Christophoros

Forumgemeenschap => Praatcafé => Topic gestart door: KV op dinsdag 08 februari 2011 - 20:45:45

Titel: voorstel verbod SUV's en Pickups
Bericht door: KV op dinsdag 08 februari 2011 - 20:45:45
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1219611/2011/02/08/Sp-a-wil-zware-terreinwagens-van-de-weg-halen.dhtml (http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1219611/2011/02/08/Sp-a-wil-zware-terreinwagens-van-de-weg-halen.dhtml)
Wat zal het daarna zijn ?  Cabrio's ?  Moto's ?  Rode auto's ?
Titel: Re: voorstel verbod SUV's en Pickups
Bericht door: Inazuma op dinsdag 08 februari 2011 - 21:13:03
Kinderen verbieden.
Opgelost.


De waanzin van de spa komt weer bovendrijven.

Een begeleid kind dat onder een auto terechtkomt, dan kijk je best even heel erg hard naar de begeleidende volwassenen.
Zou hun rijbewijs afgenomen zijn ?
Zouden zij aan een drug- en  alcoholtest onderworpen zijn ?

Maar het afschuiven van de eigen verantwoordelijkheid is toch zo handig.


Gennez reed daarstraks op het nieuws anders ook niet in een klein eco-bakje ...
Men maakt regels voor anderen, en uitzonderingen voor zichzelf.
Als er iets is dat ge van het wegcode forum moet onthouden, is het datte !  ;)
Titel: Re: voorstel verbod SUV's en Pickups
Bericht door: jo op woensdag 09 februari 2011 - 01:01:25
En zo zijn die politiekers België weeral eens belachelijk aan het maken, dat is het enige wat je zeker van hun kunt zeggen, laten we eens het stomste land van de wereld worden....
Titel: Re: voorstel verbod SUV's en Pickups
Bericht door: sniper op woensdag 09 februari 2011 - 08:52:01
in de USSR moest je lang op voorhand een auto bestellen, en kreeg je hem enkel als je er nood aan had
we kunnen dit mss hier ook invoeren
de rest van de dictatuur hebben we hier toch al
Titel: Re: voorstel verbod SUV's en Pickups
Bericht door: KV op woensdag 09 februari 2011 - 09:14:48
daarnet Temmerman gehoord op Q
Ze probeerde zich er uit te lullen

Citaat
... we wilden enkel maar de discussie opnieuw aanwakkeren ... blabla.
... gevolgen zijn veel zwaarder ... blabla
... oorzaak is snelheid .... blabla
... jamaaar, bussen worden verondersteld zich aan de snelheid te houden ... blabla
... weghouden uit de BBK ... blabla
... horen niet thuis op onze wegen .... blabla
... constructeurs moeten kijken hoe ze de auto's veiliger kunnen maken ... blabla
... statistieken bewijzen het ... blabla
... er zijn 3 factoren: de bestuurder, de auto en de weg ....
enkel de discussie aanwakkeren ?Haha, da's een goei
snelheid is oorzaak ?
moeten enkel bussen zich aan de snelheid houden ???  Dacht dat dat voor iedereen, invlusief SUV's, gold ?
alweer moeten de constructeurs het oplossen !  Het is al bijna enkel en alleen dankzij de constructeurs dat het dodental gedaald is
3 factoren ?  En de zwakzinnige weggebruiker die doet waar hij zin in heeft, daar werd met geen woord over gerept

Wat een bende omhooggevallen debielen
Titel: Re: voorstel verbod SUV's en Pickups
Bericht door: jo op woensdag 09 februari 2011 - 09:18:01
één ding is zeker, ze horen wel thuis op onze loopgraven wegen.
Titel: Re: voorstel verbod SUV's en Pickups
Bericht door: Michel op woensdag 09 februari 2011 - 11:16:31
De constructeurs zijn er al lang mee bezig auto´s steeds veiliger te maken ook voor de impact met voetgangers.

Natuurlijk kan het altijd nog iets veiliger, maar betreft massa en/of off-road-eigenschappen zijn er natuurlijk beperkende grenzen.
En die SUV`s en pick ups speciaal voor de USA-markt zijn gemiddeld ook zwaarder en hoger (vb. Toyota Tundra)

Lichte compacte 4x4-off roads halen ondertussen ook al tot 3 sterren in de pedestrian safety (EuroNCAP) zoals de lichte normale auto´s.
http://www.euroncap.com/carsearch.aspx?class=73ea297c-e0b2-408c-b67c-409fd0847da9

Zware Suvs , 4x4, pick up,... halen gemiddeld maar 1 ster, soms geen.
http://www.euroncap.com/carsearch.aspx?class=89a54410-df46-4551-aa7c-f2f6f5643454

Gewone auto´s kunnen al 4 sterren halen met de oude Pedestrian-safety-normen, die worden regelmatig verscherpt in EuroNCAP.
Citaat
http://www.driverstechnology.co.uk/Euro-NCAP-awards-23-11-05.htm
Euro NCAP award 23rd November 2005.  
 
Euro NCAP announces first four-star award for pedestrian-protection

The European New Car Assessment Programme has announced that the Citroen C6 is the first car to be awarded the maximum four stars for pedestrian protection. The executive-sized car is also awarded five stars for adult occupant protection and four stars for child protection, showing that occupant safety need not be compromised to protect those outside the car. Euro NCAP has been pressing for better pedestrian protection for many years to try to drive down avoidable deaths and injuries to vulnerable road-users.
The C6 detects when a pedestrian has been struck and activates a ‘pop-up’ bonnet to give greater clearance between the bonnet and the rigid parts of the engine. It is the first such system to be assessed by Euro NCAP but it is expected that other similar systems will be introduced soon. The Seat León is awarded three stars for pedestrian protection, reflecting a growing emphasis by some car manufacturers on pedestrian safety. The Jeep Grand Cherokee scores zero points for pedestrian protection and is awarded no stars in that category.

Maar er komen in 2012 weer strengere EuroNCAP normen om in ´t totaal tot 5 sterren te kunnen halen, natuurlijk ook voor ´SUV´s´ en andere.
Vooral voetgangersbescherming is daar hét pijnpunt.

Citaat
http://www.autobild.de/artikel/fussgaengerschutz-bei-suvs-1044434.html
Fußgängerschutz bei SUVs— 28.01.2010
ADAC testet Fußgängerschutz

Wie gut ist der Fußgängerschutz bei modernen SUVs? Der ADAC hat es getestet.

Als bestes SUV schnitt dabei der BMW X1 ab. Er erfüllt als erster Offroader die strengeren, ab 2012 geltenden Mindestanforderungen für eine Fünf-Sterne-Bewertung beim Crashtest von Euro NCAP.

Kan die Temmerman mss vbn geven van constructeurs van andere zwaardere motorvoertuigen (bussen bvb) geven die ook iets doen voor de impactgevolgen voor kwetsbare weggebruikers te verminderen ?
Of is het weer politiek correct veralgemeend afgeven op "de auto" ?  ::)

Van mij mogen al die gevaarlijke stadsbussen vervangen worden door compacte (bel)auto´s met 4 sterren op de ´pedestriantest´.  ;D :-X
Titel: Re: voorstel verbod SUV's en Pickups
Bericht door: KV op woensdag 09 februari 2011 - 11:21:08
Of is het weer politiek correct veralgemeend afgeven op "de auto" ?  ::)
Wat denk je zelf ?  ;)
Titel: Re: voorstel verbod SUV's en Pickups
Bericht door: Michel op woensdag 09 februari 2011 - 11:29:05
Of is het weer politiek correct veralgemeend afgeven op "de auto" ?  ::)
Wat denk je zelf ?  ;)
Dat weet je.  ;)

Afgeven op de auto is in bepaald verkeerslichtgekleurde politieke kringen toch een hypocriet tijdverdrijf geworden.

Correctie: bijna altijd geweest.
Titel: Re: voorstel verbod SUV's en Pickups
Bericht door: jo op woensdag 09 februari 2011 - 11:53:43
Wat ook zeker is van politiekers is dat ze de grootste leugenaars zijn, lees maar na in het grote leugenboek van Guido De Ville.
Politiekers liegen constant om stemmen te halen, dit is weer een gemakkelijke leugen aangezien ze direct heel de aanhang van Groen ook mee hebben.
Titel: Re: voorstel verbod SUV's en Pickups
Bericht door: KV op woensdag 09 februari 2011 - 12:15:00
Politiekers liegen constant om stemmen te halen, dit is weer een gemakkelijke leugen aangezien ze direct heel de aanhang van Groen ook mee hebben.
Spa en Groen is toch één communistische pot nat
Titel: Re: voorstel verbod SUV's en Pickups
Bericht door: Michel op woensdag 09 februari 2011 - 12:48:35
Wat ook zeker is van politiekers is dat ze de grootste leugenaars zijn, lees maar na in het grote leugenboek van Guido De Ville.
Politiekers liegen constant om stemmen te halen, dit is weer een gemakkelijke leugen aangezien ze direct heel de aanhang van Groen ook mee hebben.

Laat de sossen en groenen maar doen, ze zijn zo dom dat ze niet inzien dat zelfs stemmen verliezen door dat hypocriet gedoe.
Titel: Re: voorstel verbod SUV's en Pickups
Bericht door: sniper op woensdag 09 februari 2011 - 14:47:39
Citaat
daarnet Temmerman gehoord op Q
Ze probeerde zich er uit te lullen

Citaat
... blabla
... oorzaak is snelheid .... blabla
...  ... blabla
snelheid is oorzaak ?
volgens de vaststellingen bij het ongeval dat aan de oorsprong hiervan ligt, reed de bestuurder niet te snel en had hij niet gedronken

het vluchtmisdrijf was te wijten aan het feit dat hij wel iets gevoeld had, maar niet dacht aan een aanrijding

dus eigenlijk de fout van de toestand van de belgische wegen
als ik bij elke tok die ik hoor of voel stop, dan sta ik meer stil dan dat ik rij
Titel: Re: voorstel verbod SUV's en Pickups
Bericht door: Inazuma op woensdag 09 februari 2011 - 16:58:57
één ding is zeker, ze horen wel thuis op onze loopgraven wegen.
Als er iets aangepast was aan de toestand van de wegen de afgelopen maanden, dan was het inderdaad wel een dikke 4x4 !
Titel: Tractoren grotere bedreiging voor verkeersveiligheid dan 4x4's
Bericht door: jozef op woensdag 09 februari 2011 - 17:01:31
Citaat van: autokanaal.be
Tractoren grotere bedreiging voor verkeersveiligheid dan 4x4's

Libertair, Democratisch en Direct, zoals LDD tegenwoordig heet, vindt dat niet SUV's en pick-ups het grootste gevaar in het verkeer vormen. De partij richt zijn pijlen op werftractoren. "In vergelijking met deze mastodonten is de doorsnee SUV maar een playmobiel."

"Terwijl de hetze tegen de SUV’s en 4X4’s terug irrationele vormen aanneemt, wordt er voorbijgegaan aan de werkelijke problematiek van mastodonten die op het platteland thuis horen en niet op onze wegen", klink het bij LDD.

Voorzitter Jean-Marie Dedecker: “Landbouwtractoren worden meer en meer ingeschakeld door bouwbedrijven. Dit is niet alleen oneerlijke concurrentie voor bedrijven die met normale trekkers werken, maar ze verhogen ook de onveiligheid op de weg.”

Geen rijopleiding

LDD haalt aan dat de tractoren geen dodehoekspiegel hebben. "Het gebrek daaraan veroorzaakte in 2008 54 ongevallen, waarbij 6 doden en 16 zwaargewonden vielen."
Verder stelt de partij dat rij- en rusttijden niet van toepassing zijn op wie een landbouwtractor bestuurt en dat een rijbewijs niet eens een vereiste is voor wie 1/10/1982 geboren is. Voor anderen volstaat een rijbewijs B. "Geen praktische rijopleiding, medisch attest of getuigschrift van beroepsbekwaamheid vereist dus", besluit LDD.
Titel: Re: voorstel verbod SUV's en Pickups
Bericht door: Inazuma op woensdag 09 februari 2011 - 17:07:08
De LDD volgt dus niet de stelling van de FOD Mob dat je voor al wat niet-landbouwgebruik is een rijbewijs C moet hebben.
Zo wou de EU het wel, maar zo staat het eigenlijk niet in de Belgische wetgeving, die bijkomend gebruik toelaat ...
Titel: Schouppe: "Ban op zware terreinwagens in strijd met Europese regels"
Bericht door: jozef op donderdag 10 februari 2011 - 16:57:32
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Titel: Re: voorstel verbod SUV's en Pickups
Bericht door: jo op donderdag 10 februari 2011 - 17:02:10
Schouppe heeft eindelijk zijn pillekes gepakt. :D
Titel: Re: voorstel verbod SUV's en Pickups
Bericht door: Michel op vrijdag 25 februari 2011 - 15:04:25
nav het dodelijk ongeval met een zware SUV gaan ze de Vmax aldaar met (nog eens) 20 kmh verlagen.

Wslk heeft niemand hier wat anders verwacht in trager-trager-land...  ;D
In goed 1 jaar van 90 kmh naar 70 en nu naar 50 kmh op dezelfde weg, waar geen bal veranderde (zie foto´s).

´Zondebok snelheid´ had niets met de oorzaak van het ongeval te maken. De wegbeheerder (burgemeester) neemt een emotionele beslissing tegen het advies in van de verkeerstechnische dienst van de Politie.

Het is een zeer brede weg met een zekere lintbebouwing buiten de bbk.
Zonder fietspad (wel tot 1967/wegverbreding) , noch voetpad, alhoewel er eigenlijk plaats genoeg is, zie onderste link)

Citaat
20 km/u trager in straat waar Marie-Alixe overleed
 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY
 
http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/aid1022057/20-km-u-trager-in-straat-waar-marie-alixe-overleed-2.aspx

Citaat
http://donviona.blogspot.com/2011/02/gent-drongen-dodelijk-ongeval.html

(http://1.bp.blogspot.com/-XlnDOiPNoGA/TWZ9MCDZzTI/AAAAAAAASY4/OWGTumu1MQs/s1600/maaide.jpg)

24 februari 2011
GENT / DRONGEN - Dodelijk ongeval Halewijnkouter wordt politiek spel.

Stad verlaagt snelheid in dodelijke Halewijnkouter.

GENT/DRONGEN - De dood van de vijfjarige Marie-Alixe Bogaert - enkele weken geleden werd ze doodgereden in de Halewijnkouter in Drongen - heeft het stadsbestuur niet onberoerd gelaten.

Nauwelijks een jaar na het verlagen van de maximum toegelaten snelheid van 90 naar 70 km/uur, verlaagt het schepencollege nu de limiet in de Halewijnkouter verder tot 50 km/uur.

'Na het ongeval heb ik bij de Verkeerstechnische Afdeling van de politie advies ingewonnen over een verlaging van de toegelaten snelheid in de Halewijnkouter tot 50 km/uur', zegt burgemeester Termont. 'Men antwoordde me dat dit niet raadzaam was omdat het een doorgangsweg betrof. Normaal volg ik het advies van de politie, maar omwille van het dodelijke ongeval en de reacties in de buurt heeft het schepencollege beslist om het advies naast zich neer te leggen en toch de snelheidslimiet te verlagen.'
'Een goeie zaak', vinden de klanten van café Zavelput in de Halewijnkouter, de straat in Drongen zonder fiets- of voetpad waar begin februari de kleine Marie-Alixe werd doodgereden.
'Ik fiets hier vaak en ik heb me al meer dan eens afgevraagd wanneer ik eens in de berm zal gereden worden door de voorbijvlammende auto's', zegt Marc Hebbelinck. 'Ik ben één keer van aan de bushalte te voet naar het café gekomen', vult Martine Jacobin aan, 'maar ik doe dat nooit meer. Ik was blij dat ik hier heelhuids was geraakt.'

Ironisch genoeg had de Halewijnkouter tot in de jaren zestig wél een fietspad. De verbreding en betonnering van de straat in 1967 gebeurde echter geheel ten dienste van koning Auto.

Maar daar komt dus verandering in. De aanleg van een fiets- en voetpad aan beide zijden van de straat is gepland, maar omdat op sommige plaatsen de ruimte wat krap is, zal dat nog enig studiewerk vragen, zegt schepen van Mobiliteit Martine De Regge (SP.A). Streefdatum voor de uitvoering van fiets- en voetpad is 2013.

Ondertussen is nog steeds niet duidelijk waarvoor de 35-jarige aanrijder van het meisje zal vervolgd worden. Het parket wacht nog altijd op het schriftelijk verslag van de verkeersdeskundige.
De man zelf vertelde ons dat de berichtgeving over het ongeval op belangrijke punten afwijkt van de waarheid, maar weigert daar verder op in te gaan om de wonden van de familie van Marie-Alixe niet opnieuw open te rijten.(bron: Geert Neyt en Karel Van Keymeulen)

Reactie: Een ongeval is erg , en een dodelijk ongeval met een kind maakt alles nog erger... maar dat men probeert om daar politiek voordeel uit teslaan vind ik verwerpelijk en smerig. Het is niet de eerste keer dat dit spel wordt gespeelt, "enkele jaren terug op de Gasmeterlaan werden 2 jongeren doodgereden... één zebrapad  ( het enige nog steeds)  zou de zaak oplossen... plus de nodige media aandacht voor de SP.a die toen alles in de media hield". Hier gebeurd het zelfde..de weg infrastructuur is niet in orde ( waar wel ?) maar toch moet de snelheid nog meer naar beneden...tegen beter weten en advies in. Het Anti-auto beleid van "Rood" is onrustwekkend in Gent. En wat getuigen daar verklaren lijkt mij typisch een uitleg na zwaar cafébezoek.

Don Viona
posted by Don & C° at 08:32
Titel: Re: voorstel verbod SUV's en Pickups
Bericht door: KV op vrijdag 25 februari 2011 - 15:24:14
nav het dodelijk ongeval met een zware SUV gaan ze de Vmax aldaar met (nog eens) 20 kmh verlagen.

Wslk heeft niemand hier wat anders verwacht in trager-trager-land...  ;D
In goed 1 jaar van 90 kmh naar 70 en nu naar 50 kmh op dezelfde weg, waar geen bal veranderde (zie foto´s).

´Zondebok snelheid´ had niets met de oorzaak van het ongeval te maken. De wegbeheerder (burgemeester) neemt een emotionele beslissing tegen het advies in van de verkeerstechnische dienst van de Politie.

Het is een zeer brede weg met een zekere lintbebouwing buiten de bbk.
(zonder fietspad, noch voetpad, alhoewel er eigenlijk plaats genoeg is, zie onderste link)

Citaat
20 km/u trager in straat waar Marie-Alixe overleed
 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY
 
http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/aid1022057/20-km-u-trager-in-straat-waar-marie-alixe-overleed-2.aspx

Citaat
http://donviona.blogspot.com/2011/02/gent-drongen-dodelijk-ongeval.html

(http://1.bp.blogspot.com/-XlnDOiPNoGA/TWZ9MCDZzTI/AAAAAAAASY4/OWGTumu1MQs/s1600/maaide.jpg)

24 februari 2011
GENT / DRONGEN - Dodelijk ongeval Halewijnkouter wordt politiek spel.

Stad verlaagt snelheid in dodelijke Halewijnkouter.

GENT/DRONGEN - De dood van de vijfjarige Marie-Alixe Bogaert - enkele weken geleden werd ze doodgereden in de Halewijnkouter in Drongen - heeft het stadsbestuur niet onberoerd gelaten.

Nauwelijks een jaar na het verlagen van de maximum toegelaten snelheid van 90 naar 70 km/uur, verlaagt het schepencollege nu de limiet in de Halewijnkouter verder tot 50 km/uur.

'Na het ongeval heb ik bij de Verkeerstechnische Afdeling van de politie advies ingewonnen over een verlaging van de toegelaten snelheid in de Halewijnkouter tot 50 km/uur', zegt burgemeester Termont. 'Men antwoordde me dat dit niet raadzaam was omdat het een doorgangsweg betrof. Normaal volg ik het advies van de politie, maar omwille van het dodelijke ongeval en de reacties in de buurt heeft het schepencollege beslist om het advies naast zich neer te leggen en toch de snelheidslimiet te verlagen.'
'Een goeie zaak', vinden de klanten van café Zavelput in de Halewijnkouter, de straat in Drongen zonder fiets- of voetpad waar begin februari de kleine Marie-Alixe werd doodgereden.
'Ik fiets hier vaak en ik heb me al meer dan eens afgevraagd wanneer ik eens in de berm zal gereden worden door de voorbijvlammende auto's', zegt Marc Hebbelinck. 'Ik ben één keer van aan de bushalte te voet naar het café gekomen', vult Martine Jacobin aan, 'maar ik doe dat nooit meer. Ik was blij dat ik hier heelhuids was geraakt.'
Ironisch genoeg had de Halewijnkouter tot in de jaren zestig wél een fietspad. De verbreding en betonnering van de straat in 1967 gebeurde echter geheel ten dienste van koning Auto.
Maar daar komt dus verandering in. De aanleg van een fiets- en voetpad aan beide zijden van de straat is gepland, maar omdat op sommige plaatsen de ruimte wat krap is, zal dat nog enig studiewerk vragen, zegt schepen van Mobiliteit Martine De Regge (SP.A). Streefdatum voor de uitvoering van fiets- en voetpad is 2013.

Ondertussen is nog steeds niet duidelijk waarvoor de 35-jarige aanrijder van het meisje zal vervolgd worden. Het parket wacht nog altijd op het schriftelijk verslag van de verkeersdeskundige.
De man zelf vertelde ons dat de berichtgeving over het ongeval op belangrijke punten afwijkt van de waarheid, maar weigert daar verder op in te gaan om de wonden van de familie van Marie-Alixe niet opnieuw open te rijten.(bron: Geert Neyt en Karel Van Keymeulen)

Reactie: Een ongeval is erg , en een dodelijk ongeval met een kind maakt alles nog erger... maar dat men probeert om daar politiek voordeel uit teslaan vind ik verwerpelijk en smerig. Het is niet de eerste keer dat dit spel wordt gespeelt, "enkele jaren terug op de Gasmeterlaan werden 2 jongeren doodgereden... één zebrapad  ( het enige nog steeds)  zou de zaak oplossen... plus de nodige media aandacht voor de SP.a die toen alles in de media hield". Hier gebeurd het zelfde..de weg infrastructuur is niet in orde ( waar wel ?) maar toch moet de snelheid nog meer naar beneden...tegen beter weten en advies in. Het Anti-auto beleid van "Rood" is onrustwekkend in Gent. En wat getuigen daar verklaren lijkt mij typisch een uitleg na zwaar cafébezoek.

Don Viona
posted by Don & C° at 08:32
Van welke partij is die Termont nu weeral ?
Was er niet onlangs een of andere onbenullige politica die haar collega's verweet dat ze emotieloos waren ?

Wel, dit soort onzin krijg je nu met roodgroene sukkels die overlopen van emoties en geen enkele voeling meer hebben met de REALITEIT
Titel: Re: voorstel verbod SUV's en Pickups
Bericht door: jo op vrijdag 25 februari 2011 - 15:34:36
Vanmiddag rij ik in Schilde (30-40/uur je mocht er 50) achter een Navara, op het fietspad een bomma met een e-bike, bijna knal voor die wagen gooit ze zich met ware doodsverachting de straat op om die over te steken. ???
Wie zou er in fout geweest zijn en wat was de krantenkop?

Nu ja vermits we beide heel rustig reden en ik voldoende afstand had kon de Navara nog een noodstop doen, bomma zich van niets bewust gaat aan de overkant tegen de richting in verder op het voetpad om aan de parking van de Aldi zelf een noodstop (spring van het zadel, één voet op de grond en krampachtig in de remmen nijpen) doet voor een wagen  die daar al stond te wachten voor ze zelf ging oversteken, en dan van hare tak maken, ik heb voorrang. :o

Maar goed het leerde me vooral dat die 4X4's echt van de baan moeten. ::) :-\ :-X
Titel: Re: voorstel verbod SUV's en Pickups
Bericht door: Michel op vrijdag 25 februari 2011 - 15:36:38
Van welke partij is die Termont nu weeral ?
Ge moogt maar 1 keer raden.   ;D   ;)

nieuws.be is de originele bron van het bericht:
Citaat
http://www.nieuws.be/nieuws/GENT_DRONGEN-Dodelijk_ongeval_Halewijnkouter_wordt_politiek_spel_44693650.aspx

(bron: Geert Neyt en Karel Van Keymeulen)
Titel: Re: voorstel verbod SUV's en Pickups
Bericht door: Michel op vrijdag 25 februari 2011 - 15:38:34
Maar goed het leerde me vooral dat die 4X4's echt van de baan moeten. ::) :-\ :-X
Die geluidloze mini-SUV-jes van tegenwoordig die zie en hoor je echt niet afkomen...   ::) ;D
Titel: Re: voorstel verbod SUV's en Pickups
Bericht door: jo op vrijdag 25 februari 2011 - 15:42:30
Maar goed het leerde me vooral dat die 4X4's echt van de baan moeten. ::) :-\ :-X
Die geluidloze mini-SUV-jes van tegenwoordig die zie en hoor je echt niet afkomen...   ::) ;D
Maar die zijn zacht voor het milieu dus die zullen ook wel zacht botsen.... ;D
Titel: Re: voorstel verbod SUV's en Pickups
Bericht door: Michel op vrijdag 25 februari 2011 - 15:55:24
Even serieus, wat heeft enkel een ´pure´ C43-snelheidlimiet  aan effect op de ongevalsoorzaken ?
(niet enkel ongevalgevolg hé)

Citaat
Uit onderzoek is gebleken dat er tussen de snelheidslimiet en het aantal en de ernst van de ongevallen op een bepaald wegsegment, geen rechtstreekse relatie is (bv. FHWA, 1998; TRB, 1998; EU, 1999).

Wel blijkt uit een studie van risicoanalyse van doortochten (Van Hout, in revisie) dat het effect van de snelheidslimiet in een dergelijke complexe omgeving met intense vermenging van snel en langzaam verkeer, niet significant bepalend is voor het aantal ongevallen.

Citaat
http://www.steunpuntmowverkeersveiligheid.be/en/modules/publications/store/68.pdf  blz 44.

3. DETERMINANTEN
Volgens het BIVV (1995) wordt de verkeersveiligheid voor kinderen op schoolroutes, gegeven een bepaalde snelheidslimiet, bepaald door vier factoren:
• de verkeerstechnische inrichting van de straten
• de keuzes van het individuele verplaatsingsgedrag
• het individuele gedrag van de scholier die zich in het verkeer voortbeweegt
• het gedrag van andere weggebruikers

Dit geldt bij uitbreiding ook voor de schoolomgeving. Maatregelen in functie van de verbetering van de objectieve verkeersveiligheid zullen zich op één van deze factoren moeten richten.
Met de wetgeving omtrent schoolomgevingen en de uitvoeringsmodaliteiten richt men zich op een verlaging van de snelheidslimiet dmv het juridisch statuut als zone 30, die gevolgen zal hebben op vlak van de snelheidslimiet en verkeerstechnische inrichting van de betrokken straten, nl. de borden.
Het doel daarbij lijkt het verlagen van de snelheid van het gemotoriseerde verkeer om zo een daling van het aantal en de ernst van de ongevallen te bekomen, vooral dan bij de doelgroep van kinderen en jongeren.

In welke randvoorwaarden leidt deze maatregel ook tot een daling van het aantal en de ernst van de ongevallen?
Uit de literatuur blijkt duidelijk dat de ernst van een ongeval stijgt toe bij een stijging van snelheid.
Hoe hoger de snelheid bij impact, hoe ernstiger het ongeval. Deze snelheid bij impact is vooral voor de zwakkere weggebruikers een kritisch element voor de ernst van de ongevallen.

Voor de relatie tussen snelheid en het aantal ongevallen, of de kans om in een ongeval betrokken te zijn, ligt dit complexer: uit onderzoek is het niet geheel duidelijk in welke gevallen de absolute, dan wel relatieve snelheid van verschillende weggebruikers op een bepaalde wegsectie, bepalend is voor een ongeval en wat de invloed van weg- en omgevingsfactoren en de aanwezigheid van verschillende soorten weggebruikers daarin is. Uit onderzoek is gebleken dat er tussen de snelheidslimiet en het aantal en de ernst van de ongevallen op een bepaald wegsegment, geen rechtstreekse relatie is (bv. FHWA, 1998; TRB, 1998; EU, 1999).

De snelheidslimiet is slechts één van de determinanten van de werkelijke snelheid die een bestuurder in bepaalde omstandigheden kiest. Voor deze keuze spelen verschillende factoren op vlak van infrastructuur, handhaving en educatie naast de snelheidslimiet een rol.
Algemeen kunnen we stellen dat zonder specifieke maatregelen op vlak van handhaving en/of educatie de relatie tussen snelheidslimiet, snelheid en het aantal en de aard ongevallen sterk afhankelijk zal zijn van het geheel van weg- en omgevingskenmerken (TRB, 1998).
Onderzoeksresultaten met betrekking tot de effecten van een verlaging van de snelheidslimiet op het aantal ongevallen in geval van situaties zoals schoolomgevingen, waarbij verschillende weggebruikers in complexe interactie met elkaar staan, zijn niet voorhanden.

Wel blijkt uit een studie van risicoanalyse van doortochten (Van Hout, in revisie) dat het effect van de snelheidslimiet in een dergelijke complexe omgeving met intense vermenging van snel en langzaam verkeer, niet significant bepalend is voor het aantal ongevallen.
Titel: Re: voorstel verbod SUV's en Pickups
Bericht door: Inazuma op vrijdag 25 februari 2011 - 16:53:59
nav het dodelijk ongeval met een zware SUV gaan ze de Vmax aldaar met (nog eens) 20 kmh verlagen.
Nadien gaat men er natuurlijk ook flitsen.

Omdat 3 onverantwoordelijke volwassenen een kind niet bij zich kunnen houden op de openbare weg ...
Benieuwd of het parket hen gaan dagvaarden.

Nadien gaat men er natuurlijk ook flitsen.

Omdat 3 onverantwoordelijke volwassenen een kind niet bij zich kunnen houden op de openbare weg ...
Benieuwd of het parket hen gaan dagvaarden.
Mocht ik in de schoenen van de SUV-rijder staan, ik deed het Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Nadien gaat men er natuurlijk ook flitsen.

Omdat 3 onverantwoordelijke volwassenen een kind niet bij zich kunnen houden op de openbare weg ...
Benieuwd of het parket hen gaan dagvaarden.

Nadien gaat men er natuurlijk ook flitsen.

Omdat 3 onverantwoordelijke volwassenen een kind niet bij zich kunnen houden op de openbare weg ...
Benieuwd of het parket hen gaan dagvaarden.
Mocht ik in de schoenen van de SUV-rijder staan, ik deed het Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Nadien gaat men er natuurlijk ook flitsen.

Omdat 3 onverantwoordelijke volwassenen een kind niet bij zich kunnen houden op de openbare weg ...
Benieuwd of het parket hen gaan dagvaarden.

Nadien gaat men er natuurlijk ook flitsen.

Omdat 3 onverantwoordelijke volwassenen een kind niet bij zich kunnen houden op de openbare weg ...
Benieuwd of het parket hen gaan dagvaarden.
Mocht ik in de schoenen van de SUV-rijder staan, ik deed het Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Nadien gaat men er natuurlijk ook flitsen.

Omdat 3 onverantwoordelijke volwassenen een kind niet bij zich kunnen houden op de openbare weg ...
Benieuwd of het parket hen gaan dagvaarden.

Nadien gaat men er natuurlijk ook flitsen.

Omdat 3 onverantwoordelijke volwassenen een kind niet bij zich kunnen houden op de openbare weg ...
Benieuwd of het parket hen gaan dagvaarden.
Mocht ik in de schoenen van de SUV-rijder staan, ik deed het Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Nadien gaat men er natuurlijk ook flitsen.

Omdat 3 onverantwoordelijke volwassenen een kind niet bij zich kunnen houden op de openbare weg ...
Benieuwd of het parket hen gaan dagvaarden.

Nadien gaat men er natuurlijk ook flitsen.

Omdat 3 onverantwoordelijke volwassenen een kind niet bij zich kunnen houden op de openbare weg ...
Benieuwd of het parket hen gaan dagvaarden.
Mocht ik in de schoenen van de SUV-rijder staan, ik deed het Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Nadien gaat men er natuurlijk ook flitsen.

Omdat 3 onverantwoordelijke volwassenen een kind niet bij zich kunnen houden op de openbare weg ...
Benieuwd of het parket hen gaan dagvaarden.

Nadien gaat men er natuurlijk ook flitsen.

Omdat 3 onverantwoordelijke volwassenen een kind niet bij zich kunnen houden op de openbare weg ...
Benieuwd of het parket hen gaan dagvaarden.
Mocht ik in de schoenen van de SUV-rijder staan, ik deed het Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Nadien gaat men er natuurlijk ook flitsen.

Omdat 3 onverantwoordelijke volwassenen een kind niet bij zich kunnen houden op de openbare weg ...
Benieuwd of het parket hen gaan dagvaarden.

Nadien gaat men er natuurlijk ook flitsen.

Omdat 3 onverantwoordelijke volwassenen een kind niet bij zich kunnen houden op de openbare weg ...
Benieuwd of het parket hen gaan dagvaarden.
Mocht ik in de schoenen van de SUV-rijder staan, ik deed het Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Nadien gaat men er natuurlijk ook flitsen.

Omdat 3 onverantwoordelijke volwassenen een kind niet bij zich kunnen houden op de openbare weg ...
Benieuwd of het parket hen gaan dagvaarden.

Nadien gaat men er natuurlijk ook flitsen.

Omdat 3 onverantwoordelijke volwassenen een kind niet bij zich kunnen houden op de openbare weg ...
Benieuwd of het parket hen gaan dagvaarden.
Mocht ik in de schoenen van de SUV-rijder staan, ik deed het gegarandeerd.
Titel: Re: voorstel verbod SUV's en Pickups
Bericht door: bibi585 op zaterdag 26 februari 2011 - 03:15:42
nav het dodelijk ongeval met een zware SUV gaan ze de Vmax aldaar met (nog eens) 20 kmh verlagen.
Nadien gaat men er natuurlijk ook flitsen.

Citaat
Normaal volg ik het advies van de politie, maar omwille van het dodelijke ongeval en de reacties in de buurt heeft het schepencollege beslist om het advies naast zich neer te leggen en toch de snelheidslimiet te verlagen.'

En dan zal de buurt en de plaatselijke zatlappen klagen dat ze zelf geflitst worden aan 51km/u.
Ook bezigheidstherapie genaamd. ::)