Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Verkeersbeleid => Topic gestart door: Michel op maandag 21 juni 2010 - 19:59:26
-
http://www.hbvl.be/limburg/een-op-tien-dronken-bij-ongeval-in-limburg.aspx
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
-
Bij de 52 ongevallen die vorig weekend in Limburg werden vastgesteld bleek dat meer dan een chauffeur op tien dronken was.
Van de 29 chauffeurs die een ademtest moesten afleggen, bliezen er 7 positief.
En die minstens 23 anderen ???
Er is in het verleden al gebleken dat politieagenten niet zo goed zijn in het inschatten van alcoholintoxicatie, dus waarom niet simpelweg iedereen die betrokken is in een ongeval laten blazen ??? Dat is toch wel een minimum ???
7 van 29 is al een kwart ipv 10 % ...
Opmerkelijke vaststellingen waren nog: 10 chauffeurs die reden zonder geldig rijbewijs en 4 bestuurders zonder verzekering.
De politie zou beter onderschepping / staandehouding tot de regel maken, ipv de uitzondering.
Dan haalt men er nog meer van dit slag tussenuit bij controles.
-
Bij de 52 ongevallen die vorig weekend in Limburg werden vastgesteld bleek dat meer dan een chauffeur op tien dronken was.
Er worden dus veel meer ongevallen veroorzaakt door chauffeurs die niet dronken zijn dan door chauffeurs die dronken zijn. :D ;D
-
Dat weten we niet met zekerheid. We hadden dat pas kunnen weten, indien die 23 anderen ook geblazen hadden....
-
Bij Europese cijfers heeft Be ook zo zijn "zeer eigenaardige" opmerking, schijnbaar wordt hier maar 20% getest... ???
Als we dat hypothetisch hoogrekenen naar 100 % komen we uit op 41 %
http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/07/584&format=HTML&aged=1&language=NL&guiLanguage=en
Tabel 1: Percentage verkeersdoden ten gevolge van ongevallen waarbij ten minste één chauffeur meer dan de wettelijk toegestane hoeveelheid alcohol (behalve anderszins aangegeven) had gedronken
Land Wettelijke maximum-grens (mg/ml) % Opmerkingen
Tsjechië 0,0 4,8%
Oostenrijk 0,5 5,9%
België 0,5 8,2% Test bij slechts 20% van de bij dodelijke ongevallen betrokken chauffeurs
Nederland 0,5 8,3%
Hongarije 0,0 8,7% Waarvan 8,4% chauffeurs met een alcoholgehalte in het bloed van 0,5 mg/ml
Griekenland 0,5 9,4%
Polen 0,2 9,8%
Duitsland 0,3 12,1%
Slowakije 0,0 12,9%
Litouwen 0,4 14,8%
Denemarken 0,5 16,0%
Verenigd Koninkrijk 0,8 17,0%
Zwitserland 0,5 19,3%
Letland 0,5 21,7%
Noorwegen 0,2 22,2% Gedode chauffeurs met een te hoog alcoholgehalte als percentage van alle gedode chauffeurs
Cyprus 0,9 22,5% Wettelijk maximum-alcoholgehalte in het bloed in 2006 verminderd tot 0,5 mg/ml
Finland 0,5 23,4%
Estland 0,2 23,5%
Zweden 0,2 25,0% Op basis van de autopsie van gedode chauffeurs
Portugal 0,5 27.8% Gedode chauffeurs met een te hoog alcoholgehalte als percentage van alle gedode chauffeurs
Frankrijk 0,5 28,8% % van dodelijke ongevallen wanneer de chauffeur is getest
Spanje 0,5 29,5% Gedode chauffeurs met een te hoog alcoholgehalte als percentage van alle gedode chauffeurs
Natuurlijk kunnen we niet met zekerheid zeggen hoe juist of onjuist in het buitenland geregistreerd wordt...
Enkele landen liggen "verdacht" laag, zeker in verbinding met een veel strengere limiet.