Christophoros
Forumgemeenschap => Praatcafé => Topic gestart door: Inazuma op zondag 20 februari 2011 - 19:05:27
-
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY
Bron en © : HLN.be (http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1225167/2011/02/20/Vluchtmisdrijf-bij-1-ongeval-op-3-in-Merchtem.dhtml)
Het wordt hoog tijd om de nadruk, de mensen en de middelen weg te halen bij het flitsen, en de effectieve veroorzakers van ongevallen te gaan aanpakken.
Ongeval -> altijd PV
-
Beste Inazuma,
Weet jij soms hoeveel politiemensen België telt? Zijn er ergens cijfers beschikbaar per departement (verkeer, opsporing, drugs, ....?) en over de afwezigen wegens ziekte, vorming, ....
Altijd maar de slogan "meer blauw op straat" maar in de werkelijkheid zie ik ze steeds minder. Wanneer ik als kind met mijn grootvader naar de kust mee mocht zag ik op minstens 3 opritten tussen Brussel en Oostende politie (Rijkswacht) staan (Zwaantjes en Volvo's). Op de terugweg idem richting binnenland. Nu zie ik dit nooit meer.
Waar zit al dat volk?
-
Op kantoor.
Sinds de politiehervorming is iedereen gepromoveerd tot een bureaujob. Per 100 inwoners telt België de meeste agenten in West-Europa, edoch zie je ze nooit actief op straat, in tegenstelling tot... de rest van West-Europa...
-
Beste Inazuma,
Weet jij soms hoeveel politiemensen België telt?
Volgens de officiele website al 46.000 ... (ik had er al een topic over, maar moet die cijfers nu herzien)
oude topic : http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,1883.msg18416.html#msg18416
is dus niet meer up to date, ik ga alle bronnen nog eens checken.
Politiepersoneel / inwoners :
1. - België : 46.000 /10,9 milj = 4220 per milj of 42 /10.000 inwoners.
http://www.lokalepolitie.be/#
http://www.polfed-fedpol.be/pol_int_nl.php
lokale politie: 33.000 + federale politie: 13.000 : totaal ~ 46.000
Ook als men rekening houdt met wat extra politie wegens "internationale organisaties" zoals de EU/Nato/... is dat...
2. - Nederland : 55.051 /16,67 = 3302 per milj of 33 / 10.000 inwoners
http://www.jaarverslagpolitie.nl/hoofdstukken/organisatie/sterkte-(inclusief
3. - Nordrhein-Westfalen : 50.000 / 18 milj = 2778 per milj of 28 /10.000 inwoners
http://www.polizei-nrw.de/im/Wir_ueber_uns/Organisation/
NRW heeft wel relatief weinig "waterpolitie" (geen zee).
Zijn er ergens cijfers beschikbaar per departement (verkeer, opsporing, drugs, ....?) en over de afwezigen wegens ziekte, vorming, ....
Dat laat ik deze keer aan anderen over, mss vind je het zelf, ergens in een jaarverslag ofzo. ;)
Zoiets bvb, dat moet net na de politiehervorming geweest zijn, stand 31-12-2002:
http://www.infozone.be/biblio/prog-morpho/morpho-2002/morpho-2002-synthesis-n.pdf
Altijd maar de slogan "meer blauw op straat" maar in de werkelijkheid zie ik ze steeds minder. Wanneer ik als kind met mijn grootvader naar de kust mee mocht zag ik op minstens 3 opritten tussen Brussel en Oostende politie (Rijkswacht) staan (Zwaantjes en Volvo's). Op de terugweg idem richting binnenland. Nu zie ik dit nooit meer.
Zo kende ik het vroeger ook, de Zwaantjes zaten al eens achter me aan toen ik te snel met mijn brommer reed op het ruim gescheiden fietspad... moet zowat 42 jaar geleden zijn.
Tja, als ge meekunt met de (blauwe) Zwaantjes die op de rijbaan rijden ... Oeps, te laat gezien...
ze hadden me snel ingehaald, die mannen konden echt vlot met die logge dingen omgaan.
Kreeg een uitbrander, toen ik mijn fout onmiddellijk toegaf... ;D
Volgens mij ´denken ze´ dat elke flitspaal of mobiele V-controle pakweg 10 politiemensen op straat kan vervangen krijg ik de indruk.
In 1996-97 kwamen de eerste flitspalen... :-\
van ´89 tot 1996 was er nog een echt dalende tendens in het aantal letselongevallen (´89-96);
van 1997 tot 2008 was er eigenlijk geen dalende tendens meer...,
2008 was ook ´de crisis´ én plots hoge brandstofprijzen=> - 1,4 % minder verkeer als in 2007 (zie afgelegde vtg-kms).
Jaar Totaal aantal ongevallen verandering(%)
2008 48.827 -2,0
2007 49.815 1,3
2006 49.181 -0,3
2005 49.313 -
2004 - -
2003 - -
2002 47.606 0,3
2001 47.443 -3,3
2000 49.064 -4,9
1999 51.600 0,8
1998 51.166 2,2
1997 50.076 2,7 eerste volledig jaar van de (eerste xxx) werkende flitspalen.
1996 48.750 -3,9 }
1995 50.744 -4,3
1994 53.018 -3,5
1993 54.933 -0,9 | > dalende tendens
1992 55.438 -4,8
1991 58.223 -6,8
1990 62.446 -0,9
1989 62.982 2,0 }
1988 61.756 3,5
1987 59.669 2,0
1986 58.515 6,7
1985 54.826 -6,5
1984 58.659 -0,2
1983 58.778 2,4
1982 57.407 -2,7
1981 59.024 -2,9
1980 60.758 0,9
http://statbel.fgov.be/nl/binaries/accidents_dossier_2008_nl_tcm325-33655_tcm325-33655.xls /ongevallen
Alhoewel het aantal voertuigkilometers verhoudingsgewijs ca. dubbel zoveel toenam in die jaren van die "dalende tendens".
http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/cijfers/verkeer_vervoer/verkeer/afstand/index.jsp
Afgelegde afstanden per type voertuig (in mrd voertuigen-km) (d)
1970 1980 1985 ´89 1990 1995 ´97 2000 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009
Totaal 29,35 47,96 53,64 ~? 70,28 80,26 ~ ? 90,04 93,08 94,56 94,94 96,42 98,79 97,46 98,23
Gelukkig zijn die cijfers van letselongevallen niet echt te betrouwen... ;) ;D
-
Altijd maar de slogan "meer blauw op straat" maar in de werkelijkheid zie ik ze steeds minder.
Waar zit al dat volk?
Dat vraagt iedereen zich af, behalve de criminelen, die vinden dat geweldig.
En dan klaagt men hier bij de politie nog altijd over te weinig volk.
Het gaat dus zonder meer om een uitermate inefficiente, gebrekkige organisatie.
Als je een ex-mecanicien/ex-magazijnier zonder organisatietalent of structuur de gegevens laat verwerken van een moordonderzoek, dan hoeft het niet te verbazen dat het daarmee zwaar misloopt.
Het geeft ook aan hoe belabberd deze organisatie wel is.
De wegpolitie bvb, heeft effectief belabberd weinig volk om hun job uit te voeren.
Resultaat : je ziet zo goed als geen politie op de Belgische snelwegen.
Ik zie die gasten zo weinig, dat ik effectief meer anonieme politie-auto's opmerk (onderweg van / naar flitslocaties) dan gemarkeerde patrouillevoertuigen.
Als ik hier lokaal rondkijk, dan is politieagent zijn vooral vrijblijvend rondcruisen in de combi.
Tientallen overtreders worden gewoon rustig voorbij gereden.
Er wordt niet gestopt, en het zou me verbazen mochten er rijdend overtredingen vastgesteld worden (daarvoor passeren ze er teveel te snel - da's niet bij te houden).
Zware, gevaarlijke overtredingen tegen de plaatsingsvoorwaarden voor verkeerstekens blijven jarenlang bestaan.
Of bij de 46,000 van Michel ook al de extra Calogs ingerekend zitten is me onduidelijk - burgerpersoneel dat vooral flitsPVs verwerkt.
-
Gelukkig zijn die cijfers van letselongevallen niet echt te betrouwen... ;) ;D
De cijfers van Assuralia wel - en die geven een sterk stijgende tendens aan van het totale aantal ongevallen.
Zo'n 10.000 erbij, elk jaar.
Een ongeval zonder gewonden komt zelden tot bij de politie - maar wel bij de verzekeraars.
-
Gelukkig zijn die cijfers van letselongevallen niet echt te betrouwen... ;) ;D
De cijfers van Assuralia wel - en die geven een sterk stijgende tendens aan van het totale aantal ongevallen.
Zo'n 10.000 erbij, elk jaar.
Een ongeval zonder gewonden komt zelden tot bij de politie - maar wel bij de verzekeraars.
Ge bedoelt 10.000 extra letselongevallen met gewonden, die niet bij de politie geraakt zijn.
Dat zou zeker kunnen.
Heb je ook een bron van die cijfers ? http://www.assuralia.be/index.php?id=11&L=0 ???
Want verkeersongevallen enkel materiële schade zal wel véél hoger zijn, en de meeste (die niet onderling geregeld worden) komen bij de verzekeraars.
bvb in Baden-Württemberg worden die ook geregistreerd (wslk ook via de overkoepelende verzekeringsorganisatie).
Daar is de verhouding bijna 5 x de letselongevallen (2005).
Verkehrsunfälle : ... ... 2005
VU - gesamt : 238.451 = totaal ongevallen
VU - PERS : 40.305 = letselongevallen = altijd geregistreerd
VU - SACH (ohne Aufnahmeblatt): 86.313 = materiële schade zonder registratie van de politie.
Aufnahmeblatt-Zählfälle : 111.833 = materiële schade met registratie van de politie.
Totaal materiële schade : 198.146
http://www.gib-acht-im-verkehr.de/unfall/pdf/unfall2_unfaelle_registriert.pdf p1
(betreft ongevaloorzaken : UDIS : Unfall-Daten-Informations-System )
-
Ge bedoelt 10.000 extra letselongevallen met gewonden, die niet bij de politie geraakt zijn.
Neen, 10.000 ongevallen extra / jaar.
Niet noodzakelijk enkel letselongevallen, maar alle ongevallen.
bvb in Baden-Württemberg worden die ook geregistreerd (wslk ook via de overkoepelende verzekeringsorganisatie).
Daar is de verhouding bijna 5 x de letselongevallen (2005).
Volgens Assuralia zo'n 365.000 in 2009, dat komt uit op een faktor 6x ongeveer.
-
Volgens Assuralia zo'n 365.000 in 2009, dat komt uit op een faktor 6x ongeveer.
Die faktor 6 x (zelfs meer) had ik ook in gedachten.
-
Volgens Assuralia zo'n 365.000 in 2009, dat komt uit op een faktor 6x ongeveer.
Die faktor 6 x (zelfs meer) had ik ook in gedachten.
We botsen dus veiliger dan de Nederlanders, dus zijn wij zeker de besten van de EU.
Hoera.
Hoera.
Drive your IQ to zer0 !
;D
-
We botsen dus veiliger dan de Nederlanders
Hoe lager de snelheid wordt, hoe veiliger we zullen botsen.
-
We botsen dus veiliger dan de Nederlanders
Hoe lager de snelheid wordt, hoe veiliger we zullen botsen.
En toch klopt het niet ...
We hebben in relatieve termen immers nog steeds ongeveer het dubbele aantal verkeersdoden dan NL ...
Er gebeuren zeer veel ongevallen.
Dat is de basis van de risiko-pyramide.
Dat betekent dat er ook veel met letsel bij zijn, al zijn dat er in verhouding blijkbaar wat minder dan in NL (al weten we dat B kampt met een aanzienlijk onderrapportering).
En als topje van de ijsberg zien we dan uiterst veel verkeersdoden ...
-
We boeren zodanig goed dat ze dit jaar de verzekeringen nog wat duurder zullen maken.
(...........euhhh ergens klopt de logica niet in die zin peizek. ;D)