Christophoros

Forumgemeenschap => Praatcafé => Topic gestart door: Rudi op vrijdag 07 januari 2011 - 14:58:52

Titel: Voor of tegen regionaal verkeersbeleid?
Bericht door: Rudi op vrijdag 07 januari 2011 - 14:58:52
Heren en dames, graag uw gedacht over het regionaliseren van het verkeersbeleid zoals ingesloten in de nota Vandelanotte.

Ik snap daar dus niets van. Dat is net een materie welke ik Europees zou wensen te organiseren. 

Buiten het opdoeken van een instelling (BIVV) zie ik niet in wat 3 of 4 mogelijks verschillende wegcodes aan de verkeersveiligheid zou verhelpen? Ik zie het vast verkeerd. Wie helpt?

Titel: Re: Voor of tegen regionaal verkeersbeleid?
Bericht door: Inazuma op vrijdag 07 januari 2011 - 15:03:11
Ik snap daar dus niets van. Dat is net een materie welke ik Europees zou wensen te organiseren. 

Ik ben resoluut tegen het regionaliseren van de wegcode.
De mensen snappen de ene wegcode nu al niet eens meer, welke verbetering zouden dan 3 verschillende wegcodes gaan opleveren ???

Een drastisch vereenvoudigde en geharmoniseerde Europese wegcode is de te volgen weg.
Alleen groeit ze in alle EU-landen net hoe langer hoe verder uit elkaar ...
De Belgische speciallekes zijn daarbij een echte pest.
Titel: Re: Voor of tegen regionaal verkeersbeleid?
Bericht door: Michel op vrijdag 07 januari 2011 - 15:27:58
Ik snap daar dus niets van. Dat is net een materie welke ik Europees zou wensen te organiseren. 

Ik ben resoluut tegen het regionaliseren van de wegcode.
De mensen snappen de ene wegcode nu al niet eens meer, welke verbetering zouden dan 3 verschillende wegcodes gaan opleveren ???

Een drastisch vereenvoudigde en geharmoniseerde Europese wegcode is de te volgen weg.
Alleen groeit ze in alle EU-landen net hoe langer hoe verder uit elkaar ...
De Belgische speciallekes zijn daarbij een echte pest.
Idem voor mij.  ;)
Titel: Re: Voor of tegen regionaal verkeersbeleid?
Bericht door: jo op vrijdag 07 januari 2011 - 17:33:45
Dat ze de VLEU maar oprichten en het ineens goed aanpakken.
Dus tegen regionaal verkeersbeleid.
Titel: Re: Voor of tegen regionaal verkeersbeleid?
Bericht door: jozef op vrijdag 07 januari 2011 - 17:41:25
In de binnenscheepvaart was het ooit nog erger gesteld. Niet alleen golden er grondig verschillende regels in de diverse Europese landen. In België bestond er, naast een algemeen reglement, ook voor elke waterweg nog een aanvullend reglement.

Toen kwam er de CEVNI (Code Européen des Voies de Navigation Intérieure). Die voorziet voornamelijk regels waarvan niet mag afgeweken worden, doch laat nog voldoende ruimte voor plaatselijke bijzondere toestanden.

Het heeft echter ettelijke jaren geduurd vooraleer de Belgisch reglementering daarmee in overeenstemming gebracht werd. Voor het examen voor mijn stuurbrevet moest ik zowel de CEVNI als het Belgisch algemeen reglement kennen, plus de reglementen voor de Beneden-Zeeschelde. Bij de voorbereiding van elke vaartocht hoorde dan ook het doornemen van het aanvullend reglement voor de specifieke waterwegen.

De titel van deze draad is evenwel veel ruimer dan alleen maar de wegcode.

Wat de diverse verkeerswetten en -reglementen betreft, zou ook ik het absurd vinden mochten deze geregionaliseerd worden. Zelfs in een groter land, zoals Duitsland, haalt geen mens het in zijn hoofd om dergelijke regelgeving door de 16 Bundesländer afzonderlijk te laten bepalen.

Wel kan ik mij voorstellen dat er bijvoorbeeld inzake mobiliteit in verlaten delen van de Ardennen een ander verkeersbeleid zou gevoerd worden dan in Vlaanderen.
Titel: Re: Voor of tegen regionaal verkeersbeleid?
Bericht door: bibi585 op zondag 09 januari 2011 - 01:33:28
Voor mij uiteraard ook Europees en zeker NIET regionaal.
Frankrijk en Duitsland lijken mij alvast goede referenties. Spanje vind ik ook niet echt verkeerd van diegene waar ik ervaring mee heb.
Titel: Re: Voor of tegen regionaal verkeersbeleid?
Bericht door: Inazuma op zondag 09 januari 2011 - 02:17:12
Spanje vind ik ook niet echt verkeerd van diegene waar ik ervaring mee heb.
Verbod om linksaf te slaan in de grotere steden is ook wel iets.
Hier is men zelfs te stom om zoiets in te voeren voor een KP vlak na een overweg ...

Hun manier om je linksaf te laten gaan op de grotere buitenwegen kan mij ook wel bekoren.
Titel: Re: Voor of tegen regionaal verkeersbeleid?
Bericht door: bibi585 op zondag 09 januari 2011 - 04:16:45
Hun manier om je linksaf te laten gaan op de grotere buitenwegen kan mij ook wel bekoren.

Eerst rechtsaf om daarna te dwarsen bedoel je waarschijnlijk.
In ieder geval een stuk beter/vlotter voor het doorgaand verkeer.
Titel: Re: Voor of tegen regionaal verkeersbeleid?
Bericht door: wooter op zondag 09 januari 2011 - 15:17:42
Michigan Left :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Michigan_left
Titel: Re: Voor of tegen regionaal verkeersbeleid?
Bericht door: KV op zondag 09 januari 2011 - 18:28:56
Vierkant tegen natuurlijk !
Ik kan zelfs niet begrijpen hoe je hier zou kunnen voor zijn

Als dit erdoor komt kan onze situatie alleen maar verslechteren, nog dieper de put in dus
Titel: Re: Voor of tegen regionaal verkeersbeleid?
Bericht door: Kunde op zondag 09 januari 2011 - 22:04:41
Volledig idioot. In plaats van naar eenvoudige uniformiteit te gaan om veiliger verkeer in de hand te werken zal er nog meer verwarring gesticht worden met meer ongevallen vandien. Arm België.
Titel: Re: Voor of tegen regionaal verkeersbeleid?
Bericht door: Michel op zondag 09 januari 2011 - 22:28:27
Michigan Left :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Michigan_left

Niet slecht, als men plaats heeft... dan hebben die brede middenbermen toch enig nut.

De "Spaanse-Chinese-..." oplossing ging me wel veel vlotter af.  ;)

(http://www.malagaonline.de/grafik/linksabbieger.jpg)

http://www.malagaonline.de/infos-verkehr-auto.php

(http://www.spiegel.de/images/image-56380-galleryV9-xvnn.jpg)
http://www.spiegel.de/fotostrecke/fotostrecke-52165-9.html
Titel: Re: Voor of tegen regionaal verkeersbeleid?
Bericht door: jo op zondag 09 januari 2011 - 23:14:00
Michigan Left :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Michigan_left
Die had je vroeger achter Charleroi aan de Carrefour, moet de kaart erbij nemen want Carrefour is daar al jaren weg, is in elk geval N weg km's lang bergop.
Heb daar ooit zwaar accident weten gebeuren, afslaand verkeer kreeg groen en nog eentje rechtdoor door het rood, zag er wreed slecht uit ; volle vaart in de flank....
Titel: Re: Voor of tegen regionaal verkeersbeleid?
Bericht door: bibi585 op maandag 10 januari 2011 - 01:02:43
De N5-E420 bedoel je richting Philippeville/Couvin/Rocroi.
Inderdaad een verraderlijk stuk weg.
In mijn beginjaren als vrachtwagenchauffeur daar ooit eens een verse pamper vandoen gehad toen ik halfweg de afdaling richting Charleroi plots merkte dat mijn remmen het niet meer deden van mijn 40 ton wegend voertuig en mijn achterliggers niet meer zag van de rook die er uit kwam.
Gelukkig is het allemaal goed gekomen zonder ongeval.
Titel: Re: Voor of tegen regionaal verkeersbeleid?
Bericht door: Inazuma op maandag 10 januari 2011 - 01:17:18
Michigan Left :)
http://en.wikipedia.org/wiki/Michigan_left
Neen.
Je buigt eerst af naar rechts voor de dwarsweg, en moet dan naar links om de oorspronkelijke weg te dwarsen.

Ginder werkt dat omdat het er niet zo druk is.
Hier vrees ik dat het enkel meer voorrangsnegeerders en vertraging zal opleveren.
Titel: Re: Voor of tegen regionaal verkeersbeleid?
Bericht door: Inazuma op maandag 10 januari 2011 - 01:21:43
Ook geweldig is de Australische right hand turn.
Vanuit de linker rijstrook.
Je sluit mee aan achter verkeer dat van links komt op de dwarsbaan, terwijl je voormalige mee-liggers voor rood staan te wachten.

Zoiets als de Chinese foto hierboven.

Dat heb je dus ook niet meteen door  ;)
Titel: Re: Voor of tegen regionaal verkeersbeleid?
Bericht door: Jari op maandag 10 januari 2011 - 08:23:35
Ik vind de Spaanse versie wel duidelijk, staat ook altijd een duidelijk bordje bij.... Wordt ook aangegeven op de snelwegen waar je kan keren :)
Titel: Re: Voor of tegen regionaal verkeersbeleid?
Bericht door: Jari op maandag 10 januari 2011 - 08:24:08
O ja, en TEGEN natuurlijk! Zijn ze nu helemaal zot geworden......
Titel: Re: Voor of tegen regionaal verkeersbeleid?
Bericht door: bert.covens op maandag 10 januari 2011 - 08:45:18
O ja, en TEGEN natuurlijk! Zijn ze nu helemaal zot geworden......

Nee.  Ze zijn 't al een hele tijd (zot, bedoel ik).

- (zoals reeds eerder aangegeven): men kent niet eens de Belgische wegcode.  Wa gaat dat dan zijn, met 3 verschillende wegcodes?
- Hoe weten we exact waar de grenzen liggen, maw vanaf waar precies welke wegcode dan geldt?  Lastig als ge gene wegenatlas bijhebt....

Ze zouden beter gewoon 1 deftige Belgische wegcode maken.  Beetje samenhangend, ellendige dubbelzinnigheden eruit etc....
Titel: Re: Voor of tegen regionaal verkeersbeleid?
Bericht door: jo op maandag 10 januari 2011 - 09:29:06
De N5-E420 bedoel je richting Philippeville/Couvin/Rocroi.
Inderdaad een verraderlijk stuk weg.
In mijn beginjaren als vrachtwagenchauffeur daar ooit eens een verse pamper vandoen gehad toen ik halfweg de afdaling richting Charleroi plots merkte dat mijn remmen het niet meer deden van mijn 40 ton wegend voertuig en mijn achterliggers niet meer zag van de rook die er uit kwam.
Gelukkig is het allemaal goed gekomen zonder ongeval.
Daar was het inderdaad.
Titel: Re: Voor of tegen regionaal verkeersbeleid?
Bericht door: Rudi op maandag 10 januari 2011 - 11:59:12
Vrienden, dank voor jullie reacties.
Ik had moedwillig mijn ballon opgelaten maar dat er geen ene van jullie in de opsplitsing naar regionaal verkeersbeleid iets positiefs zag zitten.

Allé zeg dan moet het wel een echt slecht voorstel zijn hé. Dat doortrekken naar de rest van de nota VDLN zou niet fair zijn maar daarvoor zijn er andere fora....

Dat van links afslaan (In Spanje en Griekenland ervaren) is wel iets nuttigs, alsook het rechts afslaan aan rode lichten (USA).

Nog veel werk aan de winkel. Greetz.
Titel: Should left turns be illegal?
Bericht door: Inazuma op dinsdag 18 januari 2011 - 22:18:23
Michigan Left :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Michigan_left
(http://www.blogcdn.com/www.autoblog.com/media/2011/01/ncdot-superstreetillustration.jpg)

http://www.autoblog.com/2011/01/14/should-left-turns-be-illegal/

After examining data from 13 superstreet intersections and comparing them to their traditional counterparts, researchers found that, on average, the superstreets delivered a 20-percent decrease in travel time and caused 46 percent fewer reported traffic collisions. More importantly, the superstreet design caused 63-percent fewer accidents that resulted in personal injury.

Alleen, er hier zelden plaats voor in B of VL.
Titel: Re: Should left turns be illegal?
Bericht door: bert.covens op dinsdag 18 januari 2011 - 22:30:17
Alleen, er is hier zelden plaats voor in B of VL.

De nagel op de kop.  Er worden nu al bvb meer dan genoeg ahum "rotondes" aangelegd waar er eigenlijk geen plaats voor is.  Volgens sommigen zijn rotondes nog altijd de "mirakeloplossing in de strijd tegen files".

In de omgeving van Brecht weet ik er zo een paar prachtexemplaren liggen.  De ene in de buurt van de (huidige) oprit met de E19 (baan Brecht-Wuustwezel).  Daar heeft men achteraf nog aanpassingen moeten doorvoeren toen bleek dat 't met de vrachtwagen eigenlijk niet te doen was.  Is intussen wel verbeterd, nu.  

En voor wie daar bekend is:  op de baan Sint-Lenaerts-Hoogstraten, ligt er ook eentje thv de baan Sint-Lenaerts Loenhout.  In de streek beter bekend als "'t Wit peird".  Ik heb er daar 's eentje bezig gezien met een trekker-oplegger met vaste assen, komende van Hoogstraten, en die wou rechtsaf richting Loenhout.  Dat zou nooit lukken zonder brokken te maken.  De enige oplossing was dan: volledig de rotonde rondrijden, om vervolgens alsnog richting Loenhout te rijden.  Maar meteen rechtsaf, zou hem nooit gelukt zijn.

En ik ben er wel zeker van dat er zo nog tientallen voorbeelden te vinden zijn.
Titel: Re: Should left turns be illegal?
Bericht door: sniper op dinsdag 18 januari 2011 - 23:51:33

(http://www.blogcdn.com/www.autoblog.com/media/2011/01/ncdot-superstreetillustration.jpg)

zo leer je ook om op de binnenwaters een kruispunt te nemen met een motorjacht ;)
maar dat staat dan niet in de wegcode
Titel: Re: Voor of tegen regionaal verkeersbeleid?
Bericht door: wooter op woensdag 19 januari 2011 - 11:11:22
Rotondes kunnen goed werken op vlotte wegen. In Groot-Brittanië... Daar gebruikt men grote diameters, brede oprijlanen waar je met 3-4 naast mekaar kan voorsorteren.

Hier bouwt men voornamelijk veel beton rondom een rotonde.
Titel: Re: Voor of tegen regionaal verkeersbeleid?
Bericht door: Inazuma op woensdag 19 januari 2011 - 12:27:43
Rotondes kunnen goed werken op vlotte wegen. In Groot-Brittanië... Daar gebruikt men grote diameters, brede oprijlanen waar je met 3-4 naast mekaar kan voorsorteren.
Waar je voorsorteert ifv de richting die je uit wil - wat in België verboden is, en met de huidige wegcode ook niet opgelost kan worden dmv voorsorteringspijlen.

Als het een rotonde op drukke banen is, zetten ze er nog verkeerslichten bij.
Want een rotonde alleen op een KP van drukke banen, dat werkt immers niet zoals ze ginder al lang door hebben.
Dan zet 1 richting steevast de andere richting vast.
Maar zover zijn ze hier nog niet ...
Titel: Re: Should left turns be illegal?
Bericht door: Inazuma op woensdag 19 januari 2011 - 12:31:00
Alleen, er hier zelden plaats voor in B of VL.
En ik weet eigenlijk niet of ik in VL wel liever een ongecontroleerde U-turn zou zien uitvoeren dan een door conflictvrije lichten geregelde afslag naar links.
Voorrang verlenen is niet bepaald de sterkste kant van de Vlaamse bestuurder.
Roepen dat de voorrangsplichtige te rap reed is wel zijn 2de natuur ...
Titel: Re: Voor of tegen regionaal verkeersbeleid?
Bericht door: jozef op woensdag 19 januari 2011 - 15:58:13
Rotondes kunnen goed werken op vlotte wegen.

Een vereiste daartoe is wel een correct gebruik van de richtingsaanwijzers, wat in België een zeldzaamheid is. Je kunt daar soms lang staan wachten alvorens een rotonde op te rijden, alleen maar omdat diegenen die ze via de voorgaande toegangsweg verlaten, dat niet aangeven met hun richtingsaanwijzers.

Bovendien draagt de wegcode ertoe bij dat er onduidelijkheden ontstaan door toe te laten om de rechter richtingsaanwijzers te ontsteken bij het oprijden van een rotonde, wat in Duitsland verboden is.
Titel: Re: Voor of tegen regionaal verkeersbeleid?
Bericht door: mazda op woensdag 19 januari 2011 - 20:51:03
Ben altijd al voorstander geweest van een uniforme europese wegcode waar  mogelijkheden voorzien worden om problemen per regio aan te pakken.
Basisregels moeten overal dezelfde zijn. Afwijkingen kunnen indien nodig voor bepaalde regio's met duidelijke verkeersborden en volgens een europese norm (uniforme plaatsingsvoorwaarden) .

De weg van Rocroi naar Charleroi doe ik maandelijks, ik kom dan van Rethel. Het is een kl...weg. Vroeger was er net voor Charleroi inderdaad een kpt waar de naar links afslaande bestuurder eerst naar rechts de weg afmoest om daarna de weg te dwarsen bij verkeerslichten.
Hiervoor moet de wegcode in principe niet worden aangepast. Het is de wegbeheerder die moet zorgen voor de juiste informatie en begeleiding.
Het voorsorteren in rijstroken alvorens rotondes op te rijden is volgens mij een zeer goed systeem.

Ik blijf ook voorstander van een heel eenvoudige wegcode waar de basisregels door iedereen gekend zijn en toegepast kunnen worden.
Niet te veel regeltjes.
Alle afwijkingen moeten dan passen in die basisregels waarbij het wegbeheer moet zorgen dat de weggebruiker ondubbelzinnig gestuurd wordt.

Belgie is een ramp, daar zijn we het hier blijkbaar allemaal mee eens.  Regionaliseren van de wegcode is niet hetzelfde als regionaliseren van het verkeersbeleid.
Eén uniforme wegcode voor Europa en een regonalisering van het verkeersbeleid kan omdat elke regio zijn specifieke problemen dan kan aanpakken volgens die europese voorwaarden waardoor verwarring uitgesloten wordt.
Titel: Re: Voor of tegen regionaal verkeersbeleid?
Bericht door: Inazuma op woensdag 19 januari 2011 - 21:18:07
Ben altijd al voorstander geweest van een uniforme europese wegcode waar  mogelijkheden voorzien worden om problemen per regio aan te pakken.
Wat is volgens jou dan een regionaal probleem ?

Voor mij is dat dat het UK links rijdt  ;)
Voor de rest kunnen dezelfde oplossingen overal werken.
Verkeer is fundamenteel niet noodzakelijk anders omdat het elders gebeurt.
Verkeer verloopt elders anders omdat de regels er anders zijn, en de basisregels vaak beter gevolgd worden.


Citaat
Ik blijf ook voorstander van een heel eenvoudige wegcode waar de basisregels door iedereen gekend zijn en toegepast kunnen worden.
Niet te veel regeltjes.
Alle afwijkingen moeten dan passen in die basisregels waarbij het wegbeheer moet zorgen dat de weggebruiker ondubbelzinnig gestuurd wordt.
Back to basics : het internationaal verdrag op het wegverkeer in minimalistische vorm.

Basis de verkeersregels, afwijkingen met verkeerstekens - wat eigenlijk altijd de bedoeling geweest is.
Hier is men dan uitzonderingen op de regels in de regels gaan gooien, en daarbovenop nog wat speciallekes.

Citaat
Regionaliseren van de wegcode is niet hetzelfde als regionaliseren van het verkeersbeleid.
De uitvoering van het verkeersbeleid - welk verkeersteken en welke weg waar komt - is al regionaal.
Titel: Re: Voor of tegen regionaal verkeersbeleid?
Bericht door: jozef op woensdag 19 januari 2011 - 23:16:31
Wat is volgens jou dan een regionaal probleem ?

In Vlaanderen bijvoorbeeld is er geen behoefte aan een verkeersbord dat verplicht om sneeuwkettingen op te leggen.

Er zijn ook geen regels nodig voor het kruisen op een smalle bergweg.
Titel: Re: Voor of tegen regionaal verkeersbeleid?
Bericht door: jo op woensdag 19 januari 2011 - 23:55:46
Wat is volgens jou dan een regionaal probleem ?

In Vlaanderen bijvoorbeeld is er geen behoefte aan een verkeersbord dat verplicht om sneeuwkettingen op te leggen.

Er zijn ook geen regels nodig voor het kruisen op een smalle bergweg.
Nee maar hier heb je wel dat het grootste voertuig voorrang heeft, desnoods met aandringen maar voorrang zal hem hebben. ::)
Titel: Re: Voor of tegen regionaal verkeersbeleid?
Bericht door: sniper op donderdag 20 januari 2011 - 00:47:23
In Vlaanderen bijvoorbeeld is er geen behoefte aan een verkeersbord dat verplicht om sneeuwkettingen op te leggen.

Er zijn ook geen regels nodig voor het kruisen op een smalle bergweg.
of dat bord mbt sneeuwkettingen nu in onze wegcode staat of niet, stoort mij niet
en dat kruisen op smalle bergwegen kan je ook toepassen op smalle polderwegen
Titel: Re: Voor of tegen regionaal verkeersbeleid?
Bericht door: bibi585 op donderdag 20 januari 2011 - 04:26:27
Wat is volgens jou dan een regionaal probleem ?

In Vlaanderen bijvoorbeeld is er geen behoefte aan een verkeersbord dat verplicht om sneeuwkettingen op te leggen.

Er zijn ook geen regels nodig voor het kruisen op een smalle bergweg.
Nee maar hier heb je wel dat het grootste voertuig voorrang heeft, desnoods met aandringen maar voorrang zal hem hebben. ::)

Of het zwaarste of diegene die bergop rijd en dat is hier niet alleen, dat is overal zo. ;)
Tenzij plaatselijke regels de boel in de war sturen en dat is wel typisch aan Vlaanderen.
Titel: Re: Voor of tegen regionaal verkeersbeleid?
Bericht door: mazda op donderdag 20 januari 2011 - 08:59:15
Eenvoudige basisregels over kruisen op bergwegen, een bord met sneeuwkettingen enz zullen zeker moeten opgenomen worden in de europese wegcode.
Zoals ook uniforme regels voor gebruik van de pinker op rotondes.
De regionalisering van het verkeersbeleid heeft enkel te maken met wie, waar (regio) verkeerstekens plaatst die meer nodig zijn in de ene regio dan de andere.
En hoe men de weg inricht volgens de noden van de streek. Fietspaden, stroken voor traag vervoer in de bergen enz.
Maar stroken voor traag vervoer of fietspaden wel overal waar ze zijn aangebracht op dezelfde manier in heel Europa.
Niet in het ene land een toelating mits een bordje bij te plaatsen om in tegenovergestelde richting te mogen fietsen onder strenge voorwaarden (fietspad buiten de rijbaan)waar in een ander land die mogelijkheid niet bestaat of net misbruikt wordt.
Ook voor parkeren zijn een aantal basisregels en borden voldoende.
Duidelijke regels en plaatsingsvoorwaarden met strenge normen voor alle verkeerstekens en controle daarop.
Zo weinig mogelijk afwijkingen op reeds bestaande afwijkingen en zo weinig mogelijk zoneborden.
Alle zuivere regels behouden en zorgen dat eenieder deze kan toepassen.
Zeer VELE regeltjes uit de Belgische wegcode zullen moeten plaatsmaken voor een PAAR andere basisregels waar in andere landen ook nood aan is om tot uniformisering te komen.

De basiswegcode moet zodanig zijn opgesteld dat als je naar een ander land rijdt niet eerst de wegcode van dat land moet gaan nalezen. (binnen Europa)
De tijd dat de auto alleen gebruikt werd om rond de kerktoren te rijden is allang voorbij.
Belgen rijden massaal de grens over.

Dus ben ik voor de regionalisering van het verkeersbeleid, want er is een duidelijk verschil tussen de noden op de boeren buiten ergens in de bergen, dan in een verstedelijkt gebied.
Wel volgens Europees vastgestelde normen, geen fantasietjes.
Ik ben volledig tegen een regionale wegcode.
Titel: Re: Voor of tegen regionaal verkeersbeleid?
Bericht door: jo op donderdag 20 januari 2011 - 10:23:44
Wat is volgens jou dan een regionaal probleem ?

In Vlaanderen bijvoorbeeld is er geen behoefte aan een verkeersbord dat verplicht om sneeuwkettingen op te leggen.

Er zijn ook geen regels nodig voor het kruisen op een smalle bergweg.
Nee maar hier heb je wel dat het grootste voertuig voorrang heeft, desnoods met aandringen maar voorrang zal hem hebben. ::)

Of het zwaarste of diegene die bergop rijd en dat is hier niet alleen, dat is overal zo. ;)
Tenzij plaatselijke regels de boel in de war sturen en dat is wel typisch aan Vlaanderen.
Was eigenlijk ironisch bedoeld, als je bvb. met een Patrol onderweg bent dwing je gewoon je voorrang af of je hem nu hebt of niet.
Titel: Re: Voor of tegen regionaal verkeersbeleid?
Bericht door: Kunde op donderdag 20 januari 2011 - 11:48:40
Citaat
bvb. met een Patrol onderweg bent dwing je gewoon je voorrang af
Daarvoor koop je toch een SUV om asociaal rijgedrag te kunnen botvieren.
Titel: Re: Voor of tegen regionaal verkeersbeleid?
Bericht door: sniper op donderdag 20 januari 2011 - 12:24:46
Daarvoor koop je toch een SUV om asociaal rijgedrag te kunnen botvieren.
niet echt
het zijn de enige voertuigen die aangepast zijn voor de belgische wegen
Titel: Re: Voor of tegen regionaal verkeersbeleid?
Bericht door: wooter op donderdag 20 januari 2011 - 12:41:50
Je hoeft nog niet eens een indrukwekkende SUV te hebben om presence te hebben. Als ik met de auto ben knalt iedereen er zich vrolijk voor mij in. Ben ik met de motorfiets, schiet iedereen zo snel naar het rechtervak dat ik in mijn achteruitkijkspiegels een prioritair voertuig verwacht...
Titel: Re: Voor of tegen regionaal verkeersbeleid?
Bericht door: Inazuma op donderdag 20 januari 2011 - 13:15:41
In Vlaanderen bijvoorbeeld is er geen behoefte aan een verkeersbord dat verplicht om sneeuwkettingen op te leggen.

Er zijn ook geen regels nodig voor het kruisen op een smalle bergweg.
Met als resultaat dat Belgen die rondrijden in het buitenland die regels evenmin kennen of toepassen.

Dergelijke verpliching kan rusting in een Belgische of zelfs Vlaamse wegcode komen - als ze snugger herzien wordt kan er immers een massa brol uit.
Titel: Re: Voor of tegen regionaal verkeersbeleid?
Bericht door: Inazuma op donderdag 20 januari 2011 - 13:18:41
Als ik met de auto ben knalt iedereen er zich vrolijk voor mij in. Ben ik met de motorfiets, schiet iedereen zo snel naar het rechtervak dat ik in mijn achteruitkijkspiegels een prioritair voertuig verwacht...
Wat heb je daarvoor gedaan ?
Een witte FJ1300 of RT gekocht en een oranje helm op uwe kop gezet ?  ;D
Titel: Re: Voor of tegen regionaal verkeersbeleid?
Bericht door: wooter op donderdag 20 januari 2011 - 16:06:34
Als ik met de auto ben knalt iedereen er zich vrolijk voor mij in. Ben ik met de motorfiets, schiet iedereen zo snel naar het rechtervak dat ik in mijn achteruitkijkspiegels een prioritair voertuig verwacht...
Wat heb je daarvoor gedaan ?
Een witte FJ1300 of RT gekocht en een oranje helm op uwe kop gezet ?  ;D

Geen witte, maar een zwarte RT, xenon-dimlichten en een oranje helm :).

Maar soms zie ik mensen zo hard aan dat stuur draaien om toch maar ruimte te maken dat ik echt denk dat vlak achter mij een Volvo van de WPR zit te pushen.
Titel: Re: Voor of tegen regionaal verkeersbeleid?
Bericht door: jo op donderdag 20 januari 2011 - 16:17:31
Nog zo ne fluo jas kopen en het is compleet. :)
Titel: Re: Voor of tegen regionaal verkeersbeleid?
Bericht door: wooter op donderdag 20 januari 2011 - 16:36:39
Nee, ofwel een zwarte jas met rode schouderflappen, ofwel een blauwe jas :P

Maar dan beginnen ze ook op u te schieten als ze juist een bank gelicht hebben... Dat is minder :).
Titel: Re: Voor of tegen regionaal verkeersbeleid?
Bericht door: bibi585 op zondag 23 januari 2011 - 13:40:23
Citaat
bvb. met een Patrol onderweg bent dwing je gewoon je voorrang af
Daarvoor koop je toch een SUV om asociaal rijgedrag te kunnen botvieren.

Niet veralgemenen he maar er is inderdaad een duidelijk verschil met wat voor voertuig je onderweg bent.
Met de Dodge bvb. heb ik veel minder last van voorrangnegeerders dan met de oplegger.

Als ik met de auto ben knalt iedereen er zich vrolijk voor mij in. Ben ik met de motorfiets, schiet iedereen zo snel naar het rechtervak dat ik in mijn achteruitkijkspiegels een prioritair voertuig verwacht...
Wat heb je daarvoor gedaan ?
Een witte FJ1300 of RT gekocht en een oranje helm op uwe kop gezet ?  ;D

Geen witte, maar een zwarte RT, xenon-dimlichten en een oranje helm :).

Maar soms zie ik mensen zo hard aan dat stuur draaien om toch maar ruimte te maken dat ik echt denk dat vlak achter mij een Volvo van de WPR zit te pushen.

Zou het kunnen dat je me iedere namiddag, zo tussen 15.00u en 16.30u voorbij gaat op het traject Brussel-Lummen?
Voor een motorrijder, wanneer ik hem op tijd bemerk in de spiegels, ga ik ook altijd aan de kant indien mogelijk wanneer die me voorbij wil gaan.
Titel: Re: Voor of tegen regionaal verkeersbeleid?
Bericht door: wooter op maandag 24 januari 2011 - 09:21:35
Er zijn meerdere motorrijders met een rooie pothelm :). Maar dat traject doe ik wel, hoewel ik al even de genoemde uren niet meer heb gehaald :).
Titel: Re: Voor of tegen regionaal verkeersbeleid?
Bericht door: bibi585 op dinsdag 25 januari 2011 - 05:08:24
Vorige donderdag was de (voorlopig) laatste keer geloof ik.
Titel: Re: Voor of tegen regionaal verkeersbeleid?
Bericht door: wooter op dinsdag 25 januari 2011 - 10:01:11
Donderdagavond zat ik pas na 18u10 op de baan :)
Titel: Re: Voor of tegen regionaal verkeersbeleid?
Bericht door: jozef op dinsdag 25 januari 2011 - 15:23:45
Donderdagavond zat ik pas na 18u10 op de baan :)

Hebben je collega's jou dan niet gewekt vóór ze naar huis gegaan zijn?  ;D
Titel: Re: Voor of tegen regionaal verkeersbeleid?
Bericht door: JC op woensdag 26 januari 2011 - 09:36:47
Donderdagavond zat ik pas na 18u10 op de baan :)

Hebben je collega's jou dan niet gewekt vóór ze naar huis gegaan zijn?  ;D

Ik had hem nog gewekt toen ik vertrok zo rond 16:30, maar hij zal terug ingedommeld zijn. ;)
Titel: Re: Voor of tegen regionaal verkeersbeleid?
Bericht door: bibi585 op vrijdag 28 januari 2011 - 02:47:37
Donderdagavond zat ik pas na 18u10 op de baan :)

Hebben je collega's jou dan niet gewekt vóór ze naar huis gegaan zijn?  ;D

Ik had hem nog gewekt toen ik vertrok zo rond 16:30, maar hij zal terug ingedommeld zijn. ;)

 ;D ;D ;D