Christophoros

Verkeersvragen en -discussies => Verkeersbeleid => Topic gestart door: Michel op dinsdag 08 februari 2011 - 15:26:48

Titel: Meerdelige vraag snelheid en voorrang van rechts...
Bericht door: Michel op dinsdag 08 februari 2011 - 15:26:48
Foto van Rafael lenen:

Op de plaats van de fotograaf kom ik afgereden, welke (ook snelheid) regels gelden aan en achter dat (mogelijk) kruispunt  ???

Ik zie daar duidelijk een weg die van rechts uitmondt op mijn rijbaan, de witte rand is daar ook onderbroken, ik kom vanuit de bebouwde-kom-Kasterlee waar,  -nemen we hier aan- , op die uitvalsweg voordien de voorrang van rechts geldt (zonder borden of zonder B17).

Als ik probeer logisch te denken  ;D ... zet de wegbeheerder die C43-50 daar vóór die openbare? zijweg (en niet erná) om net voor en op dat kp eventjes de snelheid terug te beperken naar 50 kmh (´dubbel voorzichtig´) en achter dat kruispunt ? mag weer tot 70 gereden worden (aanwijzingsbord zone 70 wordt niet herhaald achter kp)

Meerdere antwoorden mogen...  :P
(vanaf gezond verstand, straatcode , wegcode tot HvC (definitie openbare weg) mag gebruikt worden...  ;D )

(http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php?action=dlattach;topic=2093.0;attach=396;image)
Titel: Re: Meerdelige vraag snelheid en voorrang van rechts...
Bericht door: wooter op dinsdag 08 februari 2011 - 15:39:32
Het lijkt mij dat dat rechts een oprit is.

Daarachter zie ik wel wegwijzers, wat aanduid dat daar een kruispunt is.

Na het einde van de bebouwde kom wil men gewoon 50 km/u laten aanhouden, tot na het kruispunt waarna de toegelaten snelheid 70 wordt in een zonaal verband.
Titel: Re: Meerdelige vraag snelheid en voorrang van rechts...
Bericht door: Michel op dinsdag 08 februari 2011 - 15:49:44
Het lijkt mij dat dat rechts een oprit is.
Maar het kan evenzo ook een openbare weg zijn...

Citaat
Daarachter zie ik wel wegwijzers, wat aanduid dat daar een kruispunt is.
Alleen de borden die we duidelijk (rechts van de weg zien) tellen voor de vraag...

Citaat
Na het einde van de bebouwde kom wil men gewoon 50 km/u laten aanhouden, tot na het kruispunt waarna de toegelaten snelheid 70 wordt in een zonaal verband.
Ik zie toch zone-70 kmh tot aan het 50-bord. Achter het (mogelijk) kp (met VVR) is het dan idd zone-70 kmh.
Titel: Re: Meerdelige vraag snelheid en voorrang van rechts...
Bericht door: Inazuma op dinsdag 08 februari 2011 - 16:44:24
Da's ook zoiets hé.
Wat is nog "een oprit" en wat is een openbare weg ???
Wegwanbeheerders, politie, parketten en rechters willen maar al te graag van almaar meer privé-terreinen een openbare weg maken, kan men er lekker verbaliseren, maar tegelijkertijd koppelt men er de bijkomende gevolgen niet aan vast : aansluitingen van openbare wegen zijn kruispunten ...
Titel: Re: Meerdelige vraag snelheid en voorrang van rechts...
Bericht door: mazda op dinsdag 08 februari 2011 - 19:16:45
Staat er een straatnaambordje? Zoja dan kennen jullie het antwoord ivm voorrang en snelheid.



Zoniet moet je op het gemeentplan of stafkaart gaan kijken om te zien of het om een openbare weg gaat of niet, al dan niet volledig verhard of alleen bij de aansluiting. Indien niet verhard blijft het wel een kpt en vervalt de 50, maar wijzigt de voorrang tov de verharde rijbaan. Daarna mag je weer verder rijden.
Het kan een inrit zijn naar een parking. Sommige prive parkings zijn openbare plaatsen omdat voor iedereen toegangkelijk.
Andere parkings die niet door iedereen gebruikt mogen worden zijn geen openbare plaats. (zie probleem dat Inazuma aanhaalt)
Wat als je langs een uitrit van een parking komt die buiten de rijbaan in een brede berm is aangelegd maar wel bij dezelfde openbare weg behoort. vvr of niet?



Titel: Re: Meerdelige vraag snelheid en voorrang van rechts...
Bericht door: Michel op dinsdag 08 februari 2011 - 21:57:37
Staat er een straatnaambordje? Zoja dan kennen jullie het antwoord ivm voorrang en snelheid.
Een opritweg naar een supermarktparking of openbare parking (bvb parking voetbalstadion* ) heeft ook geen straatnaam dacht ik.

vb * openbare parking KRC Genk, 3 toegangswegen: 1 bovenaan kp Opglabbekerzavel, 2 ~ tegenover voorkant stadion, kp met openbare weg Stadionplein  (http://maps.google.be/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=Stadionplein,+Genk,+Vlaams+Gewest&aq=0&sll=50.805935,4.432983&sspn=3.582778,7.020264&ie=UTF8&hq=&hnear=Stadionplein,+3600+Genk,+Limburg,+Vlaams+Gewest&ll=51.005951,5.532357&spn=0.003484,0.006856&t=h&z=17)
- Net voor de Zuidkant van het stadion (rechts van openbare weg Stadionplein) loopt er eveneens een verharde weg naar verharde parkeerplaatsen van de oefenterreinen die rechtsachter het Stadion liggen.
Ook links is via de grote parking een weg die naar het Jeugdcomplex met oefenterreinen voert.

- Linksboven aan de Opglabbekerzavel ligt ook nog het Kerkhof van Waterschei met 2 toegangswegen naar de openbare parking, die hebben ook geen naam...

Had het HvC niet gezegd dat zulke toegangswegen openbare wegen zijn ?

Ook toegangswegen van en naar openbare parkeerhuizen zouden dat zijn...

Ons containerpark is ook openbaar en heeft een toegangsweg zonder straatnaam...

Citaat
http://www.elfri.be/openbare-weg

• Cass. 12/01/2010, T.Pol 2010, 58, met noot

Een parkeergebouw toegankelijk voor alle weggebruikers zonder onderscheid is een openbare weg:

Een openbare weg in de zin van artikel 1 Wegverkeersreglement is een weg die openstaat voor alle weggebruikers.
De appelrechters hadden (terecht- geoordeeld dat het parkeergebouw van de NMBS toegankelijk is voor alle weggebruikers, reizigers of
niet-reizigers, zodat dit parkeergebouw kan gekwalificeerd worden als een openbare weg, waar alle bepalingen van het wegverkeersreglement van toepassing zijn.

Tegen deze uitspraak werd cassatie aangetekend op grond van het middel inhoudende schending van artikel 25.1.14°, in samenhang met
artikel 1 Wegverkeersreglement: Het cassatiemiddel stelde dat de appelrechters ten onrechte oordeelden dat een parkeergebouw een openbare weg is; Het cassatiemiddel verduidelijkte door te stellen dat een parkeergebouw immers nooit een openbare weg kan zijn.

Cassatie volgde dit middel niet en stelde dat de appelrechters op grond van de vaststellingen dat de parkeerplaats openstaat voor alle weggebruikers verantwoordde dat de parkeerplaats een openbare weg betrof en dat het wegverkeersreglement
van toepassing is binnen het parkeergebouw.
Titel: Re: Meerdelige vraag snelheid en voorrang van rechts...
Bericht door: bert.covens op dinsdag 08 februari 2011 - 22:11:55
Had het HvC niet gezegd dat zulke toegangswegen openbare wegen zijn ?

Ook toegangswegen van en naar openbare parkeerhuizen zouden dat zijn...

Volgens onze lesgever bij mijn opleiding zouden examinatoren de toegangsweg naar de supermarkt op A. Heymanplein te Sint-Niklaas bijvoorbeeld ook wel degelijk aanzien als openbare weg.  (Maw: voorrang van rechts, ipv dat wie van die parking komt uit een aanpalende eigendom komt).

En ook zo quoteren.
Titel: Re: Meerdelige vraag snelheid en voorrang van rechts...
Bericht door: Michel op dinsdag 08 februari 2011 - 22:44:06
Had het HvC niet gezegd dat zulke toegangswegen openbare wegen zijn ?

Ook toegangswegen van en naar openbare parkeerhuizen zouden dat zijn...

Volgens onze lesgever bij mijn opleiding zouden examinatoren de toegangsweg naar de supermarkt op A. Heymanplein te Sint-Niklaas bijvoorbeeld ook wel degelijk aanzien als openbare weg.  (Maw: voorrang van rechts, ipv dat wie van die parking komt uit een aanpalende eigendom komt).

En ook zo quoteren.
Amai, waar gaan we naartoe.

Ik ben al dikwijls via de Opglabbekerrzavel langs dat kerkhof en die grote Parking gereden richting Waterschei, als ik goed geteld heb moet ik op amper 800m  6 8- maal eventueel VVR geven... ook Lijnbussen passeren daar (halte Kerkhof en Stadion) ik heb daar nog niemand gezien die aanstalten maakte op ´zijn VVR´ komende van die no-names-parkingwegen.
(Kerkhofparking heeft 2 4 ´toegangswegen´)

Ze wachten allemaal netjes want ze komen van de openbare parking hé...
Daar is bij mijn weten ook nog nooit een ongeval gebeurd.  :-X   ;D

Beide wegen zijn 70 kmh... buiten bebouwde kom, uiteraard staan er aan die zogezegde HvC-kptn geen borden.

Opglabbekerzavel was 1,5 of 2 jaar geleden nog 90 kmh.
Sinds er een gescheiden breed fietspad langs ligt (door haag gescheiden), hebben ze er 70 kmh van gemaakt.  ;D

Al die wegnamen rechtsboven is een ´Google-overblijfsel´ van een afgebroken mijncité (oud) Texas (houten huizen, vooral Polen woonden daar), dat is nu een onverharde grote parking, die wegnamen bestaan al lang niet meer.
(http://www.mijndepot.be/images/dbimages/photobook/thumb_texaswijk.jpg)
http://www.mijndepot.be/content.php?hmID=1836&smID=1565
Titel: Re: Meerdelige vraag snelheid en voorrang van rechts...
Bericht door: Rafael op woensdag 09 februari 2011 - 01:32:42
Titel: Re: Meerdelige vraag snelheid en voorrang van rechts...
Bericht door: Michel op woensdag 09 februari 2011 - 10:36:09
Na deze C43-50 is een kruispunt, waar na dat kruispunt de C43-50 opnieuw geplaatst is tot een 100 meter verder.. Daar staat dan een C43-70.
Dus aan dat zijwegje van rechts is echt een kruispunt waar de VVR geldt ? Zonder een B17 te plaatsen ? Of kan men die borden niet zien op de foto ?  :-\

(http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php?action=dlattach;topic=2093.0;attach=396;image)

Of rij je daar op een voorrangsweg ? Er zijn geen voorrangsborden te zien op de foto voor en na dat kruispunt.
Is dat dan geen voorrangsweg door en na de bbk, en indien er VVR geldt waar begint die voorrangsweg dan ?
Citaat
8.5.6
6° Wanneer een voorrangsweg onmiddellijk na een kruispunt met voorrang van rechts begint, moet vóór dit kruispunt altijd het verkeersbord B17 geplaatst worden.
...
8.9. Verkeersbord B17. Kruispunt waar de voorrang van rechts geldt.
1° Dit verkeersbord wordt geplaatst in de onmiddellijke nabijheid van het kruispunt.
2° Dit verkeersbord moet geplaatst worden :
a) wanneer op de weg die uitkomt op een kruispunt waar de voorrang van rechts geldt, vóór het voorgaand kruispunt een verkeersbord B15 is aangebracht;
b) wanneer op de weg die voorbij het kruispunt verder loopt een verkeersbord B9 is geplaatst, dat het begin van een voorrangsweg aankondigt.

http://wegcode.be/secties/mb/mb-111076/863-hs2art8


Euhm, betreft snelheid, nog een C43-70 ?

Raar, want men bevindt zich toch al reeds in een Zone-70 kmh, die borden worden *niet herhaald na een lagere C43 of na een kruispunt.

*Art 65.10 :
Citaat
http://wegcode.be/wetteksten/selectie/wegcode/248-art65
Vanaf het zonebord tot het eindezonebord is het verboden te rijden met een hogere snelheid dan de zonale snelheid.
Wanneer binnen de zone het bord C43 een andere snelheid aanduidt, dan geldt vanaf het volgende kruispunt opnieuw de zonale snelheid. Het zonebord wordt *niet herhaald.

Heb je geen eindezonebord 70 gezien voor die C43-70 ?

C43-70´s binnen een zone 70 te plaatsen is toch verspilling.
Maar het helpt wel menige onwetende bestuurder die denken dat ze ergens na een duidelijk kp in die zone-70 tot 90 kmh mogen...
Titel: Re: Meerdelige vraag snelheid en voorrang van rechts...
Bericht door: Rafael op woensdag 09 februari 2011 - 11:01:59
Titel: Re: Meerdelige vraag snelheid en voorrang van rechts...
Bericht door: Michel op woensdag 09 februari 2011 - 12:03:55
't is in ieder geval een voorrangsweg. Hier (http://www.bing.com/maps/?v=2&cp=sj53n6hddt12&lvl=18&dir=180&sty=o) nog een kaart.

Als ik het verder verloop van die weg zo zie is dat zelfs een hoofdverbindingsweg naar een andere bebouwde kom.

Dan is het op de foto in ieder geval geen kruispunt met een openbare zijweg, maar eerder een oprit naar een parking van een bedrijf.
(geen borden vereist dus)

Op jouw beide kaarten zie je de bedrijfsparking goed liggen noordelijk tov het gebouw.

Die C43-50 op de foto zal wel zijn omdat onmiddelijk achter die flauwe bocht een wslk redelijk druk -en raar- kruispunt ligt (van beide zijden zeer schuine uitmondingen)
Titel: Re: Meerdelige vraag snelheid en voorrang van rechts...
Bericht door: Inazuma op woensdag 09 februari 2011 - 16:22:22
Wow, die had ik nog niet gezien !

Citaat
http://www.elfri.be/openbare-weg

• Cass. 12/01/2010, T.Pol 2010, 58, met noot

Een parkeergebouw toegankelijk voor alle weggebruikers zonder onderscheid is een openbare weg:

Cassatie [...]  stelde dat de appelrechters op grond van de vaststellingen dat de parkeerplaats openstaat voor alle weggebruikers verantwoordde dat de parkeerplaats een openbare weg betrof en dat het wegverkeersreglement van toepassing is binnen het parkeergebouw.
Dat is een vrij recente , en nieuwe ontwikkeling.
Weer een stapje verder in de richting "alles openbare weg".
Tankstations aan grootwarenhuizen werden al meegerekend, nu zelfs al parkeergebouwen.
Geen enkel probleem dus om ook gewone tankstations als openbere weg te aanzien.

Hier is weer bangelijk goed over nagedacht voor men vonniste :

Dat betekent ook dat er aan alle voorwaarden inzake plaatsingsvoorwaarden dient voldaan te worden door de "wegbeheerder" / eigenaar.
Dat het een openbare weg is, betekent ook dat er kruispunten gevormd worden ...
Het betekent ook dat alle bepalingen inzake parkeren, van kracht zijn in een parkeergebouw ...
Het betekent ook dat elk motorvoertuig in een dergelijke parking verzekerd moet zijn ...
Titel: Re: Meerdelige vraag snelheid en voorrang van rechts...
Bericht door: Inazuma op woensdag 09 februari 2011 - 16:24:46
Dan is het op de foto in ieder geval geen kruispunt met een openbare zijweg, maar eerder een oprit naar een parking van een bedrijf.
(geen borden vereist dus)
Zonder toegangscontrole van de gebruikers, zonder duidelijke vermelding dat het een privé-parking is, kan het best een openbare weg worden ...
Titel: Re: Meerdelige vraag snelheid en voorrang van rechts...
Bericht door: Inazuma op woensdag 09 februari 2011 - 16:26:57
Volgens onze lesgever bij mijn opleiding zouden examinatoren de toegangsweg naar de supermarkt op A. Heymanplein te Sint-Niklaas bijvoorbeeld ook wel degelijk aanzien als openbare weg.  (Maw: voorrang van rechts, ipv dat wie van die parking komt uit een aanpalende eigendom komt).
Volgens mijn info is het daar in Sint Niklaas zelfs mogelijk de BBK in te rijden zonder ooit een F1 tegen te komen, langs de openbare weg / parking van een shoppingcenter ...
Ideaal voor wie er te snel reed   ;D
Titel: Re: Meerdelige vraag snelheid en voorrang van rechts...
Bericht door: wooter op woensdag 09 februari 2011 - 16:43:58
Volgens mijn info is het daar in Sint Niklaas zelfs mogelijk de BBK in te rijden zonder ooit een F1 tegen te komen, langs de openbare weg / parking van een shoppingcenter ...
Ideaal voor wie er te snel reed   ;D
Ik ken ook zo een route doorheen Diepenbeek om in een Zone 30 en vermoedelijk ook Bebouwde Kom te geraken zonder een bord te passeren, gebruik makend van een parking van een supermarkt.

Meer nog: wie de Zone 30 verlaat, dan de parking op rijdt, en dan de parking verlaat, zit terug in de Zone 30 zonder het begin van de Zone 30 gepasseerd te zijn :).
Titel: Re: Meerdelige vraag snelheid en voorrang van rechts...
Bericht door: Inazuma op woensdag 09 februari 2011 - 16:56:09
Ik ken ook zo een route doorheen Diepenbeek om in een Zone 30 en vermoedelijk ook Bebouwde Kom te geraken zonder een bord te passeren, gebruik makend van een parking van een supermarkt.

Meer nog: wie de Zone 30 verlaat, dan de parking op rijdt, en dan de parking verlaat, zit terug in de Zone 30 zonder het begin van de Zone 30 gepasseerd te zijn :).
Waar dat ?
Titel: Re: Meerdelige vraag snelheid en voorrang van rechts...
Bericht door: mazda op woensdag 09 februari 2011 - 17:32:22
Met een straatnaambordje zou het duidelijk om een openbare weg gaan en hoeven we ons  niet af te vragen wat cassatie vindt over inritten.

Met straatnaambordje is er duidelijk iets mis met het wegbeheer als dit een voorrangsweg zou zijn (gele ruit) want dan zou die B9 na het kruispunt herhaald moeten worden of beginnen.
Als de voorrangsweg na dat kpt begint moet de voorrang van rechts verplicht aangegeven worden met een B17.
Als het al eerder voorrangsweg zou zijn dan moet de B9 na het kruispunt herhaald worden en dan moet er een STOP of omgekeerde driehoek staan in de zijstraat.
En wat staat die 50 daar dan te doen net voor het kpt?

Zonder straatnaambordje hebben we volgens mij een probleem omdat men tegenwoordig elke weg die voor het publiek toegangkelijk is om naar een parking ofzo te rijden als openbare weg wil beschouwen zodat ook op die parkings opgetreden kan worden ingeval van inbreuken tegen de wegcode en om een verantwoordelijke te kunnen aanstellen bij ongeval. Verder moeten voertuigen dan ook verzekerd zijn en mag men niet positief rijden ivm met drugs en alcohol.
Men wil  ervoor zorgen dat parkings van warenhuizen bijvoorbeeld veiliger worden en dat dezelfde regels gelden ivm met inbreuken tegen de verkeersregels en verkeerswet.

MAAR......
Men vergeet dat de uitritten en toegangswegen van die parkings ergens aansluiten op het algemeen wegennet.
En hier wringt het schoentje.
Want als je je op zo'n parking aan de wet moet houden, waar ik in principe niet tegen ben dan moeten de eigenaar en de wegbeheerder van de aansluitende weg er wel voor zorgen dat de voorrang geregeld wordt met de juiste verkeersborden.
Het heeft dan geen zin om bij de uitrit een stopteken te plaatsen als de weg waarop die uitrit uitkomt geen voorrang heeft.
Er moet dan weer wel een stopteken of omgekeerde driehoek geplaatst worden als de uitrit uitkomt op een voorrangsweg.
Dit zijn maar twee voorbeelden van de zovele plaatsingsvoorwaarden waar men geen rekening mee houdt op die punten van aansluiting.

Volgens mij is er tot op heden nog geen veroordeling geweest omtrent de voorrang op het punt van de aansluiting met de straat.
(Hoop ik, want anders worden we pas echt voor de zot gehouden)
De uitrit vd parking tov de "openbare weg" wordt dan blijkbaar door de verzekeringen bij aanrijding nog altijd als ondergeschikt beschouwd.
Maar éénmaal op de parking gelden dan weer wel de normale voorrangsregels.
Dit is tegenstrijdig, maar daar heeft men bij cassatie met de beste bedoelingen niet bij stilgestaan.
 
Stel dat dit (foto) beschouwd wordt als kpt zonder straatnaam, dus openbare inrit dan zou de vvr van toepassing zijn en de 50 na het kpt vervallen.
Maar als die weg voordien reeds voorrangsweg zou zijn met een B9 wat je niet kan zien op de foto dan is het hek helemaal van de dam, want ik zie geen omgekeerde driehoek of stop staan in die uitrit en ook geen B9 na het kpt.

Dit is Belgie. Men neemt te goedertrouw een beslissing maar men heeft geen enkele notie van de gevolgen.

Dan moeten ze al die eigenaars verplichten om de juiste voorrangsborden te plaatsen bij de aansluiting.
Wel opletten, overal stopborden plaasten is ook niet de juiste oplossing gezien op aansluitende wegen waar de voorrang van rechts geldt op de meeste kruispunten ineens B15 borden geplaatst moeten worden voor al die uit/inritten, wat dan weer tot verwarrende toestanden kan leiden doordat al de kpt van een weg met voorrang van rechts geregeld worden en alleen ter hoogte van de uitrit een bord zal staan dat je voorrang geeft waardoor verwarring kan ontstaan op het daaropvolgende kruispunt.
Titel: Re: Meerdelige vraag snelheid en voorrang van rechts...
Bericht door: Michel op woensdag 09 februari 2011 - 17:56:29
Wow, die had ik nog niet gezien !

Ik toen ook nog niet.   ;)
Gelukkig moeten we alleen het verkeersreglement kennen...   ;D

Titel: Re: Meerdelige vraag snelheid en voorrang van rechts...
Bericht door: wooter op woensdag 09 februari 2011 - 20:44:57
Ik ken ook zo een route doorheen Diepenbeek om in een Zone 30 en vermoedelijk ook Bebouwde Kom te geraken zonder een bord te passeren, gebruik makend van een parking van een supermarkt.

Meer nog: wie de Zone 30 verlaat, dan de parking op rijdt, en dan de parking verlaat, zit terug in de Zone 30 zonder het begin van de Zone 30 gepasseerd te zijn :).
Waar dat ?


http://maps.google.be/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=diepenbeek&aq=&sll=50.805935,4.432983&sspn=4.638426,11.634521&ie=UTF8&hq=&hnear=Diepenbeek,+Limburg,+Vlaams+Gewest&ll=50.906801,5.429982&spn=0.004519,0.011362&t=h&z=17

Het kan zijn dat het gedeelte van de Molenstraat ten zuiden van de spoorweg ook al helemaal bebouwde kom is, maar alleszins weet ik dat de Molenstraat niet Zone 30 is, en de Zone 30 ter hoogte van de school ligt tegenover de supermarkt op de Wijkstraat.
Titel: Re: Meerdelige vraag snelheid en voorrang van rechts...
Bericht door: Inazuma op woensdag 09 februari 2011 - 21:24:53
Het kan zijn dat het gedeelte van de Molenstraat ten zuiden van de spoorweg ook al helemaal bebouwde kom is,
De Molenstraat is al bebouwde kom.

Citaat
maar alleszins weet ik dat de Molenstraat niet Zone 30 is, en de Zone 30 ter hoogte van de school ligt tegenover de supermarkt op de Wijkstraat.
De Molenstraat is geen zone 30, die begint ergens aan de verhooogde inrichting thv de Toekomststraat.

'k zal eens zien als ik er nog eens langs kom  ;)
Titel: Re: Meerdelige vraag snelheid en voorrang van rechts...
Bericht door: jozef op woensdag 09 februari 2011 - 22:35:02
Als de voorrangsweg na dat kpt begint moet de voorrang van rechts verplicht aangegeven worden met een B17.

Aan welke kruispunten met VVR moet er een B17 geplaatst worden?

Citaat
Verder moeten voertuigen dan ook verzekerd zijn en mag men niet positief rijden ivm met drugs en alcohol.

Dat geldt niet alleen op openbare wegen, doch op alle openbare plaatsen.
Titel: Re: Meerdelige vraag snelheid en voorrang van rechts...
Bericht door: mazda op donderdag 10 februari 2011 - 07:39:15
Plaatsingsvoorwaarden verkeerstekens :

8.5.6 Wanneer een voorrangsweg onmiddellijk na een kruispunt met voorrang van rechts begint, moet vóór dit kruispunt altijd het verkeersbord B17 geplaatst worden.

 8.6. Verkeersbord B11. Einde van voorrangsweg.
Dit verkeersbord wordt geplaatst bij het naderen van het kruispunt waar de voorrangsweg dit karakter verliest, behalve aan de uitritten van autosnelwegen waar het niet mag geplaatst worden.

Aan dit kruispunt moet de voorrangsregel die van toepassing is, altijd worden aangekondigd door verkeersborden B1, B5 of B17 volgens het geval.

Titel: Re: Meerdelige vraag snelheid en voorrang van rechts...
Bericht door: Inazuma op donderdag 10 februari 2011 - 15:28:06
Aan welke kruispunten met VVR moet er een B17 geplaatst worden?
- als het vorige kruispunt op dezelfde weg een B15 had
- VVR na einde voorrangsweg B11
- VVR met dwarsen dubbelrichtingsfietspad
- VVR met BEV (gebeurt bijna nooit, in de wijde regio is A'pen de uitzondering, daar staan ze vaak wel)
- indien na het kp met VVR een voorrangsweg begint

Talloze borden inzake voorrang worden eenvoudigweg niet geplaatst ...
Titel: Re: Meerdelige vraag snelheid en voorrang van rechts...
Bericht door: Rafael op woensdag 16 februari 2011 - 21:28:41
Titel: Re: Meerdelige vraag snelheid en voorrang van rechts...
Bericht door: Inazuma op woensdag 16 februari 2011 - 23:52:17
Er staan in die omgeving meerdere zonale flaters - o.a. illegale herhalingsborden, zones die nooit eindigen, C43s met dezelfde snelheidsbeperking als de zone.

Het is allemaal zeer sterk afhankelijk van de (on)kunde van de bevoegde ambtenaar.
Lier en Putte bvb hebben ook prutsers eerste klas zitten.
Titel: Re: Meerdelige vraag snelheid en voorrang van rechts...
Bericht door: sniper op donderdag 17 februari 2011 - 01:17:04
wat ik daar ook zie is een C43 van 50 km/u gevolgd door een C43 van 70
je mag er eigenlijk maar 50 blijven rijden want een C43 kan niet opgegeven worden door een andere C43
Titel: Re: Meerdelige vraag snelheid en voorrang van rechts...
Bericht door: Inazuma op donderdag 17 februari 2011 - 11:17:46
wat ik daar ook zie is een C43 van 50 km/u gevolgd door een C43 van 70
je mag er eigenlijk maar 50 blijven rijden want een C43 kan niet opgegeven worden door een andere C43
Hoewel wegcode.be wat anders beweert, en de Vlaamse overheid het ook zo toepast, is er inderdaad geen enkele bepaling in de wegcode die stelt dat een C43 een andere C43 opheft, of die stelt dat een C43 slechts geldt tot aan een volgende C43.

Rechtspraak ten gronde (HvC) in die zin heb ik alvast nooit teruggevonden.
Titel: Re: Meerdelige vraag snelheid en voorrang van rechts...
Bericht door: wooter op woensdag 23 februari 2011 - 09:55:35
Vorig weekend nagekeken: Ik kan in Diepenbeek vanop de Molenstraat de parking oprijden, en vervolgens de parking verlaten aan de Wijkstraat, midden in een Zone 30.
Titel: Re: Meerdelige vraag snelheid en voorrang van rechts...
Bericht door: Rafael op maandag 07 maart 2011 - 23:39:07
Titel: Re: Meerdelige vraag snelheid en voorrang van rechts...
Bericht door: Inazuma op dinsdag 08 maart 2011 - 11:00:51
Het zone 70 bord vervangen door een zone 50 begint er op te lijken,
Trager, trager, trager ...

Art 65.10 :
http://www.wegcode.be/wetteksten/selectie/wegcode/248-art65

Citaat
Andere rijrichting is het handig als je eerst einde zone 70 plaatst, dan zone 50.
Dat moet niet.
Zones mogen genest worden.
Nieuw zonesbord moet pas aan het einde van de ingeneste zone staan.

Citaat
Niet gewoon *poef* zone 50 met nog een C43 achter.
Poef, zone 50 mag dus.
Welke snelheid geven de C43s aan ?


Citaat
Als je daar dan verder volgt, is het ook altijd leuk als je voor de bbk dan ook nog eens einde zone 50 plaatst.
Moet ook niet.
Enkel een vers zone 50 bord aan de uitgangen van de BBK.

Citaat
Nog een tip, dat mini dorpje wat verderop (andere rijrichting dan Geel): daar mag je ook einde zone 70 plaatsen voor het bord bebouwde kom.
Moet ook niet ...
Titel: Re: Meerdelige vraag snelheid en voorrang van rechts...
Bericht door: Rafael op dinsdag 08 maart 2011 - 11:03:24
Titel: Re: Meerdelige vraag snelheid en voorrang van rechts...
Bericht door: Inazuma op dinsdag 08 maart 2011 - 11:19:25
Oh tiens, dan zijn de zone's nog moeilijker dan ik dacht.
Zoveel dat niet moet, en toch slaagt de wegwanbeheerder er in om het nog fout te doen ...

Citaat
Nu bon, aan de uitgang van de bbk staat het bord in ieder geval niet.
Mooin dat is dan een ongeldige zone, want men kan immers nooit aantonen langs waar je de zone bent ingereden  ;D


Citaat
Zou wel praktisch zijn als ze het overal dan ook goed doen, want in deze omgeving wordt het elke keer gedaan als waarvan ik dacht dat het de enige juiste manier is.
De correcte signalisatie van zones is een ZELDZAAMHEID.

Niet enkel daar, maar overal.
Titel: Re: Meerdelige vraag snelheid en voorrang van rechts...
Bericht door: sniper op dinsdag 08 maart 2011 - 12:27:27
Poef, zone 50 mag dus.
mag dat ook op een snelweg (120 km/u)?
poef zone 50?

of op een weg met max toegelaten snelheid 90 km/u?
poef zone 30?
Titel: Re: Meerdelige vraag snelheid en voorrang van rechts...
Bericht door: Inazuma op dinsdag 08 maart 2011 - 14:55:09
Poef, zone 50 mag dus.
mag dat ook op een snelweg (120 km/u)?
poef zone 50?
Een zone 50 mag slechts ingericht worden voor meerdere wegen.

Alle zones die je op de snelweg(parkings) tegenkomt zijn dus onwettig ingesteld.

Citaat
of op een weg met max toegelaten snelheid 90 km/u?
poef zone 30?
Er is niks dat het verbiedt ...
Ook Art 9.9.3° niet, dat gaat over C43s en de zone 30 is een F4a.

9.9.3 is bovendien niet van toepassing gemaakt op zonale reglementeringen ...
En Landuyt heeft de aankondigingsborden voor snelheidszones opgedoekt ...
Titel: Re: Meerdelige vraag snelheid en voorrang van rechts...
Bericht door: sniper op dinsdag 08 maart 2011 - 17:04:16
Citaat
of op een weg met max toegelaten snelheid 90 km/u?
poef zone 30?
Er is niks dat het verbiedt ...
Ook Art 9.9.3° niet, dat gaat over C43s en de zone 30 is een F4a.

9.9.3 is bovendien niet van toepassing gemaakt op zonale reglementeringen ...
En Landuyt heeft de aankondigingsborden voor snelheidszones opgedoekt ...
ben niet helemaal zeker
in 9.9.1 spreken ze immers over "of zonale C43 met de vermelding 50 of zonale C43 met de vermelding 70"
dat wil zeggen dat een zonebord 50/70 eigenlijk ook een C43 is maar dan een zonale
dus zouden dezelfde regels moeten gelden
Titel: Re: Meerdelige vraag snelheid en voorrang van rechts...
Bericht door: Inazuma op dinsdag 08 maart 2011 - 19:22:19
ben niet helemaal zeker
in 9.9.1 spreken ze immers over "of zonale C43 met de vermelding 50 of zonale C43 met de vermelding 70"
dat wil zeggen dat een zonebord 50/70 eigenlijk ook een C43 is maar dan een zonale
dus zouden dezelfde regels moeten gelden
Dat is de waanzin van de verkeerswetgeving hé ...
Enerzijds bepaalt men dat
6.7.4. De bepalingen van de artikelen 9.2, 9.3, 9.4, 9.7 en 11.1, 11.3, 11.4.1 en 2 en 11.7.2° van dit besluit zijn van toepassing wanneer aan een verkeersbord de zonale geldigheid wordt toegekend.
Wat logischerwijze impliceert dat de rest dan niet van toepassing zou zijn ...

Anderzijds bepaalt men in andere bepalingen bij die "rest" dingen inzake de zonale verkeersborden ...