Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Verkeersbeleid => Topic gestart door: jozef op dinsdag 09 november 2010 - 15:47:33
-
Vlaanderen gaat dieselauto's zwaarder belasten
Vlaanderen gaat dieselauto's zwaarder belasten dan benzineauto's. Dat zal gebeuren via een soort van bonus of malus op de huidige belasting op in verkeerstelling (BIV). De hoogte van de bonus of malus zou berekend worden op basis van de CO2-uitstoot en de Euronorm van de motor.
Momenteel wordt de belasting op de inverkeerstelling geïnd door de federale overheid, maar vanaf 1 januari zal de Vlaamse overheid die belasting in eigen beheer innen.
Vlaanderen wil zo snel mogelijk die belasting hervormen om milieuvriendelijke auto's te promoten. Het voorstel van een bonus of malus op de BIV is van de hand van Vlaams minister van financiën Philippe Muyters (N-VA). Naast de CO2-uitstoot en Euronorm is ook het verschil diesel of benzine relevant.
"Met de milieueffecten van een motor als criterium is het gerechtvaardigd om diesels hoger in te schalen", aldus het kabinet-Muyters. De precieze tarieven zijn nog niet bekend.
-
-
Iedereen zegt dat al jaren, als de diesel niet zo goedkoop was reed niemand er nog mee. :-X
-
Bij superbenzine zit Be 14 cent boven het het EU-gemiddelde.
Bij diesel slechts 1 cent boven het het EU-gemiddelde.
(offic. prijzen 43e week 2010)
Daar zit dus ook nog serieus rek op om de staatskas wat bij te vullen... (treft dan alle dieselrijders naargelang verbruik) :-X
Dus niet alleen betreft eventueel hogere BIV (nieuw ingeschreven) in verband met hun veel hogere roetuitstoot en meer NOx-uitstoot...
(http://www.avd.de/uploads/pics/super_zahlen.gif)(http://www.avd.de/uploads/pics/diesel_zahlen.gif)
-
.... . Het zal dan -volgens mij- ook niet blijven bij enkel BIV...
Ik schat dat diesel 10-12 cent duurder gaat worden, via een hogere accijns.
(2 keer 4e plaats in de tabellen hierboven)
-
ik zie Zweden ook boven het europese gemiddelde maar goedkoper dan belgië
en daar zie je bijna niemand met diesel rijden
omdat milieuvriendelijke brandstoffen daar beloond worden ipv diesel te bestraffen
-
Tja, dat krijg je ervan als ze alles maar willen splitsen en splitsen, net zo lang tot we gehakt overhouden.
-
-
toch content dat ik 3 jaar geleden al voor benzine koos ;D
-
Ik schat dat diesel 10-12 cent duurder gaat worden, via een hogere accijns.
(2 keer 4e plaats in de tabellen hierboven)
Men is diesel al volop duurder aan het maken door afroming van de prijsdalingen.
Hoe meer prijsschommelingen , hoe meer we gaan betalen ...
-
Eigenlijk is het te zot voor woorden.
Federaal kan je 15% korting krijgen voor een officiëel weinig verbruikende diesel die in de praktijk een pak meer verbruikt.
Op vlaams niveau gaat men dat dan harder belasten ...
Blijkbaar wil niemand de simpele oplossing : alle vervoersgerelateerde belastingen via de brandstof verrekenen. In gans de EU.
Dan heeft niet enkel de aard van het voertuig maar ook het gebruik en de werkelijke rijstijl effect op de belastingen.
-
Die CO2 premies hebben de autoverkoop alleszins geen kwaad gedaan;
naja, het aandeel dieselpw zal nog maar eens gestegen zijn...
En het aantal benzinewagens neemt steeds verder af:
stand 1 augustus 2010:
http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/cijfers/verkeer_vervoer/verkeer/voertuigpark/index.jsp
Wilde "de regering" de dieselverkoop niet afremmen omdat Be in 2011/2012/20xx de opgelegde fijnstof- en NOx-richtlijnen van de EU niet gaat halen ?
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=D833496T
2010 absoluut recordjaar voor autoverkoop
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
"De vergroening" uch uch uch... de ontgroening zeker :D
Ik weet dat -integendeel- eerder méér CO2 de planten meer laat groeien.
In broeikassen probeert men rond de 1000 ppm CO2 te halen, of dik het dubbele van het huidige CO2-luchtaandeel van 380 ppm...
Nog eens vandaag bevestigd in De Tijd.be, volgens Febiac zelfs meer als 540.000 nieuw verkochte auto´s.
http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen_auto/Recordjaar_voor_autoverkoop_in_Belgie.9003783-3100.art
Recordjaar voor autoverkoop in België
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
-
Wilde "de regering" de dieselverkoop niet afremmen omdat Be in 2011/2012/20xx de opgelegde fijnstof- en NOx-richtlijnen van de EU niet gaat halen ?
De totale waanzin is dat een dieselfilter nog niet eens verplicht is, en dat men daar zelfs nog een premie voor krijgt indien die aanwezig is op de auto.
Te zot om los te lopen, en zuivere verspilling van belastingsgeld.
-
Wilde "de regering" de dieselverkoop niet afremmen omdat Be in 2011/2012/20xx de opgelegde fijnstof- en NOx-richtlijnen van de EU niet gaat halen ?
De totale waanzin is dat een dieselfilter nog niet eens verplicht is, en dat men daar zelfs nog een premie voor krijgt indien die aanwezig is op de auto.
Voor die extra premie - enkel roetfilter / kleinere wagens euronorm 4 - *zal wel met de euronorm 5 voorbij zijn, vanaf 1. Jan. 2011, want dan hebben alle nieuwe ingeschreven pw´s een roetfilter (*maar wie weet met "onze regering" weet men nooit ;D ).
Bij euronorm 4 hadden ca. vanaf de nieuw ingeschreven middenklassewagens al zeker roetfilters vanaf 1 jan 2006 (zie tabel).
De kleinere diesels haalden die Euronorm 4 toen nog zonder roetfilter, het was immers nog 25 mg/km PM grenswaarde (ECE-cyclus)
Maar sinds de euronorm 5 is de max-roetuitstoot maar 1/5 (5 mg/km) van euronorm 4 (25 mg/km) dat haalt geen enkele PW zonder (betere) roetfilter.
ttz vanaf 1 jan 2011 mag er geen enkele nieuwe dieselpersonenwagen meer ingeschreven worden zonder roetfilter.
Qua type keuring euronorm 5 zelfs al vanaf 1 september 2009.
PKW mit Dieselmotor [Bearbeiten]
Emissionsgrenzwerte für PKW mit Dieselmotor.
Angaben in mg/km
Norm Euro 1 Euro 2 Euro 3 Euro 4 Euro 5 Euro 6
Typprüfung ab 1. Jul. 1992 ab 1. Jan. 1996 ab 1. Jan. 2000 ab 1. Jan. 2005 ab 1. Sep. 2009 ab 1. Sep. 2014
Erstzulassung ab 1. Jan. 1993 ab 1. Jan. 1997 ab 1. Jan. 2001 ab 1. Jan. 2006 ab 1. Jan. 2011 ab 1. Jan. 2015
NOx 500 250 180 80
PM 180 80 / 100 * 50 25 5 5
http://de.wikipedia.org/wiki/Abgasnorm#PKW_mit_Dieselmotor
En betreft Stikstofoxides NOx (euronorm 6 vanaf einde 2014) zullen de (meeste) dieselmotoren nog duurder worden want voor onder die 80 mg/km NOx te komen heeft men (meestal) een extra NOx-filter nodig.
-
Bij euronorm 4 hadden ca. vanaf de nieuw ingeschreven middenklassewagens al zeker roetfilters vanaf 1 jan 2006 (zie tabel).
Niet noodzakelijk in België.
Maar sinds de euronorm 5 is de max-roetuitstoot maar 1/5 (5 mg/km) van euronorm 4 (25 mg/km) dat haalt geen enkele PW zonder (betere) roetfilter.
Klopt, maar dat had men al veel vroeger kunnen doorvoeren.
Of het ontbreken van een roetfilter stevig fiskaal kunnen bestraffen, anders doet de modale Belg toch niet mee.
Mijn karretje haalde met DPF al in 2005 de Euro 5 norm, helaas werd dat slechts geregistreerd als Euro 4.