Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Verkeersbeleid => Topic gestart door: jozef op woensdag 02 juni 2010 - 18:54:53
-
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
-
Komt dat er nog wel, wegens regering van lopende zaken ?
Nog niets gezien in 't Staatsblad.
Ook op wegcode.be nog geen wijziging / aankondiging ervan zien verschijnen.
-
Dat hieraan gesleuteld moet worden, lijkt me nochtans tamelijk logisch.
Aan de ene kant, is zo'n uitzonderlijk vervoer vaak verplicht voorzien van dergelijke begeleidende voertuigen.
Aan de andere kant, hebben (hadden?) die voertuigen/hun bestuurders quasi geen poot om op te staan. Zijn (waren?) geen bevoegde personen, en staan (stonden?) eigenlijk zelfs niet tussen de lijst van gemachtigden.
Beetje contradictorisch, niet?
-
Aan de andere kant, hebben (hadden?) die voertuigen/hun bestuurders quasi geen poot om op te staan.
Er waren er anders wel die deden alsof ze de baas op de weg waren.
Zo heb ik ooit kilometerslang op de E40 achter een uitzonderlijk vervoer moeten hangen dat ik perfect veilig had kunnen inhalen als de achteroprijdende begeleider me dat niet belet had.
-
Wel, reden temeer om er deftig paal en perk aan te stellen allemaal. Je hebt natuurlijk twee uitersten. Enerzijds heb je bij dergelijke mannen mogelijks zulke cowboys. Anderzijds zullen er ook wel genoeg tussenzitten die professioneel met hun vak bezig zijn. Maar die machteloos staan wanneer anderen hun aanwijzingen flagrant negeren en zo zichzelf, het transport en anderen onnodig hinderen of in gevaar brengen. Elke medaille heeft zo zijn keerzijde.
Vandaar: leg dat allemaal aan banden. Bepaal welke opleiding die mensen moeten krijgen. Welke signalen ze mogen/kunnen/moeten geven, en hoe andere weggebruikers op die signalen dienen te reageren. Een beetje éénduidigheid, aub.
Zo weet iedereen perfect hoe te handelen, zowel de begeleiders, als de overige weggebruikers. De verkeersveiligheid kan er alleen maar wel bij varen.
Maar giet het allemaal in eenvoudige, duidelijke ondubbelzinnige taal. Liever een dagje langer wachten, en een fatsoenlijke wettekst terzake, dan rap-rap wat tekstjes in mekaar flansen. Tekstjes die dan alleen maar meer onduidelijkheden creëren dan dat ze wegwerken, is iets waar niemand nu op zit te wachten.
-
Vandaar: leg dat allemaal aan banden. Bepaal welke opleiding die mensen moeten krijgen. Welke signalen ze mogen/kunnen/moeten geven, en hoe andere weggebruikers op die signalen dienen te reageren.
En als die andere weggebruikers dan hun middenvinger opsteken, staan ze nog even ver. Want zelfs al mogen/kunnen/moeten ze signalen geven die door de andere weggebruikers moeten opgevolgd worden, dan nog zijn ze geen bevoegd persoon, en bijgevolg niet bevoegd voor het vaststellen van overtredingen. Gaat er zo eentje zijn beklag maken bij de flikken, dan is het zijn woord tegen dat van de andere weggebruiker. Patstelling dus.
-
Aan de andere kant, hebben (hadden?) die voertuigen/hun bestuurders quasi geen poot om op te staan. Zijn (waren?) geen bevoegde personen, en staan (stonden?) eigenlijk zelfs niet tussen de lijst van gemachtigden.
Beetje contradictorisch, niet?
Neen.
Dergelijke transporten zijn dermate ingrijpend dat men hun begeleiding niet volledig kan laten afhangen van een paar amateur-flikken die men dan maar "bevoegd" maakt omdat het moet uitkomen.
Om te beginnen is er al meteen het belangenconflict tussen het eigenbelang van het transport, en het belang van het overige verkeer.
Verder maken de professionele flikkengeregeld al duidelijk dat zelfs een uitgebreide opleiding en jaren ervaring geen garantie is ...
Bovendien verplichten zij andere weggebruikers vaak de wegcode te overtreden, én overtreden ze die intussen zelf.
Denken dat men dan beter af is door dat allemaal ineens maar te legaliseren, is zoiets als drugs of wapens legaliseren: je kan je kop erdoor in het zand steken omdat er dan niet meer tegen opgetreden hoeft te worden, maar het probleem blijft uiteraard verder bestaan of wordt zelfs erger ...
-
Bovendien verplichten zij andere weggebruikers vaak de wegcode te overtreden
Dat heet dan geen overtreding, maar een bevel van een bevoegd persoon opvolgen.
én overtreden ze die intussen zelf
De vraag is maar of een bevoegd persoon ook een bevel dat moet opgevolgd worden aan zichzelf kan geven.
-
Vandaar: leg dat allemaal aan banden. Bepaal welke opleiding die mensen moeten krijgen. Welke signalen ze mogen/kunnen/moeten geven, en hoe andere weggebruikers op die signalen dienen te reageren.
En als die andere weggebruikers dan hun middenvinger opsteken, staan ze nog even ver. Want zelfs al mogen/kunnen/moeten ze signalen geven die door de andere weggebruikers moeten opgevolgd worden, dan nog zijn ze geen bevoegd persoon, en bijgevolg niet bevoegd voor het vaststellen van overtredingen. Gaat er zo eentje zijn beklag maken bij de flikken, dan is het zijn woord tegen dat van de andere weggebruiker. Patstelling dus.
En als die andere weggebruiker dan meld dat hij het zogezegde signaal niet begreep, nogal raar vond dat die zo hard naar een vlieg aan het slaan was..... ;D
-
@ Inazuma en Jozef. Wat stellen jullie dan voor als oplossing? Alles maar op z'n beloop laten,.... tot het eerst es grondig mis gaat of zo?
-
Bovendien verplichten zij andere weggebruikers vaak de wegcode te overtreden
Dat heet dan geen overtreding, maar een bevel van een bevoegd persoon opvolgen.
Ik verwijs naar de situatie nu.
Wat Schouppe van plan was met de wegcode, is ondertussen duidelijk : overtreders selectief regulariseren ...
Autocars en -bussen aan 100 laten rijden zoals ze nu al doen (vreemde zaak gezien men andere weggebruikers in een veel lichter voertuig voor een paar km teveel verbaliseert ...)
Filefilteren toelaten op een dergelijke manier dat het opvolgen ervan niet controleerbaar is.
Wielerterroristen verlossen van die door hen vervloekte bel.
Begeleiders van uitzonderlijk vervoer tot bevoegde personen maken
Wat hij aan de verkeeronsveiligheid of de rechtsonzekerheid die in de wegcode ingebakken zit ging doen, ontgaat me nog steeds ...
De vraag is maar of een bevoegd persoon ook een bevel dat moet opgevolgd worden aan zichzelf kan geven.
In elk geval stopt het daarmee dan niet.
Dergelijke begeleiders moeten ook een uitzondering krijgen op zowat elke verkeersregel ...
Met een beetje realiteitszin weet je vooraf dat het daarmee mis gaat gaan.
-
Dus.... eigenlijk zeg je nu dat men 't nog beter bij 't oude kan laten. ttz Beter dat, dan wetten opstellen die alleen maar voor nog meer onduidelijkheden, etc. zorgen? Zoiets?
-
@ Inazuma en Jozef. Wat stellen jullie dan voor als oplossing? Alles maar op z'n beloop laten,.... tot het eerst es grondig mis gaat of zo?
Dit is duidelijk een taak voor de (verkeers)politie.
De bevoegdheden en uitzonderingen zijn dermate uitgebreid en ingrijpend, dat men dit niet even kan delegeren naar privé-bedrijfjes die nu al de wetgeving overtreden met hun handelen.
Hoe die gasten te werk gaan, merk je wel eens als er eentje je spookrijdend van de baan wil pushen ...
Er moet weer paal en perk gesteld worden aan wie prioritair mag rijden.
(In de wegcode vraagbaak stond er recent nog een vraag inzake het gebruik van de blauwe zwaailichten door firma's als gas- en elektriciteitsleveranciers. Die gasten hebben ondertussen ook gemerkt dat die blauwe lichten meer effect hebben dan de oranje ...)
En zeker moet er dringend weer paal en perk gesteld worden aan wie zoals bijzondere bevoegdheden toebedeeld krijgt.
Dat is stilaan een zeer lange waslijst aan het worden.
Wanneer er over homogene bevoegdheden gepraat wordt, kan men misschien ineens ook eens over het opnieuw verzamelen van alle politionele en sanctionerende ambtenaren gaan praten ...
-
Dus.... eigenlijk zeg je nu dat men 't nog beter bij 't oude kan laten.
Neen, dat er veel dingen moeten veranderen is wel duidelijk.
ttz Beter dat, dan wetten opstellen die alleen maar voor nog meer onduidelijkheden, etc. zorgen?
Veranderingen moeten ook verbeteringen zijn.
Het afschuiven van de verantwoordelijkheid en bevoegdheid naar privé-bedrijven die vooral hun eigenbelangen dienen is geen verbetering, dat maakt het parkeergedoe al overduidelijk.
-
@ Inazuma en Jozef. Wat stellen jullie dan voor als oplossing? Alles maar op z'n beloop laten,.... tot het eerst es grondig mis gaat of zo?
Dit is duidelijk een taak voor de (verkeers)politie.
De bevoegdheden en uitzonderingen zijn dermate uitgebreid en ingrijpend, dat men dit niet even kan delegeren naar privé-bedrijfjes die nu al de wetgeving overtreden met hun handelen.
Taken overhevelen naar de verkeerspolitie, is daar dan geld en voldoende personeel voor?
(mss wat minder gaan controleren op dwaze snelheidsbeperkingen, dan slaan we meteen twee vliegen in 1 klap)
En wat ga je dan ondertussen met die bedrijfjes zelf doen? Opdoeken?
-
Taken overhevelen naar de verkeerspolitie, is daar dan geld en voldoende personeel voor?
Zonder enige twijfel, maar de organisatie ervan faalt .
Je merkt er niet zoveel van op de weg, maar we hebben in relatieve aantallen meer agenten dan de omliggende landen.
Als je natuurlijk gevatte criminelen weer laat gaan, waardoor je hen in de mogelijkheid stelt om nog meer feiten te begaan, dan kom je uiteindelijk met een personeelstekort om de draaideur te bedienen ...
Als je politionele / sanctionerende diensten opsplitst in diverse organisaties en onder diverse bevoegdheden, dan moet je ook veel meer volk hebben op met elke organisatie apart nog enige dekking te hebben.
Zo lopen er ondertussen stadswachten rond, parkeerwachters, nog wat GAS-bevoegde ambtenaren, de wijkagent(en), er rijdt dan ook nog eens een politiekombi rond, de douane controleert apart, en daarnaast rijdt er ook nog wel eens een controleteam van de Vlaamse gemeenschap rond ...
Exploderende kosten, en minder efficiëntie.
Vergelijkbaar met de Post die intussen wel 3 keer per dag langs komt, maar onze gewone post komt ondertussen wel almaar later ...
(En neen, ik woon niet in een godverlaten boerengat, maar in een winkelstraat in een klein stadje.)
-
En wat ga je dan ondertussen met die bedrijfjes zelf doen? Opdoeken?
Die bedrijfjes hebben hun specifieke werk : aanvragen indienen, vooraf de technische haalbaarheid van een lading op een traject nagaan, het vervoer mee (be)geleiden en signaleren, ...
Bij een ongeval laat je ook de MUG-arts en de verplegers niet het werk doen van de politie.
Al acht ik onze politici wel in staat om in navolging van de brandweer, ook voor de medische hulpdiensten ooit nog zoiets uit hun hoge hoed te toveren (eens die witte konijnen daar uit zijn ...)
In sommige gevallen is dat nu echter met een omwegje de realiteit al : de brandweer doet soms ook ambulance-dienst ...
-
En wat ga je dan ondertussen met die bedrijfjes zelf doen? Opdoeken?
Die bedrijfjes hebben hun specifieke werk : aanvragen indienen, vooraf de technische haalbaarheid van een lading op een traject nagaan, het vervoer mee (be)geleiden en signaleren, ...
Alleen die laatste twee taken zouden dan komen te vervallen, als de politie voortaan de begeleiding doet...
-
Ik vind het opvallend dat na het depenaliseren van inbreuken op de parkeertermijnen, meer en meer politionele taken worden uitgedeeld aan niet-politionele diensten. Met het mexicaanse leger dat onze geïntegreerde politie is, zou je anderzijds toch verwachten dat naar Duits, Engels of Nederlands model we platgecontrolleerd worden door al dat blauwe op de straat. Edoch, de enige politiediensten die ik zie zijn de malloten in Brussel die elke regel aan hun laars lappen, geldtransporten en lokale politiekorpsen die met een aftands autootje naar Brussel rijden voor een cursus. Hell, de enige keren dat je de wegpolitie ziet werken, is als ze verdekt opgesteld staan in de berm, of moeten tussenkomen bij een ongeval.
Maar als je weet hoe stiefmoederlijk de Federale Wegpolitie behandeld wordt, is dat ook logisch... Diensten worden afgebouwd, budgetten beperkt, en dat betekent voor veel uitzonderlijke transporten dat de broodnodige en verplichte verkeersregeling moeilijk te organiseren is met de beperkte mankracht die nog overschiet, in functie van hun beschikbare overuren, verlofdagen etc...
En dan is het dus makkelijk om te zeggen "die polies, die hebben we niet meer nodig als we de verantwoordelijkheid geven aan de pilot cars". Maar die pilot cars staan daar zelf niet voor te springen hoor. Zij zien elke dag ook genoeg medeweggebruikers die het natuurlijk beter weten dan zo een bestuurder van een pilot car, en dat loopt dan soms eens goed mis. Met politiebegeleiding hebben ze nog enige dekking, maar ga maar met een pilot car eens een vierbaansweg met middenberm lam leggen: dat lukt gewoon weg niet, men rijdt gewoon door. En dan komt men halverwege natuurlijk een zeer breed transport tegen dat omwille van de route op een stuk moet spookrijden en dan loopt het natuurlijk in de soep en is het transport vertraagd. En zo een transporten kunnen niet lekker even overuren draaien door net nog de ochtendspits mee te nemen op weg naar bestemming...
-
Ik vind het opvallend dat na het depenaliseren van inbreuken op de parkeertermijnen, meer en meer politionele taken worden uitgedeeld aan niet-politionele diensten.
En niet te vergeten het Gemeentelijk Autonoom Sanctierecht ...
De fundamentele aanfluiting van de rechtsstaat, waarbij wetgever, verbalisant en "rechter" eigenlijk 1 en dezelfde partij geworden zijn
En dan is het dus makkelijk om te zeggen "die polies, die hebben we niet meer nodig als we de verantwoordelijkheid geven aan de pilot cars".
En dat is dus wat men van plan was ...
Met politiebegeleiding hebben ze nog enige dekking, maar ga maar met een pilot car eens een vierbaansweg met middenberm lam leggen: dat lukt gewoon weg niet, men rijdt gewoon door.
Uiteraard rijdt men nu door, de begeleiders hebben immers niet eens de bevoegdheid te doen wat ze doen ...
Als dit onzalige plan doorgaat, weet je nu al wat de volgende stap wordt : blaiuwe lichtjes op de begeleidingsvoortuigen ... want die oranje, dat heeft iedereen al.
Het gevolg is een totale degradatie van de blauwe knipperlichten tot het niveau van de tegenwoordig al te vaak gebruikte oranje knipperlichtjes.
-
Die bedrijfjes hebben hun specifieke werk : aanvragen indienen, vooraf de technische haalbaarheid van een lading op een traject nagaan, het vervoer mee (be)geleiden en signaleren, ...
Alleen die laatste twee taken zouden dan komen te vervallen, als de politie voortaan de begeleiding doet...
Er is bij een transport vaak ook nog heel wat anders te doen dan enkel maar aanwijzingen geven aan andere bestuurders ...
-
Waarom de politie best dergelijke transporten blijft begeleiden :
http://www.hulpdienstenforum-vlaanderen.be/forum/showthread.php?p=468254
Je moet er wel registreren voor je wat ziet.
-
Zelfs met politiebegeleiding kan dat mis gaan hoor. Hier was het de vrachtwagenchauffeur die te hard reed, en de combinatie achteraan scheef ging bij hevig remmen. Daar kan je als pilot car niks aan doen.
-
Wooter, je meent het :o
Ik was al aan het nadenken hoe ik een diplomatische reactie daarop ging plaatsen en toen las ik...
Zelfs met politiebegeleiding kan dat mis gaan hoor. Hier was het de vrachtwagenchauffeur die te hard reed, en de combinatie achteraan scheef ging bij hevig remmen. Daar kan je als pilot car niks aan doen.
Dus mag je met uitzonderlijk vervoer niet remmen, ook al loopt er een kind over straat, want daardoor gebeuren er ongevallen. ::)
Van veralgemening gesproken, tis weer de chauffeur die het gedaan heeft.
Dus iedere chauffeur die met stuurassen rijd en remt veroorzaakt ongevallen.
Een, meer dan waarschijnlijk, technisch mankement is hier niet mogelijk. :-\
-
Het is nu ook geen beginnende firma, die zijn die transporten wel gewoon, veel kans dat die chauffeur dus dat ook al een tijd deed.
Defect zou wel een mogelijke oorzaak zijn.
Nu die zitten op de expressweg, hoeveel zou dat transport daar moeten remmen?
Daar is politiebegeleiding echt aangewezen, transport kan wat snelheid minderen aan de lichten maar politie legt het dwarsverkeer stil....
Wat gaan we doen die transporten een max snelheid opleggen van 50? van 30? Die zitten op de expressweg, ik lees de krantenkoppen al "2 uur achter speciaal transport gehangen...."
Destijds op de binnensingel die transporten van de noodbruggen gezien, 4-5-6 vrachtwagens achter elkaar, politie legt het dwarsverkeer stil, op een halve minuut is de operatie voorbij, haast geen hinder voor het andere verkeer.
-
Nu die zitten op de expressweg, hoeveel zou dat transport daar moeten remmen?
Aan alle lichten hé, indien onbegeleid, want daar staan camera's ...
-
Vandaar dat ik schreef dat politiebegeleiding echt aangewezen is.
-
LOL, politiebegeleiding bij uitzonderlijke transporten wordt niet gebruikt om ongestoord door het rood te knallen.
-
LOL, politiebegeleiding bij uitzonderlijke transporten wordt niet gebruikt om ongestoord door het rood te knallen.
Als de politie dat daar beslist wel.
-
LOL, politiebegeleiding bij uitzonderlijke transporten wordt niet gebruikt om ongestoord door het rood te knallen.
Voor transporten die moeilijk te stoppen zijn , moeilijk versnellen, of zeer lang zijn en niet al te snel rijden gebeurt dat anders wel.
-
niet al te snel rijden vs door het rood knallen...
-
niet al te snel rijden vs door het rood knallen...
Yep, hoe trager je rijdt, hoe langer het duurt voor je een KP voorbij bent ...
-
Dat klopt, maar dat komt dan niet overeen met de foto van een vrachtwagen waarvan de lading scheef over de weg staat net voor een rood licht :)