Christophoros
Forumgemeenschap => Praatcafé => Topic gestart door: jozef op maandag 21 maart 2011 - 18:07:25
-
De lente is begonnen, en daarmee ook voor vele motorrijders het nieuwe seizoen. Jammer genoeg gaat aldus weer het aantal ongevallen met motorfietsen toenemen.
Er bestaat een hardnekkig gerucht volgens hetwelk je, bij een ongeval met een motorrijder, nooit zijn helm zou mogen afnemen.
Dit Duitse artikel (http://www.bgland24.de/leben/auto-bike/gefaehrlicher-start-in-die-motorradsaison-rosenheim24-1169767.html) legt nog maar eens uit hoe het wél moet. Ik vertaal even het relevante gedeelte:
Komt het ondanks alle voorzorg tot een ongeval met een motorrijder, dan moet iemand die eerste hulp verleent vooreerst de plaats van het ongeval beveiligen. Dan is het dwingend nodig dat hij de motorrijder, als deze bewusteloos is, de helm afneemt - ook als er op de helm een aanwijzing staat dat deze alleen door een noodarts zou mogen geopend worden. Alleen zo kan verzekerd worden dat de gekwetste niet in zijn braaksel of in zijn bloed stikt. De helper grijpt in de geopende helm, spreidt hem zijwaarts en trekt hem voorzichtig over neus en oren van het hoofd. Is er nog iemand op de plaats van het ongeval, dient deze persoon te assisteren door de hals en het hoofd horizontaal te houden. Vervolgens dient het slachtoffer in de stabiele zijligging gebracht te worden, ook als de wervelkolom zou kunnen gekwetst zijn. Nu worden de hulpdiensten opgeroepen.
-
EHBO - tips variëren naar ik vrees vooral ifv wie ze schrijft, en ifv diens overtuiging wat de beste methode is.
Met het afnemen van de helm is het ook zoiets als met CPR.
Iedere keer dat ik op het werk een korte opleiding beademing en hartmassage krijg, is die weer anders van de vorige keer ...
Een regelrecht zottekesspel is dat aan het worden.
Het enige effect is dat mensen er nog meer onzeker door worden, met gevaar dat ze niet gaan ingrijpen, met de vrees het verkeerd te doen.
Nu, als iemand dreigt te stikken in braaksel of bloed, moet je wel iets doen.
Niks doen is dan immers geen optie omdat de uitkomst eender hoe slechter is dan wel wat doen.
-
Er bestaat een hardnekkig gerucht volgens hetwelk je, bij een ongeval met een motorrijder, nooit zijn helm zou mogen afnemen.
Een vraag op het theoretische examen hieromtrent dient pertang toch in die zin beantwoord te worden ......
Namelijk: helm niet afnemen.
-
... Want om een helm correct af te nemen, moet je met twee personen zijn: ééntje die de helm afneemt, en eentje die het hoofd dat vrijkomt in hyperstrekking houdt.
Feit blijft wel dat je die acties onderneemt om nekletsel te vermijden of niet te verergeren, terwijl er ook motorrijders zullen zijn die het hoekje om gaan omdat ze stikken in hun eigen braaksel zonder nekletsel te hebben, omdat de helm niet wordt afgenomen.
Maar doorgaans, zolang de motorrijder zelfstandig ademt, ben ik altijd blij als z'n helm er nog op zit. En of ie nog ademt, kan je perfect checken zonder dat de helm eraf moet.
-
Er bestaat een hardnekkig gerucht volgens hetwelk je, bij een ongeval met een motorrijder, nooit zijn helm zou mogen afnemen.
Een vraag op het theoretische examen hieromtrent dient pertang toch in die zin beantwoord te worden ......
Namelijk: helm niet afnemen.
Ik had graag die exacte vraag geweten.
Want het hangt voornamelijk af vd toestand van die persoon - ook laatste zinnen @wooter hierboven - , hoe die vraag juist beantwoord moet worden.
( namelijk: < niet afnemen < is heel wat anders als < nooit afnemen < of vizier openen, ademhaling checken, dan ... < )
Anders kan het zijn:
"de verongelukte is nu wel dood door verstikking, we hebben hem en zijn helm niet aangeraakt (ook het vizier niet geopend) omdat we niet wilden dat we een "mogelijk nekletsel" konden verergeren, we hebben dat ergens horen zeggen..." ::)
-
Ik had graag die exacte vraag geweten.
Ik ben betrokken bij een ongeval met een motorrijder.
a) Ik neem zijn helm af
b) Ik neem zijn helm alleen af om te kijken of hij een hoofdwonde heeft
c) Ik neem zijn helm niet af
-
Ik had graag die exacte vraag geweten.
Ik ben betrokken bij een ongeval met een motorrijder.
a) Ik neem zijn helm af
b) Ik neem zijn helm alleen af om te kijken of hij een hoofdwonde heeft
c) Ik neem zijn helm niet af
Thx.
Tja, uit die vraag/antwoorden gaat men niet veel leren, c. lijkt nog het zinnigste (te kort) antwoord.
Die vraag is wel niet na een EHBO-cursus neem ik aan.
Wslk niet verplicht bij rijbewijs B... ?
-
Dat zijn zo van die kortzichtige vragen die eigenlijk.... hja, hoe moet ik het zeggen.
Je staat bij iemand die een motorongeval gehad heeft en behalve wat geschrokken, een gebroken hand/pols/arm enkel wat dooreengeschud, niks mankeert.
Doch die mens heeft last van astma ofzo, loopt rond en komt vragen om zijn helm uit te doen want krijgt onvoldoende lucht.
"Ma meneer, stikt u rustig verder want ik heb geleerd...." ::)
Alles is afhankelijk van de situatie en de verwondingen.
Wanneer de persoon bewusteloos is zijn 3 dingen belangrijk.
-ademen (al dan niet zelfstandig)
-hart die klopt (al dan niet zelfstandig)
-hevig bloeden zoveel mogelijk stelpen.
Als je daarin slaagt ben je al goed bezig.
Wanneer de hulpdiensten er dan nog niet zijn kan je eventueel zien of het mogelijk is op een veilige manier de houding wat aan te passen om het comfort iet of wat te verbeteren zonder voor extra verwondingen te zorgen.
Soms lig je comfortabeler met een helm aan dan met je hoofd op de straatstenen.
-
Als we al eens zouden beginnen met elke bestuurder een deftige EHBO cursus te geven en hier ook een examen van af te nemen. Je zal er niet alleen het leven van gewonden in het verkeer mee redden, maar waarschijnlijk nog meer thuis. Ik heb indertijd een deftige EHBO-cursus gekregen bij mijn 'hoger redderscursus'. De technieken die ik daar leerde kan je overal gebruiken. Ik zie het als een morele verplichting om basis-EHBO technieken te beheersen. Ik heb enkele jaren geleden een vriend verloren aan een zware hartaanval. Zijn vrouw was daar aanwezig maar kende geen CPR, de huisarts die vlakbij woonde heeft er ook niet veel van gebakken. Nu is het een gekend zeer dat huisartsen de CPR niet beheersen. Ik wil die hulpeloosheid nooit meemaken. Hoe verwerk je zoiets? Ik besef dat je maar een zeer kleine kans hebt om iemand effectief 'erdoor te halen' (zelfs minder dan 5%), maar in zo'n situatie wil je 'iets' doen.
Wat betreft die helm, ik zou hem laten zitten. Ademhaling is zoals wooter al schreef snel gecontroleerd en het stikken in braaksel is iets dat je zal merken als je die motorrijder kort in de gaten houdt. Moest dit gebeuren dan zegt gezond verstand dat je de helm weghaalt.
En ja, die CPR regeltjes wijzigen zowat elk jaar. Maar zelfs al gebruik je richtlijnen van 5 jaar geleden, het is beter dan niets.
-
Er bestaat een hardnekkig gerucht volgens hetwelk je, bij een ongeval met een motorrijder, nooit zijn helm zou mogen afnemen.
Een vraag op het theoretische examen hieromtrent dient pertang toch in die zin beantwoord te worden ......
Namelijk: helm niet afnemen.
Bert, dat is nu precies een reden waarom ik al jarenlang in ruzie lig met Eugeen van GRO.
Het is een schande dat de kandidaten voor het theoretisch en praktisch examen heel wat dingen moeten leren die in de praktijk tot dodelijke ongevallen kunnen leiden.
Eugeen maakt zich ervan af met te stellen dat zijn site enkel dient ter voorbereiding op de examens en in overeenstemming is met de vereisten van de GOCA.
Ik ben van mening dat hij zijn verantwoordelijkheid voor de verkeersveiligheid onvoldoende opneemt door bij dergelijke informatie niet te vermelden dat ze in de praktijk levensgevaarlijk is en hoe je het dan beter wel doet na de examens. Want eens ze hun rijbewijs behaald hebben, gaan de meeste kandidaten er (helaas ten onrechte) van uit dat wat ze voor de examens moeten leren hebben wel veilig zal zijn en ze geen verdere kennis nodig hebben.
-
Die vraag is wel niet na een EHBO-cursus neem ik aan.
Wslk niet verplicht bij rijbewijs B... ?
Inderdaad, Michel: de mensen geloven me hier niet als ik hen vertel dat je in België, om een rijbewijs B te behalen, zelfs geen EHBO cursus moet gevolgd hebben.
In het hotel waar mijn vrouw werkt, moet 70% van het personeel een attest op zak hebben van een recente (max. 2 jaar geleden) EHBO cursus. Toen verleden jaar de sociale inspectie langsgekomen is (die vallen op het onverwachts met 5 personen binnen, en voor je het weet staat er één in de keuken, één in het restaurant, één bij de receptie en het bureau, en één op de beide bovenverdiepingen waar de kamermeisjes aan het werk zijn), was dat een punt dat ze gecontroleerd hebben.
-
Die vraag is wel niet na een EHBO-cursus neem ik aan.
Wslk niet verplicht bij rijbewijs B... ?
Inderdaad, Michel: de mensen geloven me hier niet als ik hen vertel dat je in België, om een rijbewijs B te behalen, zelfs geen EHBO cursus moet gevolgd hebben.
Maar zoiets is toch snel ingevoerd ? Voor een rijbewijs C moet het blijkbaar wel in Be.
Ik had bijna elk jaar cursussen EHBO gehad bij het leger (was verplicht in het pakket van de jaarlijkse NBC-opfrissing (Nucleair-Biologisch-Chemisch ...), die veranderden ook om de x-jaren (NBC-technieken gaan mee).
Maar de EHBO-cursus was specifieker (uitvoerig gegeven door Medisch Personeel) en veranderde veel minder als dat "NBC-militair gedoe".
-
Ik had graag die exacte vraag geweten.
Waarom ?
Het is een examen over de theorie van het motorrijden, NIET over urgentie-geneeskunde !
Zonder opleiding mensen EHBO proberen te laten toepassen is zonder meer crimineel.
De kans dat ze het door onwetendheid en onkunde erger maken is groter dan de kans dat ze effectief helpen.
Tenzij een gewonde aan het stikken is of aan het doodbloeden, zal ik die vooral laten liggen, zorgen dat de professionals er asap zijn, en zorgen dat anderen het intussen niet verkl*ten voor het slachtoffer.
-
Ik had graag die exacte vraag geweten.
Waarom ?
Het is een examen over de theorie van het motorrijden, NIET over urgentie-geneeskunde !
Dat kan ik niet rieken hé, autorijders (rijbewijs B) kunnen ook motorrijders aanrijden.
En waarom stelt men die (onvolledige) vraag überhaupt (soms) in een examen als er geen EHBO-cursus gegeven werd ?
Zonder opleiding mensen EHBO proberen te laten toepassen is zonder meer crimineel.
De kans dat ze het door onwetendheid en onkunde erger maken is groter dan de kans dat ze effectief helpen.
Daar zal wel iedereen zeker mee akkoord zijn.
Tenzij een gewonde aan het stikken is of aan het doodbloeden, zal ik die vooral laten liggen, zorgen dat de professionals er asap zijn, en zorgen dat anderen het intussen niet verkl*ten voor het slachtoffer.
Idd...
Hangt er wel vanaf waar hij/zij ligt... èn eerst aan eigen veiligheid denken, dan slachtoffer en omgeving.
Want slachtoffers kunnen mekaar helemaal niet meer helpen of de hulpdiensten verwittigen. ;)
-
Is allemaal zeer leuk in B, Michel.
Maar van zodra Leslie haar B rijbewijs omwisselt voor een D rijbewijs, wordt zij verondersteld EHBO te kunnen bieden volgens de Duitse normen, en komt zij aan haar verplichtingen terzake tekort wanneer ze dat niet doet (verplichte hulp aan personen in nood).
Wat mij betreft, ga ik derhalve bij Caritas een betalende EHBO-cursus volgen.
Ik wil het echt niet meemaken dat een verkeersslachoffer sterft omdat ik van EHBO niet op de hoogte ben.
-
Bert, dat is nu precies een reden waarom ik al jarenlang in ruzie lig met Eugeen van GRO.
Tsja.
Het is een schande dat de kandidaten voor het theoretisch en praktisch examen heel wat dingen moeten leren die in de praktijk tot dodelijke ongevallen kunnen leiden.
GRO maakt geen wetten, en stelt evenmin de examenvragen op. Men probeert er kandidaten voor te bereiden op hun theoretische examen. En er wordt ook hier en daar een tipje van de sluier gelicht mbt het praktijkexamen. Of kandidaten geholpen die mislukt zijn bij hun praktijkexamen, en vragen hebben over wat er fout liep.
Eugeen maakt zich ervan af met te stellen dat zijn site enkel dient ter voorbereiding op de examens en in overeenstemming is met de vereisten van de GOCA.
Klopt.
Ik ben van mening dat hij zijn verantwoordelijkheid voor de verkeersveiligheid onvoldoende opneemt door bij dergelijke informatie niet te vermelden dat ze in de praktijk levensgevaarlijk is en hoe je het dan beter wel doet na de examens. Want eens ze hun rijbewijs behaald hebben, gaan de meeste kandidaten er (helaas ten onrechte) van uit dat wat ze voor de examens moeten leren hebben wel veilig zal zijn en ze geen verdere kennis nodig hebben.
Soms is het gewoon zo dat de kans te groot is dat er verwarring gaat ontstaan. Ik ben ook van mening dat zowel aan het theoretisch examen als aan het praktijkexamen dringend gesleuteld dient te worden.
Begin ik met het theoretisch examen. 50 vragen, in vergelijking met vroeger 10 extra vragen, dus. Wie denkt dat die tien extra vragen voornamelijk over de verkeersveiligheid gaan, verrgist zich schromelijk. Dat gaat dan oa over mileu en eco-driving, heel sumier iets over mechanica, en oh ja: veiligheid in tunnels. En dan de quotering: 41/50, en de kandidaat is geslaagd. Ongeacht hoe grof (versta: levensgevaarlijk) de fouten wel zijn. Versta mij niet verkeerd. Voor mij hoeven kandidaten écht geen 50/50 te halen. Maar als een kandidaat antwoord dat hij tussen de slagbomen door mag slalommen of mag achteruitrijden/keren op de autosnelweg, dan wordt hij niet strenger gequoteerd dan een kandidaat die antwoordt dat hij in de winter zijn auto best een half uur op voorhand laat draaien om hem op bedrijfstemperatuur te krijgen. Daar wringt iets bij mij.
De praktijk dan? Jefke gaat 's morgens om half tien (vandaag, dus) autorijden. Praktijkexamen. Naast hem zijn begeleider/instructeur, op de achterbank een examinator. Het zonnetje schijnt, niet overdreven veel verkeer op de baan. En hij moet achter een auto parkeren, dus niet tussen twee voertuigen. Op een enkel schoonheisfoutje na, legt Jefke een behoorlijk examen af, en hij slaagt. Fier als hij is, gaat hij met pasfoto's en enkele EURO's zijn rijbewijs afhalen. Diezelfde avond gaat Jefke uit, naar een discotheek. De parking is volzet, dus moet hij om de hoek parkeren. Niet achter een automeer (daar is dan al geen plaats meer voor), doch tussen twee auto's. Om vier uur 's nachts keert hij terug. Het is donker, en hij rijdt op duistere wegen. Om hem heen dronken feestvierders, met donkere kledij op duistere wegen. Sommigen steken zelfs voor een bak bier geblinddoekt de A12 over. Fietsers zonder licht, enfin noem maar op. Het vriest lichtjes, en er komen wat mistslierten opdoemen. Een enkele rijmplek of ijzelplek is dus best mogelijk. In zijn auto zitten vrienden, die ook al wat beschonken zijn. Er wordt stevig gerookt in de auto, maar omdat het zo koud is, zet men het raampje niet open. De zichtbaarheid wordt dus al een stuk minder schermp. De zatte vrienden dagen Jefke uit. "Zeg jong, is dat al dwat da bakske kan? Komaan jong, gas geven". Een dodelijke cocktail, als je 't mij vraagt. Maar wel wekelijks bittere realiteit.
Vinden jullie dan dat Jefke 's morgens bewezen heeft dat hij ook in die omstandigheden 's nachts verantwoord kan autorijden? Persoonlijk vind ik van niet. Het zou kunnen dat hij het aankan, maar we weten het absoluut niet op basis van zijn prestaties op zijn praktijkexamen. En toch kan hij zijn rijbewijs afhalen, en is het hem van dan af toegelaten om ook in die omschreven omstandigheden te gaan autorijden. De gevolgen daarvan lezen we elke maandagochtend in de krant, onder de rubriek 100 - 101.
Maarreuhm, is dat de fout van GRO? Ik dacht van niet .
-
Jozef,
Wat betreft verkeersongevallen is het vaak vrij eenvoudig:
- Ofwel zijn de betrokkenen lichtgewond, en doe je niks mis als je er met je pollen vanaf blijft
- Ofwel zijn de betrokkenen een vogel voor de kat, en doe je niks mis als je bij een ademstilstand het slachtoffer in kwestie zonder hyperstrekking van het hoofd en nek uit de auto sleurt of z'n helm uit doet en gaat reanimeren
De beslissende factor is dus of het slachtoffer stopt met ademen of gaat stoppen met ademen.
Veel nuttiger dan de helm verwijderen is soms gewoon het toepassen van de veiligheidshouding bij een ademend maar bewusteloos slachtoffer.