Christophoros

Verkeersvragen en -discussies => Voertuig- en rijtechnieken => Topic gestart door: Inazuma op woensdag 14 april 2010 - 20:14:26

Titel: Helft Europese vrachtwagenbestuurders draag gordel niet.
Bericht door: Inazuma op woensdag 14 april 2010 - 20:14:26

New research has revealed that up to 50 percent of European truck drivers don't buckle up when they hit the road. A study by CEASAR Research Institute discovered that seatbelt use among truck drivers varies widely from country to country – from as little as 10 percent to better than 70 percent – it all averages out to the fact that around half of the long-haul drivers don't use their belts.
Bron : autoblog.com (http://www.autoblog.com/2010/04/13/study-half-of-all-european-truck-drivers-dont-wear-their-seatb/#continued)
Titel: Re: Helft Europese vrachtwagenbestuurders draag gordel niet.
Bericht door: sniper op woensdag 14 april 2010 - 20:37:00
waarom zouden ze ook
met de gordel aan is het moeilijker om hun telefoon aan het oor te houden
Titel: Re: Helft Europese vrachtwagenbestuurders draag gordel niet.
Bericht door: bibi585 op donderdag 15 april 2010 - 05:50:01
Met de (bestel)wagen altijd, zelfs voor van de oprit de garage in te rijden bij wijze van spreken (ik moet er speciaal aan denken om hem niet aan te doen, anders doe ik hem aan uit pure gewoonte).
Met de vrachtwagen NOOIT, JAMAIS en al staan ze op hun kop te dansen ik vertik het.
Titel: Re: Helft Europese vrachtwagenbestuurders draag gordel niet.
Bericht door: bibi585 op donderdag 15 april 2010 - 05:52:16
waarom zouden ze ook
met de gordel aan is het moeilijker om hun telefoon aan het oor te houden
Dat lukt net zo goed met als zonder. ;D
En in de meeste voertuigen voor puur transport bedoeld zit er tegenwoordig handsfree ingebouwd.
Titel: Re: Helft Europese vrachtwagenbestuurders draag gordel niet.
Bericht door: jozef op donderdag 15 april 2010 - 16:38:23
Met de vrachtwagen NOOIT, JAMAIS en al staan ze op hun kop te dansen ik vertik het.

En waarom niet, als ik vragen mag?
Titel: Re: Helft Europese vrachtwagenbestuurders draag gordel niet.
Bericht door: bibi585 op donderdag 15 april 2010 - 19:00:25
Omdat ik het veel veiliger vind er zonder.
In het begin dat er gordels in zaten heb ik hem een tijdje gedragen maar al snel liet ik dat achterwege wanneer ik met een geladen vrachtwagen reed om uiteindelijk hem nooit meer te dragen.
Al zeker niet in de bergen.
Ik denk niet dat ik je moet uitleggen wat er gebeurd met een auto op sneeuw/ijs bij een stijgings/dalings percentage van pakweg 10% of meer.
Met een auto vlieg je misschien de bocht uit en met een vrachtwagen glij je de bocht uit, ook vanuit stilstand en vele keren vlotter dan een auto van pakweg 1500kg.
Ik heb liever de kans om er nog uit te springen, desnoods met enkele gebroken botten dan meegesleurd te worden in een ravijn van een paar honderd meter diep.
Hoe vaak, zelfs al draagt er bijna niemand de gordel in de vrachtwagen, gebeurd het dat de chauffeur uit zijn voertuig wordt geslingerd?
In vergelijking met het aantal die verpletterd is is het aantal te verwaarlozen.
Ik krijg liever een waterkansje om te ontwijken dan gevangen in de gordel geplet te worden terwijl ik er machteloos op zit te kijken.
Alles gaat een stuk trager in die logge truck dus heb je langer de kans, in tegenstelling tot een auto, om je reflexen te gebruiken.
Titel: Re: Helft Europese vrachtwagenbestuurders draag gordel niet.
Bericht door: Kunde op donderdag 15 april 2010 - 21:12:16
Citaat
Hoe vaak, zelfs al draagt er bijna niemand de gordel in de vrachtwagen, gebeurd het dat de chauffeur uit zijn voertuig wordt geslingerd?
99%. Kijk eens naar http://volvo.qbrick.com/index.aspx?cid=2&mode=3&mid=346 (http://volvo.qbrick.com/index.aspx?cid=2&mode=3&mid=346) en http://www.youtube.com/watch?v=5QxabtnxTww (http://www.youtube.com/watch?v=5QxabtnxTww)
Titel: Re: Helft Europese vrachtwagenbestuurders draag gordel niet.
Bericht door: bibi585 op vrijdag 16 april 2010 - 03:04:17
Citaat
Hoe vaak, zelfs al draagt er bijna niemand de gordel in de vrachtwagen, gebeurd het dat de chauffeur uit zijn voertuig wordt geslingerd?
99%. Kijk eens naar http://volvo.qbrick.com/index.aspx?cid=2&mode=3&mid=346 (http://volvo.qbrick.com/index.aspx?cid=2&mode=3&mid=346) en http://www.youtube.com/watch?v=5QxabtnxTww (http://www.youtube.com/watch?v=5QxabtnxTww)

Yep, het eerste zijn 2 poppen die helemaal op niks reageren. Tegen dat die vrachtwagen op die manier op zijn zij valt ben ik er al lang uit, en het tweede is een auto en niet eens een vrachtwagen waarvan de bestuurder de passagiersstoel belangrijker vind om vast te houden tijdens een ?????? manoeuvre dan zijn stuur en niet eens uit het voertuig wordt geslingerd.
Op die manier kan je alles bewijzen. Ik baseer me op de realiteit.
Titel: Re: Helft Europese vrachtwagenbestuurders draag gordel niet.
Bericht door: Michel op vrijdag 16 april 2010 - 14:14:53
Tegen dat die vrachtwagen op die manier op zijn zij valt ben ik er al lang uit

Exact op die manier (volgens video) is natuurlijk uiterst zelden, maar het toont vooral de veiligheid van de gordel aan, een normale mens die zijn stuur aangegordeld goed vast houdt komt er ongeschonden uit , de andere passagier wordt meestal verpletterd door de eigen vrachtwagen of desnoods door volgend verkeer...  :-\

Er zijn natuurlijk vele mogelijke ongevallen in een vrachtwagen (ik heb er trouwens ook eentje gehad bij het leger als passagier vooraan, over een hoge boordsteen te knallen was voldoende om met mijn kop tegen het dak te slaan) de chauffeur bleef zijn stuur vasthouden en geraakte niet zo hoog.

Als chauffeur niet. We hadden natuurlijk geen veiligheidsgordels toen.

En waar gaat ge naartoe "als ge "op tijd" eruit "geraakt" in een rijdende-kantelende ongecontroleerde vrachtwagen ?
En waar gaat je vrachtwagen naartoe... laat je dat "ergens" te pletter slaan ofzo.  :-\

Wat is met llichte frontale of schuin-frontale botsingen aan relatief lage snelheid ?

Springt je achter/voor/naast de kantelende vrachtwagen ? Op de rijbaan/op de (onzachte berm)/ talud / ...

Hij kan ook andersom kantelen, bij een uitwijkmaneuver naar links, dan krijg je de vrachtwagen op jou bvb...

Hoe ge het draait of keert Bibi, een gordel is in de meeste gevallen - of 80% volgens studies vrachtwagenongevallen - veel veiliger:

Citaat
Warum gurten sich LKW-Fahrer also nicht an?

Ohne Gurt ist das Verletzungsrisiko für Lastkraftwagenfahrer um ein Vielfaches höher. Trotzdem nutzen nur ganze 15% den Gurt. Unfallanalysen ergaben, dass heraus­geschleuderte LKW-Insassen das größte Risiko haben, beim Unfall getötet zu wer­den. Etwa die Hälfte herausgeschleuder­ter LKW-Insassen müssen das Nichtan­gurten mit dem Tode bezahlen. Wer aus dem Fahrzeug geschleudert wird, erleidet zudem häufig extrem schwere Verletzun­gen, die zur Berufsunfähigkeit und Inva­lidität führen können. Unfallstudien konnten eindeutig nachweisen, dass der Sicherheitsgurt bei bis zu 80 % der schwe­ren Unfälle die Verletzungen von LKW-In­sassen vermindert oder ganz vermeidet. Doch LKW-Fahrer nutzen den Gurt nicht gern.

Als Gründe nennen die Fahrer an erster Stelle, der Gurt sei unbequem. An zweiter Stelle wird eine Störung des Betriebsablaufs durch das Angurten ge­nannt und an dritter Stelle meinten die Fahrer, sie fühlten sich ohne Gurt sicher. Dies ergab eine repräsentative Befragung von 3.000 LKW-Fahrern im Auftrag des Instituts für Fahrzeugzeugsicherheit des Gesamtverbandes der Deutschen Versi­cherungswirtschaft (GDV) und des DVR.
http://diemer-wiki.de/index.php?title=Warum_gurten_LKW-Fahrer_sich_nicht_an

http://www.hatsgeklickt.de/presseWeiter.php?id=1&gruppe=pressemitteilungen
http://www.mdr.de/exakt/5042519.html
Titel: Re: Helft Europese vrachtwagenbestuurders draag gordel niet.
Bericht door: Inazuma op vrijdag 16 april 2010 - 14:27:01
Ik krijg liever een waterkansje om te ontwijken dan gevangen in de gordel geplet te worden terwijl ik er machteloos op zit te kijken.
Exact dezelfde drogredenen als bij bestuurders en inzittenden van personenwagens dus ...

De hoop op een waterkansje in uitzonderlijke omstandigheden, inruilen tegen de zekerheid van een echte overlevingskans in de veel vaker voorkomende "normale" ongevalsomstandigheden.
Titel: Re: Helft Europese vrachtwagenbestuurders draag gordel niet.
Bericht door: Michel op vrijdag 16 april 2010 - 14:36:45
Exact dezelfde drogredenen als bij bestuurders en inzittenden van personenwagens dus ...

De hoop op een waterkansje in uitzonderlijke omstandigheden, inruilen tegen de zekerheid van een echte overlevingskans in de veel vaker voorkomende "normale" ongevalsomstandigheden.
Idd, stel nu eens voor dat elke bestuurder of passagier die en beetje hoger zit door de grootte van de auto (suv, 4x4, bestelwagen...) en er zogezegd gemakkelijker "op tijd  ::)" uitkan... wslk zijn de zetels eerder sofa´s als autozetels... zich niet gaat aangordelen om die drogreden.

Begrijpen die dan niet dat bij de meeste ongevallen in de autokooi het veiligst blijft... er volgt namelijk nog ander verkeer.

En bewusteloos/zwaargekwetst heb ik nog niemand veilig zien uitstappen om desnoods erger te voorkomen (kettingbotsing snelweg) -na de impact zonder gordel aan- , met gordel wel (een paar maal zelfs, uiteraard in Duitsland, wel personenauto´s)

http://www.youtube.com/watch?v=vCC3MludBxM
Titel: Re: Helft Europese vrachtwagenbestuurders draag gordel niet.
Bericht door: bibi585 op vrijdag 16 april 2010 - 18:23:40
Ik zei toch...

Met de (bestel)wagen altijd, zelfs voor van de oprit de garage in te rijden bij wijze van spreken (ik moet er speciaal aan denken om hem niet aan te doen, anders doe ik hem aan uit pure gewoonte).

Dus SUV, bestelwagen, 4x4, pick-up, ...= ALTIJD.

Echter...

Met de vrachtwagen NOOIT, JAMAIS en al staan ze op hun kop te dansen ik vertik het.

Beste is uiteraard geen ongeval maar wanneer je met voldoende snelheid tegen iets aan rijdt, of aangereden wordt, die voldoende of meer weerwerk bied dan je eigen voertuig ben je toch zeker van je plaats in de statistieken.
Die cabine waar je in zit zal niet voldoende stevig zijn om te beletten dat je platgedrukt wordt door je eigen lading. Gisteren nog een voorbeeld op de A12.

Auto's heb ik al 5x en meer zien over kop gaan/rond hun as draaien. Zowel op film als live voor mijn neus.
Een vrachtwagen kantelt om en glijd verder tot stilstand. Meerdere keren over de kop/rond zijn as draaien zie je zelden of nooit in normale verkeersomstandigheden.
Natuurlijk als die van een berg of zo valt, dan nog afhankelijk van vorm en lading, is er kans dat hij begint te rollen in plaats van te schuiven. Daar zal ook geen ander verkeer zijn en ben ik er uit nog voor hij helemaal op zijn zij ligt.
Zo heb ik al enkele keren van uit stilstand beginnen glijden. Gelukkig zonder veel erg, toch echter heb ik 1 keer bijna er uit gesprongen toen hij richting ravijn van enkele honderden meters diep aan het glijden was door plotse sneeuwval.
Gelukkig voor mij stopte hij op enkele centimeters van de afgrond. Na 5 uur hebben ze me met een sneeuwruimer vooruit geduwd, weg van de afgrond.
Sindsdien doe ik hem nooit meer aan in een vrachtwagen.

Nog een voorbeeld.
Bestelwagens o.a.. met ladders, buizen, ... weet ik veel op hun dak gebonden.
Komt meestal net op ooghoogte van de vrachtwagenchauffeur.
Net te laat gezien of aangereden door zo 1 en het effect kan nogal bloederig zijn terwijl je zonder gordel makkelijk had kunnen wegduiken.
Titel: Re: Helft Europese vrachtwagenbestuurders draag gordel niet.
Bericht door: Inazuma op vrijdag 16 april 2010 - 19:04:22
Een vrachtwagen kantelt om en glijd verder tot stilstand.
En geregeld ligt de bestuurder daarbij uit of onder zijn vrachtwagen ...  Hoe zou dat nu komen ???
Of de cabine knalt tegen een andere stevige hindernis en de bestuurder ligt een eind verder ...


Zolang ge personenwagens en andere kleine lichte rommel bijeenveegt zit je als vrachtwagenbestuurder nog redelijk safe.
Van het moment dat je soortgenoten of stevige constructies ramt gebeurt er net hetzelfde als bij een personenwagen : de wagen stopt plots, en de bestuurder zonder gordel zet zijn weg nog een eindje alleen verder tot tegen / in / doorheen de voorruit ...
Titel: Re: Helft Europese vrachtwagenbestuurders draag gordel niet.
Bericht door: Michel op vrijdag 16 april 2010 - 19:30:42
Ik ga er verder niet meer over uitwijden, ik vertaal nog dit stukje over vrachtwagens (LKW Lastkraftwagen)

Leven en laten leven...  ;)

Citaat
Unfallstudien konnten eindeutig nachweisen, dass der Sicherheitsgurt bei bis zu 80 % der schwe­ren Unfälle die Verletzungen von LKW-In­sassen vermindert oder ganz vermeidet

Ongevalstudies  konden duidelijk bewijzen, dat de veiligheidsgordel bij tot 80% van de zware ongevallen de kwetsuren van VRACHTWAGEN-inzittenden vermindert of gans vermijdt.
Titel: Re: Helft Europese vrachtwagenbestuurders draag gordel niet.
Bericht door: bibi585 op zaterdag 17 april 2010 - 10:27:26
Een vrachtwagen kantelt om en glijd verder tot stilstand.
En geregeld ligt de bestuurder daarbij uit of onder zijn vrachtwagen ...  Hoe zou dat nu komen ???

Statistieken hou ik zelf niet bij en twijfel er sterk aan of die gepubliceerd staan. Wel lees/bekijk ik heel veel artikels, filmpjes en dergelijke van ongevallen.
Dus...
Marc.....HEEELP. ;D

Of de cabine knalt tegen een andere stevige hindernis en de bestuurder ligt een eind verder ...

En die stevige hindernis komt meestal op gelijke hoogte of hoger dan die cabine en de bestuurder is zo plat als een vijg in de meeste gevallen.
Vangrails en dergelijke rij je gewoon los door.

Zolang ge personenwagens en andere kleine lichte rommel bijeenveegt zit je als vrachtwagenbestuurder nog redelijk safe.

Voila, dat bedoel ik.

Van het moment dat je soortgenoten of stevige constructies ramt gebeurt er net hetzelfde als bij een personenwagen : de wagen stopt plots, en de bestuurder zonder gordel zet zijn weg nog een eindje alleen verder tot tegen / in / doorheen de voorruit ...

Voila 2, bedoel ik ook.
De kans op overleven lijkt me in dat geval nog aanzienlijk hoger dan platgedrukt, of doorboord door iets, vastgegordelt te zitten in je cabine.
Bij die "soortgenoten" is het dan nog afhankelijk wat die doet en hoe zwaar die geladen is. Staat ie stil met of zonder remmen op, rijd ie in dezelfde richting (snelheidsverschil?), is het een tegenligger of is het zijdelings.

Ik ga er verder niet meer over uitwijden, ik vertaal nog dit stukje over vrachtwagens (LKW Lastkraftwagen)

Leven en laten leven...  ;)

Citaat
Unfallstudien konnten eindeutig nachweisen, dass der Sicherheitsgurt bei bis zu 80 % der schwe­ren Unfälle die Verletzungen von LKW-In­sassen vermindert oder ganz vermeidet

Ongevalstudies  konden duidelijk bewijzen, dat de veiligheidsgordel bij tot 80% van de zware ongevallen de kwetsuren van VRACHTWAGEN-inzittenden vermindert of gans vermijdt.

Gemaakt door mensen die dagdagelijks in de realiteit/praktijk zitten?
Theorieën kunnen soms toch mooi zijn.
Wanneer de praktijk echter zich moeit sneuvelen velen.

Daarmee wil ik hier nu niet beweren dat de gordel in de vrachtwagen nooit geen mensenlevens kan redden..........als er achteraf nog echt sprake van leven is.
Wel heb ik de pro's/contra's tegenover elkaar geplaatst en de contra haalt bij mij nog ruim de bovenhand.
De pro's maken de laatste jaren misschien wel een opmars tegenover de contra's door de verkeersomstandigheden, betere remmen, zwaardere/snellere motoren...
De huidige traagheidspolitiek echter doet die opmars volledig de das om.

...

Leven en laten leven...  ;)

Zo is het.....................en ondertussen rinkelt de kassa stevig verder.
Titel: Re: Helft Europese vrachtwagenbestuurders draag gordel niet.
Bericht door: wooter op dinsdag 27 april 2010 - 07:43:57
Allez, hier nog ne held die sterker denkt te zijn dan de G-krachten die ontwikkeld worden in een ongeval.
Titel: Re: Helft Europese vrachtwagenbestuurders draag gordel niet.
Bericht door: bibi585 op dinsdag 27 april 2010 - 08:03:03
Allez, hier nog ne held die sterker denkt te zijn dan de G-krachten die ontwikkeld worden in een ongeval.

Als je dat op mij bedoeld heb je voorgaande niet goed gelezen of begrepen.
Titel: Re: Helft Europese vrachtwagenbestuurders draag gordel niet.
Bericht door: wooter op dinsdag 27 april 2010 - 09:06:23
Ik begrijp dat je je gordel in een vrachtwagen niet aandeed omdat je van mening bent dat je sneller bent dan de snelheden die in een ongeval ontwikkeld worden.
Titel: Re: Helft Europese vrachtwagenbestuurders draag gordel niet.
Bericht door: bibi585 op dinsdag 27 april 2010 - 16:17:52
In de eerste plaats is het de bedoeling ongevallen te voorkomen.
Bij ongevallen met vrachtwagens heb ik nog maar zelden geweten dat de chauffeur uit zijn voertuig wordt geslingerd. In de meeste gevallen, als ie zwaar gewond is, zit ie geplet in zijn cabine, dus om plat geduwd te worden heb je geen gordel nodig.
Dan vlieg ik er liever uit met een kleine kans, en een beetje geluk, minder zwaar verwond te zijn dan 100% zeker tot moes geduwd te zijn door mijn eigen lading.
Al eens een cabine bekeken na een kop/staart ongeval?
Met mijn postuur is het aantal overlevingskansen nog X-aantal keren kleiner dan een klein mager manneke.
Titel: Re: Helft Europese vrachtwagenbestuurders draag gordel niet.
Bericht door: Michel op dinsdag 27 april 2010 - 19:08:00
In de eerste plaats is het de bedoeling ongevallen te voorkomen.
Bij ongevallen met vrachtwagens heb ik nog maar zelden geweten dat de chauffeur uit zijn voertuig wordt geslingerd. In de meeste gevallen, als ie zwaar gewond is, zit ie geplet in zijn cabine, dus om plat geduwd te worden heb je geen gordel nodig.
In de meeste gevallen  ??? Waar haal je dat uit Bibi, heb je misschien een link of referte ?
De meeste refertes spreken van maar 20 % (ene heb ik al gegeven)

Citaat
Dan vlieg ik er liever uit met een kleine kans, en een beetje geluk, minder zwaar verwond te zijn dan 100% zeker tot moes geduwd te zijn door mijn eigen lading.

Volgens Duitse "rondvragen" behoor je dan bij die 1 op 8 die deze mening heeft.

1 op 10 vrachtwagenchauffeurs vinden het zelfs belachelijk zich aan te gordelen in een (zware) vrachtwagen.

1 op 2 doen de gordel wel aan maar vinden dat de gordel onkomfortabel is of hun bewegingsvrijheid beperkt...

Citaat
Im Lkw ist der Gurt unbequem oder er schränkt die Bewegungsfreiheit zu sehr ein. Diese Ansicht vertritt zumindest knapp die Hälfte aller Befragten.
Jeder achte Lkw-Fahrer ist sogar der Ansicht, dass der Gurt im Lkw eher schadet als schützt, und jeder zehnte ist der Meinung, Anschnallen im Lkw sei lächerlich.
http://www.dekra.de/de/457
Titel: Re: Helft Europese vrachtwagenbestuurders draag gordel niet.
Bericht door: Kunde op dinsdag 27 april 2010 - 22:36:49
Lees dit
Titel: Re: Helft Europese vrachtwagenbestuurders draag gordel niet.
Bericht door: bibi585 op woensdag 28 april 2010 - 04:01:54
In de meeste gevallen  ??? Waar haal je dat uit Bibi, heb je misschien een link of referte ?

Ongeveer drie miljoen kilometer ervaring met zware vrachtwagens, ongeveer 1 miljoen kilometer met lichtere voertuigen, het volgen in de media van ongevallen en vele ongevallen gezien langs de weg, 2 jaar (inter)nationale repatriëring van schadevoertuigen.

Volgens Duitse "rondvragen" behoor je dan bij die 1 op 8 die deze mening heeft.

Ik kan er niet uit opmaken aan wie ze het rondgevraagd hebben. Sommigen noemen mijn Vivaro ook een vrachtwagen of zouden zelfs een vrachtwagen durven zeggen tegen een Berlingo of een Monovolume.
In bestelwagens of lichter (-7,5ton) doe ik hem altijd om.

1 op 10 vrachtwagenchauffeurs vinden het zelfs belachelijk zich aan te gordelen in een (zware) vrachtwagen.

1 op 2 doen de gordel wel aan maar vinden dat de gordel onkomfortabel is of hun bewegingsvrijheid beperkt...

Ik heb zo een dubbel gevoel als ik iemand de gordel zie om doen in een zware vrachtwagen.
Precies of ik zie iemand dat ze aan handen en voeten gebonden in een kooi in het water laten zakken met een touw in een bedenkelijke staat.
Breekt het touw of halen ze je niet op tijd terug naar boven dan is het met je gedaan.


Lees dit

Yep, geef mij een Amerikaanse (of Australische) truck met een lange neus en toestemming om 100km/u en meer te rijden dan zal ik hem op de snelwegen altijd om doen, ook voor 4.30u of langer aan 1 stuk door te rijden.
Op gewestwegen (-60km/u), BB, industriezones, in de bergen, op werven, ... gaat ie netjes terug opgerold in ongebruikte positie.(of via de achterkant van de zetel als het getuut blijft doorgaan)
Titel: Re: Helft Europese vrachtwagenbestuurders draag gordel niet.
Bericht door: wooter op woensdag 28 april 2010 - 08:51:55
 :)
Titel: Re: Helft Europese vrachtwagenbestuurders draag gordel niet.
Bericht door: Kunde op donderdag 29 april 2010 - 21:08:15
Gelukkig dat de statistieken iets anders weerspiegelen dan de mening van Bibi. De niet-dragers kunnen er meer uit leren.
Titel: Re: Helft Europese vrachtwagenbestuurders draag gordel niet.
Bericht door: bibi585 op vrijdag 30 april 2010 - 04:20:41
Gelukkig dat de statistieken iets anders weerspiegelen dan de mening van Bibi. De niet-dragers kunnen er meer uit leren.

Welke statistieken?
Titel: Re: Helft Europese vrachtwagenbestuurders draag gordel niet.
Bericht door: bibi585 op zaterdag 01 mei 2010 - 02:45:41
Ik heb heb een poll geopend op een (het) Belgisch Truckersforum.
De resultaten kunnen HIER (http://www.truckfanclub.be/phpBB/viewtopic.php?f=15&t=2018) bekeken worden.
Titel: Re: Helft Europese vrachtwagenbestuurders draag gordel niet.
Bericht door: Michel op zaterdag 01 mei 2010 - 12:48:55
Ik heb heb een poll geopend op een (het) Belgisch Truckersforum.
De resultaten kunnen HIER (http://www.truckfanclub.be/phpBB/viewtopic.php?f=15&t=2018) bekeken worden.
Interessant, ben eens benieuwd hoe de resultaten zullen afwijken tov de Duitse enquête (Umfrage) van Dekra

Citaat
http://www.dekra.de/de/457

Erst gurten, dann starten – diese Regel nehmen nach Angaben der Bundesanstalt für Straßenwesen rund * 94 Prozent aller Pkw-Fahrer ernst. Im Lkw ist das Anlegen des Sicherheitsgurts dagegen noch längst keine Selbstverständlichkeit. Obwohl seit 1992 auch für Nutzfahrzeuge die Gurtanlegepflicht gilt, gab bei einer Umfrage * mehr als jeder dritte Lkw-Fahrer an, den Sicherheitsgurt im Lkw nie anzulegen. * Setzen sich Lkw-Fahrer jedoch in einen Pkw, ist für über 90 Prozent der Gurtklick selbstverständlich.

* Im Lkw ist der Gurt unbequem oder er schränkt die Bewegungsfreiheit zu sehr ein. Diese Ansicht vertritt zumindest knapp die Hälfte aller Befragten. * Jeder achte Lkw-Fahrer ist sogar der Ansicht, dass der Gurt im Lkw eher schadet als schützt, und * jeder zehnte ist der Meinung, Anschnallen im Lkw sei lächerlich.

Über die Gurtanlegepflicht im Lkw waren der Umfrage zufolge * 16 Prozent der Befragten nicht informiert. Mehr als * jeder zweite Fahrer hatte davon aus der Presse erfahren, mehr als * jeder vierte bei Verkehrskontrollen durch die Polizei. Ebenfalls etwa * jeder vierte Befragte war im Fuhrpark oder bei der Fahrerbesprechung über die Gurtanlegepflicht in Kenntnis gesetzt worden.

**Bei Beobachtungen des fließenden Verkehrs hat die DEKRA Unfallforschung festgestellt, dass die Gurtanlegequoten in Liefer- und Lastkraftwagen noch **deutlich schlechter sind als das Ergebnis der Umfrage.

Unter dem Dach des Deutschen Verkehrssicherheitsrates (DVR) startete die gemeinsame Lkw-Gurt-Kampagne „Hat's geklickt“ für Lkw-Fahrer mit einer Vielzahl von DVR-Mitgliedern und Partnern aus Industrie, Medien und Verbänden, darunter DEKRA. Die Kampagne greift Argumente aus jüngsten Befragungen von Lkw-Fahrern auf und platziert gezielt Gegenargumente aus Sicht der Unfallforschung.

Samengevat vertaald, * van boven naar onder:

* In personenwagens doen Duitsers algemeen 94 % hun gordel aan (alle bestuurders)

* Truckers in hun zware camion doen meer als 1/3 hun gordel NIET aan. Zeggen we 35 % (LKW-gordelplicht bestaat sinds 1992 in D).
* Dezelfde truckers doen - als ze in hun personenwagen stappen - dan wel voor > 90 % hun gordel aan.

Enkele "redenen" / % in vrachtwagens :

* ongemak voor 50 %
* onveiliger voor 1/8 of 12,5 %
* belachelijk voor 10 %

Verspreiding/communicatie van de gordeldracht-verplichting in camions (sinds 1992):
* 16 % was (eerst) niet geïnformeerd.

* 50 % wist het uit de pers en media.
* 25 % wist het door een verkeerscontrole door de politie.
* 25 % door andere informatiebronnen (bespreking)

**Bij observaties op de weg is wel vastgesteld worden dat de praktijkcijfers wel duidelijk slechter zijn als deze van de bevraging...

Ik denk dat de gordeldrachtverhouding bij Belgische truckers tov Duitse truckers dezelfde weerspiegeling is van deze bij personenwagens.

Belgische gordeldracht bij personenwagenbestuurders / D-Pkw-Fahrer = 94 %

Citaat
http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,1416.msg12987.html#msg12987

Gordeldracht              2001    2002   2003   2004   2005   2006   2007
Bestuurder                 56 %    58 %   61 %   63 %  66 %  71 %   76 %

Passagiers voorin        58 %    60 %   63 %   65 %  68 %  73 %   78 %
Passagiers achterin     45 %    47 %   50 %   52 %  55 %  60 %   65 %
Titel: Re: Helft Europese vrachtwagenbestuurders draag gordel niet.
Bericht door: Inazuma op maandag 03 mei 2010 - 00:06:47
Het probleem lost zichzelf wel op: niet-gordeldragers sterven aanzienlijk sneller uit ...
Titel: Re: Helft Europese vrachtwagenbestuurders draag gordel niet.
Bericht door: bibi585 op maandag 03 mei 2010 - 01:36:10
Het probleem lost zichzelf wel op: niet-gordeldragers sterven aanzienlijk sneller uit ...

Dan weer afhankelijk van een heleboel factoren en dat kan je van vele soorten bestuurders zeggen. Diegenen die jaarlijks minstens 1 voertuig in de prak rijden maken toch aanzienlijk meer kans vroeger uit te sterven dan diegenen die enkel nu en dan een kras in de laklaag hebben.
Die laatsten maken ook veel minder slachtoffers onder de medemensen.