Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Wegeninfrastructuur => Topic gestart door: Rafael op dinsdag 02 februari 2010 - 20:15:59
-
-
Wacht maar ! Als de weg éénmaal is gerepareerd zie ik al direct een groot aantal mensen klaarstaan om de 90 km/u max te behouden. Het was toch zo veilig met deze beperking ! Ik vrees hier voor een precedent.
-
-
90?! Dus allemaal schoon achter de camions blijven plakken... Tof tof... :-\
-
Of ik ben gewoon een doemdenker. In ieder geval staat 1 ding vast: de flitswagens zullen morgen allemaal mooi paraat staan.
Ze hebben veel te weinig flikken - op straat - in Brussel, kunnen die bermtoeristen dat bureauwerk van die mannen niet overnemen ? ;D
Die ex-politiecommissaris De Mol van Schaarbeek deed wel degelijk zijn job... en krijgt nu wel quasi gelijk...
Go East and South...
-
Al in 2003, toen de zonitis pas toesloeg was er bij mijn toenmalige werkgever een verkeerdeskundige die verwachtte dat de volgende regels in voegen zouden komen:
- max 90 km/u snelweg
- max 50 km/u secundaire wegen, 70 bij uitzondering op 2x2 en aangegeven door borden
- max 30 km/u in de bebouwde kom
Ik vrees dat die man uiteindelijk nog gelijk gaat krijgen. Ik kan er wel bij vertellen dat hij dit enkel had opgevangen vooral eigenlijk door het werk van lobbyisten, hij was er zelf niet akkoord mee.
-
Al in 2003, toen de zonitis pas toesloeg was er bij mijn toenmalige werkgever een verkeerdeskundige die verwachtte dat de volgende regels in voegen zouden komen:
- max 90 km/u snelweg
- max 50 km/u secundaire wegen, 70 bij uitzondering op 2x2 en aangegeven door borden
- max 30 km/u in de bebouwde kom
Ik vrees dat die man uiteindelijk nog gelijk gaat krijgen. Ik kan er wel bij vertellen dat hij dit enkel had opgevangen vooral eigenlijk door het werk van lobbyisten, hij was er zelf niet akkoord mee.
lobbyisten van Bert A of Steve S toch niet ?
http://bop.vgc.be/tijdschriften/kits/031001/snelheid.html
Ik hoor liever die lobbyisten voor 160 kmh, maar dan moeten ze de wegen wat onderhouden...
Be geeft het minste uit per km van de EU, ca 50% minder als NL, vb Noorwegen geeft 5 x maal meer uit per km...
-
-
De eerste persoon die 90 km/u wil houden is een feit in de reacties in HLN.
Ach, de ongevallen dalen wel als ze iedereen hier wegpesten ;)
Wat had je anders verwacht ! Wacht maar tot die weg gerepareerd is. Ik zie de polls al verschijnen in de 'gazetten', "wie wil blijvend max. 90 km/u". Een politieker die wat electoraal gewin ruikt zal er dan wel opspringen. Kennis is in deze materie niet belangrijk. Kijk maar naar de twee randdebielen die hier al vermeld zijn, Steve - de cafébaas - S. en Bert - Bleiter - A.
-
Max. 90 km/h op een autosnelweg als de E313 tot maart of april. En dan starten de herstellingswerken, dus mogelijk nog een lagere snelheidsbeperking.
Het zal alleszins een aantal doden op de weg overhevelen naar voor de rest van hun leven verminkten, maar aldus is het doel bereikt om het aantal dodelijke slachtoffers te verminderen.
Lieve mensen, ik wens jullie veel goede moed daar in België, met autosnelwegen waarop jullie nog hooguit tegen 90 km/h van het ene naar het andere gat in het wegdek mogen hotsen, terwijl ik hier over gewone wegen rijd waar buiten de bebouwde kom 100 km/h niet alleen toegestaan, doch ook perfect mogelijk is.
-
En we willen niet dat het wegdek nog meer beschadigd wordt", zegt Jo Lieben van Wegen en Verkeer Limburg aan TV Limburg.
Is dit sarcasme of is het grappig bedoeld?
Veel vrachtwagens staan met moeilijkheden op hellingen. Dat is vooral het geval in Bouillon, waar de brandweer moest slalommen tussen de voertuigen om tot bij een boom te raken die op een weg lag.
Is het omwille van de sneeuw of door die boom dat het verkeer daar niet vooruit geraakt? ::)
De snelheidsbeperking duurt waarschijnlijk tot maart of april. Dan starten de voorlopige herstellingswerken.
En wanneer zullen ze het dan eindelijk eens deftig aanleggen/herstellen?
Let op mijn woorden, vanaf maart/april* zullen ze afkomen met de superveilige Belgische maatregel. 90km/u voor de auto's en 70km/u voor de vrachtwagens op 1 en dezelfde rijstrook en dan doen alsof ze verwonderd zijn dat er weer x-aantal kop-staart ongevallen gebeuren.
Of erger nog, effectief verwonderd zijn. ::)
*Als het al niet vroeger is wegens het grote aantal ongevallen.
-
En als de files echt te lang worden op de E313, gaan vele automobiisten uitwijken op de onveiligere gewone wegen waar vooral de zwweggebr plots mee betrokken wordt, de kwetsbare weggebruikers die ca 30% van het jaarlijks aantal verkeersdoden uitmaakt.
M.a.w. de Be-snelweg is statistisch -per voertuigkilometer- 2,57 X minder "dodelijker" als alle wegen.
http://internationaltransportforum.org/irtad/pdf/risk.pdf
Road user fatalities / Risk indicators /per billion veh km /Belgium
All roads: 10,8
Motorways: 4,2
We kennen ook de NL-"studie" waar statistisch maar gemiddeld 1,8 verkeersdoden/jaar vielen, op 120 kmh-wegen over 6 jaar (1998-2003), door de toedracht "te snel rijden". Dit was heel duidelijk de minste oorzaak van dodelijkheid op de autosnelweg in NL.
http://www.minocw.nl/documenten/kamervragen-2004-antwoorden-2030413380.pdf (p 3-4, 1.4 met tabel toedrachten)
Cijfers in deze topic geciteerd: http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,1824.msg17648.html#msg17648
Dus ik voorspel alleen maar méér doden -op alle wegen- door gebrekkige (snel)wegen en wegonderhoud, te lezen in mijn onderschrift.
Die tijdelijke 90 kmh zal maar een druppel zijn op de hete oven qua ongevaloorzaak.
Maar het kan wel x% minder verkeersdoden geven enkel op de E313 zelf qua minder ongevalgevolg door lagere impactssnelheden.
Tja als alles netjes aanschuift op de E313 kan er meestal enkel maar blikschade zijn...
Uiteraard gaan enkele "pop-politiekers" enkel daar opspringen, en blind zijn voor de -meer doorwegende- gestegen verkeersdoden op de alternatieve wegen en sluipwegen, om de files op de E313 te omzeilen...
-
Is dit Black Ice?
Behoudens vergissing had Marc Annemans het er ooit over in een bijdrage over ongevallen met motoren.
Net van Het Nieuwsblad online gehaald in verband met inpalmen van de pechstrook tijdens de spits en de herstellingen aan de E31X
-
Dit is pure black ice... Teer zonder steentjes...
-
Is nochtans niet zo moeilijk op te lossen.
Zoals wij deden, gewoon steentjes op gooien en laten inharden.
Of is dat te moeilijk tegenwoordig?