Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Verkeersbeleid => Topic gestart door: jozef op woensdag 14 april 2010 - 15:55:35
-
Eigenaars gepersonaliseerde plaat boos om extra cijfer
Automobilisten die veel geld neertelden voor een speciale, gepersonaliseerde nummerplaat, zijn boos omdat ze ongewenst een extra cijfer op hun plaat krijgen.
Met de invoering van de Europese nummerplaat verandert er namelijk ook het een en ander voor eigenaars van een gepersonaliseerde nummerplaat. Eerst en vooral: de mogelijkheid om een plaat te personaliseren blijft, zoals Jan Pauwels, perswoordvoerder van het kabinet van Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe eerder al aankondigde.
Wat verandert er?
Er komt een extra cijfer vóór de huidige combinatie - zoals dat voor normale platen ook geldt.
In het geval van de gepersonaliseerde nummerplaten zal het altijd om het cijfer 9 gaan. Een Porsche 911-eigenaar met nummerplaat POR-911 zal dus 9-POR-911 krijgen. Voor de bestuurders wier plaat al met een cijfer begint, is het leed erger; zo wordt 355-FER (Ferrari 355) met de nieuwe combinatie 9-355-FER. Dit geldt ook voor mensen die bijvoorbeeld hun geboortedatum in hun plaat lieten verwerken.
Getroffen bestuurders moeten echter niet meteen panikeren, er wordt immers via een "uitdoofscenario" gewerkt. Dat wil zeggen dat wie géén nieuw of tweedehands voertuig inschrijft, zijn plaat de komende jaren nog kan behouden.
Petitie
Intussen is er op www.gepersonaliseerdenummerplaat.be een petitie gestart tegen de invoering van het extra cijfer. "Wij betaalden veel geld (620 euro voor een plaat met 6 karakters, 874 euro voor 5 karakters, red.) voor een persoonlijk gekozen combinatie, weliswaar binnen bepaalde regels en beperkingen. Deze persoonlijke plaat wordt nu door de huidige staatssecretaris gewoonweg van de baan geveegd", klinkt het op de website.
"We eisen het behoud van onze letter- en cijfercombinatie binnen de normen en afmetingen van de nieuwe euro-nummerplaat. Óf de terugbetaling van onze gepersonaliseerde nummerplaat."
De bekende chef-kok Peter Goossens heeft de petitie al ondertekend. Hij heeft als nummerplaat K.OOO.K
-
Ik geef ze gelijk, waarom dat extra cijfer eigenlijk ? ??? :-\
Dat is nergens Europees verplicht...
Enkel dat blauw Europees embleem (vlag) is vooraan voorgeschreven.
-
De meeste landen zouden gebruik maken van 7 karakters.
7 karakters zijn niet verplicht.
Blijkbaar zou je telkens je een andere inschrijving hebt een andere plaat krijgen.
Het probleem is dat wij al die jaren met zes aanduidingen of karakters toekwamen omdat het nummer behouden bleef bij een volgend voertuig en dat men pas overgegaan is om de eerst de cijfers en dan de letters te zetten.
Vermits we de nummers niet meer zullen mogen meenemen naar een volgend voertuig, behalve voor de gepersonaliseerde platen, zullen de de combinaties snel uitgeput raken.
Daarom zal men vooraan een cijfer toevoegen van 1 tot 5 voor de gewone platen.
Alle gewone platen zullen in eerste instantie beginnen met een 1 tot al de combinaties zijn uitgeput.
De volgende reeks na een aantal jaren begint dan met een 2 en zo verder.
Hetzelfde nummer mag volgens Europa niet herbruikt worden, behalve voor duurbetaalde gepersonaliseerde platen.
Door een cijfer voor de gepersonaliseerde plaat te zetten kan de plaat eventueel ook in een andere reeks gebruikt worden.
Persoonlijk vind ik dat de mensen die betaald hebben voor een gepersonaliseerde plaat met zes of vijf karakters dit nummer moeten kunnen behouden zonder toevoeging van het reeksnummer 9
Waarom zou dit gepersonaliseerd nummer niet geschrapt kunnen worden in al de andere reeksen van 1 tot 9 ?
Het is wel het nummer dat behouden blijft en niet de plaat op zich.
Hoogstwaarschijnlijk zal zelfs een bestuurder met een gepersonaliseerde plaat bij elke verandering aan de inschrijving een duplicaat krijgen met hetzelfde nummer zodat het onmogelijk zal worden om Jaren aan een stuk met de zelfde versleten plaat te rijden.
Door deze problemen met de gepersonaliseerde autoplaten zal men eerst beginnen met de motoplaten.
Hopelijk vind men een aanvaardbare oplossing voor het probleem.
Samengevat komt het er op neer dat een plaat maar zolang zal bestaan tot de auto verkocht wordt aan een andere eigenaar, garagist of sloop.
-
Het gaat wel gemakkelijker worden om overheidsvoertuigen te herkennen ;D