Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Wegeninfrastructuur => Topic gestart door: Inazuma op zaterdag 15 januari 2011 - 22:56:46
-
De stad Lier heeft haar eigen voorrangsbord uit de duim gezogen.
Het bord staat aan de spoorwegovergang op de Lispersteenweg (N14), ik viel bijna uit de auto toen ik dit gedrocht zag staan >:(
Het is een soort omgekeerde B21 (http://wegcode.be/images/stories/verkeerstekens/B/B21.png) - die je normaal voorrang geeft, jazeker Kunde - maar hier met de pijlen omgewisseld misbruikt wordt.
Het opschrift mocht het onduidelijk zijn :
WEES HOFFELIJK
VOORRANG AAN AFDRAAIEND VERKEER
Benieuwd hoe lang die er nog gaat staan, en wat het politieparket van Mechelen ermee gaat aanvangen ;D
Het moet echt niet gekker worden ! >:(
-
Heeft het tegemoetkomend links afslaand verkeer ook daadwerkelijk voorrang? Ik zie wel een stopstreep voor jou, maar geen stopbord. En ik zie ook dat de zijweg een stopbord draagt met stopstreep, dus het scenario van een afbuigende voorrangsweg is ook niet mogelijk.
Voor zover ik zie: één keer over de stopstreep - en dan ben je het kruispunt nog niet opgereden - heb je voorrang op het links afslaand verkeer. En het links afslaand verkeer moet altijd voorrang geven op het rechtdoor rijdend verkeer.
Vlak voor een overweg, dus de wegbeheerder probeert hier een probleem op te lossen dat door de weggebruikers zelf gecreëerd wordt door een andere regel te overtreden. Beetje zoals het verplichten van mensen om een rookdetector of blusinstallatie te installeren, maar de pyromaan niet te vervolgen.
-
-
Heeft het tegemoetkomend links afslaand verkeer ook daadwerkelijk voorrang?
Neen, absoluut niet ...
Vlak voor een overweg, dus de wegbeheerder probeert hier een probleem op te lossen dat door de weggebruikers zelf gecreëerd wordt door een andere regel te overtreden.
Indien het gemiddelde IQ op de verkeersdienst van lier boven de 100 zou zitten, had men daar al lang een C31 (http://wegcode.be/images/stories/verkeerstekens/C/C31LEFT.png) geplaatst en het links afslaan na de overweg verboden .
Het leid tot uiterst onveilige situaties omdat mensen op de overweg gaan stoppen om af te slaan ... of omdat hun voorganger opeens linksaf blijkt te willen.
En het hindert de uitstroom van het verkeer dat Lier wil verlaten gigantisch op de drukkere momenten.
-
Heeft het tegemoetkomend links afslaand verkeer ook daadwerkelijk voorrang?
Neen, absoluut niet ...
Vlak voor een overweg, dus de wegbeheerder probeert hier een probleem op te lossen dat door de weggebruikers zelf gecreëerd wordt door een andere regel te overtreden.
Indien het gemiddelde IQ op de verkeersdienst van lier boven de 100 zou zitten, had men daar al lang een C31 (http://wegcode.be/images/stories/verkeerstekens/C/C31LEFT.png) geplaatst en het links afslaan na de overweg verboden .
Het leid tot uiterst onveilige situaties omdat mensen op de overweg gaan stoppen om af te slaan ... of omdat hun voorganger opeens linksaf blijkt te willen.
En het hindert de uitstroom van het verkeer dat Lier wil verlaten gigantisch op de drukkere momenten.
Die C31 had daar inderdaad al 20 jaar moeten staan.
-
Die C31 had daar inderdaad al 20 jaar moeten staan.
Als ik me goed herinner staat dat bord daar al minstens zolang.
-
Die C31 had daar inderdaad al 20 jaar moeten staan.
Als ik me goed herinner staat dat bord daar al minstens zolang.
Kan ik me niet herinneren, wat wel is de keren dat ik er eentje zie klaar staan om af te draaien met achter hem een rijtje van een paar andere wagens en dan gaat de bel van de overweg.....
Andere mogenlijkheid is om de straat gewoon compleet af te sluiten, je kunt er altijd komen door om te rijden langs de Antwerpsesteenweg, Lier gaat toch de stad worden van hier moet je omrijden, iedereen langs de ring sturen die nu al vaak dicht zit.
-
Die C31 had daar inderdaad al 20 jaar moeten staan.
Als ik me goed herinner staat dat bord daar al minstens zolang.
Er staat geen C31 aan de overweg op de Lispersteenweg, noch in de éne , noch in de andere rijrichting..
-
Lier heeft veel fantasie. Zonebord met verbod + 3.5 ton op de Mechelse straat na de Sluislaan en vlak voor de Kanunnik Davidlaan; daar sta je dan boven op de brug met je + 3.5 ton, keren lukt niet. Op het einde van de Van Boeckellaan staat er ook zo eentje. Ook daar kan je niet keren. Aan het begin van de Lispersteenweg staat er wel het einde van deze zone; je mag het kruispunt dus niet oprijden alhoewel je er dan wel af mag.
-
Lier staat vol idiote, onwettelijke, en vaak ronduit gevaarlijke signalisatie-flaters.
Dat is er inderdaad 1 van.
-
Lier heeft veel fantasie. Zonebord met verbod + 3.5 ton op de Mechelse straat na de Sluislaan en vlak voor de Kanunnik Davidlaan; daar sta je dan boven op de brug met je + 3.5 ton, keren lukt niet. Op het einde van de Van Boeckellaan staat er ook zo eentje. Ook daar kan je niet keren. Aan het begin van de Lispersteenweg staat er wel het einde van deze zone; je mag het kruispunt dus niet oprijden alhoewel je er dan wel af mag.
Hier staan ze dus op het einde van de Van Boeckellaan ...
Zone 30
Zone verboden + 3,5 ton (uitgezonderd laden en lossen)
Die zones zouden eigenlijk maar in mogen gaan op de brug rechts, maar dan zie je de borden niet als je van hieruit afslaat (hoort uiteraard opgelost te worden met C31 ).
Dus zet men ze maar voor het KP :P
Dit is maar 1 van de talloze flaters met zoneborden in Lier.
Andersom passeer je van de F. Peltzerstraat de einde-zone borden eigenlijk ook niet (staan links op de foto).
Herhalingsborden kent men niet, en worden niet geplaatst waar ze moeten staan.
Talloze bestuurders kunnen in principe een inbreuk tegen een zonale beperking aanvechten.
De zone 30 in het centrum is trouwens ook deels onwettig gesignaleerd.
-
...
Andersom passeer je van de F. Peltzerstraat de einde-zone borden eigenlijk ook niet (staan links op de foto).
Wat een chaos... , overigens moet dat een STOPbord voorstellen op die mooie foto ? ;D
-
Wat een chaos... , overigens moet dat een STOPbord voorstellen op die mooie foto ? ;D
Ja.
Verkeer dat van links kwam had lange tijd zelfs geen voorrang (wegens geen voorrangsbord).
Verkeer dat van rechts komt, heeft een te klein bord (B15 met <40cm basis, geldt dus enkel voor (brom)fietsers ...)
Lier is een totale illegale chaos inzake verkeerssignalisatie.
-
Het volstrekt illegaal bordje is aangepast - en is nu wit met een andere tekst.
Probleem is dat het er dan evenmin mag staan ...
Niet in de wegcode voorziene aanwijzingsborden dienen immer blauw te zijn ...
Ook als het Vlaams Gewest die plaatst ... maar die schuren er ook massaal hun kl*ten aan.
71.2. De voornaamste aanwijzingsborden worden hierna afgebeeld. Andere rechthoekige aanwijzingsborden met een wit opschrift of symbool op blauwe achtergrond mogen in bijzondere gevallen gebruikt worden.
-
Is de witte stopstreep ook verdwenen?
Ik heb vorige week een mail naar hun diensten gestuurd en nooit een antwoord ontvangen.
-
Is de witte stopstreep ook verdwenen?
Er is niets onwettig aan de witte stopstreep - zelfs al staat er geen stopbord B5.
Bekijk het maar aan grote kruispunten met lichten, daar wordt ook op de voorrangsweg een stopstreep aangebracht.
Artikel 76. Dwarsmarkeringen
76.1. Een stopstreep gevormd door een witte doorlopende streep, haaks op de rand van de rijbaan aangebracht duidt de plaats aan waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge een verkeersbord B5 of een verkeerslicht.
De verkeerslichten zijn hier de lichten van de overweg.
Ik heb vorige week een mail naar hun diensten gestuurd en nooit een antwoord ontvangen.
Niet ongewoon.
-
Ik heb vorige week een mail naar hun diensten gestuurd en nooit een antwoord ontvangen.
Niet ongewoon.
Die hebben een taakomschrijving en als daar niet instaat te antwoorden zullen ze niet antwoorden, zelfs niet als je het vraagt want ze mogen vaak niet op eigen ingeven mailen met de burgers.
Triestig?
Maar wel hoe het is.
-
Die stopstreep staat daar inderdaad niet onwettig. Alleszins, hij betekent niks. Maar het zou me niet verbazen dat als men de plaatsingsvoorwaarden niet kent, men ook niet zo bekend is met de verkeersreglementering...
-
Het is zelfs zo erg gesteld dat men bij de gemeenten eens goed lacht met mensen die alle moeite doen om te laten weten dat er iets niet klopt.
Als het voor hun duidelijk is wat is dan het probleem.
Met deze mentaliteit kan het niet verder.
Dat er hier regelmatig op het forum onenigheid is heeft vooral te maken met slecht wegbeheer waardoor discussies ontstaan die er in eerste instantie niet moesten zijn.
"Hoe kan je van de doorsnee bestuurder verwachten dat men met iets meer discipline aan het verkeer zal deelnemen als de overheid zelf niet eens de moeite doet om bij de plaatsing van verkeerstekens de plaatsingsvoorwaarden en uniformiteit na te leven."
-
Die stopstreep staat daar inderdaad niet onwettig. Alleszins, hij betekent niks.
Die betekent evenveel als elders.
Let op de MOETEN stoppen.