Christophoros

Verkeersvragen en -discussies => Verkeersbeleid => Topic gestart door: bibi585 op donderdag 07 januari 2010 - 14:07:33

Titel: Acuut tekort aan strooizout vanaf volgende week.
Bericht door: bibi585 op donderdag 07 januari 2010 - 14:07:33
Citaat
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1050765/2010/01/07/Acuut-tekort-aan-strooizout-vanaf-volgende-week.dhtml

Acuut tekort aan strooizout vanaf volgende week
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 
Titel: Re: Acuut tekort aan strooizout vanaf volgende week.
Bericht door: Michel op donderdag 07 januari 2010 - 14:21:32
Was deze middag groot op het nieuws, de carrossiers hebben 25% meer omzet die zijn er blij mee.
En de bandenboeren wslk ook.  ;)

Hilde Crevits nam zelfs het woord pekel in de mond, schijnbaar -verrast me niet- strooien ze hier nog altijd op de ouderwetse droge manier zonder pekel (natte mengeling) waardoor ze meer zout verbruiken, en minder efficiënt strooien.

Er staan enkele -rake- lezersbrieven bij:
Citaat
27 reacties
ronny cuypers, Lommel
Gelukkig. Er gaat dan toch een einde komen aan deze overbelasting van de natuur. Gewoon met een sneeuwruimer de sneeuw aan de kant duwen en rustig rijden. Meer is er echt niet nodig.

Dreske, Beersel
Vermits sneeuw geen excuus is om te laat te komen op het werk, zullen we vanaf volgende week allemaal maar op skilatten gaan werken zeker?

Lieselot Ilsen, Hasselt
deze week nog gezien, een mama die haar kindje naar school bracht op torenhoge hakken. En dan zijn ze verwonderd als ze onderuit gaan.

Who Cares, Brugge
Waarom zout strooien eigenlijk. Waar ik woon hier in dat gedeelte van Zweden strooien ze nooit zout. Enkel grind af en toe en een sneeuwruimer. Iedereen rijd rustig verder aan 70 km per uur op winterbanden. De winkelstraten en voor de huizen worden de stoepen ook nooit gekuist. mensen dragen hier winterschoenen en botten. niemand maar dan niemand die klaagt, integendeel. Jullie zijn veel te verwend in Belgie met dat strooien en stoepen kuisen.

jan artoos, Kampenhout
Typisch voor België? Bij onze oh zo goed georganiseerde noorderburen zitten ze al sinds vorige week met hetzelfde probleem.

kweet hetbeter,
in gooreind/wuustwezel is er nog veel zout , want daar strooien ze niet

guy delesie, ooigem
Mochten ze in de Noorse en Alpenlanden (4-5 maanden winter/jaar) zo met zout strooien zoals ze hier in België te werk gaan, dan had Europa er al 2 zoutvlaktes bij. Eens te rade gaan bij die landen valt niet binnen het budget zeker ?

Bepaald Persoon, sint-niklaas
Ik vind het niet erg dat het zout bijna op is. Alle kleine wegen mogen ongestrooid blijven. Sneeuw is veel veilig om op te rijden dan ijs (aangevrozen smeltwater). Of heb ik dat alleen omdat ik winterbanden heb?

Betreft zoutmengelingen (pekel) zie:
http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,1208.msg20025.html#msg20025  met Oostenrijkse studie.

In Be moeten ze zo niet klagen, het kan erger... 20-30 cm zelfs tot 40 cm in Engeland...
Citaat
http://www.independent.co.uk/news/uk/home-news/heavy-snowfall-sees-met-office-put-britain-on-high-alert-1858997.html
Wednesday, 6 January 2010

Millions of people living in southern England and the Home Counties were told to prepare themselves for up to 40cm (16in) of snow last night, as Britain remained in the grip of the longest prolonged spell of cold weather in 30 years.

The Met Office issued its highest level of alert, warning of an impending "extreme weather event" that would bring travel chaos and threaten power supplies.

Wie weet krijgen we weer sommige winters uit de 50-60 jaren met > 50 cm sneeuw in Limburg...  ;D

Citaat
http://wattsupwiththat.com/2009/12/30/land-surface-temp/
Earlier I wrote about the Arctic Oscillation Index going strongly negative in December and what new cold to expect in January. From NASA’s Earth observatory, we have a high resolution temperature anomaly map that provides visualization of the effects. This image was taken while the Copenhagen Climate Conference was in progress....

Citaat
http://nsidc.org/arcticmet/patterns/arctic_oscillation.html
(http://nsidc.org/arcticmet/images/patterns/arctic_oscillation.jpg)
 Effects of the Positive Phase      |  >>>   Effects of the Negative Phase of the Arctic Oscillation ...

De dalende t°-trend sinds 2001 schijnt zich voort te zetten, zelfs global...
Citaat
http://www.aps.org/units/fps/newsletters/200807/monckton.cfm
(http://www.aps.org/units/fps/newsletters/200807/images/figure1.gif)
Since the phase-transition in mean global surface temperature late in 2001, a pronounced downtrend has set in. In the cold winter of 2007/8, record sea-ice extents were observed at both Poles. The January-to-January fall in temperature from 2007-2008 was the greatest since global records began in 1880. Data sources: Hadley Center monthly combined land and sea surface temperature anomalies; University of Alabama at Huntsville Microwave Sounding Unit monthly lower-troposphere anomalies;
Linear regressions – – – – – – –
Titel: Re: Acuut tekort aan strooizout vanaf volgende week.
Bericht door: jozef op donderdag 07 januari 2010 - 16:08:48
Citaat
"Schepen met zout zijn op komst", aldus Crevits.

En die komen waarschijnlijk in Antwerpen al aan over 4 à 5 maanden.
Titel: Re: Acuut tekort aan strooizout vanaf volgende week.
Bericht door: jo op donderdag 07 januari 2010 - 19:21:17
 :-X
Titel: Re: Acuut tekort aan strooizout vanaf volgende week.
Bericht door: sceptisch op donderdag 07 januari 2010 - 19:32:52
Wie weet krijgen we weer sommige winters uit de 50-60 jaren met > 50 cm sneeuw in Limburg...  ;D

Foei, Michel, zo'n politiek incorrecte websites bezoeken...   ;)

Voor zaterdag en zondag voorspellen ze trouwens nog enkele centimeter opwarming van het klimaat. Zo wordt de winter 2009-2010 een van de zachtste ooit.  ::)
Titel: Re: Acuut tekort aan strooizout vanaf volgende week.
Bericht door: Michel op donderdag 07 januari 2010 - 19:56:26
Wie weet krijgen we weer sommige winters uit de 50-60 jaren met > 50 cm sneeuw in Limburg...  ;D

Foei, Michel, zo'n politiek incorrecte websites bezoeken...   ;)

Voor zaterdag en zondag voorspellen ze trouwens nog enkele centimeter opwarming van het klimaat. Zo wordt de winter 2009-2010 een van de zachtste ooit.  ::)
;D ;)
Titel: Re: Acuut tekort aan strooizout vanaf volgende week.
Bericht door: KV op donderdag 07 januari 2010 - 21:34:16
Voor zaterdag en zondag voorspellen ze trouwens nog enkele centimeter opwarming van het klimaat. Zo wordt de winter 2009-2010 een van de zachtste ooit.  ::)
Ja zo'n sneeuwtapijt is wel zacht om in te vallen  ;D
Titel: Re: Acuut tekort aan strooizout vanaf volgende week.
Bericht door: jo op donderdag 07 januari 2010 - 22:59:17
 :-X
Titel: Re: Acuut tekort aan strooizout vanaf volgende week.
Bericht door: Michel op vrijdag 08 januari 2010 - 00:30:14
Er zijn blijkbaar al gemeenten die zand gaan strooien, is dat niet slecht voor de riolen?
Die weten echt niet wat ze doen...
Zand grind strooien op sneeuw om de grip te verbeteren van wat ? Toch niet van zomerbanden  :D  :D  :D

Citaat
Sneeuw.
1. Traktie of grip rechtdoor:
- ~ winterband 2400 Newton
- zomerband 592 Newton  

2. Remweg uit 50 kmh
- ~ winterband 28 - 29 m
- zomerband 66,0 m  

3. Slalom (zijdelingse grip)
- ~ winterband 3,4  - 3,5 m/sec²
- zomerband 1,73 m/sec²  

4. Handling Circuit
- winterband : ca 68 kmh gemiddeld
- zomerband: niet meegedaan    (wslk de moeite niet waard, combinatie van de cijfers uit 1-2-3)
 
Titel: Re: Acuut tekort aan strooizout vanaf volgende week.
Bericht door: Inazuma op vrijdag 08 januari 2010 - 00:49:39
Citaat
Who Cares, Brugge
Waarom zout strooien eigenlijk. Waar ik woon hier in dat gedeelte van Zweden strooien ze nooit zout. Enkel grind af en toe en een sneeuwruimer. Iedereen rijd rustig verder aan 70 km per uur op winterbanden. De winkelstraten en voor de huizen worden de stoepen ook nooit gekuist. mensen dragen hier winterschoenen en botten. niemand maar dan niemand die klaagt, integendeel. Jullie zijn veel te verwend in Belgie met dat strooien en stoepen kuisen.
Geen probleem, maar dan moet dat wel op voorhand gecommuniceerd worden als de nieuwe winterpolitiek bij sneeuw, en dan kunnen we er ons op voorzien.
Momenteel zijn we gewend dat er gestrooid wordt.
Niet strooien bij mogelijke ijzelvorming is dan weer aanzienlijk gevaarlijker.
Sneeuw zie je goed liggen, ijzel daarentegen ...

Vraag is of we dat moeten veranderen omdat de overheid het strooien / sneeuwvrij maken niet meer klaar krijgt - maar het ondertussen wel wil afdwingen van zijn burgers.
Minder regeltjes, maar beter geregeld is ook een optie ....

Vraag is of je een Scandinavische politiek zomaar kan overzetten op een van de drukste wegennetten in de EU.

Citaat
Betreft zoutmengelingen
Mixen met suiker werkt goed  ;)

Citaat
In Be moeten ze zo niet klagen, het kan erger...
Het is niet omdat het elders erger is, dan het hier goed is ...
40cm sneeuw in 1 nacht in Belgie wil je gewoon niet meemaken, dan ligt het boeltje op zijn gat.
Indertijd in Oostenrijk reden we dan ietsjes later naar de skipistes ...
Eerst de bus mee uitgraven  :D
Tegen dan was de sneeuwploeg zeker al langsgekomen, en kon je op weg.

Citaat
Wie weet krijgen we weer sommige winters uit de 50-60 jaren met > 50 cm sneeuw in Limburg...  ;)
De dalende t°-trend sinds 2001 schijnt zich voort te zetten, zelfs global...
Global dimming ...
Stilaan naar een nieuwe ijstijd - maar 't zal nog niet voor morgen zijn.
Titel: Re: Acuut tekort aan strooizout vanaf volgende week.
Bericht door: Inazuma op vrijdag 08 januari 2010 - 00:51:11
Er zijn blijkbaar al gemeenten die zand gaan strooien, is dat niet slecht voor de riolen?
Alleen in Brussel  ;D

Tuurlijk, dan slibben die weer dicht, en hebben we overstromingen van het moment dat het begint te regenen ...
Titel: Re: Acuut tekort aan strooizout vanaf volgende week.
Bericht door: Michel op vrijdag 08 januari 2010 - 15:59:32
Er zijn blijkbaar al gemeenten die zand gaan strooien, is dat niet slecht voor de riolen?

En gevaarlijkere wegen voor iedereen - vooral tweewielers - als alle sneeuw gesmolten is...
wie verwacht er nu plots grind of zand op asfalt euhm in een bocht...

Dus onmiddellijk weer met de borstel erover, en dat materiaal hebben gemeentes niet zo, en investeren in dure sneeuwruimers of extra strooiwagens enz.. gaan die ook niet doen, stel voor de volgende 5 winters zonder sneeuw en die sneeuwruimers staan daar...  ;D

Waarom het niet simpel houden, winterbanden opleggen en het geklaag is voorbij.
Voor mij is elke winterse weg berijdbaar, ijzel of sneeuw, en dan zeker in dat platte Be.  ;D

Waarom "moeten" gemeentewegen "berijdbaar" gemaakt worden ?
Titel: Re: Acuut tekort aan strooizout vanaf volgende week.
Bericht door: jo op vrijdag 08 januari 2010 - 16:05:44
 :-X
Titel: Re: Acuut tekort aan strooizout vanaf volgende week.
Bericht door: Michel op dinsdag 02 februari 2010 - 12:42:50
Deze morgen het Gejank van Limburg weer gelezen, was zelfs weer een van de frontartikels:
"Sneeuw zorgt voor chaos op wegen Midden-Limburg", verderop in het Limburgdeel nog een hele pagina...

Tja, het strooizout geraakte al op in Be en NL begin januari:
http://www.metaseek.nl/search/nl/1/tekort+strooizout (http://www.metaseek.nl/search/nl/1/tekort+strooizout)
http://www.google.be/search?hl=de&rlz=1T4GGLD_deBE306BE306&q=strooizout+tekort&btnG=Suche&meta=cr%3DcountryBE&aq=f&oq= (http://www.google.be/search?hl=de&rlz=1T4GGLD_deBE306BE306&q=strooizout+tekort&btnG=Suche&meta=cr%3DcountryBE&aq=f&oq=)

Toch hebben we eens een normale (en mooie) winter...  

Het Gejank van Limburg online toch citeren:   ;)
Citaat
http://www.hbvl.be/limburg/tien-gemeenten-krijgen-100-ton-extra-strooizout.aspx

Tien gemeenten krijgen 100 ton extra strooizout
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 
Wegen die afgesloten worden voor dat beetje sneeuw, tjonge jonge...

En zeggen dat ze in Duitse steden tot 10.000 € boete kunnen opleggen als er zonder schriftelijke toestemming strooizout gebruikt wordt:
http://www.hamburg.de/hamburg-nord/umwelt-gesundheit/2035042/streusalz-nicht-erlaubt-auf-winterstrassen.html (http://www.hamburg.de/hamburg-nord/umwelt-gesundheit/2035042/streusalz-nicht-erlaubt-auf-winterstrassen.html)
http://www.muenchen.de/Rathaus/bau/serviceleistungen/mobil/strreinigung/39700/index.html (http://www.muenchen.de/Rathaus/bau/serviceleistungen/mobil/strreinigung/39700/index.html)
Citaat
http://www.berlin.de/umwelt/aufgaben/natur-auftaumittel.html
Verwendung von Auftaumitteln (Tausalz)

Nach dem Berliner Naturschutzgesetz ist die Verwendung von Streusalzen oder anderen Auftaumitteln auf Grundstücken verboten und stellt eine Ordnungswidrigkeit dar. Von diesem Verbot kann gemäß § 50 NatSchGBln auf Antrag eine Befreiung gewährt werden.

Das Verfahren zur Erteilung einer Befreiung setzt einen begründeten Antrag voraus. Antragsberechtigt ist jeder, dessen Rechte durch die Verbote beeinträchtigt sein können, so auch ein Nachbar, wenn ihn die Verbote betreffen.

Streusalz ist eine echte Gefahr für die Straßenbäume. Wer Gehwege von Eis und Schnee durch den Einsatz von Streusalz befreien möchte, nimmt in Kauf, unsere Bäume unwiderruflich krank zu machen. Das Salz reichert sich im Boden und anschließend in den Wurzeln der Bäume an, die Bäume werden nicht mehr ausreichend versorgt und sterben ab.
Der Einsatz von Streusalz wird mit bis zu 10.000 Euro Bußgeld belegt.

Tja, gladde winterwegen heeft men nooit zelf in de hand, aangepaste banden wel.
Het gejank van België en Nederland zal nog wel een tijdje voortgaan...

Citaat
http://www.hbvl.be/limburg/verkeersellende-in-de-sneeuw.aspx

Verkeersellende in de sneeuw
 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 

Ondertussen is het een plezier in de Ardennen, waar ze blijkbaar geen "hellingen" moeten afsluiten voor het verkeer...

Citaat
http://www.sudpresse.be/actualite/belgique/2010-01-31/entre-5000-et-10000-skieurs-dans-les-cantons-de-l-est-757792.shtml

Ski : entre 5.000 et 10.000 skieurs dans les Cantons de l'Est
Dimanche 31 Janvier 2010

(Belga) Les exploitants des centres de ski des Cantons de l'Est ont retrouvé le sourire ce dimanche. Entre 5.000 et 10.000 skieurs ont fréquenté les pistes de ski de l'Est de la province de Liège. La piste de ski alpin d'Ovifat a connu un véritable succès de foule avec la présence de près de 1.000 skieurs.

Les exploitants des pistes de ski des Cantons de l'Est se sont montrés très satisfaits de la journée de dimanche. Les conditions de glisse, toujours excellentes, ont ravi de nombreux amateurs de poudreuse qui ont pris d'assaut les voies d'accès dégagées des pistes de ski des cantons de l'Est. La police, présente en nombre durant tout le week-end, a facilité la fluidité du trafic. La couche de neige, qui recouvre les hauts plateaux, varie actuellement entre 30 et 40 cm selon les endroits. (MMA)

Tiens, hoe geraken ze daar hebben ze ondertussen winterbanden ?  :)
Want december en begin januari lag er toch al ook een mooie laag sneeuw, eens googlen:
Citaat
http://www.lesoir.be/actualite/belgique/2010-01-09/de-la-neige-mais-peu-de-skieurs-dans-les-cantons-de-l-est-747757.shtml

De la neige mais peu de skieurs dans les cantons de l’EstRédaction en ligne

samedi 09 janvier 2010, 15:06

Les exploitants des centres de ski des cantons l’Est se sont déclarés samedi globalement peu satisfaits de la fréquentation des pistes boudées par les touristes en raison de difficultés de circulation essentiellement.  
DR
Comme les grandes surfaces, les pistes de ski n’ont pas prises d’assaut samedi malgré de nouvelles, mais faibles, chutes de neige sur les hauts plateaux des Fagnes. Les conditions de circulation, annoncées très difficiles, et les chutes de neige continues, ont refroidi les ardeurs des amateurs de ski qui se réservent certainement pour ce dimanche.

D’après plusieurs exploitants, un équipement adéquat permet d’accéder aux pistes sans rencontrer de difficultés.

Les centres de ski des Hautes Fagnes n’ont pas connu une très grande affluence. La piste de ski alpin d’Ovifat, qui rouvrait samedi après une fermeture de quatre jours, a accueilli entre 200 et 300 skieurs, soit une journée de fréquentation normale.
(belga)
:-X :)
Titel: Re: Acuut tekort aan strooizout vanaf volgende week.
Bericht door: wooter op dinsdag 02 februari 2010 - 14:03:23
Nu moet ik wel zeggen, Michel... Op een ongezouten weg met platgereden sneeuw rijden op winterbanden is ook geen sinecure...  Daar veeg ik ook niet harder dan 20-30 km/u over, want de remafstand is daar ook extreem lang...
Titel: Re: Acuut tekort aan strooizout vanaf volgende week.
Bericht door: Michel op dinsdag 02 februari 2010 - 15:25:21
Nu moet ik wel zeggen, Michel... Op een ongezouten weg met platgereden sneeuw rijden op winterbanden is ook geen sinecure...  Daar veeg ik ook niet harder dan 20-30 km/u over, want de remafstand is daar ook extreem lang...
"extreem lang" tov van ?  Afstand houdend tov van ?  20-30 kmh is "vegen" ?
Lag er nog gladgereden sneeuw-ijs onder een verse laag sneeuw ?

7 posts hoger:
Citaat
http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,2055.msg20864.html#msg20864
2. Remweg uit 50 kmh
- ~ winterband 28 - 29 m
- zomerband 66,0 m

4. Handling Circuit
- winterband : ca 68 kmh gemiddeld
- zomerband: ...

Citaat van: hbvl.be
Verkeersellende in de sneeuw
05:57 Op verschillende plaatsen in Limburg moest het verkeer gisteravond stapvoets rijden. In Genk en de regio rond Lanaken was er het meeste sneeuwleed.

20-30 kmh is tenminste nog rijden, bij stapvoets rijden kun je beter uitstappen en je auto voortduwen...  ;D

Ik reed rond de jaren 80 op platgereden sneeuw (wel autobahn) meestal tot 100 kmh.
Hoe beter de winterbanden én de auto met de jaren werden, reed ik zowat tot 120 kmh naargelang feedback van het wegdek.
(altijd met achtertractie gereden)  
Met blijvend voldoende afstand tov anderen geen probleem (de autobahn was navenant zeer rustig).
Enkel rit Genk- Oost-NRW was ca 310 km.
Bij blijvende (redelijk sterke) sneeuwval was eerder het zicht het probleem, minder het wegdek.

Bij het naderen van tragere voertuigen paste ik mijn snelheid gevoelig aan, maar haalde toch meestal met tot 20 kmh snelheidsverschil in.
Er waren enkele gelijkgezinden die op voldoende veiligheidsafstand bleven.
Titel: Re: Acuut tekort aan strooizout vanaf volgende week.
Bericht door: wooter op dinsdag 02 februari 2010 - 16:06:33
Michel, feit is dat de andere wegen door strooien open waren en je dus normale snelheden kon halen, terwijl op die ene weg niet gestrooid was, de sneeuw platgereden was en er uiterst glad bij lag.  Remafstand bij 20 km/u lag op een meter of 10, en dat is al veel als je weet dat je helemaal geen controle hebt en door een ijsplek probleemloos plots van de rijbaan naar een boom of paal gedreven wordt - getuige de sporen naar en in de berm...

Als je zo een wegdek aanhoudt, moet je met spikes rijden...
Titel: Re: Acuut tekort aan strooizout vanaf volgende week.
Bericht door: Michel op dinsdag 02 februari 2010 - 17:05:13
Michel, feit is dat de andere wegen door strooien open waren en je dus normale snelheden kon halen, terwijl op die ene weg niet gestrooid was, de sneeuw platgereden was en er uiterst glad bij lag.  Remafstand bij 20 km/u lag op een meter of 10, en dat is al veel als je weet dat je helemaal geen controle hebt en door een ijsplek probleemloos plots van de rijbaan naar een boom of paal gedreven wordt - getuige de sporen naar en in de berm...

Als je zo een wegdek aanhoudt, moet je met spikes rijden...
Maar jij kunt tenminste nog rijden tot 20-30 kmh.
Dat de zomerslofrijders die sneeuw sneller glad rijden door regelmatig te schuiven en te patineren, daar kan je ook niets aan doen.

Het probleem van hier en daar (onregelmatig) strooien is een non-oplossing, ofwel strooien ze alleen de hoofdwegen degelijk en volledig en laten ze de andere wegen ongemoeid, zodat je weet waar je aan toe bent, begrijp je ?

Gelijk ze nu half en half strooien daar wat dikker daar heel dun dan weet je zelf op een redelijke hoofdweg niet waar je aan toe bent.

Te dun of ongelijkmatig strooien op bepaalde stroken kan weer aanvriezen over nacht en dan heb je daar ijzelstroken wat het erger maakt als gewoon effen sneeuw ongemoeid laten. (zoutwater met 10% zoutaandeel vriest al bij - 6°C weer aan, en ik schat toch dat er 15 nachten in januari waren die zeker die  -6°C haalden (Limburg is meestal 1-2° kouder als Ukkel)

Dan liever nog volledig vrijgeruimde en nagestrooide "cleane" hoofdwegen, ook achter de bocht geen sneeuw- of ijzelplekken te verwachten;
en als je dan naar een zijweg af gaat slaan "de knop omdraaien" en dan kom je in de vastgereden sneeuw -op alle secundaire gemeentewegen- die je duidelijk van ver kunt herkennen, dus geen open plekken wel - niet - ijzel - sneeuw -open ...

In Duitsland was ik het gewend op volledig ongestrooide wegen te rijden dan weet je ongeveer waar je aan toe bent, dan is het bijna overal even glad op de rechte stukken, enkel de bochten kunnen verraderlijk zijn, maar daarvoor ben je toch op de hoede.

Tja, spikesbanden zeg je ? Dan luister/bekijk deze video eens (anno 2007 op achtertractie)...
Citaat
http://www.tirerack.com/videos/index.jsp?video=7&tab=winter

Ice Traction Testing: Studded vs. Studless (01:51)
Category: Winter / Snow Tires

The Tire Rack’s team of testers review the performance of winter / snow tires on ice, comparing the control of studded tires to a new generation of studless. The results show that studless tires proved they have what it takes in the areas of acceleration, control, traction and cornering, surpassing that of studded tires.

(http://www.tirerack.com/images/tires/tests/icetraction_graph2wd_studdable.gif)
De enige spikesband was toen de laatste van de vier winterbanden..., toch goed om te weten hoe goed de laatste generatie van winterbanden toch zijn, zelfs op ijs.  :)

Dit topic was je vergeten ? ; stond er nochtans duidelijk in -onderaan- van die spikesbanden.
Citaat
http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,1302.msg13375.html#msg13375  
Ge denkt zeker dat de spikesband gaat winnen op het blanke ijs ?    Noppes...  


En all-seasons moogt ge ook vergeten:
http://www.tirerack.com/videos/index.jsp?video=23&tab=winter
Titel: Re: Acuut tekort aan strooizout vanaf volgende week.
Bericht door: wooter op dinsdag 02 februari 2010 - 19:46:44
Michel,

Vergeet niet te melden dat de studless van hierboven niet de tuin en keuken winterbanden zijn... :)
Titel: Re: Acuut tekort aan strooizout vanaf volgende week.
Bericht door: Michel op dinsdag 02 februari 2010 - 19:49:30
Michel,

Vergeet niet te melden dat de studless van hierboven niet de tuin en keuken winterbanden zijn... :)
Dat kunnen ze wel zelf uitzoeken.
Trouwens ondertussen zijn er al betere winterbanden.
http://www.tirerack.com/tires/tests/testDisplay.jsp?ttid=122

http://www.tirerack.com/tires/surveyresults/surveydisplay.jsp?type=W&VT=C&sortValue=16

overzicht alle links: http://www.tirerack.com/tires/surveyresults/index.jsp

spijtig dat de betere Europese/Japanse merken er niet allemaal opstaan (bvb Conti contacts 830 en een paar andere)
http://www1.adac.de/Tests/Reifentests/Winterreifen/205_55_R16H_2009/tab.asp?ComponentID=268440&SourcePageID=268552

Titel: Re: Acuut tekort aan strooizout vanaf volgende week.
Bericht door: wooter op dinsdag 02 februari 2010 - 20:00:17
Ik bedoel: dit zijn sneeuw- en ijsbanden.  In ons zouterige landje rijdt je daarmee enkel je rubber kapot.

In de winter van 2008-2009 heeft Seattle getest met het niet-zouten van wegen:

http://seattletimes.nwsource.com/html/editorialsopinion/2008553820_edit24icy.html
http://seattletimes.nwsource.com/html/localnews/2008551284_snowcleanup23m.html
http://blog.seattlepi.com/seattle911/archives/157687.asp

Allemaal leuk en wel, totdat zelfs de hulpdiensten niet ter plaatse geraken... :)
Titel: Re: Acuut tekort aan strooizout vanaf volgende week.
Bericht door: Michel op dinsdag 02 februari 2010 - 20:19:17
Ik bedoel: dit zijn sneeuw- en ijsbanden.  In ons zouterige landje rijdt je daarmee enkel je rubber kapot.

Idd, dit zijn echte sneeuwbanden zoals ze vroeger wel zegden; op normale ADAC- en andere Europese bandentesten gaat ge die maar heel zelden vinden.
Maar de beste winterbanden (open link) zijn quasi even goed op die 2 disciplines sneeuw en ijs.

In deze link zijn die 3 types ook anders ingedeeld:
http://www.tirerack.com/tires/surveyresults/surveydisplay.jsp?type=W&VT=C

1. Performance Winter = normale winterband
2. Studless Ice and Snow = (spikesloze) sneeuwbanden
3. Studdable Winter = winterbanden mét spikes waar het eventueel toegelaten is

oordeel zelf maar aan de punten in de verschillende disciplines.
(in vorige post staat de ADAC-quotering)
Titel: Re: Acuut tekort aan strooizout vanaf volgende week.
Bericht door: Michel op dinsdag 02 februari 2010 - 20:32:58
http://seattletimes.nwsource.com/html/localnews/2008551284_snowcleanup23m.html

Allemaal leuk en wel, totdat zelfs de hulpdiensten niet ter plaatse geraken... :)
Tja, daar hapert het ook meer met de (verduurde) banden en vooral dat gewicht omhoog sleuren op hellingen...
daar komt ge uit stilstand -ook met de beste winterbanden- op ijs niet omhoog...

Vooral als het beste klassiek strooizout ook niet meer helpt (tot -21°C normaal gezien), moet je erbij schrijven, Wooter...  temperaturen van zelfs lager als -32°C lees ik daar... ze moeten al -bijna- een soort chemische mengeling gebruiken wat ze op vliegpistes gebruiken (wg schadelijkheid van zoutwater voor de vliegtuigen zelf)

Citaat
http://seattletimes.nwsource.com/html/localnews/2008551284_snowcleanup23m.html

Sections of Denny Way, seen looking east toward Capitol Hill, remain closed from several snowstorms in the Seattle area since last week.
(http://seattletimes.nwsource.com/ABPub/2008/12/23/2008551285.jpg)
Seattle refuses to use salt; roads "snow packed" by design

Seattle's strategy for clearing roads relies on sand and de-icer, not salt, which is a more effective method of melting ice and snow.

By Susan Kelleher
Seattle Times consumer affairs reporter

To hear the city's spin, Seattle's road crews are making "great progress" in clearing the ice-caked streets.

But it turns out "plowed streets" in Seattle actually means "snow-packed," as in there's snow and ice left on major arterials by design.

"We're trying to create a hard-packed surface," said Alex Wiggins, chief of staff for the Seattle Department of Transportation. "It doesn't look like anything you'd find in Chicago or New York."

The city's approach means crews clear the roads enough for all-wheel and four-wheel-drive vehicles, or those with front-wheel drive cars as long as they are using chains, Wiggins said.

The icy streets are the result of Seattle's refusal to use salt, an effective ice-buster used by the state Department of Transportation and cities accustomed to dealing with heavy winter snows.

"If we were using salt, you'd see patches of bare road because salt is very effective," Wiggins said. "We decided not to utilize salt because it's not a healthy addition to Puget Sound."

By ruling out salt and some of the chemicals routinely used by snowbound cities, Seattle has embraced a less-effective strategy for clearing roads, namely sand sprinkled on top of snowpack along major arterials, and a chemical de-icer that is effective when temperatures are below 32 degrees.
Heeft dus maar weinig met normale West-Europese wintertoestanden te maken.

Citaat van: Wooter
In de winter van 2008-2009 heeft Seattle getest met het niet-zouten van wegen:
Citaat
Seattle's strategy for clearing roads relies on sand and de-icer, not salt, which is a more effective method of melting ice and snow.
Toch (al) uw eigen links beter lezen.  ;)

info:
Citaat
http://nl.wikipedia.org/wiki/Strooizout

Strooizout is een dooimiddel. Het zorgt ervoor dat het vriespunt van water wordt verlaagd. Het zout (vrijwel altijd natriumchloride, soms calciumchloride) mengt zich met het aanwezige water (ijs of sneeuw) en vormt zo pekel. Doordat pekel een lager vriespunt heeft dan water, zal dit minder snel bevriezen zodat minder gladheid optreedt. Na het zoutstrooien moet er voldoende verkeer zijn om een goede menging te krijgen. Pekel is een een water/zoutmengsel, doordat pekel een lager vriespunt heeft dan water zal ijs dat in aanraking komt met pekel gaan het smelten. Het omringende ijs blijft smelten tot het zoutgehalte van het smeltwater te laag is geworden. Als water bijvoorbeeld 20 % wegenzout bevat, vriest het bij - 16 °C, met 10 % bij - 6 °C. Als het water verzadigd is en er geen zout meer kan opnemen/oplossen vriest het pas aan bij - 21,1 °C. Om ook beneden - 20 °C nog ijs te laten smelten moet natriumchloride (wegenzout) vervangen worden door calciumchloride (CaCl2). CaCl2 is slechter voor het milieu en duurder.
Titel: Re: Acuut tekort aan strooizout vanaf volgende week.
Bericht door: marc op dinsdag 02 februari 2010 - 21:08:26
Citaat van: Michel
Ik reed rond de jaren 80 op platgereden sneeuw (wel autobahn) meestal tot 100 kmh.
Hoe beter de winterbanden én de auto met de jaren werden, reed ik zowat tot 120 kmh naargelang feedback van het wegdek.

Citaat van: Marc Annemans
Om 01.10 uur thuis gekomen...

Vertrokken om 15.00 naar Hamoir. Om 17.30 uur van Hamoir naar Houffalize en vervolgens Clerveaux, Diekirch en Vianden. Merkwaardig dat we op grondgebied Luxemburg geen enkele maar dan ook geen enkele wegschade hebben opgemerkt. Bij terugkomst via dezelfde reisweg hebben we de E25 genomen rr Luik.

Onbeschrijfelijk hoeveel oelewappers er zich op de autosnelweg bevonden aan zelfs 30 km/u bij wat sneeuwval. Weliswaar hevige sneeuwval tussen Werbomont en Aywaille, doch het nam niet weg dat er sommige bestuurders als het ware op zeer korte afstand van elkaar dan nog treintje reden. Eigenlijk wel mooi om te zien maar anderzijds om te wenen in welke krampachtige houding sommige bestuurders hun voertuig bestuurden. En aan die snelheid knalden ze nog bijna op elkaar ter hoogte de uitrit Sprimont. Nu reden ze traag maar de ene bracht den andere in het ongewisse. En hoe makkelijk die situatie dan nog te vermijden was, was helemaal lachwekkend en toe te schrijven aan de Belgische rijkunsten.

Heb me lekker naar de linker besneeuwde rijstrook begeven en aldaar mijn constante snelheid dan maar aangehouden om de op elkaar volgende oelewappers in de achteruitkijkspiegel te zien verdwijnen. Net hetzelfde van Luik naar Leuven...

Spijtig van de slechte kwaliteit van foto’s die via gsm werden genomen…

(http://img222.imageshack.us/img222/3252/spa0013c.jpg)

(http://img31.imageshack.us/img31/1756/spa0017w.jpg)

(http://img215.imageshack.us/img215/1548/spa0018u.jpg)

(http://img15.imageshack.us/img15/6603/spa0014w.jpg)


Titel: Re: Acuut tekort aan strooizout vanaf volgende week.
Bericht door: Michel op dinsdag 02 februari 2010 - 21:29:54
Citaat van: Michel
Ik reed rond de jaren 80 op platgereden sneeuw (wel autobahn) meestal tot 100 kmh.
Hoe beter de winterbanden én de auto met de jaren werden, reed ik zowat tot 120 kmh naargelang feedback van het wegdek.

Spijtig van de slechte kwaliteit van foto’s die via gsm werden genomen…
Valt nog mee, Marc.

Ik zou zeggen minstens de toestand zoals op de middelste 2 foto´s maar dan zonder verlichting.
Alle rijvakken sneeuwbedekt.

zoiets als hieronder, maar in die tijd was er veel minder verkeer onderweg, ik reed toen ook meestal na 2100 hr zondagavond naar Duitsland.
(http://p3.focus.de/img/gen/n/r/HBnrrzpw_Pxgen_r_467xA.jpg)

Naja, toen en nu... ik denk niet dat ik het nu nog zo snel ga doen, maar 80-100 zou nog gaan;
wel met de voortractie... is niet mijn ding op gladde weg, wg te weinig feedback (ook minder ervaring)
Titel: Re: Acuut tekort aan strooizout vanaf volgende week.
Bericht door: diane op dinsdag 02 februari 2010 - 22:55:02
Een blijvende discussie tussen zomer en winterbanden.

Ik ruil mijn zomerschoenen door winterschoenen in de winter. De krepizolen van mijn winterschoenen bieden ook soelass tegen het schuiven en glijden. Net zoals mijn winterbanden sta ik steviger op mijn pootjes. ;D ;D
Titel: Re: Acuut tekort aan strooizout vanaf volgende week.Een
Bericht door: jozef op woensdag 03 februari 2010 - 01:48:38
Een overduidelijke conclusie, Diane.

Ondanks de toevoegingen van elementen om ook met zomebanden op winterse weerselementen voorbereid te zijn, rijd je, bij temperaturen onder 7° C,  duidelijkl veiliger met winterbanden.
Titel: Re: Acuut tekort aan strooizout vanaf volgende week.
Bericht door: bibi585 op woensdag 03 februari 2010 - 02:33:01
Spijtig van de slechte kwaliteit van foto’s die via gsm werden genomen…

Zeker van dat het de E17 in Gent niet is Marc. ;D ;D ;D

Spijtig dat mijn Pc 2,5 jaar geleden de geest gegeven heeft waardoor ik al mijn foto's ben kwijtgeraakt, sindsdien staan ze op een 2e harde schijf en op CD, want dan kon ik foto's tonen van waar ik heb gezeten met de takelwagen in dat jaar dat ik internationale repatriëring gedaan heb.
Tussen sneeuwmuren gereden van 4, 5, 6 meter en meer. Ik stond op de bovenste laadvloer die boven de cabine kwam op 2,70 boven de grond en met mijn 1,90 meter kwam de sneeuw nog een paar meter hoger dan mezelf.
Best bangelijk want bij lawine of gewoon die muren dichtslaan gingen ze me met camion en al waarschijnlijk maar de daaropvolgende zomer terugvinden. :D
Titel: Re: Acuut tekort aan strooizout vanaf volgende week.
Bericht door: marc op woensdag 03 februari 2010 - 18:18:32
Citaat van: Bibi
Zeker van dat het de E17 in Gent niet is Marc. ;D ;D ;D

Neenee.... ;D ;D

Via Houffalize kwam ik aldaar op de E25. Mogelijks hadden de foto's ook last, gezien hun kleurtjes, omdat ik 100 à 115 reed? Met zomerbanden had ik zeker de 70 niet gehaald. Zeker weten... Hoewel ik ook veel liever met achterwielaandrijving rijd maar dat is een andere materie.

(http://img4.imageshack.us/img4/5524/spa0015m.jpg)

(http://img535.imageshack.us/img535/5079/spa0016t.jpg)






Titel: Re: Acuut tekort aan strooizout vanaf volgende week.
Bericht door: jozef op woensdag 03 februari 2010 - 19:08:50
Spijtig van de slechte kwaliteit van foto’s die via gsm werden genomen…

(http://img215.imageshack.us/img215/1548/spa0018u.jpg)

(http://img15.imageshack.us/img15/6603/spa0014w.jpg)

Ik dacht eerst al dat het om een posting van Michel Daerden ging: "Eerst het groenboek, en dan het witboek" ...  ;D
Titel: Re: Acuut tekort aan strooizout vanaf volgende week.
Bericht door: marc op woensdag 03 februari 2010 - 23:00:09
Citaat van: Jozef
Ik dacht eerst al dat het om een posting van Michel Daerden ging: "Eerst het groenboek, en dan het witboek" ...  ;D

Ik vermoed dat zulke postings worden afgesloten met de volgende handtekening:




Titel: Re: Acuut tekort aan strooizout vanaf volgende week.
Bericht door: jozef op donderdag 04 februari 2010 - 00:36:38
Toch niet, Marc, want zoals Michel Daerden zelf verklaard heeft, drinkt hij, zoals iedereen, af en toe eens een glaasje wijn teveel (waarbij "een glaasje" uiteraard een manier van spreken is, en ook meerdere glazen kan inhouden).  :D

Maar hij gaat nu toch weer maar eens recht maken wat krom gegroeid is.

Stel iemand die met 65 op pensioen gaat, en daarna nog voltijds officieel gaat werken, waarbij hij en zijn werknemer sociale bijdragen afdragen. Als daarbij zijn loon een bepaald bedrag overschrijdt, wordt zijn pensioenuitkering verminderd.

Vroeger was het zo dat, na elk bijkomend jaar dat de betrokkene aldus werkte, zijn basis pensioenbedrag verhoogd werd, aangezien het aantal jaren dat hij gewerkt had aldus toegenomen was.

Sedert enige tijd doet de Zuidertoren dat niet meer. Ze gaan ervan uit dat het pensioenbedrag eens en voor altijd berekend wordt op het ogenblik dat iemand met pensioen gaat.

Michel Daerden wil dat nu ongedaan maken. Als het niet kan met een richtlijn, dan met een koninklijk besluit. Want hij vindt dat dergelijke lieden geen twee keren mogen bestraft worden voor het feit dat ze nog werken als ze al met pensioen zijn: een eerste keer door de vermindering van hun pensioenuitkering, en dan nog een tweede keer door het hen niet toekennen van uitkeringen waarvoor er nochtans sociale zekerheidsbijdragen betaald worden.

De man drinkt dan geregeld wel eens één of meer glaasjes teveel, maar hij is beslist geen dommerik, komt op voor de burger, en heeft heel wat meer in zijn mars dan vele politici die niet bekend staan om hun alcoholgebruik.

En ik ben er zeker van dat, als je hem zou vragen om het Belgisch volkslied te zingen, hij de Brabançonne zou zingen, en niet de Marseillaise, zoals de Vlaamse federale premier Leterme.
Titel: Re: Acuut tekort aan strooizout vanaf volgende week.
Bericht door: Inazuma op vrijdag 05 februari 2010 - 01:16:12
De enige spikesband was toen de laatste van de vier winterbanden...
Firestone levert doorgaans ook geen goed rubber af ...
De band is studdable, maw er kunnen studs op ... maar stonden ze er ook effectief op voor de geïllustreerde test ?

Kijk bij de volgende rally in de sneeuw maar eens wat er op de wagens staat ...
Titel: Re: Acuut tekort aan strooizout vanaf volgende week.
Bericht door: Michel op vrijdag 05 februari 2010 - 11:39:36
De enige spikesband was toen de laatste van de vier winterbanden...
Firestone levert doorgaans ook geen goed rubber af ...
De band is studdable, maw er kunnen studs op ... maar stonden ze er ook effectief op voor de geïllustreerde test ?

 ???
Tja, Inazuma voor jou is het precies heel moeilijk dat te geloven.

Als ge deze tekst en video niet echt gelooft:
Citaat
http://www.tirerack.com/videos/index.jsp?video=7&tab=winter
Ice Traction Testing: Studded vs. Studless (01:51)
Category: Winter / Snow Tires

The Tire Rack’s team of testers review the performance of winter / snow tires on ice, comparing the control of studded tires to a new generation of studless. The results show that studless tires proved they have what it takes in the areas of acceleration, control, traction and cornering, surpassing that of studded tires.
Dit is de originele link, als ge daar op de folder bovenaan | test result video | drukt krijgt ge dezelfde bovenstaande videolink :
http://www.tirerack.com/tires/tests/testDisplay.jsp?ttid=94

Op de video - link hierboven - zelf kunt ge met eigen ogen -heel duidelijk- zien dat de spikes of studs gemonteerd waren:
een mooie close up tussen 38" en 42" van het filmpje. Filmpje vergroten en pauze op... 41"

Citaat
Firestone levert doorgaans ook geen goed rubber af ...
Dat zou kunnen voor gewone winterbanden, maar Goodyear en Pirelli geeft wel meestal tot zeer aanbevolen rubber af, en kijk is waar Goodyear onderaan staan met hun spikesbanden, weliswaar met weinig miles reported maar toch...
Die Firstone Winterforce lijkt zelfs een zeer actuele en best verkochte spikesband (miles reported), trouwens met de beste testresultaten op sneeuw volgens Tirerack-resultaten.
Citaat
http://www.tirerack.com/tires/surveyresults/surveydisplay.jsp?type=W&VT=C&sortValue=16
                                                                                           Traction
Studdable Winter                                                          Light Snow Deep snow Ice                               miles reported
General Altimax Arctic 1 100% 9.2  8.8  8.6  7.8  8.3  7.8        9.4           9.2      8.5            8.4  7.8  8.4  1,176,344
Firestone Winterforce 2 96%  9.1  8.5  8.3  7.6  8.2  7.7         9.4           9.2      8.3            7.9  6.7  8.3  4,524,969
Pirelli Winter Carving   3 96%  8.8  8.6  8.3  7.2  7.8  7.4        9.3           8.9       8.4           8.2  7.5  8.4  1,007,231
Goodyear Ultra Grip    4 87%  6.3  7.3  8.0  7.6  7.7  7.5         8.0           7.4       6.5           7.1  6.6  7.6  182,400


Hier een forum - met foto´s - waar ze de Firestone studded met de Nokian studded vergelijken (niet op tirerack):
http://www.toyota-4runner.org/performance-zone-tires-wheels-exhaust-superchargers-more/56341-nokian-hakkapeliita-5-vs-firestone-winterforce.html

Ik weet waaraan het zou kunnen liggen dat de spikesbanden niet zo echt heel goed zijn als de spikesloze op ijs , die spikes hebben een zekere -iets verharde- inwendige bandenbinnenstrook rondom nodig voor de spikes te monteren, dus de ganse lamellenoppervlakte ligt niet 100% soepel op het ijsoppervlakkte gelijk een spikesloze band.

Soit, de cijfers zijn duidelijk. Ik geloof wel dat ik genoeg links aangebracht heb voor al de cijfers te kunnen vergelijken.

De top 4-5 van de gewone winterbanden (Bridg, Dunlop, Conti´s 830*, GoodY, Mich ?...) evenaren bijna (cijfers van 9.0 tot 9.2) de Firestone-spikes op ondiepe sneeuw en op ijs (7.9 - 8.3). Wat wil men meer...

*ADAC-test; ik denk zelfs dat de Conti´s TS 830 zelfs de Firestone-spikes minstens evenaart op (ondiepe)sneeuw...:
http://www1.adac.de/Tests/Reifentests/Winterreifen/205_55_R16H_2009/tab.asp?ComponentID=268440&SourcePageID=268552
extrapolatie ADAC-sneeuwcijfers:
Conti 830 (1,9) vs Dunlop 3D (2,3) naar Tirerack-cijfers Dunlop 3D (9,1) vs Firestone-spikes (9,4) Light Snow

Dit zijn ook opmerkelijke zeer goede cijfers (SUV-Jeep) voor de gewone winterband (Performance Winter) ik vraag me af waarom men nog spikesbanden produceert... "spikes-beter" is een drogreden geworden, zeker op ijs of ijzel...:
Citaat
http://www.tirerack.com/tires/surveyresults/surveydisplay.jsp?type=W&VT=LT
                                                                                                          Traction
                                                                                                Light Snow  Deep snow  Ice                        miles reported

Performance Winter (Light Truck)
Continental 4x4 WinterContact 1 100% 8.7  8.8  9.3  9.2  9.2  8.9        9.5          8.6           8.5      8.2  9.1  7.7     141,189
Dunlop Grandtrek WT M3        2  99% 9.2  9.0  9.0  8.7  9.3  8.7         9.7          9.3            8.3     8.3  8.0  8.5     47,500
Bridgestone Blizzak LM-25 4X4  3  96% 8.7  8.3  8.6  8.5  8.4  8.7          9.1         8.9            8.3     8.7  8.4  7.7     111,695

Studless Ice and Snow (Light Truck)
Pirelli Scorpion Ice & Snow       1 100% 8.9  8.9  9.0  8.5  8.8  8.5          9.3        8.9           8.6      8.6  8.3  8.5  2,320,864
Michelin Latitude X-Ice             2 99%  9.3  8.7  8.7  8.4  8.7  8.5          9.3         8.9          9.0       8.7  8.4  8.2  582,510
Goodyear Ultra Grip SUV          3 99%  8.6  8.7  9.1  8.7  9.0  8.6          9.2         9.0           8.3      8.0  8.0  8.8  321,252
Bridgestone Blizzak DM-Z3        4 97%  9.2  8.6  8.6  7.7  8.4  7.9          9.5         9.3           9.1      8.5  8.0  8.1  2,813,481
Bridgestone Blizzak W965         5 96% 9.5  8.7  8.9  7.8  8.4  7.8           9.3         9.1           8.9      8.1  8.1  7.7  544,738

Studdable Winter (Light Truck)
Firestone Winterforce              1 100% 9.1  8.5  8.3  7.6  8.2  7.7          9.4         9.2           8.3      7.9  6.7  8.3  4,524,969