Christophoros

Verkeersvragen en -discussies => Verkeersbeleid => Topic gestart door: jozef op zaterdag 09 oktober 2010 - 17:06:44

Titel: Gratis rijvaardigheidscursussen voor jonge bestuurders
Bericht door: jozef op zaterdag 09 oktober 2010 - 17:06:44
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Titel: Re: Gratis rijvaardigheidscursussen voor jonge bestuurders
Bericht door: jo op zaterdag 09 oktober 2010 - 18:29:22
Zouden ze beter voor de +39 jarige doen aangezien ze die blijkbaar het rijbewijs A willen afpakken. >:(
Titel: Re: Gratis rijvaardigheidscursussen voor jonge bestuurders
Bericht door: bibi585 op zondag 10 oktober 2010 - 00:16:51
Het artikel bulkt weer uit van de intelligentie.

Citaat
Autobestuurders van 18 tot 25 jaar die nog niet zo lang geleden hun rijbewijs B hebben gehaald,

Ooit al een 18-jarige autobestuurder geweten die al 20 jaar een rijbewijs B heeft?  ::)
Titel: Re: Gratis rijvaardigheidscursussen voor jonge bestuurders
Bericht door: bert.covens op zondag 10 oktober 2010 - 13:31:27
Ooit al een 18-jarige autobestuurder geweten die al 20 jaar een rijbewijs B heeft?  ::)

 :D ;D :D ;D
Titel: Re: Gratis rijvaardigheidscursussen voor jonge bestuurders
Bericht door: Jari op maandag 11 oktober 2010 - 08:51:41
Ik ben net 26 en woon niet meer in Antwerpen... eens kijken of ik kan deelnemen... :P
Titel: Re: Gratis rijvaardigheidscursussen voor jonge bestuurders
Bericht door: Jari op maandag 11 oktober 2010 - 13:06:36
Ha! Ik doe mee! Enkel nog een datum prikken :)
En je kan zo'n attest krijgen waarmee je korting kan krijgen bij de verzekering :)
Titel: Re: Gratis rijvaardigheidscursussen voor jonge bestuurders
Bericht door: jozef op maandag 11 oktober 2010 - 18:34:34
Ik ben net 26 en woon niet meer in Antwerpen... eens kijken of ik kan deelnemen... :P

Is in Antwerpen wonen een voorwaarde om te mogen deelnemen?
Titel: Re: Gratis rijvaardigheidscursussen voor jonge bestuurders
Bericht door: Kunde op maandag 11 oktober 2010 - 19:23:17
Citaat
Is in Antwerpen wonen een voorwaarde om te mogen deelnemen?
Daar wordt over gezwegen in alle talen. Inschrijven en dan kom je het wel te weten.
Citaat
Tijdens het uitgebreide praktijkgedeelte
Uitgebreid terwijl er slechts drie uur voorzien wordt waarin ook nog theorie gegeven wordt. In de defensieve cursussen, waarin ik medewerking verleen, is de theorie alleen al drie uur en het praktijkgedeelte zes uur, dit laatste verdeeld in 2 x 3 uur. Tussen deze twee praktijkgedeeltes is er nog een maandelijkse theoretische follow-up per mail of briefwisseling.
Titel: Re: Gratis rijvaardigheidscursussen voor jonge bestuurders
Bericht door: jozef op maandag 11 oktober 2010 - 21:17:15
Citaat
Is in Antwerpen wonen een voorwaarde om te mogen deelnemen?
Daar wordt over gezwegen in alle talen. Inschrijven en dan kom je het wel te weten.

Anders weet de lokale politie daar wel raad op. Toen ik in 2003 terug in Hoboken kwam wonen, was mijn identiteitskaart nog niet meteen gewijzigd, zodat ik niet terechtkon op het containerpark. Even raad gevraagd bij de lokale politie. Het antwoord: "Nemt de pas van oewe gebuur mee en zegt dat dat dieje vent zenne roemmel is."
Titel: Re: Gratis rijvaardigheidscursussen voor jonge bestuurders
Bericht door: Jari op dinsdag 12 oktober 2010 - 07:50:23
Geen idee of het nu eigenlijk een voorwaarde is... Ik ben ingeschreven, dus we zullen wel zien wat het wordt! :)

En Kunde, hoe langer de cursus duurt, hoe minder aantrekkelijk misschien voor jongeren... En misschien ook hoe moeilijker het wordt om een hele dag vrij te maken... En het lijkt mij beter om IETS te leren dan helemaal niks.. Dus ja, wat mij betreft beter 3 uurtjes les dan helemaal geen les :P
Titel: Re: Gratis rijvaardigheidscursussen voor jonge bestuurders
Bericht door: wooter op dinsdag 12 oktober 2010 - 08:39:51
Gratis kost 0 euro en daarvoor krijg je 3 uren les. Het is een magere basis. Maar het is wel een basis.

Overigens vind ik de BMW Advanced I cursus belachelijk veel waard, maar kost relatief maar weinig. Je bent wel in de weer van 9u tot 18u, maar wat je ervoor terug krijgt is zeker z'n geld waard. Maar BMW maakt daar volgens mij ook geen winst op en gebruikt het eerder als een marketing-vehikel. En dat het werkt, getuige de twee niet-BMW-rijders die na de cursus zeker geinteresseerd waren in een BMW. Eentje ging zover om te zeggen dat ie verbaasd was dat een 1-reeks echt als een BMW aanvoelt, en veel beter rijdt dan zijn VW Golf. Maar daar betaal je natuurlijk ook weer voor :)
Titel: Re: Gratis rijvaardigheidscursussen voor jonge bestuurders
Bericht door: bert.covens op dinsdag 12 oktober 2010 - 08:56:02
Anders weet de lokale politie daar wel raad op. Toen ik in 2003 terug in Hoboken kwam wonen, was mijn identiteitskaart nog niet meteen gewijzigd, zodat ik niet terechtkon op het containerpark. Even raad gevraagd bij de lokale politie. Het antwoord: "Nemt de pas van oewe gebuur mee en zegt dat dat dieje vent zenne roemmel is."

Hoeveel "roemmel" van omliggende gemeenten komt daar terecht "met de pas van", denk je?  Juist: héél veel.  Reden: zowat overal is het containerpark betalend (of toch voor heel wat soorten fracties afval).  In Antwerpen (nog) niet.  Antwerpen is dan wel tamelijk duur qua belastingen, maar 't containerpark is er bvb nog steeds gratis.

Een Belg is toch immers een geboren "plantrekker".  Neem nu de Winkelstap in Schoten (een weg die loopt achter Sint-Jozefkerk op de Bredabaan, dus waar vroeger de automarkt op zondag was).  De ene kant is Merksem, de andere kant is Schoten.  Hoe komt het dat de vuilkar daar gewoonlijk dubbel zoveel moet opladen dan de Schotense?  Juist: omdat Schotense mensen vuilzakken halen bij hun overbuur (of zelfs gewoon zelf in de supermarkt), en het op dinsdag aan de overkant van de straat zetten voor de Antwerpse vuilkar.  En dit dus ipv van het in een Schotense zak te steken, en buiten te zetten wanneer Schoten restafval ophaalt.  Gewoon doen voor dag en dauw, en ervoor zorgen dat men niet betrapt wordt.

Maar voor die cursus nu.  't Is nogal moeilijk de pas van een Antwerpse kameraard te vragen, en beweren dat jij dat bent om zo te mogen deelnemen.  Tenzij.... (en nu bijt ik maar een stukje van m'n tong, anders zou ik tegen de regels van dit forum handelen,  Een goeie verstaander...
Titel: Re: Gratis rijvaardigheidscursussen voor jonge bestuurders
Bericht door: jozef op dinsdag 12 oktober 2010 - 16:45:22
Een Belg is toch immers een geboren "plantrekker".

Ook de Belgen die op een containerpark werken.

Toen we naar hier verhuisd zijn, zijn we eerst met alle huisraad die we kwijt wilden naar het containerpark gereden. Eerst was er geen sprake van dat we zouden mogen lossen: teveel kubieke meter, en de afgedankte kasten moesten gedemonteerd worden. Tot Leslie een briefje van 5 Euro bovenhaalde: dan was dat volume plots geen probleem meer en kreeg ze een hamer om die kasten stuk te slaan (althans diegene die niet uit elkaar vielen door ze gewoon van het laadplatform van de vrachtwagen op de grond te laten vallen).

Citaat
Maar voor die cursus nu.  't Is nogal moeilijk de pas van een Antwerpse kameraard te vragen, en beweren dat jij dat bent om zo te mogen deelnemen.

Uiteraard, maar ook daarvoor zullen de flikken wel een trukje kennen. Als je wil foeffelen, kan je nergens beter terecht dan bij de flikken.
Titel: Re: Gratis rijvaardigheidscursussen voor jonge bestuurders
Bericht door: modano op dinsdag 12 oktober 2010 - 19:41:55
Het artikel bulkt weer uit van de intelligentie.

Citaat
Autobestuurders van 18 tot 25 jaar die nog niet zo lang geleden hun rijbewijs B hebben gehaald,

Ooit al een 18-jarige autobestuurder geweten die al 20 jaar een rijbewijs B heeft?  ::)

Bwa, ene van 25 kan natuurlijk al 7 jaar zijn rijbewijs hebben en 7 jaar kan je toch niet 'pas' noemen?  ;D
Titel: Re: Gratis rijvaardigheidscursussen voor jonge bestuurders
Bericht door: Jari op zaterdag 30 oktober 2010 - 22:07:11
Ik ben vandaag geweest!!! Het was een half uurtje theorie over eco-rijden, daarna was het ruim drie uur praktijk! Het was heel interessant en ik ben echt onder de indruk!

Eerst hebben we een parcours gedaan waar je de wagen leerde beheersen als je slipte... Viel eigenlijk heel goed mee! Het ging ook niet per se over het slippen zelf, maar over het feit dat je moet blijven kijken naar het punt waar je heen wil, nooit naar de obstakels kijken, want dan word je onbewust toch aangetrokken! Niet denken (want dan reageer je te traag), maar wel doen was zowat de boodschap!
Deze proef werd uitgevoerd met een Clio met kale achterbanden op een natgespoten mat tegen een snelheid van 30 per uur.

Dan was er een remtest met ABS, dat was wel goed om eens te doen, maar zelf heb ik dat niet haha :)

Vervolgens mochten we in een crashtestwagen van de politie en in een tolwagen.
De crashtestwagen is dat ding waarin je zit en dat simuleert het gevoel dat je hebt als je tegen 30 per uur tegen een boom knalt. Wij waren met twee die een bril ophadden en die vloog gewoon bijna helemaal af! (Ze waren dat vergeten te vermelden... maar ik ga ook altijd met bril in pretpark attracties en daar vliegt die nooit af...)
De tolwagen was echt wel... wauw! Die wagen gaat over kop en dan voel je dus waarom je je gordel moet aandoen... WOW! Echt, ik hing gewoon ondersteboven in die gordel! Ik raakte de stoel niet eens meer!!!!!!!!!!!!!!! Echt zot :P En het befaamde teddybeertje heeft uiteraard alle hoeken van de wagen gezien!!!

We hebben ook een simulatie gehad van zat zijn :P Je moest rond kegeltjes wandelen en over een lange lijn lopen zoals je moet doen bij een alcoholcontrole... Maar nu met een speciale bril op waardoor je het gevoel hebt dat je zat bent... Amaaaaaaaaaaaai! Ik liep een halve meter naast de lijn...

En dan nog wat rijden op de openbare weg en daar kregen we nog wat tips enzo, maar dat was ook niet zo spectaculair vergeleken bij de rest ;)

Het doel was voornamelijk jongeren sensibiliseren. Uiteraard zijn 4 uurtjes veel te kort om "alles te leren", maar men wou ons toch die dingen eens laten voelen... Bij mij heeft het in elk geval gewerkt :P

O ja, de lessen werden gegeven door mensen van ProMove. Ze doen dit ook in andere steden enzo en daar is de opkomst blijkbaar veel groter. (Maar ja, Stad Antwerpen heeft nauwelijks promotie gemaakt voor dit initiatief! Iedereen in mijn groepje wist het via gva.be!) Minder dan de helft van de voorziene sessies (18 op 9 dagen) was vKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.andaag geweest!!! Het was een half uurtje theorie over eco-rijden, daarna was het ruim drie uur praktijk! Het was heel interessant en ik ben echt onder de indruk!

Eerst hebben we een parcours gedaan waar je de wagen leerde beheersen als je slipte... Viel eigenlijk heel goed mee! Het ging ook niet per se over het slippen zelf, maar over het feit dat je moet blijven kijken naar het punt waar je heen wil, nooit naar de obstakels kijken, want dan word je onbewust toch aangetrokken! Niet denken (want dan reageer je te traag), maar wel doen was zowat de boodschap!
Deze proef werd uitgevoerd met een Clio met kale achterbanden op een natgespoten mat tegen een snelheid van 30 per uur.

Dan was er een remtest met ABS, dat was wel goed om eens te doen, maar zelf heb ik dat niet haha :)

Vervolgens mochten we in een crashtestwagen van de politie en in een tolwagen.
De crashtestwagen is dat ding waarin je zit en dat simuleert het gevoel dat je hebt als je tegen 30 per uur tegen een boom knalt. Wij waren met twee die een bril ophadden en die vloog gewoon bijna helemaal af! (Ze waren dat vergeten te vermelden... maar ik ga ook altijd met bril in pretpark attracties en daar vliegt die nooit af...)
De tolwagen was echt wel... wauw! Die wagen gaat over kop en dan voel je dus waarom je je gordel moet aandoen... WOW! Echt, ik hing gewoon ondersteboven in die gordel! Ik raakte de stoel niet eens meer!!!!!!!!!!!!!!! Echt zot :P En het befaamde teddybeertje heeft uiteraard alle hoeken van de wagen gezien!!!

We hebben ook een simulatie gehad van zat zijn :P Je moest rond kegeltjes wandelen en over een lange lijn lopen zoals je moet doen bij een alcoholcontrole... Maar nu met een speciale bril op waardoor je het gevoel hebt dat je zat bent... Amaaaaaaaaaaaai! Ik liep een halve meter naast de lijn...

En dan nog wat rijden op de openbare weg en daar kregen we nog wat tips enzo, maar dat was ook niet zo spectaculair vergeleken bij de rest ;)

Het doel was voornamelijk jongeren sensibiliseren. Uiteraard zijn 4 uurtjes veel te kort om "alles te leren", maar men wou ons toch die dingen eens laten voelen... Bij mij heeft het in elk geval gewerkt :P

O ja, de lessen werden gegeven door mensen van ProMove. Ze doen dit ook in andere steden enzo en daar is de opkomst blijkbaar veel groter. (Maar ja, Stad Antwerpen heeft nauwelijks promotie gemaakt voor dit initiatief! Iedereen in mijn groepje wist het via gva.be!) Minder dan de helft van de voorziene sessies (18 op 9 dagen) was vKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.andaag geweest!!! Het was een half uurtje theorie over eco-rijden, daarna was het ruim drie uur praktijk! Het was heel interessant en ik ben echt onder de indruk!

Eerst hebben we een parcours gedaan waar je de wagen leerde beheersen als je slipte... Viel eigenlijk heel goed mee! Het ging ook niet per se over het slippen zelf, maar over het feit dat je moet blijven kijken naar het punt waar je heen wil, nooit naar de obstakels kijken, want dan word je onbewust toch aangetrokken! Niet denken (want dan reageer je te traag), maar wel doen was zowat de boodschap!
Deze proef werd uitgevoerd met een Clio met kale achterbanden op een natgespoten mat tegen een snelheid van 30 per uur.

Dan was er een remtest met ABS, dat was wel goed om eens te doen, maar zelf heb ik dat niet haha :)

Vervolgens mochten we in een crashtestwagen van de politie en in een tolwagen.
De crashtestwagen is dat ding waarin je zit en dat simuleert het gevoel dat je hebt als je tegen 30 per uur tegen een boom knalt. Wij waren met twee die een bril ophadden en die vloog gewoon bijna helemaal af! (Ze waren dat vergeten te vermelden... maar ik ga ook altijd met bril in pretpark attracties en daar vliegt die nooit af...)
De tolwagen was echt wel... wauw! Die wagen gaat over kop en dan voel je dus waarom je je gordel moet aandoen... WOW! Echt, ik hing gewoon ondersteboven in die gordel! Ik raakte de stoel niet eens meer!!!!!!!!!!!!!!! Echt zot :P En het befaamde teddybeertje heeft uiteraard alle hoeken van de wagen gezien!!!

We hebben ook een simulatie gehad van zat zijn :P Je moest rond kegeltjes wandelen en over een lange lijn lopen zoals je moet doen bij een alcoholcontrole... Maar nu met een speciale bril op waardoor je het gevoel hebt dat je zat bent... Amaaaaaaaaaaaai! Ik liep een halve meter naast de lijn...

En dan nog wat rijden op de openbare weg en daar kregen we nog wat tips enzo, maar dat was ook niet zo spectaculair vergeleken bij de rest ;)

Het doel was voornamelijk jongeren sensibiliseren. Uiteraard zijn 4 uurtjes veel te kort om "alles te leren", maar men wou ons toch die dingen eens laten voelen... Bij mij heeft het in elk geval gewerkt :P

O ja, de lessen werden gegeven door mensen van ProMove. Ze doen dit ook in andere steden enzo en daar is de opkomst blijkbaar veel groter. (Maar ja, Stad Antwerpen heeft nauwelijks promotie gemaakt voor dit initiatief! Iedereen in mijn groepje wist het via gva.be!) Minder dan de helft van de voorziene sessies (18 op 9 dagen) was vKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.andaag geweest!!! Het was een half uurtje theorie over eco-rijden, daarna was het ruim drie uur praktijk! Het was heel interessant en ik ben echt onder de indruk!

Eerst hebben we een parcours gedaan waar je de wagen leerde beheersen als je slipte... Viel eigenlijk heel goed mee! Het ging ook niet per se over het slippen zelf, maar over het feit dat je moet blijven kijken naar het punt waar je heen wil, nooit naar de obstakels kijken, want dan word je onbewust toch aangetrokken! Niet denken (want dan reageer je te traag), maar wel doen was zowat de boodschap!
Deze proef werd uitgevoerd met een Clio met kale achterbanden op een natgespoten mat tegen een snelheid van 30 per uur.

Dan was er een remtest met ABS, dat was wel goed om eens te doen, maar zelf heb ik dat niet haha :)

Vervolgens mochten we in een crashtestwagen van de politie en in een tolwagen.
De crashtestwagen is dat ding waarin je zit en dat simuleert het gevoel dat je hebt als je tegen 30 per uur tegen een boom knalt. Wij waren met twee die een bril ophadden en die vloog gewoon bijna helemaal af! (Ze waren dat vergeten te vermelden... maar ik ga ook altijd met bril in pretpark attracties en daar vliegt die nooit af...)
De tolwagen was echt wel... wauw! Die wagen gaat over kop en dan voel je dus waarom je je gordel moet aandoen... WOW! Echt, ik hing gewoon ondersteboven in die gordel! Ik raakte de stoel niet eens meer!!!!!!!!!!!!!!! Echt zot :P En het befaamde teddybeertje heeft uiteraard alle hoeken van de wagen gezien!!!

We hebben ook een simulatie gehad van zat zijn :P Je moest rond kegeltjes wandelen en over een lange lijn lopen zoals je moet doen bij een alcoholcontrole... Maar nu met een speciale bril op waardoor je het gevoel hebt dat je zat bent... Amaaaaaaaaaaaai! Ik liep een halve meter naast de lijn...

En dan nog wat rijden op de openbare weg en daar kregen we nog wat tips enzo, maar dat was ook niet zo spectaculair vergeleken bij de rest ;)

Het doel was voornamelijk jongeren sensibiliseren. Uiteraard zijn 4 uurtjes veel te kort om "alles te leren", maar men wou ons toch die dingen eens laten voelen... Bij mij heeft het in elk geval gewerkt :P

O ja, de lessen werden gegeven door mensen van ProMove. Ze doen dit ook in andere steden enzo en daar is de opkomst blijkbaar veel groter. (Maar ja, Stad Antwerpen heeft nauwelijks promotie gemaakt voor dit initiatief! Iedereen in mijn groepje wist het via gva.be!) Minder dan de helft van de voorziene sessies (18 op 9 dagen) was vKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.andaag geweest!!! Het was een half uurtje theorie over eco-rijden, daarna was het ruim drie uur praktijk! Het was heel interessant en ik ben echt onder de indruk!

Eerst hebben we een parcours gedaan waar je de wagen leerde beheersen als je slipte... Viel eigenlijk heel goed mee! Het ging ook niet per se over het slippen zelf, maar over het feit dat je moet blijven kijken naar het punt waar je heen wil, nooit naar de obstakels kijken, want dan word je onbewust toch aangetrokken! Niet denken (want dan reageer je te traag), maar wel doen was zowat de boodschap!
Deze proef werd uitgevoerd met een Clio met kale achterbanden op een natgespoten mat tegen een snelheid van 30 per uur.

Dan was er een remtest met ABS, dat was wel goed om eens te doen, maar zelf heb ik dat niet haha :)

Vervolgens mochten we in een crashtestwagen van de politie en in een tolwagen.
De crashtestwagen is dat ding waarin je zit en dat simuleert het gevoel dat je hebt als je tegen 30 per uur tegen een boom knalt. Wij waren met twee die een bril ophadden en die vloog gewoon bijna helemaal af! (Ze waren dat vergeten te vermelden... maar ik ga ook altijd met bril in pretpark attracties en daar vliegt die nooit af...)
De tolwagen was echt wel... wauw! Die wagen gaat over kop en dan voel je dus waarom je je gordel moet aandoen... WOW! Echt, ik hing gewoon ondersteboven in die gordel! Ik raakte de stoel niet eens meer!!!!!!!!!!!!!!! Echt zot :P En het befaamde teddybeertje heeft uiteraard alle hoeken van de wagen gezien!!!

We hebben ook een simulatie gehad van zat zijn :P Je moest rond kegeltjes wandelen en over een lange lijn lopen zoals je moet doen bij een alcoholcontrole... Maar nu met een speciale bril op waardoor je het gevoel hebt dat je zat bent... Amaaaaaaaaaaaai! Ik liep een halve meter naast de lijn...

En dan nog wat rijden op de openbare weg en daar kregen we nog wat tips enzo, maar dat was ook niet zo spectaculair vergeleken bij de rest ;)

Het doel was voornamelijk jongeren sensibiliseren. Uiteraard zijn 4 uurtjes veel te kort om "alles te leren", maar men wou ons toch die dingen eens laten voelen... Bij mij heeft het in elk geval gewerkt :P

O ja, de lessen werden gegeven door mensen van ProMove. Ze doen dit ook in andere steden enzo en daar is de opkomst blijkbaar veel groter. (Maar ja, Stad Antwerpen heeft nauwelijks promotie gemaakt voor dit initiatief! Iedereen in mijn groepje wist het via gva.be!) Minder dan de helft van de voorziene sessies (18 op 9 dagen) was vKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.andaag geweest!!! Het was een half uurtje theorie over eco-rijden, daarna was het ruim drie uur praktijk! Het was heel interessant en ik ben echt onder de indruk!

Eerst hebben we een parcours gedaan waar je de wagen leerde beheersen als je slipte... Viel eigenlijk heel goed mee! Het ging ook niet per se over het slippen zelf, maar over het feit dat je moet blijven kijken naar het punt waar je heen wil, nooit naar de obstakels kijken, want dan word je onbewust toch aangetrokken! Niet denken (want dan reageer je te traag), maar wel doen was zowat de boodschap!
Deze proef werd uitgevoerd met een Clio met kale achterbanden op een natgespoten mat tegen een snelheid van 30 per uur.

Dan was er een remtest met ABS, dat was wel goed om eens te doen, maar zelf heb ik dat niet haha :)

Vervolgens mochten we in een crashtestwagen van de politie en in een tolwagen.
De crashtestwagen is dat ding waarin je zit en dat simuleert het gevoel dat je hebt als je tegen 30 per uur tegen een boom knalt. Wij waren met twee die een bril ophadden en die vloog gewoon bijna helemaal af! (Ze waren dat vergeten te vermelden... maar ik ga ook altijd met bril in pretpark attracties en daar vliegt die nooit af...)
De tolwagen was echt wel... wauw! Die wagen gaat over kop en dan voel je dus waarom je je gordel moet aandoen... WOW! Echt, ik hing gewoon ondersteboven in die gordel! Ik raakte de stoel niet eens meer!!!!!!!!!!!!!!! Echt zot :P En het befaamde teddybeertje heeft uiteraard alle hoeken van de wagen gezien!!!

We hebben ook een simulatie gehad van zat zijn :P Je moest rond kegeltjes wandelen en over een lange lijn lopen zoals je moet doen bij een alcoholcontrole... Maar nu met een speciale bril op waardoor je het gevoel hebt dat je zat bent... Amaaaaaaaaaaaai! Ik liep een halve meter naast de lijn...

En dan nog wat rijden op de openbare weg en daar kregen we nog wat tips enzo, maar dat was ook niet zo spectaculair vergeleken bij de rest ;)

Het doel was voornamelijk jongeren sensibiliseren. Uiteraard zijn 4 uurtjes veel te kort om "alles te leren", maar men wou ons toch die dingen eens laten voelen... Bij mij heeft het in elk geval gewerkt :P

O ja, de lessen werden gegeven door mensen van ProMove. Ze doen dit ook in andere steden enzo en daar is de opkomst blijkbaar veel groter. (Maar ja, Stad Antwerpen heeft nauwelijks promotie gemaakt voor dit initiatief! Iedereen in mijn groepje wist het via gva.be!) Minder dan de helft van de voorziene sessies (18 op 9 dagen) was vKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.andaag geweest!!! Het was een half uurtje theorie over eco-rijden, daarna was het ruim drie uur praktijk! Het was heel interessant en ik ben echt onder de indruk!

Eerst hebben we een parcours gedaan waar je de wagen leerde beheersen als je slipte... Viel eigenlijk heel goed mee! Het ging ook niet per se over het slippen zelf, maar over het feit dat je moet blijven kijken naar het punt waar je heen wil, nooit naar de obstakels kijken, want dan word je onbewust toch aangetrokken! Niet denken (want dan reageer je te traag), maar wel doen was zowat de boodschap!
Deze proef werd uitgevoerd met een Clio met kale achterbanden op een natgespoten mat tegen een snelheid van 30 per uur.

Dan was er een remtest met ABS, dat was wel goed om eens te doen, maar zelf heb ik dat niet haha :)

Vervolgens mochten we in een crashtestwagen van de politie en in een tolwagen.
De crashtestwagen is dat ding waarin je zit en dat simuleert het gevoel dat je hebt als je tegen 30 per uur tegen een boom knalt. Wij waren met twee die een bril ophadden en die vloog gewoon bijna helemaal af! (Ze waren dat vergeten te vermelden... maar ik ga ook altijd met bril in pretpark attracties en daar vliegt die nooit af...)
De tolwagen was echt wel... wauw! Die wagen gaat over kop en dan voel je dus waarom je je gordel moet aandoen... WOW! Echt, ik hing gewoon ondersteboven in die gordel! Ik raakte de stoel niet eens meer!!!!!!!!!!!!!!! Echt zot :P En het befaamde teddybeertje heeft uiteraard alle hoeken van de wagen gezien!!!

We hebben ook een simulatie gehad van zat zijn :P Je moest rond kegeltjes wandelen en over een lange lijn lopen zoals je moet doen bij een alcoholcontrole... Maar nu met een speciale bril op waardoor je het gevoel hebt dat je zat bent... Amaaaaaaaaaaaai! Ik liep een halve meter naast de lijn...

En dan nog wat rijden op de openbare weg en daar kregen we nog wat tips enzo, maar dat was ook niet zo spectaculair vergeleken bij de rest ;)

Het doel was voornamelijk jongeren sensibiliseren. Uiteraard zijn 4 uurtjes veel te kort om "alles te leren", maar men wou ons toch die dingen eens laten voelen... Bij mij heeft het in elk geval gewerkt :P

O ja, de lessen werden gegeven door mensen van ProMove. Ze doen dit ook in andere steden enzo en daar is de opkomst blijkbaar veel groter. (Maar ja, Stad Antwerpen heeft nauwelijks promotie gemaakt voor dit initiatief! Iedereen in mijn groepje wist het via gva.be!) Minder dan de helft van de voorziene sessies (18 op 9 dagen) was vKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.andaag geweest!!! Het was een half uurtje theorie over eco-rijden, daarna was het ruim drie uur praktijk! Het was heel interessant en ik ben echt onder de indruk!

Eerst hebben we een parcours gedaan waar je de wagen leerde beheersen als je slipte... Viel eigenlijk heel goed mee! Het ging ook niet per se over het slippen zelf, maar over het feit dat je moet blijven kijken naar het punt waar je heen wil, nooit naar de obstakels kijken, want dan word je onbewust toch aangetrokken! Niet denken (want dan reageer je te traag), maar wel doen was zowat de boodschap!
Deze proef werd uitgevoerd met een Clio met kale achterbanden op een natgespoten mat tegen een snelheid van 30 per uur.

Dan was er een remtest met ABS, dat was wel goed om eens te doen, maar zelf heb ik dat niet haha :)

Vervolgens mochten we in een crashtestwagen van de politie en in een tolwagen.
De crashtestwagen is dat ding waarin je zit en dat simuleert het gevoel dat je hebt als je tegen 30 per uur tegen een boom knalt. Wij waren met twee die een bril ophadden en die vloog gewoon bijna helemaal af! (Ze waren dat vergeten te vermelden... maar ik ga ook altijd met bril in pretpark attracties en daar vliegt die nooit af...)
De tolwagen was echt wel... wauw! Die wagen gaat over kop en dan voel je dus waarom je je gordel moet aandoen... WOW! Echt, ik hing gewoon ondersteboven in die gordel! Ik raakte de stoel niet eens meer!!!!!!!!!!!!!!! Echt zot :P En het befaamde teddybeertje heeft uiteraard alle hoeken van de wagen gezien!!!

We hebben ook een simulatie gehad van zat zijn :P Je moest rond kegeltjes wandelen en over een lange lijn lopen zoals je moet doen bij een alcoholcontrole... Maar nu met een speciale bril op waardoor je het gevoel hebt dat je zat bent... Amaaaaaaaaaaaai! Ik liep een halve meter naast de lijn...

En dan nog wat rijden op de openbare weg en daar kregen we nog wat tips enzo, maar dat was ook niet zo spectaculair vergeleken bij de rest ;)

Het doel was voornamelijk jongeren sensibiliseren. Uiteraard zijn 4 uurtjes veel te kort om "alles te leren", maar men wou ons toch die dingen eens laten voelen... Bij mij heeft het in elk geval gewerkt :P

O ja, de lessen werden gegeven door mensen van ProMove. Ze doen dit ook in andere steden enzo en daar is de opkomst blijkbaar veel groter. (Maar ja, Stad Antwerpen heeft nauwelijks promotie gemaakt voor dit initiatief! Iedereen in mijn groepje wist het via gva.be!) Minder dan de helft van de voorziene sessies (18 op 9 dagen) was vKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.andaag geweest!!! Het was een half uurtje theorie over eco-rijden, daarna was het ruim drie uur praktijk! Het was heel interessant en ik ben echt onder de indruk!

Eerst hebben we een parcours gedaan waar je de wagen leerde beheersen als je slipte... Viel eigenlijk heel goed mee! Het ging ook niet per se over het slippen zelf, maar over het feit dat je moet blijven kijken naar het punt waar je heen wil, nooit naar de obstakels kijken, want dan word je onbewust toch aangetrokken! Niet denken (want dan reageer je te traag), maar wel doen was zowat de boodschap!
Deze proef werd uitgevoerd met een Clio met kale achterbanden op een natgespoten mat tegen een snelheid van 30 per uur.

Dan was er een remtest met ABS, dat was wel goed om eens te doen, maar zelf heb ik dat niet haha :)

Vervolgens mochten we in een crashtestwagen van de politie en in een tolwagen.
De crashtestwagen is dat ding waarin je zit en dat simuleert het gevoel dat je hebt als je tegen 30 per uur tegen een boom knalt. Wij waren met twee die een bril ophadden en die vloog gewoon bijna helemaal af! (Ze waren dat vergeten te vermelden... maar ik ga ook altijd met bril in pretpark attracties en daar vliegt die nooit af...)
De tolwagen was echt wel... wauw! Die wagen gaat over kop en dan voel je dus waarom je je gordel moet aandoen... WOW! Echt, ik hing gewoon ondersteboven in die gordel! Ik raakte de stoel niet eens meer!!!!!!!!!!!!!!! Echt zot :P En het befaamde teddybeertje heeft uiteraard alle hoeken van de wagen gezien!!!

We hebben ook een simulatie gehad van zat zijn :P Je moest rond kegeltjes wandelen en over een lange lijn lopen zoals je moet doen bij een alcoholcontrole... Maar nu met een speciale bril op waardoor je het gevoel hebt dat je zat bent... Amaaaaaaaaaaaai! Ik liep een halve meter naast de lijn...

En dan nog wat rijden op de openbare weg en daar kregen we nog wat tips enzo, maar dat was ook niet zo spectaculair vergeleken bij de rest ;)

Het doel was voornamelijk jongeren sensibiliseren. Uiteraard zijn 4 uurtjes veel te kort om "alles te leren", maar men wou ons toch die dingen eens laten voelen... Bij mij heeft het in elk geval gewerkt :P

O ja, de lessen werden gegeven door mensen van ProMove. Ze doen dit ook in andere steden enzo en daar is de opkomst blijkbaar veel groter. (Maar ja, Stad Antwerpen heeft nauwelijks promotie gemaakt voor dit initiatief! Iedereen in mijn groepje wist het via gva.be!) Minder dan de helft van de voorziene sessies (18 op 9 dagen) was vKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.andaag geweest!!! Het was een half uurtje theorie over eco-rijden, daarna was het ruim drie uur praktijk! Het was heel interessant en ik ben echt onder de indruk!

Eerst hebben we een parcours gedaan waar je de wagen leerde beheersen als je slipte... Viel eigenlijk heel goed mee! Het ging ook niet per se over het slippen zelf, maar over het feit dat je moet blijven kijken naar het punt waar je heen wil, nooit naar de obstakels kijken, want dan word je onbewust toch aangetrokken! Niet denken (want dan reageer je te traag), maar wel doen was zowat de boodschap!
Deze proef werd uitgevoerd met een Clio met kale achterbanden op een natgespoten mat tegen een snelheid van 30 per uur.

Dan was er een remtest met ABS, dat was wel goed om eens te doen, maar zelf heb ik dat niet haha :)

Vervolgens mochten we in een crashtestwagen van de politie en in een tolwagen.
De crashtestwagen is dat ding waarin je zit en dat simuleert het gevoel dat je hebt als je tegen 30 per uur tegen een boom knalt. Wij waren met twee die een bril ophadden en die vloog gewoon bijna helemaal af! (Ze waren dat vergeten te vermelden... maar ik ga ook altijd met bril in pretpark attracties en daar vliegt die nooit af...)
De tolwagen was echt wel... wauw! Die wagen gaat over kop en dan voel je dus waarom je je gordel moet aandoen... WOW! Echt, ik hing gewoon ondersteboven in die gordel! Ik raakte de stoel niet eens meer!!!!!!!!!!!!!!! Echt zot :P En het befaamde teddybeertje heeft uiteraard alle hoeken van de wagen gezien!!!

We hebben ook een simulatie gehad van zat zijn :P Je moest rond kegeltjes wandelen en over een lange lijn lopen zoals je moet doen bij een alcoholcontrole... Maar nu met een speciale bril op waardoor je het gevoel hebt dat je zat bent... Amaaaaaaaaaaaai! Ik liep een halve meter naast de lijn...

En dan nog wat rijden op de openbare weg en daar kregen we nog wat tips enzo, maar dat was ook niet zo spectaculair vergeleken bij de rest ;)

Het doel was voornamelijk jongeren sensibiliseren. Uiteraard zijn 4 uurtjes veel te kort om "alles te leren", maar men wou ons toch die dingen eens laten voelen... Bij mij heeft het in elk geval gewerkt :P

O ja, de lessen werden gegeven door mensen van ProMove. Ze doen dit ook in andere steden enzo en daar is de opkomst blijkbaar veel groter. (Maar ja, Stad Antwerpen heeft nauwelijks promotie gemaakt voor dit initiatief! Iedereen in mijn groepje wist het via gva.be!) Minder dan de helft van de voorziene sessies (18 op 9 dagen) was vKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.andaag geweest!!! Het was een half uurtje theorie over eco-rijden, daarna was het ruim drie uur praktijk! Het was heel interessant en ik ben echt onder de indruk!

Eerst hebben we een parcours gedaan waar je de wagen leerde beheersen als je slipte... Viel eigenlijk heel goed mee! Het ging ook niet per se over het slippen zelf, maar over het feit dat je moet blijven kijken naar het punt waar je heen wil, nooit naar de obstakels kijken, want dan word je onbewust toch aangetrokken! Niet denken (want dan reageer je te traag), maar wel doen was zowat de boodschap!
Deze proef werd uitgevoerd met een Clio met kale achterbanden op een natgespoten mat tegen een snelheid van 30 per uur.

Dan was er een remtest met ABS, dat was wel goed om eens te doen, maar zelf heb ik dat niet haha :)

Vervolgens mochten we in een crashtestwagen van de politie en in een tolwagen.
De crashtestwagen is dat ding waarin je zit en dat simuleert het gevoel dat je hebt als je tegen 30 per uur tegen een boom knalt. Wij waren met twee die een bril ophadden en die vloog gewoon bijna helemaal af! (Ze waren dat vergeten te vermelden... maar ik ga ook altijd met bril in pretpark attracties en daar vliegt die nooit af...)
De tolwagen was echt wel... wauw! Die wagen gaat over kop en dan voel je dus waarom je je gordel moet aandoen... WOW! Echt, ik hing gewoon ondersteboven in die gordel! Ik raakte de stoel niet eens meer!!!!!!!!!!!!!!! Echt zot :P En het befaamde teddybeertje heeft uiteraard alle hoeken van de wagen gezien!!!

We hebben ook een simulatie gehad van zat zijn :P Je moest rond kegeltjes wandelen en over een lange lijn lopen zoals je moet doen bij een alcoholcontrole... Maar nu met een speciale bril op waardoor je het gevoel hebt dat je zat bent... Amaaaaaaaaaaaai! Ik liep een halve meter naast de lijn...

En dan nog wat rijden op de openbare weg en daar kregen we nog wat tips enzo, maar dat was ook niet zo spectaculair vergeleken bij de rest ;)

Het doel was voornamelijk jongeren sensibiliseren. Uiteraard zijn 4 uurtjes veel te kort om "alles te leren", maar men wou ons toch die dingen eens laten voelen... Bij mij heeft het in elk geval gewerkt :P

O ja, de lessen werden gegeven door mensen van ProMove. Ze doen dit ook in andere steden enzo en daar is de opkomst blijkbaar veel groter. (Maar ja, Stad Antwerpen heeft nauwelijks promotie gemaakt voor dit initiatief! Iedereen in mijn groepje wist het via gva.be!) Minder dan de helft van de voorziene sessies (18 op 9 dagen) was vKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.andaag geweest!!! Het was een half uurtje theorie over eco-rijden, daarna was het ruim drie uur praktijk! Het was heel interessant en ik ben echt onder de indruk!

Eerst hebben we een parcours gedaan waar je de wagen leerde beheersen als je slipte... Viel eigenlijk heel goed mee! Het ging ook niet per se over het slippen zelf, maar over het feit dat je moet blijven kijken naar het punt waar je heen wil, nooit naar de obstakels kijken, want dan word je onbewust toch aangetrokken! Niet denken (want dan reageer je te traag), maar wel doen was zowat de boodschap!
Deze proef werd uitgevoerd met een Clio met kale achterbanden op een natgespoten mat tegen een snelheid van 30 per uur.

Dan was er een remtest met ABS, dat was wel goed om eens te doen, maar zelf heb ik dat niet haha :)

Vervolgens mochten we in een crashtestwagen van de politie en in een tolwagen.
De crashtestwagen is dat ding waarin je zit en dat simuleert het gevoel dat je hebt als je tegen 30 per uur tegen een boom knalt. Wij waren met twee die een bril ophadden en die vloog gewoon bijna helemaal af! (Ze waren dat vergeten te vermelden... maar ik ga ook altijd met bril in pretpark attracties en daar vliegt die nooit af...)
De tolwagen was echt wel... wauw! Die wagen gaat over kop en dan voel je dus waarom je je gordel moet aandoen... WOW! Echt, ik hing gewoon ondersteboven in die gordel! Ik raakte de stoel niet eens meer!!!!!!!!!!!!!!! Echt zot :P En het befaamde teddybeertje heeft uiteraard alle hoeken van de wagen gezien!!!

We hebben ook een simulatie gehad van zat zijn :P Je moest rond kegeltjes wandelen en over een lange lijn lopen zoals je moet doen bij een alcoholcontrole... Maar nu met een speciale bril op waardoor je het gevoel hebt dat je zat bent... Amaaaaaaaaaaaai! Ik liep een halve meter naast de lijn...

En dan nog wat rijden op de openbare weg en daar kregen we nog wat tips enzo, maar dat was ook niet zo spectaculair vergeleken bij de rest ;)

Het doel was voornamelijk jongeren sensibiliseren. Uiteraard zijn 4 uurtjes veel te kort om "alles te leren", maar men wou ons toch die dingen eens laten voelen... Bij mij heeft het in elk geval gewerkt :P

O ja, de lessen werden gegeven door mensen van ProMove. Ze doen dit ook in andere steden enzo en daar is de opkomst blijkbaar veel groter. (Maar ja, Stad Antwerpen heeft nauwelijks promotie gemaakt voor dit initiatief! Iedereen in mijn groepje wist het via gva.be!) Minder dan de helft van de voorziene sessies (18 op 9 dagen) was vKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.andaag geweest!!! Het was een half uurtje theorie over eco-rijden, daarna was het ruim drie uur praktijk! Het was heel interessant en ik ben echt onder de indruk!

Eerst hebben we een parcours gedaan waar je de wagen leerde beheersen als je slipte... Viel eigenlijk heel goed mee! Het ging ook niet per se over het slippen zelf, maar over het feit dat je moet blijven kijken naar het punt waar je heen wil, nooit naar de obstakels kijken, want dan word je onbewust toch aangetrokken! Niet denken (want dan reageer je te traag), maar wel doen was zowat de boodschap!
Deze proef werd uitgevoerd met een Clio met kale achterbanden op een natgespoten mat tegen een snelheid van 30 per uur.

Dan was er een remtest met ABS, dat was wel goed om eens te doen, maar zelf heb ik dat niet haha :)

Vervolgens mochten we in een crashtestwagen van de politie en in een tolwagen.
De crashtestwagen is dat ding waarin je zit en dat simuleert het gevoel dat je hebt als je tegen 30 per uur tegen een boom knalt. Wij waren met twee die een bril ophadden en die vloog gewoon bijna helemaal af! (Ze waren dat vergeten te vermelden... maar ik ga ook altijd met bril in pretpark attracties en daar vliegt die nooit af...)
De tolwagen was echt wel... wauw! Die wagen gaat over kop en dan voel je dus waarom je je gordel moet aandoen... WOW! Echt, ik hing gewoon ondersteboven in die gordel! Ik raakte de stoel niet eens meer!!!!!!!!!!!!!!! Echt zot :P En het befaamde teddybeertje heeft uiteraard alle hoeken van de wagen gezien!!!

We hebben ook een simulatie gehad van zat zijn :P Je moest rond kegeltjes wandelen en over een lange lijn lopen zoals je moet doen bij een alcoholcontrole... Maar nu met een speciale bril op waardoor je het gevoel hebt dat je zat bent... Amaaaaaaaaaaaai! Ik liep een halve meter naast de lijn...

En dan nog wat rijden op de openbare weg en daar kregen we nog wat tips enzo, maar dat was ook niet zo spectaculair vergeleken bij de rest ;)

Het doel was voornamelijk jongeren sensibiliseren. Uiteraard zijn 4 uurtjes veel te kort om "alles te leren", maar men wou ons toch die dingen eens laten voelen... Bij mij heeft het in elk geval gewerkt :P

O ja, de lessen werden gegeven door mensen van ProMove. Ze doen dit ook in andere steden enzo en daar is de opkomst blijkbaar veel groter. (Maar ja, Stad Antwerpen heeft nauwelijks promotie gemaakt voor dit initiatief! Iedereen in mijn groepje wist het via gva.be!) Minder dan de helft van de voorziene sessies (18 op 9 dagen) was vKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.andaag geweest!!! Het was een half uurtje theorie over eco-rijden, daarna was het ruim drie uur praktijk! Het was heel interessant en ik ben echt onder de indruk!

Eerst hebben we een parcours gedaan waar je de wagen leerde beheersen als je slipte... Viel eigenlijk heel goed mee! Het ging ook niet per se over het slippen zelf, maar over het feit dat je moet blijven kijken naar het punt waar je heen wil, nooit naar de obstakels kijken, want dan word je onbewust toch aangetrokken! Niet denken (want dan reageer je te traag), maar wel doen was zowat de boodschap!
Deze proef werd uitgevoerd met een Clio met kale achterbanden op een natgespoten mat tegen een snelheid van 30 per uur.

Dan was er een remtest met ABS, dat was wel goed om eens te doen, maar zelf heb ik dat niet haha :)

Vervolgens mochten we in een crashtestwagen van de politie en in een tolwagen.
De crashtestwagen is dat ding waarin je zit en dat simuleert het gevoel dat je hebt als je tegen 30 per uur tegen een boom knalt. Wij waren met twee die een bril ophadden en die vloog gewoon bijna helemaal af! (Ze waren dat vergeten te vermelden... maar ik ga ook altijd met bril in pretpark attracties en daar vliegt die nooit af...)
De tolwagen was echt wel... wauw! Die wagen gaat over kop en dan voel je dus waarom je je gordel moet aandoen... WOW! Echt, ik hing gewoon ondersteboven in die gordel! Ik raakte de stoel niet eens meer!!!!!!!!!!!!!!! Echt zot :P En het befaamde teddybeertje heeft uiteraard alle hoeken van de wagen gezien!!!

We hebben ook een simulatie gehad van zat zijn :P Je moest rond kegeltjes wandelen en over een lange lijn lopen zoals je moet doen bij een alcoholcontrole... Maar nu met een speciale bril op waardoor je het gevoel hebt dat je zat bent... Amaaaaaaaaaaaai! Ik liep een halve meter naast de lijn...

En dan nog wat rijden op de openbare weg en daar kregen we nog wat tips enzo, maar dat was ook niet zo spectaculair vergeleken bij de rest ;)

Het doel was voornamelijk jongeren sensibiliseren. Uiteraard zijn 4 uurtjes veel te kort om "alles te leren", maar men wou ons toch die dingen eens laten voelen... Bij mij heeft het in elk geval gewerkt :P

O ja, de lessen werden gegeven door mensen van ProMove. Ze doen dit ook in andere steden enzo en daar is de opkomst blijkbaar veel groter. (Maar ja, Stad Antwerpen heeft nauwelijks promotie gemaakt voor dit initiatief! Iedereen in mijn groepje wist het via gva.be!) Minder dan de helft van de voorziene sessies (18 op 9 dagen) was vKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.andaag geweest!!! Het was een half uurtje theorie over eco-rijden, daarna was het ruim drie uur praktijk! Het was heel interessant en ik ben echt onder de indruk!

Eerst hebben we een parcours gedaan waar je de wagen leerde beheersen als je slipte... Viel eigenlijk heel goed mee! Het ging ook niet per se over het slippen zelf, maar over het feit dat je moet blijven kijken naar het punt waar je heen wil, nooit naar de obstakels kijken, want dan word je onbewust toch aangetrokken! Niet denken (want dan reageer je te traag), maar wel doen was zowat de boodschap!
Deze proef werd uitgevoerd met een Clio met kale achterbanden op een natgespoten mat tegen een snelheid van 30 per uur.

Dan was er een remtest met ABS, dat was wel goed om eens te doen, maar zelf heb ik dat niet haha :)

Vervolgens mochten we in een crashtestwagen van de politie en in een tolwagen.
De crashtestwagen is dat ding waarin je zit en dat simuleert het gevoel dat je hebt als je tegen 30 per uur tegen een boom knalt. Wij waren met twee die een bril ophadden en die vloog gewoon bijna helemaal af! (Ze waren dat vergeten te vermelden... maar ik ga ook altijd met bril in pretpark attracties en daar vliegt die nooit af...)
De tolwagen was echt wel... wauw! Die wagen gaat over kop en dan voel je dus waarom je je gordel moet aandoen... WOW! Echt, ik hing gewoon ondersteboven in die gordel! Ik raakte de stoel niet eens meer!!!!!!!!!!!!!!! Echt zot :P En het befaamde teddybeertje heeft uiteraard alle hoeken van de wagen gezien!!!

We hebben ook een simulatie gehad van zat zijn :P Je moest rond kegeltjes wandelen en over een lange lijn lopen zoals je moet doen bij een alcoholcontrole... Maar nu met een speciale bril op waardoor je het gevoel hebt dat je zat bent... Amaaaaaaaaaaaai! Ik liep een halve meter naast de lijn...

En dan nog wat rijden op de openbare weg en daar kregen we nog wat tips enzo, maar dat was ook niet zo spectaculair vergeleken bij de rest ;)

Het doel was voornamelijk jongeren sensibiliseren. Uiteraard zijn 4 uurtjes veel te kort om "alles te leren", maar men wou ons toch die dingen eens laten voelen... Bij mij heeft het in elk geval gewerkt :P

O ja, de lessen werden gegeven door mensen van ProMove. Ze doen dit ook in andere steden enzo en daar is de opkomst blijkbaar veel groter. (Maar ja, Stad Antwerpen heeft nauwelijks promotie gemaakt voor dit initiatief! Iedereen in mijn groepje wist het via gva.be!) Minder dan de helft van de voorziene sessies (18 op 9 dagen) was vKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.andaag geweest!!! Het was een half uurtje theorie over eco-rijden, daarna was het ruim drie uur praktijk! Het was heel interessant en ik ben echt onder de indruk!

Eerst hebben we een parcours gedaan waar je de wagen leerde beheersen als je slipte... Viel eigenlijk heel goed mee! Het ging ook niet per se over het slippen zelf, maar over het feit dat je moet blijven kijken naar het punt waar je heen wil, nooit naar de obstakels kijken, want dan word je onbewust toch aangetrokken! Niet denken (want dan reageer je te traag), maar wel doen was zowat de boodschap!
Deze proef werd uitgevoerd met een Clio met kale achterbanden op een natgespoten mat tegen een snelheid van 30 per uur.

Dan was er een remtest met ABS, dat was wel goed om eens te doen, maar zelf heb ik dat niet haha :)

Vervolgens mochten we in een crashtestwagen van de politie en in een tolwagen.
De crashtestwagen is dat ding waarin je zit en dat simuleert het gevoel dat je hebt als je tegen 30 per uur tegen een boom knalt. Wij waren met twee die een bril ophadden en die vloog gewoon bijna helemaal af! (Ze waren dat vergeten te vermelden... maar ik ga ook altijd met bril in pretpark attracties en daar vliegt die nooit af...)
De tolwagen was echt wel... wauw! Die wagen gaat over kop en dan voel je dus waarom je je gordel moet aandoen... WOW! Echt, ik hing gewoon ondersteboven in die gordel! Ik raakte de stoel niet eens meer!!!!!!!!!!!!!!! Echt zot :P En het befaamde teddybeertje heeft uiteraard alle hoeken van de wagen gezien!!!

We hebben ook een simulatie gehad van zat zijn :P Je moest rond kegeltjes wandelen en over een lange lijn lopen zoals je moet doen bij een alcoholcontrole... Maar nu met een speciale bril op waardoor je het gevoel hebt dat je zat bent... Amaaaaaaaaaaaai! Ik liep een halve meter naast de lijn...

En dan nog wat rijden op de openbare weg en daar kregen we nog wat tips enzo, maar dat was ook niet zo spectaculair vergeleken bij de rest ;)

Het doel was voornamelijk jongeren sensibiliseren. Uiteraard zijn 4 uurtjes veel te kort om "alles te leren", maar men wou ons toch die dingen eens laten voelen... Bij mij heeft het in elk geval gewerkt :P

O ja, de lessen werden gegeven door mensen van ProMove. Ze doen dit ook in andere steden enzo en daar is de opkomst blijkbaar veel groter. (Maar ja, Stad Antwerpen heeft nauwelijks promotie gemaakt voor dit initiatief! Iedereen in mijn groepje wist het via gva.be!) Minder dan de helft van de voorziene sessies (18 op 9 dagen) was vKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.andaag geweest!!! Het was een half uurtje theorie over eco-rijden, daarna was het ruim drie uur praktijk! Het was heel interessant en ik ben echt onder de indruk!

Eerst hebben we een parcours gedaan waar je de wagen leerde beheersen als je slipte... Viel eigenlijk heel goed mee! Het ging ook niet per se over het slippen zelf, maar over het feit dat je moet blijven kijken naar het punt waar je heen wil, nooit naar de obstakels kijken, want dan word je onbewust toch aangetrokken! Niet denken (want dan reageer je te traag), maar wel doen was zowat de boodschap!
Deze proef werd uitgevoerd met een Clio met kale achterbanden op een natgespoten mat tegen een snelheid van 30 per uur.

Dan was er een remtest met ABS, dat was wel goed om eens te doen, maar zelf heb ik dat niet haha :)

Vervolgens mochten we in een crashtestwagen van de politie en in een tolwagen.
De crashtestwagen is dat ding waarin je zit en dat simuleert het gevoel dat je hebt als je tegen 30 per uur tegen een boom knalt. Wij waren met twee die een bril ophadden en die vloog gewoon bijna helemaal af! (Ze waren dat vergeten te vermelden... maar ik ga ook altijd met bril in pretpark attracties en daar vliegt die nooit af...)
De tolwagen was echt wel... wauw! Die wagen gaat over kop en dan voel je dus waarom je je gordel moet aandoen... WOW! Echt, ik hing gewoon ondersteboven in die gordel! Ik raakte de stoel niet eens meer!!!!!!!!!!!!!!! Echt zot :P En het befaamde teddybeertje heeft uiteraard alle hoeken van de wagen gezien!!!

We hebben ook een simulatie gehad van zat zijn :P Je moest rond kegeltjes wandelen en over een lange lijn lopen zoals je moet doen bij een alcoholcontrole... Maar nu met een speciale bril op waardoor je het gevoel hebt dat je zat bent... Amaaaaaaaaaaaai! Ik liep een halve meter naast de lijn...

En dan nog wat rijden op de openbare weg en daar kregen we nog wat tips enzo, maar dat was ook niet zo spectaculair vergeleken bij de rest ;)

Het doel was voornamelijk jongeren sensibiliseren. Uiteraard zijn 4 uurtjes veel te kort om "alles te leren", maar men wou ons toch die dingen eens laten voelen... Bij mij heeft het in elk geval gewerkt :P

O ja, de lessen werden gegeven door mensen van ProMove. Ze doen dit ook in andere steden enzo en daar is de opkomst blijkbaar veel groter. (Maar ja, Stad Antwerpen heeft nauwelijks promotie gemaakt voor dit initiatief! Iedereen in mijn groepje wist het via gva.be!) Minder dan de helft van de voorziene sessies (18 op 9 dagen) was vKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.andaag geweest!!! Het was een half uurtje theorie over eco-rijden, daarna was het ruim drie uur praktijk! Het was heel interessant en ik ben echt onder de indruk!

Eerst hebben we een parcours gedaan waar je de wagen leerde beheersen als je slipte... Viel eigenlijk heel goed mee! Het ging ook niet per se over het slippen zelf, maar over het feit dat je moet blijven kijken naar het punt waar je heen wil, nooit naar de obstakels kijken, want dan word je onbewust toch aangetrokken! Niet denken (want dan reageer je te traag), maar wel doen was zowat de boodschap!
Deze proef werd uitgevoerd met een Clio met kale achterbanden op een natgespoten mat tegen een snelheid van 30 per uur.

Dan was er een remtest met ABS, dat was wel goed om eens te doen, maar zelf heb ik dat niet haha :)

Vervolgens mochten we in een crashtestwagen van de politie en in een tolwagen.
De crashtestwagen is dat ding waarin je zit en dat simuleert het gevoel dat je hebt als je tegen 30 per uur tegen een boom knalt. Wij waren met twee die een bril ophadden en die vloog gewoon bijna helemaal af! (Ze waren dat vergeten te vermelden... maar ik ga ook altijd met bril in pretpark attracties en daar vliegt die nooit af...)
De tolwagen was echt wel... wauw! Die wagen gaat over kop en dan voel je dus waarom je je gordel moet aandoen... WOW! Echt, ik hing gewoon ondersteboven in die gordel! Ik raakte de stoel niet eens meer!!!!!!!!!!!!!!! Echt zot :P En het befaamde teddybeertje heeft uiteraard alle hoeken van de wagen gezien!!!

We hebben ook een simulatie gehad van zat zijn :P Je moest rond kegeltjes wandelen en over een lange lijn lopen zoals je moet doen bij een alcoholcontrole... Maar nu met een speciale bril op waardoor je het gevoel hebt dat je zat bent... Amaaaaaaaaaaaai! Ik liep een halve meter naast de lijn...

En dan nog wat rijden op de openbare weg en daar kregen we nog wat tips enzo, maar dat was ook niet zo spectaculair vergeleken bij de rest ;)

Het doel was voornamelijk jongeren sensibiliseren. Uiteraard zijn 4 uurtjes veel te kort om "alles te leren", maar men wou ons toch die dingen eens laten voelen... Bij mij heeft het in elk geval gewerkt :P

O ja, de lessen werden gegeven door mensen van ProMove. Ze doen dit ook in andere steden enzo en daar is de opkomst blijkbaar veel groter. (Maar ja, Stad Antwerpen heeft nauwelijks promotie gemaakt voor dit initiatief! Iedereen in mijn groepje wist het via gva.be!) Minder dan de helft van de voorziene sessies (18 op 9 dagen) was vKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.andaag geweest!!! Het was een half uurtje theorie over eco-rijden, daarna was het ruim drie uur praktijk! Het was heel interessant en ik ben echt onder de indruk!

Eerst hebben we een parcours gedaan waar je de wagen leerde beheersen als je slipte... Viel eigenlijk heel goed mee! Het ging ook niet per se over het slippen zelf, maar over het feit dat je moet blijven kijken naar het punt waar je heen wil, nooit naar de obstakels kijken, want dan word je onbewust toch aangetrokken! Niet denken (want dan reageer je te traag), maar wel doen was zowat de boodschap!
Deze proef werd uitgevoerd met een Clio met kale achterbanden op een natgespoten mat tegen een snelheid van 30 per uur.

Dan was er een remtest met ABS, dat was wel goed om eens te doen, maar zelf heb ik dat niet haha :)

Vervolgens mochten we in een crashtestwagen van de politie en in een tolwagen.
De crashtestwagen is dat ding waarin je zit en dat simuleert het gevoel dat je hebt als je tegen 30 per uur tegen een boom knalt. Wij waren met twee die een bril ophadden en die vloog gewoon bijna helemaal af! (Ze waren dat vergeten te vermelden... maar ik ga ook altijd met bril in pretpark attracties en daar vliegt die nooit af...)
De tolwagen was echt wel... wauw! Die wagen gaat over kop en dan voel je dus waarom je je gordel moet aandoen... WOW! Echt, ik hing gewoon ondersteboven in die gordel! Ik raakte de stoel niet eens meer!!!!!!!!!!!!!!! Echt zot :P En het befaamde teddybeertje heeft uiteraard alle hoeken van de wagen gezien!!!

We hebben ook een simulatie gehad van zat zijn :P Je moest rond kegeltjes wandelen en over een lange lijn lopen zoals je moet doen bij een alcoholcontrole... Maar nu met een speciale bril op waardoor je het gevoel hebt dat je zat bent... Amaaaaaaaaaaaai! Ik liep een halve meter naast de lijn...

En dan nog wat rijden op de openbare weg en daar kregen we nog wat tips enzo, maar dat was ook niet zo spectaculair vergeleken bij de rest ;)

Het doel was voornamelijk jongeren sensibiliseren. Uiteraard zijn 4 uurtjes veel te kort om "alles te leren", maar men wou ons toch die dingen eens laten voelen... Bij mij heeft het in elk geval gewerkt :P

O ja, de lessen werden gegeven door mensen van ProMove. Ze doen dit ook in andere steden enzo en daar is de opkomst blijkbaar veel groter. (Maar ja, Stad Antwerpen heeft nauwelijks promotie gemaakt voor dit initiatief! Iedereen in mijn groepje wist het via gva.be!) Minder dan de helft van de voorziene sessies (18 op 9 dagen) was vKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.andaag geweest!!! Het was een half uurtje theorie over eco-rijden, daarna was het ruim drie uur praktijk! Het was heel interessant en ik ben echt onder de indruk!

Eerst hebben we een parcours gedaan waar je de wagen leerde beheersen als je slipte... Viel eigenlijk heel goed mee! Het ging ook niet per se over het slippen zelf, maar over het feit dat je moet blijven kijken naar het punt waar je heen wil, nooit naar de obstakels kijken, want dan word je onbewust toch aangetrokken! Niet denken (want dan reageer je te traag), maar wel doen was zowat de boodschap!
Deze proef werd uitgevoerd met een Clio met kale achterbanden op een natgespoten mat tegen een snelheid van 30 per uur.

Dan was er een remtest met ABS, dat was wel goed om eens te doen, maar zelf heb ik dat niet haha :)

Vervolgens mochten we in een crashtestwagen van de politie en in een tolwagen.
De crashtestwagen is dat ding waarin je zit en dat simuleert het gevoel dat je hebt als je tegen 30 per uur tegen een boom knalt. Wij waren met twee die een bril ophadden en die vloog gewoon bijna helemaal af! (Ze waren dat vergeten te vermelden... maar ik ga ook altijd met bril in pretpark attracties en daar vliegt die nooit af...)
De tolwagen was echt wel... wauw! Die wagen gaat over kop en dan voel je dus waarom je je gordel moet aandoen... WOW! Echt, ik hing gewoon ondersteboven in die gordel! Ik raakte de stoel niet eens meer!!!!!!!!!!!!!!! Echt zot :P En het befaamde teddybeertje heeft uiteraard alle hoeken van de wagen gezien!!!

We hebben ook een simulatie gehad van zat zijn :P Je moest rond kegeltjes wandelen en over een lange lijn lopen zoals je moet doen bij een alcoholcontrole... Maar nu met een speciale bril op waardoor je het gevoel hebt dat je zat bent... Amaaaaaaaaaaaai! Ik liep een halve meter naast de lijn...

En dan nog wat rijden op de openbare weg en daar kregen we nog wat tips enzo, maar dat was ook niet zo spectaculair vergeleken bij de rest ;)

Het doel was voornamelijk jongeren sensibiliseren. Uiteraard zijn 4 uurtjes veel te kort om "alles te leren", maar men wou ons toch die dingen eens laten voelen... Bij mij heeft het in elk geval gewerkt :P

O ja, de lessen werden gegeven door mensen van ProMove. Ze doen dit ook in andere steden enzo en daar is de opkomst blijkbaar veel groter. (Maar ja, Stad Antwerpen heeft nauwelijks promotie gemaakt voor dit initiatief! Iedereen in mijn groepje wist het via gva.be!) Minder dan de helft van de voorziene sessies (18 op 9 dagen) was vKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.andaag geweest!!! Het was een half uurtje theorie over eco-rijden, daarna was het ruim drie uur praktijk! Het was heel interessant en ik ben echt onder de indruk!

Eerst hebben we een parcours gedaan waar je de wagen leerde beheersen als je slipte... Viel eigenlijk heel goed mee! Het ging ook niet per se over het slippen zelf, maar over het feit dat je moet blijven kijken naar het punt waar je heen wil, nooit naar de obstakels kijken, want dan word je onbewust toch aangetrokken! Niet denken (want dan reageer je te traag), maar wel doen was zowat de boodschap!
Deze proef werd uitgevoerd met een Clio met kale achterbanden op een natgespoten mat tegen een snelheid van 30 per uur.

Dan was er een remtest met ABS, dat was wel goed om eens te doen, maar zelf heb ik dat niet haha :)

Vervolgens mochten we in een crashtestwagen van de politie en in een tolwagen.
De crashtestwagen is dat ding waarin je zit en dat simuleert het gevoel dat je hebt als je tegen 30 per uur tegen een boom knalt. Wij waren met twee die een bril ophadden en die vloog gewoon bijna helemaal af! (Ze waren dat vergeten te vermelden... maar ik ga ook altijd met bril in pretpark attracties en daar vliegt die nooit af...)
De tolwagen was echt wel... wauw! Die wagen gaat over kop en dan voel je dus waarom je je gordel moet aandoen... WOW! Echt, ik hing gewoon ondersteboven in die gordel! Ik raakte de stoel niet eens meer!!!!!!!!!!!!!!! Echt zot :P En het befaamde teddybeertje heeft uiteraard alle hoeken van de wagen gezien!!!

We hebben ook een simulatie gehad van zat zijn :P Je moest rond kegeltjes wandelen en over een lange lijn lopen zoals je moet doen bij een alcoholcontrole... Maar nu met een speciale bril op waardoor je het gevoel hebt dat je zat bent... Amaaaaaaaaaaaai! Ik liep een halve meter naast de lijn...

En dan nog wat rijden op de openbare weg en daar kregen we nog wat tips enzo, maar dat was ook niet zo spectaculair vergeleken bij de rest ;)

Het doel was voornamelijk jongeren sensibiliseren. Uiteraard zijn 4 uurtjes veel te kort om "alles te leren", maar men wou ons toch die dingen eens laten voelen... Bij mij heeft het in elk geval gewerkt :P

O ja, de lessen werden gegeven door mensen van ProMove. Ze doen dit ook in andere steden enzo en daar is de opkomst blijkbaar veel groter. (Maar ja, Stad Antwerpen heeft nauwelijks promotie gemaakt voor dit initiatief! Iedereen in mijn groepje wist het via gva.be!) Minder dan de helft van de voorziene sessies (18 op 9 dagen) was vKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.andaag geweest!!! Het was een half uurtje theorie over eco-rijden, daarna was het ruim drie uur praktijk! Het was heel interessant en ik ben echt onder de indruk!

Eerst hebben we een parcours gedaan waar je de wagen leerde beheersen als je slipte... Viel eigenlijk heel goed mee! Het ging ook niet per se over het slippen zelf, maar over het feit dat je moet blijven kijken naar het punt waar je heen wil, nooit naar de obstakels kijken, want dan word je onbewust toch aangetrokken! Niet denken (want dan reageer je te traag), maar wel doen was zowat de boodschap!
Deze proef werd uitgevoerd met een Clio met kale achterbanden op een natgespoten mat tegen een snelheid van 30 per uur.

Dan was er een remtest met ABS, dat was wel goed om eens te doen, maar zelf heb ik dat niet haha :)

Vervolgens mochten we in een crashtestwagen van de politie en in een tolwagen.
De crashtestwagen is dat ding waarin je zit en dat simuleert het gevoel dat je hebt als je tegen 30 per uur tegen een boom knalt. Wij waren met twee die een bril ophadden en die vloog gewoon bijna helemaal af! (Ze waren dat vergeten te vermelden... maar ik ga ook altijd met bril in pretpark attracties en daar vliegt die nooit af...)
De tolwagen was echt wel... wauw! Die wagen gaat over kop en dan voel je dus waarom je je gordel moet aandoen... WOW! Echt, ik hing gewoon ondersteboven in die gordel! Ik raakte de stoel niet eens meer!!!!!!!!!!!!!!! Echt zot :P En het befaamde teddybeertje heeft uiteraard alle hoeken van de wagen gezien!!!

We hebben ook een simulatie gehad van zat zijn :P Je moest rond kegeltjes wandelen en over een lange lijn lopen zoals je moet doen bij een alcoholcontrole... Maar nu met een speciale bril op waardoor je het gevoel hebt dat je zat bent... Amaaaaaaaaaaaai! Ik liep een halve meter naast de lijn...

En dan nog wat rijden op de openbare weg en daar kregen we nog wat tips enzo, maar dat was ook niet zo spectaculair vergeleken bij de rest ;)

Het doel was voornamelijk jongeren sensibiliseren. Uiteraard zijn 4 uurtjes veel te kort om "alles te leren", maar men wou ons toch die dingen eens laten voelen... Bij mij heeft het in elk geval gewerkt :P

O ja, de lessen werden gegeven door mensen van ProMove. Ze doen dit ook in andere steden enzo en daar is de opkomst blijkbaar veel groter. (Maar ja, Stad Antwerpen heeft nauwelijks promotie gemaakt voor dit initiatief! Iedereen in mijn groepje wist het via gva.be!) Minder dan de helft van de voorziene sessies (18 op 9 dagen) was vKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.andaag geweest!!! Het was een half uurtje theorie over eco-rijden, daarna was het ruim drie uur praktijk! Het was heel interessant en ik ben echt onder de indruk!

Eerst hebben we een parcours gedaan waar je de wagen leerde beheersen als je slipte... Viel eigenlijk heel goed mee! Het ging ook niet per se over het slippen zelf, maar over het feit dat je moet blijven kijken naar het punt waar je heen wil, nooit naar de obstakels kijken, want dan word je onbewust toch aangetrokken! Niet denken (want dan reageer je te traag), maar wel doen was zowat de boodschap!
Deze proef werd uitgevoerd met een Clio met kale achterbanden op een natgespoten mat tegen een snelheid van 30 per uur.

Dan was er een remtest met ABS, dat was wel goed om eens te doen, maar zelf heb ik dat niet haha :)

Vervolgens mochten we in een crashtestwagen van de politie en in een tolwagen.
De crashtestwagen is dat ding waarin je zit en dat simuleert het gevoel dat je hebt als je tegen 30 per uur tegen een boom knalt. Wij waren met twee die een bril ophadden en die vloog gewoon bijna helemaal af! (Ze waren dat vergeten te vermelden... maar ik ga ook altijd met bril in pretpark attracties en daar vliegt die nooit af...)
De tolwagen was echt wel... wauw! Die wagen gaat over kop en dan voel je dus waarom je je gordel moet aandoen... WOW! Echt, ik hing gewoon ondersteboven in die gordel! Ik raakte de stoel niet eens meer!!!!!!!!!!!!!!! Echt zot :P En het befaamde teddybeertje heeft uiteraard alle hoeken van de wagen gezien!!!

We hebben ook een simulatie gehad van zat zijn :P Je moest rond kegeltjes wandelen en over een lange lijn lopen zoals je moet doen bij een alcoholcontrole... Maar nu met een speciale bril op waardoor je het gevoel hebt dat je zat bent... Amaaaaaaaaaaaai! Ik liep een halve meter naast de lijn...

En dan nog wat rijden op de openbare weg en daar kregen we nog wat tips enzo, maar dat was ook niet zo spectaculair vergeleken bij de rest ;)

Het doel was voornamelijk jongeren sensibiliseren. Uiteraard zijn 4 uurtjes veel te kort om "alles te leren", maar men wou ons toch die dingen eens laten voelen... Bij mij heeft het in elk geval gewerkt :P

O ja, de lessen werden gegeven door mensen van ProMove. Ze doen dit ook in andere steden enzo en daar is de opkomst blijkbaar veel groter. (Maar ja, Stad Antwerpen heeft nauwelijks promotie gemaakt voor dit initiatief! Iedereen in mijn groepje wist het via gva.be!) Minder dan de helft van de voorzie
Titel: Re: Gratis rijvaardigheidscursussen voor jonge bestuurders
Bericht door: jo op zaterdag 30 oktober 2010 - 23:29:13
Hadden ze nu vooraan ook slicks op die Clio gezet dan was het plaatje af... :-[

Maar top dat je geweest bent en er iets uit geleerd hebt.
Titel: Re: Gratis rijvaardigheidscursussen voor jonge bestuurders
Bericht door: Jari op zaterdag 30 oktober 2010 - 23:41:00
Ja maar dat was misschien iets te heftig geweest dan? ;) Dit tolde ook al heel aardig hoor, amai!

Ik was eigenlijk verbaasd dat dat zo goed ging (de auto rechttrekken zonder te slippen), ik heb blijkbaar toch goede reflexen haha :P

De oefening was trouwens dat je moest uitwijken voor een obstakel/kinderen en dat je liefst wel achteraf op de baan blijft en niet één van de kanten ingegooid wordt...
Titel: Re: Gratis rijvaardigheidscursussen voor jonge bestuurders
Bericht door: wooter op zaterdag 30 oktober 2010 - 23:54:03
Je deed de oefening aan 30 km/u... BMW doet die oefening aan 50 op hun terreinen, en als je de performance of M-cursus volgt is het aan 70 tot 120 en meer :).

Devies is nu om je te registreren voor een echte cursus :).
Titel: Re: Gratis rijvaardigheidscursussen voor jonge bestuurders
Bericht door: Rafael op zondag 31 oktober 2010 - 00:22:14
Titel: Re: Gratis rijvaardigheidscursussen voor jonge bestuurders
Bericht door: Jari op zondag 31 oktober 2010 - 00:33:52
Je deed de oefening aan 30 km/u... BMW doet die oefening aan 50 op hun terreinen, en als je de performance of M-cursus volgt is het aan 70 tot 120 en meer :).

Devies is nu om je te registreren voor een echte cursus :).
Beter tegen 30 dan ze helemaal niet gedaan te hebben he ;) Het terrein was ook niet groot genoeg om dat tegen 50 te doen vrees ik :P

Tips? (en wellicht ook: Prijzen? En haalt het iets uit bij het nemen van een eigen verzekering? Ik heb een attest van vandaag trouwens. )
Titel: Re: Gratis rijvaardigheidscursussen voor jonge bestuurders
Bericht door: wooter op zondag 31 oktober 2010 - 09:52:34
ProMove bied die dingen natuurlijk aan. RACB heeft een Safety Academy wat eigenlijk ook de Peugeot school voor automobielbeheersing is. En BMW zelf heeft een eigen school waarvan ik erg van te spreken ben (nieuwe wagens, goede catering, goed terrein).
Titel: Re: Gratis rijvaardigheidscursussen voor jonge bestuurders
Bericht door: Kunde op woensdag 03 november 2010 - 20:19:35
Citaat
En haalt het iets uit bij het nemen van een eigen verzekering?
Eigen verzekering????? Als jij altijd, of quasi altijd, met een voertuig rijdt waarvan de verzekering op een andere naam staat en er "vergeten" werd aan de maatschappij te melden dat een jonge bestuurder de gebruikelijke bestuurder is kan dat veel geld kosten wanneer er een ongeval met het voertuig is overkomen: terugvordering van alle reeds betaalde schadebedragen.
Na het volgen van een echte defensieve cursus kan je als jongere tot 20% korting op de premie krijgen.
Titel: Re: Gratis rijvaardigheidscursussen voor jonge bestuurders
Bericht door: Jari op donderdag 04 november 2010 - 09:10:37
Heb ik ooit gezegd dat we dat "vergeten" zijn? :)