Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Voertuig- en rijtechnieken => Topic gestart door: jozef op woensdag 29 september 2010 - 23:33:07
-
Gsm-verbod achter stuur doet aantal ongevallen niet dalen
Een verbod op (manueel) mobiel bellen achter het stuur doet het aantal ongevallen niet dalen. Dat is de opmerkelijke conclusie van een onderzoek van het Amerikaanse Highway Loss Data Institute (HLDI).
Volgens het onderzoek heeft de maatregel geen enkele impact gehad op het aantal ongevallen. Dat zou te wijten kunnen zijn aan het feit dat veel bestuurders ondertussen handenvrij bellen, wat volgens HLDI nauwelijks voor een grotere veiligheid zorgt.
Afgeleid
"Het aantal ongevallen daalt niet omdat de risico's even groot zijn. De chauffeur wordt immers nog altijd afgeleid", aldus Adrian Lund, voorzitter van HLDI.
Uit een onderzoek van HLDI, nog geen tien jaar geleden, blijkt dat het gebruik van de mobiele telefoon achter het stuur het risico op een ongeval verviervoudigt.
De titel is natuurlijk een vlag die de lading niet dekt.
Ik dat we samenvattend kunnen zeggen dat GSM-gebruik tijdens het rijden, ook handsfree, het risico op een ongeval aanzienlijk verhoogt, en dit risico slechts in relatief geringe mate daalt door handsfree te bellen in plaats van met het toestel in de hand.
-
"Gsm-verbod achter stuur doet aantal ongevallen niet dalen"
Ah nee, toen je nog "manueel" kon bellen achter het stuur, zag je tenminste dat iemand zat te bellen achter het stuur (lees: slingeren over de weg) en dan kon je nog uit de buurt blijven :P
-
"Gsm-verbod achter stuur doet aantal ongevallen niet dalen"
Ah nee, toen je nog "manueel" kon bellen achter het stuur, zag je tenminste dat iemand zat te bellen achter het stuur (lees: slingeren over de weg) en dan kon je nog uit de buurt blijven :P
Goed gezien, Jari. :D
-
De schrijver had mijns inziens zijn titel toch zorgvuldiger moeten kiezen. Wie nu enkel de titel leest, en niet veel verder kijkt dan z'n neus lang is, trekt natuurlijk compleet foute conclusies.
-
De schrijver had mijns inziens zijn titel toch zorgvuldiger moeten kiezen. Wie nu enkel de titel leest, en niet veel verder kijkt dan z'n neus lang is, trekt natuurlijk compleet foute conclusies.
Precies. Vandaar dat ik schreef dat de vlag de lading niet dekt.