplan voor veiliger verkeer
Bericht door: Inazuma op maandag 08 februari 2010 - 20:26:34
Bedankt Marc ! :)