Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Verkeersbeleid => Topic gestart door: mazda op zaterdag 11 december 2010 - 14:20:51
-
Op de N1 net voorbij het station in Mechelen richting Brussel is de rechterrijstrook afgeloten door werken.
Het is een 2X2 buiten bbk.
De snelheid is beperkt tot 70 en 100 meter voor versmalling tot 50.
De meeste bestuurders vormen bij druk verkeer een file in de linkse rijstrook en laten de rechtse strook zo goed als leeg.
Wat is het juiste gedrag?
Als je de file rechts voorbij rijdt om aan de kop te ritsen mag je het vergeten want ze laten je er gewoon niet tussen.
Mag je de traagrijdende file rechts voorbij rijden? Is 9.5 van toepassing gezien geen file in de rechterstrook?
Mag je links een file vormen als de strook rechts vrij is en je niet van plan bent om ergens links af te slaan?
Wie heeft voorrang aan de wegversmalling? De auto's uit de linkse rijstrook die verder loopt of de auto's uit de rechtse rijstrook vermits die bestuurders gewoon de rechterkant van de weg blijven volgen?
Graag jullie meningen.
-
Toch niet alweer over ritsen ???
Als je de file rechts voorbij rijdt om aan de kop te ritsen mag je het vergeten want ze laten je er gewoon niet tussen.
1. - Mijn mening kennen jullie, zorg dat het wettelijk wordt en beboet diegenen die niet reglementair laten ritsen.
Anders kan men nog eens 10 jaar zagen en mekkeren dat er niet geritst wordt zoals in Duitsland...
Uit eigen ervaring van 1973 tot de ritswet 01.02.2001 (D):
Het zal na enkele maanden al direct vlotter gaan en na een jaar is het de normaalste zaak van de wereld.
Door de verplichting zal elke vrije rijstrook benut worden tot kort voor de versmalling waar verplicht kan geritst worden.
(niemand gaat meer schrik hebben er vooraan niet meer tussengelaten te worden, hoe meer voertuigen de -dan verse- wet opvolgen hoe sneller de wet gaat werken)
Betreft wettelijke maken : onder andere Duitsland (1.2.2001) en wat later Oostenrijk (1.7.2005) hebben het voorgedaan (links onderaan)
men nadert een versmalling...(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/ac/Zusatzzeichen_1005-30.svg/220px-Zusatzzeichen_1005-30.svg.png) ... na 150 meter ... (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/eb/Hinweiszeichen_23c.svg/220px-Hinweiszeichen_23c.svg.png)
Maak van | Einordnen lassen | > | verplicht laten ritsen |, desnoods met Belgisch kleurtje whatever, of op z´n Schouppe-Milquet´s (ook verwittigingsbord)
Na 1 maand responsabilisatie met de nodige persoonlijke waarschuwingen voor de afblokkers vooraan aan de versmalling(en), volgt de maand erna een boete van 100 € O.I. voor elke afblokker ... lap, ´t zal rap gedaan zijn. AMEN. ;D
2. - Voorrangsregels zijn irrelevant als er een degelijke wet komt; de (rits)borden heffen de voorrangsregel op.
De Duitse links naar hun ritswetten vind je hier ook:
http://de.wikipedia.org/wiki/Rei%C3%9Fverschlussverfahren
„Ist auf Straßen mit mehreren Fahrstreifen für eine Richtung das durchgehende Befahren eines Fahrstreifens nicht möglich oder endet ein Fahrstreifen, so ist den am Weiterfahren gehinderten Fahrzeugen der Übergang auf den benachbarten Fahrstreifen in der Weise zu ermöglichen, daß sich diese Fahrzeuge unmittelbar vor Beginn der Verengung jeweils im Wechsel nach einem auf dem durchgehenden Fahrstreifen fahrenden Fahrzeug einordnen können (Reißverschlußverfahren).“
– Deutschland: § 7 Abs. 4 StVO
„Wenn auf Straßen mit mehr als einem Fahrstreifen für die betreffende Fahrtrichtung das durchgehende Befahren eines Fahrstreifens nicht möglich oder nicht zulässig ist oder ein Fahrstreifen endet, ist den am Weiterfahren gehinderten Fahrzeugen der Wechsel auf den zunächst gelegen verbleibenden Fahrstreifen in der Weise zu ermöglichen, dass diese Fahrzeuge jeweils im Wechsel einem auf dem durchgehenden Fahrstreifen fahrenden Fahrzeug nachfolgen können (Reißverschlusssystem).“
– Österreich: § 11 Abs. 5 StVO
Duits is een officiele ambtstaal in Be, of gewoon laten vertalen door onze Duitse gemeenschapsregering
http://nl.wikipedia.org/wiki/Duitstalige_Gemeenschap
-
De meeste bestuurders vormen bij druk verkeer een file in de linkse rijstrook en laten de rechtse strook zo goed als leeg.
Wat is het juiste gedrag?
Wettelijk gesproken zijn de bestuurders op de linkse rijstrook niet verplicht om de bestuurders op de rechter rijstrook ertussen te laten.
Ze kunnen deze laatsten dat echter enkel beletten door zelf een overtreding te begaan, namelijk door onvoldoende afstand tot hun voorligger te laten.
Dit is één van de vele situaties die aantonen dat het naleven van de verkeersregels geenszins volstaat voor een vlot en veilig verkeer, doch dat daartoe ook nog een gezonde sociale ingesteldheid en wat hoffelijkheid vereist is.
Een bijkomend probleem in België is dat, als je er een bestuurder wil tussenlaten, er zeven proberen in het gat te duiken.
Mag je de traagrijdende file rechts voorbij rijden? Is 9.5 van toepassing gezien geen file in de rechterstrook?
AR 9.5 is van toepassing.
AR 9.5 bepaalt immers niet dat er al verkeer moet zijn op elke rijstrook. Het stelt enkel als voorwaarde "wanneer de verkeersdichtheid het rechtvaardigt". Vermits een dergelijke verkeersdichtheid zich voordoet op de linker rijstrook, mag jij als eerste beginnen met, in toepassing van AR 9.5, de file voorbij te rijden op de rechter rijstrook.
Mag je links een file vormen als de strook rechts vrij is en je niet van plan bent om ergens links af te slaan?
Neen. Je overtreedt dan namelijk AR 9.3.1 (verplichting om zo dicht mogelijk bij de rechter rand van de rijbaan te blijven).
Wie heeft voorrang aan de wegversmalling? De auto's uit de linkse rijstrook die verder loopt of de auto's uit de rechtse rijstrook vermits die bestuurders gewoon de rechterkant van de weg blijven volgen?
Als de bestuurders die de rechter rijstrook volgen, ter plaatse van de wegversmalling van rijstrook moeten veranderen, moeten ze daarbij voorrang verlenen aan de bestuurders die verder de linkse rijstrook blijven volgen.
-
Het probleem is volgens mij dat teveel Belgen vinden dat het anders moet dan voorgeschreven.
Er is een wegcode, maar daarnaast zijn er afspraken die best gerespecteerd worden zoals bijvoorbeeld : hoeveel afstand houden en laten invoegen bij ritsen.
Massaal verzet de Belg zich tegen een aantal afspraken. Probeer een mentaliteits gedrag dat door een ganse groep als normaal beschouwd wordt maar eigenlijk indruist tegen de regels of afspraken in Europa maar eens te doorbreken, dan wordt je aanzien als de vijand.
De vraag is of de rechter ingeval van betwisting er ook zo over denkt.
In Duitsland houden de meeste bestuurders zich aan de afspraken. Er zijn misschien kleine afwijkingen want een mens is geen robot.
Maar het is een herademing om in Duitsland met de auto te rijden als je gewoon bent om in Belgie rond te rijden.
Dat verschil merk je van het ogenblik dat je na een vakantie terug over de grens rijdt.
Snelheidsbeperkingen worden in Duitsland bij benadering door iedereen nageleefd.
Alleen met respect voor de ander is een onbeperkte snelheid zoals op het grootste deel van de Duitse autosnelwegen mogelijk.
Fouten kunnen gemaakt worden, maar dat gaat eerder over toevallige vergissingen of kleine afwijkingen waar men niemand mee stoort.
De perfectie bestaat niet maar hier bij ons is er echt een groot probleem.
Hopelijk komt er een regel die ritsen regelt en de afstanden tussen voertuigen.
Om concreet terug te komen op mijn vraag : Hoe reageer ik best in de gegeven situatie zolang ritsen niet geregeld is?
Zowel Michel als Jozef antwoorden bevredigend maar ik kan hier in Belgie gezien de wetgeving en het gedrag eigenlijk niet veel mee aanvangen.
-
Doen zoals de rest. Proberen er niemand tussen te laten en als je er zelf tussen wil het afdwingen. Dat vinden de Belgische bestuurders normaal terwijl ze het zeer abnormaal vinden als je een plaatsje laat om er iemand tussen te laten.
-
Hof van Verbreking 22/10/2002
Wanneer, omwille van de aanwezigheid van witte rijstrookverminderingspijlen als bepaald in artikel 77.2, tweede lid, Wegverkeersreglement, de rechterrijstrook van de in dezelfde rijrichting bestaande rijstroken wegvalt en de in deze rijstrook rijdende bestuurder ingevolge de aangebrachte wegmarkeringen verplicht is zich met zijn voertuig in de voor hem links gelegen rijstrook te begeven, geniet deze rechtsrijdende bestuurder overeenkomstig artikel 12.3.1 Wegverkeersreglement voorrang van doorgang: in die omstandigheden maakt het uitwijken naar links, dat hij uitvoert door overeenkomstig de rijstrookverminderingspijlen steeds zijn rijrichting te volgen, geen verandering van rijstrook of manoeuvre uit in de zin van artikel 12.4 Wegverkeersreglement (1). (1) Zie Cass., 28 jan. 1992, AR 4700, nr 276 en 24 nov. 2000, AR C.99.0341.N, nrKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.of van Verbreking 22/10/2002
Wanneer, omwille van de aanwezigheid van witte rijstrookverminderingspijlen als bepaald in artikel 77.2, tweede lid, Wegverkeersreglement, de rechterrijstrook van de in dezelfde rijrichting bestaande rijstroken wegvalt en de in deze rijstrook rijdende bestuurder ingevolge de aangebrachte wegmarkeringen verplicht is zich met zijn voertuig in de voor hem links gelegen rijstrook te begeven, geniet deze rechtsrijdende bestuurder overeenkomstig artikel 12.3.1 Wegverkeersreglement voorrang van doorgang: in die omstandigheden maakt het uitwijken naar links, dat hij uitvoert door overeenkomstig de rijstrookverminderingspijlen steeds zijn rijrichting te volgen, geen verandering van rijstrook of manoeuvre uit in de zin van artikel 12.4 Wegverkeersreglement (1). (1) Zie Cass., 28 jan. 1992, AR 4700, nr 276 en 24 nov. 2000, AR C.99.0341.N, nrKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.of van Verbreking 22/10/2002
Wanneer, omwille van de aanwezigheid van witte rijstrookverminderingspijlen als bepaald in artikel 77.2, tweede lid, Wegverkeersreglement, de rechterrijstrook van de in dezelfde rijrichting bestaande rijstroken wegvalt en de in deze rijstrook rijdende bestuurder ingevolge de aangebrachte wegmarkeringen verplicht is zich met zijn voertuig in de voor hem links gelegen rijstrook te begeven, geniet deze rechtsrijdende bestuurder overeenkomstig artikel 12.3.1 Wegverkeersreglement voorrang van doorgang: in die omstandigheden maakt het uitwijken naar links, dat hij uitvoert door overeenkomstig de rijstrookverminderingspijlen steeds zijn rijrichting te volgen, geen verandering van rijstrook of manoeuvre uit in de zin van artikel 12.4 Wegverkeersreglement (1). (1) Zie Cass., 28 jan. 1992, AR 4700, nr 276 en 24 nov. 2000, AR C.99.0341.N, nrKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.of van Verbreking 22/10/2002
Wanneer, omwille van de aanwezigheid van witte rijstrookverminderingspijlen als bepaald in artikel 77.2, tweede lid, Wegverkeersreglement, de rechterrijstrook van de in dezelfde rijrichting bestaande rijstroken wegvalt en de in deze rijstrook rijdende bestuurder ingevolge de aangebrachte wegmarkeringen verplicht is zich met zijn voertuig in de voor hem links gelegen rijstrook te begeven, geniet deze rechtsrijdende bestuurder overeenkomstig artikel 12.3.1 Wegverkeersreglement voorrang van doorgang: in die omstandigheden maakt het uitwijken naar links, dat hij uitvoert door overeenkomstig de rijstrookverminderingspijlen steeds zijn rijrichting te volgen, geen verandering van rijstrook of manoeuvre uit in de zin van artikel 12.4 Wegverkeersreglement (1). (1) Zie Cass., 28 jan. 1992, AR 4700, nr 276 en 24 nov. 2000, AR C.99.0341.N, nrKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.of van Verbreking 22/10/2002
Wanneer, omwille van de aanwezigheid van witte rijstrookverminderingspijlen als bepaald in artikel 77.2, tweede lid, Wegverkeersreglement, de rechterrijstrook van de in dezelfde rijrichting bestaande rijstroken wegvalt en de in deze rijstrook rijdende bestuurder ingevolge de aangebrachte wegmarkeringen verplicht is zich met zijn voertuig in de voor hem links gelegen rijstrook te begeven, geniet deze rechtsrijdende bestuurder overeenkomstig artikel 12.3.1 Wegverkeersreglement voorrang van doorgang: in die omstandigheden maakt het uitwijken naar links, dat hij uitvoert door overeenkomstig de rijstrookverminderingspijlen steeds zijn rijrichting te volgen, geen verandering van rijstrook of manoeuvre uit in de zin van artikel 12.4 Wegverkeersreglement (1). (1) Zie Cass., 28 jan. 1992, AR 4700, nr 276 en 24 nov. 2000, AR C.99.0341.N, nrKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.of van Verbreking 22/10/2002
Wanneer, omwille van de aanwezigheid van witte rijstrookverminderingspijlen als bepaald in artikel 77.2, tweede lid, Wegverkeersreglement, de rechterrijstrook van de in dezelfde rijrichting bestaande rijstroken wegvalt en de in deze rijstrook rijdende bestuurder ingevolge de aangebrachte wegmarkeringen verplicht is zich met zijn voertuig in de voor hem links gelegen rijstrook te begeven, geniet deze rechtsrijdende bestuurder overeenkomstig artikel 12.3.1 Wegverkeersreglement voorrang van doorgang: in die omstandigheden maakt het uitwijken naar links, dat hij uitvoert door overeenkomstig de rijstrookverminderingspijlen steeds zijn rijrichting te volgen, geen verandering van rijstrook of manoeuvre uit in de zin van artikel 12.4 Wegverkeersreglement (1). (1) Zie Cass., 28 jan. 1992, AR 4700, nr 276 en 24 nov. 2000, AR C.99.0341.N, nrKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.of van Verbreking 22/10/2002
Wanneer, omwille van de aanwezigheid van witte rijstrookverminderingspijlen als bepaald in artikel 77.2, tweede lid, Wegverkeersreglement, de rechterrijstrook van de in dezelfde rijrichting bestaande rijstroken wegvalt en de in deze rijstrook rijdende bestuurder ingevolge de aangebrachte wegmarkeringen verplicht is zich met zijn voertuig in de voor hem links gelegen rijstrook te begeven, geniet deze rechtsrijdende bestuurder overeenkomstig artikel 12.3.1 Wegverkeersreglement voorrang van doorgang: in die omstandigheden maakt het uitwijken naar links, dat hij uitvoert door overeenkomstig de rijstrookverminderingspijlen steeds zijn rijrichting te volgen, geen verandering van rijstrook of manoeuvre uit in de zin van artikel 12.4 Wegverkeersreglement (1). (1) Zie Cass., 28 jan. 1992, AR 4700, nr 276 en 24 nov. 2000, AR C.99.0341.N, nrKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.of van Verbreking 22/10/2002
Wanneer, omwille van de aanwezigheid van witte rijstrookverminderingspijlen als bepaald in artikel 77.2, tweede lid, Wegverkeersreglement, de rechterrijstrook van de in dezelfde rijrichting bestaande rijstroken wegvalt en de in deze rijstrook rijdende bestuurder ingevolge de aangebrachte wegmarkeringen verplicht is zich met zijn voertuig in de voor hem links gelegen rijstrook te begeven, geniet deze rechtsrijdende bestuurder overeenkomstig artikel 12.3.1 Wegverkeersreglement voorrang van doorgang: in die omstandigheden maakt het uitwijken naar links, dat hij uitvoert door overeenkomstig de rijstrookverminderingspijlen steeds zijn rijrichting te volgen, geen verandering van rijstrook of manoeuvre uit in de zin van artikel 12.4 Wegverkeersreglement (1). (1) Zie Cass., 28 jan. 1992, AR 4700, nr 276 en 24 nov. 2000, AR C.99.0341.N, nrKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
-
Hof van Verbreking 22/10/2002
Wanneer, omwille van de aanwezigheid van witte rijstrookverminderingspijlen als bepaald in artikel 77.2, tweede lid, Wegverkeersreglement, de rechterrijstrook van de in dezelfde rijrichting bestaande rijstroken wegvalt en de in deze rijstrook rijdende bestuurder ingevolge de aangebrachte wegmarkeringen verplicht is zich met zijn voertuig in de voor hem links gelegen rijstrook te begeven, geniet deze rechtsrijdende bestuurder overeenkomstig artikel 12.3.1 Wegverkeersreglement voorrang van doorgang: in die omstandigheden maakt het uitwijken naar links, dat hij uitvoert door overeenkomstig de rijstrookverminderingspijlen steeds zijn rijrichting te volgen, geen verandering van rijstrook of manoeuvre uit in de zin van artikel 12.4 Wegverkeersreglement (1). (1) Zie Cass., 28 jan. 1992, AR 4700, nr 276 en 24 nov. 2000, AR C.99.0341.N, nr 642.
Ik begrijp er geen bal van.
Voorrang van doorgang heb je nu net als je je rijstrook blijft volgen ten opzichte van diegene die naar jouw rijstrook wil komen, of ten opzichte van een tegenligger die naar links wil afslaan.
Maar AR 12.3.1 gaat hoegenaamd niet over voorrang van doorgang, doch over de voorranKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
[/quote]
Ik begrijp er geen bal van.
Voorrang van doorgang heb je nu net als je je rijstrook blijft volgen ten opzichte van diegene die naar jouw rijstrook wil komen, of ten opzichte van een tegenligger die naar links wil afslaan.
Maar AR 12.3.1 gaat hoegenaamd niet over voorrang van doorgang, doch over de voorranKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
[/quote]
Ik begrijp er geen bal van.
Voorrang van doorgang heb je nu net als je je rijstrook blijft volgen ten opzichte van diegene die naar jouw rijstrook wil komen, of ten opzichte van een tegenligger die naar links wil afslaan.
Maar AR 12.3.1 gaat hoegenaamd niet over voorrang van doorgang, doch over de voorranKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
[/quote]
Ik begrijp er geen bal van.
Voorrang van doorgang heb je nu net als je je rijstrook blijft volgen ten opzichte van diegene die naar jouw rijstrook wil komen, of ten opzichte van een tegenligger die naar links wil afslaan.
Maar AR 12.3.1 gaat hoegenaamd niet over voorrang van doorgang, doch over de voorranKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
[/quote]
Ik begrijp er geen bal van.
Voorrang van doorgang heb je nu net als je je rijstrook blijft volgen ten opzichte van diegene die naar jouw rijstrook wil komen, of ten opzichte van een tegenligger die naar links wil afslaan.
Maar AR 12.3.1 gaat hoegenaamd niet over voorrang van doorgang, doch over de voorranKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
[/quote]
Ik begrijp er geen bal van.
Voorrang van doorgang heb je nu net als je je rijstrook blijft volgen ten opzichte van diegene die naar jouw rijstrook wil komen, of ten opzichte van een tegenligger die naar links wil afslaan.
Maar AR 12.3.1 gaat hoegenaamd niet over voorrang van doorgang, doch over de voorranKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
[/quote]
Ik begrijp er geen bal van.
Voorrang van doorgang heb je nu net als je je rijstrook blijft volgen ten opzichte van diegene die naar jouw rijstrook wil komen, of ten opzichte van een tegenligger die naar links wil afslaan.
Maar AR 12.3.1 gaat hoegenaamd niet over voorrang van doorgang, doch over de voorranKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
[/quote]
Ik begrijp er geen bal van.
Voorrang van doorgang heb je nu net als je je rijstrook blijft volgen ten opzichte van diegene die naar jouw rijstrook wil komen, of ten opzichte van een tegenligger die naar links wil afslaan.
Maar AR 12.3.1 gaat hoegenaamd niet over voorrang van doorgang, doch over de voorranKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
[/quote]
Ik begrijp er geen bal van.
Voorrang van doorgang heb je nu net als je je rijstrook blijft volgen ten opzichte van diegene die naar jouw rijstrook wil komen, of ten opzichte van een tegenligger die naar links wil afslaan.
Maar AR 12.3.1 gaat hoegenaamd niet over voorrang van doorgang, doch over de voorranKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
[/quote]
Ik begrijp er geen bal van.
Voorrang van doorgang heb je nu net als je je rijstrook blijft volgen ten opzichte van diegene die naar jouw rijstrook wil komen, of ten opzichte van een tegenligger die naar links wil afslaan.
Maar AR 12.3.1 gaat hoegenaamd niet over voorrang van doorgang, doch over de voorranKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
[/quote]
Ik begrijp er geen bal van.
Voorrang van doorgang heb je nu net als je je rijstrook blijft volgen ten opzichte van diegene die naar jouw rijstrook wil komen, of ten opzichte van een tegenligger die naar links wil afslaan.
Maar AR 12.3.1 gaat hoegenaamd niet over voorrang van doorgang, doch over de voorranKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
[/quote]
Ik begrijp er geen bal van.
Voorrang van doorgang heb je nu net als je je rijstrook blijft volgen ten opzichte van diegene die naar jouw rijstrook wil komen, of ten opzichte van een tegenligger die naar links wil afslaan.
Maar AR 12.3.1 gaat hoegenaamd niet over voorrang van doorgang, doch over de voorranKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
[/quote]
Ik begrijp er geen bal van.
Voorrang van doorgang heb je nu net als je je rijstrook blijft volgen ten opzichte van diegene die naar jouw rijstrook wil komen, of ten opzichte van een tegenligger die naar links wil afslaan.
Maar AR 12.3.1 gaat hoegenaamd niet over voorrang van doorgang, doch over de voorranKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
[/quote]
Ik begrijp er geen bal van.
Voorrang van doorgang heb je nu net als je je rijstrook blijft volgen ten opzichte van diegene die naar jouw rijstrook wil komen, of ten opzichte van een tegenligger die naar links wil afslaan.
Maar AR 12.3.1 gaat hoegenaamd niet over voorrang van doorgang, doch over de voorranKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
[/quote]
Ik begrijp er geen bal van.
Voorrang van doorgang heb je nu net als je je rijstrook blijft volgen ten opzichte van diegene die naar jouw rijstrook wil komen, of ten opzichte van een tegenligger die naar links wil afslaan.
Maar AR 12.3.1 gaat hoegenaamd niet over voorrang van doorgang, doch over de voorranKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
[/quote]
Ik begrijp er geen bal van.
Voorrang van doorgang heb je nu net als je je rijstrook blijft volgen ten opzichte van diegene die naar jouw rijstrook wil komen, of ten opzichte van een tegenligger die naar links wil afslaan.
Maar AR 12.3.1 gaat hoegenaamd niet over voorrang van doorgang, doch over de voorrang van rechts.
-
Hof van Verbreking 22/10/2002
... witte rijstrookverminderingspijlen ...
Ik dacht niet die ooit al gezien te hebben bij wegenwerken.
Of dat nu naar links of naar rechts of naar het midden is doe ik altijd het zelfde bij wegenwerken of ongevallen.
Proberen op gelijke snelheid mee schuiven met de traagste file en niet veranderen van rijstrook (afhankelijk van gereden snelheid) tot net voor de versmalling.
Gaat voor iedereen het vlotst normaal gezien.
Onlangs nog 3 weken dagelijks, soms meer dan een uur, in de file gestaan voor hoop en al 3 kilometer af te leggen in Oostakker (R4 Gent).
"herstellen" (ze hadden er, net zoals bij de andere bruggen, beter met hun fikken af gebleven want liggen er nu nog slechter bij dan voordien. Een beetje een ziekte in de streek van Gent, mijn gedacht. Denk maar aan het viaduct in Gentbrugge) van het brugdek.
Ja, met de oplegger netjes stilstaan, meestal, op de rechterrijstrook terwijl de auto's gezellig voorbij stuiven om er dan gezellig vooraan met 5 tegelijk in te kappen.
Bovendien was de versmalling nog net na een drukke oprit waardoor de rechterrijstrook helemaal stilstond. Bijna dagelijks dan nog eens boempatat van te kort in te kappen, ja zelfs eens 2 auto's tegen mekaar. De ene kapte de vrachtwagen af vanaf de linkerrijstrook en de ander van het begin van de oprit reeds.
Resultaat, ferme blikschade aan zowel beide auto's als aan vrachtwagen.
Pas wanneer er ene de linkerrijstrook wat tegenhield (jawel) begon er wat schot in de zaak te komen maar ja dan waren die van die oprit er nog om de boel te verzieken want ritsen kennen die uiteraard ook niet.
"Zo snel mogelijk in de file staan" kennen ze veel beter.
-
Het Hof is dus van oordeel dat rechts voorgaat op links. In casu waren er rijstrookverminderingspijlen op de weg geschilderd. Maar als er een werfwagen staat met grote oplichtende pijlen is ook dat een rijstrookverminderingspijl.
-
Maar als er een werfwagen staat met grote oplichtende pijlen is ook dat een rijstrookverminderingspijl.
Waarom denk je dat, Kunde?
Want AR 77.2 staat in het AR onder Titel III - Verkeerstekens - Hoofdstuk III - Wegmarkeringen.
Ik dacht altijd dat wegmarkeringen verkeerstekens waren die op het wegdek aangebracht zijn, niet op een werfwagen.
-
Artikel 62bis. Ontruimingspijl boven een rijstrook
-
Als je de file rechts voorbij rijdt om aan de kop te ritsen mag je het vergeten want ze laten je er gewoon niet tussen.
Dat wordt altijd zo gezegd, maar ik ben een notoir ik-rij-tot-het-einde rijder, en ik heb daar nooit last van. Je hebt eerder kans iemand voor je te hebben die de hele rijstrook open laat liggen en blokkeert, dan dat men je ter hoogte van de versmalling niet tussen laat.
-
Artikel 62bis. Ontruimingspijl boven een rijstrook
Die 2 zijn nochtans niet hetzelfde:
Artikel 62bis. Ontruimingspijl boven een rijstrook
Een oranjegeel licht, eventueel knipperend, dat de vorm heeft van een 45° schuin naar beneden naar links of naar rechts gerichte pijl kondigt een vermindering aan van het aantal rijstroken die in de gevolgde rijrichting mogen gebruikt worden.
Dit licht betekent dat de bestuurders de strook zodra mogelijk moeten verlaten in de richting door de pijl aangewezen
Terwijl een rijstrookverminderingspijl:
77.2. De onderbroken streep die het naderen van een doorlopende streep aankondigt mag aangevuld worden met witte rijstrookverminderingspijlen.
Deze pijlen kondigen een vermindering van het aantal rijstroken aan die in de gevolgde richting mogen gebruikt worden.
(http://www.wegcode.be/images/stories/verkeerstekens/markeringen/mark19.jpg)
Bij een rijstrookverminderingspijl zie ik geen enkel bezwaar om te blijven doorrijden en pas op het einde in te voegen, in de richting aangeduid door de pijl. Bij een ontruimingspijl boven een rijstrook ben je wel degelijk verplicht om, zodra het kan, in te voegen in de richting aangeduid door die pijl.
-
Ik begrijp er geen bal van.
Voorrang van doorgang heb je nu net als je je rijstrook blijft volgen ten opzichte van diegene die naar jouw rijstrook wil komen, of ten opzichte van een tegenligger die naar links wil afslaan.
Maar AR 12.3.1 gaat hoegenaamd niet over voorrang van doorgang, doch over de voorrang van rechts.
Mijn opleiding bij VAB dateert intussen al van 2009. Ik smijt hier de visie in de groep van onze lesgever.
Soms is de onderbroken wegmarkering op die plaats ook al weggevallen. In dat geval is er geen sprake meer van artikel 12.4. Er is dan immers geen onderverdeling meer in rijstroken. Bijgevolg volgt de bestuurder in de rechts gelegen rijstrook de rechterrand van de rijbaan. En dan geldt volgens onze lesgver bij VAB de voorrang aan rechts.
Zo er op die plaats nog wel een onderverdeling is in rijstroken, geldt daar volgens hem wel degelijk artikel 12.4
-
Ik kom dagelijks voorbij de Postzegellaan in Mechelen en sta daar dus ook in de file. Ik rijd echter vrijwel altijd rechts daar. Meestal kan ik een groot gedeelte van de file op die manier voorbij rijden, wat ik wel aan lage snelheid doe. Vanaf ongeveer de brug van de spoorweg vertraag ik nog meer en probeer mijn snelheid gelijk te houden met de linker file, vrijwel altijd heeft de bestuurder in de linkerfile door waar ik naartoe wil.
-
Als je de file rechts voorbij rijdt om aan de kop te ritsen mag je het vergeten want ze laten je er gewoon niet tussen.
Dat wordt altijd zo gezegd, maar ik ben een notoir ik-rij-tot-het-einde rijder, en ik heb daar nooit last van.
Ik heb het in België niet altijd, maar toch dikwijls meegemaakt dat ik er meerderen moest laten voorbijrijden vóór ik kon invoegen.
Maar ik ben dan ook niet het type van "laat me ertussen of ik rij ertegen" (waarmee ik geenszins bedoel dat jij dat wel zou zijn, wooter, ik ken immers jouw rijstijl niet).
-
Mijn rijstijl is rustig de versmalling naderen, en afhankelijk van mijn voorligger een wagenlengte ruimte laten met mijn voorligger of gewoon passief de wegversmalling naderen. Vervolgens hou ik ter hoogte van de wegversmalling me evenwijdig aan de witte belijning van de rand van het rijvak dat verdwijnt, en met erg veel pech zit er eens eentje tussen die op de bumper van zijn voorligger gaat rijden, maar daar kan ik dan probleemloos achter invoegen.
En ik rij dan niet met een grijze muis, maar een witte sportkar van een merk waar de meesten pisnijdig op worden.
-
Wanneer, omwille van de aanwezigheid van witte rijstrookverminderingspijlen als bepaald in artikel 77.2, tweede lid, Wegverkeersreglement, de rechterrijstrook van de in dezelfde rijrichting bestaande rijstroken wegvalt en de in deze rijstrook rijdende bestuurder ingevolge de aangebrachte wegmarkeringen verplicht is zich met zijn voertuig in de voor hem links gelegen rijstrook te begeven, geniet deze rechtsrijdende bestuurder overeenkomstig artikel 12.3.1 Wegverkeersreglement voorrang van doorgang: in die omstandigheden maakt het uitwijken naar links, dat hij uitvoert door overeenkomstig de rijstrookverminderingspijlen steeds zijn rijrichting te volgen, geen verandering van rijstrook of manoeuvre uit in de zin van artikel 12.4 Wegverkeersreglement.
Nummer : RC02AM2_1 Datum : 2002-10-22
Jurisdictie : HOF VAN CASSATIE, NEDERLANDSE AFDELING, 2E KAMER
Zetel : FORRIER
Verslaggever : MAFFEI
Openb. Min. : DE SWAEF
Rolnummer : P011058N
Er is echter ook nog deze rechtspraak :
De meest rechts rijdende bestuurder, die ingevolge de aangebrachte signalisatie verplicht is zich met zijn voertuig van de wegvallende rechterrijstrook in de voor hem links gelegen <rijstrook> te bewegen, geniet voorrang door doorgang; in die omstandigheden maakt het uitwijken naar links van deze bestuurder, die in die rijbeweging steeds zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan blijft, geen verandering van <rijstrook> of maneuver uit.
-
Kunde had er al op gewezen dat in dergelijke gevallen de VVR geldt.
In België volstaat het niet de wegcode te kennen, je moet er nog wat rechtspraak bijnemen ...
Aangebrachte signalisatie : verdrijvingspijlen, D1, bakens .
Ze staan er zowat altijd bij een werf.
-
http://www.youtube.com/watch?v=8pOuwdQuMgE
Prachtig toch? :)
Beeld zegt alles... (heb het geluid niet eens op)
En de situatie uit de startpost had ik zelf steeds voor bij de werken op de N16 in Puurs!
Op den duur waren er zelfs camions die midden op de twee vakken gingen rijden omdat ze er niet tegen konden dat mensen langs links voorbijstaken omdat daar toch niemand reed!!!!! (Alles kwam wel op het rechtervak samen)