Christophoros
Forumgemeenschap => Praatcafé => Topic gestart door: jozef op zondag 27 februari 2011 - 22:46:02
-
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
-
laat ze dat hier niet lezen
hoewel, het is geen lopende zaak
-
Besparen bij 110 ipv 120 ? Wat een mop.
-
De Spaanse regering verlaagt de maximumsnelheid op snelwegen van 120 naar 110 kilometer per uur. De nieuwe maatregel is vanaf 7 maart van kracht.
Door de maatregel zouden de Spanjaarden samen jaarlijks 1,4 miljard euro aan benzine en diesel besparen.
Geloven die dat eigenlijk echt of zitten er daar teveel Vlamingen? ::) (Benidorm basterds ;D)
-
110 wil ik inderdaad ook betwijfelen, 100 durf ik bevestigen.
Heb nog geen enkele wagen gehad waar jezuiniger mee reed als je boven de 100 ging rijden.
De laatste tijd redelijk veel gezever van m'n vrouw want haar wagen stookt zoveel, ik dus al een aantal keren bewezen dat het ook anders kan.
Zaterdag had ze hem vol getankt en daarna de kinderen weggebracht naar Tielen voor een weekend van de parochie...
Ik ben ze zondag mee gaan ophalen (ik rij dan) en het eerste wat ik zag was 7.00/100 verbruik, ben i!n het heenrijden niet echt gaan opletten maar bij aankomst in Tielen stond de teller al op 6.8/100 verbruik, in het naar huis rijden ben ik heel bewust gaan rijden, op de snelweg 100, bij thuiskomst 6.3/100 verbruik.
Dat is dan nog maar op korte afstand, enkele rit is 25-30km.
Ik heb liever dat ze 120 bolt op de snelweg maar heb haar alleen aangetoond dat het pedaal induwen verstoken betekent.
-
110 wil ik inderdaad ook betwijfelen, 100 durf ik bevestigen.
Heb nog geen enkele wagen gehad waar jezuiniger mee reed als je boven de 100 ging rijden.
De laatste tijd redelijk veel gezever van m'n vrouw want haar wagen stookt zoveel, ik dus al een aantal keren bewezen dat het ook anders kan.
Zaterdag had ze hem vol getankt en daarna de kinderen weggebracht naar Tielen voor een weekend van de parochie...
Ik ben ze zondag mee gaan ophalen (ik rij dan) en het eerste wat ik zag was 7.00/100 verbruik, ben i!n het heenrijden niet echt gaan opletten maar bij aankomst in Tielen stond de teller al op 6.8/100 verbruik, in het naar huis rijden ben ik heel bewust gaan rijden, op de snelweg 100, bij thuiskomst 6.3/100 verbruik.
Dat is dan nog maar op korte afstand, enkele rit is 25-30km.
Ik heb liever dat ze 120 bolt op de snelweg maar heb haar alleen aangetoond dat het pedaal induwen verstoken betekent.
Volgens mij mag je dat pedaal goed diep induwen tijdens de optrekfase zolang je maar op tijd opschakelt.
Het heeft natuurlijk geen zin om goed gas te geven als je iets verder weer moet gaan afremmen.
Anticiperen, ver kijken en wat je ziet vertalen naar je versnellingsbak.
Hoge snelheden is meer verbruiken maar vlot optrekken en het verbruik binnen de perken houden moet toch kunnen.
-
Hoge snelheden is meer verbruiken maar vlot optrekken en het verbruik binnen de perken houden moet toch kunnen.
ik weet niet of het er nu nog op staat, maar vroeger stond op de site van citroën tussen de tips om zuinig te rijden dat je best zo snel mogelijk accellereert tot de snelheid die je wil gaan rijden.
Uiteraard moet je dan niet vollebak gaan optrekken als je 50m verder aan een rood licht moet stoppen ...
Het gaspedaal mocht ook niet tot op de plank worden ingedrukt (waar ik uiteraard wel mijn voeten aan veeg ;D )
-
110 wil ik inderdaad ook betwijfelen, 100 durf ik bevestigen.
Heb nog geen enkele wagen gehad waar jezuiniger mee reed als je boven de 100 ging rijden.
ge moet eens een peugeot 306 break 2.0 HDI nemen
die verbruikt aan hoge snelheid (160+) minder dan op gelijk welke belgische weg
-
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
in belgie kunnen ze veel meer besparen door het verkeer vlotter te maken
het gemiddeld verbruik is in belgië meer dan 1 ltr te hoog, enkel door de infra en snelheidsveranderingen
-
160 verbruikt meer dan 120 enzo, maar het valt me wel op dat het verschil bij bepaalde wagens tussen 120 km/u, 160 km/u en +200 km/u niet zo groot is. Een litertje verschil enzo, en dat voor hoogvermogende benzines.
Veel scheelt aan het optrekken en afremmen... Als je continu +160 kan rijden is dat beter dan telkens optrekken van 90 naar 140 en terug zakken. En het verkeer in Duitsland leent zich soms meer tot lange afstanden aan een constante snelheid dan in België...
-
160 verbruikt meer dan 120 enzo, maar het valt me wel op dat het verschil bij bepaalde wagens tussen 120 km/u, 160 km/u en +200 km/u niet zo groot is. Een litertje verschil enzo, en dat voor hoogvermogende benzines.
Veel scheelt aan het optrekken en afremmen... Als je continu +160 kan rijden is dat beter dan telkens optrekken van 90 naar 140 en terug zakken. En het verkeer in Duitsland leent zich soms meer tot lange afstanden aan een constante snelheid dan in België...
het is dus nutteloos om op de snelweg de snelheid te verlagen
de meeste vervuiling en het meeste verbruik gebeurt immers op de gewone wegen
-
Binnenkort gaat de snelheid toch automatisch omlaag als die Tuktuk's massaal beginnen rond te rijden, die rijden max.100.
-
En het verkeer in Duitsland leent zich soms meer tot lange afstanden aan een constante snelheid dan in België...
Inderdaad, soms. Als er Hollanders tussen zitten, is het om zeep. Dan kom je daar aan tegen 180 km/h en kun je vol in de remmen omdat een Hollander plots met zijn sleurhut een vrachtwagen wil voorbijkruipen.
Heen en terug van hier naar België (± 2.000 km) met onze Touran tegen 130 à 140 km/h levert een verbruik van 7,5 liter op 100 km op, tegen 180 km/h telkens mogelijk 9,5 liter op 100 km. In totaal dus 20 liter verschil, of ongeveer 30 Euro. Daar doe ik toch liever iets leukers mee dan snel rijden.
-
En het verkeer in Duitsland leent zich soms meer tot lange afstanden aan een constante snelheid dan in België...
Inderdaad, soms. Als er Hollanders tussen zitten, is het om zeep. Dan kom je daar aan tegen 180 km/h en kun je vol in de remmen omdat een Hollander plots met zijn sleurhut een vrachtwagen wil voorbijkruipen.
Heb je dan geen sleurhutdetectie in jouw Touran, Jozef ? ;)
-
Heen en terug van hier naar België (± 2.000 km) met onze Touran tegen 130 à 140 km/h levert een verbruik van 7,5 liter op 100 km op, tegen 180 km/h telkens mogelijk 9,5 liter op 100 km. In totaal dus 20 liter verschil, of ongeveer 30 Euro. Daar doe ik toch liever iets leukers mee dan snel rijden.
Maar tegen 180 heb je meer tijd over om iets leuks te doen :)
-
Heen en terug van hier naar België (± 2.000 km) met onze Touran tegen 130 à 140 km/h levert een verbruik van 7,5 liter op 100 km op, tegen 180 km/h telkens mogelijk 9,5 liter op 100 km. In totaal dus 20 liter verschil, of ongeveer 30 Euro. Daar doe ik toch liever iets leukers mee dan snel rijden.
Maar tegen 180 heb je meer tijd over om iets leuks te doen :)
Je hebt dan wel meer tijd maar je geld is op om iets leuks te doen.
-
Besparen bij 110 ipv 120 ? Wat een mop.
Ik kan daar getallen op kleven :
Een 0,28 L/100 km lager verbruik op een verbruik van 5,94 L/100 km, ttz 4,71 % minder.
-
Besparen bij 110 ipv 120 ? Wat een mop.
Ik kan daar getallen op kleven :
Een 0,28 L/100 km lager verbruik op een verbruik van 5,94 L/100 km, ttz 4,71 % minder.
Aan constante snelheden, niet slecht.
Hier een grafiek van een turbobenzine 122 PK VW Golf.
Hier een verschil van ca. 0,6 - 0,7 liter ( ~ 0,65 l) in hoogste versnelling (6e)
Bij 120 kmh is dat ca 6,4 l, bij 110 kmh ca. 5,75 l of ~ 10 % minder.
(http://data.motor-talk.de/data/galleries/0/112/8052/33682682/g6-90kw-verbrauch-1926788026309405656.jpg)
De Spanjaarden die dan wel hun airco afzetten mogen dan toch 120 kmh rijden. ;)
-
Heen en terug van hier naar België (± 2.000 km) met onze Touran tegen 130 à 140 km/h levert een verbruik van 7,5 liter op 100 km op, tegen 180 km/h telkens mogelijk 9,5 liter op 100 km. In totaal dus 20 liter verschil, of ongeveer 30 Euro. Daar doe ik toch liever iets leukers mee dan snel rijden.
Maar tegen 180 heb je meer tijd over om iets leuks te doen :)
Je hebt dan wel meer tijd maar je geld is op om iets leuks te doen.
Wie zegt dat ik geld nodig heb om iets leuks te doen :)