Christophoros

Verkeersvragen en -discussies => Wegeninfrastructuur => Topic gestart door: jozef op donderdag 22 juli 2010 - 14:25:58

Titel: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
Bericht door: jozef op donderdag 22 juli 2010 - 14:25:58
Citaat van: autokanaal.be
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 
Titel: Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
Bericht door: Jari op donderdag 22 juli 2010 - 14:39:40
"Touring hoopt dat deze cijfers aanzetten om blijven te investeren in veiliger verkeer."
Meer zone 30 en 50!!! Meer obstakels op de weg!!!
(Waarbij het uiteraard voor vrachtwagens moeilijker wordt gemaakt om in een centrum te komen, maar dus tegelijk ook voor bussen! Voor de kenners: zie bus 1/13 maar eens sukkelen aan de Herenpolderbrug (richting Antwerpen)!)


"Het Belgische wegennet zou wel een van de veiligsten van Europa zijn."
Ja maar ja... Ge moet hier soms wel 30 rijden waar ge eigenlijk 70 moogt... Anders maak je een koprol over de verkeersdrempels of knal je je banden kapot op de putten!
Titel: Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
Bericht door: jozef op donderdag 22 juli 2010 - 15:59:30
Meer zone 30 en 50!!! Meer obstakels op de weg!!!
(Waarbij het uiteraard voor vrachtwagens moeilijker wordt gemaakt om in een centrum te komen, maar dus tegelijk ook voor bussen! Voor de kenners: zie bus 1/13 maar eens sukkelen aan de Herenpolderbrug (richting Antwerpen)!)

Om dan nog niet te spreken van de kostbare tijd die de hulpdiensten (politie, brandweer, ambulance) verliezen met al die obstakels.
Titel: Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
Bericht door: jo op donderdag 22 juli 2010 - 19:25:38

Citaat van: autokanaal.be

Touring hoopt dat deze cijfers aanzetten om blijven te investeren in veiliger verkeer.
Blijven investeren in veiliger verkeer, akkoord maar "blijven" vind ik in de contex van achteruitboeren toch raar.
Titel: Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
Bericht door: bibi585 op donderdag 22 juli 2010 - 20:20:45
Dus eigenlijk willen ze iets duidelijk maken om daarna iets te verzinnen van "veiligste Europa" om wat stroop aan de lange tenen te smeren. (of zoiets)  ;D
Titel: Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
Bericht door: Michel op donderdag 22 juli 2010 - 22:17:30
Citaat
Het Belgische wegennet zou wel een van de veiligsten van Europa zijn. Het globale aantal fatale ongevallen en ongevallen met zwaargewonden zit wel in dalende lijn.

Is dit voor te lachen of te huilen ?

De zwakke cijfers wijzen op het tegendeel, en 1 % daling een dalende lijn noemen als andere Europese landen gemiddeld 7- 10 % dalen.  :D
Titel: Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
Bericht door: Inazuma op vrijdag 23 juli 2010 - 00:33:03
Citaat van: autokanaal.be
Het Belgische wegennet zou wel een van de veiligsten van Europa zijn. Het globale aantal fatale ongevallen en ongevallen met zwaargewonden zit wel in dalende lijn.

Dat komt omdat Touring maar een zeer beperkt aantal wegen beschouwt, en dan vooral de drukste wegen.


Het is geen verwijt want het is uiteindelijk ook niet hun taak , maar zelfs Touring heeft blijkbaar niet nodige de middelen voor een werkelijk uitgebreid onderzoek, als ik zie dat er in België maar 4000 km hoofdwegen bekeken is - minder dan 3 % van het wegennet - terwijl in Groot-Brittannië de kaart tot Axxxx wegen gaat, en dat zijn daar al aardig kleine wegen.
Als voor België zelfs bekende zwarte wegen als de R6 of R16 ontbreken ...


Als ik bekijk wat er gemeten wordt, dan gaat het er niet zozeer om of een weg onveilig is of niet, maar eerder of er veel of weinig verkeer passeert.
Touring bekijkt de wegens volgens het ongevalrisico per weggebruiker - wat ondermeer ook www.eurorap.org doet waaraan Touring mewerkt.


Door de ongevallen naar verkeersdrukte te gaan meten en relateren, introduceert men de factor verkeersdrukte mijns inziens ook 2 keer.
De eerste maal doordat de verkeersdrukte zelf al een invloed heeft op het aantal en de ernst van de ongevallen - en de tweede maal door de ongevallen nogmaals naar die verkeersdrukte te relateren.
De verkeersdrukte krijgt zo een kwadratisch belang, wat in ons druk landje de wegen zogezegd "veilig" maakt, terwijl ze dat duidelijk niet zijn .
Die +/- 500 extra doden jaarlijks tov Nederland zijn er immers nog steeds, ondanks onze zogenaamd "veilige" wegen ... volgens dit criterium.
Wie recent nog eens in NL was, weet dat het daar ook best wel druk is .


Het resultaat van deze benadering is dan dat een inherent onveilig aangelegde E40/A18 (Veurne-Jabbeke) plots een weg wordt met "laag tot gemiddeld risico" in deze studie, terwijl de voertuigen er volstrekt vermijdbaar doorheen de middenberm schoten om dan op de tegenliggers te knallen.
(Van de week stond er nog een artikel in de krant om die aarden berm te bewieroken - die poepsimpele maatregel heeft een enorme impact gehad op de verkeersveiligheid van de E40, en wordt nu ook aangebracht op andere snelwegen met gelijkaardige open middenberm.)

Idem met de drukke E313/A13 waarvoor een "laag tot gemiddeld risico" opgegeven wordt, terwijl er op die snelweg talloze ongevallen gebeur(d)en - waaronder deze winter op korte tijd 30+ ongevallen enkel in de omgeving van Massenhoven !

Idem op de A3, te Bertem waar op de wisselaar naar de A2 talrijke ongevallen gebeurden door o.a. onvoldoende stroefheid van het wegdek : "laag tot gemiddeld risico".

Antwerpen Noord, met zijn gigantische amateuristisch opgelapte putten in de rijbaan : "laag tot gemiddeld risico" , terwijl er geregeld een auto in de vangrail steekt.
Antwerpen Haven, hopelijk ergens meegeteld onder R2 of A12, met zijn beruchte Indaver-bocht : "laag tot gemiddeld risico", terwijl er geregeld meerdere ongevallen per dag gebeurden in de periode waarover de Eurorap cifers voor B gaan - een situatie die er ondertussen rechtgezet is met een andere toplaag (en niet met de flitspaal).


"Laag tot gemiddeld risico" lijkt op papier in statistiekjes misschien wel een goede score, maar indien gecombineerd met een hoge verkeersdrukte gaat het uiteindelijk wel om veel verkeersslachtoffers.
Titel: Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
Bericht door: Rafael op vrijdag 23 juli 2010 - 11:13:03
Titel: Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
Bericht door: mazda op vrijdag 23 juli 2010 - 16:10:19
Ik ben net terug van een autorit door Frankrijk en een deel van Italie.
Wij hebben daar op verschillende soorten van wegen rondgereden,in drukke steden, in dorpjes, veel bergwegen en bergweggetjes genomen waar je soms een paar honderd meter achteruit moet rijden omdat je de tegenligger zelfs al kijk je zo ver als mogelijk niet kon zien aankomen en kruisen niet mogelijk is zonder in de afgrond te rijden, grote wegen enz, zowel s'avonds als overdag.

De vraag die ik mij nu stel bij het lezen van de titel van dit topic is de volgende : Hoe is het toch mogelijk dat wij onveilige wegen kunnen hebben in een land dat quasi plat is dus zonder ravijnen en afgronden zonder steile hellingen en afdalingen, zonder onoverzichtelijke haarspeldbochten en bijna overal verlicht met straatverlichting.

Als wij inderdaad onveilige wegen hebben dan heeft de wegbeheerder  daar volgens mij bewust voor gekozen, door de slechte staat van de wegen, door onduidelijke situaties en voorrangsregelingen, door foute snelheidsbeperkingen, door slecht geplaatste drempels, fout aangebrachte fietspaden, onduidelijke verkeerslichten (bollen en pijlen tesamen) enz.

De Belgen worden door de Fransen nagewezen over hun rijgedrag en gedrag/houding in het algemeen.
Spijtig dat die nieuwe nummerplaten robijnrode letters zullen hebben want zo zal ik altijd beschouwd worden en blijven als de domme Belg.
Het beste is dat ik op vakantie een auto huur met buitenlandse nummerplaten om vooroordelen uit te sluiten.

Ik heb in Italie zeer veel snelheidscontroles gezien.  De voorrang van rechts vind je alleen terug in kleine straatjes in de bbk. Nergens vvr gezien buiten bbk.
Veiligheidsafstanden tussen voertuigen werden aanvaardbaar gerespecteerd behalve door scooters maar als je remt wijken deze onmiddellijk naar links of naar rechts uit.
Ook Itallie heeft een rijbewijs met punten en niet mals.
Nergens dubieuze situaties tegengekomen met doorgetrokken fietspaden of oversteekplaatsen voor fietsers.
Alle regels waren duidelijk en toepasbaar.
Bijna geen agressief of egoistisch rijgedrag , alles verliep vrij sociaal maar soms wel een beetje chaotisch op zijn Italiaans.
Als er eens iets fout loopt wordt er meestal eens mee gelachen.
Blijkbaar kende ieder bestuurder zijn plaats in het verkeer en op de kruispunten.
Omgekeerde driehoeken worden blijkbaar alleen gebruikt bij invoegend verkeer dat voorrang moet verlenen maar toch best met een zekere snelheid moet invoegen of op rotondes.
Op al de andere kruispunten (waar geen vvr geldt) worden stopborden geplaatst, massaal veel stopborden met een zeer dikke stopstreep die duidelijk zichtbaar is, ook voor de bestuurders van de dwarsweg die voorrang hebben.
VVR bijna verdwenen maar wel nageleefd indien van toepassing.
Voetgangers hebben voorrang op oversteekplaatsen.
Nergens onbewaakte (lichten)oversteekplaatsen gezien op plaatsen waar je sneller dan 50 km mag.
Voetgangers steken op oversteekplaatsen de weg pas over als de aankomende auto duidelijk afremt en stopt.
Er waren zoveel oversteekplaatsen langs de kustweg dat iedereen gewoon tegen 50 km blijft rijden voor de vlotte doorstroming, er wordt dus niet op voorhand vertraagd aan die oversteekplaatsen. Daardoor is het geregeld zo dat op het moment dat een voetganger zich duidelijk klaarzet om over te steken de eerste auto te kort bij die oversteek zit om tegen 50 km veilig te kunnen stoppen. Blijkbaar is dit geen probleem, de voetganger wacht geduldig en de eerstvolgende auto kan dan rustig afremmen en laat zonder problemen de voetganger oversteken. Dit werd zowel door automobilisten als voetgangers toegepast.  
Het is dus de bestuurder die beslist of hij veilig kan stoppen of niet, de voetganger wacht geduldig af tot hem de voorrang verleend wordt, en dat duurt niet lang want de eerste die veilig kan stoppen stopt dan ook.

Onveilige wegen in Belgie maar ook egoisten van chauffeurs.

Italie is zeker niet het beste voorbeeld, maar in vergelijking met Belgie was het de hemel om in rond te rijden.

Titel: Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
Bericht door: jozef op vrijdag 23 juli 2010 - 16:41:03
Spijtig dat die nieuwe nummerplaten robijnrode letters zullen hebben want zo zal ik altijd beschouwd worden en blijven als de domme Belg.
Het beste is dat ik op vakantie een auto huur met buitenlandse nummerplaten om vooroordelen uit te sluiten.

Voor jou persoonlijk is dat misschien wel van toepassing, doch zeker niet voor de overgrote meerderheid der bestuurders met een Belgisch kenteken.

Ik ben daarom maar wat blij dat voor de Begische kentekenplaten robijnrode letters behouden blijven, zodat ik ze van ver kan herkennen. Samen met bestuurders met een Nederlands kenteken, zijn ze immers de enigen waar je hier op de Duitse autosnelwegen geregeld volop in de remmen voor moet, omdat ze zich van sneller achteropkomend verkeer niets aantrekken als ze willen inhalen. Het accordeoneffect dat ze aldus veroorzaken, leidt geregeld kilometers verder tot reusachtige files.

Als je in het buitenland een wagen huurt, zorg dan dat het goed opvalt dat het een huurwagen is, want anders gaan de mensen ervan uit dat je van daar bent en daar dus je weg kent en iedere bocht. Ze pikken het dan niet als je taffelt om alles eens rustig te bekijken.
Titel: Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
Bericht door: Michel op vrijdag 23 juli 2010 - 18:45:53
Offtopic: Michel, jij trouwens een idee waar ik gegevens per gemeente kan vinden? Ik ga er van uit dat die toch bestaan?

Die bestonden... op de oude website.  (jaartotalen per provincie is wel nog - moeilijk - op de barometer te volgen)

Maar sinds ik de verkeersveiligheidsevolutie , ivm flitspalenevolutie én zone 30 groei, van de steden Gent en Charleroi vergeleken heb -op dit forum- schijnt die info voorlopig niet terug te komen.  ;D
Titel: Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
Bericht door: Rafael op vrijdag 23 juli 2010 - 19:10:26
Titel: Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
Bericht door: Michel op vrijdag 23 juli 2010 - 19:20:50
Citaat van: autokanaal.be
Het Belgische wegennet zou wel een van de veiligsten van Europa zijn. Het globale aantal fatale ongevallen en ongevallen met zwaargewonden zit wel in dalende lijn.

Het is geen verwijt want het is uiteindelijk ook niet hun taak , maar zelfs Touring heeft blijkbaar niet nodige de middelen voor een werkelijk uitgebreid onderzoek, als ik zie dat er in België maar 4000 km hoofdwegen bekeken is - minder dan 3 % van het wegennet - terwijl in Groot-Brittannië de kaart tot Axxxx wegen gaat, en dat zijn daar al aardig kleine wegen.
Als voor België zelfs bekende zwarte wegen als de R6 of R16 ontbreken ...

Van echte hoofdwegen (niet-snelwegen) gesproken, de Vlaamse ruit bvb heeft maar ca. 1/3 aan fatsoenlijke hoofwegcapaciteit (aantal rijstroken én wslk rijstrookbreedte#) als vergelijkbare Europese regio´s. Neemt men enkel de rijstrookkilometers/km² is het nog erger...

#een gewone (hoofd)weg kan in VL al vanaf 2,75 m rijstrookbreedte... : http://wegen.vlaanderen.be/documenten/bouwklasse/

En dat terwijl het autogebruik in Vlaanderen significant hoger is als in die andere regio´s. (wslk ook door het "ondoordacht" OV)

Hier interessante cijfers van:
Citaat
http://www.ademloos.be/forum-2020
Knelpunt Antwerpse ring: een analyse
Vlaanderen heeft een van de dichtste verkeersnetten (weg, spoor, water) ter wereld. De cijfers uit het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen spreken voor zich:

Het ruimtebeslag van de transportinfrastructuur (inclusief garages in woningen) bedraagt 7,6% van het Vlaams grondgebied (1993). Hiervan nemen de wegen 67% voor hun rekening, de havens en de waterwegen ongeveer 25% en de spoorwegen 4%. Naast de ruimte die wordt ingenomen door de verkeersinfrastructuur zelf moet daarbij nog rekening worden gehouden met de verminderde eigenlijke bruikbaarheid van de ernaast of in de omgeving liggende stroken.

Met zijn 65.000 kilometer wegen heeft Vlaanderen het meest fijnmazige wegennet van Europa. Samen met Nederland heeft België ook het grootste aantal kilometers snelweg per 1000 km2. Voeg daar nog de 3100 kilometer ondergrondse buisleidingstraten aan toe, waardoorheen – zonder ruimtebeslag – jaarlijks meer dan 50 miljoen ton goederen wordt vervoerd door de 15 grootste Belgische (petro)chemische ondernemingen. En toch is er een groot mobiliteitsprobleem, zeker in en rondom de stedelijke gebieden.

Daar zijn vele verklaringen voor. Een belangrijk oorzaak schuilt in het specifieke karakter van onze ruimtelijke ordening. Wie Vlaanderen zegt, zegt versnipperd ruimtegebruik, lintbebouwing, verdunde stedelijkheid. Of met een moderner taalgebruik: nevelstad, diffuse stad. Het Vlaamse wegennet is zo fijnmazig omdat Vlaanderen nauwelijks nog ‘lege’ ruimte heeft: bijna elke vierkante kilometer is met een straat ontsloten en overal wordt gewoond. Vooral binnen de zogenaamde Vlaamse Ruit (Gent/Antwerpen/Leuven/Brussel) lijkt Vlaanderen soms een uitgesmeerde aaneenschakeling van voorsteden en randverkavelingen. Dat gedeconcentreerde woonpatroon genereert heel wat verkeer, want wonen, werken, winkelen of naar school gaan gebeurt vaak telkens op een andere locatie. Het Vlaamse wegennet bestaat dan ook vooral uit lokale wegen en autosnelwegen die als lokale wegen worden gebruikt. Voor een regio die logistieke poort wil zijn (visie Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen) is deze vorm van ruimtegebruik problematisch, want het personenverkeer rijdt overal in de weg van het goederenverkeer.

Niet toevallig noteert de Vlaamse Ruit in vergelijking met vergelijkbare regio’s in Duitsland of Nederland het hoogste aantal met de auto afgelegde kilometers per persoon per dag: 23,9 km tegenover 19,4 km in het Rijn-Ruhrgebied en 14,1 km in de Randstad. De Vlaamse Ruit telt ook meer personenauto’s per duizend inwoners (534) dan Rijn-Ruhr (507) of de Randstad (424), en een groter aandeel autogebruik (66%) in het totale aantal verplaatsingen dan beide andere regio’s (60%, 47%).

België heeft inderdaad behoorlijk wat snelwegen, maar wanneer je opnieuw enkel het gebied van de Vlaamse Ruit neemt, blijkt de dichtheid van het lokale hoofdwegennet (uitgedrukt in rijstrookkilometers/1000 km2) significant kleiner (216) dan in Rhein-Ruhr (630) en de Randstad (901). Ook voor de lengte van het hoofdwegennet per 1000 inwoners scoort de Vlaamse Ruit lager (0,04) dan de andere regio’s (allebei 0,12).

Belangrijke oorzaken voor het Antwerpse fileprobleem moeten worden gezocht in de hierboven geschetste combinatie van de ruimtelijke structuur die autoafhankelijkheid bevordert en een relatief tekort aan snelwegcapaciteit in vergelijking met andere West-Europese verstedelijkte regio’s.

Overzichtelijker:
Citaat
Vergelijkbare Regio´s:  Vlaamse ruit | Roergebied | Randstad
1. autogebruik:
- autokms/persoon/dag:  23,9 km    |  19,4 km    | 14,1 km
- pw per 1000 inwoners :  534 pw   |  507 pw     | 424 personenwagens
- aandeel autogebruik/totaal:  66%  |  60%         | 47%

2. beschikbare hoofdwegcapaciteit (niet-snelweg);
- hoofdwegennet :      Vlaamse ruit  | Roergebied | Randstad
rijstrookkilomtrs/1000 km²:  216 km | 630 km      | 901 km
- lengte hfdwgen/1000 inw:  0,04    |  0,12         | 0,12

Het betreft dus enkel de rest -na het kastreren - van onze hoofdwegen... en niet de dichtheid van de *snelwegen in Be of de Vlaamse ruit (daar zullen we wel meekunnen)*, maar wel het alternatieve vlotte en lokale hoofdwegennet.

*als men afziet van de "oerdomme" flessehalsen (bvb Ranst E313/E34 - Leuven E314/E40) waar men een versmalling van het totaal aantal rijstroken in koop neemt als men de twee grootste steden van het land nadert die geen doorgaande snelweg heeft maar enkel direct op de stad-snelwegring aansluit*
vb de E34 en de E314 waren oorspronkelijk gepland een ruime snelwegring rond respectievelijk Antwerpen en Brussel te maken
Titel: Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
Bericht door: bibi585 op zaterdag 24 juli 2010 - 01:56:54
Awel Michel, hier zit je er (weeral eens) vlak op op de grootste oorzaak van de ellende in Vlaanderen wat ook het "foert" gevoel en de rotmentaliteit en de gevaarlijke situaties creëert.

@mazda

Had je je oordopjes mee? ;D
Titel: Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
Bericht door: mazda op zaterdag 24 juli 2010 - 14:05:46
Dat Vlaanderen fout zit met zijn ruimtelijke ordening is wel duidelijk met alle gevolgen vandien.
Maar in andere landen bestaan, buiten de dunbevolkte regio's, stedelijke gebieden vrij uitgestrekt met buitenwijken enzovoort die veel drukker zijn en dichterbevolkt dan welke Belgische stad dan ook, waar men al jaren aan systemen werkt om het verkeer in het algemeen wel  goed te laten verlopen.
De rotmentaliteit van de Belgische b -estuurders -evolking is niet alleen in het verkeer terug te vinden maar is bij velen een algemene houding geworden die je ook in andere situaties tegenkomt.
Hoe drukker de situaties hoe meer empathie of sociaal gedrag nodig is om alles op een aanvaardbare manier te laten verlopen.
Hiervoor is een zekere discipline vereist.
Die discipline moet ervoor zorgen dat éénieder tracht om zo goed als mogelijk de spelregels en de afspraken na te leven en er daarenboven nog voor te zorgen dat ook anderen kunnen meespelen.
Net die discipline en dat gevoel van samen de weg te willen delen ontbreekt uit diepgaande egoistische overwegingen.
Er moet aan verschillende punten worden gewerkt.
1) Eenvoudige spelregels.
2) Overheid die zorgt voor uniformiteit en duidelijkheid.
3) Attitude van de bevolking.
4) Controle. 

Altijd in functie van het doel en niet van de staatstkassa.
Titel: Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
Bericht door: Michel op zaterdag 24 juli 2010 - 20:02:19
Dat Vlaanderen fout zit met zijn ruimtelijke ordening is wel duidelijk met alle gevolgen vandien.
Maar in andere landen bestaan, buiten de dunbevolkte regio's, stedelijke gebieden vrij uitgestrekt met buitenwijken enzovoort die veel drukker zijn en dichterbevolkt dan welke Belgische stad dan ook, waar men al jaren aan systemen werkt om het verkeer in het algemeen wel  goed te laten verlopen.

Idd, en om een redelijk goed vb te geven neem ik enkel maar het autosnelwegnet naar 2 vergelijkbare (ruime) agglomeraties.
Brussel en Keulen, quasi evengroot én even dichtbevolkt, en zeker gelijkwaardig betreft transitverkeer.
Köln-stad: 1 milj inw, -agglomeratie: 1,9 miljoen.
Brussels Hfst-Gewest: 1,07 milj inw, -agglomeratie: 1,85 milj


Waarom :
de povere -vlotte (+ 90 kmh) - hoofdwegcapaciteit van maar 1/3 tov vergelijkbare regio´s ´dwingt´ "de lokale Belg" en ook het transitverkeer in de Vlaamse ruit steeds uit te wijken naar die snelwegen. En om Brussel en Antwerpen te passeren moet men op de ´eerder trage´ stadsnelweg´ring´, geen ontkomen aan.

(http://www.gmc-mbh.de/images/autobahn_gr.gif)(http://www.bwautomobile.be/img/map.png)
  agglomeratie                                       Köln   |   Brussel
- aantal (naderend/kruisend) snelwegen :  11    |     9    
- aantal snelwegen -netjes- rondom       :   1     |     0
- snelwegknooppunten :                           13    |     9

Brussel zal wel veel drukker zijn als Keulen, en Keulen kan ook al serieus druk zijn...

Dat Brussel de meeste vertragingen heeft - op alle hoofdwegen, incl snelwegen- van alle Europese steden is dus niet verrassend, maar logisch.
Citaat
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 

Citaat
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 
Titel: Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
Bericht door: bibi585 op zondag 25 juli 2010 - 03:04:12
Citaat
8. Marseille 31%

Dit is er ene waar ik versteld van sta.

En steden zoals Antwerpen, Luik, Mons, Charleroi, Lyon, Nantes, Bordeaux, Breda, Eindhoven, Den Haag, .... zijn er ook die goed weg weten om in file te rijden en die komen er dan niet in voor.
Die studie lijkt mij in ieder geval niet compleet genoeg.
Titel: Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
Bericht door: Michel op zondag 25 juli 2010 - 13:52:57
Citaat
8. Marseille 31%

Dit is er ene waar ik versteld van sta.

En steden zoals Antwerpen, Luik, Mons, Charleroi, Lyon, Nantes, Bordeaux, Breda, Eindhoven, Den Haag, .... zijn er ook die goed weg weten om in file te rijden en die komen er dan niet in voor.
Die studie lijkt mij in ieder geval niet compleet genoeg.
Idd heel ver van compleet, Antwerpen zal zeker in de top 5 staan.

Er zijn ook maar 25 steden onderzocht.
Citaat
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 

Toch is het veelzeggend dat Europees hoofdstadje Brussel moet onderdoen voor London en Parijs...

Be moet overal aan de top staan...  ;D
Titel: Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
Bericht door: bibi585 op dinsdag 27 juli 2010 - 04:56:34
Citaat
in de grootste Europese steden

Ik zie ze in Antwerpen al steigeren. :D ;D ;D ;D
Titel: Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
Bericht door: mazda op dinsdag 27 juli 2010 - 21:16:51
Wat ik niet begrijp is waarom drukke wegen met files onveilig moeten zijn.
Ik schreef :  Hoe is het toch mogelijk dat wij onveilige wegen kunnen hebben in een land dat quasi plat is dus zonder ravijnen en afgronden zonder steile hellingen en afdalingen, zonder onoverzichtelijke haarspeldbochten en bijna overal verlicht met straatverlichting.
En als antwoord krijg ik een uitleg over de problemen van het drukke wegennet in Vlaanderen, de problemen dat doorgaand verkeer de ring rond  Antwerpen en Brussel moeten gebruiken waardoor de verkeersellende ontstaat.
Ik ben akkoord dat door de verkeerde ruimtelijke ordening files ontstaan.
Maar dat is voor mij een probleem van mobiliteit dat niet rechtstreeks in verband gebracht kan worden met onveiligheid.
Dagelijks filerijden is verkeersellende maar hoeft daarom nog niet onveilig te zijn, op voorwaarde natuurlijk dat bestuurders disipline tonen en niet gaan denken dat ze in de Far-West zitten zoals dat tegenwoordig hier bij ons het geval is.
De bestaande ellende wordt nog eens zo groot bij het egoistisch weggedrag van de doorsnee Belg.




Titel: Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
Bericht door: jo op dinsdag 27 juli 2010 - 23:48:54
In de file is inderdaad een deel van de dagelijkse verplaatsingen geworden, vele eten nog steeds hun kas op na jaren dag in dag uit erin te staan, beginnen dan te slalommen terwijl ze zelf weten dat het hen geen 10meter winst geeft op 10km.
Dan zijn er nog die denken file is tijd voor boekske lezen.....
Titel: Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
Bericht door: jozef op woensdag 28 juli 2010 - 01:54:00
Wat ik niet begrijp is waarom drukke wegen met files onveilig moeten zijn.
[...]
Dagelijks filerijden is verkeersellende maar hoeft daarom nog niet onveilig te zijn, op voorwaarde natuurlijk dat bestuurders disipline tonen en niet gaan denken dat ze in de Far-West zitten zoals dat tegenwoordig hier bij ons het geval is.
De bestaande ellende wordt nog eens zo groot bij het egoistisch weggedrag van de doorsnee Belg.

Dit heeft te maken met verkeerspsychologie. De doorsnee bestuurder gedraagt zich alles behalve rationeel in het verkeer, hij laat zich veeleer leiden door zijn emoties.

De bestuurder die met een file geconfronteerd wordt, ervaart dit als een nutteloos tijdverlies, met alle gevolgen vandien. Het is de werknemer die weet dat hij op zijn werk een uitbrander zal krijgen omdat hij weer eens te laat aankomt. Het is de bestuurder die glijdende werktijd heeft en weet dat hij door die file weer eens later zal kunnen beginnen, en dus ook later husiwaarts zal kunnen keren. Het is de bestuurder die een afspraak heeft, en deze niet zal kunnen nakomen. Het is de bestuurder die eens een dagje vrij genomen heeft, en beseft dat hij slechts veel later dan voorzien zijn bestemming zal bereiken. En ga zo maar verder.

In deze omstandigheden geraakt de betrokken bestuurder onder stress, waardoor hij irrationele dingen gaat doen in een poging om toch maar zoveel mogelijk de nadelen van die files te vermijden. Dat leidt uiteraard tot een groter risico op een ongeval.

Kortom: het is niet rationeel dat files de verkeersonveiligheid verhogen, maar wel zeer menselijk.
Titel: Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
Bericht door: Inazuma op woensdag 28 juli 2010 - 13:31:44
Wat ik niet begrijp is waarom drukke wegen met files onveilig moeten zijn.
Enerzijds verlagen files de ongevallen, of minstens de gevolgen ervan, omdat alles toch al zo goed als stil staat.
Anderzijds gebeuren er veel kop-staart aanrijdingen in files (doorgaans zonder veel erg), maar knalt er wel eens éne vanachter op een file ... en dan zijn de gevolgen doorgaans ook ernstig.

Weinig verkeersdrukte levert minder conflictsituaties op tussen weggebruikers, maar kan onaangepaste (*) snelheden mogelijk maken waardoor dan weer (veelal eenzijdige) ongevallen kunnen gebeuren.
(en op onveilig aangelegde wegen, zijn snelheden sneller onaangepast dan op goede wegen ...)
Naarmate de weg drukker wordt, ga je meer ongevallen door conflictsituaties krijgen, en minder doordat men er onaangepast snel kan rijden.


(*) onaangepast heeft niets te maken met de aangebrachte snelheidsbeperkingen, laat dat duidelijk zijn.


Citaat
Ik schreef :  Hoe is het toch mogelijk dat wij onveilige wegen kunnen hebben in een land dat quasi plat is dus zonder ravijnen en afgronden zonder steile hellingen en afdalingen, zonder onoverzichtelijke haarspeldbochten en bijna overal verlicht met straatverlichting.
Omdat die wegen inherent onveilig aangelegd zijn en onveilig heraangelegd worden zonder enige marge voor foutjes ...

De straatverlichting is op tal van plaatsen al deels gedoofd, resultaat : je rijdt voortdurend van licht naar donker, licht, donker, licht, ...
Slechtst mogelijke toestand voor je ogen.
Reflectoren en wegmarkeringen zijn vaak in slechte toestand, niet meer zichtbaar of ontbreken gewoon.
Voorrangsregelingen die verkeerd staan aangegeven ...

Daarbovenop komt nog een verkeershandhavingsbeleid dat buiten (betalend) parkeren en snelheidscontroles, praktisch onbestaande is.
Je kan hier dus ongestraft je gangen gaan zolang je maar niet te snel rijdt en nadien een beetje netjes parkeert.

Of je daartussen ook netjes voorrang geeft waar nodig, daar trekt geen kat zich wat van aan ...
Tussen de aangekondigingen van de akties van de Lierse politie staat bvb nooit "voorrang".
Titel: Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
Bericht door: Inazuma op woensdag 28 juli 2010 - 14:10:30
Vandaag in HLN.be (http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1138191/2010/07/28/Meeste-klachten-over-wegen-voor-Antwerpse-gewestwegen.dhtml) :

Het voorbije jaar heeft de Administratie Wegen en Verkeer (AWV) 3.431 klachten ontvangen, waarvan 2.034 over de 5.000 km gewestwegen in Vlaanderen. "Met 672 klachten zijn de Antwerpse gewestwegen koploper. Limburg doet het met 207 klachten het best", zegt Vlaams parlementslid Marino Keulen (Open Vld) in de Concentra-kranten.

Gezien de uiterst belabberde toestand van de wegen, zijn dat nog weinig klachten.
Velen doen waarschijnlijk de moeite niet (meer) van het melden.
Titel: Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
Bericht door: Jari op woensdag 28 juli 2010 - 15:22:56
Ik zou niet eens weten waar ik dat moet melden, en velen met mij denk ik...
Titel: Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
Bericht door: Jari op woensdag 28 juli 2010 - 15:25:55
Reflectoren en wegmarkeringen zijn vaak in slechte toestand, niet meer zichtbaar of ontbreken gewoon.

In Puurs zijn ze aan't werken aan de N16 (iemand bekend daar?) en daar moet je ineens van rijbaan veranderen. Men geeft dit aan met een grote knipperende pijl (irritant!) en de rand van de te volgen baan is afgezet met betonblokken. Op deze blokken zijn géén reflectoren aangebracht en er is géén tijdelijke wegmarkering. Als je dus een beetje te geconcentreerd bent op de normale wegmarkering, dan rij je zo de betonblokken in...

(Daar zetten ze tenminste nog betonblokken, op de A12 zijn het paaltjes, dat is nog veel onduidelijker!)
Titel: Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
Bericht door: Inazuma op vrijdag 30 juli 2010 - 23:01:16
In Puurs zijn ze aan't werken aan de N16 (iemand bekend daar?) en daar moet je ineens van rijbaan veranderen. Men geeft dit aan met een grote knipperende pijl (irritant!) en de rand van de te volgen baan is afgezet met betonblokken. Op deze blokken zijn géén reflectoren aangebracht en er is géén tijdelijke wegmarkering. Als je dus een beetje te geconcentreerd bent op de normale wegmarkering, dan rij je zo de betonblokken in...

Op dergelijke splitsingen bij de werken op de N16 zijn dan ook al meerdere ongevallen gebeurd ...
In zeker 1 geval is daarbij de vangrail dwars over de baan komen te staan .... ge zult maar net vanuit de andere kant komen


In Deurne is pas nog een motorrijder dodelijk verongelukt op de August Van de Wiele laan - werken tvv de "veilige" tram
De motorrijder is op het verkeerde rijvak terechtgekomen en op een tegenligger geknald.
Probleempje : de signalisatie deugde er telkens ik er voorbij gekomen ben, steeds voor geen meter ...
Titel: Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
Bericht door: bert.covens op zondag 01 augustus 2010 - 17:28:15
@ Inazuma: maar ik durf te wedden dat de (in feite werkelijk) verantwoordelijken voor dit onnodige verkeersslachtoffer weer netjes de dans zullen ontspringen.
Titel: Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
Bericht door: wooter op vrijdag 24 september 2010 - 22:29:38
Hier nog een verkeerscrimineel doeltreffend met een boom om het leven geholpen.

Nee, wacht, het is een moeder van 2 kinderen die als passagier in de wagen zat toen grootvader achter het stuur onwel werd.

Krijg dat maar thuis.
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 
Op die baan valt er elke 6 maanden wel een dode te betreuren. Enkele jaren terug was het daar helemaal kermis toen er enkele jongeren daar omkwamen. Krijg dat maar thuis...
Titel: Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
Bericht door: bert.covens op vrijdag 24 september 2010 - 22:39:38
Krijg dat maar thuis...

Zo is het, Woot.

Ongevallen, da's de rubriek 100-101.  We lezen dat eens diagonaal, àls we 't nog lezen.  En we staan nauwelijks nog stil bij de immense menselijke drama's die hiermee gepaard gaan.
....
Tot het ons overkomt, of iemand dichtbij.
Titel: Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
Bericht door: Kunde op zaterdag 25 september 2010 - 10:48:39
Citaat
Ik zou niet eens weten waar ik dat moet melden, en velen met mij denk ik.
http://www.meldpuntwegen.be/
Volgens een Europees onderzoek van 2003 zijn de belangrijkste oorzaken van verkeersongevallen:
Het blijkt dus dat zowat 90% te wijten is aan de menselijke fout zodat daar aan gewerkt moet worden.
Titel: Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
Bericht door: sniper op zaterdag 25 september 2010 - 11:54:47
de belangrijkste oorzaken van verkeersongevallen:
  • Niet gebruiken gordel/valhelm
???

het is een belgische europese studie zeker?
want de voorrangsnegatie staat er weer niet bij
Titel: Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
Bericht door: Michel op zaterdag 25 september 2010 - 12:57:40
Citaat
Ik zou niet eens weten waar ik dat moet melden, en velen met mij denk ik.
http://www.meldpuntwegen.be/
Volgens een Europees onderzoek van 2003 zijn de belangrijkste oorzaken van verkeersongevallen:
  • Onaangepaste snelheid
  • Alcohole/drugs/vermoeidheid
  • Niet gebruiken gordel/valhelm
  • Niet naleven rij- en rusttijden
  • Onvoldoende zichtveld
  • Infrastructuur
Het blijkt dus dat zowat 90% te wijten is aan de menselijke fout zodat daar aan gewerkt moet worden.

In echte toplanden qua verkeersveiligheid/verkeersopleiding/enz.. kan die 90 % kloppen.
(Baden-Württemberg 88,1 % in 2005, link onderaan)

Zeer onvolledige reeks, en gordel/helm = ongevalgevolgverzwarend (titel moet dan: ...verkeersongevallenslachtoffers zijn:

Veiligheidsafstand en voorrangsnegatie staan altijd in de top 3 van de meeste buitenlandse studies.

In Be zou ik zeggen 70- ca. 75 %... bij de -slecht opgeleide- modale Be-bestuurders toch.
Vergeet niet alle tweewielers, 24 % van de verkeersdoden vallen bij tweewielers (moto/bromf./fiets)
Voetgangers zijn ook geen bestuurders, dus hun fouten staan ook onder die 10 %.
En als ik het lijstje zo zie lijken dat ook mede-oorzaken, die zeker niet minder belangrijk zijn: "een dikke druppel teveel die de emmer doet overlopen" kan tot een verkeersongeval leiden, niet alle bestuurders zijn rijvaardig en ervaren anticipeerders.
Bij die dikke druppel denk ik dan als het eens weer fel geregend heeft en sommige slecht-aangelegde/onderhouden wegen in onvoorziene beekjes en diepe plassen veranderen... Ge hoeft na zo´n regen-WE maar de krant open te slaan. Soit.

Citaat
http://www.zita.be/nieuws/binnenland/811386_een-derde-dodelijke-motorongevallen-door-slechte-infrastructuur.html
Een op de drie verkeersongevallen waarbij een motorrijder het leven laat, is toe te schrijven aan de slechte wegeninfrastructuur. Dat meldt automobilistenorganisatie Touring.
mss ook bromfietsers en fietsers erbij, wel in mindere mate ... 1 op 3 enkel bij de dodelijke ´motor-ongevallen´, wat uiteraard dan meer wordt als men ook de enkel gekwetste motorrijders erbij telt.

Citaat
http://www.rfbelgium.be/press/broch_nl.pdf  van 2002 , page 5

Rol van infrastructuur in verkeersonveiligheid

Volgens een recente Duitse studie veroorzaakt de configuratie van de infrastructuur 27 % van de verkeersongevallen. Aangezien de veiligheid op de Duitse wegen heel wat beter is dan bij ons, moet dit percentage voor België als een minimum worden beschouwd.

Bovendien heeft de recente enquête van het NIS naar de verkeersonveiligheid per provincie uitgewezen dat ongevallen de neiging hebben zich voor te doen op plaatsen waar sneller kan worden gereden, dit wil zeggen in schaars bevolkte en bebouwde gebieden (Luxemburg, Limburg en het Naamse). De rol van de infrastructuur in de verkeersonveiligheid is hier onrechtstreeks: de onderliggende, diepere oorzaak van de ongevallen is niet de gereden snelheid, maar de omgeving van de weg, die snel rijden mogelijk maakt of “aanmoedigt”. In totaal zou de configuratie van de infrastructuur in vrijwel één derde van de ongevallen een – rechtstreekse of onrechtstreekse – rol spelen.
In dit opzicht kan ons wegennet als “ongevalsvatbaar” worden bestempeld.

Eindelijk eens een Duitse studie genomen...  :) configuratie houdt natuurlijk meer in als enkel weg(rand)infra.

Een Duitse (Baden-Württemberg) registratie van ongevaloorzaken door de bestuurder (Fahrzeugführer) heb ik ook:
88,1 % in 2005, uiteraard in een quasi toptienland, als ik de Bundesländer als land beschouw.
5,2 % enkel onder de noemer weginfra (9 oorzaken).

Page 2. Ongevaloorzaken Personenschaden (letselongevallen), ik neem de laatste kolom 2005.
Citaat
http://www.gib-acht-im-verkehr.de/unfall/pdf/unfall2_unfaelle_registriert.pdf
Unfallursachen *
bei VU - PERS 2005 in %
(Ursachen-Nr.: 01 - 89) davon: =      100% Anteil

1. Fehlverhalten der Fahrzeugführer
(Ursachen-Nr.: 01 - 04; 10 - 49)    88,1 %

2. Technische Mängel
(Ursachen-Nr.: 50 - 55)                   1,0 %  Technische (voertuig)gebreken
3. Falsches Verhalten der Fußgänger
(Ursachen-Nr.: 01 - 04; 60 - 69)       3,8 %  Fout gedrag voetganger(s)
4. Straßenverhältnisse
(Ursachen-Nr.: 70 - 79)                   5,2 % Wegdek-omstandigheden/-infra/... enz.. 9 oorzaken        
5. Witterungseinflüsse
(Ursachen-Nr.: 80 - 84)                   0,8 %  Weersomstandigheden onverwacht/onvoorzien
6. Hindernisse und sonstige Ursachen
(Ursachen-Nr.: 85 - 88, 89)              1,1 %  Hindernissen, obstakels en andere

Tot. niet aan de bestuurder te wijten: 11,9 % (2. - 6. )
Citaat
* = Die Zahl der Unfallursachen ist größer als die Zahl der Unfälle, da einem Unfall mehrere Ursachen zugrunde liegen können.
Het aantal ongevaloorzaken is groter als het aantal ongevallen, aangezien een ongeval meerdere oorzaken ´ten grondslag´ kan hebben.

Citaat
Het blijkt dus dat zowat 90% te wijten is aan de menselijke fout zodat daar aan gewerkt moet worden.
Eigenlijk moeten onze bestuurders beter opgeleid worden (rijbewijs) als in het buitenland, men moet tenslotte bepaalde modale Be-bestuurdersmentaliteit, slechte weginfra, enz... compenseren. Een serieuze opfrissing voor de ouderen onder ons zou ook goed doen.

Dus extra meer werk voor "de rijinstructeurs".  ;D ;)
Ik neem de Porsche.  ;)
Titel: Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
Bericht door: sniper op zaterdag 25 september 2010 - 14:44:26
Citaat
3. Falsches Verhalten der Fußgänger
(Ursachen-Nr.: 01 - 04; 60 - 69)       3,8 %  Fout gedrag voetganger(s)
dat kan in belgie niet volgens de wegcode
Titel: Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
Bericht door: sniper op zaterdag 25 september 2010 - 14:49:35
ik ben net nog langs de baan van Jabbeke naar Aartrijke gereden (scheve betonplaten)
de bomen staan daar op zeker 20 cm naast de baan
om de paar bomen is er toch een die zijn schors mist

als je daar een kleine stuurfout maakt hang je op een boom
maar het zal zeker niet de fout van het wegdek of de nabijheid van de bomen zijn dat de oorzaak is
Titel: Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
Bericht door: Michel op zaterdag 25 september 2010 - 15:48:03
ik ben net nog langs de baan van Jabbeke naar Aartrijke gereden (scheve betonplaten)
de bomen staan daar op zeker 20 cm naast de baan
om de paar bomen is er toch een die zijn schors mist

als je daar een kleine stuurfout maakt hang je op een boom
maar het zal zeker niet de fout van het wegdek of de nabijheid van de bomen zijn dat de oorzaak is
Van bomen gesproken... kijk eens waar die bomen staan...  vandaag stond in de krant (live):

Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Uit de krant, live bevestiging:
83-j -bestuurder (schoonvader) wordt degelijk onwel en rijdt - schuin over tegenvak- en knalt tegen een boom... net aan de wegrand.

Achteraan in de auto zéér wslk NIET-aangegordeld:
- schoondochter en moeder van 2 kinderen op slag dood (met haar hoofd tegen deurstijl )
- 9 jarige zoon kritiek zwaargewond, dezelfde avond geopereerd, toestand zou nu gestabiliseerd zijn...

Vooraan: aangegordeld
- 83- j schoonvader: naar ziekenhuis toestand direct stabiel.
- 17-jarige zoon: idem
(bekijk goed de foto)

Las ik deze morgen in de krant een halve blz blabla maar helemaal niets over de gordeldracht, alhoewel men direct aan de schade kan zien dat men zeker achteraan zo´n ongeval met gordel-aan -wslk amper lichtgewond- gemakkelijk overleefd. Zeker als beide voorin het overleefd hebben, dankzij de gordel. Weer 2 overlevenden meer dankzij gordeldracht.  :-X

Niets Nichts Nothing Nada in alle politiek-correcte-valse-beleefdheidskranten.
Gewoon kritiekloos onderzoekloos blind copy-paste:
moeder+vroenhoven (http://www.google.be/search?sourceid=navclient&aq=2h&oq=&hl=de&ie=UTF-8&rlz=1T4GGLD_deBE306BE306&q=moeder+vroenhoven)

Ik google even naar een buitenlandse krant toevallig ook regionaal , wat staat vet in de titel:
Citaat
http://www.regionews.at/?set_ActivMenu=65&special=details&News_ID=7457

Tödlicher Unfall: Junge Braut war vermutlich nicht angegurtet
Die beiden Unfallfahrzeuge werden nun untersucht, kommende Woche soll die Unfallursache feststehen
(http://www.regionews.at/data/NewsPic/7457/thumb_big/1273514835ES6G9.jpg)

SALZBURG. Die Spuren jenes Unfalls in Viehhofen im Pinzgau, bei dem eine frischvermählte Frau auf der Heimfahrt von der Hochzeitsfeier tödlich verunglückt ist, werden nun ausgewertet. Die Verstorbene dürfte nicht angegurtet gewesen sein.

Die Staatsanwaltschaft hat die beiden Unfallfahrzeuge beschlagnahmt. Sie werden nun auf einem Werkstättengelände in Zell am See untersucht.

Gutachter Gerhard Kronreif hat die Unfallstelle vermessen und 50 Fotos aufgenommen: "Ein Fahrzeug ist auf den linken Fahrstreifen gekommen und dann mit dem anderen kollidiert. Die Deformationen sind umfangreich."

Als wahrscheinlich gilt, dass die junge Braut wahrscheinlich auf der Rücksitzbank nicht angegurtet gewesen ist. Das wird nun technisch untersucht und auch, ob es sich um Sekundenschlaf beim Fahrer gehandelt hat. Geprüft wird auch, ob ein technischer Defekt den Unfall ausgelöst hat. Anfang nächster Woche soll die Unfallursache feststehen.
Bruid zat achteraan, overleefde het frontaal ongeval niet, waarschijnlijk niet aangegordeld staat zelfs nog eens 2 maal duidelijk in het artikel.

Aan de rationele (technische) tekst is duidelijk te zien welk land/media waarde hecht aan gordeldracht/verkeersveiligheid; en aan degelijk ongevaloorzaak/gevolg - onderzoek.

Tja, waarom bengelt Be onderaan in Europa qua gordeldracht en verkeersveiligheid ?
Ook de media treft hier grote verantwoordelijkheid.   >:(

Eens googlen op * nicht angegurtet *
http://www.google.be/search?sourceid=navclient&hl=de&ie=UTF-8&rlz=1T4GGLD_deBE306BE306&q=nicht+angegurtet
Citaat
Ungefähr 16.600 Ergebnisse (0,06 Sekunden)
 ;D

idem, niet aangegordeld: (http://www.google.be/search?q=niet%20aangegordeld&hl=de&rlz=1T4GGLD_deBE306BE306&source=lnt&tbs=ctr:countryBE&cr=countryBE&sa=X&ei=twCeTPGlMMqKOJCKsJgM&ved=0CAgQpwU)
Citaat
6 Ergebnisse (0,07 Sekunden)
waarvan geen enkel van een ongevalbericht...  ???  :o
Titel: Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
Bericht door: jozef op zaterdag 25 september 2010 - 19:08:06
Het blijkt dus dat zowat 90% te wijten is aan de menselijke fout zodat daar aan gewerkt moet worden.

Sowieso zijn wegverkeersongevallen bijna altijd te wijten aan een menselijke fout. Want ook als bijvoorbeeld de infrastructuur te wensen overlaat, dient de bestuurder daar rekening mee te houden en zijn rijgedrag in overeenstemming daarmee aan te passen.

Anderzijds is het voor een overheid zeer moeilijk om de mensen te overtuigen van een grotere inzet voor de verkeersveiligheid als ze zelf zo dikwijls net het tegendeel doet.

Een voorbeeld daarvan zijn de talrijke politiebeamten die verkeersovertredingen bij de vleet plegen.
Titel: Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
Bericht door: jozef op zaterdag 25 september 2010 - 19:31:53
Citaat van: sniper
Citaat
3. Falsches Verhalten der Fußgänger
(Ursachen-Nr.: 01 - 04; 60 - 69)       3,8 %  Fout gedrag voetganger(s)
dat kan in belgie niet volgens de wegcode

Volgens de wegcode wél, maar volgens de voetgangers niet.

Citaat
de bomen staan daar op zeker 20 cm naast de baan
om de paar bomen is er toch een die zijn schors mist

als je daar een kleine stuurfout maakt hang je op een boom

Als je hier eens graag een kleine stuurfout maakt, kun je kiezen of je aan de ene kant tegen de rotsen wil knallen of aan de andere kant naar beneden wil totteren.

Gisteren heb ik hier nog eens een danske geplaceerd met een lijnbus als tegenligger, die ik op een smalle weg in een onoverzichtelijke bocht ontmoette. Een slow, maar gelukkig geen plakker. Centimeterwerk van de buschauffeur en van mij om elkaar voorbij te geraken.

Ik zou die bocht technisch gemakkelijk tegen 30 km/h kunnen nemen, en vele echte Belgen zouden dat waarschijnlijk ook nog doen. Wij hier halen zoiets uiteraard niet in ons hoofd, omdat we beseffen dat er een groot voertuig als tegenligger kan opduiken.

En verder maken we hier over zulke dingen totaal geen probleem, want we zijn echt niet van plan om hier de bergen af te breken.

Citaat van: Michel
Eigenlijk moeten onze bestuurders beter opgeleid worden (rijbewijs) als in het buitenland, men moet tenslotte bepaalde modale Be-bestuurdersmentaliteit, slechte weginfra, enz... compenseren

Helaas is de Belgische rijopleiding erbarmelijk. Als ik hier vertel wat de Belgische rijopleiding inhoudt, staan ze te kijken alsof ze het in Keulen horen donderen. Ik heb me trouwens voorgenomen om dat, in het belang van de verkeersveiligheid, niet meer te doen. Want stel dat het rondgaat en er ene het in zijn hoofd haalt om in de Belgische oostkantons zijn rijbewijs te behalen en met zo een gebrekkige rijopleiding de wegen hier onveilig te maken... 't is al genoeg dat er zijn die na een weekje vakantie in Polen met een Pools rijbewijs terugkeren.

Op dat gebied heb ik het toch erg moeilijk met de Europese regelgeving inzake rijbewijzen. Vrijwel iedere bestuurder heeft hier geïnvesteerd in een degelijke Duitse rijopleiding, doch die gasten met een Belgisch of Pools rijbewijs mogen er hier ook mee rijden. Als ze hier komen wonen, mogen ze het zelfs omruilen voor een Duits rijbewijs (wat Leslie gaat doen, zodat ze dat nieuwe Belgische rijbewijs vermijdt).
Titel: Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
Bericht door: wooter op zondag 26 september 2010 - 17:21:40
Weer een verkeerscrimineel dood!

Oh shit, een moeder van drie kinderen, die haar zus net thuis had afgezet!

Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 
In de VS loopt een gezegde onder de hulpdiensten: "God saves fools and drunks"... De rest, die heeft nergens op te rekenen.

Nu weet ik dat er in Duitsland en in andere landen ook bomen staan. Maar opvallend is dat ik daar nu niet constant een hele rij bomen naast wegen tegen kom. En dat er naast die wegen meer witte paaltjes met vers gewassen reflectoren staan, dan donkere bomen en palen.
Titel: Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
Bericht door: sniper op zondag 26 september 2010 - 17:35:29
En dat er naast die wegen meer witte paaltjes met vers gewassen reflectoren staan, dan donkere bomen en palen.
nog zo iets
op de belgische 'snel'wegen zetten ze de lichten uit, maar hebben ze vergeten om (zichtbare) reflectoren te plaatsen
Titel: Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
Bericht door: Michel op zondag 26 september 2010 - 17:57:34
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 
Citaat van: Michel
Wslk geen gordel gedragen (bestuurscabine lijkt intakt, airbags open), aan de schade te zien heel weinig met (overdreven) snelheid te doen. Ik denk dat daar 90 kmh mag.

Kan ook ingeslapen zijn rond dat uur, die klik brede N2 ter hoogte van Donk is kaarsrecht (http://maps.google.be/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=N2,+Donk,+Herk-de-Stad,+Vlaams+Gewest&sll=50.805935,4.432983&sspn=3.610556,7.020264&ie=UTF8&hq=&hnear=N2,+Donk+3540+Herk-de-Stad,+Limburg,+Vlaams+Gewest&t=h&z=15)  en er is zeer veel vaste uitloopstrook tot men zo netjes frontaal tegen een verlichtingspaal (om de 50 m ?) kan rijden.

Mijn eerste vermoedens blijken juist te zijn, het stond deze morgen in de krant:
(letterlijk, zegt ook veel over de omstandigheden en de schade)


Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.


De N2 is daar een quasi rechte baan van amper 10 km van Diest tot Herk-de-Stad (http://maps.google.be/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=N2+126+Herk-de-Stad,+Vlaams+Gewest&sll=50.943591,5.145099&sspn=0.003515,0.006856&ie=UTF8&hq=&hnear=N2+126,+Herk-de-Stad+3540+Herk-de-Stad,+Limburg,+Vlaams+Gewest&ll=50.95994,5.101089&spn=0.112448,0.219383&t=h&z=12) , Nancy zal om 4 uur al zeer vermoeid teruggekeerd zijn met haar zus van Aarschot(15 km van Diest), maar ik kan me al inbeelden dat dat stukje van 10 km naar Herk-de-Stad - denkbaar - nog te doen was voor haar om nog naar huis te rijden...

Uit mijn ervaring weet ik dat als ge al zeer vermoeid in een koude auto stapt en na ca x-kilometers de chauffage goed aanslaat dat men dan in de problemen komt, en bij de eerste nikkertjes zich dan moed inspreekt och noch een klein stukje en ik ben thuis, men beseft het gevaar niet echt, en trekt de ogen nog eens goed open en probeert men zich te concentreren aan een monotone (ook opgelegde), wslk eerder trage snelheid, op een lange rechte brede (verlichte) weg, enkele kms nog...  

Niemand gaat dan en daar -eerlijk gezegd stoppen- langs die baan en een kort dutje doen enkele kms voor zijn "bed".

Juist die monotone wegen doen pijn, ik - als man - heb in die toestand dan liever wat afwisseling (bochten), en op rechte stukken kan ik me veel beter concentreren aan een hogere - dan verboden - snelheid - in Be - .
Nancy had wslk de ervaring en de moed niet wat vlotter te rijden want dan was ze thuis geraakt.
 :-X
Titel: Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
Bericht door: jozef op zondag 26 september 2010 - 18:11:44
Maar zelfs aan zelfmoord durf ik te denken in dit land.
- impactplaats is juist op bestuurdersplaats.
- wslk zonder gordel.
 :-\

Zou ze dat dan niet tegen een veel hogere snelheid gedaan hebben om er zeker van te zijn dat ze het niet overleeft?
Titel: Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
Bericht door: Michel op zondag 26 september 2010 - 18:32:22
Maar zelfs aan zelfmoord durf ik te denken in dit land.
- impactplaats is juist op bestuurdersplaats.
- wslk zonder gordel.
 :-\

Zou ze dat dan niet tegen een veel hogere snelheid gedaan hebben om er zeker van te zijn dat ze het niet overleeft?
Goed punt. Maar dan kon ze mss niet zo goed mikken.  :-\
Titel: Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
Bericht door: bert.covens op zondag 26 september 2010 - 18:40:34
op de belgische 'snel'wegen zetten ze de lichten uit, maar hebben ze vergeten om (zichtbare) reflectoren te plaatsen

En thv opritten/afritten, zijn die snelwegen dan weer helverlicht.  En daarna weer in een donker gat, moeten je ogen telkens weer 2x aanpassen.  Daar krijg ik "de weubben" van zoals ze hier zeggen.  Want opritten/afritten, die hebben we hier meer dan genoeg.  Nee, dan rij ik veel liever voortdurend in 't donker, maar dan wél met goede reflectoren.
Titel: Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
Bericht door: jozef op zondag 26 september 2010 - 18:55:26
Nee, dan rij ik veel liever voortdurend in 't donker, maar dan wél met goede reflectoren.

In onze straat (snelheid beperkt tot 30 km/h, doch er zijn er die denken dat dat per persoon is) staan geen reflectoren, doch enkel houten paaltjes die ongeveer 50 cm uit de grond steken, en waarvan de bovenste 30 cm wit geschilderd zijn. Een nadeel ervan is dat ze in de winter meestal niet meer te zien zijn als de sneeuwruimer enkele keren door de straat gereden is.

Het zijn wel altijd nog jonge paaltjes, want iedere winter sneuvelt ongeveer de helft ervan. De week voor Pasen is er hier geen straat waar geen gemeentearbeiders aan het werk zijn, want met Pasen moet alles in orde zijn voor de toeristen. Dan vervangen ze onder meer die gesneuvelde paaltjes.
Titel: Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
Bericht door: bert.covens op zondag 26 september 2010 - 19:04:27
Zijn het dan toeristen, of mensen die de streek daar niet kennen die daar tegenaan knallen?  Of gebeurt 't meestal omdat ze ondergesneeuwd zijn?  De enige die daar dan content mee is, is wellicht de lokale garagist of carrossier.  ;D

In elk geval: vanuit een donker gat op de autosnelweg, plots weer helverlicht, dan weer in zo'n donker gat,... en dat om de haverklap.  Daar krijg ik behoorlijk de weubben van.
Titel: Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
Bericht door: jozef op zondag 26 september 2010 - 20:09:31
Zijn het dan toeristen, of mensen die de streek daar niet kennen die daar tegenaan knallen?

Helemaal niet, want die houden zich vrijwel allemaal aan de snelheidsbeperking tot 30 km/h.

Het zijn de gasten die hier geboren en getogen zijn die vinden dat het tegen minstens 40 km/h ook wel moet kunnen. De straat is nogal smal, op sommige plaatsen is het centimeterwerk om elkaar te kunnen kruisen. Nog liever dan even te vertragen, rijden ze dan maar die paaltjes omver. Verleden winter heeft er hier ene (voor bibi585: beneden in de straat, ter hoogte van die boer zijn weide) welgeteld 10 paaltjes ineens omver geknald.

Citaat
De enige die daar dan content mee is, is wellicht de lokale garagist of carrossier.  ;D

Slechts in beperkte mate, om drie redenen.

Schuin tegenover ons woont een mecanicien die bij een VW-Audi-Skoda dealer werkt. Hij heeft onlangs onze VW Bora perfect hersteld voor weinig geld, maar een factuur was er wel niet bij, als je begrijpt wat ik bedoel. En hij is er ook mee naar de keuring geweest. De voorste remschijven moeten vervangen worden wegens teveel roest, zo kon hij eigenlijk niet door de keuring. Maar toen hij zei "Ja, ik weet het, ik ben aan die wagen bezig, dat moet ik nog doen" was het in orde. Wat wil je: iedereen kent hier iedereen. Een patrouille van de Polizei komt elke morgen in de keuken van het hotel waar Leslie werkt, ontbijten, zodat ze met de kok een praatje kunnen slaan. Ze hebben met hem hier nog samen op school gezeten, en hij speelt samen met hen op de Lotto. Als zijn wagen dan eens ergens op een trottoir geparkeerd staat en ze komen daar voorbij, kan het al wel eens gebeuren dat ze dat als bij louter toeval niet gezien hebben...  ;)

Toen ik verleden jaar aan de technieker die onze sneeuwfrees komen herstellen was, vroeg hoeveel ik hem verschuldigd was, zei hij: "20 Euro zonder factuur of 30 Euro met factuur". Dan moet je gaan rekenen wat het interessantste is. Want als je in België een woning verhuurt, ben je er voor de belastingen vanaf met de onroerende voorheffing. Hier daarentegen word je belast op de werkelijke huurprijs, maar je mag daar dan wel eerst alle kosten aftrekken die je gehad hebt. Er zijn in ons huis 3 appartementen; dat op de benedenverdieping bewonen we zelf, de twee op de bovenverdieping verhuren we. De oppervlakte van de twee appartementen die we verhuren is samen 9/15 van de oppervlakte van de 3 appartementen samen. Moet de sneeuwfrees hersteld worden, kan kunnen we van die kosten dus 9/15 aftrekken van onze huurinkomsten voor de berekening van de belastingen, mits we van die kosten een factuur kunnen voorleggen.

En de derde reden is dat het hier dikwijls gebeurt dat er iets afgesproken wordt zoals: "Wil jij mijn auto uitblutsen, dan zal ik jouw gevel komen schilderen."

Titel: Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
Bericht door: Kunde op zondag 26 september 2010 - 23:17:17
Citaat
het is een belgische europese studie zeker?

Zoals ik schreef: Europese studie van 2003. Inhoud gaat over al de Europese landen.
Titel: Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
Bericht door: Michel op maandag 27 september 2010 - 09:29:26
Citaat
het is een belgische europese studie zeker?

Zoals ik schreef: Europese studie van 2003. Inhoud gaat over al de Europese landen.
Heb je daar een link van ? Had ik graag eens gelezen.

In jouw ´link´ http://www.meldpuntwegen.be/ vind ik niets.
Titel: Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
Bericht door: Michel op maandag 27 september 2010 - 10:48:54
Ik heb mijn eerdere post aangepast -wat ik eigenlijk niet wou - en plaats ze daarom nog eens:
(de rest citeerde Jozef)



Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
  


Citaat van: Michel
Wslk geen gordel gedragen (bestuurscabine lijkt intakt, airbags open), aan de schade te zien heel weinig met (overdreven) snelheid te doen. Ik denk dat daar 90 kmh mag.

Kan ook ingeslapen zijn rond dat uur, die klik brede N2 ter hoogte van Donk is kaarsrecht (http://maps.google.be/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=N2,+Donk,+Herk-de-Stad,+Vlaams+Gewest&sll=50.805935,4.432983&sspn=3.610556,7.020264&ie=UTF8&hq=&hnear=N2,+Donk+3540+Herk-de-Stad,+Limburg,+Vlaams+Gewest&t=h&z=15)  en er is zeer veel vaste uitloopstrook tot men zo netjes frontaal tegen een verlichtingspaal (om de 50 m ?) kan rijden.

Mijn eerste vermoedens blijken juist te zijn, het stond deze morgen in de krant:
(letterlijk, zegt ook veel over de omstandigheden en de schade)

dikke titel: (pagina 3)
Citaat
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 
...

Drie getuigen (spreker met naam genoemd) die kort na 5 uur van een fuif terugkwamen uit Linkhout (met de fiets) zagen de auto bij die verlichtingspaal en waren er als eerste bij:

 "In eerste instantie leek er niemand in de auto te zitten. Maar toen we het portier openden, vonden we de bestuurster. Ze was helemaal onder het dashboard gezakt. Ze lag met het hoofd op de zetel. Ze droeg haar gordel niet. De hulpdiensten kwamen snel terplaatse, maar de urgentiearts kon alleen maar de dood vaststellen."

In slaap gevallen

Nancy S. was de partner van Marc F. Met z´n tweeën waren ze een avondje gaan stappen. "Even na 23 uur vertelde Nancy dat ze nog even bij haar zus in Diest wilde langsgaan ", vertelt Marc, zwaar aangeslagen. " Ze liet haar auto daar staan en trok samen met haar zus naar een discotheek in de buurt van Aarschot. Daar zijn ze rond 4 uur ´s nachts vertrokken. In Diest is Nancy opnieuw in haar auto gestapt om naar huis te rijden. Vlakbij haar huis moet ze aan het stuur van de auto in slaap zijn gevallen, zo heeft de politie me verteld. "   ??? :-\

" Nancy was een vrouw uit de duizend ", vertelt partner Marc. " Zij stond altijd voor iedereen klaar. Zo had ze een heel innige band met haar zus en haar broer.  ...

Moeder van drie

Nancy had 2 kinderen uit een vorige relatie, samen met Marc had ze ook een kind. Marc is ook vader van drie kinderen uit een vorige relatie. " Nancy en ik waren nu 12,5 jaar samen. Ze woonde wel in Herk-de-Stad en ik in Halen, maar ik zou nu mijn huis verkopen om onze toekomst in Herk-de-Stad te delen."  [...]
En tenslotte !:
Omdat er bij het ongeval geen tweede partij betrokken was en de omstandigheden duidelijk waren, vond het parket het niet nodig om een verkeersdeskundige te sturen. [/quote]

De N2 is daar een quasi rechte baan van amper 10 km van Diest tot Herk-de-Stad (http://maps.google.be/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=N2+126+Herk-de-Stad,+Vlaams+Gewest&sll=50.943591,5.145099&sspn=0.003515,0.006856&ie=UTF8&hq=&hnear=N2+126,+Herk-de-Stad+3540+Herk-de-Stad,+Limburg,+Vlaams+Gewest&ll=50.95994,5.101089&spn=0.112448,0.219383&t=h&z=12) , Nancy zal om 4 uur al zeer vermoeid teruggekeerd zijn met haar zus van Aarschot(15 km van Diest), maar ik kan me al inbeelden dat dat stukje van 10 km naar Herk-de-Stad - denkbaar - nog te doen was voor haar om nog naar huis te rijden...

Uit mijn ervaring weet ik dat als ge al zeer vermoeid in een koude auto stapt en na ca x-kilometers de chauffage goed aanslaat dat men dan in de problemen komt, en bij de eerste nikkertjes zich dan moed inspreekt och noch een klein stukje en ik ben thuis, men beseft het gevaar niet echt, en trekt de ogen nog eens goed open en probeert men zich te concentreren aan een monotone (ook opgelegde), wslk eerder trage snelheid (70 kmh, ook  90 kmh ?) , op een lange rechte brede (verlichte) weg, enkele kms nog...  

Niemand gaat dan en daar -eerlijk gezegd stoppen- langs die baan en een kort dutje doen enkele kms voor zijn "bed".

Juist die monotone wegen doen pijn, ik - als man - heb in die toestand dan liever wat afwisseling (bochten), en op rechte stukken kan ik me veel beter concentreren aan een hogere - dan verboden - snelheid - in Be - .
Nancy had wslk de ervaring en de moed niet wat vlotter te rijden want dan was ze thuis geraakt.
 :-X

N.B. betreft de afgaande airbag (tot 300 kmh) en het niet-dragen van de gordel bij een frontale botsing; de airbag is dan meestal eerder nadelig en kan het (hier ingedommeld) hoofd al in de voorwaartse beweging met een ruk naar achter katapulteren.
Ik had onlangs een test van de ADAC waar dat aangetoond werd. (zal ze nog eens posten)
Titel: Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
Bericht door: wooter op maandag 27 september 2010 - 11:13:32
Ik kreeg gisteren een opmerking van mijn vrouw dat ze een beetje wagenziek werd van al dat vlotte sturen van mij. Heb 10 minuten me nauwgezet aan alle limieten gehouden, voorbij gereden aan jan en alleman en op het einde werd er bijna gesmeekt om door te rijden :D  Allemaal vierbaanswegen met middenberm met 90 km/u en 70 km/u...
Titel: Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
Bericht door: Michel op maandag 27 september 2010 - 13:45:52
vervolg, hier de beloofde interessante video van ADAC bij 30 kmh met en zonder gordel op verschillende posities
- vooral luisteren en blijven kijken - .
Airbagproblematiek rond de 30 kmh komt ook aan het woord, onder de 30 kmh gaat zelden de airbag open om bepaalde (ook veiligheids) redenen. Zeker als men vertikt de gordel te dragen omdat men denkt dat de airbags genoeg zijn...

Best eerst vergroten [ + ] en dan opstarten, geluid aan.
http://www.adac.de/infotestrat/tests/crash-test/crash_ohne_gurt/default.aspx?tabid=tab2
Titel: Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
Bericht door: Kunde op dinsdag 28 september 2010 - 15:01:12
Citaat
Heb je daar een link van ? Had ik graag eens gelezen.
http://www.kuleuven.be/traffic/dwn/vcl01.pdf

Citaat
http://www.meldpuntwegen.be/
was een antwoord op de vraag waar je slechte infrastructuur kan melden.
Titel: Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
Bericht door: Michel op dinsdag 28 september 2010 - 17:05:15
Citaat
Heb je daar een link van ? Had ik graag eens gelezen.
http://www.kuleuven.be/traffic/dwn/vcl01.pdf

Oeps, nu begrijp ik die " belangrijkste oorzaken".
Dat lijkt me helemaal geen studie, eerder een zeer beperkte ´diashow´.

Toch Dank.  ;)

Via via links van CARE ( http://ec.europa.eu/transport/road_safety/observatory/country_profiles_en.htm  ondertussen bij mijn favorieten )
heb ik een oud Belgisch profiel qua - al slechte - verkeersveiligheid gevonden tot 2002 tov EU-25 landen, tov Europa-27 nu is het er zeker niet op verbeterd, zelfs integendeel ... vele Oost-europese landen doen het ook al beter... en ja we doen het nog altijd beter als Griekenland.  ;D

link:
Citaat
http://ec.europa.eu/transport/roadsafety_library/care/doc/profiles/pdf/countryprofile_be_en.pdf

Road safety was given increased priority by the Belgian Government in 2001. This led to the introduction of action plans, safety measures, campaigns and increased enforcement.
The objective of the action plans first agreed upon in 2001 is to decrease the number of fatalities by 50 % by 2010 as compared to 2000. Prior to 2001, road safety was not prioritised in Belgium, and the road safety situation was among the worst in the European Union. This was combined with significant increases in the number of cars and amount of traffic throughout the 1990's and in recent years.
A decline in the number of killed of 11 % was recorded on the Belgian road network from 2001 to 2002. Although data is not available for 2003 and 2004, improved road safety statistics are expected based on forecasts and the fact that more measures are being implemented, public awareness increases as does police enforcement.

Belgium has had more fatalities per million inhabitants than the EU-25 and EU-15 average up until 2002 (latest official data). However, following the change in political climate towards road safety and increased public awareness, this is likely to change.
Titel: Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
Bericht door: bert.covens op dinsdag 28 september 2010 - 17:18:50
Wat ik bvb al opmerkelijk vind.  Bij belangrijkste oorzaken van ongevallen, lees ik: niet dragen van de gordel/valhelm!

Akkoord, de gevolgen van een ongeval kunnen veel erger/veel minder erg zijn door het al dan niet dragen van de gordel/valhelm.  Maar ik denk dat het eerste ongeval nog moet veroorzaakt worden door het niet dragen ervan.
Titel: Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
Bericht door: Rafael op dinsdag 28 september 2010 - 18:09:02
Titel: Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
Bericht door: bert.covens op dinsdag 28 september 2010 - 18:32:49
1) Euhm, ja dat vind ik gek.  Heb jij al 1 ongeval weten gebeuren louter omdat iemand zijn valhelm of zijn gordel niet (corect) droeg?  Ik nog geen enkel.  Dat neemt niet weg dat de gevolgen van een ongeval drastisch verminderd kunnen worden mits correct dragen van een degelijke gordel/valhelm.  Maar  het is hoegenaamd géén oorzaak.
2) Schouppe, oh yes, say no more zeker?
3) Wat ik zou willen?  Dat men eindelijk eens gaat inzien dat niet enkel door snelheid ongevallen veroorzaakt worden, en dat men eindelijk eens "traag rijden" niet langer verwart met "veilig rijden".  Wishful thinking, waarschijnlijk.
Titel: Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
Bericht door: Rafael op woensdag 29 september 2010 - 11:58:39
Titel: Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
Bericht door: wooter op woensdag 29 september 2010 - 12:06:48
Raf, jij lijkt me ook wel iemand die zou kunnen aarden in de Duitse Eifel en omstreken :)
Titel: Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
Bericht door: Rafael op woensdag 29 september 2010 - 12:13:14
Titel: Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
Bericht door: sniper op woensdag 29 september 2010 - 13:13:45
Emigratie speel ik al langer mee, is alleen iets wat je niet van de ene dag op de andere dag in orde krijgt. Eerst maar zien dat ik hier wat opgebouwd krijg, een job zoeken is de eerste stap :)
het is het een of het ander
hier iets opbouwen en dan later willen verkassen is moeilijk te doen
het komt er niet van
Titel: Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
Bericht door: Rafael op woensdag 29 september 2010 - 13:19:34
Titel: Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
Bericht door: sniper op woensdag 29 september 2010 - 20:45:05
Zonder startkapitaal / degelijke kennis van de taal naar ginds vertrekken is anders ook moeilijk te doen.
zit ook iets in
daar ergens een lief zoeken helpt ook
Titel: Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
Bericht door: Rafael op woensdag 29 september 2010 - 20:58:06
Titel: Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
Bericht door: jozef op woensdag 29 september 2010 - 22:00:58
Doordat Leslie, en ook ik al gedeeltelijk, België verlaten hebben, zijn we destijds in België met heel wat mensen in gesprek gekomen over emigratie.

We zijn daarbij telkens tot dezelfde vaststelling gekomen: het is iets waar je (in ons geval beiden) voor 100% moet achterstaan.

Als je erover nadenkt met de overweging van de hindernissen die je zou moeten overwinnen, zoals taalkennis, dan komt er niets van.

Op het ogenblik dat je voldoende gemotiveerd bent door de voordelen, neem je de rotsvaste beslissing om te emigreren naar een bepaalde streek. En je laat je daar niet meer afbrengen door wat je daarvoor voor elkaar moet krijgen, want voor elk van die dingen bestaat er een oplossing.

Het is natuurlijk wel gemakkelijker als je nog geen kinderen hebt of al geen kinderen meer hebt waar je nog moet voor zorgen.

Rafael, in de Eiffel zit je dan bovendien nog niet ver van je ouders en andere familieleden.

Startkapitaal? Dat heb je toch niet nodig als je in het buitenland geen eigen zaak wil opstarten, doch als werknemer aan de slag wil gaan. De Belgische diploma's worden erkend in Duitsland. En er zijn genoeg mensen die naar Duitsland emigreren zonder daar meteen een woning te kopen, er zijn hier ook huurwoningen.

De taal? Er zijn tegenwoordig zoveel manieren om een vreemde taal te leren. Duitsers zijn overigens geen muggenzifters als het op de taal aankomt. En als je de taal nog niet zo goed beheerst, doch een job wil waarbij je geen rechtstreeks contact met de klanten hebt, maken de werkgevers daar geen punt van. Je zou moeten weten hoeveel er hier in Bayern uit de voormalige oostbloklanden werken die maar weinig Duits kennen (tegen hetzelfde loon als hun Duitse collega's).

Met een basiskennis Duits hoort hier na 6 maanden geen mens meer dat je niet van hier bent. Op één voorwaarde: als je met je partner komt, dat je ook met haar of met hem Duits spreekt, anders mag je 2 jaar rekenen.

Duitse werkgevers hechten ook totaal geen belang aan je afkomst en nationaliteit, en ze zullen geen Duitsers bevoordeligen tegenover buitenlanders. Het gaat om wat je kent en kunt, wat je bereid bent om aan te leren, en je bereidheid tot goed en hard werken. Leslie geniet als vooralsnog Belgische van de bedrijfsleiding van het hotel waar ze werkt al meer aanzien dan een aantal van haar Duitse collega's.
Titel: Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
Bericht door: Michel op woensdag 29 september 2010 - 23:02:32
zit ook iets in
daar ergens een lief zoeken helpt ook

Tgoh, als ik dan toch mag kiezen (http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/photoalbum/detail/1/1159355/882149/14/Oktoberfest-weelderige-boezems-en-sloten-bier.dhtml), er zit wel wat tussen ;D (De grote pinten hé)
Vriendin heb ik al gevonden, die al beter Duits kan dan mij. Zij moet wel nog anderhalf jaar naar school, dus dat stokt ook nog :)
Weer een ietsiepietsie verder offtopic

Ik heb nog een tip, mogelijk snel lid worden van een club (sport ofzo) waar ge dus 3-5 keer in de week Duits "moet" spreken met je clubcollega´s.

Als "Limburger" kon ik na 6 maanden redelijk vloeiend Duits spreken en zeker lezen.(aangesloten bij sportclub)
Kranten sowieso. Dan lees je regelmatig eens een Duits boek en de rest komt vanzelf. Voor redelijk deftig te schrijven moet je wel wat meer in de leerboeken duiken.  ;) Na ca. 2 jaar moet je Duits kunnen beheersen. Ik sprak toen al accentvrij.

Voor mij is het helemaal geen probleem te emigreren naar een Duitstalig land, thuis wordt veel meer Duits gesproken als NL; enkel bij Belgische vrienden en kennissen spreken we zoveel mogelijk Nederlands, ook met de geburen.
Behalve natuurlijk als die vrienden en geburen hun Duits willen opfrissen... meestal is dat na een "paar frisse pinten"...  :D

Nog wat meer off-topic...  ;)

PS. Ik heb dit nu geschreven zonder eerst de post van Jozef te lezen, en nu ik ze gelezen heb... volg ik Jozef volledig, tzal alleszins niet veel schelen met mijn ´ervaring´. Ik had wel geen basiskennis Duits toen ik naar D moest, ik keek wel soms Duitse TV.
(Op de technische kreeg men geen Duits. Nu weet ik het niet)
Titel: Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
Bericht door: jozef op woensdag 29 september 2010 - 23:10:49
Ik heb nog een tip, mogelijk snel lid worden van een club (sport ofzo) waar ge dus 3-5 keer in de week Duits "moet" spreken met je clubcollega´s.

Als Limburger kon ik na 6 maanden redelijk vloeiend Duits spreken en zeker lezen.(aangesloten bij sportclub)
Kranten sowieso. Dan lees je regelmatig eens een Duits boek en de rest komt vanzelf.

Inderdaad, Michel. Wil je snel en goed een taal leren, dan moet je er interesse voor hebben, en er van daaruit meer mee bezig zijn dan enkel met een cursus. Luister naar een Duitse radiozender (via het Internet), kijk naar Duitstalige televisiezenders, lees Duitse kranten op het Internet, enz.

Wat de Duitse televisie betreft: begin met het journaal. Daar wordt zeer duidelijk gesproken, je hebt er beelden bij, en wat het internationaal nieuws betreft weet je al waarover het gaat vanuit nieuwsbronnen in je moedertaal.

Citaat
Behalve natuurlijk als die vrienden en geburen hun Duits willen opfrissen... meestal is dat na een "paar pinten"...  :D

Ach ja... maak eens een zin met "der, die, das"... "Meine Schwester hat ein Kindchen gekauft, aber der die das gemacht hat, ist laufen gegangen."  ;D
Titel: Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
Bericht door: Rafael op woensdag 29 september 2010 - 23:53:42
Titel: Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
Bericht door: bert.covens op vrijdag 01 oktober 2010 - 22:00:45
Inderdaad, Michel. Wil je snel en goed een taal leren, dan moet je er interesse voor hebben, en er van daaruit meer mee bezig zijn dan enkel met een cursus. Luister naar een Duitse radiozender (via het Internet), kijk naar Duitstalige televisiezenders, lees Duitse kranten op het Internet, enz.

Wat de Duitse televisie betreft: begin met het journaal. Daar wordt zeer duidelijk gesproken, je hebt er beelden bij, en wat het internationaal nieuws betreft weet je al waarover het gaat vanuit nieuwsbronnen in je moedertaal.

Uit eigen familie-ervaring: er gaan wonen en interesse tonen in de plaatselijke taal.  M'n eigen zus is veel eerder een rekenknobbel, haar talen waren in 1 woord: een RAMP.  Toen wij op vakantie gingen in Duitsland, stond vader erop dat ook zij haar taal wat bijschaafde.  Dus zij moest en zou de drank bestellen aan tafel.  Gevolg natuurlijk: zij verdrietig omdat ze moest bestellen, en wij (m'n broer en ik) kwaad omdat we niet mochten bestellen.  

Nu, ze heeft voor kinesiste gestudeerd, en kreeg de kans om in Niederzier te gaan werken voor een Nederlandse kinesist die daar een praktijk had.

Op het ogenblik dat ze naar ginder trok, sprak ze echt geen kl... Duits, zelfs Jean-Marie Pfaff zou beter doen.  Ik weet nog dat ik bij mezelf toen dacht "hoe gaat gij ooit die patiënten daar verstaan, te woord staan?".  

Welnu, ik ben haar daar na een paar maanden eens gaan opzoeken.  Ik wist niet wat ik hoorde.  Ze sprak me daar verdikke vloeiend Duits, en ik moest soms echt verdomd goed moeite doen om de gesprekken daar te volgen.
Titel: Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
Bericht door: bert.covens op vrijdag 01 oktober 2010 - 23:10:10
Dat deed me prompt denken aan een komiek, filmpje pas gezien maar vind het niet meer terug... De komiek zijn moedertaal was Duits, maar het verhaal ging grotendeels in het Engels. Waarbij hij het ambetant vond dat de Duitse taal 3 voorvoegsels gebruikte, 'der die das', en het in het Engels simpelweg 'the the the' was. Jammer dat ik de link niet meer vind.

Mij doet dat denken aan m'n eerste mondelinge examen Duits.  We zaten daar telkens met 2.  De ene kreeg z'n vragen alvast, en mocht z'n examen voorbereiden, terwijl de andere al examen deed.  En zo, dus met een doorschuifsysteem.  Zo was er nl. altijd minstens 1 getuige bij het examen.

Toen ik m'n examen ging afleggen, kwam de volgende binnen.  Op tafel lag een dobbelsteen, ein Würfel.  De leraar Duits zei tegen m'n klasgenoot: "Würfelen Sie bitte".  (dus dobbelen om de vragen te loten).  Waarop die kerel lijkbleek werd.  Verstond er compleet niks van.  Hij dacht bij zichzelf: "Oei, mondeling examen en ik versta er hier geen lap van.  Dat mag hier niet opvallen hé."

En echt waar: die kastaar begint me daar toch wel een uitleg, zeker.  Jawadde.

"Euhm, jajaa Ich würfele jedes Wochenende.  Es ist eine große Hobby.   Sehr romantisch.  Mach ich immer mit meine Freundin".

waarop die leraar krukdroog: "Na, dann mach ich mit meine Frau aber etwas Anderes".  Echt, zelden zo'n slappe lach gehad als toen.  Je had die daar moeten zien zitten.
Titel: Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
Bericht door: Michel op vrijdag 22 oktober 2010 - 12:58:17
Citaat van: autokanaal.be
Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen

In 2008 is het aantal wegen met hoog risico op ongevallen in ons land opnieuw toegenomen, in tegenstelling tot de voorgaande jaren. Dat weet Touring, dat 4.000 kilometer aan Belgische wegen onder de loep nam.

Volgens de mobiliteitsorganisatie is het aantal ongevallen met doden of zwaargewonden door riskante weginrichting toegenomen van 180 in 2007 tot 256 in 2008 (plus 42 procent). Het aantal wegen met hoog risico klom van negen naar twaalf.

Touring hoopt dat deze cijfers aanzetten om blijven te investeren in veiliger verkeer. De organisatie is naar eigen zeggen blij dat bevoegd Vlaams minister Hilde Crevits (CD&V) kreukelpalen, die plooien bij een aanrijding, installeert, middenbermen tegen frontale ongevallen aanlegt en de zogenoemde "zwarte punten" wegwerkt. "Verder doen is de boodschap."

Touring meent dat voornamelijk niet-gescheiden tweebaanswegen met tegenovergesteld verkeer levensgevaarlijk zijn, net als wegen met langs de zijkant niet afgeschermde bomen/verlichtingspalen en onoverzichtelijke bochten en kruispunten zonder verkeerslichten.

Het Belgische wegennet zou wel een van de veiligsten van Europa zijn. Het globale aantal fatale ongevallen en ongevallen met zwaargewonden zit wel in dalende lijn.

En zouden ze er iets aan doen ? Primeren bomen op mensen ?

Citaat

Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 

Ze zoeken...  ::)
En zo zijn er honderden kruispunten = tientallen of meer vermijdbare doden per jaar;
en dit onoverzichtelijk kp - Vroenhoven, in de omgeving van Riemst - mss wel dezelfde baan...


http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,2515.msg29092.html#msg29092

In het buitenland is er wel een doordachte aanpak van bomen en zeker die onoverzichtelijke kruispunten met bomen, men ziet het aan de cijfers.
Citaat
http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,1356.msg28447.html#msg28447
Brandenburg 2,51 miljoen inwoners:

Während noch 1997 311 Personen bei 3.415 Baumunfällen starben, waren es im Jahr 2004 118 Personen bei 1.576 Baumunfällen.
Brandenburg (< 1990 nog DDR) :
Een daling van 54 % ´boomongevallen´ gaf een daling van - 62 % verkeersdoden -enkel op boomongevalen- op 7 jaar.
Titel: Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
Bericht door: bibi585 op zondag 24 oktober 2010 - 01:54:02
Straks een Extra flitspaal ................
......ssssssssst zo luid nie. :-[ :-X
Titel: Re: Flinke toename aantal ongevallen door onveilige wegen
Bericht door: Michel op zondag 24 oktober 2010 - 09:23:35
Straks een Extra flitspaal ................
......ssssssssst zo luid nie. :-[ :-X
In Peer hadden ze eens een flitspaal achter een boom gezet, tot opeens de flitspaal doorgezaagd werd...

Op de foto hadden ze die dikke eik die nog pal ervoor stond wel al netjes weggehaald... de lafaards.  ;D


Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.