Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Verkeersbeleid => Topic gestart door: bibi585 op zondag 03 januari 2010 - 09:56:14
-
http://www.hln.be/hln/nl/927/Kanaal-Auto/article/detail/1047333/2009/12/29/Europa-wil-dat-elektrische-wagens-geluid-maken.dhtml (http://www.hln.be/hln/nl/927/Kanaal-Auto/article/detail/1047333/2009/12/29/Europa-wil-dat-elektrische-wagens-geluid-maken.dhtml)
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
-
-
Ik blijf er bij, waarom investeren ze voorlopig niet in alternatieven. Een kleine verbrandingsmotor in de wagen, die elektriciteit levert voor de elektrische aandrijving. Je hebt een klein geluid dat iedereen hoort van de motor, je hebt meer tijd om het elektriciteitsnet te voorzien op de volledige elektrische wagens, en het verbruik zakt drastisch. Zulke combinaties zouden mogelijk zijn met 2-3 L benzine per 100 km.
Idd, die plug-in hybrides bestaan eigenlijk al in de US.
De Europese types zullen binnenkort (2011) op de markt komen, sommige al in 2010.
http://de.wikipedia.org/wiki/Opel_Ampera
Den Verbrauch gibt der Hersteller mit 1,6 l/100 km für die ersten 100 km an[3], jede weiteren 100 km ohne zwischenzeitliche Akkuladung wird mit ca. 4,8 l/100km angegeben[3].
Im März 2009 wurde der Opel Ampera auf dem Genfer Automobilsalon vorgestellt.
http://auto-presse.de/news.php?action=view&newsid=33742
http://ampera.opel.info/de/home.html
Reikwijdte en snel bijtanken kunnen dan nooit een probleem zijn.
De Golf Twin Drive komt herft 2010 dacht ik:
http://www.autokiste.de/psg/0806/7233.htm
Bei ersten Fahrten von Potsdam nach Berlin verbrauchte der Golf laut VW (hochgerechnet auf 100 km) acht kWh Strom und 2,5 Liter Kraftstoff.
De Prius PHV ook, met reikwijdte tot 1000 km.
http://de.autoblog.com/2009/12/25/toyota-startet-die-produktion-des-steckdosen-prius-phv/
Voor wat geluid te maken tijdens de pure electrofaze (stad ofzo)), zullen ze er wel wat op vinden.
En zeggen dat voor een goede Be-ecoscore het geluid van de auto nadelig is, wordt zelfs tot 10% negatief aandeel aangerekend... ;D :D
-
Een kleine verbrandingsmotor in de wagen, die elektriciteit levert voor de elektrische aandrijving.
Dat lijkt mij voor de komende jaren de meest realistische optie.
Beperkt batterijgewicht, en toch niet gebonden zijn aan laadcycli en externe laadpunten
Puur elektrisch, dat is nog veel te beperkt in reikwijdte - en 1000+ km zal ook nog niet voor morgen zijn.
-
Beperkt batterijgewicht, en toch niet gebonden zijn aan laadcycli en externe laadpunten
En vooral welke efficiëntste Li-batterijtechniek het gaat halen; ttz het eerste de automarkt gaan "veroveren"...
Ik tip op A123Systems met hun 2005-licentie op de "nanophosfaat-techniek" (GM, Chrysler, Daimler, Ford, GE enz zitten er al op)...
;) ik heb zo´n buikgevoel op de beurs, ze zijn er nog niet zo lang op sinds 24 sept 2009... instap 13,50 $ nu 15,89 € of:
Hoog jaar 15,89 €
Laag jaar 9,63 €
ook: http://www.tijd.be/beurzen/150012329?ret=graph lijkt vertrokken...
http://en.wikipedia.org/wiki/A123Systems
The company went public on the NASDAQ stock exchange with the symbol AONE on Wednesday, September 23, 2009 with an offering priced at $13.50 per share and raised $380 million. [9]
http://www.greencarcongress.com/2005/11/a123systems_lau.html#more
http://de.wikipedia.org/wiki/A123Systems
http://ampera.opel.info/de/home/neue-batterie-technologie.html al serieus afgetest in Europa...
http://de.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Volt#Produktionsplan
de accupacks van GM : Chevrolet Volt en de Opel Ampera, zijn beide identiek (omdat beide GM zijn de technische rest ook)
http://www.a123systems.com/a123/applications/transportation
-
Misschien moet men met een rode vlag voor deze elektrische auto's lopen ... ;).
Toch nog maar eens op de actieradius van deze elektrische auto's reageren. Wie heerft er een actieradius nodig van 1000 km als de laadtijden tot bv. max. 30 min beperkt zijn ? Na een 400 km heb je het toch gehad als chauffeur en zet je je beter aan de kant. Je plugt je wagen in, strekt je benen, sanitair bezoekje, koffietje of iets dergelijks en na 30 min start je terug met een volle tank. Geef dan nog wat reserve op die 400 km, maar met 450 à 500 km heb je toch ruim voldoende ? Zeker wanneer je eigenlijk altijd met volle accu's zal starten 's morgens, met een verbrandingsmotor vertrek je niet altijd met een volle tank !
-
Misschien moet men met een rode vlag voor deze elektrische auto's lopen ... ;).
En met een bel, zoals op het einde van de 19de eeuw vóór de eerste auto's.
Zeker wanneer je eigenlijk altijd met volle accu's zal starten 's morgens, met een verbrandingsmotor vertrek je niet altijd met een volle tank !
Behalve bij het leger. Daar moet een voertuig volgetankt worden telkens vóór het gestald wordt.
-
Toch nog maar eens op de actieradius van deze elektrische auto's reageren. Wie heerft er een actieradius nodig van 1000 km als de laadtijden tot bv. max. 30 min beperkt zijn ? ... met 450 à 500 km heb je toch ruim voldoende ?
Dat veronderstelt een voldoende dicht oplaadnet, ook wanneer er nog maar weinig elektriche voertuigen zijn (verlieslatend dus), en universele aansluitingen en sneloplaadtechniek.
Geen daarvan is kortelings te verwachten ...
-
Toch nog maar eens op de actieradius van deze elektrische auto's reageren. Wie heerft er een actieradius nodig van 1000 km als de laadtijden tot bv. max. 30 min beperkt zijn ? ... met 450 à 500 km heb je toch ruim voldoende ?
Dat veronderstelt een voldoende dicht oplaadnet, ook wanneer er nog maar weinig elektriche voertuigen zijn (verlieslatend dus), en universele aansluitingen en sneloplaadtechniek.
Geen daarvan is kortelings te verwachten ...
In Be zal het idd hoop-hoop zijn.
Alhoewel, als je meer als 200 km rijdt zit je meestal in het buitenland...
Ik al na 10 km ;)
Ik zou ook gemakkelijk een aardgasauto kunnen kopen, alhoewel in Be amper openbare tankstations zijn, in feite 3, in Antwerpen -ook Berchem- en Brugge... en nog een 3-tal semi public in de Walen
http://www.gas-tankstellen.de/menu.php
Met een beetje planning is NL ook geen probleem:
http://www.aardgasmobiel.nl/content/images/SITE6965/aardgaslocaties.gif
vb D: http://www.erdgasfahrzeuge.de/images/stories/tankstellenkarte/tankstellenkarte.pdf
Centraal europa van Zweden tot onder in Italie is helemaal geen probleem...
Betreft electrotanken in D bvb (meer topic ;) ):
http://ds1.dreifels.ch/LEMnet/LEMnet_Land.asp?land=D wat doorzocht:
558 electrostations (ook -nnekes) waarvan:
210 e-stations met minstens 3 faze 400V (minstens 10 kW, ook 20 kW);
75 Park and Charge; enkele hebben zelfs zwaardere (108 Kw) Quickchargers; vb:
http://ds1.dreifels.ch/LEMnet/LEMnet_img.asp?Nr=2000
Interessant: PV Anlage 108 kWp am Parkhaus
voor de nog zwaardere 250kW-300 kW à la USA zal het nog wachten zijn (vermoedelijk enkel snelweg)
Park and Charge internationaal:
http://www.park-charge.ch/
Zoeken alle Europese landen (LEMnet):
http://ds1.dreifels.ch/LEMnet/index.htm
Länder-Listen: Deutschland / Frankreich / Italien / Liechtenstein / Niederlande / Österreich / Schweiz
voor Navi-GPS
Routenplaner: Die täglich automatisch aus dem LEMnet aktualisierten Dateien in den Formaten GPX, TomTom und Garmin können hier heruntergeladen werden.
News: Bis Ende Januar 2010 wird hier eine interaktive LEMnet-Karte mit Routenplaner aufgeschaltet.
LEMnet auf GoogleMaps: Deutschland / Frankreich / Italien / FL / Niederlande / Österreich / Schweiz
Be... en Lux doen nog niet mee ?
-
:-X
-
Ik zou ook gemakkelijk een aardgasauto kunnen kopen, alhoewel in Be amper openbare tankstations zijn, in feite 3, in Antwerpen -ook Berchem- en Brugge... en nog een 3-tal semi public in de Walen
http://www.gas-tankstellen.de/menu.php
Met een beetje planning is NL ook geen probleem:
http://www.aardgasmobiel.nl/content/images/SITE6965/aardgaslocaties.gif
vb D: http://www.erdgasfahrzeuge.de/images/stories/tankstellenkarte/tankstellenkarte.pdf
Centraal europa van Zweden tot onder in Italie is helemaal geen probleem...
Als ik me niet vergis is er ook een semi-publiek aardgas tankstation in Mechelen. De aardgasvoertuigen van Natuurpunt die hier om de hoek staan gaan alvast daar tanken.
-
Ik zou ook gemakkelijk een aardgasauto kunnen kopen, alhoewel in Be amper openbare tankstations zijn, in feite 3, in Antwerpen -ook Berchem- en Brugge... en nog een 3-tal semi public in de Walen
http://www.gas-tankstellen.de/menu.php
Met een beetje planning is NL ook geen probleem:
http://www.aardgasmobiel.nl/content/images/SITE6965/aardgaslocaties.gif
vb D: http://www.erdgasfahrzeuge.de/images/stories/tankstellenkarte/tankstellenkarte.pdf
Centraal europa van Zweden tot onder in Italie is helemaal geen probleem...
Als ik me niet vergis is er ook een semi-publiek aardgas tankstation in Mechelen. De aardgasvoertuigen van Natuurpunt die hier om de hoek staan gaan alvast daar tanken.
Ik denk dat er idd langzaam beweging komt in Be, eigenlijk zou CNG minstens zo populair moeten worden als LPG, omdat men ook overal mag parkeren.
En CNG-auto´s -serie van de constructeur- komen er steeds bij.
http://de.wikipedia.org/wiki/Erdgasauto#Fahrzeugmodelle
Aan de Colruyts zouden er nu ook CNG-pompen kunnen staan:
http://www.mobimix.be/inhoud/2009/11/6/dats-24-plant-cng-tankstations
algemeen:
http://ecoauto.wordpress.com/2009/06/27/rijden-op-aardgas-de-toekomst-van-tanken/
...
Waar
Aardgas wordt al langer dan vandaag als voertuigbrandstof gebruikt in de EU, Noord- en Zuid-Amerika en Azië. Om het Rijden op Aardgas te stimuleren ontwikkelde de EU een programma met de naam ‘Thermie’. In de EU speelt vooral Italië een voortrekkersrol. Daar bollen nu al ruim 580.000 aardgasvoertuigen die gebruik maken van een netwerk van 700 aangepaste tankstations. Duitsland is nummer twee in Europa met 65.000 aardgasvoertuigen en 800 stations in gebruik. Pakistan en Argentinië spannen echter de kroon met 2 miljoen en 1,7 miljoen aardgaswagens. Ook Brazilië doet het goed met anderhalf miljoen wagens op gas. Volgens de ‘International Association of Natural Gas Vehicles’ (IANGV) rijden er nu wereldwijd ca. 10 miljoen aardgasvoertuigen rond. Een fractie van het totaal – in België alleen al rijden er 5 à 6 miljoen ‘reguliere’ wagens – maar het CNG-aandeel blijft fors groeien. In 2008 werd een vooruitgang van meer dan 100% genoteerd. België staat op de 55ste plaats van de IANGV-ranking. Net achter de Verenigde Arabische Emiraten (!).
...
Ook het feit dat gezuiverd Biogas in de aardgasleidingen kan gepompt worden is zeer milieuvoordelig.
Optie voor de toekomst?
Biogas cyclus
CNG verdient het waarschijnlijk om op een grotere schaal toepast te worden als voertuigbrandstof gezien de positieve milieueffecten. Het gaat bovendien om een betrekkelijk eenvoudige technologie die meteen ingezet kan worden. Het grootste voordeel dat CNG biedt heeft, merkwaardig genoeg, weinig met CNG zelf te maken maar alles met het pad dat het effent naar de inzet van CBG (‘Compressed Bio Gas’) voor mobiliteitsdoeleinden. CBG of biogas lijkt zeer sterk op aardgas; het bestaat (ook) uit methaan en koolstofdioxide. Biogasvoertuigen produceren dezelfde emissies als voertuigen op aardgas maar bij de broeikasgasuitstoot biedt CBG het voordeel dat de vrijkomende koolstofdioxide kort voordien aan de atmosfeer is onttrokken. Het gebruik van biogas zorgt ervoor dat het methaan uit afval- en rioolverwerkingsinstallaties nuttig wordt gebruikt. Een ander voordeel is dat CBG zonder aanpassingen door dezelfde installaties getransporteerd en verdeeld kan worden als de installaties die voor CNG gebruikt worden. De overstap maken vraagt op dit vlak m.a.w. geen investeringen of moeite Biogas uit afvalverwerkingsinstallaties of uit biomassa kan na zuivering gewoon het aardgasnetwerk ingepompt worden. In het ideale scenario vormt CNG een oplossing op de korte(re) termijn terwijl het duurzame CBG voor de lange termijn een uitweg biedt. Al blijft een grondige bezinning en maatschappelijk debat over personen- en goederenmobiliteit én het huidige energiegebruik nog steeds voorrang hebben op al de rest. De meest duurzame kilometer is nog steeds de kilometer die niet wordt verreden. (tekst: Wouter De Sutter)
-
:-X
-
Aardgas zou nog zuiverder verbranden dan LPG.
Idd, LPG is ook een afvalprodukt bij het maken van benzine uit aardolie.
http://www.mit-erdgas-fahren.de/warum_erdgas_uea.htm
Hier vindt men ook nog verdere verschillen :
http://www.emis.vito.be/autoverbruik/index.asp?pageChoice=LPGmotor&Bc=Brandstoffen / soort brandstof aanklikken
En in deze topic nog meer: ;)
http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,1508.msg14238.html#msg14238
In elk geval is een aardgasauto de milieuvriendelijkste wagen in de ADAC-Ecotest, en heeft als eerste de 5 sterren gehaald:
http://www1.adac.de/Tests/Autotest/Ecotest/das_erste_fuenf_sterne_auto/default.asp?ComponentID=185779&SourcePageID=184633
3 auto´s halen ondertussen 5 sterren > 90 pt , 2 benzine hybrides zijn erbij gekomen.
1. VW Passat 1.4 TSI EcoFuel 92 pt en Toyota Prius 1.8 Hybrid 92 pt
2. Honda Insight 1.3 Hybrid 91 pt.
Full-Electrische auto´s of Plug-in Hybrides heeft ADAC nog niet getest, staan niet in de selectie.
Hier een overzicht per voertuigklasse, wel stand april 2009:
http://www.autobild.de/artikel/adac-ecotest-2009_892400.html
Die Klassensieger des ADAC-EcoTest 2009
Fahrzeugklasse Modell Verbrauch (l oder kg/100km) Gesamtbewertung Punkte
1 Toyota iQ 1.0 + 5,47 67 ***
2 Fiat Panda 1.2 8V Natural Power Panda Panda (Erdgasbetrieb) 4,41 72 ****
3 Fiat Grande Punto 1.4 8V Natural Power (Erdgasbetrieb) 4,50 78 ****
4 Toyota Prius 1.5 Hybrid Sol 5,02 89 ****
5 VW Passat 1.4 TSI EcoFuel Trendline (Erdgasbetrieb) 4,89 92 *****
6 Volvo V70 2.4 Bi-Fuel CNG Momentum (Erdgasbetrieb) 6,50 87 ****
7 Audi A8 2.8 FSI e multitronic 9,17 83 ****
4 aardgasauto´s...
Hier kun je het bij je eigen auto uittesten, als hij erbij staat:
http://www1.adac.de/Tests/Autotest/Ecotest/default.asp
-
Aardgas zou nog zuiverder verbranden dan LPG.
Aardgas is eigenlijk methaan, CH4 , de simpelste koolwaterstof.
Dat levert - met voldoende zuurstof - nauwelijks bijproducten bij de verbranding tot CO2 en water.
Hoe complexer het uitgangsproduct is dat je verbrandt, hoe meer nevenproducten er bij de verbranding gevormd worden.
-
Volgens Europees parlementslid Ivo Belet gebeuren er verhoudingsgewijs veel ongevallen met hybride voertuigen omdat zwakke weggebruikers ze minder goed horen naderen.
Da's toch ook zo met de Kusttram, die is ook zo stil en daar gebeuren ook meer ongevallen mee :-\
-
Volgens Europees parlementslid Ivo Belet gebeuren er verhoudingsgewijs veel ongevallen met hybride voertuigen omdat zwakke weggebruikers ze minder goed horen naderen.
Da's toch ook zo met de Kusttram, die is ook zo stil en daar gebeuren ook meer ongevallen mee :-\
Best dus de elektrische auto's voorzien van een "toetaatoetaatoetaa" zoals de kusttram.
De meeste vrouwen hebben zoiets trouwens ook, zij het in een licht gewijzigde vorm: "Doe da, doe da, doe da..." :D