Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Verkeersbeleid => Topic gestart door: jozef op woensdag 19 januari 2011 - 23:18:36
-
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
-
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.bij een auto mag je ook niet zomaar dingen aanpassen
mss zullen dan eindelijk de lichten ook eens in orde komen
-
Uhu. Probleem is dat een motorfiets 200kg weegt, je er een halogeenlamp vooraan opschroeft, deze afstelt zodat ie niet verblindt. En dan zet je de berijder op van 130 kg en is het spel naar de kloten en wordt iedereen verblind.
En de verstralers en mistlichten die mensen bijmonteren... Als ze het juiste merk in het glas hebben, zijn ze goedgekeurd. Verstralers en mistlichten worden nl. niet uitgelijnd.
Ik denk ook dat sommigen overschatten wat men op een motorfiets kan monteren... De meeste HD-rijders plunderen gewoon de HD-accessoirecatalogus. En de luide uitlaten? Op de meeste choppers komt dat geluid er standaard bij hoor...
-
Mij lijkt het niet meer dan logisch dat alle (motor)voertuigen naar een periodieke controle gaan.
Uiteraard is het dan paniek in het motorwereldje, want er rijdt amper nog iets origineel rond.
Aanpassingen en onderhoud worden ook gedaan in de wetenschap dat er geen enkele technische controle van motorfietsen is.
Maar een controle op GOCA-leest geschoeid - afkeuren op prullen, en echte gebreken laten passeren - heeft weinig zin.
Daar is al zodanig veel en vaak geflaterd dat men eigenlijk net zo goed geen controle kan uitvoeren.
-
En dan zet je de berijder op van 130 kg en is het spel naar de kloten en wordt iedereen verblind.
als ik mijn auto vol laad om op reis te gaan moet ik ook mijn lichten aanpassen om niemand te verblinden
vroeger had ik een brommer (honda ss) en daar kon je het licht met een schakelaar verzetten (1 of 2 personen)
-
Is Schouppe eigenlijk van Antwerpen?
-
Schouppe staart zich een beetje blind op die ´zware ongevalcijfers´ van motorrijders, vooral per afgelegde km, die tot 14 maal hoger kunnen zijn bij motorrijders, in Be toch....
81,6 verkeersdoden /miljard kms voor een motorfiets.
6,3 verkeersdoden /miljard kms voor een auto.
http://www.plan.be/databases/PVar.php?VC=SECUR009&DB=TRANSP&lang=nl&XT=0&ND=1
via:
http://www.plan.be/databases/database_det.php?lang=nl&TM=30&IS=60&DB=TRANSP&ID=14
/ Impact van de vervoeractiviteit (onderaan)
Aangezien de Be wegen eerder steeds onveiliger worden als veiliger voor motorrijders... ;
steekt hij zijn natte paniekerige vinger maar omhoog... (soms waait wat wind vanuit de EU ) ;D
Aantal slachtoffers op de weg per voertuigkilometer opgesplitst naar gewest, ernst van de verwondingen en het type weggebruiker - aantal per miljard voertuigkm (SECUR009)
1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008
Totaal Doden
Motorfiets
123,5 113,2 130,1 122,8 140,6 117,6 140,2 150,3 110,1 102,2 103,6 104,7 106,4 81,6
Personenauto
13,9 12,8 12,4 13,4 11,8 12,8 12,4 11,1 9,4 8,4 8,4 7,9 7,2 6,3
Lichte vrachtwagen
5,5 4,3 4,2 6,0 5,8 6,9 6,0 4,9 3,1 3,5 4,7 3,5 4,7 3,8
Vrachtwagen of trekker
2,1 2,1 2,7 2,0 2,5 2,5 3,4 1,9 1,8 2,1 1,8 1,9 2,7 2,8
Autobus of -car
1,5 1,5 4,6 1,5 0,0 3,0 4,3 1,4 0,0 2,6 0,0 0,0 1,2 2,4
Definitie
Bron FOD Economie, KMO, Middenstand en Energie - Algemene Directie Statistiek en Economische Informatie - Gezondheid : Verkeersongevallen op de openbare weg met doden en gewonden; FOD Mobiliteit en Vervoer - Verkeerstellingen; eigen berekeningen
Toch eens kijken om welke specifieke aantallen (motorfiets) doden het gaat:
Aantal slachtoffers op de weg opgesplitst naar het arrondissement, type weggebruiker en ernst van de verwondingen - aantal (SECUR008)
1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008
Totaal Doden
Voetganger
149 154 142 162 154 142 158 132 113 101 108 123 104 99
Fiets
128 120 122 135 122 134 128 108 109 78 71 91 90 86
Bromfiets
71 67 68 78 56 66 63 68 45 33 30 36 26 32
Motorfiets
116 107 125 121 142 118 147 164 124 120 125 131 139 108
Personenauto
930 862 852 942 856 928 906 818 693 627 624 594 553 479
Lichte vrachtwagen
30 25 26 40 42 52 48 41 27 32 44 34 49 40
Vrachtwagen of trekker
14 14 19 15 20 20 28 16 15 18 16 17 25 25
Autobus of -car
1 1 3 1 0 2 3 1 0 2 0 0 1 2
Andere weggebruiker
9 5 6 4 5 7 5 4 7 17 10 10 27 11
Onbekend
1 1 1 2 0 1 0 -- 82 135 61 39 57 62
-
Schouppe staart zich een beetje blind op die ´zware ongevalcijfers´ van motorrijders, vooral per afgelegde km, die tot 14 maal hoger kunnen zijn bij motorrijders, in Be toch....
Aangezien de Be wegen eerder steeds onveiliger worden als veiliger voor motorrijders... ;
steekt hij zijn natte paniekerige vinger maar omhoog... (soms waait wat wind vanuit de EU ) ;D
Dat de belabberde staat van de wegen ook en vooral motorrijden gevaarlijker maakt staat buiten kijf.
Doch je kan niet rond de feiten kijken dat het aantal motorfiets-doden uiterst hoog blijft tegenover hun erg beperkt aandeel in de voertuigkm.
Aantal slachtoffers op de weg per voertuigkilometer opgesplitst naar gewest, ernst van de verwondingen en het type weggebruiker - aantal per miljard voertuigkm (SECUR009)
Opvallend is de grote stijging bij "onbekend" , sinds de politiehervorming.
Het is duidelijk dat de gegevens sindsdien slecht verwerkt worden. En later dan ooit doorkomen.
Ook bij de vrachtwagensector is er nog werk aan de winkel om de stijgende trend daar terug naar beneden te krijgen.
Bij de bussen zijn de absolute aantallen zo laag dat er nog weinig over te zeggen valt.
1 dode meer of minder maakt relatief een enorm verschil.
-
Opvallend is de grote stijging bij "onbekend" , sinds de politiehervorming.
Het is duidelijk dat de gegevens sindsdien slecht verwerkt worden. En later dan ooit doorkomen.
idd, toen is die zogezegde hercalibratie gebeurd.
en zeer opvallend is (alweer) dat we nog geen definitieve cijfers van 2009 hebben, als laatste land in de EU-27.
maar dat zijn we al gewoon. ;D
Ook bij de vrachtwagensector is er nog werk aan de winkel om de stijgende trend daar terug naar beneden te krijgen.
Bij de bussen zijn de absolute aantallen zo laag dat er nog weinig over te zeggen valt.
1 dode meer of minder maakt relatief een enorm verschil.
Het komt telkens op dezelfde punten neer waar er nog veel verbeteringspotentieel is,
Be wacht nog steeds op een doordacht verkeersveiligheidsbeleid,
het wordt hoog tijd dat er verder gekeken wordt als het prutsen in de rand.
-
Is Schouppe eigenlijk van Antwerpen?
Neen, hij is geboren in Denderleeuw en is op gemeentelijk vlak nu actief in Liedekerke.
-
Is Schouppe eigenlijk van Antwerpen?
Neen, hij is geboren in Denderleeuw en is op gemeentelijk vlak nu actief in Liedekerke.
Het was maar voor de nek, die mens denkt dat hem alles kan en moet oplossen.
-
Het merendeel van de dodelijke ongevallen met motorrijders hebben als oorzaak voorrangnegatie van automobilisten. Daaropvolgend controleverlies.
Geen van beiden kan je oplossen door een periodieke technische controle.
Meer nog: zet een hele hoop fietsen terug origineel, en er zullen nog meer voorrangnegaties gebeuren bij gebrek aan verstralers en mistlichten. Het is niet dat automobilisten de afstand niet kunnen inschatten van een motorrijder met zijn verstralers op 180% van volle vermogen, maar het feit dat men niet ziet dat er een motorrijder aan komt met een japanner tussen zijn benen en een belabberd halogeen-peerke.
Ik heb mijn twee halogeenlampen al vervangen door xenon. Enige reden is dat xenon niet af-fabriek beschikbaar is voor de BMW R1200RT, maar wel voor de K1300GT. Maar in beide gevallen moet je maar een bocht pakken om een lichtbundel te hebben die tegenliggers kan verblinden. Of je zou een K1600GT(L) met optionele adaptieve bochtenverlichting kopen.
Een beetje in dezelfde straat ziek is het idee van een pk-limiet op motorfietsen. Maar 100pk op een dikke BMW beweegt wat, op een HD beweegt niks en op een tweecilinder sportmodel van minder dan 200 kg is een raket op wielen. Mijn oude Suzuki had met zijn 60 fabrieks-pk's omgerekend 100 pk meer dan mijn sportwagen met +300pk, puur omdat de sportwagen +1300kg weegt en de Suzuki nog geen 200kg...
-
Of je zou een K1600GT(L) met optionele adaptieve bochtenverlichting kopen.
Niet slecht hé. ;)
http://www.youtube.com/watch?v=ErPRzhFxJpc&feature=player_embedded
... en natuurlijk ook die 6-cil in lijn (dat had ik echt niet gedacht van BMW) :
http://www.7-forum.com/news/BMW-K-1600-GT-GTL-Der-Antrieb-3544.html
-
Is Schouppe eigenlijk van Antwerpen?
Neen, hij is geboren in Denderleeuw en is op gemeentelijk vlak nu actief in Liedekerke.
Het was maar voor de nek, die mens denkt dat hem alles kan en moet oplossen.
Behalve de veiligheidsproblemen bij de NMBS dan waar Schouppe lang de baas was, maar daarvoor heeft de politiek zichzelf net de absolutie gegeven.
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1009784/treinramp-buizingen-niemand-wordt-met-de-vingerKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Neen, hij is geboren in Denderleeuw en is op gemeentelijk vlak nu actief in Liedekerke.
[/quote]Het was maar voor de nek, die mens denkt dat hem alles kan en moet oplossen.[/quote]
Behalve de veiligheidsproblemen bij de NMBS dan waar Schouppe lang de baas was, maar daarvoor heeft de politiek zichzelf net de absolutie gegeven.
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1009784/treinramp-buizingen-niemand-wordt-met-de-vingerKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Neen, hij is geboren in Denderleeuw en is op gemeentelijk vlak nu actief in Liedekerke.
[/quote]Het was maar voor de nek, die mens denkt dat hem alles kan en moet oplossen.[/quote]
Behalve de veiligheidsproblemen bij de NMBS dan waar Schouppe lang de baas was, maar daarvoor heeft de politiek zichzelf net de absolutie gegeven.
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1009784/treinramp-buizingen-niemand-wordt-met-de-vingerKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Neen, hij is geboren in Denderleeuw en is op gemeentelijk vlak nu actief in Liedekerke.
[/quote]Het was maar voor de nek, die mens denkt dat hem alles kan en moet oplossen.[/quote]
Behalve de veiligheidsproblemen bij de NMBS dan waar Schouppe lang de baas was, maar daarvoor heeft de politiek zichzelf net de absolutie gegeven.
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1009784/treinramp-buizingen-niemand-wordt-met-de-vingerKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Neen, hij is geboren in Denderleeuw en is op gemeentelijk vlak nu actief in Liedekerke.
[/quote]Het was maar voor de nek, die mens denkt dat hem alles kan en moet oplossen.[/quote]
Behalve de veiligheidsproblemen bij de NMBS dan waar Schouppe lang de baas was, maar daarvoor heeft de politiek zichzelf net de absolutie gegeven.
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1009784/treinramp-buizingen-niemand-wordt-met-de-vingerKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Neen, hij is geboren in Denderleeuw en is op gemeentelijk vlak nu actief in Liedekerke.
[/quote]Het was maar voor de nek, die mens denkt dat hem alles kan en moet oplossen.[/quote]
Behalve de veiligheidsproblemen bij de NMBS dan waar Schouppe lang de baas was, maar daarvoor heeft de politiek zichzelf net de absolutie gegeven.
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1009784/treinramp-buizingen-niemand-wordt-met-de-vingerKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Neen, hij is geboren in Denderleeuw en is op gemeentelijk vlak nu actief in Liedekerke.
[/quote]Het was maar voor de nek, die mens denkt dat hem alles kan en moet oplossen.[/quote]
Behalve de veiligheidsproblemen bij de NMBS dan waar Schouppe lang de baas was, maar daarvoor heeft de politiek zichzelf net de absolutie gegeven.
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1009784/treinramp-buizingen-niemand-wordt-met-de-vingerKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Neen, hij is geboren in Denderleeuw en is op gemeentelijk vlak nu actief in Liedekerke.
[/quote]Het was maar voor de nek, die mens denkt dat hem alles kan en moet oplossen.[/quote]
Behalve de veiligheidsproblemen bij de NMBS dan waar Schouppe lang de baas was, maar daarvoor heeft de politiek zichzelf net de absolutie gegeven.
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1009784/treinramp-buizingen-niemand-wordt-met-de-vingerKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Neen, hij is geboren in Denderleeuw en is op gemeentelijk vlak nu actief in Liedekerke.
[/quote]Het was maar voor de nek, die mens denkt dat hem alles kan en moet oplossen.[/quote]
Behalve de veiligheidsproblemen bij de NMBS dan waar Schouppe lang de baas was, maar daarvoor heeft de politiek zichzelf net de absolutie gegeven.
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1009784/treinramp-buizingen-niemand-wordt-met-de-vingerKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Neen, hij is geboren in Denderleeuw en is op gemeentelijk vlak nu actief in Liedekerke.
[/quote]Het was maar voor de nek, die mens denkt dat hem alles kan en moet oplossen.[/quote]
Behalve de veiligheidsproblemen bij de NMBS dan waar Schouppe lang de baas was, maar daarvoor heeft de politiek zichzelf net de absolutie gegeven.
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1009784/treinramp-buizingen-niemand-wordt-met-de-vingerKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Neen, hij is geboren in Denderleeuw en is op gemeentelijk vlak nu actief in Liedekerke.
[/quote]Het was maar voor de nek, die mens denkt dat hem alles kan en moet oplossen.[/quote]
Behalve de veiligheidsproblemen bij de NMBS dan waar Schouppe lang de baas was, maar daarvoor heeft de politiek zichzelf net de absolutie gegeven.
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1009784/treinramp-buizingen-niemand-wordt-met-de-vingerKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Neen, hij is geboren in Denderleeuw en is op gemeentelijk vlak nu actief in Liedekerke.
[/quote]Het was maar voor de nek, die mens denkt dat hem alles kan en moet oplossen.[/quote]
Behalve de veiligheidsproblemen bij de NMBS dan waar Schouppe lang de baas was, maar daarvoor heeft de politiek zichzelf net de absolutie gegeven.
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1009784/treinramp-buizingen-niemand-wordt-met-de-vingerKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Neen, hij is geboren in Denderleeuw en is op gemeentelijk vlak nu actief in Liedekerke.
[/quote]Het was maar voor de nek, die mens denkt dat hem alles kan en moet oplossen.[/quote]
Behalve de veiligheidsproblemen bij de NMBS dan waar Schouppe lang de baas was, maar daarvoor heeft de politiek zichzelf net de absolutie gegeven.
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1009784/treinramp-buizingen-niemand-wordt-met-de-vingerKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Neen, hij is geboren in Denderleeuw en is op gemeentelijk vlak nu actief in Liedekerke.
[/quote]Het was maar voor de nek, die mens denkt dat hem alles kan en moet oplossen.[/quote]
Behalve de veiligheidsproblemen bij de NMBS dan waar Schouppe lang de baas was, maar daarvoor heeft de politiek zichzelf net de absolutie gegeven.
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1009784/treinramp-buizingen-niemand-wordt-met-de-vingerKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Neen, hij is geboren in Denderleeuw en is op gemeentelijk vlak nu actief in Liedekerke.
[/quote]Het was maar voor de nek, die mens denkt dat hem alles kan en moet oplossen.[/quote]
Behalve de veiligheidsproblemen bij de NMBS dan waar Schouppe lang de baas was, maar daarvoor heeft de politiek zichzelf net de absolutie gegeven.
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1009784/treinramp-buizingen-niemand-wordt-met-de-vingerKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Neen, hij is geboren in Denderleeuw en is op gemeentelijk vlak nu actief in Liedekerke.
[/quote]Het was maar voor de nek, die mens denkt dat hem alles kan en moet oplossen.[/quote]
Behalve de veiligheidsproblemen bij de NMBS dan waar Schouppe lang de baas was, maar daarvoor heeft de politiek zichzelf net de absolutie gegeven.
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1009784/treinramp-buizingen-niemand-wordt-met-de-vinger-gewezen.aspx
-
Het komt telkens op dezelfde punten neer waar er nog veel verbeteringspotentieel is
Yep :
Degelijke wegen, deftige rij-opleiding, en een ondubbelzinnige en vereenvoudigde wegcode.
En een loeihard repressief beleid tegen wegbeheerders die in gebreke blijven.
Be wacht nog steeds op een doordacht verkeersveiligheidsbeleid,
Absoluut !
-
Het komt telkens op dezelfde punten neer waar er nog veel verbeteringspotentieel is
Yep :
Degelijke wegen, deftige rij-opleiding, en een ondubbelzinnige en vereenvoudigde wegcode.
En een loeihard repressief beleid tegen wegbeheerders die in gebreke blijven.
Be wacht nog steeds op een doordacht verkeersveiligheidsbeleid,
Absoluut !
En voor de meeste dingen is er zelfs geen geld nodig
Enkel weginfra, en dan nog, daar kan ook nog aan gespaard worden:
geen jonge bomen meer aanplanten (buiten bbk); geen zotte kosten meer aan overbodige wegverlichting.
In een recente BIVV-studie zouden 38% van de verkeersdoden ongevalverzwarend op bomen vallen, doordat er algemeen minder verkeersdoden vallen is dat % dus nog toegenomen, in 2001 was dit ca. 20 % geschat.
Tja, ook 40 kmh-impact kan of is dodelijk zijn als men (zijdelings) op een boom eindigt (zelfs aangegordeld).