Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Verkeersbeleid => Topic gestart door: jozef op zondag 06 februari 2011 - 15:48:19
-
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
-
niet moeilijk als je de snelheid blijft naar beneden halen
90->70->50 en hele steden worden zone 30 tegenwoordig
Wat een k*tland toch >:( :'(
-
zouden ze niet beter schrijven
"het aantal vastgestelde snelheidsovertredingen neemt met 10% toe"
-
zouden ze niet beter schrijven
"het aantal vastgestelde snelheidsovertredingen neemt met 10% toe"
Yup. De inkomsten ook ...
En ook nog : deze stijging heeft blijkbaar geen enkel effect op het verder dalende dodenaantal ...
Ondanks de massale snelheidscontroles is er in B echter geen relatieve verbetering van het aantal verkeersslachtoffers.
Integendeel, tegenover het overgrote deel van Europa - waar vaak effectief sneller mag gereden worden - gaan we zelfs achteruit.
Het relatief hoog blijvende aantal verkeersslachtoffers heeft dus duidelijk een andere oorzaak dan snelheid.
-
En ook nog : deze stijging heeft blijkbaar geen enkel effect op het verder dalende dodenaantal ...
Ondanks de massale snelheidscontroles is er in B echter geen relatieve verbetering van het aantal verkeersslachtoffers.
Integendeel, tegenover het overgrote deel van Europa - waar vaak effectief sneller mag gereden worden - gaan we zelfs achteruit.
Het relatief hoog blijvende aantal verkeersslachtoffers heeft dus duidelijk een andere oorzaak dan snelheid.
Maar dàt wil Schouppe dus niet inzien. Gisteren nog hoorde ik 'm verklaren dat "we op de goede weg zijn", en dat er nog méér snelheidscontroles zullen plaatsvinden in de toekomst....
-
Maar dàt wil Schouppe dus niet inzien. Gisteren nog hoorde ik 'm verklaren dat "we op de goede weg zijn", en dat er nog méér snelheidscontroles zullen plaatsvinden in de toekomst....
Hij is helaas niet de enigedie aan dat falend verkeersveiligheidsbeleid blijft vasthouden :(
En zo zal B verder blijven wegzakken op de Europese ranking, en blijven er jaarlijks 100-en doden teveel vallen .
-
Ik vergeet dikwijls naar de verkeersbarometer of zoiets te gaan kijken, en vandaag dus ook, maar als ik in kranten en hupldienstenforum over ongevallen lees vallen mij de kwalijke gevolgen van niet-gordeldracht op.
Vorig jaar waren er enorm veel motorrijders en fietsers de dupe en op de snelwegen ongevallen waarin vrachtwagens betrokken waren. Dit jaar zijn er al een voldoende aantal "uit de wagen geslingerden" en "einzelgänger" die tegen hoge snelheid uit de bocht vliegen (dikwijls in de vroege uurtjes).
Dus, ja snelheid moet gecontroleerd worden maar wel in samengaan met : alcohol en drugs, zelfmoord, inslaapvallen,....controle. Maar dat vraagt mankracht.
Nogmaal vraag ik mij af waar die duizenden flikken ergens zijn, want op de baan zie ik er nooit.
-
tja, zelfmoord
In België is zelfmoord op een na de meest voorkomende doodsoorzaak bij jonge mannen van 20 tot 24 jaar en de derde doodsoorzaak bij jonge vrouwen van die leeftijd. In de leeftijdsgroep van 25 tot 34 jaar is zelfmoord zelfs de eerste doodsoorzaak. Elke dag ontnemen gemiddeld zeven Belgen zich het leven, wat neerkomt op 248 zelfmoorden per miljoen inwoners.
bron wikipedia, maar er zijn bronnen zat die hetzelfde vertellen, en het aantal stijgt nog elk jaar
Ook iets waarin België uitblinkt :-[ :-\ :'(
-
Dus, ja snelheid moet gecontroleerd worden maar wel in samengaan met : alcohol en drugs, zelfmoord, inslaapvallen,....controle. Maar dat vraagt mankracht.
Over dat laatste: vermoeidheid is idd problematisch. Er zijn er al méér dan genoeg die "wakker worden op een plaats waar ze liever niet waren terechtgekomen met hun auto". Als ze nog wakker worden, tenminste. En niet 1 onder hen die de slaap in bedwang heeft kunnen houden, of tijdig voelen aankomen. Dus ja, enige controle hierop kan zeker geen kwaad.
Maarreuhm Hoe ga je dat controleren? De "grote jongens" hebben hun tachograaf. Maar voor elke vorm van gemotoriseerd verkeer, dat geen tachograaf hoeft te gebruiken: HOE ga je dat vaststellen? Welke objectieve criteria ga je hanteren om na te gaan of iemand (te) vermoeid is of niet?
-
Ga je met een tachograaf vaststellen of iemand te vermoeid is om te rijden? Bizar!
Als ik goed uitgerust in relatief rustig verkeer ga rijden ga ik het makkelijk veel langer uithouden dan wettelijk is voorzien voor vrachtwagenchauffeurs. Onlangs heb ik een vies viruske in mijn systeem gehad waardoor ik zelfs nu nog sneller vermoeid ben. Nu zou ik het veel minder lang uithouden dan in die zeer fitte omstadigheden. Wat bijvoorbeeld met rijden na een drukke werkdag met vervelende kinderen op de achterbank, ook niet direct bevorderlijk voor je rijkunsten.
Er is maar één oplossing, beroep doen op de verantwoordelijkheidszin van de chauffeurs. Trouwens een vermoeide chauffeur haal je makkelijk uit het verkeer. Je herkent de typische rijstijl direct!
-
Dus, ja snelheid moet gecontroleerd worden maar wel in samengaan met : alcohol en drugs, zelfmoord, inslaapvallen,....controle. Maar dat vraagt mankracht.
Over dat laatste: vermoeidheid is idd problematisch. Er zijn er al méér dan genoeg die "wakker worden op een plaats waar ze liever niet waren terechtgekomen met hun auto". Als ze nog wakker worden, tenminste. En niet 1 onder hen die de slaap in bedwang heeft kunnen houden, of tijdig voelen aankomen. Dus ja, enige controle hierop kan zeker geen kwaad.
Maarreuhm Hoe ga je dat controleren? De "grote jongens" hebben hun tachograaf. Maar voor elke vorm van gemotoriseerd verkeer, dat geen tachograaf hoeft te gebruiken: HOE ga je dat vaststellen? Welke objectieve criteria ga je hanteren om na te gaan of iemand (te) vermoeid is of niet?
zelfs mét een tacho kan je alleen maar vaststellen hoelang er gereden werd, je kan niet vaststellen of iemand uitgerust was voordat hij begon te rijden ...
-
je was me net voor JC :)
Op langere afstanden speelt de max toegelaten snelheid hierin ook mee.
Ik wordt nl niet zo veel sneller moe door 130 kmh te rijden dan bvb 90 kmh (wat velen tegenwoordig blijkbaar zouden willen als Vmax voor heel Belgie)
Tegen 130 zal ik echter wel sneller ter plaatse zijn, dus kan ik sneller rusten
bvb een rit van 180 km: tegen 90 is dat 2u rijden; tegen 130 is dat 1u23 rijden ...
Laat ze dan maar zeggen dat het allemaal niet veel verschil maakt; op een rustige baan maakt het over een beetje afstand al een enorm verschil.
Stel je voor dat deze belgische traagheidsolievlek uitdeint naar heel Europa. Als je dan pakweg 1000 km naar het zuiden zou rijden ben je plots wel een heel stuk langer onderweg en ben je nog steeds aan het rijden op een moment dat je al kon liggen uitrusten in je hotelkamer
-
Inderdaad, hogere snelheden halen wel degelijk uit. Er heerst dat hardnekkige misverstand dat je nauwelijks tijdswinst haalt door sneller te rijden, maar die winst is er wel degelijk. Bij de korte afstanden die de meeste Vlamingen rijden is het beperkt, vanaf zo'n 200 km zie je het verschil wel direct. Ik had gisteren bv. op mijn rit vanuit Wuppertal een gemiddelde snelheid van 126 km/u waardoor ik er net minder dan twee uur over had gedaan (250 km). Rij die rit maar af met 90 km/u op de snelweg en je bent bijna een uur langer onder weg. Daartegen had ik kinderen al in bed gelegd, de auto leeg gehaald, een slaapmustje gedronken en lag ik al te knorren vooraleer die traagrijder thuis zou zijn.
-
zelfs mét een tacho kan je alleen maar vaststellen hoelang er gereden werd, je kan niet vaststellen of iemand uitgerust was voordat hij begon te rijden ...
Het is tenminste "iets". De tijd dat die chauffeur maximaal mag rijden, en hoeveel hij minimaal moet rusten, is tenminste al aan banden gelegd. Bij personenenwagens heb je niks.
Er is maar één oplossing, beroep doen op de verantwoordelijkheidszin van de chauffeurs. Trouwens een vermoeide chauffeur haal je makkelijk uit het verkeer. Je herkent de typische rijstijl direct!
Die verantwoordelijkheidszin ontbreekt nu net veel te vaak. Vandaar dat er op gecontroleerd dient te worden. Nogmaals mijn vraag: objectieve criteria graag!
-
Het is tenminste "iets". Bij personenwagens heb je niks.
voor beroepschauffeurs is een tacho inderdaad "iets", omdat hun dagtaak er sowieso uit bestaat om te rijden
maar bij een personenwagen is een tacho "niets" waard, iemand die elke dag slechts een uur rijdt kan toch elke dag doodmoe zijn (na een nachtshift bvb ...)
het motto "iets is beter dan niets" gaat hier echt niet op
-
Nogmaals mijn vraag: OBJECTIEVE CRITERIA DAN GRAAG!
-
Nogmaals mijn vraag: OBJECTIEVE CRITERIA DAN GRAAG!
je hoeft daarom niet te roepen, hoor
Ik kan dat trouwens ook:
ER ZIJN ER GEEN
-
ER ZIJN ER GEEN
Voilà. My point exactly. Dus:
Dus, ja snelheid moet gecontroleerd worden maar wel in samengaan met : alcohol en drugs, zelfmoord, inslaapvallen,....controle. Maar dat vraagt mankracht.
Je zegt 't zelf. Rudi maakt hier een terecht punt. Maar.......
Inslaapvallen IS een probleem, doch valt onmogelijk te controleren wegens niet de minste objectieve criteria.
-
Inslaapvallen IS een probleem, doch valt onmogelijk te controleren wegens niet de minste objectieve criteria.
Een gokje: misschien iets in de aard van het "dodemanspedaal" in de trams en treinen?
-
Een indommel-alarm schijnt al te bestaan op enkele wagens. Ik dacht dat Volvo daar al vrij ver mee was. Het zou werken door de knipperfrequentie en de oogbewegingen te volgen met een cameraatje.
-
Een indommel-alarm schijnt al te bestaan op enkele wagens. Ik dacht dat Volvo daar al vrij ver mee was. Het zou werken door de knipperfrequentie en de oogbewegingen te volgen met een cameraatje.
klopt, bestaat al enkele jaren; ik weet niet of het ook al verkrijgbaar is
-
Ach, ik heb mijn eigen ingebouwde sensor. Als mijn oogputjes kriebelen heb ik minder dan 30 min voor ze de rolluiken beginnen dichtdraaien. Ik draai dan ook onmiddellijk de parkeerplaats op als dit me overkomt.
Mijn moeder vloekte enkele jaren geleden meermaals vanop de achterbank wanneer ik in Duitsland boven de 120 km/u ging (wel serieus erover laat ons zeggen 180 km/u en meer ;D). Toen ik op de terugrit, na het huwelijksfeest waar we naartoe geweest waren, waar ik getuige van de bruidegom was geweest, het in de buurt van Genk voor gezien hield en absoluut wilde stoppen kreeg ik natuurlijk de litanie, "tis nog maar een halfuurke!". Inderdaad, maar dat halfuurke was teveel.
-
Een indommel-alarm schijnt al te bestaan op enkele wagens. Ik dacht dat Volvo daar al vrij ver mee was. Het zou werken door de knipperfrequentie en de oogbewegingen te volgen met een cameraatje.
klopt, bestaat al enkele jaren; ik weet niet of het ook al verkrijgbaar is
Bij Mercedes E- en S-klasse al sinds maart 2009, bij andere bepaalde merken denk ik ook.
http://www.auto-motor-und-sport.de/autokauf/technik-einschlafwarner-e-klasse-im-kampf-gegen-sekundenschlaf-1792704.html
28. März 2010,
Einschlafwarner gegen Sekundenschlaf
Immer wieder geistern Horrornachrichten von Unfällen durch Sekundenschlaf durch die Medien. Mercedes nimmt dem gefährlichen Mikro-Nickerchen in der E-Klasse den Schrecken.
Neu ist die Idee eines automatischen Einschlafwarners nicht. Seit Jahren wird bei Autoherstellern aus dem In- und Ausland geforscht, um dem Sekundenschlaf seine oftmals katastrophalen Folgen zu nehmen. Während sich die meisten Forschungen bisher mit den Augen und speziell mit Pupillen und Lidschlag des Fahrers beschäftigten, setzt Mercedes beim Fahrverhalten an. VDO Siemens war vor Jahren einer der ersten, der für Lastwagen einen Einschlafwarner vorstellte: mit einer Infrarotkamera wurden Augen, Kopfhaltung, Blickrichtung und Lidschlag überwacht.
Ganz anders bei den aktuellen Mercedes-Modellen der E- und S-Klasse, die seit rund einem Jahr auf dem Markt sind. Hier mustern jeweils über 70 Sensoren das Fahrverhalten des Piloten am Steuer – ganz ohne Kamera. Neben Tempo, Längs- und Querbeschleunigung erfasst das System unter anderem Lenkradbewegungen, Blinker- und Pedalbetätigungen sowie bestimmte Bedienhandlungen und äußere Einflüsse wie Seitenwind oder Fahrbahnunebenheiten. Als besonders aussagekräftig hat sich die Beobachtung des Lenkverhaltens erwiesen. Denn ein übermüdeter Autofahrer hat Mühe, die Spur präzise einzuhalten. Intensive Tests der Mercedes-Ingenieure mit über 500 Autofahrern zeigten, dass dieser Effekt bereits in einer frühen Phase der beginnenden Müdigkeit auftritt - in der Regel oft vor dem gefährlichen Sekundenschlaf.
Siemens VDO zou ermee begonnen zijn bij vrachtwagens (2006)
http://www.innovations-report.de/html/berichte/automotive/elektronischer_einschlafwarner_gegen_sekundenschlaf_70642.html
Secondenslaap zou voor ~ 25 % van alle dodelijke ongevallen bij lange snelwegritten de hoofdoorzaak zijn.
Wordt nog altijd zeer onderschat van de meeste bestuurders die lange ritten doen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Microslaap
http://www.dvr.de/site.aspx?url=html/presse/informationen/1549.htm
Bonn, 4. Februar 2010 (DVR) – Der Sekundenschlaf ist eines der Hauptrisiken bei langen Autofahrten. Schätzungsweise jeder vierte Unfall mit Todesfolge auf Autobahnen wird durch kurzes Einnicken verursacht. Dennoch, so informiert der Deutsche Verkehrssicherheitsrat (DVR), wird diese Unfallursache von den meisten Fahrern unterschätzt.
...
In Nederland spreken ze van 10 à 20 %, wel enkel bij vrachtwagens, een "studie":
http://www.ivw.nl/Images/Brochure%20Even%20weg%20Niet%20onderweg_tcm247-199875.pdf
-
Inderdaad, maar dat halfuurke was teveel.
ik ben zo ook nog gestopt in gent
ot thuis is dan ook nog maar 'een half uurke'
liever een half uurke later dan niet aankomen
-
Een gokje: misschien iets in de aard van het "dodemanspedaal" in de trams en treinen?
Er was hier gepraat over "controleren" en "optreden tegen". Het lijkt mij voor een agent erg moeilijk om objectief vast te stellen, laat staan aan te tonen dat een bestuurder veel te vermoeid is om nog veilig verder te kunnen.
Dààr was 't mij vooral om te doen.
Ik dacht wel dat er al voertuigen waren die men kon uitrusten met een soort "alarmsysteem" (een gepiep), van zodra de auto over meer dan 1 rijstrook gaat zwalpen. Als ik 't goed heb, met sensoren die de wegmarkeringen detecteren, en het meermaals heen/terug overschrijden ervan. In dat geval hoort de chauffeur een irritant gepiep, dat hem weer wat alerter zou moeten maken.
-
Ach, ik heb mijn eigen ingebouwde sensor. Als mijn oogputjes kriebelen heb ik minder dan 30 min voor ze de rolluiken beginnen dichtdraaien. Ik draai dan ook onmiddellijk de parkeerplaats op als dit me overkomt.
Mijn moeder vloekte enkele jaren geleden meermaals vanop de achterbank wanneer ik in Duitsland boven de 120 km/u ging (wel serieus erover laat ons zeggen 180 km/u en meer ;D). Toen ik op de terugrit, na het huwelijksfeest waar we naartoe geweest waren, waar ik getuige van de bruidegom was geweest, het in de buurt van Genk voor gezien hield en absoluut wilde stoppen kreeg ik natuurlijk de litanie, "tis nog maar een halfuurke!". Inderdaad, maar dat halfuurke was teveel.
Ooit in Charleroi gestopt om even te slapen toen ik van Zuid Frankrijk kwam. Op een uurtje rijden van thuis.
-
Ooit in Charleroi gestopt om even te slapen toen ik van Zuid Frankrijk kwam. Op een uurtje rijden van thuis.
Ik ben eens terug wakker geworden toen ik x-seconden over de pechstrook reed... en schrok me terug de snelweg op...
tja dan weet je het wel voor altijd...
(gelukkig was het een nieuwe vooral vlakke Autobahn/Pannenstreifen...)
-
Ooit eens 8 uur stilgestaan op 10 minuten van thuis......klaarwakker en alert.
Mijn rij uren waren op. ::)
-
Ooit eens 8 uur stilgestaan op 10 minuten van thuis......klaarwakker en alert.
Mijn rij uren waren op. ::)
Ja en mijne maat reed door.
Volgende week routine controle in Duitsland, met ADR......
-
De Bisschoppenhoflaan zal dit jaar alvast goed bijdragen aan de stijging van de inkomsten !
Of er ook enige verbetering van de verkeersveiligheid bij zal zijn, is maar af te wachten.
-
De Bisschoppenhoflaan zal dit jaar alvast goed bijdragen aan de stijging van de inkomsten !
Of er ook enige verbetering van de verkeersveiligheid bij zal zijn, is maar af te wachten.
tzal zijn voor de gevolgen van een eventueel ongeval te verminderen...
Zoals deze typische 70 kmh buiten de bbk het ook doet ... ? :-\
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
http://www.hbvl.be/limburg/tessenderlo/passagier-uit-tessenderlo-bezweken-aan-verwondingen.aspx
eerder bericht: http://www.hbvl.be/limburg/tessenderlo/zware-klap-tegen-boom.aspx
2 lichtgewonden (wslk vooraan), een voorlopig... zwaargewonde.
Plant nog maar wat jonge bomen bij, dat verzwaart de gevolgen... :-X
ergens in de Gerhagenstraat, Tessenderlo (http://maps.google.be/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=Gerhagenstraat,+Tessenderlo,+Vlaams+Gewest&aq=0&sll=51.056967,5.068638&sspn=0.027891,0.054846&ie=UTF8&hq=&hnear=Gerhagenstraat,+3980+Tessenderlo,+Limburg,+Vlaams+Gewest&ll=51.056988,5.070105&spn=0.027891,0.054846&t=h&z=14)
Ik las ergens dat ondertussen zelfs 38% van alle dodelijke ongevallen buiten de bebouwde kom (gewone wegen) op bomen eindigen.
Zelfs een zijdelingse impact van 29 kmh op een boom of paal kan dodelijk zijn volgens crashtesten
http://www.youtube.com/watch?v=VpqYpEOKtZw
http://www.euroncap.com/Content-Web-Page/90769bbc-bb74-4129-a046-e586550c3ece/pole-side-impact.aspx
Pole Side Impact
Accident patterns vary from country to country within Europe, but approximately a quarter of all serious-to-fatal injuries happen in side impact collisions. Many of these injuries occur when one car runs into the side of another or into a fixed narrow object such as a tree or pole.
To encourage manufacturers to fit head protection devices, pole test may be performed, where such safety features are fitted. Side impact head or curtain airbags help to protect the head and upper torso by providing a padding effect and by preventing the head from passing through the window opening. In the test, the car tested is propelled sideways at 29kph (18mph) into a rigid pole. The pole is relatively narrow, so there is major penetration into the side of the car.
In an impact without the head protecting airbag, a driver's head could hit the pole with sufficient force to cause a fatal head injury.
Typically a head injury criterion of 5000 is possible, five times that which indicates the likelihood of serious brain injury. In contrast, the head injury criterion in these new crash tests with a head protection airbag is around 100 to 300, well below the injury reference value. A side impact airbag with head protection makes this kind of crash survivable despite the severity.
Before 2009, Euro NCAP has allowed the manufacturer to perform a pole test to demonstrate the efficacy of the head protection system where this safety feature is fitted. The assessment focussed on the head only and the result was used to augment the side impact score achieved in the MDB side impact test. As of 2009, the pole test has become mandatory and now includes assessments on other critical body regions that might be affected such as chest and abdomen.
overal 20 kmh dan... :-X
-
Ik las ergens dat ondertussen zelfs 38% van alle dodelijke ongevallen buiten de bebouwde kom (gewone wegen) op bomen eindigen.
Bomen, palen en allerhande hindernissen vlak naast de weg samen, dacht ik.
Marc & Diane waren er jaren terug al op aan het hameren.
-
Ik las ergens dat ondertussen zelfs 38% van alle dodelijke ongevallen buiten de bebouwde kom (gewone wegen) op bomen eindigen.
Bomen, palen en allerhande hindernissen vlak naast de weg samen, dacht ik.
Marc & Diane waren er jaren terug al op aan het hameren.
Weet ik, Marc had me de cijfers van 2001 gegeven (bomen en palen was al ca. 25 % dodelijk van alle ongevallen);
maar wel van 2001, toen er nog ca 1500 doden waren, nu zijn er ruim 500 minder.
Die 38% zal wel alle vaste hindernisssen buiten de weg zijn (bomen en palen en...), wel buiten de bebouwde kom.
Ik zal het eens opzoeken, ik dacht dat het van de BIVV was.
Hier iets van Touring, 340 verkeersdoden op "hindernissen buiten de weg"
http://knack.rnews.be/nl/actualiteit/nieuws/belgie/halvering-van-aantal-verkeersdoden-door-alcoholmisbruik/article-1194827230688.htm
Voorts komen er volgens Touring in ons land jaarlijks 340 mensen om het leven komen door een ongeval tegen een hindernis buiten de weg. Het aantal slachtoffers van dat soort ongevallen blijft de laatste jaren stabiel.
Als dat tov de laatste offic. verkeersdoden 2008 zijn (944) is dat al 36 % voor alle ongevallen.
-
Nu weet ik waarom er 1 of andere nobele onbekende bomen aan het omzagen is.
http://www.hln.be/hln/nl/3804/Belgie/video/detail/1221214/Onbekende-zaagt-60-bomen-om.dhtml
-
Nu weet ik waarom er 1 of andere nobele onbekende bomen aan het omzagen is.
http://www.hln.be/hln/nl/3804/Belgie/video/detail/1221214/Onbekende-zaagt-60-bomen-om.dhtml
Idd, eigenlijk onbegrjpelijk dat men nog steeds jonge bomen aanplant langs 70 en 90 wegen duidelijk buiten bbk.
Toen ik een Zweden en UK reed viel me op dat ik daar nooit jonge bomen langs de weg zag staan.
Duitsland pakt ook al jarenlang rationeel zijn bomen aan langs de weg.
Men ziet het aan de cijfers.
Willen die bomen dat dan?
Ik dacht echt dat de middeleeuwen al een tijdje voorbij zijn... In Be blijkbaar niet. ;D
-
Nu weet ik waarom er 1 of andere nobele onbekende bomen aan het omzagen is.
http://www.hln.be/hln/nl/3804/Belgie/video/detail/1221214/Onbekende-zaagt-60-bomen-om.dhtml
Kans is groot dat het in die richting gezocht moet worden.
Iemand (vrouw, vriendin, kind(eren)) verloren tegen een boom pal naast de weg.
Mij zou het niets verbazen.
En ze planten intussen maar voort.
-
Duitsland pakt ook al jarenlang rationeel zijn bomen aan langs de weg.
Tijd geleden op Rügen gezeten, daar staan de bomen tot bijna op de weg.
-
Duitsland pakt ook al jarenlang rationeel zijn bomen aan langs de weg.
Tijd geleden op Rügen gezeten, daar staan de bomen tot bijna op de weg.
Op toeristisch eiland Rügen was ik nog nooit, was het de moeite ?
Betreft bomen langs de weg, ik weet dat er een toeristisch wegennet is in D (Ferienstraßen), daar laten ze de bomen (in principe) ongemoeid. Ze worden speciaal beschermd en zelfs terug in originele boomtoestand gezet.
Deze toeristische wegen (ook panoramisch interessant) zijn dus een speciale uitzondering op de regel.
En toeval, in Rügen begint de langste ... de Deutsche Alleenstraße , eventjes 2900 km lang.
http://de.wikipedia.org/wiki/Deutsche_Alleenstra%C3%9Fe
Verlauf der Deutschen Alleenstraße von Rügen im Nordosten nach Konstanz im Südwesten (kaart)
Die Deutsche Alleenstraße ist eine durch ganz Deutschland – von der Ostsee bis zum Bodensee – führende, rund 2.900 km[1] lange Ferienstraße. Sie ist damit Deutschlands längste Ferienstraße. Getragen wird das Vorhaben von der „Arbeitsgemeinschaft Deutsche Alleenstraße e.V.“, die sich aus ADAC, dem Deutschen Tourismusverband und der Schutzgemeinschaft Deutscher Wald sowie weiteren Institutionen zusammensetzt.[2] Wesentlich vorangetrieben wurde es vom Forstwissenschaftler Hans Joachim Fröhlich.
Ziel der Arbeitsgemeinschaft ist der Erhalt, der Schutz und die Pflege von Alleen in Deutschland sowie die Wiederherstellung alter Alleen, nachdem diese in den letzten Jahren durch den Ausbau von Straßen vielerorts zerstört wurden.
http://de.wikipedia.org/wiki/Ferienstra%C3%9Fe
- - - -
Posten betreft analyses D-boomongevallen, hun maatregelen D begonnen 1995:
# http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,1356.msg27126.html#msg27126
http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,1356.msg28447.html#msg28447
# ze hebben het aantal dodelijke boomongevallen met 60 % kunnen verminderen tussen 1995 en 2008;
in 1995 gebeurden nog 20% van hun dodelijke ongevallen ongevalverzwarend op bomen.