Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Verkeersbeleid => Topic gestart door: jozef op zondag 06 maart 2011 - 14:01:01
-
Dieselrijder betaalt dit jaar 75 tot 150 euro meer door accijnsverhoging
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
-
"In januari vorig jaar voerde de federale regering opnieuw het kliksysteem in, met de bedoeling om zowel in 2010 als in 2011 de accijns op diesel te laten stijgen met telkens 4 eurocent", vertelt Maarten Matienko, woordvoerder van VAB.
"Dat gebeurt zeer geniepig, omdat zo'n accijnsverhoging alleen wordt toegepast op het moment van een prijsdaling aan de pomp. Op 4 maart 2011 is de stijging van de dieselaccijns met 5,78 eurocent al voor driekwart gerealiseerd."
Daar is natuurlijk niks speciaals aan, Be heft quasi al een heel tijdje de minimum accijnzen op dieselbrandstof die door Europa opgelegd worden.
Of "onze fed-regering" daar wat aan kan doen ? Tja dat zijn nu eenmaal mee-ondertekende Europese richtlijnen hé.
Natuurlijk kan de brandstof goedkoper... zie andere EU-landen. Accijnzen zijn ook niet alles.
Het "omgekeerde cliquetsysteem" is al een tijdje op het einde van zijn Latijn, nu is het een 'positief kliksysteem' ;D
De laatste 7 accijnsverhogingen waren dus allemaal voor de diesel:
totaal 5,78 cent enkel accijns, zie link petrolfed.
http://www.petrolfed.be/dutch/docs/Evolutie_accijnzen_petroleumproducten_sinds_1971.01.01.xls
"Evolutie accijnzen (incl. energiebijdrage) op de petroleumproducten sinds 1 januari 1971"
Datum Benzine z lood Diesel EUR/l
20. Jun 09 0,6136 0,3529
19. Jan 10 0,6136 0,3616(30)
28. Jan 10 0,6136 0,3662(31)
14. Apr 10 0,6136 0,3728(32)
18. Mai 10 0,6136 0,3774(33)
26. Mai 10 0,6136 0,3929(34)
04. Jan 11 0,6136 0,4045(35)
25. Jan 11 0,6136 0,4107(36)
(30) toepassing 'positief kliksysteem', verhoging van de bijzondere accijns op diesel met 8,7 EUR/1000 l
(31) toepassing 'positief kliksysteem', verhoging van de bijzondere accijns op diesel met 4,6 EUR/1000 l
(32) toepassing 'positief kliksysteem', verhoging van de bijzondere accijns op diesel met 6,6 EUR/1000 l
(33) toepassing 'positief kliksysteem', verhoging van de bijzondere accijns op diesel met 4,6 EUR/1000 l
(34) toepassing 'positief kliksysteem', verhoging van de bijzondere accijns op diesel met 15,5 EUR/1000 l; maximum van 40 EUR/1000 l per jaar bereikt
(35) toepassing 'positief kliksysteem', verhoging van de bijzondere accijns op diesel met 11,6 EUR/1000 l
(36) toepassing 'positief kliksysteem', verhoging van de bijzondere accijns op diesel met 6,2 EUR/1000 l
nog altijd +20 cent meer accijns voor benzinerijders... :-X
Elk jaar moeten de accijnzen geleidelijk omhoog van Europa, de volgende keer in 2012, dan 2014 denk ik.
Even googlen naar x-jaren terug (05/2008) :
http://netto.tijd.be/budget_en_vrije_tijd/budget/Europa_verhoogt_dieselaccijns.7316356-2214.art
Europa verhoogt dieselaccijns
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
vb. in EU-Spanje is 2 weken geleden de diesel "even duur" geworden als de superbenzine:
http://www.arena-info.com/index.php?id=8&tx_ttnews%5Btt_news%5D=31192&cHash=758abb20d53b1f0a31179f88112ef03b
EMPURIABRAVA, 27.02.2011 - 16:57 Uhr.
Diesel genauso teuer wie Benzin
PROVINZ GIRONA / KATALONIEN / SPANIEN: Dieselfahrer können seit dieser Woche nicht mehr mit dem Argument punkten, preiswerter tanken zu können. Die Preise haben sich angeglichen und beide Spritarten kosten im Moment fast überall 1,271 Euro pro Liter. Die Entwicklung hatten Experten schon vor einiger Zeit vorhergesehen und begründeten die These damit, dass 81% der spanischen Autos mit Diesel laufen. Im Moment kostet eine durchschnittliche Tankfüllung mit 55 Litern 69,90 Euro. Vor einem Jahr lag der Preis bei einer Benzinfüllung bei 60,30 Euro und für die gleiche Menge Diesel musste man 54,20 Euro zahlen.
De Spaanse staat heeft het geld (ook) dringend nodig, en 81 % dieselpw amai...
Naja speciaal is het niet dat diesel duurder is als benzine is niet meer als logisch, want diesel is duurder vanaf raffinaderij:
6 cent = ~ 12 % duurder als superbenzine 95, bron petrolfed:
http://www.petrolfed.be/dutch/docs/samenstelling_maximumprijs_motorbrandstoffen.xls
In UK en Scandinavie zal het ook ongeveer zo zijn.
in UK kost de superbenzine 1,53 € de diesel 1,59 €.
In Zwitserland (niet EU) is omgerekend de diesel zelfs 10 eurocent duurder als de benzine.
euhm Zwitserland kost de super 1,34 € de diesel 1,44 €.
Hier lees ik zelfs dat de dieselaccijns ten laatste in 2016 evnhoog moet zijn als in onze buurlanden.
http://www.vab.be/nl/actueel/dossiers/dossiertekst.aspx?id=330
Kiezen tussen benzine en diesel
Onvoorspelbaarheid overheidsbeleid versterkt nieuwe trend:
nieuwste generatie benzinemotoren interessanter dan diesel voor 1 op 2 Belgische automobilisten.
...
...
(helemaal onderaan)
De fiscale lasten op dieselbrandstof zullen de volgende jaren vermoedelijk toenemen. VAB adviseert kopers om bij de aankoop daarmee rekening te houden. Enerzijds is er Europa, dat België verplicht heeft om tegen 2016 de accijns van diesel gelijk te schakelen met de buurlanden door de accijns te verhogen met 4,9 eurocent per liter. Daarnaast is er de onvoorspelbaarheid van onze eigen overheid die waarschijnlijk nog bijkomende belastingen zal heffen op diesel.
Het kan snel gaan als er een regering komt, of wordt alles "lopende zaken" ? ;D
edit: even de VAB nog eens checken, moet 2017 zijn:
http://www.europa-nu.nl/id/vi40f2mtbpxq/richtlijn_dieselaccijns
8. Achtergrond, korte inhoud en doelstelling van het voorstel (onderste alinea)
Het onderhavige richtlijnvoorstel bevat de volgende elementen:
· een verhoging van de minimumtarieven voor benzine (per 1 januari 2014 van 359 naar 380 per 1000 L) en voor diesel (per 1 januari 2012 van 330 naar 359 en per 1 januari 2014 van 359 naar 380 per 1000 L);
· indien een lidstaat ervoor kiest een onderscheid te maken tussen zogenoemde commerciële diesel en niet-commerciële diesel, mogen de accijnstarieven voor ongelode benzine en niet-commerciële diesel niet lager zijn dan het tarief voor commerciële diesel;
· de voorwaarde dat het op 1 januari 2003 geldende nationale tarief voor diesel twee maal zo hoog moet zijn als het op 1 januari 2004 geldende communautaire minimumtarief is geschrapt;
· indien een lidstaat ervoor kiest een onderscheid te maken tussen zogenoemde commerciële diesel en niet-commerciële diesel, wordt dit geëffectueerd door middel van een teruggaafregeling, die openstaat voor gebruikers van commerciële diesel uit alle lidstaten;
· de in de richtlijn Energiebelastingen opgenomen overgangsperioden voor bepaalde lidstaten worden verlengd in verband met de in het richtlijnvoorstel voorziene verhogingen van de minimumtarieven. In de praktijk betekent dit dat in 2017 voor alle lidstaten hetzelfde minimumtarief voor diesel geldt.
-
Ik had het artikel in "de zondag" gelezen, stond nog bij dat de prijs van occasie diesels ineenstuikt tot onder de prijs van een benzineversie.
-
Ik had het artikel in "de zondag" gelezen, stond nog bij dat de prijs van occasie diesels ineenstuikt tot onder de prijs van een benzineversie.
Goed voor wie een occasiediesel nodig heeft.
Maar wie een klein beetje nadenkt weet dat occasiediesels in het buitenland nog steeds goedkoper zijn als hier.
(wegens de drastischere ontradingsmaatregelen als hier)
Opkopers rijden regelmatig naar Duitsland (of Nederland?) en kopen ze per x-stuks, om ze hier met winst verder te verkopen.
Ik rij onze diesel nog een jaartje, is nu ook al niet meer waard als de recyclagepremie. (1000 à 1500€ naargelang aankoop)
-
Ik had de bui al zien hangen wanneer ik eind oktober 2009 mijn benzine/LPG bestelde. ;) ;D
En mijn diesel toen had in 2 jaar tijd al de helft van zijn waarde verloren. :'(
De tweedehandsmarkt zit al een tijdje "op zijn gat" hier in België. Enkel wie aan export doet (buiten Europa dus) geraakt ze nog kwijt.
-
Daar is natuurlijk niks speciaals aan, Be heft quasi al een heel tijdje de minimum accijnzen op dieselbrandstof die door Europa opgelegd worden.
Even googlen naar x-jaren terug (05/2008) :
http://netto.tijd.be/budget_en_vrije_tijd/budget/Europa_verhoogt_dieselaccijns.7316356-2214.art
Europa verhoogt dieselaccijns
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Dat was toen, in 2008 ...
Sindsdien zit de accijns toch hoger dan het EU minimum.
-
Sindsdien zit de accijns toch hoger dan het EU minimum.
Idd, we zijn al wat geklommen in Europa, en halen nu net het EU-gemiddelde (prijs van verleden week):
De prijzen van de 20e week in 2008 zet ik eronder voor een vergelijk.
(http://www.avd.de/uploads/pics/diesel_zahlen.gif)
(http://img329.imageshack.us/img329/4190/dieselzahlen02st9.gif)
Luxemburg zal die minimum opgelegde accijns van EU wel zeker hebben of het meeste benaderen.
Nederland valt wel wat op in 2011 tov 2008, maar die "bestraffen" de "fijnstofrijder" via andere taksen.
Duitsland ook via hun verkeerstaks, maar wel milder als Nederland. (ook sensibilisering-fijnstofplakette in D)
Een diesel betaald bijna 5 x (9,5/2) meer verkeerstaks per cilinderinhoud, als de CO2 uitstoot identiek is.
Een zuinige kleine diesel haalt wel zijn schade wat in bij CO2. Ook de (downsizing) aardgasauto´s profiteren mee wegens hun lage CO2 (~ -25%).
Vooral onzuinige zware diesels worden serieus bestraft;
voor zuinige (en downsizing) directe injectie turbobenzines valt die extra CO2-taks mee, een benzine mag ca 14% meer verbruiken voor dezelfde CO2-uitstoot. Elke gram meer boven de (steeds strengere) CO2-limiet is 2 € meer per 100 cc.
D vb. sinds 1 juli 2009
http://de.wikipedia.org/wiki/Kraftfahrzeugsteuer_(Deutschland)#Reform_der_Kraftfahrzeugsteuer_zum_1._Juli_2009
Hubraumsteuer
Benziner 2,00 € pro angefangene 100 cm3
Diesel 9,50 € pro angefangene 100 cm3
Kohlendioxid-Steuer
bis 120 g CO2 pro km frei
jedes weitere g CO2 2,00 €
Die neue Regelung tritt am 1. Juli 2009 in Kraft. Ab 2012 wird der Freigrenzwert auf 110 g CO2 gesenkt werden, ab 2014 sogar auf 95 g CO2[6]. Sie gilt ausschließlich für Neufahrzeuge, die nach diesem Zeitpunkt zugelassen werden.
Auch Erdgasfahrzeuge profitieren von der Neuregelung, da Erdgasfahrzeuge bis zu 25 Prozent weniger CO2 ausstoßen. So bleibt ein erdgasbetriebener VW Passat 1.4 TSI EcoFuel (1390 cm³, 110 kW), der nur 119 Gramm CO2 pro Kilometer ausstößt, unterhalb der Freigrenze und damit ist der Anteil der CO2-Besteuerung kostenfrei. Insgesamt beträgt die Kfz-Steuer 28 Euro. Ein VW Passat 1.4 TSI (1390 cm³, 90 kW) als Benzinfahrzeug besitzt eine CO2-Emission von 157 g/km, was insgesamt eine Kfz-Steuer von 102 Euro bedeutet.
1 l Diesel etwa 2,62 kg CO2[3]
1 l Benzin etwa 2,32 kg CO2[3]
1 l Autogas etwa 1,8 bis 2,0 kg CO2
-
Sindsdien zit de accijns toch hoger dan het EU minimum.
Idd we zijn al stevig geklommen in Europa, en halen nu net het EU-gemiddelde (prijs van verleden week):
De prijzen van de 20e week in 2008 zet ik erlangs.
Maar dat zijn de prijzen aan de pomp, niet de accijnzen.
-
Sindsdien zit de accijns toch hoger dan het EU minimum.
Idd we zijn al stevig geklommen in Europa, en halen nu net het EU-gemiddelde (prijs van verleden week):
De prijzen van de 20e week in 2008 zet ik erlangs.
Maar dat zijn de prijzen aan de pomp, niet de accijnzen.
Weet ik, maar de prijzen aan de pomp worden mee bepaald door de (gestegen) accijnzen.
-
1 l Diesel etwa 2,62 kg CO2[3]
1 l Benzin etwa 2,32 kg CO2[3]
1 l Autogas etwa 1,8 bis 2,0 kg CO2
op wat wordt dat eigenlijk berekend?
is dat per 100 km, per kg verbruikte brandstof, per cc, ...?
-
1 l Diesel etwa 2,62 kg CO2[3]
1 l Benzin etwa 2,32 kg CO2[3]
1 l Autogas etwa 1,8 bis 2,0 kg CO2
op wat wordt dat eigenlijk berekend?
Door uit te rekenen hoeveel koolstof atomen (C) er in 1 liter van het goedje zitten , uitgaande van de gemiddelde samenstelling, kan je uitrekenen hoeveel CO2 dat oplevert bij volledige verbranding.
is dat per 100 km, per kg verbruikte brandstof, per cc, ...?
Neen, per liter.
1 L van het goedje levert bij volledige verbranding de aangegeven kg CO2.
Al is het voor de LPG / autogas duidelijk geen normliter, maar 1 L onder druk.
Diesel (met hogere energie-inhoud) levert dus per liter meer CO2 dan benzine, en benzine op zijn beurt weer meer dan LPG.
Als je verbruiken wil gaan vergelijken, is het aantal liter eigenlijk een foute eenheid omdat je dan geen rekening houdt met de verschillende energie-inhouden en uitstoot van de verschillende brandstoffen..
-
is dat per 100 km, per kg verbruikte brandstof, per cc, ...?
Neen, per liter.
1 L van het goedje levert bij volledige verbranding de aangegeven kg CO2.
ik zal met mijn 2.4 diesel meer betal dan een monovolume met een 1.8 benzine
hoewel ik 25% minder verbruik en dus minder uitstoot omdat ik minder liters verbrand
op 100 km is dat
10*2.32kg of 23.2 kg CO² voor de benzine
en
7.5*2.62 kg of 19.65 kg CO² voor de diesel
-
ik zal met mijn 2.4 diesel meer betal dan een monovolume met een 1.8 benzine
hoewel ik 25% minder verbruik en dus minder uitstoot omdat ik minder liters verbrand
Dai is toch een grap ?
Je moest al veel langer veel meer betalen dan een benzinerijder >:(
-
is dat per 100 km, per kg verbruikte brandstof, per cc, ...?
Neen, per liter.
1 L van het goedje levert bij volledige verbranding de aangegeven kg CO2.
ik zal met mijn 2.4 diesel meer betal dan een monovolume met een 1.8 benzine
hoewel ik 25% minder verbruik en dus minder uitstoot omdat ik minder liters verbrand
op 100 km is dat
10*2.32kg of 23.2 kg CO² voor de benzine
en
7.5*2.62 kg of 19.65 kg CO² voor de diesel
Bedoelt ge betalen ?
Euhm, dat is de verkeerstaksregeling voor diegenen die in Duitsland ingeschreven zijn hé. (Be is voor 2020 ;D )
En die nemen niet de verbruikcijfers in de praktijk maar wel enkel deze volgens de NEFZ-rijcyclus (of ECE), die liggen een pak lager.
* Zo reken je het om in g/km CO2, vb benzine met ECE-verbruik van 5,6 liter = 130 g/km CO2.
Umrechnungsfaktoren (aus den obigen Angaben entnommen):
für Diesel etwa 26,2 kg/10 l
für Benzin etwa 23,2 kg/10 l
für Autogas etwa 18 bis 20 kg/10 l
Rechenbeispiel für ein Benziner mit 5,6 l/100 km Verbrauch: CO2-Emission = 5,6 l/100 km x 23,2 kg/10 l = 129,92 g/km CO2
http://de.wikipedia.org/wiki/Kraftstoffverbrauch#Umrechnung_l.2F100_km_in_g.2Fkm_CO2
* maar voor de gemakkelijkheid neem je een online-CO2-databank: nieuwe auto´s # :
http://www.co2db.de/co2db.php
ook oudere: http://www.kfz-steuer.de/kfz-steuer_pkw.php (CO2 zelf opzoeken)
en/of dan de nieuwe D-verkeerstaksberekening, want de cilinderinhoud gaat daar zeker de doorslag geven:
http://www.kfz-steuer.de/kfz-steuer_pkw_neu.php
# vb
1,2 l benzine VW Golf 77kW Euro 5, vergeleken met 1,6 l diesel , idem.
(Datengrundlage zum obigen Pkw → Hubraum: 1197 cm³, Leistung: 77 kW, Kraftstoff: Super,
Kraftstoffverbrauch: innerorts 7,1 l/100 km, außerorts 4,9 l/100 km, kombiniert 5,7 l/100 km,
CO2-Emission: 134 g/km, Emissionsgruppe: Euro 5)
Kfz-Steuer: Pkw ist nicht steuerfrei, daher beträgt die Kfz-Steuer jährlich 52 Euro.
1,6 l diesel , idem :(Datengrundlage zum obigen Pkw → Hubraum: 1598 cm³, Leistung: 77 kW, Kraftstoff: Diesel,
Kraftstoffverbrauch: innerorts 5,2 l/100 km, außerorts 3,5 l/100 km, kombiniert 4,1 l/100 km,
CO2-Emission: 107 g/km, Emissionsgruppe: Euro 5, Partikelminderung serienmäßig: ja)
Kfz-Steuer: Pkw ist nicht steuerfrei, daher beträgt die Kfz-Steuer jährlich 152 Euro.
Zijn wel zuinige en laatste nieuwe auto´s en euro 5 norm,
Maar zoals ge ziet betaald men daar doorgaans 3 x zoveel verkeerstaks voor een diesel als voor een benzine, ~ dezelfde prestaties (beide 77kW of 105 Pk), dezelfde auto.
edit: even een zwaardere klasse nemen identieke cilinderinhoud, benzine 10 kW minder, hetzelfde model:
BMW benzine 330 i
(Datengrundlage zum obigen Pkw → Hubraum: 2996 cm³, Leistung: 200 kW, Kraftstoff: Super,
Kraftstoffverbrauch: innerorts 10,0 l/100 km, außerorts 5,9 l/100 km, kombiniert 7,4 l/100 km,
CO2-Emission: 173 g/km, Emissionsgruppe: Euro 5)
Kfz-Steuer: Pkw ist nicht steuerfrei, daher beträgt die Kfz-Steuer jährlich 166 Euro.
BMW diesel 335 d
(Datengrundlage zum obigen Pkw → Hubraum: 2993 cm³, Leistung: 210 kW, Kraftstoff: Diesel,
Kraftstoffverbrauch: innerorts 9,0 l/100 km, außerorts 5,2 l/100 km, kombiniert 6,6 l/100 km,
CO2-Emission: 174 g/km, Emissionsgruppe: Euro 5, Partikelminderung serienmäßig: ja)
Kfz-Steuer: Pkw ist nicht steuerfrei, daher beträgt die Kfz-Steuer jährlich 393 Euro.
diesel: 2,4 x duurdere verkeerstaks/jaar;
in Be betalen deze BMW-auto´s dezelfde verkeerstaks hé.
Ze mogen helemaal niet klagen de dieselrijders hier, maar ze klagen doorgaans het meeste... ;) ;D
In D is de diesel maar 10 cent goedkoper als de super.
In Be is dat 18 cent goedkoper, en klagen dat ze doen... ;D
-
ik zal met mijn 2.4 diesel meer betal dan een monovolume met een 1.8 benzine
hoewel ik 25% minder verbruik en dus minder uitstoot omdat ik minder liters verbrand
Dai is toch een grap ?
Je moest al veel langer veel meer betalen dan een benzinerijder >:(
En ik betaal met mij LPG nog meer en ...... ::)
-
http://de.wikipedia.org/wiki/Kraftfahrzeugsteuer_(Deutschland)#Reform_der_Kraftfahrzeugsteuer_zum_1._Juli_2009
Hubraumsteuer
Benziner 2,00 € pro angefangene 100 cm3
Diesel 9,50 € pro angefangene 100 cm3
Kohlendioxid-Steuer
bis 120 g CO2 pro km frei
jedes weitere g CO2 2,00 €
Waar kan ik intekenen ?
152 euro Hubraumsteuer en 24 euro Kohlendioxid-Steuer.
Da's pakweg 70 euro minder dan wat ik hier nu al aan verkeersbelasting betaal ..
-
http://de.wikipedia.org/wiki/Kraftfahrzeugsteuer_(Deutschland)#Reform_der_Kraftfahrzeugsteuer_zum_1._Juli_2009
Hubraumsteuer
Benziner 2,00 € pro angefangene 100 cm3
Diesel 9,50 € pro angefangene 100 cm3
Kohlendioxid-Steuer
bis 120 g CO2 pro km frei
jedes weitere g CO2 2,00 €
Waar kan ik intekenen ?
152 euro Hubraumsteuer en 24 euro Kohlendioxid-Steuer.
Da's pakweg 70 euro minder dan wat ik hier nu al aan verkeersbelasting betaal ..
Idd, zo´n systeem zou al niet slecht zijn voor Be;
maar dan wel de Duitse dieselprijs nemen hé, is maar + 5 cent ;)
-
Hier als de CO² drastisch naar beneden moet : http://www.mo.be/artikel/uitstoot-europees-vee-kan-met-een-vijfde-naar-omlaag
-
Hier als de CO² drastisch naar beneden moet : http://www.mo.be/artikel/uitstoot-europees-vee-kan-met-een-vijfde-naar-omlaag
En "sport" verbieden voor iedereen.
Na het werk in de zetel, en in b#d rustig aan... :D ;D
-
Hier als de CO² drastisch naar beneden moet : http://www.mo.be/artikel/uitstoot-europees-vee-kan-met-een-vijfde-naar-omlaag
Nu nog melk zien te maken zonder runderen ...
-
Hier als de CO² drastisch naar beneden moet : http://www.mo.be/artikel/uitstoot-europees-vee-kan-met-een-vijfde-naar-omlaag
Nu nog melk zien te maken zonder runderen ...
Dat is niet zo een probleem. Andere dierlijke producten dan vlees doen het nog beter: melk haalt een score van 1,4 kilogram CO2-equivalent.
-
Dat past hier ook bij:
Voorstellen of planning van de EU (volgens ´Witboek Verkeer´), samengevat:
1. alinea:
vooral de uitlaatgassen in steden moet verminderd worden:
- 2030 : een halvering van voertuigen op fossiele brandstoffen in de stad.
- 2050 : geen voertuigen meer op fossiele brandstoffen in de stad.
2. alinea:
de brandstofaccijnzen moeten zodanig veranderd worden naargelang hun CO2-inhoud, minstens voor 50% aangerekend.
- daardoor zou op diesel meer taksen/accijnzen geheven worden als op benzine, volgens link.
- daardoor zou eigenlijk eveneens op aardgas(cng) en lpg bepaalde taksen geheven moeten worden naargelang hun CO2 per 1 liter equivalent (specifieke taksen moeten dan gecompenseerd moeten worden)
# aardgas (CNG*) heeft het minste CO2 per liter verbranding: - 25 % CO2 tov benzine.
(*in Be zijn er 4 openbare tankstations, en enkele half-openbare: http://www.gas-tankstellen.de/menu.php?jump=menu )
# LPG : heeft - 15% CO2 tov benzine.
# diesel : heeft + 14 % CO2 tov benzine. ( # bron www. ongevere ~ waardes)
http://www.heise.de/autos/artikel/EU-Vorschlag-In-Staedten-keine-Autos-mit-Verbrennungsmotoren-mehr-1203629.html
08.03.2011
EU-Vorschlag: In Städten keine Autos mit Verbrennungsmotoren mehr
Die EU-Kommission will Autoabgase in Städten einem Zeitungsbericht zufolge drastisch reduzieren. Der Anteil herkömmlicher Fahrzeuge in den Innenstädten solle bis 2030 halbiert werden, berichtet das Handelsblatt (Dienstag) aus dem „Weißbuch Verkehr“ der EU-Kommission. Spätestens 2050 solle es in den europäischen Städten dann überhaupt keine Autos und leichten Nutzfahrzeuge mit Verbrennungsmotoren mehr geben. Das „Weißbuch Verkehr“ der EU-Kommission soll in der kommenden Woche vorgestellt werden. Es ist eine Sammlung von Anregungen, aus denen später einmal Richtlinien werden können.
Zu den Vorschlägen für den Verkehrssektor gehört der Zeitung zufolge außerdem eine Vereinheitlichung der Mineralölsteuern. Die Steuersystematik für Kraftstoffe soll demnach so umgestellt werden, dass sich künftig die Höhe der Steuer zumindest zur Hälfte danach bemisst, wie viel Kohlendioxid durch einen Kraftstoffe erzeugt wird. Demnach müsste Diesel künftig höher besteuert werden als Normalbenzin. (dpa)
Volgende week zullen we meer weten van het "Witboek Verkeer" van de EU, wslk via de media.
Op de voorstellen in dit Witboek kunnen toekomstige EU-richtlijnen baseren qua verkeer/transport.
In´t Nederlands nog niets dergelijks gevonden, lijkt wel het derde witboek te zijn van de EU na 2001 en 2006:
http://www.mobimix.be/inhoud/nieuw-eu-witboek-vervoer-tegen-2010
-
# aardgas (CNG*) heeft het minste CO2 per liter verbranding: - 25 % CO2 tov benzine.
(*in Be zijn er 4 openbare tankstations, en enkele half-openbare: http://www.gas-tankstellen.de/menu.php?jump=menu )
# LPG : heeft - 15% CO2 tov benzine.
# diesel : heeft + 14 % CO2 tov benzine. ( # bron www. ongevere ~ waardes)
weet iemand wat het verbruik van aardgas is per km?
van LPG weten we dat het verbruik in aantal liters dubbel is van een ander voertuig (+70% uitstoot/km tov benzine en + 100% uitstoot/km tov diesel)
-
LPG dubbel? dan zou ik mijn Berlingo op naft aan 4.5L kunnen rijden......
Merk eigenlijk maar een literke meer op LPG, van 8 naar 9.
Toegegevnen dat is als ik heel braaf rij.... :-[
-
weet iemand wat het verbruik van aardgas is per km?
Een pak minder als bij benzine, bron Volkwagen, Passat Ecofuel bvb.:
ECE-verbruik aardgas 6,6m³ of 4,3 kg/100 km of 117 g/km CO2
stelt dezelfde auto op benzine om dan is het 6,8 liter/100 km, of 157 g/km CO2
Bij aardgas is het verbuik wel in kilogram hé.
Hier vind je de vergelijkende cijfers ook:
http://de.wikipedia.org/wiki/VW_Passat_B7#Motoren
van LPG weten we dat het verbruik in aantal liters dubbel is van een ander voertuig (+70% uitstoot/km tov benzine en + 100% uitstoot/km tov diesel)
weten we ? :-\
Dubbel ? :o dat lijkt me serieus overdreven bij LPG (uit welke tijd zijn die LPG-installaties ? )
PS. het gaat eigenlijk wat 1 LITER LPG-verbranding aan CO2-uitstoot geeft,
je betaald toch per liter of per kg(aardgas) aan de pomp ?
Maar waarom neem je niet spritmonitor.de ? Volvo heeft CNG en LPG modellen naast diesel en benzine.
even copy/paste van de 5 zuinigste van elk type brandstof, alle Volvo´s 140 PK, bouwjaar van 2000 tot 2010:
Aardgas/CNG gemiddeld 5,27 kg/100 km
Volvo Bi-Fuel
Erdgas (CNG), 140 PS 5,13 Tromik
Volvo S60 bifuel
Erdgas (CNG), 140 PS 5,19 sonne6911
Volvo V70 Bi-Fuel
Erdgas (CNG), 140 PS 5,23 anilssongbg
Volvo bifuel
Erdgas (CNG), 140 PS 5,33 audilight
Volvo V70 Bi-fuel aut
Erdgas (CNG), 140 PS 5,46 rookie1
Diesel in liter /100km : gemiddeld 5,85 l/100 km
Volvo P26 TDi
Diesel, 140 PS 5,38 elch_olli
Volvo V70 II
Diesel, 140 PS 5,68 acbeer
Volvo BJ 2000
Diesel, 140 PS 5,98 kolin82
Volvo s60 2.4D
Diesel, 140 PS 6,04 w__outer
Volvo 2,5TDI
Diesel, 140 PS 6,16 MaxML
Benzines in liter/100 km: gemiddeld 8 liter/100 km
Volvo 2,4
Benzin, 140 PS 7,22 bagger
Volvo 2.4 Momentum
Benzin, 140 PS 7,67 Eike9
Volvo S70 2,4
Benzin, 140 PS 8,23 pv144
Volvo K&N
Benzin, 140 PS 8,43 priboy
Volvo S60 2.4
Benzin, 140 PS 8,46 gaer
LPG in liter/100 km: gemiddeld 9,65 liter/100 km
Volvo 2,4 Comfort
Autogas (LPG), 140 PS 9,02 transporter33
Volvo S60 2.4 Automatik LPG
Autogas (LPG), 140 PS 9,63 rklinger
Volvo V70 II
Autogas (LPG), 140 PS 9,72 sehrkomisch
Volvo V70
Autogas (LPG), 140 PS 9,82 Devanthar
Volvo 2,4T (TS65)
Autogas (LPG), 140 PS 10,06 S80_cruiser
Oordeel zelf of dat dit (tot) het dubbele is.
LPG verbruikt gemiddeld 65 % meer als een dieselversie, en 20 % meer als de benzineversie.
Info: dichtheid in kg per liter of per m³:
aardgas of CNG:
Erdgas „L“ besteht aus etwa 85 % Methan, 4 % weiteren Alkanen (Ethan, Propan, Butan, Pentan) und 11 % Inertgasen.
Erdgas „H“ aus der Nordsee besteht aus circa 89 % Methan, 8 % weiteren Alkanen (Ethan, Propan, Butan, Pentan) und 3 % Inertgasen.
Erdgas „H“ aus GUS besteht aus circa 98 % Methan, 1 % weiteren Alkanen (Ethan, Propan, Butan, Pentan) und 1 % Inertgasen.
Dichte = 0,700 – 0,840 kg/m³ (Erdgas H – Erdgas L)
diesel:
Dichte 0,820…0,845 kg/L (15 °C) [2]
benzine:
Dichte 0,720–0,775 kg/L
LPG:
Flüssiggas hat eine Energiedichte (Heizwert) von 12,9 kWh/kg und
bei 20 °C eine Dichte von 540 kg/m³
-
weet iemand wat het verbruik van aardgas is per km?
In kg ongeveer -10 tot + 10%
Voor de CNG wagens die ik opgezocht heb op spritmonitor.de ligt de spreiding voor CNG beter dan voor benzine.
Laagste is lager, hoogste verbruik is ook lager ...
De waarden op gas zijn zeer laag .
Kijk maar eens, uittreksel van de ganse database CNG rijders op spritmonitor :
http://www.spritmonitor.de/en/overview/0-All_manufactures/0-All_models.html?fueltype=4&vehicletype=1&powerunit=2
Die zijn natuurlijk iets milieubewuster.
Kampioen : een prius op CNG.
van LPG weten we dat het verbruik in aantal liters dubbel is van een ander voertuig
Die tijd is wel voorbij met de LPi.
Dat gaat van 0 tot +20%
-
Maar waarom neem je niet spritmonitor.de ? Volvo heeft CNG en LPG modellen naast diesel en benzine.
even copy/paste van de 5 zuinigste van elk type brandstof, alle Volvo´s 140 PK, bouwjaar van 2000 tot 2010:
Aardgas/CNG gemiddeld 5,27 kg/100 km
Diesel in liter /100km : gemiddeld 5,85 l/100 km
Benzines in liter/100 km: gemiddeld 8 liter/100 km
LPG in liter/100 km: gemiddeld 9,65 liter/100 km
1 l Diesel etwa 2,62 kg CO2[3]
1 l Benzin etwa 2,32 kg CO2[3]
1 l Autogas etwa 1,8 bis 2,0 kg CO2
diesel : 5.85 * 2.62 = 15.327 kg CO²/100 km
benzine : 8 * 2.32 = 18.56 kg CO²/100 km
LPG : 9.65 * 1.9 = 18.335 kg CO²/100 km
dus als CO² uitstoot de norm is, of zie ik dit verkeerd?
geloof me, ik zou liefst in een auto op zonnecellen rijden, maar voorlopig lukt dat in belgië nog niet
-
Kan die waarde toch niet geloven, begrijp ook niet waarom ze geen huidige LPI nemen ipv. die LPG, is een beetje appelen met peren vergelijken zo.
-
Ik heb ervaring met drie LPG-voertuigen:
- halfweg jaren '90 met een Rover 820Si, 2.0 l motor met 136 pk. Op benzine verbruikte die ongeveer 8.5 l/100 km op LPG was dat 9.0 l/100 km. Dat was een klassieke LPG en reed trouwens fantastisch op LPG. De motor was veel soepeler en trilde beduidend minder op LPG
- enkele jaartjes later een ROver 416GSi16v, 1.6 l motor met 116 pk. Ik heb met die auto zo'n 110 000 km gereden op benzine. Het verbruik op benzine was zo'n 8 l/100 km. De persoon die die auto kocht van me kende ik goed en liet onmiddellijk LPG inbouwen. Het verbruik op LPG steeg nauwelijks. Op LPG was je wel het typisch nerveuze karakter van de (van Honda afgeleide) motor kwijt.
- een latere Rover 416si met 111 pk liet ik in 2003 ombouwen naar LPi. Deze had een verbruik van zo'n 8.7 l/100 km op LPG, op benzine was het ongeveer een halve liter minder.
Uit mijn ervaring zou ik dus zeggen dat je zo'n 5% extra verbruik in liter hebt t.o.v. benzine. Gezien het zeer lage soortelijk gewicht van een liter LPG en de lagere koolstofinhoud van LPG t.o.v. benzine daalt je CO2 uitstoot dus drastisch. Ik heb ooit iemand anders van Touring anders horen beweren in een autoprogramma op TV. Die stelde dat je 15% meer verbruikte op LPG en dat dan ook je CO2 uitstoot toenam. Wat een uil en dat men die dan nog voor een camera durft zetten.
-
diesel : 5.85 * 2.62 = 15.327 kg CO²/100 km
benzine : 8 * 2.32 = 18.56 kg CO²/100 km
LPG : 9.65 * 1.9 = 18.335 kg CO²/100 km
dus als CO² uitstoot de norm is, of zie ik dit verkeerd?
Klopt bijna, voor LPG nemen ze de factor 1,74 vind ik hier* en op andere bronnen;
zal wel met de exacte dichtheid én energiewaarde te doen hebben;
CO2-uitstoot is tenslotte een chemische verbinding van C en O2 tijdens de verbranding, waarin vooral O2 de zwaarste brokken zijn. ;)
* de beste rekenaar die ik vind: http://www.ruemmele.ch/eco/co2.php (http://www.ruemmele.ch/eco/co2.php) (alle brandstoffen, alle info)
* Dan is het (in het geval van de "relatief onzuinige" Volvo 140 PK):
CNG : 5,27 * 2,75 = 14,49 kg CO2/100 km
diesel: 5,85 * 2,64 = 15,44 kg CO2/100 km
LPG: 9,65 * 1,74 = 16,79 kg CO2/100 km
benzine : 8 * 2,33 = 18,64 kg CO2/100 km
*berekeningsbasis:
Informationen zur Berechnung des CO2-Ausstoßes:
1 Liter Benzin verbrennt zu 2,33 Kilogramm CO2
1 Liter Diesel verbrennt zu 2,64 Kilogramm CO2
1 Liter Autogas verbrennt zu 1,74 Kilogramm CO2
1 Kilogramm Erdgas verbrennt zu 2,75 Kilogramm CO2
* respectievelijke dichtheid en energiewaarden:
Kraftstoffsorten im Vergleich:
Treibstoff Dichte Form Heizwert kWh/kg Heizwert kWh/l
Superbenzin 740 kg/m3 flüssig 12,0 8,9
Diesel 830 kg/m3 flüssig 11,8 9,8
Autogas (LPG/GPL) 540 kg/m3 flüssig 12,8 6,9
Erdgas H-Gas (CNG/GNV) 0,81 kg/m3 gasförmig 13,0 10,5
Erdgas L-Gas (CNG/GNV) 0,82 kg/m3 gasförmig 11,3 9,3
Methanol 787 kg/m3 flüssig 6,49 5,1
Ethanol 789 kg/m3 flüssig 7,44 5,9
Pflanzenöl 920 kg/m3 flüssig 10,0 9,2
Benzin-Benzol-Gemisch 796 kg/m3 flüssig 11,6 9,3
Benzol 879 kg/m3 flüssig 11,1 9,76
vooral de energiewaarde van aardgas geeft de doorslag. Per kg - of liter:
(afgerond, komt van: http://www.gas24.de/cms/81-0-vergleich-cng-lpg.html )
(http://www.gas24.de/cms/files/energie_gehalt_kwh.gif)
geloof me, ik zou liefst in een auto op zonnecellen rijden, maar voorlopig lukt dat in belgië nog niet
Tja CNG komt er duidelijk het beste uit, zeker als men de veel belangrijkere schadelijke stoffen volgens Euronorm erbij neemt.
En net CNG is totaal verwaarloosd in Be (amper 4 openbare pompen, de rest 4 à 5 semi-public);
voor een nieuwe CNG-auto te kopen moet men al naar de buurlanden denk ik; want hier worden die via (officiële) weg niet ingevoerd (Be-importeur).
-
voor een nieuwe CNG-auto te kopen moet men al naar de buurlanden denk ik; want hier worden die via (officiële) weg niet ingevoerd (Be-importeur).
Je kan terecht bij Mercedes, Opel, VW en Fiat.
De Fiat Punto CNG heeft na de Prius de 2de beste ecoscore.
Of voor de Prius de batterijen daarin mee verrekend zijn is maar de vraag ...
-
voor een nieuwe CNG-auto te kopen moet men al naar de buurlanden denk ik; want hier worden die via (officiële) weg niet ingevoerd (Be-importeur).
Je kan terecht bij Mercedes, Opel, VW en Fiat.
Idd, heb online al gekeken naar die Ecofuel van VW.
Raar dat de Autogids (tijdschrift) al die CNG-modellen niet opneemt in hun catalogusprijzen. :-\
Ook online niet: http://www.autogids.be/# via zoekopdracht.
na wat uitgebreid zoeken of direct googlen vind men ze wel op autogids.be
De Fiat Punto CNG heeft na de Prius de 2de beste ecoscore.
Of voor de Prius de batterijen daarin mee verrekend zijn is maar de vraag ...
Ik denk het niet, bij geen enkele hybride (ook bij de ecotest van ADAC niet
http://www.adac.de/infotestrat/tests/eco-test/default.aspx )
-
Voor die van mij is het moeilijk om het verschil in verbruik te meten, zeker wanneer je vaak korte afstanden doet.
Die vertrekt namelijk altijd op benzine om na enkele honderden meters, afhankelijk van de temperatuur, automatisch over te schakelen op LPG.
Toch ben ik er redelijk zeker van dat ie minder dan 10% meer verbruikt op LPG dan op benzine.
-
Voor die van mij is het moeilijk om het verschil in verbruik te meten, zeker wanneer je vaak korte afstanden doet.
Die vertrekt namelijk altijd op benzine om na enkele honderden meters, afhankelijk van de temperatuur, automatisch over te schakelen op LPG.
Toch ben ik er redelijk zeker van dat ie minder dan 10% meer verbruikt op LPG dan op benzine.
Om objectief te vergelijken moet je natuurlijk ook koud starten en rijden op LPG.
Maar 10 % ligt binnen de mogelijkheden als je enkel apart LPG en Benzine berekend, zal wel heel nipt zijn.
Maar dat is natuurlijk niet correct. Er zijn *elfendertig parameters* die het verbruik bepalen.
En zeker koud rijden heeft veel invloed. ;)
Op spritmonitor.de vind je daarom ook steeds gecombineerde resultaten:
Golf 116 PK
LPG/benzine:
http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/282808.html
Volkswagen - Golf - 1.6 FSI
Autogas (LPG), BJ 2005, 85 kW (116 PS), Schaltgetriebe User: scipio80
Autogas (LPG) Verbrauch: 5,64 l/100km 3.822 km und 216 l
Benzin Verbrauch: 2,55 l/100km 2.960 km und 75 l
Benzine:
http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/172507.html
Volkswagen - Golf - Golf V 1.6 FSI
Benzin, BJ 2005, 85 kW (116 PS), Schaltgetriebe User: henschi
Verbrauch: 5,77 l/100km 24.634 km und 1.420 l
Neem je nu die LPG van 5,64 l/100 km apart, en negeer je die 2,55 l/100 km benzine, tja dan kun je zelfs "* minder verbruiken *" maar dan bedrieg je jezelf.
Hoe meer je met LPG rijdt zoals onderstaande, hoe hoger het verschil zal zijn;
hier ligt enkel het naakte LPG-cijfer al 11,7 % hoger, als men benzine negeert...
Golf 105 PK
LPG/benzine:
http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/311243.html
Volkswagen - Golf - Golf V 1,6 Comfortline
Autogas (LPG), BJ 2005, 77 kW (105 PS), Schaltgetriebe User: Ole_Kanone
Autogas (LPG) Verbrauch: 6,50 l/100km 11.620 km und 755 l
Benzin Verbrauch: 1,60 l/100km 14.461 km und 232 l
Benzine:
http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/337639.html
Volkswagen - Golf - VW Golf 1.6 Highline
Benzin, BJ 2000, 77 kW (105 PS), Schaltgetriebe User: Miri
Verbrauch: 5,82 l/100km 29.935 km und 1.744 l
Hoe je het draait of keert:
Enkel de energiewaarde van LPG is al 22 à 25% % lager als Superbenzine per liter. (2 bronnen)
Dus daar kun je niet omheen als je objectief rekent; én als het motormanagement voor beide identiek-optimaal is.
(http://www.gas24.de/cms/files/energie_gehalt_kwh.gif)
Die Grafik bezieht sich auf Erdgas der Kategorie “H”; die einzelnen Energiegehalte sind zwecks besserer Vergleichbarkeit gerundet. Die exakten Energiegehalte lauten: Erdgas (H-Gas) 14 kWh pro kg; Diesel 9,8 kWh pro l; Superbenzin (95 Oktan) 8,9 kWh pro l und Autogas (95% Propan 5% Butan) 6,6 kWh pro l.
Kraftstoffsorten im Vergleich:
Treibstoff Dichte Form Heizwert kWh/kg Heizwert kWh/l
Superbenzin 740 kg/m3 flüssig 12,0 8,9
Diesel 830 kg/m3 flüssig 11,8 9,8
Autogas (LPG/GPL) 540 kg/m3 flüssig 12,8 6,9