Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Wegeninfrastructuur => Topic gestart door: jozef op woensdag 01 december 2010 - 17:52:01
-
Brussel blijft horrorstad in lijst meest filegevoelige steden
Brussel is nog steeds de horrorstad van de files. Leuven, Aalst, Mechelen en Antwerpen maken de top-5 compleet. Dat blijkt uit een lijst van de meest filegevoelige steden van België, die opgesteld werd door TomTom.
De gps-fabrikant baseerde zich op de unieke IQ Routes technologie, die rijsnelheden van de afgelopen twee jaar verzamelde. Enkel steden met meer dan 50.000 inwoners maken deel uit van deze studie.
"De cijfers liegen er niet om", klinkt het. "Meer dan 40% van de stadsassen in Brussel zijn overbelast. Zo komen de gemiddelde snelheden in de ochtendspits in Brussel nauwelijks boven 30 km/u op de hoofdwegen, waaruit overduidelijk blijkt dat Brussel elke ochtend muurvast staat."
Antwerpen
"Ook al bevinden duizenden automobilisten in en rond Antwerpen zich dagelijks in ellendige files, Antwerpen (20% van de stadsassen overbelast) is pas 5e in het rijtje van de meest filegevoelige Belgische steden. ’t Stad wordt in de top-5 zelfs nog voorafgegaan door Mechelen (25% van de stadsassen overbelast). De uitleg daarvoor is simpel: wat Antwerpen betreft, meten we op een totaal van 465 km wegen “slechts” een gemiddelde van 95 km files en vertragingen. In mensentaal betekent dit dat “slechts” 20% van de Antwerpse stadsassen het hele jaar door aan sterke vertragingen worden blootgesteld.
Wallonië
Uit de studie blijkt duidelijk dat de stadsassen in Wallonië heel wat minder dichtgeslibd zijn. De eerste Waalse steden in dit klassement prijken “slechts” op de 6e en 7e plaats. In Luik (op nummer 6) is 18% van de stadsassen onderhevig aan vertragingen in het verkeer, in Charleroi is dat 17%.
Klassement, met in % het deel van h wegennetwerk met vertragingen:
1. Brussel: 40%
2. Leuven: 31%
3. Aalst: 26%
4. Mechelen: 25%
5. Antwerpen: 20%
6. Luik: 18%
7. Charleroi: 17%
8. Roeselare: 16%
9. La Louvière: 16%
10. Brugge: 16%
11. Gent: 15%
12. Hasselt: 13%
13. Verviers: 13%
14. Namen: 13%
15. Sint-Niklaas: 11%
16. Oostende: 11%
17. Moeskroen: 10%
18. Kortrijk: 9%
19. Bergen: 8%
20. Seraing: 7%
21. Doornik: 6%
22. Genk: 5%
-
brugge staat nog niet bovenaan de lijst, hoewel ze goed hun best doen om zoveel mogelijk files te creëren
-
Zuiver eigen bevolking gezien is dat toch niet meer als logisch.
VL heeft 2,5 x meer inwoners per km² als W.
Daarbij komt nog dat VL de specialisten zijn van het kastreren van wegcapaciteit.
Ze hebben al te weinig alternatief hoofdwegennet (naast de gekende flessehalzen op de snelweg), en dan gaan ze die ook nog op bepaalde plaatsen versmallen, waardoor automatisch "sluipwegen" ontstaan. >:(
Tolwegen in Edegem ? (http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1187726/2010/11/26/Edegem-wil-autobestuurders-van-buiten-gemeente-laten-betalen.dhtml#reageerTag) De 2+2 kastratie naar 1+1 zou in Mortsel zijn waar ook nog bijkomend een hele rits verkeerslichten staan, toch logisch als bestuurders denken dat ze via andere wegen - die ook via Edegem gaan - veel tijd kunnen winnen, dat ze dat dan ook doen. "Openbare weg hé, en belastingen/taksen genoeg betaald..." ;D