Christophoros

Forumgemeenschap => Praatcafé => Topic gestart door: Rafael op woensdag 31 maart 2010 - 12:23:49

Titel: Goede benzine / diesel
Bericht door: Rafael op woensdag 31 maart 2010 - 12:23:49
Titel: Re: Goede benzine / diesel
Bericht door: sniper op woensdag 31 maart 2010 - 12:36:12
ik heb altijd shell getankt, omdat het toch een minder verbruik van een halve liter was
nu zijn er hier bijna geen shellstations meer in de buurt
Titel: Re: Goede benzine / diesel
Bericht door: wooter op woensdag 31 maart 2010 - 12:41:17
Als firmawagen kreeg ik een Shell tankkaart, en was daar toch vrij tevreden mee.  Toen ik dan zelf een auto kocht, ben ik gewoon bij Shell gebleven want dat scheelde toch makkelijk 50 kilometer tov een goedkope pomp - en Shell heeft niet zo strikte regels voor het uitgeven van tankkaarten - Total vraagt zo een waarborg van 1000€ op een aparte rekening...

Ook de motorfiets drinkt nu Euro 95 van Shell.  De auto Euro 98 en daar schud ik in Duitsland 100 in :D
Titel: Re: Goede benzine / diesel
Bericht door: KV op woensdag 31 maart 2010 - 13:14:02
ik ben altijd tevreden geweest (en nog) van total, zeker voor diesel.  Het laatste jaar tank ik echter bijna uitsluitend Gulf benzine, die is (bij ons toch) goedkoper dan total en minstens even goed in verbruik en prestaties op benzine.  Ik heb geen dieselstoof meer, dus ik weet niet hoe het met de diesel gesteld is bij Gulf.
"Witte" pompen zijn te mijden als de pest
Titel: Re: Goede benzine / diesel
Bericht door: jozef op woensdag 31 maart 2010 - 13:57:40
Test-Aankoop is al meerdere keren tot de conclusie gekomen dat er tussen de merken geen kwaliteitsverschil bestaat.

Wel moet je opletten voor tankstations met een kleine omzet, omdat er daar meer condensatiewater van de tanks in de brandstof terechtkomt.
Titel: Re: Goede benzine / diesel
Bericht door: Inazuma op donderdag 01 april 2010 - 00:06:35
Waar vind je tegenwoordig nog kwalitatieve benzine/diesel?
Wat zijn jullie bevindingen?
Prijsvergelijkingen van tankstations in je buurt (als er te weinig zijn, kan je zelf ook wat meehelpen ...) :
http://www.brandstofprijzen.be/card.php

Ik ga meestal tanken bij Esso Express en dat is vaak (mee bij) de goedkoopste, toch hier in de omstreken - andere pompen in de buurt moeten mee volgen.
Zeer sporadisch tanken met Shell V-power Diesel of Total Excellium Diesel hebben me nog geen mirakel opgeleverd - en hun goedje is vaak ook aanzienlijk duurder.

Vaak ben je goed en goedkoop af bij een "merk" in de buurt van een lageprijs-pomp.
Als je daar dan de volgens de reclame beter presterende brandstoffen kan tanken aan een goede prijs, des te beter  hé   ;)

Bemande stations / tankstations met winkeltje zijn bijna altijd duurder dan de zuivere zelf-service stations.
Tank niet bij snelweg-tankstations, je betaalt er standaard de maximum-prijs.

Een VAB-tankkaart (of andere) brengt doorgaans weinig op.
Als het betekent dat je ermee moet gaan tanken in de duurste tankstations, scheur je er mogelijk zelfs je broek aan ...

Rij niet speciaal rond om elders goedkoper te gaan tanken ...
Ik tank bij Esso Express omdat ze mee de goedkoopste zijn in de buurt én omsat ik er vlak langs passeer op mijn woon-werk traject  - ik rij misschien 30m extra om te gaan tanken ... :)
Ik passeer op de N14 ook nog een Maes en een Shell, met nu allemaal dezelfde prijzen (de Shell in Massenhoven was vroeger een dure vogel  :-\ )


Tanken bij witte pompen is er voor mij niet bij.
Om te beginnen zijn er weinig in de buurt, de "merken" koop je hier aan dezelfde prijs, en het is me het hogere risico op rommelbrandstof niet waard.
Reparaties aan een common-rail dieselsysteem kan je best vermijden.
Het is ook een reden om steeds bij dezelfde pomphouder te gaan tanken, en een historiek van je tankbeurten bij te houden.
Als de boel bij mij kapot gaat door slechte diesel, weet ik meteen wie aan te pakken ... en die zal er moeilijk onderuit geraken.


Net nog getankt aan 1,018 euro / L diesel (morgen slaat 'm op)
Als ik de prijzen in Limburg zie ... :(
Titel: Re: Goede benzine / diesel
Bericht door: bibi585 op donderdag 01 april 2010 - 02:57:08
Test-Aankoop is al meerdere keren tot de conclusie gekomen dat er tussen de merken geen kwaliteitsverschil bestaat.

Ik ook en dat gegeven werd gestaafd in de tijd dat ik met brandstof reed.
Alles komt gewoon uit dezelfde buis van dezelfde boot, eender welk merk.
Vroeger in Ieper ging ik ook meestal tanken bij de Esso Express omdat die het makkelijkst bereikbaar en het goedkoopste was. Die 10 cent verschil is inderdaad voor de pomphouder bij een bemand station.
Hier ga ik altijd bij Gabriëls omdat dat de goedkoopste is en beide halen hun voorraad op dezelfde plaats waar ik de voorraad ging halen in de tijd dat ik zelf met brandstof reed.

Wel moet je opletten voor tankstations met een kleine omzet, omdat er daar meer condensatiewater van de tanks in de brandstof terechtkomt.

Hier zit inderdaad meestal het probleem en daarbij ga ik nog een stapje verder.
Wanneer ik zie dat een vrachtwagen brandstof aan het lossen is zal ik proberen te zien wat hij/zij precies aan het lossen is (kan je niet zien aan het nummer op de schilden want daar staat enkel het gevaarlijkste op).
Wanneer ik zie dat hij datgene aan het lossen is dat ik moet tanken ben ik weg zonder tanken.
Ik kom dan later terug of ga ergens anders tanken.
De reden is omdat bij het lossen alle condens en eventueel vuil rondgeklutst wordt in de voorraadtank en op die manier meegezogen wordt door de pomp en uiteindelijk in jou voertuig terecht komt. Anderhalf uur later is alles weer gezakt en kan je geruster tanken zonder eventueel ongewenste rommel in je voertuig te krijgen.
Titel: Re: Goede benzine / diesel
Bericht door: JC op donderdag 01 april 2010 - 08:19:10
Ik heb een tankkaart van Total en ben daar redelijk tevreden over. Tot nu toe heb ik eigenlijk nooit voor een langere periode op een andere brandstof gereden met mijn C5. Door de grote range kwam ik altijd wel toe met tanken in België. Ik heb wel verhalen gehoord dat de diesel van Total wel eens een probleem opleverde in bepaalde moderne diesels.
Toen ik vroeger nog met benzine reed tankte ik goedkoop bij 'Dats' (aan de Colruyt), vnl. omdat er één pomp vlakbij is en het toch merkelijk goedkoper is. Ik heb daar nooit problemen mee gehad en het verschil in verbruik met andere merken was niet te merken.
Titel: Re: Goede benzine / diesel
Bericht door: KV op donderdag 01 april 2010 - 08:52:56
Hier ga ik altijd bij Gabriëls omdat dat de goedkoopste is en beide halen hun voorraad op dezelfde plaats waar ik de voorraad ging halen in de tijd dat ik zelf met brandstof reed.
Dat is nu net degene waar ik nooit of te nimmer ook nog maar 1 druppel van in mijn auto meer zou willen

En daar heb ik verschillende heel goeie redenen voor

En dat er geen verschil is tussen brandstoffen is gewoon ONWAAR, gelijk wat testaankoop of wie dan ook mag beweren

Het is trouwens ook niet omdat het uit dezelfde buis komt dat het ook hetzelfde is.  Had je dan gewild dat ze allemaal apparte buizen aan de "outkant" hadden ?
Titel: Re: Goede benzine / diesel
Bericht door: Inazuma op donderdag 01 april 2010 - 11:51:23
Ik heb een tankkaart van Total en ben daar redelijk tevreden over.
Als je niet zelf moet betalen is Total OK, maar hun stations zijn meestal niet bij de goedkoopste ....
Titel: Re: Goede benzine / diesel
Bericht door: wooter op donderdag 01 april 2010 - 11:54:45
De brandstoffen komen uit dezelfde buis, maar naargelang de klant voegt de raffinaderij additieven bij bij het tanken van de tankwagen.

Enige slechte ervaring die ik heb gehad sinds ik Shell tank is dat een keertje Q8 goedkoper was, maar ik er 70 km minder ver mee geraakte...
Titel: Re: Goede benzine / diesel
Bericht door: jozef op donderdag 01 april 2010 - 14:42:21
En dat er geen verschil is tussen brandstoffen is gewoon ONWAAR, gelijk wat testaankoop of wie dan ook mag beweren

 ::)

Met andere woorden: Test Aankoop liegt, en jij weet het beter dan om het even wie die het tegendeel beweert... straffe kost!

Ik ga je een voorbeeld geven.

Enkele jaren geleden ging ik tanken bij Maes op de Bernardsesteenweg in Hoboken (merkloos). Men was er juist de tanks aan het bijvullen, en ik sloeg een praatje met de bestuurder van de tankwagen. "Deze keer ben ik bij Total moeten gaan vullen" zei hij me.

Denk je nu echt dat Total minder goede brandstoffen in voorraad heeft voor als er een tankwagen van Maes langskomt?
Titel: Re: Goede benzine / diesel
Bericht door: sniper op donderdag 01 april 2010 - 15:14:30
Denk je nu echt dat Total minder goede brandstoffen in voorraad heeft voor als er een tankwagen van Maes langskomt?
mss dat Total op dat moment het goedkoopst levert zonder aditieven
Titel: Re: Goede benzine / diesel
Bericht door: KV op donderdag 01 april 2010 - 15:53:32
En dat er geen verschil is tussen brandstoffen is gewoon ONWAAR, gelijk wat testaankoop of wie dan ook mag beweren

 ::)

Met andere woorden: Test Aankoop liegt, en jij weet het beter dan om het even wie die het tegendeel beweert... straffe kost!

Ik ga je een voorbeeld geven.

Enkele jaren geleden ging ik tanken bij Maes op de Bernardsesteenweg in Hoboken (merkloos). Men was er juist de tanks aan het bijvullen, en ik sloeg een praatje met de bestuurder van de tankwagen. "Deze keer ben ik bij Total moeten gaan vullen" zei hij me.

Denk je nu echt dat Total minder goede brandstoffen in voorraad heeft voor als er een tankwagen van Maes langskomt?
Denk wat je wil, ik heb mijn ervaringen gehad en gehoord bij Gabriels oa, ik merk ook dat ik meer kms doe met total en Gulf, dus mijn bestluit staat vast

En trouwens, denk je nu echt dat in een fabriek bvb waar merkprodukten gemaakt worden naast witte produkten, dat die witte produkten dan ook dezelfde zijn ?  Ze komen nochtans uit dezelfde poort buiten  ::)
Titel: Re: Goede benzine / diesel
Bericht door: Michel op donderdag 01 april 2010 - 16:09:44
Men heeft natuurlijk de additieven die wat verschil uitmaken, maar niet alle *aardolieraffinages leveren dezelfde kwaliteit van brandstof, ze moeten wel alle aan een basisDIN-norm voldoen, maar daar zal wel speling naar boven zitten.
Ook de kwaliteit van de ruwe aardolie zal een rol spelen, via-via schepen of pipelines van overal en nog van de wereld...

Dat meerdere merken bij dezelfde raffinages hun brandstof bijvullen zal wel zijn, maar daarvoor komt het niet uit hetzelfde reservoir:
*Uit de Duitse Wiki, voor Duitsland Oostenrijk en Zwitserland.
http://de.wikipedia.org/wiki/Erd%C3%B6lraffinerie#Raffineriestandorte_in_Deutschland.2C_.C3.96sterreich_und_der_Schweiz

Zou een olieraffinage van 1935 dezelfde kwaliteit leveren als ene van 1997 ?
Hangt wat van de modernisering af, neen   ;)

Enkel de zeer grote Raffinages beleveren meer merken, uiteraard hebben die vele en verscheidene opslagtanks.
vb.
Citaat
http://de.wikipedia.org/wiki/MiRO
Die MiRO ist mit einer Rohölverarbeitungskapazität von 14,9 Mio. Tonnen im Jahr die zweitgrößte Raffinerie in Deutschland (siehe Erdölraffinerie). Das angeschlossene Tanklager ist sogar das größte in Deutschland: 730.000 m³ für Rohöl und 3.900.000 m³ für Fertigprodukte.

Das Rohöl kommt hauptsächlich aus Russland, Afrika und den Ländern am Persischen Golf, Venezuela und wird über zwei Pipelines angeliefert:
Société du Pipeline Sud-Européen (SPSE), Fos-sur-Mer bei Marseille (Frankreich)
Transalpine Ölleitung GmbH (TAL), Triest (Italien)
Rafinnageprocessen : http://nl.wikipedia.org/wiki/Olieraffinage
Titel: Re: Goede benzine / diesel
Bericht door: jozef op vrijdag 02 april 2010 - 01:31:35
Zou een olieraffinage van 1935 dezelfde kwaliteit leveren als ene van 1997 ?

Ongetwijfeld niet.

Maar het verschil tussen een motor van 1935 en een hedendaagse motor is zowat even groot als het verschil tussen een keukenwekker en een chronometer.

En alvast de overheid maakte zich in 1935 geen zorgen over het brandstofverbruik.
Titel: Re: Goede benzine / diesel
Bericht door: bibi585 op vrijdag 02 april 2010 - 01:54:40
Voor Total worden inderdaad additieven toegevoegd voor hun Excellium en als ze het niet "vergeten" moeten de chauffeurs een speciale code intikken om de juiste brandstof te laden.
Dat er veel gewone diesel voor Excelluim verkocht wordt moet ik niet uitleggen.
Dat de kwaliteit nu en dan eens verschilt zal ik niet in twijfel trekken maar dat bepaalde brandstoffen uit 1 en dezelfde buis komen heb ik niet enkel gezien of gehoord maar effectief zelf geladen want bij lading van de vrachtwagen is er behalve de chauffeur NIEMAND aanwezig. De chauffeur doet dat helemaal in zijn eentje.

De brandstoffen komen uit dezelfde buis, maar naargelang de klant voegt de raffinaderij additieven bij bij het tanken van de tankwagen.

Behalve controle voor de veiligheid (meestal met camera's) en eens iets bulderen door een luidspreker (als ze niet op de koffie zijn) doet de raffinaderij niks, noppes, nada bij het laden van de vrachtwagen.
De chauffeur moet met behulp van codes en een magneetkaart alleen zijn plan trekken bij het laden van de tankwagen.
Langs de ene kant wel makkelijk want dan kan je zonder probleem 24/7 laden.
Middagpauze, wisselen schift en dergelijke meer, allemaal geen last van.

Hier ga ik altijd bij Gabriëls omdat dat de goedkoopste is en beide halen hun voorraad op dezelfde plaats waar ik de voorraad ging halen in de tijd dat ik zelf met brandstof reed.
Dat is nu net degene waar ik nooit of te nimmer ook nog maar 1 druppel van in mijn auto meer zou willen

En daar heb ik verschillende heel goeie redenen voor

En dat er geen verschil is tussen brandstoffen is gewoon ONWAAR, gelijk wat testaankoop of wie dan ook mag beweren

Wel moet je opletten voor tankstations met een kleine omzet, omdat er daar meer condensatiewater van de tanks in de brandstof terechtkomt.

Hier zit inderdaad meestal het probleem en daarbij ga ik nog een stapje verder.
Wanneer ik zie dat een vrachtwagen brandstof aan het lossen is zal ik proberen te zien wat hij/zij precies aan het lossen is (kan je niet zien aan het nummer op de schilden want daar staat enkel het gevaarlijkste op).
Wanneer ik zie dat hij datgene aan het lossen is dat ik moet tanken ben ik weg zonder tanken.
Ik kom dan later terug of ga ergens anders tanken.
De reden is omdat bij het lossen alle condens en eventueel vuil rondgeklutst wordt in de voorraadtank en op die manier meegezogen wordt door de pomp en uiteindelijk in jou voertuig terecht komt. Anderhalf uur later is alles weer gezakt en kan je geruster tanken zonder eventueel ongewenste rommel in je voertuig te krijgen.


Het is trouwens ook niet omdat het uit dezelfde buis komt dat het ook hetzelfde is.  Had je dan gewild dat ze allemaal apparte buizen aan de "outkant" hadden ?


Er zijn 4 verschillende buizen, meestal aangeduid met een nummer en een kleur.
-1 buis voor de diesel (2soorten)
-1 buis voor de petrol (lampolie)
-1 buis voor de rode diesel (en de verbeterde versie)
-1 buis voor de verschillende soorten benzine

Op het schermpje wordt gevraagd met welke buis je wil laden ( je moet er voor zorgen dat die buis reeds geplaatst is om te laden) en wanneer je bvb. rode diesel wil vink je dat nummer aan.
Dan krijg je de keuze tussen gewone rode diesel of de verbeterde versie. Vink je je keuze aan.
Dan het aantal gewenste liters en start.
Een paar minuten later ben je geladen.
Afkoppelen, opbergen en je kan vertrekken.
Wie je bent wordt achterhaald door je code en naar wie de factuur moet gestuurd worden wordt achterhaald door je magneetkaart en dat was het dan.
Die magneetkaart en code heb je ook nodig om binnen en buiten het terrein te geraken (automatische poort te openen).
En dat is voor iedere vrachtwagen die komt laden identiek hetzelfde.

En trouwens, denk je nu echt dat in een fabriek bvb waar merkprodukten gemaakt worden naast witte produkten, dat die witte produkten dan ook dezelfde zijn ?  Ze komen nochtans uit dezelfde poort buiten  ::)

In veel gevallen worden inderdaad dezelfde grondstoffen gebruikt, enkel een andere samenstelling of iets extra erbij of net niet erbij of 1 of 2 van de grondstoffen van een betere kwaliteit en de rest identiek hetzelfde.
Kan allemaal.
Veel gezien als chauffeur, magazijnier en ook in de productie.
Zelfs een jaar producten van de chauffeur in ontvangst genomen, uitgewogen, gemengd, afgevuld, verpakt en geladen die zowel in de apotheek als in "den aldi" verkocht worden (lichaamsverzorging).
Enige verschil was iets andere samenstelling en 1 of 2 van de bvb. 15 grondstoffen die van een andere kwaliteit zijn (en het een stuk goedkoper of duurder maken).
Titel: Re: Goede benzine / diesel
Bericht door: KV op vrijdag 02 april 2010 - 08:55:51
In veel gevallen worden inderdaad dezelfde grondstoffen gebruikt, enkel een andere samenstelling of iets extra erbij of net niet erbij of 1 of 2 van de grondstoffen van een betere kwaliteit en de rest identiek hetzelfde.
En die maken nu net het vershil tussen produkt A en produkt B
Je moet anders maar eens bij Barry Callebout vragen hoeveel recepten ze hebben voor hun chocoladevullingen; ik raad je wel aan om niet te zeggen dat al hun vullingen dezelfde zijn omdat ze uit dezelfde buis komen; gaan ze niet kunnen mee lachen vrees ik
Titel: Re: Goede benzine / diesel
Bericht door: KV op vrijdag 02 april 2010 - 09:08:09
Voor Total worden inderdaad additieven toegevoegd voor hun Excellium en als ze het niet "vergeten" moeten de chauffeurs een speciale code intikken om de juiste brandstof te laden.
Dat er veel gewone diesel voor Excelluim verkocht wordt moet ik niet uitleggen.
Dat verwondert me enigszins, dat de chauffeur hiervoor verantwoordelijk is, maar bon, het kan

Anderzijds, met alle respect, maar een chauffeur heeft volgens mee niet altijd echt door dat hij iets anders geladen heeft dan de vorige keer

Wij hebben het hier, omgekeerd dan wel, al meegemaakt dat er een produkt in één van onze silo's geladen wordt van een andere kwaliteit dan er hoort in te zitten.  Als de camion toekomt wordt hem medegedeeld in welke silo hij moet lossen, lost hij in de silo ernaast zoals al eens is gebeurd, moet heel de silo weer leeggehaald worden en kunnen we met de volledige  inhoud niks meer doen (leuk *NOT*).  Nochtans ziet het produkt er identiek uit.
Of, ook al gebeurd, er wordt wél in de correcte silo gelost, maar toch is het een verkeerd produkt, verkeerd geladen misschien ?
Titel: Re: Goede benzine / diesel
Bericht door: wooter op vrijdag 02 april 2010 - 09:24:28
Logisch dat er bij de Total wordt getankt.  Er zijn in België maar twee raffinaderijen.

De additieven worden bepaald door de code die de chauffeur invoert.
Titel: Re: Goede benzine / diesel
Bericht door: Inazuma op vrijdag 02 april 2010 - 11:53:48
Wij hebben het hier, omgekeerd dan wel, al meegemaakt dat er een produkt in één van onze silo's geladen wordt van een andere kwaliteit dan er hoort in te zitten.  Als de camion toekomt wordt hem medegedeeld in welke silo hij moet lossen, lost hij in de silo ernaast zoals al eens is gebeurd, moet heel de silo weer leeggehaald worden en kunnen we met de volledige  inhoud niks meer doen (leuk *NOT*).  Nochtans ziet het produkt er identiek uit.
Of, ook al gebeurd, er wordt wél in de correcte silo gelost, maar toch is het een verkeerd produkt, verkeerd geladen misschien ?
Kan ik maar 1 ding op zeggen : uw bedrijf moet dringend zijn procedures aanpassen ...
Titel: Re: Goede benzine / diesel
Bericht door: KV op vrijdag 02 april 2010 - 11:55:41
Wij hebben het hier, omgekeerd dan wel, al meegemaakt dat er een produkt in één van onze silo's geladen wordt van een andere kwaliteit dan er hoort in te zitten.  Als de camion toekomt wordt hem medegedeeld in welke silo hij moet lossen, lost hij in de silo ernaast zoals al eens is gebeurd, moet heel de silo weer leeggehaald worden en kunnen we met de volledige  inhoud niks meer doen (leuk *NOT*).  Nochtans ziet het produkt er identiek uit.
Of, ook al gebeurd, er wordt wél in de correcte silo gelost, maar toch is het een verkeerd produkt, verkeerd geladen misschien ?
Kan ik maar 1 ding op zeggen : uw bedrijf moet dringend zijn procedures aanpassen ...
Daar gaat het helemaal niet om  ::)
Bovendien, het is niet omdat er procedures zijn dat die ook altijd opgevolgd worden
Net zoals de code die je blijkbaar moet ingeven om excellium te laden ook wel eens vergeten wordt; het lijkt me dan dat die procedure ook niet deugt ...
Titel: Re: Goede benzine / diesel
Bericht door: bibi585 op vrijdag 02 april 2010 - 16:07:50
In veel gevallen worden inderdaad dezelfde grondstoffen gebruikt, enkel een andere samenstelling of iets extra erbij of net niet erbij of 1 of 2 van de grondstoffen van een betere kwaliteit en de rest identiek hetzelfde.
En die maken nu net het vershil tussen produkt A en produkt B
Je moet anders maar eens bij Barry Callebout vragen hoeveel recepten ze hebben voor hun chocoladevullingen; ik raad je wel aan om niet te zeggen dat al hun vullingen dezelfde zijn omdat ze uit dezelfde buis komen; gaan ze niet kunnen mee lachen vrees ik

We hebben hier een 40 tal soorten liggen in de winkel. ;) (tis pasen he)

Voor Total worden inderdaad additieven toegevoegd voor hun Excellium en als ze het niet "vergeten" moeten de chauffeurs een speciale code intikken om de juiste brandstof te laden.
Dat er veel gewone diesel voor Excelluim verkocht wordt moet ik niet uitleggen.
Dat verwondert me enigszins, dat de chauffeur hiervoor verantwoordelijk is, maar bon, het kan

Anderzijds, met alle respect, maar een chauffeur heeft volgens mee niet altijd echt door dat hij iets anders geladen heeft dan de vorige keer

Wij hebben het hier, omgekeerd dan wel, al meegemaakt dat er een produkt in één van onze silo's geladen wordt van een andere kwaliteit dan er hoort in te zitten.  Als de camion toekomt wordt hem medegedeeld in welke silo hij moet lossen, lost hij in de silo ernaast zoals al eens is gebeurd, moet heel de silo weer leeggehaald worden en kunnen we met de volledige  inhoud niks meer doen (leuk *NOT*).  Nochtans ziet het produkt er identiek uit.
Of, ook al gebeurd, er wordt wél in de correcte silo gelost, maar toch is het een verkeerd produkt, verkeerd geladen misschien ?

Silo's? Dan spreek je over bulk.
Dat is iets helemaal anders. Daar wordt, in normale omstandigheden, door de laadverantwoordelijke geladen wat de klant besteld heeft.
De kans is groot, tenzij bij ADR, dat de chauffeur geen flauw benul heeft van wat hij eigenlijk precies mee heeft.
Zeker wanneer er allerlei speciale termen gebruikt worden. Een chauffeur is meestal geen laborant of chemicus en voor hetzelfde heeft hij een verboden product mee en weet hij het niet eens.
Fouten gebeuren nu eenmaal en daarom werd het altijd eerst gecontroleerd bij ons toen ik bij die lichaamsverzorgingsproducten werkte. Ph waarde, temperatuur, ... en nog enkele tests in het labo.
Een half uurtje en als alles OK was mocht de chauffeur beginnen lossen.

P.S. dat ik "vergeten" tussen aanhalingstekens plaats had wel degelijk een bedoeling. ;)
Soms was het effectief vergeten, soms was het sjoemelen met de prijs en soms was het "we hebben geen tijd om te wachten tot de soep gemengd is". :D

Logisch dat er bij de Total wordt getankt.  Er zijn in België maar twee raffinaderijen.

De additieven worden bepaald door de code die de chauffeur invoert.

Ik ging meestal laden bij de schell in Gent en daar kwamen zo goed als alle merken en kleinere zelfstandigen laden en wanneer de prijs plots drastisch omhoog ging kon men er soms lang in de rij staan wachten en wanneer het uw beurt was zaten ze zonder en moest er gewacht worden tot de volgende boot toekwam.
Zo hebben we eens een volledige week moeten wachten op petrol (wordt vaak gebruikt als antivries in de winter).
Die toegangscode en die magneetkaart hadden eerder te maken met identificatie.
Wanneer de boel ontploft of op uitbrand hebben ze een lijstje waaruit ze kunnen kiezen om te bepalen bij wie dat verkoolt lichaam hoort en weten ze naar waar ze de factuur moeten sturen.
De chauffeur bepaalt, in opdracht van..., wat hij wil laden.
Titel: Re: Goede benzine / diesel
Bericht door: Daffodil31LE op zaterdag 03 april 2010 - 01:18:19

Wij hebben het hier, omgekeerd dan wel, al meegemaakt dat er een produkt in één van onze silo's geladen wordt van een andere kwaliteit dan er hoort in te zitten.  Als de camion toekomt wordt hem medegedeeld in welke silo hij moet lossen, lost hij in de silo ernaast zoals al eens is gebeurd, moet heel de silo weer leeggehaald worden en kunnen we met de volledige  inhoud niks meer doen (leuk *NOT*).  Nochtans ziet het produkt er identiek uit.
Of, ook al gebeurd, er wordt wél in de correcte silo gelost, maar toch is het een verkeerd produkt, verkeerd geladen misschien ?

Ik heb ooit op een niet nader te noemen brouwerij gewerkt. Op zeker moment waren de lege blikken voor het premium bier op. Na die batch moest er een partij witmerk voor een supermarktketen worden gedraaid. Het bier wat niet in de premiumblikjes kon (die waren op, remember) moest wel uit de voorraadtank. Nu mag jij één keer raden waar we het heen hebben gepompt...

Bottomline: Een beetje fatsoenlijke dieselmotor loopt op alles wat je 'm toevoert. De basis van een dieselmotor is sinds de uitvinding ervan door de heer Diesel niets veranderd. Een dieselmotor loopt op alles wat onder druk wil ontbranden, of dat nu alcohol, benzine, dieselolie, petroleum, slaolie of pek is. Enkel de dingen die ze "er omheen verzonnen hebben", zoals de injectoren of de brandstofpomp vinden niet alles even lekker.

En benzine? Mijn DAF 66 liep op alle benzines die ik 'm gaf. Zelfs "Benzin Unverbleit", zoals in de vroege jaren '90 in Duitsland nog verkrijgbaar was vond hij prima.
Titel: Re: Goede benzine / diesel
Bericht door: KV op zaterdag 03 april 2010 - 11:27:15
Bottomline: Een beetje fatsoenlijke dieselmotor loopt op alles wat je 'm toevoert. De basis van een dieselmotor is sinds de uitvinding ervan door de heer Diesel niets veranderd. Een dieselmotor loopt op alles wat onder druk wil ontbranden, of dat nu alcohol, benzine, dieselolie, petroleum, slaolie of pek is. Enkel de dingen die ze "er omheen verzonnen hebben", zoals de injectoren of de brandstofpomp vinden niet alles even lekker.

En benzine? Mijn DAF 66 liep op alle benzines die ik 'm gaf. Zelfs "Benzin Unverbleit", zoals in de vroege jaren '90 in Duitsland nog verkrijgbaar was vond hij prima.
Natuurlijk loopt hij op alles, maar is het er goed voor ?  Rij je even lang met een tank ? That's the question

Bij een nu niet nader te noemen witte pomp stelde ik vast (x-tallen keren getest) dat ik tot 100 km minder deed met een volle tank diesel dan met total excellium.
Bij diezelfde pomp kan je ook petroleum halen voor een zibro bvb.  Na x tijd is de wiek van de zibro veel te vroeg kapot.  De hersteller vraagt uit welke streek ik afkomstig ben en zegt zelf direkt "dan haal je zeker daar je petroleum ?"  Ik antwoord bevestigend en die zegt me dat die petroleum daar dikwlijks niet zuiver is en soms diesel bevat ...
Een grondwerker werkt zijn kraanmotor in de vernieling door te zure diesel (vastgesteld in lab) uit dezelfde  pomp
Ooit heeft diezelfde leverancier een veroordeling opgelopen wegens fraude met huisbrandolie: hij warmde ze nl op voor ze de teller passeerde waardoor je op 1000l er voor xl opgelegd werd

Ieder is vrij, ik dus ook en ik tank alleen nog bij merken

Nog een bewijs dat niet alles hetzelfde is, is dat er een tijdlang problemen zijn geweest met, ik denk citroën (weet niet meer welk model) die total (diesel of benzine weet ik ook niet meer) tankten.
Titel: Re: Goede benzine / diesel
Bericht door: Michel op zaterdag 03 april 2010 - 14:28:04
Mijn DAF 66 liep op alle benzines die ik 'm gaf. Zelfs "Benzin Unverbleit", zoals in de vroege jaren '90 in Duitsland nog verkrijgbaar was vond hij prima.
Was ?  Ge bedoelt Benzin Verbleit, ttz met lood wslk ?

Benzine ongelood (Benzine 91 oktaan of Normalbenzin) kun je quasi nog overal tanken in Duitsland en andere landen.
Maar het prijsverschil met superbenzine is de moeite niet meer, soms is ze zelfs even duur als super (95 oktaan)

Ik tank regelmatig nog gewone benzine 91, mijn oude zescilinder is daarop gemaakt.
Maar het kan zijn dat hij daardoor iets meer verbruikt als bij super 95 of superplus 98/100, hangt van enkele parameters af.  
Hier is het 1 cent:
(http://www.autodino.de/autonews/wp-content/uploads/2008/01/22114.jpg)

Prijsgrafiek: sinds 1950 in Pfennig
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2b/KraftstoffpreiseNormalbenzinDeutschland.png

Aja, loodhoudende benzine is sinds einde ´87 "verboden", maar mag uiteindelijk pas ´96 - ´00 (EU) niet meer verkocht worden, volgens D-wiki:
Citaat
http://de.wikipedia.org/wiki/Entwicklung_der_Ottokraftstoffe#Bleifrei
...
Mit der Änderung des Benzinbleigesetzes am 18. Dezember 1987 wurde bleihaltiges Normalbenzin verboten. Aufgrund der rückgehenden Nachfrage wurde der weitere Verkauf 1996 eingestellt. Das verbleite Super (98 Oktan) wurde in der Schweiz bis 1999 verkauft. Seit dem Jahr 2000 darf in der EU kein verbleiter Ottokraftstoff mehr für Kraftfahrzeuge angeboten werden.
Titel: Re: Goede benzine / diesel
Bericht door: bibi585 op zaterdag 03 april 2010 - 18:04:11
...
Bij een nu niet nader te noemen witte pomp stelde ik vast (x-tallen keren getest) dat ik tot 100 km minder deed met een volle tank diesel dan met total excellium.
Bij diezelfde pomp kan je ook petroleum halen voor een zibro bvb.  Na x tijd is de wiek van de zibro veel te vroeg kapot.  De hersteller vraagt uit welke streek ik afkomstig ben en zegt zelf direkt "dan haal je zeker daar je petroleum ?"  Ik antwoord bevestigend en die zegt me dat die petroleum daar dikwlijks niet zuiver is en soms diesel bevat ...
Een grondwerker werkt zijn kraanmotor in de vernieling door te zure diesel (vastgesteld in lab) uit dezelfde  pomp
Ooit heeft diezelfde leverancier een veroordeling opgelopen wegens fraude met huisbrandolie: hij warmde ze nl op voor ze de teller passeerde waardoor je op 1000l er voor xl opgelegd werd

Ieder is vrij, ik dus ook en ik tank alleen nog bij merken
...

Hja, de rotte appels halen ze er vroeg of laat wel uit.
Als je zelfs al te lui bent om je pomp  en leidingen te spoelen wanneer je overschakelt naar een andere brandstof of meer nog, een bepaald soort brandstof gaat laden in een compartiment waar nog 100, 200liter of meer van een ander soort brandstof in zit.
Ja dan vraag je om problemen.
De lekkende voorraadtanks bij niet particulieren zijn er ondertussen wel zo goed als allemaal uit, behoudens ongevallen, overstromingen en dergelijke meer.
Titel: Re: Goede benzine / diesel
Bericht door: KV op zaterdag 03 april 2010 - 18:15:11
daarnet bedacht ik me net hoe zinloos deze discussie egl is:

Stel een prijsverschil van 3 cent per liter tussen een "goedkope" en een "dure" pomp.
Stel dat je een zuinige diesel hebt en 5l/100 km verbruikt; je rijdt 40000 km op jaarbasis. Dan heb je op jaarbasis 2000 l verbruikt.  Met het prijsverschil van 3 cent heb je dan 60€ bespaard op een totaalbedrag van zo'n 2300€.
Hiervoor heb je dan het risico genomen op honderden euro's herstelkosten aan je auto met een waarde van zo'n 20000€ ...

Stel dat je een zeer gulzige benzineslurper hebt en 10 liter verbruikt per 100 km.  Je rijdt er 10000 km per jaar mee.   Dan heb je 1000l benzine verbruikt.  Met het prijsverschil heb je dan 30€ bespaard op een totaalkost van ongeveer 1500 €.

Kies zelf maar ...

PS: berekening van de totaalkost per jaar op basis van de huidige maximumprijzen voor diesel en benzine 95 ...
Titel: Re: Goede benzine / diesel
Bericht door: Daffodil31LE op zaterdag 03 april 2010 - 20:21:00
De XM loopt overigens het beste op slaolie van de supermarkt heb ik gemerkt. Helaas hebben ze die flessen slaolie een tijd geleden ernstig in prijs verhoogd, waardoor ik genoodzaakt werd om weer dieselolie te tanken.
Titel: Re: Goede benzine / diesel
Bericht door: JC op zaterdag 03 april 2010 - 21:04:04
Aja, loodhoudende benzine is sinds einde ´87 "verboden", maar mag uiteindelijk pas ´96 - ´00 (EU) niet meer verkocht worden, volgens D-wiki:
Citaat
http://de.wikipedia.org/wiki/Entwicklung_der_Ottokraftstoffe#Bleifrei
...
Mit der Änderung des Benzinbleigesetzes am 18. Dezember 1987 wurde bleihaltiges Normalbenzin verboten. Aufgrund der rückgehenden Nachfrage wurde der weitere Verkauf 1996 eingestellt. Das verbleite Super (98 Oktan) wurde in der Schweiz bis 1999 verkauft. Seit dem Jahr 2000 darf in der EU kein verbleiter Ottokraftstoff mehr für Kraftfahrzeuge angeboten werden.

In Duitsland ga je nog altijd gelode brandstof vinden, trouwens ook in België. Het is een beetje duur, heeft een blauw kleurtje en motorcrossers rijden er graag op.
Titel: Re: Goede benzine / diesel
Bericht door: Inazuma op zaterdag 03 april 2010 - 23:07:17
daarnet bedacht ik me net hoe zinloos deze discussie egl is:
Stel een prijsverschil van 3 cent per liter tussen een "goedkope" en een "dure" pomp.
Je gaat van verkeerde veronderstellingen uit.

De officiële prijs voor diesel is vandaag 1,169 euro.
Ik tank aan 1,030 - desgewenst zelfs 1,009 - wat een verschil oplevert van 0,139 euro (of zelfs 0,16 euro)
Het afgelopen jaar heb ik 1282 L diesel verbruikt.
Dat levert een minderuitgave op van 178,20 euro ofwel 7188,5 BEF.
Niet onaardig toch, en ik moet er helemaal niks speciaals voor doen ... als ik elders wil gaan tanken, kost dat meer moeite  ;)

Om er zelfs 205,12 euro - of 8274,5 BEF van te maken - moet ik gaan rondrijden via kleinere wegen met meer verkeerslichten en dat doe ik liever niet.
(kost meer tijd en hoger brandstofverbruik, maar is wel 5km minder)
Titel: Re: Goede benzine / diesel
Bericht door: KV op zaterdag 03 april 2010 - 23:47:18
daarnet bedacht ik me net hoe zinloos deze discussie egl is:
Stel een prijsverschil van 3 cent per liter tussen een "goedkope" en een "dure" pomp.
Je gaat van verkeerde veronderstellingen uit.

De officiële prijs voor diesel is vandaag 1,169 euro.
Ik tank aan 1,030 - desgewenst zelfs 1,009 - wat een verschil oplevert van 0,139 euro (of zelfs 0,16 euro)
Het afgelopen jaar heb ik 1282 L diesel verbruikt.
Dat levert een minderuitgave op van 178,20 euro ofwel 7188,5 BEF.
Niet onaardig toch, en ik moet er helemaal niks speciaals voor doen ... als ik elders wil gaan tanken, kost dat meer moeite  ;)

Om er zelfs 205,12 euro - of 8274,5 BEF van te maken - moet ik gaan rondrijden via kleinere wegen met meer verkeerslichten en dat doe ik liever niet.
(kost meer tijd en hoger brandstofverbruik, maar is wel 5km minder)

Wie zegt dat merkpompen de maxprijs vragen ?
Ik weet in de buurt een totalpomp die goedkoper is dan Gabriels
De Gulfpomp waar ik tank is eveneens goedkoper dan de Gabriels enkele kms verderop

Ik denk dat jij van de verkeerde veronderstelling uitgaat dat merkpompen altijd de  max vragen
De verschillen die ik noteer bedragen  meestal hoogstens een paar centen
Titel: Re: Goede benzine / diesel
Bericht door: bibi585 op zondag 04 april 2010 - 02:36:51
Ik ga bij de ene Gabriels hier in de buurt naar de self car wash en bij de andere 2 kilometer verder om te tanken want het prijsverschil kan soms oplopen tot 20 cent per liter dat diegene zonder car wash altijd goedkoper is.
Titel: Re: Goede benzine / diesel
Bericht door: sniper op zondag 04 april 2010 - 13:05:15
daarnet bedacht ik me net hoe zinloos deze discussie egl is:
Stel een prijsverschil van 3 cent per liter tussen een "goedkope" en een "dure" pomp.
Je gaat van verkeerde veronderstellingen uit.

De officiële prijs voor diesel is vandaag 1,169 euro.
Ik tank aan 1,030 - desgewenst zelfs 1,009 - wat een verschil oplevert van 0,139 euro (of zelfs 0,16 euro)
Het afgelopen jaar heb ik 1282 L diesel verbruikt.
Dat levert een minderuitgave op van 178,20 euro ofwel 7188,5 BEF.
je vergeet wel dat er een merkelijk verschil in verbruik zit tussen goedkope en duurdere brandstof
maak eens de berekening mocht je 0.5 ltr minder verbruiken met de duurdere
Titel: Re: Goede benzine / diesel
Bericht door: KV op zondag 04 april 2010 - 14:35:04
Enkele prijzen die ik deze morgen tegenkwam voor euro 95 benzine:
Witte pomp : 1,415
Esso: 1,485
Maes: 1,410
Wit: 1,416
Gabriels: 1,410
Total: 1,436
Esso: 1,376

Hier zitten nog niet de prijzen bij van een aantal pompen in de andere richting van degene die ik deze morgen reed; daar zitten nog een texaco, witte pomp, Gabriels, en Gulf bij

Opvallend is dat het een merkpomp (Esso) is die goedkoopst is tot nu toe

En de opmerking van Sniper is zeer terecht; zoals ik al eerder zei reed ik met Gabriels diesel makkelijk 100 km minder per tank dan met total excellium.  Momenteel gebruik ik nog enkel benzine en daar is het verschil in afgelegde kms kleiner tussen de verschillende merken.  Maar de Gulf hier in de buurt is de goedkoopste merkpomp (goedkoper dan de Gabriels iets verderop)
Titel: Re: Goede benzine / diesel
Bericht door: Rafael op zondag 04 april 2010 - 14:36:31
Titel: Re: Goede benzine / diesel
Bericht door: KV op zondag 04 april 2010 - 17:40:41
Kv; die Esso, is dat zo'n onbemande Express? De bemande Esso's en Total's hier in de buurt hanteren ook allemaal de maximumprijs. De onbemande inderdaad wat minder.
Onbemand momenteel, maar is vroeger ook bemand geweest, er staat (nog ?) niet op dat het een express is
Titel: Re: Goede benzine / diesel
Bericht door: bibi585 op maandag 05 april 2010 - 02:06:26
Ik kan maar uitgaan van de ervaringen die ik heb en dat moet ieder voor zich uitmaken.

Bij Gabriëls is de pomphouder blijkbaar vrijer om de prijs te hanteren die hij/zij wil* maar de onbemande zijn samen met Esso en bepaalde "witte pompen" bij de goedkoopste en de ervaring heeft mij geleerd dat minstens een deel, zo niet alles, niet enkel uit dezelfde buis komt maar effectief hetzelfde product is.

Die Excelluim heb ik indertijd geprobeerd met mijn Astra 17 TD en ik merkte dat het verbruik duidelijk hoger was. Bij andere voertuigen is dat misschien wel omgekeerd, dat weet ik niet.
Wat ik wel weet is dat al die slechte pompen er de laatste 10 a 15 jaar allemaal uitgegaan zijn.
Niet alleen door zeer strenge controles maar ook door de prijs zelf. Men kan het zich niet meer permitteren om met voorraadtanks te zitten waar, bij wijze van spreken, de brandstof er onderaan even snel terug uitloopt als dat men er bovenaan inpompt of waar water, slijk of andere troep insijpelt.

*Die prijs is ook afhankelijk van aan welke dagprijs die pomphouder zijn voorraad heeft aangekocht.
Titel: Re: Goede benzine / diesel
Bericht door: KV op maandag 05 april 2010 - 10:04:39
*Die prijs is ook afhankelijk van aan welke dagprijs die pomphouder zijn voorraad heeft aangekocht.
Vandaar dat de ene pomp de ene keer goedkoper is dan de andere, en de andere keer is het dan weer omgekeerd
Titel: Re: Goede benzine / diesel
Bericht door: JC op maandag 05 april 2010 - 10:10:40
De prijzen zijn bovendien heel streekgebonden. Hier in Mechelen zijn de prijzen beduidende lager dan bv. in Zandhoven waar mijn moeder en mijn tante woont. Telkens die naar Mechelen komen tanken ze hier in de buurt. Door een paar prijsvechters (vnl. Dats) hebben alle andere pompen in de buurt de prijzen ook laten dalen. Het voorkomen van een groot aantal pompen op korte afstand wil ook al eens helpen en dat hebben we hier bv. op de N16.
Titel: Re: Goede benzine / diesel
Bericht door: jo op maandag 05 april 2010 - 13:39:14
Dan moeten ze in Schilde tanken dat is goedkoper dan Zandhoven.
Ik koop wel mijn LPG bij de Van Laer.
Titel: Re: Goede benzine / diesel
Bericht door: Inazuma op dinsdag 06 april 2010 - 01:17:17
Wie zegt dat merkpompen de maxprijs vragen ?
Ik alvast niet ... de goedkoopste pompen in de omtrek zijn merkpompen

Citaat
De verschillen die ik noteer bedragen  meestal hoogstens een paar centen
Ik kan op mijn woon-werk traject zowel de officiële max.prijs als een sterk verlaagde prijs betalen ...

De prijzen zijn bovendien heel streekgebonden. Hier in Mechelen zijn de prijzen beduidende lager dan bv. in Zandhoven waar mijn moeder en mijn tante woont.
Ja ?
Op http://www.brandstofprijzen.be/ is de prijs van de Shell aan de E313 in Massenhoven anders lager dan enige prijs uit Mechelen (2800)
Titel: Re: Goede benzine / diesel
Bericht door: bibi585 op dinsdag 06 april 2010 - 03:30:35
...
Ik koop wel mijn LPG bij de Van Laer.

LPG is tegenwoordig niet makkelijk meer te vinden.
Hier in de onmiddellijke omgeving niks, noppes, nada. :'(
Titel: Re: Goede benzine / diesel
Bericht door: KV op dinsdag 06 april 2010 - 08:55:15
...
Ik koop wel mijn LPG bij de Van Laer.

LPG is tegenwoordig niet makkelijk meer te vinden.
Hier in de onmiddellijke omgeving niks, noppes, nada. :'(
Hoever kan je omrijden om LPG te halen opdat het nog verdelig zou blijven  ;D  ;D

Nee, serieus, er zijn bij ons ook bijna nergens nog LPG pompen te vinden; degene die ik bij ons in de (ruime) buurt ken is bij total
Titel: Re: Goede benzine / diesel
Bericht door: JC op dinsdag 06 april 2010 - 09:08:27
Als er een snelweg in de buurt is heb je altijd wel LPG, bij mijn weten hebben nl. alle snelwegstations dat. Naast de snelwegen hebben alle grotere stations ook LPG. Zeker in de grensstreek heb je wel meer LPG, in onze buurlanden is LPG immers altijd duurder.
Titel: Re: Goede benzine / diesel
Bericht door: Inazuma op dinsdag 06 april 2010 - 12:17:17
je vergeet wel dat er een merkelijk verschil in verbruik zit tussen goedkope en duurdere brandstof
Ik heb er nog niks van gemerkt eigenlijk ...
Het enige verschil dat me al is opgevallen, is dat je de brandstof die minder verbruik belooft, doorgaans ook aanzienlijk duurder betaalt (de officiële prijs).

Ik wil dat anders wel eens uitproberen met de Shell V-power diesel:
'k zal eens een tijdje gaan tanken bij Shell in Massenhoven waar ik ook dagelijks passeer, en die zijn diesel adverteert aan dezelfde prijs als mijn gebruikelijke Esso-Express.
Hopelijk is dat de V-power diesel dan, hebben ze bij Shell nog andere ?


PS : Donderdag slaat de diesel waarschijnlijk alweer op.
Titel: Re: Goede benzine / diesel
Bericht door: wooter op dinsdag 06 april 2010 - 13:34:17
Shell heeft tegenwoordig maar 2 dieseltypes: de gewone, en de V-Power.
Titel: Re: Goede benzine / diesel
Bericht door: Inazuma op dinsdag 06 april 2010 - 18:26:56
maak eens de berekening mocht je 0.5 ltr minder verbruiken met de duurdere
De gewone diesel met prijskorting:
5,45 x 1,030 = 5,6135 euro / 100 km

Shell Vpower aan de volle officiële prijs, met 0,5L minderverbruik :
4,95 x 1,169 = 5,78655 euro / 100km
Nog altijd ietsjes duurder dus - zo'n 41 euro op jaarbasis (of +3,5 %).
Niet onoverkomelijk voor een bijna 10% vermindering in CO2 uitstoot

Om break-even te geraken, moet ik dus 0,65 L/100 km minder verbruiken met de V-power, maar dat is dan wel 11,9% minder verbruiken ...

De eerste verbruiksresultaten zijn wel positief (met +/- een halve tank V-power) maar of ze positief genoeg gaan zijn ???

De andere effecten zijn minder positief :
De grond lag er vettig van de diesel, de pistoolmond zat ook nog vol diesel waardoor de zijkant van de auto en mijn schoenen nu ook onder de diesel zitten ...
Titel: Re: Goede benzine / diesel
Bericht door: sniper op dinsdag 06 april 2010 - 19:48:20
Om break-even te geraken, moet ik dus 0,65 L/100 km minder verbruiken met de V-power, maar dat is dan wel 11,9% minder verbruiken ...
daar kan de weg(wan)beheerder mee helpen

ik verbruik in finland gemakkelijk 1.5 ltr minder dan hier
enkel door de aanleg van de wegen en de snelheidsbeperkingen die anders zijn
de schandalige staat van het belgische wegennet op zich is ook al verantwoordelijk voor een redelijk meerverbruik
Titel: Re: Goede benzine / diesel
Bericht door: Inazuma op dinsdag 06 april 2010 - 21:45:52
Om break-even te geraken, moet ik dus 0,65 L/100 km minder verbruiken met de V-power, maar dat is dan wel 11,9% minder verbruiken ...
daar kan de weg(wan)beheerder mee helpen
Dat zou ook met gewone brandstof dan een aanzienlijk minder-verbruik opleveren ...
Het moet om een vermindering door de betere kwaliteit van de diesel gaan hé  ;)
Titel: Re: Goede benzine / diesel
Bericht door: sniper op woensdag 07 april 2010 - 01:04:58
Dat zou ook met gewone brandstof dan een aanzienlijk minder-verbruik opleveren ...
ik weet het
maar ik kan enkel het verschil tussen belgie en d beschaafde wereld aanhalen
Titel: Re: Goede benzine / diesel
Bericht door: Inazuma op dinsdag 13 april 2010 - 16:54:21
Om break-even te geraken, moet ik dus 0,65 L/100 km minder verbruiken met de V-power, maar dat is dan wel 11,9% minder verbruiken ...
De eerste verbruiksresultaten zijn wel positief (met +/- een halve tank V-power) maar of ze positief genoeg gaan zijn ???
Vandaag terug volgekapt.
5,33 L/100 km - met een tank fifty / fifty gevuld met Esso / Shell V-power.

Niet echt spectaculair begonnen.
Het lijkt wel iets makkelijker om lagere verbruikscijfers te halen, we zullen zien of dat bevestigd wordt.

Na deze tankbeurt zit er nog ongeveer 20% Esso in.

Citaat
De grond lag er vettig van de diesel, de pistoolmond zat ook nog vol diesel waardoor de zijkant van de auto en mijn schoenen nu ook onder de diesel zitten ...
Andere pomp van hetzelfde station : al even vettig op de grond, en weer prijs met het pistool - alleen zijn dit keer mijn schoenen eraan ontsnapt.
Pistool sloeg ook om de vijf botten af, iets wat anders eigenlijk niet gebeurt.

Volgende keer eens 'n andere Shell proberen, de V-power kost toch overal het maximum.  :-\


Dedoemme, vergeten om eerst te gaan zien - morgen wordt diesel terug iets goedkoper
Titel: Re: Goede benzine / diesel
Bericht door: Freddie op dinsdag 13 april 2010 - 22:13:19
Hier altijd Q8 Easy, toch geen klagen van en altijd 10-13cent goedkoper dan de officiële prijs^^
Laatste tank een verbruik van 5,67l, gemiddeld is het zo'n 6,5-6,8l dus ik klaag niet.

't helpt wel dat ik van de 16km naar m'n werk zeker de helft constant 90 kan doen met 2 stukjes van 70.
Titel: Re: Goede benzine / diesel
Bericht door: Inazuma op vrijdag 23 april 2010 - 23:27:13
Na deze tankbeurt zit er nog ongeveer 20% Esso in.
't Ziet er niet zo goed uit voor de V-Power, gemiddeld verbruik in de BC staat op 5,9 L wegens meer stadsverkeer (gemiddelde snelheid nog maar 60 km/u)
De resultaten zijn eigenlijk niet bepaald hoopgevend doordat ze voorlopig niet lager liggen dan met Esso.
Titel: Re: Goede benzine / diesel
Bericht door: Daffodil31LE op zaterdag 24 april 2010 - 00:16:57
Afgelopen weken m'n eerste tank plantaardige olie (sinds lange tijd) leeggereden. 1300 kilometer op 80 liter vind ik best netjes.
Titel: Re: Goede benzine / diesel
Bericht door: Inazuma op zaterdag 24 april 2010 - 21:47:02
't Ziet er niet zo goed uit voor de V-Power, gemiddeld verbruik in de BC staat op 5,9 L wegens meer stadsverkeer (gemiddelde snelheid nog maar 60 km/u)
De resultaten zijn eigenlijk niet bepaald hoopgevend doordat ze voorlopig niet lager liggen dan met Esso.
't Valt uiteindelijk nog mee, met 5,68 L/100 km bij maar 59 km/u gemiddeld.

Wat minder meeviel is dat de 2 Shell-stations die ik geprobeerd heb, beide buiten dienst waren.

Terug naar Esso dus, wat 6,22 euro goedkoper was om de tank te vullen.
Deze keer had ik dus 0,655 L/100 km minder moeten verbruiken om break-even te geraken, wat ongetwijfeld niet het geval was.
Titel: Re: Goede benzine / diesel
Bericht door: wooter op zaterdag 24 april 2010 - 21:58:29
... En voor zover ik weet zijn Esso en Shell hetzelfde...
Titel: Re: Goede benzine / diesel
Bericht door: Inazuma op zondag 25 april 2010 - 00:08:25
... En voor zover ik weet zijn Esso en Shell hetzelfde...
Voor hun gewone diesel dan ?
Aan de V-power zijn volgens Shell andere, betere additieven toegevoegd die er bij Esso vermoedelijk niet zullen inzitten (die hebben maar 1 soort diesel)
Titel: Re: Goede benzine / diesel
Bericht door: Michel op zondag 25 april 2010 - 12:13:41
... En voor zover ik weet zijn Esso en Shell hetzelfde...
Esso = concern ExxonMobil
Shell = concern Shell

(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8d/Weltunternehmen-klein.PNG)
De grootste van de wereld volgens omzet in milioen dollar (2005)

Volgens marktwaarde 31 Dec 2009: ( Financial Times Global 500 )
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_corporations_by_market_capitalization#2009
Titel: Re: Goede benzine / diesel
Bericht door: bibi585 op maandag 26 april 2010 - 02:23:57
... En voor zover ik weet zijn Esso en Shell hetzelfde...
Voor hun gewone diesel dan ?
Aan de V-power zijn volgens Shell andere, betere additieven toegevoegd die er bij Esso vermoedelijk niet zullen inzitten (die hebben maar 1 soort diesel)

Zoals ik reeds zei "als ze de additieven niet "vergeten"". :D
Titel: Re: Goede benzine / diesel
Bericht door: Jari op woensdag 19 mei 2010 - 12:53:36
iemand ervaring met de tankstations van Pollet?
Ik tank bij Pollet of bij Q8 Easy, hangt af van waar ik ben...
Titel: Re: Goede benzine / diesel
Bericht door: jozef op woensdag 19 mei 2010 - 14:57:10
iemand ervaring met de tankstations van Pollet?
Ik tank bij Pollet of bij Q8 Easy, hangt af van waar ik ben...

Als ik me goed herinner, is het tankstation in de industriezone van Polderstad in Hoboken een Pollet.

Ik heb er dikwijls getankt (erg goedkoop) en nooit nadelen onvervonden.
Titel: Re: Goede benzine / diesel
Bericht door: jozef op woensdag 19 mei 2010 - 14:59:29
iemand ervaring met de tankstations van Pollet?
Ik tank bij Pollet of bij Q8 Easy, hangt af van waar ik ben...

Als ik me goed herinner, is het tankstation in de industriezone van Polderstad in Hoboken een Pollet.

Ik heb er dikwijls getankt (erg goedkoop) en nooit nadelen onvervonden.

Als het donker is op zo een afgelegen plaats gaan tanken is voor een vrouw misschien niet echt veilig (hoewel het brandstofpistool een goed wapen is).
Titel: Re: Goede benzine / diesel
Bericht door: Jari op donderdag 20 mei 2010 - 12:27:16
Inderdaad ja, dat is een Pollet ;)
Ik woon nu niet meer in Hoboken dus het hangt er wat vanaf... Als ik er ben dan tank ik bij Pollet en anders bij de Q8 Easy. Bij die laatste krijg ik dan nog wat plus puntjes, dus da's ook al iets.

En ik tank eigenlijk nooit in het donker, maar ik zou daar nu niet echt schrik hebben... Ik ging daar helemaal in't begin als ik leerde rijden oefenen en 's avonds is het daar echt rustig. Overdag is het er druk :p
Titel: Re: Goede benzine / diesel
Bericht door: Inazuma op donderdag 20 mei 2010 - 15:53:56
Bij die laatste krijg ik dan nog wat plus puntjes, dus da's ook al iets.
Punten en "spaar"acties zijn vaak klantenbinding voor tankstations die dat niet met hun prijszetting doen ...
Veel kans dat je elders beter af bent zonder zegeltjes etc.

http://www.brandstofprijzen.be/card.php
Zoek de goedkoopste betrouwbare tankstation waarlangs je passeert zonder daarvoor omwegen te moeten maken.
Da's nog altijd globaal het goedkoopst.
Titel: Re: Goede benzine / diesel
Bericht door: Rafael op donderdag 20 mei 2010 - 16:14:49
Titel: Re: Goede benzine / diesel
Bericht door: Jari op vrijdag 04 juni 2010 - 12:56:55
Bij die laatste krijg ik dan nog wat plus puntjes, dus da's ook al iets.
Punten en "spaar"acties zijn vaak klantenbinding voor tankstations die dat niet met hun prijszetting doen ...
Veel kans dat je elders beter af bent zonder zegeltjes etc.

http://www.brandstofprijzen.be/card.php
Zoek de goedkoopste betrouwbare tankstation waarlangs je passeert zonder daarvoor omwegen te moeten maken.
Da's nog altijd globaal het goedkoopst.
Die site gebruik ik altijd :)
Ik vergelijk voornamelijk de prijzen tussen Q8 Hoboken, Pollet Hoboken en Q8 Puurs. Ondertussen heb ik gemerkt dat ik soms beter "over 't water" ga tanken in Temse of St-Niklaas en dat doe ik dan ook als het op mijn weg ligt.
Titel: Re: Goede benzine / diesel
Bericht door: Inazuma op vrijdag 04 juni 2010 - 20:49:39
Total maakt ondertussen weer reclame met zijn (beperkte) bijstandsverzekering voor wie bij hen komt tanken.
Een paar tankbeurten daar gaan zeker niet de goedkoopste zijn, maar de dekking die het geeft kan wel eens interessant zijn voor wie normaal geen enkele bijstandsverzekering heeft.
Voor wie er aan begint : lees vooral goed de voorwaarden, en laat je niet vangen om het hele jaar duur te gaan tanken want dan wordt het een dure bijstandsverzekering ...
Titel: Re: Goede benzine / diesel
Bericht door: Jari op maandag 07 juni 2010 - 09:00:23
't zijn btw Q8 Easy's waar ik tank, da's goedkoper
Titel: Re: Goede benzine / diesel
Bericht door: jo op maandag 07 juni 2010 - 18:12:46
Inazuma, dacht 25 liter en dan gaat de dekking de volgende dag in.
Had toch zoiets vernomen van mijn jongste broer.
Titel: Re: Goede benzine / diesel
Bericht door: Inazuma op maandag 07 juni 2010 - 18:53:17
Inazuma, dacht 25 liter en dan gaat de dekking de volgende dag in.
Had toch zoiets vernomen van mijn jongste broer.
Er zijn wel meer voorwaarden :
Http://www.total.be
Het volstaat 2 x min. 25L te tanken (en te laten registreren op uw Total Club kaart) tussen 21 mei en 30 juni 2010 om twee maanden zorgeloos België of 35 andere Europese landen te doorkruisen. Het zonnige Zuiden of eerder het mysterieuse Noorden? Total Assistance staat 24/24u en 7/7 voor u klaar!
Titel: Re: Goede benzine / diesel
Bericht door: Rafael op zaterdag 25 september 2010 - 16:43:33
Titel: Re: Goede benzine / diesel
Bericht door: jozef op zaterdag 25 september 2010 - 20:10:56
Ik werd aangeraden om af en toe eens goed door op te trekken

Af en toe eens wat hoger in de toeren gaan kan volgens mij alvast geen kwaad.

Gasten die, als ze gaan inhalen, daaraan beginnen met plankgas bij een toerental van 1200 toeren per minuut met een viercilinder, zijn verkeerd bezig. Niet alleen kan het inhalen daardoor gevaarlijk worden wegens de geringe trekkracht. Ze zullen ook nog meer verbruiken dan wanneer ze eerst even zouden terugschakelen.

Hier in de bergen is het overigens dikwijls noodzakelijk in bergop om te kunnen opschakelen. Als je op zo een helling vertrekt en, zoals GOCA het de mensen wijsmaakt, met een Diesel bijvoorbeeld bij 2.000 toeren per minuut op te schakelen naar tweede versnelling, is de auto al achteruit aan het bollen vóór je dat schakelen afgewerkt krijgt.

Qua verbruik is de beste combinatie snel optrekken en snel opschakelen. De reden is eenvoudig: hoe sneller je optrekt, hoe minder lang je in de lagere versnellingen rijdt, in dewelke het verbruik hoger ligt dan in de hogere versnellingen.

Citaat
Andere tip was om een additief in mijn bak diesel te kappen. Per getankte bak 200-300 ml. Product zou 'Diesel Plus' heten en in de kleinhandel (tankstations) een 10 euro per liter kosten, in groothandel een 5 euro per liter. Zou er voor zorgen dat de motor meer proper bleef en het verbruik zou zakken.

Persoonlijk sta ik nogal sceptisch tegenover dergelijke additieven.

Ik vertrouw in de eerste plaats op de constructeur van de auto. Zijn handleiding bevat adviezen die de auto ten goede komen. Als zo een additief zou aangewezen zijn, denk ik dat de constructeur dat wel zou vermelden in de handleiding.

De motor properder houden? Daar hecht ik niet veel belang aan. Mijn eerste Mercedes had 334.000 km op de teller en reed nog onberispelijk toen ik er helaas afscheid moeten van nemen heb omdat hij, amper 6 maanden na gezandstraald en herspoten te zijn, al opnieuw de pokken kreeg (mijn dealer zei dat, als het stil was, je hem kon horen roesten). Onze Bora heeft nu bijna 200.000 km op de teller en hij rijdt nog zoals een nieuwe, behalve dan enige tijd geleden, toen hij even niet zo gezond meer was:

- hij had weer last van zijn luchtdebietmeter (de tweede keer sinds hij nieuw was), en geraakte daardoor, weliswaar met 3 wat zwaarder dan gemiddelde personen aan boord (hé bibi585  :D) nog slechts in eerste versnelling een berg van 24% op. Intussen geraakt hij daar opnieuw vlot in derde versnelling op.

- één van de waterafvoerleidingen van de luchtinlaten nabij de voorruit was verstopt geraakt, waardoor er na een flinke regenbui op de linker helft van de vloer genoeg water stond om er vissen in te houden.
Titel: Re: Goede benzine / diesel
Bericht door: jo op zondag 26 september 2010 - 02:23:38
Rafael dat is uw EGR gebeuren, een deel van de uitlaatgassen gaan terug door de inlaat om bvb. de temperatuur van uw blok onder controle te houden (minder warm).
Als je niet zo nu en dan eens doortrekt kan dat verstoppen ja, ook vooral door de motor nooit warm te rijden.

Die additieven werken echt MAAR ben je zeker dat het mag van VW? Als je met een Mercedes broks hebt en ze hebben een vermoeden van additief gebruik dan gaat men een diesel analyse doen, additief is geen garantie.... Zo is het me een jaar of 6 geleden verteld.
Titel: Re: Goede benzine / diesel
Bericht door: bibi585 op zondag 26 september 2010 - 08:20:21
Af en toe eens wat hoger in de toeren gaan kan volgens mij alvast geen kwaad.

Met de motor op bedrijfstemperatuur wel te verstaan.


- hij had weer last van zijn luchtdebietmeter (de tweede keer sinds hij nieuw was), en geraakte daardoor, weliswaar met 3 wat zwaarder dan gemiddelde personen aan boord (hé bibi585  :D) nog slechts in eerste versnelling een berg van 24% op. Intussen geraakt hij daar opnieuw vlot in derde versnelling op.

- één van de waterafvoerleidingen van de luchtinlaten nabij de voorruit was verstopt geraakt, waardoor er na een flinke regenbui op de linker helft van de vloer genoeg water stond om er vissen in te houden.

Blub.  ;D ;D ;D