Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Wegeninfrastructuur => Topic gestart door: bert.covens op vrijdag 06 augustus 2010 - 13:17:03
-
http://www.deredactie.be/permalink/1.839720
4 ministers van Openbare Werken intussen, en nóg geen oplossing ;D
-
De oplossing lijkt me toch vanzelfsprekend: er zijn daar geen lichten nodig.
Vorig weekend zat ik dus in de Eifel... Een traject van 50 km, en geen enkel verkeerslicht tegengekomen...
Daarvoor enkele weken in Canada... Nog langere afstanden, en nog minder verkeerslichten. En als ze er dan toch stonden, gingen ze snel zodat het verkeer vlot door kon met meerdere rijstroken, ipv hier van kruispunt naar kruispunt te rijden met de traagste in het rijtje als gangmaker.
-
Vandaar de keuze van m'n titel ;)
-
Was net in het nieuws die hilarische grap zou al 700.000 € verspild hebben in 11 jaar.
En het wordt nog duurder... allez, het is toch aangekondigd... :P
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1141768/2010/08/06/Verkeerslichten-in-Kortrijk-werkten-slechts-een-keer-in-elf-jaar.dhtml
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
-
'k Heb nog eventjes getwijfeld om het onder de rubriek "HUMOR" te posten. Tot ik dat van die 700.000 EURO hoorde. Da's wel uw en mijn zuurverdiende belastinggeld hé, dat daar wordt verkwanseld. Dus eigenlijk om te huilen, zoiets.
-
Waar kon je ook alweer verkwistingen doorgeven?
Was toch een dienst opgericht dacht ik.
Hier in de buurt hebben ze ons geld ook weggesmeten, tijd omdat eens door te geven. >:(
-
Vandaar de keuze van m'n titel ;)
Als er 1 ministerie is dat in België opgericht moet worden, dan is het dat.
700.000 euro voor lichten die 1 dag werkten en alles overhoop gooiden, en een hoop overtollige studies die ook geen oplossing brachten ...
Twintig parlementaire vragen werden er al over gesteld. Aan vier opeenvolgende Vlaamse ministers van Openbare Werken. Het resultaat is één onwaarschijnlijke opvolging van plannen, verkeerstellingen, studies, commissies en adviezen. Met als conclusie dat de lichten pas in werking worden gesteld als een kruispunt even verderop wordt veranderd in een rotonde.
Het zou wat zijn, ware het niet dat een rotonde om te beginnen al een zeer dure aangelegenheid is, die bovendien niet eens erg geschikt is in een situatie met veel verkeer ...
Al naargelang de situatie blokkeert een intensieve richting de andere, of blokkeert een prutsrichting de meest verkeersintensieve richting ...
Men blijft hier maar geloven in rotondes als mirakeloplossingen, ook in situaties waar zefs de Britten al lang terug lichten plaatsen (op hun rotondes ...)
Hoef je een kristallen bol om te voorspellen dat ook met de dure rotonde er ongetwijfeld een puinhoop gecreëerd gaat worden ???
-
Hoef je een kristallen bol om te voorspellen dat ook met de dure rotonde er ongetwijfeld een puinhoop gecreëerd gaat worden ???
Wat ik niet begrijp dat de aanleg van 1 rotonde met wat wegaanpassingen en het weghalen van verkeerslichten... 140 dagen moet duren.
Of is dat een drukfout en moet die 0 weg ? *Blijkbaar toch niet.
Met als conclusie dat de lichten pas in werking worden gesteld als een kruispunt even verderop wordt veranderd in een rotonde.
Pas dit jaar heeft minister Hilde Crevits (CD&V) aangekondigd dat de werken deze zomer worden aanbesteed en dat ze 140 dagen duren. (belga/adb)
Als ik me niet vergis legt men in Nederland een gewone (kleine) rotonde in minder dan een week, alez toch een paar die ik ken.
* Hier een link waar men 2 serieuze rotondes en nog heelwat...aanlegt op ca 5 maand of ca 150 dagen:
http://www.dorpsraadzwartewaal.nl/nsite/index.php?option=com_content&view=article&id=100:informatieavond-aanleg-rotondes-brielle&catid=1:laatste-nieuws&Itemid=54
Aanleg rotondes in Brielle
De provinciale weg N218 heeft bij Brielle twee kruisingen op korte afstand van elkaar. Dit zijn de kruispunten Schrijversdijk / Van de Wallendam en Schrijversdijk / G.J. van de Boogerdweg. Het komt regelmatig voor dat er wachttijden ontstaan, ondanks dat de verkeerslichten goed op elkaar afgestemd zijn. Dit brengt ook de verkeersveiligheid in gevaar. De provincie heeft met de gemeente Brielle diverse maatregelen onderzocht. Gekozen is voor de aanleg van twee nieuwe rotondes. De verkeerslichten kunnen dan komen te vervallen, wat de doorstroming en de veiligheid verder verbetert.
Helaas is overlast bij het aanleggen van de rotondes onvermijdelijk. Om die overlast zoveel mogelijk te beperken zal de aannemer 11 uur per dag gedurende 6 dagen per week aan het project werken.
Planning
De aannemer is op 5 juli jongstleden met de werkzaamheden gestart. Op 17 december 2010 zijn alle werkzaamheden afgerond. De planning ziet er als volgt uit:
http://www.zuid-holland.nl/N218Brielle
-
In Genk heeft men vorig jaar voor het bouwverlof een tweebaans rotonde gelegd op een T-kruispunt van twee vierbaanswegen + middenberm. Alle richtingen bleven tijdens de werken open.
In Heverlee duurde hetzelfde werkje + heraanleg af- en opritten meer dan een jaar.
In Halen is men voor een rotonde nu al meer dan een half jaar bezig, en de rotonde is nog niet eens half klaar.
In Lummen en Eindhoven begon men op dezelfde tijd bomen te kappen om het klaverblad/de ringweg opnieuw aan te leggen. In Eindhoven zijn drie verkeerswisselaars + een lokale snelweg klaar, in Lummen wachten we op het moment dat we op het eerste stukje echt nieuwe asfalt kunnen rijden.
-
Hoef je een kristallen bol om te voorspellen dat ook met de dure rotonde er ongetwijfeld een puinhoop gecreëerd gaat worden ???
Nee, dat zie je inderdaad al van mijlenver aankomen.
-
Wat ik niet begrijp dat de aanleg van 1 rotonde met wat wegaanpassingen en het weghalen van verkeerslichten... 140 dagen moet duren.
En dan spreekt men van werkbare dagen in de bouwsector, hé Michel. Dat zijn er gemiddeld 180 per jaar.