Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Verkeersbeleid => Topic gestart door: Jari op maandag 13 december 2010 - 12:54:58
-
Welliswaar al van 2008, maar toch opmerkelijk:
http://www.vab.be/nl/actueel/dossiers/dossiertekst.aspx?id=268
De resultaten van de eco-enquête
De enquête bij 60 gezinnen (91 bestuurders) wijst uit dat ze zich nog onvoldoende bewust zijn van de tips waarmee ze aan eco-driving kunnen doen. Voor vrouwen is de auto technisch nog vaak een grote onbekende, wat nefast is voor het verbruik.
Rijden aan 50 km/u (in stad en gemeente) doe je het zuinigst in 4de versnelling.
Slechts weinigen volgen deze tip. Veelal rijden we in een te lage versnelling, waardoor we meer verbruiken.
(http://i53.tinypic.com/2s1x57c.jpg)
Wie diesel rijdt, schakelt best bij 2.000 toeren al over naar een hogere versnelling.
Hoe hoger het toerental, hoe hoger het verbruik. We schakelen doorgaans te laat over naar een hogere versnelling.
(http://i56.tinypic.com/15nwoxz.jpg)
Proactief rijden, loont.
Bijvoorbeeld wanneer een verkeerslicht in de verte op rood staat, kan je best de wagen gewoon laten uitrollen, waardoor de motor drastisch minder verbruikt. Wat je zeker niet moet doen, is de koppeling induwen (of de versnelling in neutraal zetten), want dan blijft je wagen volop brandstof slikken.
(http://i51.tinypic.com/ivveck.jpg)
-
Ach zo, de VAB heeft weer eens toegeslagen...
Wie diesel rijdt, schakelt best bij 2.000 toeren al over naar een hogere versnelling
Het is klinkklare onzin om daar in alle omstandigheden één bepaald toerental op te kleven. Dat optimale toerental hangt immers af van de trekkracht die de motor moet leveren in functie van:
- de belading van de auto en een eventuele aanhangwagen.
- de vereiste acceleratie om bijvoorbeeld veilig van rijstrook te kunnen veranderen of in te halen.
- de hellingsgraad van de weg.
Dat die "professionelen" van de VAB hier maar eens komen proberen om bergopwaarts op een helling van 24% al bij 2.000 tpm op te schakelen.
Maar als ze die helling bergaf rijden en tot 2.000 tpm wachten om op te schakelen, zijn het ezels.
-
-
Er zijn al moderne (bi)turbomotoren (ook benzines) die hun max koppel al vanaf 1200 t/min afgeven...
(is geen tipfout (335i vanaf bouwjaar 2006...) ;))
er zijn er ook die 2000 t/min echt nodig hebben...
Onzin om daar "best 2000 t/min-algemeen" voor het opschakelen op te plakken voor een "diesel" ook in quasi ideale omstandigheden.
Welliswaar al van 2008, maar toch opmerkelijk:
http://www.vab.be/nl/actueel/dossiers/dossiertekst.aspx?id=268
Wie diesel rijdt, schakelt best bij 2.000 toeren al over naar een hogere versnelling.
Uw weliswaar duidt al aan dat dit al (langs alle kanten) voorbijgestreefd is... ;)
-
Idem voor besluit 1 hoor Jozef.
Inderdaad. 50 km/h in 4de versnelling gaat op vlakke weg voor onze Touran nog amper, maar onze Bora is er duidelijk niet mee gediend.
Alleen besluit 3 is interessant.
En dan nog: naar het volgend verkeerslicht taffelen, zodat er achter jou nog wat meer bestuurders niet meer voorbij het vorige verkeerslicht geraken vooraleer het op rood springt. Niet echt sociaal.
-
50 in de BBK is garantie in 2é want mogelijk floept er ergens een 30/uur zone aan, gaat er weer zo een domme bult komen, een versmalling met bloembakken of een slalom met biggenruggen, mogelijk spring er ook vanachter een obstakel een zwakke weggebruiker op de baan en die hebben altijd voorrang.... Ja toch?
Als er wagens toegelaten worden die dik 30L zuipen voel ik mij niet geroepen om 8 danwel 10 liter te stoken, en niks tegen de 30L zuipers want dat zijn meestal ferme machine. :D
Het kan me niet echt boeien, sorry, stuigt het verbruik draai ik aan de LPG schroef....
Wat je zeker niet moet doen, is de koppeling induwen (of de versnelling in neutraal zetten), want dan blijft je wagen volop brandstof slikken.
dat ze dan eens de bussen laten stilleggen aan de terminus, vrachtwagens tijdens het lossen,......
-
Er zijn al moderne (bi)turbomotoren (ook benzines) die hun max koppel al vanaf 1200 t/min afgeven...
Jazeker Michel. Maar als je met zo een wagen opschakelt bij 1200 tpm, op welk toerental valt hij dan terug in de hogere versnelling?
Als ik hier onze straat oprijdt en zou proberen om bij 1200 tpm van 1ste naar 2de te schakelen, is hij al achteruit aan het bollen vóór ik hem in 2de krijg.
-
Er zijn al moderne (bi)turbomotoren (ook benzines) die hun max koppel al vanaf 1200 t/min afgeven...
Jazeker Michel. Maar als je met zo een wagen opschakelt bij 1200 tpm, op welk toerental valt hij dan terug in de hogere versnelling?
Ik schreef max koppel, dus als de motor op het toerental van 1200 tpm terugvalt hoef je uiteraard nog niet eens tot 2000 t/min te gaan.
Ik schat tot 1900 t/min (enkel I naar II) afnemend tot euhm 1400 t/m (V naar VI) als opschakeltoerental om nog op 1200 t/min terug te vallen.
Hangt dus ook van de overbrengverhouding af:
Gangübersetzungen I. 4.06, II. 2.4, III. 1.58, IV. 1.19, V. 1, VI. 0.87
Niet vergeten, het is ook een zes-in-lijn motor van 3,0 l die over 400 nM koppel (maximum) beschikt bij amper 1200 t/min...
http://www.sportauto-online.de/markenbaum/bmw-335Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Jazeker Michel. Maar als je met zo een wagen opschakelt bij 1200 tpm, op welk toerental valt hij dan terug in de hogere versnelling?[/quote]
Ik schreef max koppel, dus als de motor op het toerental van 1200 tpm terugvalt hoef je uiteraard nog niet eens tot 2000 t/min te gaan.
Ik schat tot 1900 t/min (enkel I naar II) afnemend tot euhm 1400 t/m (V naar VI) als opschakeltoerental om nog op 1200 t/min terug te vallen.
Hangt dus ook van de overbrengverhouding af:
Gangübersetzungen I. 4.06, II. 2.4, III. 1.58, IV. 1.19, V. 1, VI. 0.87
Niet vergeten, het is ook een zes-in-lijn motor van 3,0 l die over 400 nM koppel (maximum) beschikt bij amper 1200 t/min...
http://www.sportauto-online.de/markenbaum/bmw-335Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Jazeker Michel. Maar als je met zo een wagen opschakelt bij 1200 tpm, op welk toerental valt hij dan terug in de hogere versnelling?[/quote]
Ik schreef max koppel, dus als de motor op het toerental van 1200 tpm terugvalt hoef je uiteraard nog niet eens tot 2000 t/min te gaan.
Ik schat tot 1900 t/min (enkel I naar II) afnemend tot euhm 1400 t/m (V naar VI) als opschakeltoerental om nog op 1200 t/min terug te vallen.
Hangt dus ook van de overbrengverhouding af:
Gangübersetzungen I. 4.06, II. 2.4, III. 1.58, IV. 1.19, V. 1, VI. 0.87
Niet vergeten, het is ook een zes-in-lijn motor van 3,0 l die over 400 nM koppel (maximum) beschikt bij amper 1200 t/min...
http://www.sportauto-online.de/markenbaum/bmw-335Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Jazeker Michel. Maar als je met zo een wagen opschakelt bij 1200 tpm, op welk toerental valt hij dan terug in de hogere versnelling?[/quote]
Ik schreef max koppel, dus als de motor op het toerental van 1200 tpm terugvalt hoef je uiteraard nog niet eens tot 2000 t/min te gaan.
Ik schat tot 1900 t/min (enkel I naar II) afnemend tot euhm 1400 t/m (V naar VI) als opschakeltoerental om nog op 1200 t/min terug te vallen.
Hangt dus ook van de overbrengverhouding af:
Gangübersetzungen I. 4.06, II. 2.4, III. 1.58, IV. 1.19, V. 1, VI. 0.87
Niet vergeten, het is ook een zes-in-lijn motor van 3,0 l die over 400 nM koppel (maximum) beschikt bij amper 1200 t/min...
http://www.sportauto-online.de/markenbaum/bmw-335Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Jazeker Michel. Maar als je met zo een wagen opschakelt bij 1200 tpm, op welk toerental valt hij dan terug in de hogere versnelling?[/quote]
Ik schreef max koppel, dus als de motor op het toerental van 1200 tpm terugvalt hoef je uiteraard nog niet eens tot 2000 t/min te gaan.
Ik schat tot 1900 t/min (enkel I naar II) afnemend tot euhm 1400 t/m (V naar VI) als opschakeltoerental om nog op 1200 t/min terug te vallen.
Hangt dus ook van de overbrengverhouding af:
Gangübersetzungen I. 4.06, II. 2.4, III. 1.58, IV. 1.19, V. 1, VI. 0.87
Niet vergeten, het is ook een zes-in-lijn motor van 3,0 l die over 400 nM koppel (maximum) beschikt bij amper 1200 t/min...
http://www.sportauto-online.de/markenbaum/bmw-335Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Jazeker Michel. Maar als je met zo een wagen opschakelt bij 1200 tpm, op welk toerental valt hij dan terug in de hogere versnelling?[/quote]
Ik schreef max koppel, dus als de motor op het toerental van 1200 tpm terugvalt hoef je uiteraard nog niet eens tot 2000 t/min te gaan.
Ik schat tot 1900 t/min (enkel I naar II) afnemend tot euhm 1400 t/m (V naar VI) als opschakeltoerental om nog op 1200 t/min terug te vallen.
Hangt dus ook van de overbrengverhouding af:
Gangübersetzungen I. 4.06, II. 2.4, III. 1.58, IV. 1.19, V. 1, VI. 0.87
Niet vergeten, het is ook een zes-in-lijn motor van 3,0 l die over 400 nM koppel (maximum) beschikt bij amper 1200 t/min...
http://www.sportauto-online.de/markenbaum/bmw-335Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Jazeker Michel. Maar als je met zo een wagen opschakelt bij 1200 tpm, op welk toerental valt hij dan terug in de hogere versnelling?[/quote]
Ik schreef max koppel, dus als de motor op het toerental van 1200 tpm terugvalt hoef je uiteraard nog niet eens tot 2000 t/min te gaan.
Ik schat tot 1900 t/min (enkel I naar II) afnemend tot euhm 1400 t/m (V naar VI) als opschakeltoerental om nog op 1200 t/min terug te vallen.
Hangt dus ook van de overbrengverhouding af:
Gangübersetzungen I. 4.06, II. 2.4, III. 1.58, IV. 1.19, V. 1, VI. 0.87
Niet vergeten, het is ook een zes-in-lijn motor van 3,0 l die over 400 nM koppel (maximum) beschikt bij amper 1200 t/min...
http://www.sportauto-online.de/markenbaum/bmw-335Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Jazeker Michel. Maar als je met zo een wagen opschakelt bij 1200 tpm, op welk toerental valt hij dan terug in de hogere versnelling?[/quote]
Ik schreef max koppel, dus als de motor op het toerental van 1200 tpm terugvalt hoef je uiteraard nog niet eens tot 2000 t/min te gaan.
Ik schat tot 1900 t/min (enkel I naar II) afnemend tot euhm 1400 t/m (V naar VI) als opschakeltoerental om nog op 1200 t/min terug te vallen.
Hangt dus ook van de overbrengverhouding af:
Gangübersetzungen I. 4.06, II. 2.4, III. 1.58, IV. 1.19, V. 1, VI. 0.87
Niet vergeten, het is ook een zes-in-lijn motor van 3,0 l die over 400 nM koppel (maximum) beschikt bij amper 1200 t/min...
http://www.sportauto-online.de/markenbaum/bmw-335Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Jazeker Michel. Maar als je met zo een wagen opschakelt bij 1200 tpm, op welk toerental valt hij dan terug in de hogere versnelling?[/quote]
Ik schreef max koppel, dus als de motor op het toerental van 1200 tpm terugvalt hoef je uiteraard nog niet eens tot 2000 t/min te gaan.
Ik schat tot 1900 t/min (enkel I naar II) afnemend tot euhm 1400 t/m (V naar VI) als opschakeltoerental om nog op 1200 t/min terug te vallen.
Hangt dus ook van de overbrengverhouding af:
Gangübersetzungen I. 4.06, II. 2.4, III. 1.58, IV. 1.19, V. 1, VI. 0.87
Niet vergeten, het is ook een zes-in-lijn motor van 3,0 l die over 400 nM koppel (maximum) beschikt bij amper 1200 t/min...
http://www.sportauto-online.de/markenbaum/bmw-335Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Jazeker Michel. Maar als je met zo een wagen opschakelt bij 1200 tpm, op welk toerental valt hij dan terug in de hogere versnelling?[/quote]
Ik schreef max koppel, dus als de motor op het toerental van 1200 tpm terugvalt hoef je uiteraard nog niet eens tot 2000 t/min te gaan.
Ik schat tot 1900 t/min (enkel I naar II) afnemend tot euhm 1400 t/m (V naar VI) als opschakeltoerental om nog op 1200 t/min terug te vallen.
Hangt dus ook van de overbrengverhouding af:
Gangübersetzungen I. 4.06, II. 2.4, III. 1.58, IV. 1.19, V. 1, VI. 0.87
Niet vergeten, het is ook een zes-in-lijn motor van 3,0 l die over 400 nM koppel (maximum) beschikt bij amper 1200 t/min...
http://www.sportauto-online.de/markenbaum/bmw-335Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Jazeker Michel. Maar als je met zo een wagen opschakelt bij 1200 tpm, op welk toerental valt hij dan terug in de hogere versnelling?[/quote]
Ik schreef max koppel, dus als de motor op het toerental van 1200 tpm terugvalt hoef je uiteraard nog niet eens tot 2000 t/min te gaan.
Ik schat tot 1900 t/min (enkel I naar II) afnemend tot euhm 1400 t/m (V naar VI) als opschakeltoerental om nog op 1200 t/min terug te vallen.
Hangt dus ook van de overbrengverhouding af:
Gangübersetzungen I. 4.06, II. 2.4, III. 1.58, IV. 1.19, V. 1, VI. 0.87
Niet vergeten, het is ook een zes-in-lijn motor van 3,0 l die over 400 nM koppel (maximum) beschikt bij amper 1200 t/min...
http://www.sportauto-online.de/markenbaum/bmw-335Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Jazeker Michel. Maar als je met zo een wagen opschakelt bij 1200 tpm, op welk toerental valt hij dan terug in de hogere versnelling?[/quote]
Ik schreef max koppel, dus als de motor op het toerental van 1200 tpm terugvalt hoef je uiteraard nog niet eens tot 2000 t/min te gaan.
Ik schat tot 1900 t/min (enkel I naar II) afnemend tot euhm 1400 t/m (V naar VI) als opschakeltoerental om nog op 1200 t/min terug te vallen.
Hangt dus ook van de overbrengverhouding af:
Gangübersetzungen I. 4.06, II. 2.4, III. 1.58, IV. 1.19, V. 1, VI. 0.87
Niet vergeten, het is ook een zes-in-lijn motor van 3,0 l die over 400 nM koppel (maximum) beschikt bij amper 1200 t/min...
http://www.sportauto-online.de/markenbaum/bmw-335Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Jazeker Michel. Maar als je met zo een wagen opschakelt bij 1200 tpm, op welk toerental valt hij dan terug in de hogere versnelling?[/quote]
Ik schreef max koppel, dus als de motor op het toerental van 1200 tpm terugvalt hoef je uiteraard nog niet eens tot 2000 t/min te gaan.
Ik schat tot 1900 t/min (enkel I naar II) afnemend tot euhm 1400 t/m (V naar VI) als opschakeltoerental om nog op 1200 t/min terug te vallen.
Hangt dus ook van de overbrengverhouding af:
Gangübersetzungen I. 4.06, II. 2.4, III. 1.58, IV. 1.19, V. 1, VI. 0.87
Niet vergeten, het is ook een zes-in-lijn motor van 3,0 l die over 400 nM koppel (maximum) beschikt bij amper 1200 t/min...
http://www.sportauto-online.de/markenbaum/bmw-335Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Jazeker Michel. Maar als je met zo een wagen opschakelt bij 1200 tpm, op welk toerental valt hij dan terug in de hogere versnelling?[/quote]
Ik schreef max koppel, dus als de motor op het toerental van 1200 tpm terugvalt hoef je uiteraard nog niet eens tot 2000 t/min te gaan.
Ik schat tot 1900 t/min (enkel I naar II) afnemend tot euhm 1400 t/m (V naar VI) als opschakeltoerental om nog op 1200 t/min terug te vallen.
Hangt dus ook van de overbrengverhouding af:
Gangübersetzungen I. 4.06, II. 2.4, III. 1.58, IV. 1.19, V. 1, VI. 0.87
Niet vergeten, het is ook een zes-in-lijn motor van 3,0 l die over 400 nM koppel (maximum) beschikt bij amper 1200 t/min...
http://www.sportauto-online.de/markenbaum/bmw-335Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Jazeker Michel. Maar als je met zo een wagen opschakelt bij 1200 tpm, op welk toerental valt hij dan terug in de hogere versnelling?[/quote]
Ik schreef max koppel, dus als de motor op het toerental van 1200 tpm terugvalt hoef je uiteraard nog niet eens tot 2000 t/min te gaan.
Ik schat tot 1900 t/min (enkel I naar II) afnemend tot euhm 1400 t/m (V naar VI) als opschakeltoerental om nog op 1200 t/min terug te vallen.
Hangt dus ook van de overbrengverhouding af:
Gangübersetzungen I. 4.06, II. 2.4, III. 1.58, IV. 1.19, V. 1, VI. 0.87
Niet vergeten, het is ook een zes-in-lijn motor van 3,0 l die over 400 nM koppel (maximum) beschikt bij amper 1200 t/min...
http://www.sportauto-online.de/markenbaum/bmw-335Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Jazeker Michel. Maar als je met zo een wagen opschakelt bij 1200 tpm, op welk toerental valt hij dan terug in de hogere versnelling?[/quote]
Ik schreef max koppel, dus als de motor op het toerental van 1200 tpm terugvalt hoef je uiteraard nog niet eens tot 2000 t/min te gaan.
Ik schat tot 1900 t/min (enkel I naar II) afnemend tot euhm 1400 t/m (V naar VI) als opschakeltoerental om nog op 1200 t/min terug te vallen.
Hangt dus ook van de overbrengverhouding af:
Gangübersetzungen I. 4.06, II. 2.4, III. 1.58, IV. 1.19, V. 1, VI. 0.87
Niet vergeten, het is ook een zes-in-lijn motor van 3,0 l die over 400 nM koppel (maximum) beschikt bij amper 1200 t/min...
http://www.sportauto-online.de/markenbaum/bmw-335i-992606.html
-
Niet vergeten, het is ook een zes-in-lijn motor van 3,0 l die over 400 nM koppel (maximum) beschikt bij amper 1200 t/min...
Een 6-cilinder is uiteraard veel soepeler dan een 4-cilinder. Maar de VAB schuift algemene stellingen vooruit die niet gelden voor een 4-cilinder, terwijl toch het overgrote deel van het wagenpark met een 4-cilinder uitgerust is.
-
Er zijn al moderne (bi)turbomotoren (ook benzines) die hun max koppel al vanaf 1200 t/min afgeven...
Jazeker Michel. Maar als je met zo een wagen opschakelt bij 1200 tpm, op welk toerental valt hij dan terug in de hogere versnelling?
Als ik hier onze straat oprijdt en zou proberen om bij 1200 tpm van 1ste naar 2de te schakelen, is hij al achteruit aan het bollen vóór ik hem in 2de krijg.
aan den lijve ondervonden, als passagier weliswaar; zelf ben ik niet zo dom en ik trek sowieso graag lekker in toeren (benzinerijder)
-
Niet vergeten, het is ook een zes-in-lijn motor van 3,0 l die over 400 nM koppel (maximum) beschikt bij amper 1200 t/min...
Een 6-cilinder is uiteraard veel soepeler dan een 4-cilinder. Maar de VAB schuift algemene stellingen vooruit die niet gelden voor een 4-cilinder, terwijl toch het overgrote deel van het wagenpark met een 4-cilinder uitgerust is.
Idd, daarbij zijn de meeste 4 cil. turbodiesels* die amper koppel halen als het toerental op 1200-1400 t/min terugvalt omdat de turbo daar te weinig overdruk opgebouwd heeft (ondertoerig rijden). (met uitzonderingen*)
Daarbij vergeet de VAB dat ondertoerig rijden bij turbodiesels de dieselverbranding allesbehalve milieuvriendelijk is door de schadelijke uitlaatstoffen (vooral roetdeeltjes bij de diesel).
Hier een link voor de typische emissiediagrammen van gemiddelde motoren (benzine-zuigmotor// turbodiesel):
http://www.motorlexikon.de/?I=2602
het diagram voor de roetdeeltjes:
(http://www.motorlexikon.de/img.php4?fotos/klein/K/K34.jpg)
Bild K34 Partikelemissionen (DI-TCI Dieselmotor)
vergroten: http://www.motorlexikon.de/img.php4?fotos/gross/K/K34.jpg
Quasi een > ver-4-voudiging aan roetdeeltjes (van 0,5 naar 2-3) als men "ondertoerig" rijdt.
Op het diagram: telkens onder ca. 1600 t/min terugvalt bij het opschakelen.
De "Vlaamse C43-70 kmh" ipv 90 kmh in hoogste versnelling betekend voor de doorsnee turbodiesel minstens een verdubbeling
(0,5 => 1) van de uitstoot aan roetdeeltjes. En daar komen de andere snelheidsremmende maatregelen ook nog bij...
Hier de link enkel brandstofverbruik of CO2 ( of Topic )
http://www.motorlexikon.de/?I=2604
voor de klassieke turbodiesel ziet men dat de opgebouwde eff. druk zeer belangrijk is voor het verbruik.
Dus de turbolader moet op voldoende toerental gehouden worden, om toch tenminste binnen 220 g/kwh te zitten.
(http://www.motorlexikon.de/img.php4?fotos/klein/K/K36.jpg)
Bild K36 Verbrauchskennfelder (DI-TCI Dieselmotor)
vergroten: http://www.motorlexikon.de/img.php4?fotos/gross/K/K36.jpg
De optimale economische snelheid voor personenwagens zou op gewone wegen ca. 76 kmh bedragen, op snelwegen 125 - 129 kmh;
de economisch(tijdkosten)/milieuvriendelijkste daarentegen 100 en 150 kmh respectievelijk.
topic: http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,2473.msg28458.html#mKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Een 6-cilinder is uiteraard veel soepeler dan een 4-cilinder. Maar de VAB schuift algemene stellingen vooruit die niet gelden voor een 4-cilinder, terwijl toch het overgrote deel van het wagenpark met een 4-cilinder uitgerust is.
[/quote]
Idd, daarbij zijn de meeste 4 cil. turbodiesels* die amper koppel halen als het toerental op 1200-1400 t/min terugvalt omdat de turbo daar te weinig overdruk opgebouwd heeft (ondertoerig rijden). (met uitzonderingen*)
Daarbij vergeet de VAB dat ondertoerig rijden bij turbodiesels de dieselverbranding allesbehalve milieuvriendelijk is door de schadelijke uitlaatstoffen (vooral roetdeeltjes bij de diesel).
Hier een link voor de typische emissiediagrammen van gemiddelde motoren (benzine-zuigmotor// turbodiesel):
http://www.motorlexikon.de/?I=2602
het diagram voor de roetdeeltjes:
(http://www.motorlexikon.de/img.php4?fotos/klein/K/K34.jpg)
Bild K34 Partikelemissionen (DI-TCI Dieselmotor)
vergroten: http://www.motorlexikon.de/img.php4?fotos/gross/K/K34.jpg
Quasi een > ver-4-voudiging aan roetdeeltjes (van 0,5 naar 2-3) als men "ondertoerig" rijdt.
Op het diagram: telkens onder ca. 1600 t/min terugvalt bij het opschakelen.
De "Vlaamse C43-70 kmh" ipv 90 kmh in hoogste versnelling betekend voor de doorsnee turbodiesel minstens een verdubbeling
(0,5 => 1) van de uitstoot aan roetdeeltjes. En daar komen de andere snelheidsremmende maatregelen ook nog bij...
Hier de link enkel brandstofverbruik of CO2 ( of Topic )
http://www.motorlexikon.de/?I=2604
voor de klassieke turbodiesel ziet men dat de opgebouwde eff. druk zeer belangrijk is voor het verbruik.
Dus de turbolader moet op voldoende toerental gehouden worden, om toch tenminste binnen 220 g/kwh te zitten.
(http://www.motorlexikon.de/img.php4?fotos/klein/K/K36.jpg)
Bild K36 Verbrauchskennfelder (DI-TCI Dieselmotor)
vergroten: http://www.motorlexikon.de/img.php4?fotos/gross/K/K36.jpg
De optimale economische snelheid voor personenwagens zou op gewone wegen ca. 76 kmh bedragen, op snelwegen 125 - 129 kmh;
de economisch(tijdkosten)/milieuvriendelijkste daarentegen 100 en 150 kmh respectievelijk.
topic: [url=http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,2473.msg28458.html#msg28458]http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,2473.msg28458.html#mKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Een 6-cilinder is uiteraard veel soepeler dan een 4-cilinder. Maar de VAB schuift algemene stellingen vooruit die niet gelden voor een 4-cilinder, terwijl toch het overgrote deel van het wagenpark met een 4-cilinder uitgerust is.
[/quote]
Idd, daarbij zijn de meeste 4 cil. turbodiesels* die amper koppel halen als het toerental op 1200-1400 t/min terugvalt omdat de turbo daar te weinig overdruk opgebouwd heeft (ondertoerig rijden). (met uitzonderingen*)
Daarbij vergeet de VAB dat ondertoerig rijden bij turbodiesels de dieselverbranding allesbehalve milieuvriendelijk is door de schadelijke uitlaatstoffen (vooral roetdeeltjes bij de diesel).
Hier een link voor de typische emissiediagrammen van gemiddelde motoren (benzine-zuigmotor// turbodiesel):
http://www.motorlexikon.de/?I=2602
het diagram voor de roetdeeltjes:
(http://www.motorlexikon.de/img.php4?fotos/klein/K/K34.jpg)
Bild K34 Partikelemissionen (DI-TCI Dieselmotor)
vergroten: http://www.motorlexikon.de/img.php4?fotos/gross/K/K34.jpg
Quasi een > ver-4-voudiging aan roetdeeltjes (van 0,5 naar 2-3) als men "ondertoerig" rijdt.
Op het diagram: telkens onder ca. 1600 t/min terugvalt bij het opschakelen.
De "Vlaamse C43-70 kmh" ipv 90 kmh in hoogste versnelling betekend voor de doorsnee turbodiesel minstens een verdubbeling
(0,5 => 1) van de uitstoot aan roetdeeltjes. En daar komen de andere snelheidsremmende maatregelen ook nog bij...
Hier de link enkel brandstofverbruik of CO2 ( of Topic )
http://www.motorlexikon.de/?I=2604
voor de klassieke turbodiesel ziet men dat de opgebouwde eff. druk zeer belangrijk is voor het verbruik.
Dus de turbolader moet op voldoende toerental gehouden worden, om toch tenminste binnen 220 g/kwh te zitten.
(http://www.motorlexikon.de/img.php4?fotos/klein/K/K36.jpg)
Bild K36 Verbrauchskennfelder (DI-TCI Dieselmotor)
vergroten: http://www.motorlexikon.de/img.php4?fotos/gross/K/K36.jpg
De optimale economische snelheid voor personenwagens zou op gewone wegen ca. 76 kmh bedragen, op snelwegen 125 - 129 kmh;
de economisch(tijdkosten)/milieuvriendelijkste daarentegen 100 en 150 kmh respectievelijk.
topic: [url=http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,2473.msg28458.html#msg28458]http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,2473.msg28458.html#mKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Een 6-cilinder is uiteraard veel soepeler dan een 4-cilinder. Maar de VAB schuift algemene stellingen vooruit die niet gelden voor een 4-cilinder, terwijl toch het overgrote deel van het wagenpark met een 4-cilinder uitgerust is.
[/quote]
Idd, daarbij zijn de meeste 4 cil. turbodiesels* die amper koppel halen als het toerental op 1200-1400 t/min terugvalt omdat de turbo daar te weinig overdruk opgebouwd heeft (ondertoerig rijden). (met uitzonderingen*)
Daarbij vergeet de VAB dat ondertoerig rijden bij turbodiesels de dieselverbranding allesbehalve milieuvriendelijk is door de schadelijke uitlaatstoffen (vooral roetdeeltjes bij de diesel).
Hier een link voor de typische emissiediagrammen van gemiddelde motoren (benzine-zuigmotor// turbodiesel):
http://www.motorlexikon.de/?I=2602
het diagram voor de roetdeeltjes:
(http://www.motorlexikon.de/img.php4?fotos/klein/K/K34.jpg)
Bild K34 Partikelemissionen (DI-TCI Dieselmotor)
vergroten: http://www.motorlexikon.de/img.php4?fotos/gross/K/K34.jpg
Quasi een > ver-4-voudiging aan roetdeeltjes (van 0,5 naar 2-3) als men "ondertoerig" rijdt.
Op het diagram: telkens onder ca. 1600 t/min terugvalt bij het opschakelen.
De "Vlaamse C43-70 kmh" ipv 90 kmh in hoogste versnelling betekend voor de doorsnee turbodiesel minstens een verdubbeling
(0,5 => 1) van de uitstoot aan roetdeeltjes. En daar komen de andere snelheidsremmende maatregelen ook nog bij...
Hier de link enkel brandstofverbruik of CO2 ( of Topic )
http://www.motorlexikon.de/?I=2604
voor de klassieke turbodiesel ziet men dat de opgebouwde eff. druk zeer belangrijk is voor het verbruik.
Dus de turbolader moet op voldoende toerental gehouden worden, om toch tenminste binnen 220 g/kwh te zitten.
(http://www.motorlexikon.de/img.php4?fotos/klein/K/K36.jpg)
Bild K36 Verbrauchskennfelder (DI-TCI Dieselmotor)
vergroten: http://www.motorlexikon.de/img.php4?fotos/gross/K/K36.jpg
De optimale economische snelheid voor personenwagens zou op gewone wegen ca. 76 kmh bedragen, op snelwegen 125 - 129 kmh;
de economisch(tijdkosten)/milieuvriendelijkste daarentegen 100 en 150 kmh respectievelijk.
topic: [url=http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,2473.msg28458.html#msg28458]http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,2473.msg28458.html#mKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Een 6-cilinder is uiteraard veel soepeler dan een 4-cilinder. Maar de VAB schuift algemene stellingen vooruit die niet gelden voor een 4-cilinder, terwijl toch het overgrote deel van het wagenpark met een 4-cilinder uitgerust is.
[/quote]
Idd, daarbij zijn de meeste 4 cil. turbodiesels* die amper koppel halen als het toerental op 1200-1400 t/min terugvalt omdat de turbo daar te weinig overdruk opgebouwd heeft (ondertoerig rijden). (met uitzonderingen*)
Daarbij vergeet de VAB dat ondertoerig rijden bij turbodiesels de dieselverbranding allesbehalve milieuvriendelijk is door de schadelijke uitlaatstoffen (vooral roetdeeltjes bij de diesel).
Hier een link voor de typische emissiediagrammen van gemiddelde motoren (benzine-zuigmotor// turbodiesel):
http://www.motorlexikon.de/?I=2602
het diagram voor de roetdeeltjes:
(http://www.motorlexikon.de/img.php4?fotos/klein/K/K34.jpg)
Bild K34 Partikelemissionen (DI-TCI Dieselmotor)
vergroten: http://www.motorlexikon.de/img.php4?fotos/gross/K/K34.jpg
Quasi een > ver-4-voudiging aan roetdeeltjes (van 0,5 naar 2-3) als men "ondertoerig" rijdt.
Op het diagram: telkens onder ca. 1600 t/min terugvalt bij het opschakelen.
De "Vlaamse C43-70 kmh" ipv 90 kmh in hoogste versnelling betekend voor de doorsnee turbodiesel minstens een verdubbeling
(0,5 => 1) van de uitstoot aan roetdeeltjes. En daar komen de andere snelheidsremmende maatregelen ook nog bij...
Hier de link enkel brandstofverbruik of CO2 ( of Topic )
http://www.motorlexikon.de/?I=2604
voor de klassieke turbodiesel ziet men dat de opgebouwde eff. druk zeer belangrijk is voor het verbruik.
Dus de turbolader moet op voldoende toerental gehouden worden, om toch tenminste binnen 220 g/kwh te zitten.
(http://www.motorlexikon.de/img.php4?fotos/klein/K/K36.jpg)
Bild K36 Verbrauchskennfelder (DI-TCI Dieselmotor)
vergroten: http://www.motorlexikon.de/img.php4?fotos/gross/K/K36.jpg
De optimale economische snelheid voor personenwagens zou op gewone wegen ca. 76 kmh bedragen, op snelwegen 125 - 129 kmh;
de economisch(tijdkosten)/milieuvriendelijkste daarentegen 100 en 150 kmh respectievelijk.
topic: [url=http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,2473.msg28458.html#msg28458]http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,2473.msg28458.html#mKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Een 6-cilinder is uiteraard veel soepeler dan een 4-cilinder. Maar de VAB schuift algemene stellingen vooruit die niet gelden voor een 4-cilinder, terwijl toch het overgrote deel van het wagenpark met een 4-cilinder uitgerust is.
[/quote]
Idd, daarbij zijn de meeste 4 cil. turbodiesels* die amper koppel halen als het toerental op 1200-1400 t/min terugvalt omdat de turbo daar te weinig overdruk opgebouwd heeft (ondertoerig rijden). (met uitzonderingen*)
Daarbij vergeet de VAB dat ondertoerig rijden bij turbodiesels de dieselverbranding allesbehalve milieuvriendelijk is door de schadelijke uitlaatstoffen (vooral roetdeeltjes bij de diesel).
Hier een link voor de typische emissiediagrammen van gemiddelde motoren (benzine-zuigmotor// turbodiesel):
http://www.motorlexikon.de/?I=2602
het diagram voor de roetdeeltjes:
(http://www.motorlexikon.de/img.php4?fotos/klein/K/K34.jpg)
Bild K34 Partikelemissionen (DI-TCI Dieselmotor)
vergroten: http://www.motorlexikon.de/img.php4?fotos/gross/K/K34.jpg
Quasi een > ver-4-voudiging aan roetdeeltjes (van 0,5 naar 2-3) als men "ondertoerig" rijdt.
Op het diagram: telkens onder ca. 1600 t/min terugvalt bij het opschakelen.
De "Vlaamse C43-70 kmh" ipv 90 kmh in hoogste versnelling betekend voor de doorsnee turbodiesel minstens een verdubbeling
(0,5 => 1) van de uitstoot aan roetdeeltjes. En daar komen de andere snelheidsremmende maatregelen ook nog bij...
Hier de link enkel brandstofverbruik of CO2 ( of Topic )
http://www.motorlexikon.de/?I=2604
voor de klassieke turbodiesel ziet men dat de opgebouwde eff. druk zeer belangrijk is voor het verbruik.
Dus de turbolader moet op voldoende toerental gehouden worden, om toch tenminste binnen 220 g/kwh te zitten.
(http://www.motorlexikon.de/img.php4?fotos/klein/K/K36.jpg)
Bild K36 Verbrauchskennfelder (DI-TCI Dieselmotor)
vergroten: http://www.motorlexikon.de/img.php4?fotos/gross/K/K36.jpg
De optimale economische snelheid voor personenwagens zou op gewone wegen ca. 76 kmh bedragen, op snelwegen 125 - 129 kmh;
de economisch(tijdkosten)/milieuvriendelijkste daarentegen 100 en 150 kmh respectievelijk.
topic: [url=http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,2473.msg28458.html#msg28458]http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,2473.msg28458.html#mKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Een 6-cilinder is uiteraard veel soepeler dan een 4-cilinder. Maar de VAB schuift algemene stellingen vooruit die niet gelden voor een 4-cilinder, terwijl toch het overgrote deel van het wagenpark met een 4-cilinder uitgerust is.
[/quote]
Idd, daarbij zijn de meeste 4 cil. turbodiesels* die amper koppel halen als het toerental op 1200-1400 t/min terugvalt omdat de turbo daar te weinig overdruk opgebouwd heeft (ondertoerig rijden). (met uitzonderingen*)
Daarbij vergeet de VAB dat ondertoerig rijden bij turbodiesels de dieselverbranding allesbehalve milieuvriendelijk is door de schadelijke uitlaatstoffen (vooral roetdeeltjes bij de diesel).
Hier een link voor de typische emissiediagrammen van gemiddelde motoren (benzine-zuigmotor// turbodiesel):
http://www.motorlexikon.de/?I=2602
het diagram voor de roetdeeltjes:
(http://www.motorlexikon.de/img.php4?fotos/klein/K/K34.jpg)
Bild K34 Partikelemissionen (DI-TCI Dieselmotor)
vergroten: http://www.motorlexikon.de/img.php4?fotos/gross/K/K34.jpg
Quasi een > ver-4-voudiging aan roetdeeltjes (van 0,5 naar 2-3) als men "ondertoerig" rijdt.
Op het diagram: telkens onder ca. 1600 t/min terugvalt bij het opschakelen.
De "Vlaamse C43-70 kmh" ipv 90 kmh in hoogste versnelling betekend voor de doorsnee turbodiesel minstens een verdubbeling
(0,5 => 1) van de uitstoot aan roetdeeltjes. En daar komen de andere snelheidsremmende maatregelen ook nog bij...
Hier de link enkel brandstofverbruik of CO2 ( of Topic )
http://www.motorlexikon.de/?I=2604
voor de klassieke turbodiesel ziet men dat de opgebouwde eff. druk zeer belangrijk is voor het verbruik.
Dus de turbolader moet op voldoende toerental gehouden worden, om toch tenminste binnen 220 g/kwh te zitten.
(http://www.motorlexikon.de/img.php4?fotos/klein/K/K36.jpg)
Bild K36 Verbrauchskennfelder (DI-TCI Dieselmotor)
vergroten: http://www.motorlexikon.de/img.php4?fotos/gross/K/K36.jpg
De optimale economische snelheid voor personenwagens zou op gewone wegen ca. 76 kmh bedragen, op snelwegen 125 - 129 kmh;
de economisch(tijdkosten)/milieuvriendelijkste daarentegen 100 en 150 kmh respectievelijk.
topic: [url=http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,2473.msg28458.html#msg28458]http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,2473.msg28458.html#mKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Een 6-cilinder is uiteraard veel soepeler dan een 4-cilinder. Maar de VAB schuift algemene stellingen vooruit die niet gelden voor een 4-cilinder, terwijl toch het overgrote deel van het wagenpark met een 4-cilinder uitgerust is.
[/quote]
Idd, daarbij zijn de meeste 4 cil. turbodiesels* die amper koppel halen als het toerental op 1200-1400 t/min terugvalt omdat de turbo daar te weinig overdruk opgebouwd heeft (ondertoerig rijden). (met uitzonderingen*)
Daarbij vergeet de VAB dat ondertoerig rijden bij turbodiesels de dieselverbranding allesbehalve milieuvriendelijk is door de schadelijke uitlaatstoffen (vooral roetdeeltjes bij de diesel).
Hier een link voor de typische emissiediagrammen van gemiddelde motoren (benzine-zuigmotor// turbodiesel):
http://www.motorlexikon.de/?I=2602
het diagram voor de roetdeeltjes:
(http://www.motorlexikon.de/img.php4?fotos/klein/K/K34.jpg)
Bild K34 Partikelemissionen (DI-TCI Dieselmotor)
vergroten: http://www.motorlexikon.de/img.php4?fotos/gross/K/K34.jpg
Quasi een > ver-4-voudiging aan roetdeeltjes (van 0,5 naar 2-3) als men "ondertoerig" rijdt.
Op het diagram: telkens onder ca. 1600 t/min terugvalt bij het opschakelen.
De "Vlaamse C43-70 kmh" ipv 90 kmh in hoogste versnelling betekend voor de doorsnee turbodiesel minstens een verdubbeling
(0,5 => 1) van de uitstoot aan roetdeeltjes. En daar komen de andere snelheidsremmende maatregelen ook nog bij...
Hier de link enkel brandstofverbruik of CO2 ( of Topic )
http://www.motorlexikon.de/?I=2604
voor de klassieke turbodiesel ziet men dat de opgebouwde eff. druk zeer belangrijk is voor het verbruik.
Dus de turbolader moet op voldoende toerental gehouden worden, om toch tenminste binnen 220 g/kwh te zitten.
(http://www.motorlexikon.de/img.php4?fotos/klein/K/K36.jpg)
Bild K36 Verbrauchskennfelder (DI-TCI Dieselmotor)
vergroten: http://www.motorlexikon.de/img.php4?fotos/gross/K/K36.jpg
De optimale economische snelheid voor personenwagens zou op gewone wegen ca. 76 kmh bedragen, op snelwegen 125 - 129 kmh;
de economisch(tijdkosten)/milieuvriendelijkste daarentegen 100 en 150 kmh respectievelijk.
topic: [url=http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,2473.msg28458.html#msg28458]http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,2473.msg28458.html#mKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Een 6-cilinder is uiteraard veel soepeler dan een 4-cilinder. Maar de VAB schuift algemene stellingen vooruit die niet gelden voor een 4-cilinder, terwijl toch het overgrote deel van het wagenpark met een 4-cilinder uitgerust is.
[/quote]
Idd, daarbij zijn de meeste 4 cil. turbodiesels* die amper koppel halen als het toerental op 1200-1400 t/min terugvalt omdat de turbo daar te weinig overdruk opgebouwd heeft (ondertoerig rijden). (met uitzonderingen*)
Daarbij vergeet de VAB dat ondertoerig rijden bij turbodiesels de dieselverbranding allesbehalve milieuvriendelijk is door de schadelijke uitlaatstoffen (vooral roetdeeltjes bij de diesel).
Hier een link voor de typische emissiediagrammen van gemiddelde motoren (benzine-zuigmotor// turbodiesel):
http://www.motorlexikon.de/?I=2602
het diagram voor de roetdeeltjes:
(http://www.motorlexikon.de/img.php4?fotos/klein/K/K34.jpg)
Bild K34 Partikelemissionen (DI-TCI Dieselmotor)
vergroten: http://www.motorlexikon.de/img.php4?fotos/gross/K/K34.jpg
Quasi een > ver-4-voudiging aan roetdeeltjes (van 0,5 naar 2-3) als men "ondertoerig" rijdt.
Op het diagram: telkens onder ca. 1600 t/min terugvalt bij het opschakelen.
De "Vlaamse C43-70 kmh" ipv 90 kmh in hoogste versnelling betekend voor de doorsnee turbodiesel minstens een verdubbeling
(0,5 => 1) van de uitstoot aan roetdeeltjes. En daar komen de andere snelheidsremmende maatregelen ook nog bij...
Hier de link enkel brandstofverbruik of CO2 ( of Topic )
http://www.motorlexikon.de/?I=2604
voor de klassieke turbodiesel ziet men dat de opgebouwde eff. druk zeer belangrijk is voor het verbruik.
Dus de turbolader moet op voldoende toerental gehouden worden, om toch tenminste binnen 220 g/kwh te zitten.
(http://www.motorlexikon.de/img.php4?fotos/klein/K/K36.jpg)
Bild K36 Verbrauchskennfelder (DI-TCI Dieselmotor)
vergroten: http://www.motorlexikon.de/img.php4?fotos/gross/K/K36.jpg
De optimale economische snelheid voor personenwagens zou op gewone wegen ca. 76 kmh bedragen, op snelwegen 125 - 129 kmh;
de economisch(tijdkosten)/milieuvriendelijkste daarentegen 100 en 150 kmh respectievelijk.
topic: [url=http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,2473.msg28458.html#msg28458]http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,2473.msg28458.html#mKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Een 6-cilinder is uiteraard veel soepeler dan een 4-cilinder. Maar de VAB schuift algemene stellingen vooruit die niet gelden voor een 4-cilinder, terwijl toch het overgrote deel van het wagenpark met een 4-cilinder uitgerust is.
[/quote]
Idd, daarbij zijn de meeste 4 cil. turbodiesels* die amper koppel halen als het toerental op 1200-1400 t/min terugvalt omdat de turbo daar te weinig overdruk opgebouwd heeft (ondertoerig rijden). (met uitzonderingen*)
Daarbij vergeet de VAB dat ondertoerig rijden bij turbodiesels de dieselverbranding allesbehalve milieuvriendelijk is door de schadelijke uitlaatstoffen (vooral roetdeeltjes bij de diesel).
Hier een link voor de typische emissiediagrammen van gemiddelde motoren (benzine-zuigmotor// turbodiesel):
http://www.motorlexikon.de/?I=2602
het diagram voor de roetdeeltjes:
(http://www.motorlexikon.de/img.php4?fotos/klein/K/K34.jpg)
Bild K34 Partikelemissionen (DI-TCI Dieselmotor)
vergroten: http://www.motorlexikon.de/img.php4?fotos/gross/K/K34.jpg
Quasi een > ver-4-voudiging aan roetdeeltjes (van 0,5 naar 2-3) als men "ondertoerig" rijdt.
Op het diagram: telkens onder ca. 1600 t/min terugvalt bij het opschakelen.
De "Vlaamse C43-70 kmh" ipv 90 kmh in hoogste versnelling betekend voor de doorsnee turbodiesel minstens een verdubbeling
(0,5 => 1) van de uitstoot aan roetdeeltjes. En daar komen de andere snelheidsremmende maatregelen ook nog bij...
Hier de link enkel brandstofverbruik of CO2 ( of Topic )
http://www.motorlexikon.de/?I=2604
voor de klassieke turbodiesel ziet men dat de opgebouwde eff. druk zeer belangrijk is voor het verbruik.
Dus de turbolader moet op voldoende toerental gehouden worden, om toch tenminste binnen 220 g/kwh te zitten.
(http://www.motorlexikon.de/img.php4?fotos/klein/K/K36.jpg)
Bild K36 Verbrauchskennfelder (DI-TCI Dieselmotor)
vergroten: http://www.motorlexikon.de/img.php4?fotos/gross/K/K36.jpg
De optimale economische snelheid voor personenwagens zou op gewone wegen ca. 76 kmh bedragen, op snelwegen 125 - 129 kmh;
de economisch(tijdkosten)/milieuvriendelijkste daarentegen 100 en 150 kmh respectievelijk.
topic: [url=http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,2473.msg28458.html#msg28458]http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,2473.msg28458.html#mKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Een 6-cilinder is uiteraard veel soepeler dan een 4-cilinder. Maar de VAB schuift algemene stellingen vooruit die niet gelden voor een 4-cilinder, terwijl toch het overgrote deel van het wagenpark met een 4-cilinder uitgerust is.
[/quote]
Idd, daarbij zijn de meeste 4 cil. turbodiesels* die amper koppel halen als het toerental op 1200-1400 t/min terugvalt omdat de turbo daar te weinig overdruk opgebouwd heeft (ondertoerig rijden). (met uitzonderingen*)
Daarbij vergeet de VAB dat ondertoerig rijden bij turbodiesels de dieselverbranding allesbehalve milieuvriendelijk is door de schadelijke uitlaatstoffen (vooral roetdeeltjes bij de diesel).
Hier een link voor de typische emissiediagrammen van gemiddelde motoren (benzine-zuigmotor// turbodiesel):
http://www.motorlexikon.de/?I=2602
het diagram voor de roetdeeltjes:
(http://www.motorlexikon.de/img.php4?fotos/klein/K/K34.jpg)
Bild K34 Partikelemissionen (DI-TCI Dieselmotor)
vergroten: http://www.motorlexikon.de/img.php4?fotos/gross/K/K34.jpg
Quasi een > ver-4-voudiging aan roetdeeltjes (van 0,5 naar 2-3) als men "ondertoerig" rijdt.
Op het diagram: telkens onder ca. 1600 t/min terugvalt bij het opschakelen.
De "Vlaamse C43-70 kmh" ipv 90 kmh in hoogste versnelling betekend voor de doorsnee turbodiesel minstens een verdubbeling
(0,5 => 1) van de uitstoot aan roetdeeltjes. En daar komen de andere snelheidsremmende maatregelen ook nog bij...
Hier de link enkel brandstofverbruik of CO2 ( of Topic )
http://www.motorlexikon.de/?I=2604
voor de klassieke turbodiesel ziet men dat de opgebouwde eff. druk zeer belangrijk is voor het verbruik.
Dus de turbolader moet op voldoende toerental gehouden worden, om toch tenminste binnen 220 g/kwh te zitten.
(http://www.motorlexikon.de/img.php4?fotos/klein/K/K36.jpg)
Bild K36 Verbrauchskennfelder (DI-TCI Dieselmotor)
vergroten: http://www.motorlexikon.de/img.php4?fotos/gross/K/K36.jpg
De optimale economische snelheid voor personenwagens zou op gewone wegen ca. 76 kmh bedragen, op snelwegen 125 - 129 kmh;
de economisch(tijdkosten)/milieuvriendelijkste daarentegen 100 en 150 kmh respectievelijk.
topic: [url=http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,2473.msg28458.html#msg28458]http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,2473.msg28458.html#mKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Een 6-cilinder is uiteraard veel soepeler dan een 4-cilinder. Maar de VAB schuift algemene stellingen vooruit die niet gelden voor een 4-cilinder, terwijl toch het overgrote deel van het wagenpark met een 4-cilinder uitgerust is.
[/quote]
Idd, daarbij zijn de meeste 4 cil. turbodiesels* die amper koppel halen als het toerental op 1200-1400 t/min terugvalt omdat de turbo daar te weinig overdruk opgebouwd heeft (ondertoerig rijden). (met uitzonderingen*)
Daarbij vergeet de VAB dat ondertoerig rijden bij turbodiesels de dieselverbranding allesbehalve milieuvriendelijk is door de schadelijke uitlaatstoffen (vooral roetdeeltjes bij de diesel).
Hier een link voor de typische emissiediagrammen van gemiddelde motoren (benzine-zuigmotor// turbodiesel):
http://www.motorlexikon.de/?I=2602
het diagram voor de roetdeeltjes:
(http://www.motorlexikon.de/img.php4?fotos/klein/K/K34.jpg)
Bild K34 Partikelemissionen (DI-TCI Dieselmotor)
vergroten: http://www.motorlexikon.de/img.php4?fotos/gross/K/K34.jpg
Quasi een > ver-4-voudiging aan roetdeeltjes (van 0,5 naar 2-3) als men "ondertoerig" rijdt.
Op het diagram: telkens onder ca. 1600 t/min terugvalt bij het opschakelen.
De "Vlaamse C43-70 kmh" ipv 90 kmh in hoogste versnelling betekend voor de doorsnee turbodiesel minstens een verdubbeling
(0,5 => 1) van de uitstoot aan roetdeeltjes. En daar komen de andere snelheidsremmende maatregelen ook nog bij...
Hier de link enkel brandstofverbruik of CO2 ( of Topic )
http://www.motorlexikon.de/?I=2604
voor de klassieke turbodiesel ziet men dat de opgebouwde eff. druk zeer belangrijk is voor het verbruik.
Dus de turbolader moet op voldoende toerental gehouden worden, om toch tenminste binnen 220 g/kwh te zitten.
(http://www.motorlexikon.de/img.php4?fotos/klein/K/K36.jpg)
Bild K36 Verbrauchskennfelder (DI-TCI Dieselmotor)
vergroten: http://www.motorlexikon.de/img.php4?fotos/gross/K/K36.jpg
De optimale economische snelheid voor personenwagens zou op gewone wegen ca. 76 kmh bedragen, op snelwegen 125 - 129 kmh;
de economisch(tijdkosten)/milieuvriendelijkste daarentegen 100 en 150 kmh respectievelijk.
topic: [url=http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,2473.msg28458.html#msg28458]http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,2473.msg28458.html#mKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Een 6-cilinder is uiteraard veel soepeler dan een 4-cilinder. Maar de VAB schuift algemene stellingen vooruit die niet gelden voor een 4-cilinder, terwijl toch het overgrote deel van het wagenpark met een 4-cilinder uitgerust is.
[/quote]
Idd, daarbij zijn de meeste 4 cil. turbodiesels* die amper koppel halen als het toerental op 1200-1400 t/min terugvalt omdat de turbo daar te weinig overdruk opgebouwd heeft (ondertoerig rijden). (met uitzonderingen*)
Daarbij vergeet de VAB dat ondertoerig rijden bij turbodiesels de dieselverbranding allesbehalve milieuvriendelijk is door de schadelijke uitlaatstoffen (vooral roetdeeltjes bij de diesel).
Hier een link voor de typische emissiediagrammen van gemiddelde motoren (benzine-zuigmotor// turbodiesel):
http://www.motorlexikon.de/?I=2602
het diagram voor de roetdeeltjes:
(http://www.motorlexikon.de/img.php4?fotos/klein/K/K34.jpg)
Bild K34 Partikelemissionen (DI-TCI Dieselmotor)
vergroten: http://www.motorlexikon.de/img.php4?fotos/gross/K/K34.jpg
Quasi een > ver-4-voudiging aan roetdeeltjes (van 0,5 naar 2-3) als men "ondertoerig" rijdt.
Op het diagram: telkens onder ca. 1600 t/min terugvalt bij het opschakelen.
De "Vlaamse C43-70 kmh" ipv 90 kmh in hoogste versnelling betekend voor de doorsnee turbodiesel minstens een verdubbeling
(0,5 => 1) van de uitstoot aan roetdeeltjes. En daar komen de andere snelheidsremmende maatregelen ook nog bij...
Hier de link enkel brandstofverbruik of CO2 ( of Topic )
http://www.motorlexikon.de/?I=2604
voor de klassieke turbodiesel ziet men dat de opgebouwde eff. druk zeer belangrijk is voor het verbruik.
Dus de turbolader moet op voldoende toerental gehouden worden, om toch tenminste binnen 220 g/kwh te zitten.
(http://www.motorlexikon.de/img.php4?fotos/klein/K/K36.jpg)
Bild K36 Verbrauchskennfelder (DI-TCI Dieselmotor)
vergroten: http://www.motorlexikon.de/img.php4?fotos/gross/K/K36.jpg
De optimale economische snelheid voor personenwagens zou op gewone wegen ca. 76 kmh bedragen, op snelwegen 125 - 129 kmh;
de economisch(tijdkosten)/milieuvriendelijkste daarentegen 100 en 150 kmh respectievelijk.
topic: [url=http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,2473.msg28458.html#msg28458]http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,2473.msg28458.html#mKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Een 6-cilinder is uiteraard veel soepeler dan een 4-cilinder. Maar de VAB schuift algemene stellingen vooruit die niet gelden voor een 4-cilinder, terwijl toch het overgrote deel van het wagenpark met een 4-cilinder uitgerust is.
[/quote]
Idd, daarbij zijn de meeste 4 cil. turbodiesels* die amper koppel halen als het toerental op 1200-1400 t/min terugvalt omdat de turbo daar te weinig overdruk opgebouwd heeft (ondertoerig rijden). (met uitzonderingen*)
Daarbij vergeet de VAB dat ondertoerig rijden bij turbodiesels de dieselverbranding allesbehalve milieuvriendelijk is door de schadelijke uitlaatstoffen (vooral roetdeeltjes bij de diesel).
Hier een link voor de typische emissiediagrammen van gemiddelde motoren (benzine-zuigmotor// turbodiesel):
http://www.motorlexikon.de/?I=2602
het diagram voor de roetdeeltjes:
(http://www.motorlexikon.de/img.php4?fotos/klein/K/K34.jpg)
Bild K34 Partikelemissionen (DI-TCI Dieselmotor)
vergroten: http://www.motorlexikon.de/img.php4?fotos/gross/K/K34.jpg
Quasi een > ver-4-voudiging aan roetdeeltjes (van 0,5 naar 2-3) als men "ondertoerig" rijdt.
Op het diagram: telkens onder ca. 1600 t/min terugvalt bij het opschakelen.
De "Vlaamse C43-70 kmh" ipv 90 kmh in hoogste versnelling betekend voor de doorsnee turbodiesel minstens een verdubbeling
(0,5 => 1) van de uitstoot aan roetdeeltjes. En daar komen de andere snelheidsremmende maatregelen ook nog bij...
Hier de link enkel brandstofverbruik of CO2 ( of Topic )
http://www.motorlexikon.de/?I=2604
voor de klassieke turbodiesel ziet men dat de opgebouwde eff. druk zeer belangrijk is voor het verbruik.
Dus de turbolader moet op voldoende toerental gehouden worden, om toch tenminste binnen 220 g/kwh te zitten.
(http://www.motorlexikon.de/img.php4?fotos/klein/K/K36.jpg)
Bild K36 Verbrauchskennfelder (DI-TCI Dieselmotor)
vergroten: http://www.motorlexikon.de/img.php4?fotos/gross/K/K36.jpg
De optimale economische snelheid voor personenwagens zou op gewone wegen ca. 76 kmh bedragen, op snelwegen 125 - 129 kmh;
de economisch(tijdkosten)/milieuvriendelijkste daarentegen 100 en 150 kmh respectievelijk.
topic: [url=http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,2473.msg28458.html#msg28458]http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,2473.msg28458.html#mKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Een 6-cilinder is uiteraard veel soepeler dan een 4-cilinder. Maar de VAB schuift algemene stellingen vooruit die niet gelden voor een 4-cilinder, terwijl toch het overgrote deel van het wagenpark met een 4-cilinder uitgerust is.
[/quote]
Idd, daarbij zijn de meeste 4 cil. turbodiesels* die amper koppel halen als het toerental op 1200-1400 t/min terugvalt omdat de turbo daar te weinig overdruk opgebouwd heeft (ondertoerig rijden). (met uitzonderingen*)
Daarbij vergeet de VAB dat ondertoerig rijden bij turbodiesels de dieselverbranding allesbehalve milieuvriendelijk is door de schadelijke uitlaatstoffen (vooral roetdeeltjes bij de diesel).
Hier een link voor de typische emissiediagrammen van gemiddelde motoren (benzine-zuigmotor// turbodiesel):
http://www.motorlexikon.de/?I=2602
het diagram voor de roetdeeltjes:
(http://www.motorlexikon.de/img.php4?fotos/klein/K/K34.jpg)
Bild K34 Partikelemissionen (DI-TCI Dieselmotor)
vergroten: http://www.motorlexikon.de/img.php4?fotos/gross/K/K34.jpg
Quasi een > ver-4-voudiging aan roetdeeltjes (van 0,5 naar 2-3) als men "ondertoerig" rijdt.
Op het diagram: telkens onder ca. 1600 t/min terugvalt bij het opschakelen.
De "Vlaamse C43-70 kmh" ipv 90 kmh in hoogste versnelling betekend voor de doorsnee turbodiesel minstens een verdubbeling
(0,5 => 1) van de uitstoot aan roetdeeltjes. En daar komen de andere snelheidsremmende maatregelen ook nog bij...
Hier de link enkel brandstofverbruik of CO2 ( of Topic )
http://www.motorlexikon.de/?I=2604
voor de klassieke turbodiesel ziet men dat de opgebouwde eff. druk zeer belangrijk is voor het verbruik.
Dus de turbolader moet op voldoende toerental gehouden worden, om toch tenminste binnen 220 g/kwh te zitten.
(http://www.motorlexikon.de/img.php4?fotos/klein/K/K36.jpg)
Bild K36 Verbrauchskennfelder (DI-TCI Dieselmotor)
vergroten: http://www.motorlexikon.de/img.php4?fotos/gross/K/K36.jpg
De optimale economische snelheid voor personenwagens zou op gewone wegen ca. 76 kmh bedragen, op snelwegen 125 - 129 kmh;
de economisch(tijdkosten)/milieuvriendelijkste daarentegen 100 en 150 kmh respectievelijk.
topic: [url=http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,2473.msg28458.html#msg28458]http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,2473.msg28458.html#mKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Een 6-cilinder is uiteraard veel soepeler dan een 4-cilinder. Maar de VAB schuift algemene stellingen vooruit die niet gelden voor een 4-cilinder, terwijl toch het overgrote deel van het wagenpark met een 4-cilinder uitgerust is.
[/quote]
Idd, daarbij zijn de meeste 4 cil. turbodiesels* die amper koppel halen als het toerental op 1200-1400 t/min terugvalt omdat de turbo daar te weinig overdruk opgebouwd heeft (ondertoerig rijden). (met uitzonderingen*)
Daarbij vergeet de VAB dat ondertoerig rijden bij turbodiesels de dieselverbranding allesbehalve milieuvriendelijk is door de schadelijke uitlaatstoffen (vooral roetdeeltjes bij de diesel).
Hier een link voor de typische emissiediagrammen van gemiddelde motoren (benzine-zuigmotor// turbodiesel):
http://www.motorlexikon.de/?I=2602
het diagram voor de roetdeeltjes:
(http://www.motorlexikon.de/img.php4?fotos/klein/K/K34.jpg)
Bild K34 Partikelemissionen (DI-TCI Dieselmotor)
vergroten: http://www.motorlexikon.de/img.php4?fotos/gross/K/K34.jpg
Quasi een > ver-4-voudiging aan roetdeeltjes (van 0,5 naar 2-3) als men "ondertoerig" rijdt.
Op het diagram: telkens onder ca. 1600 t/min terugvalt bij het opschakelen.
De "Vlaamse C43-70 kmh" ipv 90 kmh in hoogste versnelling betekend voor de doorsnee turbodiesel minstens een verdubbeling
(0,5 => 1) van de uitstoot aan roetdeeltjes. En daar komen de andere snelheidsremmende maatregelen ook nog bij...
Hier de link enkel brandstofverbruik of CO2 ( of Topic )
http://www.motorlexikon.de/?I=2604
voor de klassieke turbodiesel ziet men dat de opgebouwde eff. druk zeer belangrijk is voor het verbruik.
Dus de turbolader moet op voldoende toerental gehouden worden, om toch tenminste binnen 220 g/kwh te zitten.
(http://www.motorlexikon.de/img.php4?fotos/klein/K/K36.jpg)
Bild K36 Verbrauchskennfelder (DI-TCI Dieselmotor)
vergroten: http://www.motorlexikon.de/img.php4?fotos/gross/K/K36.jpg
De optimale economische snelheid voor personenwagens zou op gewone wegen ca. 76 kmh bedragen, op snelwegen 125 - 129 kmh;
de economisch(tijdkosten)/milieuvriendelijkste daarentegen 100 en 150 kmh respectievelijk.
topic: [url=http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,2473.msg28458.html#msg28458]http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,2473.msg28458.html#msg28458 (http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,2473.msg28458.html#msg28458)
-
Met een downsized dieseltje in een vrij zware kast, moet je vaak geen 50 in 4 gaan rijden.
Gaat wel, maar verbruikt dan ook veel.
De VW motoren lenen zich daar doorgaans echter weer wel toe.
-
Quatsch is de enige deftige omschrijving die ik kan geven aan heel die eco-enquete.
Er zijn zoveel factoren waarmee moet rekening gehouden worden dat dit onmogelijk als algemene regel kan genomen worden.
Enkele voorbeelden:
-aantal versnellingen die het voertuig heeft (van Variomatiek t.e.m. 16)
-vermogen van het voertuig
-gewicht van het voertuig
-verkeersdrukte
-aantal verkeersdrempels
-aantal verkeerslichten
-kruispunten al dan niet VVR.
-hellingsgraad
-door de bomen het bos snelheidsbeperkingen zoeken
-zwakke(zinnige) weggebruikers
-paaltjes, bloembakken, ...
-smalle doorgangen
-asverschuivingen
-onlogische signalisatie
-staat van het wegdek
-weersomstandigheden
...
Vul maar aan.
-
Inderdaad zo denk ik er precies ook over.