Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Voertuig- en rijtechnieken => Topic gestart door: KV op maandag 26 april 2010 - 11:24:37
-
Dit weekend kwam me ter ore dat bvb een ford focus econetic geen trekhaak mag hebben :o
Blijklbaar geldt dit voor meerdere (of alle ?) eco-wagens; het zou bvb ook gelden voor VW's Bluemotions
Weet iemand daar iets meer over ?
-
Blijkbaar heeft het iets te maken met de koeling. Doordat het radiatorrooster minder gaten heeft wegens de aerodynamica, is de koeling niet voldoende en kan de auto oververhit raken bij het trekken van lasten. Maar wat met mensen die achteraan fietsen meenemen op de trekhaak ? Dat is imho veel minder belastend dan ze op het dak te vervoeren, hetgeen dan weer wél mag ...
Ik stel me ondertussen toch nog wel wat vragen bij dat gedoe om een druppel brandstof te sparen: de focus hebben ze bvb ook een cm lager gelegd; leuk met die prachtige wegen hier in België. Een reservewiel ontbreekt ook vaak; ik zou de deur niet te ver verlaten zonder reservewiel, en een thuiskomertje of reparatieset zijn geen opties voor mij. Standaard worden ook steeds meer de ecobanden gemonteerd; goed voor de grip ...
De wielkasten achteraan weer half dichtmaken, zoals het vroeger was, dat zou imho ook een paar druppels schelen zónder in te boeten aan functionaliteit of veiligheid
-
-
Bij de Golf Bluemotion is een trekhaak "ook niet mogelijk"
Als je een beetje surft op het net lees je dat een trekhaak op een Golf Bluemotion zelfs wettelijk niet toegelaten zou zijn (gelijkvormigheidsattest !); sommige garages zetten 'm er op vraag van de klant echter wél op .... Na 4 jaar kan je dan wel een probleem verwachten bij de keuring denk ik
Ecobanden versus pilot exalto maken een wéreld van verschil :)
-
-
Blijkbaar heeft het iets te maken met de koeling. Doordat het radiatorrooster minder gaten heeft wegens de aerodynamica, is de koeling niet voldoende en kan de auto oververhit raken bij het trekken van lasten.
Met dergelijke auto's kun je dus ook niet in de bergen rijden, want een helling van 24% oprijden vergt heel wat meer van de motor dan een karretje met een MTM van 500 kg op vlakke weg trekken.
-
Blijkbaar heeft het iets te maken met de koeling. Doordat het radiatorrooster minder gaten heeft wegens de aerodynamica, is de koeling niet voldoende en kan de auto oververhit raken bij het trekken van lasten.
Met dergelijke auto's kun je dus ook niet in de bergen rijden, want een helling van 24% oprijden vergt heel wat meer van de motor dan een karretje met een MTM van 500 kg op vlakke weg trekken.
Daar had ik zelfs nog niet aan gedacht, maar klopt natuurlijk wel, zeker als je dan met je gezin + bagage in de auto zit :o
-
Bij de Golf Bluemotion is een trekhaak "ook niet mogelijk"
Als je een beetje surft op het net lees je dat een trekhaak op een Golf Bluemotion zelfs wettelijk niet toegelaten zou zijn (gelijkvormigheidsattest !); sommige garages zetten 'm er op vraag van de klant echter wél op .... Na 4 jaar kan je dan wel een probleem verwachten bij de keuring denk ik
Ecobanden versus pilot exalto maken een wéreld van verschil :)
Wettelijk toegelaten is dit wel, maar je voertuig is dan geen "eco voertuig" meer en de premie die je voor een eco voertuig gekregen hebt mag je dan netjes terugbetalen.
De focus, golf, enz... zijn voertuigen die alle moeite van de wereld hebben gedaan om onder de vervuilende norm te zitten en zodoende in aanmerking komen voor een ecopremie.
Ze zitten er maar net onder en dit door het reservewiel en nog andere dingen weg te laten, als je nu dus een vlieg meeneemt ga je terug over de norm met alle gevolgen van dien
-
Bij de Golf Bluemotion is een trekhaak "ook niet mogelijk"
Als je een beetje surft op het net lees je dat een trekhaak op een Golf Bluemotion zelfs wettelijk niet toegelaten zou zijn (gelijkvormigheidsattest !); sommige garages zetten 'm er op vraag van de klant echter wél op .... Na 4 jaar kan je dan wel een probleem verwachten bij de keuring denk ik
Ecobanden versus pilot exalto maken een wéreld van verschil :)
Wettelijk toegelaten is dit wel, maar je voertuig is dan geen "eco voertuig" meer en de premie die je voor een eco voertuig gekregen hebt mag je dan netjes terugbetalen.
De focus, golf, enz... zijn voertuigen die alle moeite van de wereld hebben gedaan om onder de vervuilende norm te zitten en zodoende in aanmerking komen voor een ecopremie.
Ze zitten er maar net onder en dit door het reservewiel en nog andere dingen weg te laten, als je nu dus een vlieg meeneemt ga je terug over de norm met alle gevolgen van dien
Toont meteen aan voor wat een belachelijk gelul die eco en andere toestanden staan
-
als je nu dus een vlieg meeneemt ga je terug over de norm met alle gevolgen van dien
Instappen (zonder vlieg) zou voor mij dus al voldoende zijn om weeral af te dokken. ;D ;D ;D
(en ik doe al nie anders dan afdokken, vandaag weer 2 brieven in de brievenbus (belastingen bovenop personenbelasting :())
-
Dit weekend kwam me ter ore dat bvb een ford focus econetic geen trekhaak mag hebben :o
Blijklbaar geldt dit voor meerdere (of alle ?) eco-wagens; het zou bvb ook gelden voor VW's Bluemotions
Bij Volvo mag er op de DrivE versies wel een trekhaak, maar naar ik vorig jaar gezien had, slechts voor beperkt gewicht (was 800 kg geremd in D).
In de huidige B en D prijslijst staat de V50 DrivE stop/start opgegeven met geremd 1300 kg, net als de gewone versie.
Ik weet niet of dat inderdaad zo is, als ge er éne nodig hebt kan je het altijd gaan navragen.
-
Dit weekend kwam me ter ore dat bvb een ford focus econetic geen trekhaak mag hebben :o
Blijklbaar geldt dit voor meerdere (of alle ?) eco-wagens; het zou bvb ook gelden voor VW's Bluemotions
Bij Volvo mag er op de DrivE versies wel een trekhaak, maar naar ik vorig jaar gezien had, slechts voor beperkt gewicht (was 800 kg geremd in D).
In de huidige B en D prijslijst staat de V50 DrivE stop/start opgegeven met geremd 1300 kg, net als de gewone versie.
Ik weet niet of dat inderdaad zo is, als ge er éne nodig hebt kan je het altijd gaan navragen.
Er bestaan blijkbaar ook al systemen (ik dacht van oa bosal) enkel om fietsen te dragen, maar veel weet ik er niet van
-
-
Volgens mij ruikt dit fel naar een -Belgisch- cliché.
Auto´s zijn nu eenmaal gehomologeerd tot het maximaal toegelaten gewicht. En ook extreem warme weersomstandigheden en hellingen moet het koelingssysteem aankunnen bij normaal onderhoud.
Automodellen worden wereldwijd verkocht, ook waar zomertemperaturen van 40°C geen zeldenheid zijn.
(De VW Polo Bluemotion wordt -dacht ik- in Spanje gemaakt, en daar ook verkocht)
Eventuele bijkomende sleep is ook maar occasioneel.
De CO2-grenswaarde - waarop de premie zich baseert - is op een rollenbanktest (in quasi theoretische omstandigheden) die in de praktijk wslk nooit of *zelden gehaald wordt.
http://de.wikipedia.org/wiki/Fahrzyklus#Energieverbrauch_gem.C3.A4.C3.9F_RL_93.2F116.2FEWG
* met wind achteraan bvb, of ...
Daarbij bestaan er nog altijd zekere minieme toleranties op motoren en andere dingen die een rol kunnen spelen.
-
Vervolg,
ik heb eens gezocht naar aerodynamische of andere maatregelen die de motorkoeling kunnen beïnvloeden, en ik heb er geen gevonden.
Het is wel niet uit te sluiten dat ze ietsjes minder koelingsopening hebben, maar een aerodynamischere wagen heeft navenant ook minder koelingsopeningen nodig.
http://www.volkswagen.de/vwcms/master_public/virtualmaster/de3/unternehmen/innovation___technik/bm.html
http://www.volkswagen.de/vwcms/master_public/virtualmaster/de3/unternehmen/innovation___technik/bm/massnahmen2.html
Technische Maßnahmen
Die CO2-Effizienz der BlueMotion Modelle und BlueMotion Technology-Pakete wird durch das perfekte Zusammenspiel von Motor, Getriebe, Aerodynamik und Reifen erzielt. Sichtbare und auf den ersten Blick unsichtbare konstruktive Maßnahmen machen den Unterschied aus.
Die wichtigsten Maßnahmen zur Verbrauchsoptimierung
Angepasstes Motormanagement mit modifizierter Software
Start-Stopp-System
Rekuperation (Bremsenergierückgewinnung)
Abgesenkte Leerlaufdrehzahl
Längere Übersetzung der oberen Getriebestufen
Gangempfehlung für die Wahl des effizientesten Ganges
optimierte Aerodynamik für einen geringeren Luftwiderstand (cw-Wert)
rollwiderstandsoptimierte Reifen
Flow-Forming-Stahlräder
http://www.bluemotion.me/bluemotion/
In all the three BlueMotion cars – Passat, Polo and Golf – Volkswagen has reduced the existing suspension, made a thorough redesign of the spoilers and added more enhancements on the underside of each car allowing freer air channeling which in turn cuts down the resistance to air stream and is effectual in better fuel consumption. The innovation of the engine has also made the BlueMotion technology bring about fuel efficiency. Thus by remapping the engine and overhauling the Diesel Particulate Filters, better fuel consumption has been achieved at the same time as the harmful NOx levels are brought down. The transmission of the BlueMotion automobiles also underscores the improved technology in use. On all the three cars – Passat, Polo and golf – the last two gears have a ratio that is longer than the usual Turbocharged Direct Injections.
Uiteraard kosten die vele optimaliseringen geld, die men ergens anders -onopvallend- gespaard kan hebben.
Het kan zijn dat het actieve rijplezier wat daalt, maar aan brandstof sparen kan men ook plezier hebben...
-
Het kan zijn dat het actieve rijplezier wat daalt, maar aan brandstof sparen kan men ook plezier hebben...
Valt me dik tegen wat ik hier en daar lees; ik ga mijn rijplezier niet laten verknallen
Ik bespaar wel brandstof op mijn eigen manier: anticiperend rijden, zoveel mogelijk CC gebruiken, bandenspanning in de gaten houden e.d.
En ... in de zomer een beetje met de fiets naar het werk :D
't Is niet dat ik àltijd de auto wil gebruiken, maar àls ik 'm gebruik wil ik er wel plezier aan hebben en bvb niet "in deep shit" zitten als je een lekke band hebt (al enkele keren voorgegad trouwens)
-
Het kan zijn dat het actieve rijplezier wat daalt, maar aan brandstof sparen kan men ook plezier hebben...
Valt me dik tegen wat ik hier en daar lees; ik ga mijn rijplezier niet laten verknallen
Ik bespaar wel brandstof op mijn eigen manier: anticiperend rijden, zoveel mogelijk CC gebruiken, bandenspanning in de gaten houden e.d.
En ... in de zomer een beetje met de fiets naar het werk :D
't Is niet dat ik àltijd de auto wil gebruiken, maar àls ik 'm gebruik wil ik er wel plezier aan hebben en bvb niet "in deep shit" zitten als je een lekke band hebt (al enkele keren voorgegad trouwens)
Is ongeveer ook mijn gedacht KV, daarom die ... achter "kan men ook plezier hebben ..."
Tè... is altijd verdacht of niet goed...
Uiteraard kan men pas vergelijken als men alles tegen mekaar afweegt, maar dan pas bij het rijden/vergelijken van identieke auto´s/modellen de ene met de eco-spaar-maatregelen, de andere zonder. (bvb identieke VW Golf met en een zonder Bluemotion-maatregelen)
Daarbij de aankoopprijs van een auto maakt gemiddeld maar 1/3 uit van het gehele kostenplaatje.
-
Het is wel niet uit te sluiten dat ze ietsjes minder koelingsopening hebben, maar een aerodynamischere wagen heeft navenant ook minder koelingsopeningen nodig.
Hangt ervan af in welke omstandigheden.
Als je er tegen 30 km/h een steile helling mee opkruipt, is de aerodynamica een verwaarloosbare factor.
-
Tè... is altijd verdacht of niet goed...
... behalve tevreden. ;)
-
Het is wel niet uit te sluiten dat ze ietsjes minder koelingsopening hebben, maar een aerodynamischere wagen heeft navenant ook minder koelingsopeningen nodig.
Het dichtmaken van openingen in de voorbumper / grille is een eco-auto klassieker.
Grijpt direct in op de Cx, verwarmt de motor sneller, en is dan ook zeer effectief ...
Het beste zou zijn dat autobouwers enkel noodzakelijke / functionele openingen (mogen) maken in de bumpers.
In de praktijk willen ze een herkenbaar smoelwerk met almaar grotere openingen ... die ze dan gaan afdekken door "achter" het rooster een volle plaat te zetten.
-
Valt me dik tegen wat ik hier en daar lees; ik ga mijn rijplezier niet laten verknallen
Ik bespaar wel brandstof op mijn eigen manier: anticiperend rijden, zoveel mogelijk CC gebruiken, bandenspanning in de gaten houden e.d.
Dan ga je al niet veel meer kunnen besparen door te eco-rijden ...
Je kan trager rijden op de rechte stukken, daar is namelijk niks aan. BVB 110 ipv 120 op de snelweg helpt wel aanzienllijk om het verbruik te beperken.
-
Je kan trager rijden op de rechte stukken, daar is namelijk niks aan. BVB 110 ipv 120 op de snelweg helpt wel aanzienllijk om het verbruik te beperken.
Dit hangt af van wagen to wagen. Bij mijn C5 klopt het, maar het verschil is miniem. Bij mijn BMW320d indertijd was het verbruik bij 120 minder dan bij 110. Het hangt allemaal af van de motor, auto, versnellingsbak, ...
-
-
Enkel wat "loom" onder 1200 tpm in een versnelling hoger dan 1ste.
Dat lijkt mij nogal wiedes.
Als je gaat rijden zoals de schakelindicator zou willen, dan ga je natuurlijk wel nadelen krijgen zoals een brommende motor.
En mettertijd gaat je motor schade oplopen, waarvan het herstel je ettelijke malen meer zal kosten dan de brandstof die je erdoor bespaard hebt.
Geloof niet het Belgische "eco-rijden".
Zorg voor een toerental waarbij de motor, al naargelang de belasting (belading van de wagen, eventuele aanhangwagen, bergop of bergaf, gewenste acceleratie), aangeeft dat hij zich wel voelt, doordat hij nog prompt reageert als je het gaspedaal wat dieper indrukt.
Het zal je uiteindelijk veel minder kosten dan enkele deciliter per 100 km brandstof trachten te besparen door te rijden met toerentallen waarbij de motor het enorm moeilijk te verduren krijgt.
Zo is bijvoorbeeld wat de kandidaten voor het Belgisch rijbewijs moeten leren (met een diesel opschakelen bij 2.000 tpm, met een benzine bij 2.500 tpm) volstrekt onzinnig.
Er zijn hier afdalingen waar ik al probleemloos bij minder dan 1.500 tpm kan opschakelen. Doch er zijn hier dermate steile hellingen, dat ik tot 3.000 tpm moet optrekken alvorens op te schakelen.
-
Veel hangt ook van het soort wegdek af lijkt mij.
Absoluut.
Op sommige - buitenlandse, en soms experimentele - wegbedekkingen zie je het verbruik plots merkelijk dalen terwijl al de rest gelijk blijft.
Op ruw wegdek gaat het verbruik dan weer omhoog.
Putten en bulten hebben ook een verhoging van het verbruik als gevolg.
Enkel wat "loom" onder 1200 tpm in een versnelling hoger dan 1ste.
Kan moeilijk anders.
Trager rijden = minder verbruiken gaat bij mijn auto helaas niet altijd op; aan 30 km/u verbruik ik tot 1 L / 100 km meer dan aan 50 km/u.
In het lagere snelheidsbereik, waar de aerodynamische weerstand nog laag is, zal dat inderdaad niet helpen.
30 is eigenlijk voor alle auto's waar ik al mee gereden heb een weinig ecologische of economische snelheid, met een in verhouding erg hoog verbruik.
Aan hogere snelheid op de snelwegen werkt het wel, maar het effect kan afgeremd worden door keuzes van de producent bij de motormapping - elke motor heeft een zone waarin hij optimaal presteert.
Zonder eenvormigheid in de EU wat snelheden betreft, kiest elke producent zelf waar die zones en dus de ideale snelheden komen te liggen ...
Als je gaat rijden zoals de schakelindicator zou willen, dan ga je natuurlijk wel nadelen krijgen zoals een brommende motor. Dat ding adviseert je om 70 km/u in 5de te rijden, en 50 km/u in 4de. Bij beiden heb je dan ongeveer 1200 tpm wat de motor niet leuk vindt. Het verbruik is volgens de actuele meter dan wel lager (1 L / 100 km minder),
Het nieuwe - zeer laagtoerige - rijden dus, ingebouwd door de producent.
Het helpt wel in het ogenblikkelijke verbruik, maar ik ben ook nog allerminst overtuigd dat het geen nadelige effecten zal hebben op langere termijn.
In het verleden reed men zo zijn motor naar de knoppen.
Nauwere toleranties en een vaker gelagerde krukas in nieuwe motoren gaan wel helpen, maar of ze het probleem ook elimineren op langere termijn ???
-
Het nieuwe - zeer laagtoerige - rijden dus, ingebouwd door de producent.
Het helpt wel in het ogenblikkelijke verbruik, maar ik ben ook nog allerminst overtuigd dat het geen nadelige effecten zal hebben op langere termijn.
In het verleden reed men zo zijn motor naar de knoppen.
Nauwere toleranties en een vaker gelagerde krukas in nieuwe motoren gaan wel helpen, maar of ze het probleem ook elimineren op langere termijn ???
Extreem laag toerig rijden zie je bv. in China. Men rijdt daar eigenlijk volledig tegenovergesteld aan wat men hier verteld. Afdalen gebeurt er in een hoge versnelling of in neutraal. Uitbollen gebeurd in neutraal en men rijdt in extreem lage toeren.
Bij een typische rit zal je zien dat de motor eigenlijk nooit boven de 2000 rpm komt en dan spreek ik over benzines. Zelfs in het hooggebergte met een zwaar geladen auto gaan ze nooit hoog in de toeren. Bij een rit in Junnan op een hoogte van 3800 m schakelde de taxi pas naar een lagere versnelling wanneer de motor echt begon te schokken. Dan spreek ik over bv. 3de versnelling bij 40 km/u op een helling van 8% met vijf volwassenen aan boord. Als je dan weet dat op 3800 m een atmosferische motor nog niet de helft van zijn vermogen over heeft zegt dit genoeg. De taxi had wel al een slordige 400 000 km op de teller. Het was een (in China geproduceerde) VW Santana met 1600 cc benzine motor (injectie).
Het extreem laag toerig rijden zal dan wel niet zo heel slecht zijn voor de motor. Ik raad het echter niet aan, want je verbruikt er meer door. Bij mijn C5 kan ik net iets meer dan 70 op de teller rijden in 5de, dan draait de motor net geen 1600 toeren. Het verbruik is in die versnelling het minste, 4de levert meerverbruik op, 6de versnelling ook.
-
Extreem laag toerig rijden zie je bv. in China. Men rijdt daar eigenlijk volledig tegenovergesteld aan wat men hier verteld. Afdalen gebeurt er in een hoge versnelling of in neutraal. Uitbollen gebeurd in neutraal en men rijdt in extreem lage toeren.
:o ??? :-X
De taxi had wel al een slordige 400 000 km op de teller. Het was een (in China geproduceerde) VW Santana met 1600 cc benzine motor (injectie).
Het extreem laag toerig rijden zal dan wel niet zo heel slecht zijn voor de motor.
Heb je ook gevraagd hoeveel motoren er al hebben ingelegen, of welke herstellingen er al aan de motor zijn uitgevoerd ?
Met hun lagelonen maken ze er misschien geen probleem van om constant aan de motor liggen te sleutelen ? :-\
-
Heb je ook gevraagd hoeveel motoren er al hebben ingelegen, of welke herstellingen er al aan de motor zijn uitgevoerd ?
Met hun lagelonen maken ze er misschien geen probleem van om constant aan de motor liggen te sleutelen ? :-\
Het onderhoud is er het uiterst minimum, het moet nl. opbrengen. Het zijn nl. wel lage lonen voor ons, maar voor hen zijn die lonen helemaal niet laag! Een motor vervangen doen ze ook liever niet omwille van de kostprijs. Om de kosten te drukken rijden wel veel voertuigen op aardgas.
-
Extreem laag toerig rijden zie je bv. in China.
Hoe remmen die daar dan in de bergen ?
Enkel op de remmen, want de motorrem geeft geen effect in een te hoge versnelling of neutraal.
Dan gaat er toch geregeld éne het Chinese decor in ???
-
Extreem laag toerig rijden zie je bv. in China.
Hoe remmen die daar dan in de bergen ?
Enkel op de remmen, want de motorrem geeft geen effect in een te hoge versnelling of neutraal.
Dan gaat er toch geregeld éne het Chinese decor in ???
Vroeg ik me ook al af
-
Hoe remmen die daar dan in de bergen ?
Enkel op de remmen, want de motorrem geeft geen effect in een te hoge versnelling of neutraal.
Dan gaat er toch geregeld éne het Chinese decor in ???
Ik heb ooit een rit meegemaakt in de Qinling bergen in de provincie Shaanxi. Deze bergweg eindigt op ongeveer 3300 m hoogte, het startpunt ligt op zo'n 500 m hoogte. Dit hoogteverschil wordt overbrugt in iets meer dan 30 km. Het is een pittig bergweggetje dus. Bij de afdaling reed de taxi constant in 3de of 5de versnelling. Alles werd geremd. Om de 6 à 7 km stond er iemand klaar met een tuinslang om ijskoud bergwater op de remmen te spuiten, de stoom sloeg eruit. Dat scheen daar de normaalste zaak te zijn. Natuurlijk lag de vallei vol met wrakken.
Gelukkig gebruikten de bussen wel hun motorrem!
Voor de geïnteresseerden, de locatie:
Tai Bai Shan, prov. Shaanxi, P.R. China
-
waarmee meteen bewezen is dat ze (ook) geen verstand hebben van autorijden ::)
-
Wat een konijnen... ::)
-
Alles werd geremd. Om de 6 à 7 km stond er iemand klaar met een tuinslang om ijskoud bergwater op de remmen te spuiten, de stoom sloeg eruit. Dat scheen daar de normaalste zaak te zijn. Natuurlijk lag de vallei vol met wrakken.
:o Met totaal kromgetrokken remschijven tot gevolg, en nog slechter (vibrerend) remmen tot gevolg...
Is me ook al gebeurd, door met hete remschijven door grote plassen koud water te rijden... (Autobahn)
-
...
Dan gaat er toch geregeld éne het Chinese decor in ???
Misschien daardoor dat ze zo sterk geworden zijn in decoreren. ;D ;D ;D
-
Hallo, eerste maal op dit forum, ik heb mijn VW Blue Lotion nu een paar weken, en ik heb er een trekhaak onder, gemonteerd in de garage.
Op het gelijkvormigheidsattest staat vermeld dat de wagen een last mag trekken van 600kg ongeremd en 750kg geremd.
Ik heb voor de montage de keuring gebeld (Ichtegem) en nagevraagd of dit ok was. Daar hebben ze mij verzekerd dat er geen enkel probleem is als het gelijkvormigheidsattest een last toelaat.
Als er op het attest nihil vermeld staat als treklast dan kun je terug naar de garage om het spul er terug af te halen, wagen afgekeurd, van teruggeven van de eco premie is er helemaal geen sprake.
Nu moet ik de wagen nog gaan tonen op de keuring, zien of alles klopt.
-
Laat het ons weten, alvast welkom hier.
-
Hallo, eerste maal op dit forum, ik heb mijn VW Blue Lotion nu een paar weken, en ik heb er een trekhaak onder, gemonteerd in de garage.
Blue Motion waarschijnlijk :D
Op het gelijkvormigheidsattest staat vermeld dat de wagen een last mag trekken van 600kg ongeremd en 750kg geremd.
Dan is het gewoon OK hoor.
-
Dit weekend kwam me ter ore dat bvb een ford focus econetic geen trekhaak mag hebben :o
Blijklbaar geldt dit voor meerdere (of alle ?) eco-wagens; het zou bvb ook gelden voor VW's Bluemotions
Weet iemand daar iets meer over ?
Ik heb net in mijn documenten gekeken van mijn VW Golf VI Blue motion 1600 cc diesel, en hij mag 650 kg trekken, ongeremd, en de trekhaak mag met max 70 kg belast worden!!!!!!!!!!
Dus wat moet er nog meer over gezegd worden, ik mag, en dat zal wel geen uitzondering zijn zeker
Ed