Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Verkeer en Recht => Topic gestart door: Inazuma op zondag 20 maart 2011 - 16:48:26
-
http://wegcode.be/forum/showthread.php/31427-Spiegels-en-pinkers-Bromfiets-klasse-B?p=175984#post175984
Denkt men daar nu echt geen stapje verder ?
De meeste bromfietsen hebben origineel pinkers en/of spiegels, zijn daarmee goedgekeurd, en die mogen dan ook niet verwijderd worden.
Dat die dingen niet vereist zijn voor de Belgische modelgoedkeuring verandert daar niets aan.
Wie een recente bromfiets zonder koopt, koopt bijna zo goed als zeker een zelf-aangepaste bromfiets ...
-
Wanneer je bromfiets ermee uitgerust is, moeten ze volgens mij wel degelijk gebruikt worden.
Artikel 13. Aankondiging van een manoeuvre
Alvorens een manoeuvre of een beweging uit te voeren die een zijdelingse verplaatsing vereist of een wijziging van richting veroorzaakt, moet de bestuurder zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken met de richtingsaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm. Deze aanduiding moet ophouden zodra de zijdelingse verplaatsing of de wijziging van richting uitgevoerd is.
zie ook:
19.2. De bestuurder die naar rechts afslaat moet :
1° zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken door middel van de rechter richtingsaanwijzer wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.
en verder:
19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet :
1° zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken door middel van de linker richtingsaanwijzer wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.
Al deze artikelen impliceren mijns inziens dat, wanneer het voertuig ervan voorzien is, dat ze horen te werken, en dat ze ook gebruikt moeten worden.
-
Heu :o ??? ???
of wanneer u bijvoorbeeld onhandige bagage vervoert.
En wij met de vrachtwagen maar touwen, spanriemen, netten, zeilen, hoekbeschermers, antislipmatten en wat weet ik nog allemaal meezeulen en gebruiken en bovendien nog boetes betalen wanneer die dingen los "binnenin een materiaalkoffer" liggen en helemaal GEEN invloed hebben op het besturen van het voertuig.
-
of wanneer u bijvoorbeeld onhandige bagage vervoert.
Is men dan niet in overtreding door het feit dat men dan niet meer in staat is alle nodige rijbewegingen uit te voeren?
-
Awel, ik begin toch te twijfelen of er tegen de wegcode gezondigd wordt, met volgende redenering:
Denkt men daar nu echt geen stapje verder ?
De meeste bromfietsen hebben origineel pinkers en/of spiegels, zijn daarmee goedgekeurd, en die mogen dan ook niet verwijderd worden.
Dat die dingen niet vereist zijn voor de Belgische modelgoedkeuring verandert daar niets aan.
Wie een recente bromfiets zonder koopt, koopt bijna zo goed als zeker een zelf-aangepaste bromfiets ...
En daardoor is er een overtreding tegen het technisch reglement, toch zeker wanneer men originele onderdelen verwijdert die mee voorzien zijn in het PvG.
De enige twijfel die nu in mij opkomt, is de vraag of er dan daarbovenop ook nog een overtreding is tegen de wegcode. De wegcode stelt immers dat het gebruik ervan verplicht is "wanneer het voertuig ervan voorzien is". En dit voertuig is er (wellicht niet meer) van voorzien, en dan komt een teken met de arm op de proppen. Niet?
Wie die lichten dus demonteert (of een voertuig met gedemonteerde richtingaanwijzers aankoopt) en ermee rondrijdt, is strafbaar op basis van het technisch reglement. Volledig akkoord. Maar is die ook strafbaar op basis van de wegcode? Zijn dat geen twee afzonderlijke zaken, met afzonderlijke strafbepalingen?
-
of wanneer u bijvoorbeeld onhandige bagage vervoert.
Is men dan niet in overtreding door het feit dat men dan niet meer in staat is alle nodige rijbewegingen uit te voeren?
Dacht ik ook.
Awel, ik begin toch te twijfelen of er tegen de wegcode gezondigd wordt, met volgende redenering:
Denkt men daar nu echt geen stapje verder ?
De meeste bromfietsen hebben origineel pinkers en/of spiegels, zijn daarmee goedgekeurd, en die mogen dan ook niet verwijderd worden.
Dat die dingen niet vereist zijn voor de Belgische modelgoedkeuring verandert daar niets aan.
Wie een recente bromfiets zonder koopt, koopt bijna zo goed als zeker een zelf-aangepaste bromfiets ...
En daardoor is er een overtreding tegen het technisch reglement, toch zeker wanneer men originele onderdelen verwijdert die mee voorzien zijn in het PvG.
De enige twijfel die nu in mij opkomt, is de vraag of er dan daarbovenop ook nog een overtreding is tegen de wegcode. De wegcode stelt immers dat het gebruik ervan verplicht is "wanneer het voertuig ervan voorzien is". En dit voertuig is er (wellicht niet meer) van voorzien, en dan komt een teken met de arm op de proppen. Niet?
Wie die lichten dus demonteert (of een voertuig met gedemonteerde richtingaanwijzers aankoopt) en ermee rondrijdt, is strafbaar op basis van het technisch reglement. Volledig akkoord. Maar is die ook strafbaar op basis van de wegcode? Zijn dat geen twee afzonderlijke zaken, met afzonderlijke strafbepalingen?
Blijkbaar zou het om een nieuw voertuig gaan, dus zo afgeleverd door de fabrikant.
P.S. De brommer is een nieuwe.
-
Blijkbaar zou het om een nieuw voertuig gaan, dus zo afgeleverd door de fabrikant.
Naar ik vermoed, is dan het verwijderen van die richtingaanwijzers inderdaad (mogelijks) een overtreding tegen het technisch reglement, akkoord.
Het voertuig is niet (meer) voorzien van richtingaanwijzers. 't Is daar dat ik aan twijfel. In hoeverre bega je dan ook nog 's een overtreding tegen de wegcode artikelen 13 en 19 (qua gebruik richtingsaanwijzers dan). Die stellen allen dat de richtingaanwijzers gebruikt moeten worden als het voertuig ervan voorzien is.
-
Blijkbaar zou het om een nieuw voertuig gaan, dus zo afgeleverd door de fabrikant.
Ik ben even gaan rondneuzen bij een hoop merken (niet allemaal), maar zelfs de chinese brol heeft nog altijd pinkers en spiegels.
Ik ben er eigenlijk geen tegengekomen die geen spiegel(s) noch pinkers had.
-
Naar ik vermoed, is dan het verwijderen van die richtingaanwijzers inderdaad (mogelijks) een overtreding tegen het technisch reglement, akkoord.
De mogelijke boete daarvoor, is een veelvoud van de mogelijke boete op het overtreden van de wegcode ...
Bovendien :
81.1.2. De bromfietsen, motorfietsen en hun aanhangwagens evenals hun uitrusting moeten overeenstemmen met het technisch reglement van de bromfietsen en motorfietsen.
81.1.3. De uitrusting en organen van die voertuigen moeten altijd in goede staat van werking en voortreffelijk onderhouden en geregeld zijn.
-
Bovendien :
81.1.2. De bromfietsen, motorfietsen en hun aanhangwagens evenals hun uitrusting moeten overeenstemmen met het technisch reglement van de bromfietsen en motorfietsen.
81.1.3. De uitrusting en organen van die voertuigen moeten altijd in goede staat van werking en voortreffelijk onderhouden en geregeld zijn.
Yeah, right. 's Waar ook. 1 -0 voor Ina.
Maar volg je m'n redenering dat er in hogervermelde situatie geen overtreding begaan wordt tegen artikelen 13 en 19 (qua gebruik richtingaanwijzers of course)?
(ni afgeven, Bertje, blijven gaan met de banaan... :D)
-
Maar volg je m'n redenering dat er in hogervermelde situatie geen overtreding begaan wordt tegen artikelen 13 en 19 (qua gebruik richtingaanwijzers of course)?
(ni afgeven, Bertje, blijven gaan met de banaan... :D)
Het is maar hoe men "wanneer het voertuig er van is voorzien" wil interpreteren.
Het voertuig is er immers normaal van voorzien.
Moet er van voorzien zijn conform het PVG en het verbod zelf wijzigingen aan te brengen.
Door die eigenhandige, gewilde handelingen kan men dan ook de verplichte richtingaanduiding niet meer geven ...
Als dat wil zeggen dat je niets meer van al die rommel op en aan je voertuig moet gebruiken als je het er zelf maar af vijst, dan gaat die stelling op.
-
Het is maar hoe men "wanneer het voertuig er van is voorzien" wil interpreteren.
Het voertuig is er immers normaal van voorzien.
Moet er van voorzien zijn conform het PVG en het verbod zelf wijzigingen aan te brengen.
Door die eigenhandige, gewilde handelingen kan men dan ook de verplichte richtingaanduiding niet meer geven ...
Als dat wil zeggen dat je niets meer van al die rommel op en aan je voertuig moet gebruiken als je het er zelf maar af vijst, dan gaat die stelling op.
Daar kan ik weinig tegen in brengen.
(Arré lap, da's dus al 2 -0 :D ;D :D)
-
Volgende reactie kreeg ik van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer:
Geachte heer,
Het koninklijk besluit van 10 oktober 1974 houdende algemeen reglement op
de technische eisen waaraan de bromfietsen, de motorfietsen en hun
aanhangwagens moeten voldoen bepaalt in artikel 13.6.
("Richtingaanwijzers") het volgende:
§1.
1. De motorfietsen en de bromfietsen mogen zijn voorzien
hetzij twee richtingsaanwijzers aan de
voorzijde en twee aan de achterzijde
hetzij een richtingsaanwijzer op elke
zijkant
[...]
Wettelijk gezien bestaat er dus geen verplichting voor bromfietsen om
richtingaanwijzers te hebben (hoewel vanuit verkeersveiligheidsoogpunt
uiteraard wel aan te raden!). Het feit dat de bromfietser die
richtingaanwijzers oorspronkelijk al dan niet had doet mijn inziens niet
ter zake: ze zijn niet verplicht om ze te hebben.
Artikel 13 van de wegcode nu voorziet dat een maneuver tijdig genoeg moet
kenbaar gemaakt worden met de richtingsaanwijzers wanneer het voertuig
daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de
arm.
Besluit: er zijn 2 mogelijkheden:
1. De bromfiets is voorzien van richtingaanwijzers: dan moet hij ze bij een
maneuver verplicht gebruiken.
2. De bromfiets is niet voorzien van richtingaanwijzers: indien mogelijk
moet hij het kenbaar maken met de arm. De rechter zal in geval van een
ongeval en bij betwisting oordelen of de bromfietser in een specifiek geval
in de mogelijkheid was om dat te doen. Alleszins staat in de rechtsleer (De
postal) expliciet vermeld dat de mogelijkheid om van de aanduidingsplicht
vrijgesteld te zijn, werd ingevoerd door de reglementering betreffende
tweewielers.
Met vriendelijke groeten
Anneliese Heeren
-
Er is in België inderdaad geen verplichting deze onderdelen te hebben om een PVG te bekomen.
Er is echter wel een verbod om een goedgekeurd voertuig technisch aan te passen.
Er is bovendien geen Belgische wetgeving aangaande toegelaten aanpassingen aan bromfietsen.
-
Volgende reactie kreeg ik van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer:
Hoe had je de vraag eigenlijk gesteld, Bert ?
-
Via copy/paste gewerkt, de antwoorden van wegcode.be, en vervolgens jouw reactie alhier in een mailtje gegoten.
De twee meningen tegenover elkaar gezet, en gevraagd wie 't nu bij het juiste eind had.
-
Er is in België inderdaad geen verplichting deze onderdelen te hebben om een PVG te bekomen.
Er is echter wel een verbod om een goedgekeurd voertuig technisch aan te passen.
Er is bovendien geen Belgische wetgeving aangaande toegelaten aanpassingen aan bromfietsen.
En voor moto's?
-
Er is in België inderdaad geen verplichting deze onderdelen te hebben om een PVG te bekomen.
Er is echter wel een verbod om een goedgekeurd voertuig technisch aan te passen.
Er is bovendien geen Belgische wetgeving aangaande toegelaten aanpassingen aan bromfietsen.
En voor moto's?
Zelfde reglementering en KB : er zijn in principe geen wijzigingen toegelaten.
In het achterlijke België zijn ook voor moto's de pinkers niet verplicht voor de typegoedkeuring ...
6. Richtingaanwijzers.
§1.
1. De motorfietsen en de bromfietsen mogen zijn voorzien
* hetzij twee richtingsaanwijzers aan de voorzijde en twee aan de achterzijde
* hetzij een richtingsaanwijzer op elke zijkant
Dan vraag ik me altijd af of het antwoord hetzelfde zou geweest zijn als Bert het ivm motorfietsen zou gevraagd hebben ;)