Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Verkeersbeleid => Topic gestart door: Inazuma op maandag 28 maart 2011 - 21:42:21
-
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/mediatheek/programmas/dezevendedag
Volgens de propagandameter.
89 per miljoen inwonersvolgens wat Schouppe kwam te vertellen in de Zeverende Dag :
Met 10.8 miljoen ingezetenen, dat zijn dus geen 755 maar 960+ verkeersdoden, maar dat cijfer wil men blijkbaar niet horen.
-
Inderdaad Inazuma, als ik het gisteren hoorde in de 7de dag is mijn sloef richting TV gevlogen. In die barometer houdt men ook alleen rekening met doden ter plaatse, maar hoeveel moeten erbij geteld worden??
Ik verwacht hier zeer spoedig een reactie van Michel.
Wat wil je, het zijn en blijven politiekers, en den deze is dan nog een tjeef bovenop.
-
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/mediatheek/programmas/dezevendedag
Volgens de propagandameter.
89 per miljoen inwonersvolgens wat Schouppe kwam te vertellen in de Zeverende Dag :
Met 10.8 miljoen ingezetenen, dat zijn dus geen 755 maar 960+ verkeersdoden, maar dat cijfer wil men blijkbaar niet horen.
Idd, het zijn enkel héél voorlopige doden ter plaatse en het jaar is nog niet om (*barometer: nov ´09 tot nov ´10);
december is meestal ook een rare maand wat nog wat kan kippen. Ook het aantal dodelijke gewonden +30 dagen wil soms nog eens serieus enkele %-jes veranderen, die doden komen er ook nog bij kan 100 doden extra zijn maar evenzo 130 of meer.
En hoe exacter de ziekenhuizen ongevalgewonden registreren en de doden na 30 dagen doorgeven hoe meer dodelijke gewonden...
Maar ik denk dat 2010 wel iets beter als 2008 is, het zou eraan mankeren, ook de winterperiode heeft significant invloed (jan feb...nov dec)(sneeuwrijke winter geeft altijd minder doden, niet minder ongevallen, in Duitsland is dat ook zo). Goed weer in de lente en herfst is dan weer nadelig (vooral zwakke weggebruiker incl motorrijders). Verkeersdoden onder zwakke weggebruikers tendeert naar de 45% van alle verkeersdoden, in Nederland is het al ruim meer dan 50 %...
En zoals we weten zijn er nog altijd geen officiele verkeersdoden van 2009, en dan al over heel verlopige cijfers 2010 uitpakken, maar zo kennen we Schouppe. (man, was ik graag in Terzake geweest voor hem een paar ambetante vragen te stellen... ;D :D)
ref fgov.be:
Jaar slachtoffers (%) Doden (%) Dodelijk gewonden (%) Doden 30 dagen (%) (evolutie)
2010 ? héél voorlopig 755 ? ?
2009* ? 837 +0,4 124 + 14 961* + 1,8 *officieus-barometer, en gecorrigeerd
2008 65.381 -2,3 835 -12,8 109 -3,5 944 - 11,9
2007 66.915 0,9 958 1,3 113 -12,4 1.071 -0,4
2006 66.344 -0,2 946 -1,0 129 -3,0 1.075 -1,3
2005 66.476 - 956 - 133 - 1.089 -
Aantal voorlopig geregistreerde doden ter plaatse volgens barometer nov 2010
Gewest: jt2010 jt2009 verandering %
VL: 383 412 -29 - 7,0%
W: 350 394 -44 - 11,2%
Bxl: 22 27 -5 - 15 %
tot. Be: 755 833 -78 - 9,4%
opvallend is vooral de daling op de autosnelwegen
Tabel 5 : Ongevallen geregistreerd op Belgische autosnelwegen
Be: 83 123 -40 -32,5%
Dankzij vooral... de Wallonie
Hoe zit het met de WE-doden, en ook in welk Gewest ?
1.5. Weekendongevallen
Weekendongevallen kennen een hogere ernst dan de andere letselongevallen aangezien 41% van het aantal doden ter plaatse tijdens het weekend geregistreerd worden tegenover slechts 29 % van het aantal letselongevallen.
Het aantal weekenddoden (ter plaatse) daalde met -12,0% tussen het JT november 2009 en het JT november 2010 (van 351 naar 309), en is daarmee groter dan de gemiddelde nationale daling van -9,4%.De afname van de letselongevallen tijdens weekends bedraagt - 2,5% en evenaart daarmee bijna de gemiddelde nationale daling (-3,3%).
Opvallend is dat de afname van de weekenddoden (ter plaatse) uitsluitend op rekening kan geschreven
worden van het Waals Gewest.
In feite evolueert het aantal weekenddoden (ter plaatse) in het Vlaams Gewest sinds de optekening van de weekendbarometer (eind 2006) nauwelijks, terwijl in diezelfde tijdsperiode het aantal weekenddoden in Wallonië bijna onophoudelijk is gedaald.
Alhoewel Wallonië eind 2006 nog 60 weekenddoden ter plaatse meer telde dan Vlaanderen, heeft Wallonië Vlaanderen ingehaald in de helft van 2010 en bedraagt het aantal weekenddoden ter plaatse in het zuidelijk landsdeel nu 141 en in het noorden 160.
(zie tabel 16 en 18, en grafiek 22). Waar het aandeel van de weekenddoden ter plaatse bij het begin van de optekening van de weekendbarometer nog duidelijker groter was in Wallonië (aandeel van ongeveer 47,7%) dan in Vlaanderen (aandeel van ongeveer 34,7%), is dit aandeel nu ongeveer even groot in Wallonië (40,3%) als in Vlaanderen (41,8%).
Zei Schouppe dit hierboven ook ? ;D
Of we van een echt dalende trend zoals in de buurlanden mogen spreken... bijlange niet... :-\
1.4. Barometer van de vrachtwagens (ingekort)
Het aantal vrachtwagenongevallen en doden ter plaatse blijft stabiel sinds begin 2010: voor het JT november 2010 noteren we 2225 letselongevallen met minstens één vrachtwagen, waarin 98 mensen om het leven zijn gekomen.
Zowel in het Vlaams als het Waals Gewest doet de stagnatie van het aantal vrachtwagenongevallen zich voor. De stagnatie van de
doden ter plaatse manifesteerde zich vroeger in Wallonië (begin 2009) maar lijkt nu ook in het Vlaams gewest te zijn ingetreden (sinds half 2010).
http://bivvweb.ipower.be/baro/docs_nl/baro%20NL%20november%202010.pdf
Op basis van de processen-verbaal van de lokale politiezones en de federale verkeerspolitie wordt maandelijks een punctueel overzicht opgesteld van het aantal doden (ter plaatse) en gewonden ten gevolge van een letselongeval ...
De ongevallencijfers verschijnen 2 maanden na de referentieperiode in deze verkeersveiligheidsbarometer.
Het zijn voorlopige cijfers die elke maand opnieuw geactualiseerd worden en na ongeveer 4 à 6 maanden als definitief kunnen worden beschouwd. De meest recente maanden zijn gevoeliger voor fluctuaties daarom moeten wij voorzichtig zijn met de analyse van de recentste maanden.
Dus in mei-juni 2011 zijn we ~ zeker van alle verkeersdoden 2010 terplaatse..., dodelijke gewonden dan nog bijeenzoeken, en dan nog 2 jaar natellen zeker... fgov.be ... euhmm ???
-
De oorveeg die Leterme een tijdje geleden uitgedeeld heeft zindert blijkbaar nog na. ;D
-
Maar ik denk dat 2010 wel iets beter als 2008 is
Persoonlijk heb ik altijd de indruk gehad dat er in 2010 zeer veel dodelijke ongevallen zijn gebeurd / gerapporteerd in de media.
Het ging zelfs met de propaganda-barometer dan ook een tijd weer de verkeerde richting uit.
En zoals we weten zijn er nog altijd geen officiele verkeersdoden van 2009, en dan al over heel verlopige cijfers 2010 uitpakken, maar zo kennen we Schouppe. (man, was ik graag in Terzake geweest voor hem een paar ambetante vragen te stellen... ;D :D)
Schouppe had het anderzijds ook over 89 per 1.000.000 ...
Dat is het aantal dat je ook in je eerdere tabellen al aangehaald hebt voor 2009, 2008 was blijkbaar 88.
Kan toch niet dat men nu nog altijd niet zou weten hoeveel verkeersdoden er 1,5 jaar terug gevallen zijn ...
Het is niet dat je dat pas moet beginnen tellen op het einde van het jaar hé.
2009* 955* + 1,2 *officieus-barometer, ook geschat
Schouppe zegt 89 / 1.000.000
Er waren begin 2010 10.827.000 Belgen , dat levert 963 / 964 verkeersdoden
Spreiding van 88,6 = 959 tot 89,4 = 968
Lijkt me dan vrij duidelijk waarom men niet graag / niet / slechts verdekt met die cijfers afkomt ... 't zijn er meer.
2008 944
Zouden er 88 / 1.000.000 geweest zijn
944 zijn er met 10.750.000 (1/1/2009) inwoners 87,8
Of we van een echt dalende trend zoals in de buurlanden mogen spreken... bijlange niet... :-\
De Duitsers zijn anders niet tevreden met januari ... 2011 .
Daar weet men nu al (!) dat er in die maand meer slachtoffers waren dan in jan 2010 (veel sneeuw)
http://www.motor-talk.de/news/deutlich-mehr-verkehrstote-im-januar-2011-t3185132.html
-
Schouppe zegt 89 / 1.000.000
Er waren begin 2010 10.827.000 Belgen , dat levert 963 / 964 verkeersdoden
Spreiding van 88,6 = 959 tot 89,4 = 968
Lijkt me dan vrij duidelijk waarom men niet graag / niet / slechts verdekt met die cijfers afkomt ... 't zijn er meer.
2008 944
Zouden er 88 / 1.000.000 geweest zijn
944 zijn er met 10.750.000 (1/1/2009) inwoners 87,8
1. Heb je de juiste bronnen van het aantal inwoners ? OK.
2. Dan moet je het gemiddeld aantal inwoners van dat jaar nemen, dat is ~ de 1 juli vh respectievelijke jaar (er zijn buitenlandse statistieken per maand).
- Of je neemt het einde van twee jaren en deelt door twee, voor het gemiddelde -
3. Dan afronden.
4. Die 88 en 89 zouden dan moeten kloppen.
5. op die manier heb ik de voornaamste Europese landen nog eens gecheckt;
want dikwijls neemt men inwonersaantallen die helemaal niet recent zijn.
(Tip: via Wikipedia per taal, onderaan vindt men de officiële refertes van de respect. overheid)
Edit:
Heb nog eens de inwonergetallen gecheckt volgens 2. , die 955 is sowieso officieus, ik vermoed ook dat dat getal hoger ligt want uw ~ berekening klopt:
bron: http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/cijfers/bevolking/structuur/index.jsp cursor op grafiek zetten per 1 jan, dan gemiddelde nemen door 2 jaren / 2 = 10.796.492 inwoners
Gemiddelde inwoners 2009: 10,796492 x 89 = 960,88 verkeersdoden 2009 of 961 is idd veel correcter als dat 955-gerucht, kzal mijn statistieken aanpassen. :)
955 is te laag want dan ligt het bij 88,45 verkeersdoden/gemiddelde inw. in miljoen 2009
(van 88,1 inw 1 jan 2010 tot 88,81 inw 1 jan 2009)
idem werkwijze 2. : gemiddelde inwoners van jaar 2008 genomen.
Officiële verkeersdoden 2008: 944/10,709973 = 88,14 verkeersdoden/milj inw
Of we van een echt dalende trend zoals in de buurlanden mogen spreken... bijlange niet... :-\
De Duitsers zijn anders niet tevreden met januari ... 2011 .
Daar weet men nu al (!) dat er in die maand meer slachtoffers waren dan in jan 2010 (veel sneeuw)
http://www.motor-talk.de/news/deutlich-mehr-verkehrstote-im-januar-2011-t3185132.html
Inderdaad, mooi voorbeeld.
Daarbij gaat een doorsnee Belg eerder nog minder kms afleggen als een doorsnee Duitser als er sneeuw ligt.
Die is al jaren (eerste winterbandenwet mei 2006), ttz meer gewend met winterbanden/winters evenzo te rijden.
De Duitser zal niet zo rap zijn auto laten staan wegens een verse laag sneeuw.
Maar ik ga Schouppe zijn illusies niet bederven dat hij denkt dat het aan zijn beleid ligt... ;D :D
-
1. Heb je de juiste bronnen van het aantal inwoners ? OK.
2010 heb ik afgerond van belgium.be ;)
2. Dan moet je het gemiddeld aantal inwoners van dat jaar nemen, dat is ~ de 1 juli vh respectievelijke jaar
Is het zeker dat dit gemiddelde gebruikt wordt ?
Heb nog eens de inwonergetallen gecheckt volgens 2. , die 955 is sowieso officieus, ik vermoed ook dat dat getal hoger ligt want uw ~ berekening klopt:
bron: http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/cijfers/bevolking/structuur/index.jsp cursor op grafiek zetten per 1 jan, dan gemiddelde nemen door 2 jaren / 2 = 10.796.492 inwoners
Dar zit er dan 30.5000 naast, of amper 0,3%
Echt veel verschil maakt het niet hoor.
Er waren begin 2010 10.796.492 Belgen , dat levert 960 / 961 verkeersdoden
Spreiding van 88,6 = 957 tot 89,4 = 965
Blijven er 200 mee dan geclaimed met de barometer.
Maar ik ga Schouppe zijn illusies niet bederven dat hij denkt dat het aan zijn beleid ligt... ;D :D
Het is net essentieel dat die pret wel bedorven wordt.
Het Belgische verkeers"beleid" werkt immers totaal niet, en dat kost jaarlijks om en bij de 400-500 verkeersdoden meer dan in de buurlanden zoals NL / UK / D !
Reële doden wel te verstaan, geen barometer / propaganda doden.
-
2. Dan moet je het gemiddeld aantal inwoners van dat jaar nemen, dat is ~ de 1 juli vh respectievelijke jaar
Is het zeker dat dit gemiddelde gebruikt wordt ?
Hangt er vanaf hoe serieus men omgaat met cijfers ? Neen, zeker ben ik niet.
Het lijkt me toch heel logisch dat als ge verkeersdoden per jaar en per inwoner neemt dat ge het gemiddeld aantal inwoners over het ganse jaar neemt, niet ?
Echt veel verschil maakt het niet hoor.
Idd, men rond sowieso af. Daarbij is de nauwkeurigheid van verkeersdoden ca 90 %, dodelijke gewonden amper 50% in Be.
En vele fietsers en bromfietsers die dodelijk ten val komen (enkelvoudige ongevallen), halen die statistieken überhaupt niet.
Maar het zijn wel verkeersongevallen...
Voetgangers kunnen ook dodelijk vallen op de openbare weg... , als dat echt aan de weginfra ligt (gebrekkig voetpad) is het voor mij ook een verkeersongeval.
Het is net essentieel dat die pret wel bedorven wordt.
Het Belgische verkeers"beleid" werkt immers totaal niet, en dat kost jaarlijks om en bij de 400-500 verkeersdoden meer dan in de buurlanden zoals NL / UK / D !
Reële doden wel te verstaan, geen barometer / propaganda doden.
Wie zegt ge het, Ina.
-
En vele fietsers en bromfietsers die dodelijk ten val komen (enkelvoudige ongevallen), halen die statistieken überhaupt niet.
Maar het zijn wel verkeersongevallen...
Voetgangers kunnen ook dodelijk vallen op de openbare weg... , als dat echt aan de weginfra ligt (gebrekkig voetpad) is het voor mij ook een verkeersongeval.
Doden die zo vallen worden toch als geregistreerd hoor.
Hoe lichter de verwondingen, hoe vaker er geen aangifte zal gebeuren of politie ter plaatse komt.
In de zone 30 is vallen namelijk een van de belangrijkste ongevalsoorzaken ...
-
Doden die zo vallen worden toch als geregistreerd hoor.
Ja diegene die terplaatse dood zijn.
Hoe lichter de verwondingen, hoe vaker er geen aangifte zal gebeuren of politie ter plaatse komt.
Tja, en wie bepaalt terplaatse hoe "licht" die verwondingen zijn ? De fietser (kind <-> bejaarde) zelf ? :-\
Ik citeer uit de Penta studie:
Penta-studie: betreffende de doden en zwaargewonden bij fietsongevallen bij kinderen tussen 5 en 9 jaar, waren er 112 geregistreerd door cijfers op te vragen in ziekenhuizen. Er waren slechts 21 slachtoffers geregistreerd bij de FOD Economie, Directie Statistiek !
Voila, en ook bij serieuze inwendige verwondingen, vooral een tik tegen het hoofd (die niemand kan zien, behalve na onderzoek in het ziekenhuis) is er wslk amper registratie, maar als de fietser binnen 30 dagen sterft na een wegongeval is het wel een verkeersdode hé.
Gaat het ziekenhuis dat doorgeven ? moet men - aankomende in een ziekenhuis - een formulier laten invullen of het om een verkeersongeval gaat ?
vb. niet zichtbare inwendige bloeding in het hoofd:
Mijn neef had niets na een autoongeval en werd na een vluchtig onderzoek naar huis gestuurd, na 1 dag thuis kreeg hij stekende hoofdpijn en ging nog zelf naar het ziekenhuis, na 6 maanden coma was hij dood.
Ik had hier nog een bron, eerste alinea is van (aparte) fietsongevallen:
Ernst
Ongevallen met fietsers zijn gemiddeld minder ernstig dan die met andere voertuigtypes.
Bij fietsongevallen tellen we zo een 15 doden per 1000 geregistreerde ongevallen, terwijl dit er bij personenwagens meer dan 20 zijn.
Merk op dat door de grote mate van onderregistratie van gewonde fietsers de ernst van de fietsongevallen
waarschijnlijk nog kleiner is dan hier gerapporteerd wordt. Fietsers zijn relatief onbeschermd in het verkeer maar de ernst van de blessures is vergeleken met die van andere weggebruikers doorgaans laag.
Risico
Ondanks de gemiddeld lage ernst is het persoonlijk risico voor fietsers om in het verkeer om te komen per afgelegde kilometer vier keer zo hoog als bij auto-inzittenden. Tellen we daarbij ook de doden van de desbetreffende tegenpartijen (dit zijn er bij auto’s veel meer dan bij fietsers) en laten we autosnelwegen (waar fietsers nooit komen) buiten beschouwing, dan is het totale risico van een gefietste kilometer nog steeds dubbel zo hoog als het risico van een in de auto (mee-)gereden kilometer.
http://bivvweb.ipower.be/Observ/NL/fietsrapport_NL_def.pdf page 5
Van dat laatste weet ik dat dat risico tot 7 maal zo hoog is per afgelegde km, bron: NL-studie of www.google ;)
Ik weet dat het BIVV de ernst van fietsongevallen nog serieus onderschat, ook te zien aan die maar 4 x zo hoog.
En uit een ander topic nog iets qua serieuze onderregistratie zwwgbr:
En dan spreek ik nog niet van de gekende verontrustende onderregistratie bij kwetsbare weggebruikers (Penta studie), ik had daar iets "officieels (fcvv)" via deze website (ik citeer ook de inleiding):
Citaat
http://www.astronomie.be/rik.gheysens/fietshoorn/statistieken.htm
8 . Verkeersveiligheid voor fietsers
Gezien de schrijnende toestanden op de wegen in België heb ik op deze pagina enkele cijfers en standpunten samengebracht die van nut kunnen zijn in het debat over verkeersveiligheid van fietsers. Tevens zal ik voortaan ongevallengegevens opslaan en een analyse maken over de oorzaken van deze onveilige situatie.
Volgende ongevallen hebben mij doen besluiten tot dit onderzoek:
Tijdens de maanden juli en de eerste helft van augustus 2009 waren er in België 19 fietsdoden. Indien men de gemiddelde (hoge) cijfers per maand neemt van 2007, zou men slechts mogen komen aan ongeveer 11 fietsdoden voor die periode.
Oosterzele, 11 november 2009 rond 6 uur in de morgen: Drie eerstejaarsstudenten geneeskunde worden op het fietspad gegrepen door een auto die niet meer onder controle is van de chauffeur. Ze bezwijken aan hun verwondingen. Een vierde slachtoffer wordt ernstig gewond. Leeftijd: 17 en 18 jaar.
België
Vooraf:
Enkele resultaten betreffende fietsers en vrachtwagens uit de beperkte studie van B. Herdewyn, e.a., Pilootproject diepteonderzoek vrachtwagens. Eindrapport jaar 1, 2010, p. 20-23:
# Bij alle ongevallen samen zijn 9 % van de dodelijke slachtoffers fietsers; bij vrachtwagenongevallen zijn 17 % van de dodelijke slachtoffers fietsers! De ongevallen met dodelijk verongelukte fietsers komen voornamelijk voor op kruispunten. "In feite maken de fietsers bijna de helft van de doden uit (46%) die bij vrachtwagenongevallen op kruispunten vallen."
# "Er valt ook nog op dat zwakke weggebruikers die bij vrachtwagenongevallen betrokken raken (met name bromfietsers, fietsers, en voetgangers) gemiddeld ouder zijn dan zwakke weggebruikers bij andere ongevallen."
# "Een vergelijking tussen Vlaanderen en Wallonië toont aan dat het risico op een vrachtwagenongeval het grootst is op Vlaamse wegen buiten de autosnelwegen."
Dossier: Kwetsbare Weggebruikers. (Staten-generaal van de verkeersveiligheid 2007. Federale Commissie voor de Verkeersveiligheid.)
http://www.fcvv.be/Docs/Groups/FCVV%20WG%20Kwetsbare%20weggebruikers%20DEF.pdf
Enkele frappante bevindingen van deze studie:
# Uit de officiële verkeersstatistieken voor België blijkt dat de ”kwetsbare weggebruikers” (d.i. zwakke weggebruikers en motorrijders) ± 40% van het aantal verkeersdoden en ernstig gekwetsten uitmaken. In vergelijking met andere landen is dit een hoog percentage.
# De officiële verkeersstatistieken vertonen een verontrustende mate van onderregistratie van ongevallen met "zwakke weggebruikers". Dit probleem stelt zich ook in andere landen. Voorbeeld uit Penta-studie: betreffende de doden en zwaargewonden bij fietsongevallen bij kinderen tussen 5 en 9 jaar, waren er 112 geregistreerd door cijfers op te vragen in ziekenhuizen. Er waren slechts 21 slachtoffers geregistreerd bij de FOD Economie, Directie Statistiek !
# De onderregistratie in de officiële verkeersstatistieken betekent dat niemand zicht heeft op de werkelijke maatschappelijke implicaties van de verkeersongevallen. Dit heeft scheeftrekkingen in de visie van de wetgevende en handhavende overheid voor gevolg, maar geeft ook een vertekend beeld van deze problematiek aan de bevolking, de media, de verzekeringsmaatschappijen, de verenigingen van weggebruikers en andere stakeholders.
Doelstellingen van de Belgische regering
# In 2002 schaarde de federale regering zich achter de doelstelling van de eerste Staten-Generaal van de Verkeersveiligheid (SGVV) om het aantal verkeersdoden tegen 2010 te halveren, d.i. 750.
# Volgens de verkeersbarometer 2009 van het BIVV was er voor dat jaar een stijging van het aantal dodelijke slachtoffers tot 955! Indien dit wordt bevestigd door de definitieve ongevallencijfers, zou dit betekenen dat de haalbaarheid van de doelstelling van SGVV van maximum 750 doden 30 dagen in 2010 heel moeilijk wordt! (Statistieken Verkeersveiligheid 2008 (BIVV), p. 197)
# Tijdens de tweede Staten-Generaal voor de Verkeersveiligheid in 2007 werd een bijkomend streefdoel bepaald, namelijk om het aantal verkeersdoden tegen 2015 nog verder terug te dringen tot maximum 500.
...]
m.a.w. ik betrouw zelfs de officiële statistieken niet meer; of moeten we er d´office ~ 15 % verkeersdoden ??? bijtellen ... tja als het in ´menig buitenland´ ook zo ´kan´ zijn...
-
Een mirakel, ~ 1 jaar te laat staan de offic. verkeersdoden 2009 op fgov.be. ;D
En nog een mirakel, van de oorspronkelijk geschatte 955 (Schouppe) (van de ons gedachte 961), staan er nu opeens
944 verkeersdoden +30 d te pronken. :-\
Pluim voor de ziekenhuizen of nog altijd de klassieke onderregistratie ? We zullen het nooit weten...
http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/cijfers/verkeer_vervoer/verkeer/ongevallen_slachtoffers/verkeersslachtoffers/
Aantal doden 30 dagen 1995 2000 2005 2006 2007 2008 2009
Vlaams Gewest 771 871 566 544 528 495 479
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 45 44 28 26 31 35 30
Waals Gewest 633 555 495 503 512 414 435
BELGIE 1.449 1.470 1.089 1.073 1.071 944 944
En Schouppe gaat zeggen dat het de fout van de Walen is... ::)
Afgerond komt Be dan op 87,435807 verkeersdoden/miljoen inwoners, 2009.
Mist, mijn cijfers maar corrigeren zeker, naja toch nog maar 3 jaar wachten want Be heeft ooit eens zijn cijfers gehercalibreerd
reden politiehervorming of whatever slecht geteld... ;D
De offic. verkeersdoden 2002 steeg ergens einde 2006 plots van 1315 doden naar 1355 ...
bron: http://statbel.fgov.be/nl/binaries/accidents_dossier_2009_1nl_tcm325-33655.xls | slachtoffers
slachtoffers doden dodelijk gewonden doden 30 dagen
2002 66.299 1.236 119 1.355
....
2008 65.381 835 109 944
2009 63.661 842 102 944
De kranten toen, zelfs nog in 2006 ! :
http://www.hbvl.be/archief/guid/vier-procent-minder-verkeersdoden-in-2004.aspx?artikel=7efe29f1-d9bd-47e1-8149-78efa60b5bdd
22/03/'06
In 2004 vielen er 1.163 verkeersdoden op onze wegen. Dat is een daling met 4,3 pct tegenover 2003 (1.216) en met 11,6 pct tegenover 2002 (1.315).
Dat blijkt woensdag uit cijfers van Algemene Directie Statistiek van de federale overheidsdienst Economie.
-
Een mirakel, ~ 1 jaar te laat staan de offic. verkeersdoden 2009 op fgov.be. ;D
En nog een mirakel, van de oorspronkelijk geschatte 955 (Schouppe) (van de ons gedachte 961), staan er nu opeens
944 verkeersdoden +30 d te pronken. :-\
Stagnatie dus ipv vooruitgang.
Afgerond komt Be dan op 87,435807 verkeersdoden/miljoen inwoners, 2009.
Dan vraag ik me nog steeds af waarom Schouppe met 89 afkwam in de Zeverende dag ...
Ofwel gebruikte hij in 2011 nog altijd de stats van 2008 en de propaganda-meter voor 2010 door elkaar ...
Mist
Dat kan je ook op een barometer aflezen ... en het is wat de verkeersbarometer is.
De offic. verkeersdoden 2002 steeg ergens einde 2006 plots van 1315 doden naar 1355 ...
bron: http://statbel.fgov.be/nl/binaries/accidents_dossier_2009_1nl_tcm325-33655.xls | slachtoffers
slachtoffers doden dodelijk gewonden doden 30 dagen
2002 66.299 1.236 119 1.355
....
2008 65.381 842 102 944
2009 63.661 835 109 944
Vreemde manier om dat weer te geven ...
En blijkbaar loopt het % doden +30 dagen op tov de doden ter plaatse die in de mistmeter terechtkomen .
Urgentie-artsen en hulpdiensten die hun stiel beter en beter kennen ???
-
En blijkbaar loopt het % doden +30 dagen op tov de doden ter plaatse die in de mistmeter terechtkomen.
Foutje van mij bij c/p: doden en dodelijke gewonden van 2009 moeten bij 2008 staan en omgekeerd (in mijn post reeds verbeterd)
jaar slachtoffers doden(ter plaatse) dodelijke gewonden(+30d) doden +30d
2008 65.381 835 109 944
2009 63.661 842 102 944
die cijfers even gecheckt met verkeersbarometer december 2009 (die eigenlijk geupdated zou moeten worden), daar vind ik
1 dode terplaatse meer voor 2008 en 5 doden terplaatse minder voor 2009... :-\
Dit betekent dat de barometer van december 2009 het voortschrijdend jaartotaal van december 2009 (= totalen vanaf januari 2009 tot en met december 2009*) met het voortschrijdend jaartotaal van december 2008 (=totalen vanaf januari 2008 tot en met december 2008*) vergelijkt.
Voortschrijdend jaartotaal december 2009 | Voortschrijdend jaartotaal december 2008| Verschil JT 2009/JT 2008| Evolutie in %
Aantal geregistreerde doden ter plaatse: 837 | 836 | 1 | 0,1%
http://bivvweb.ipower.be/baro/docs_nl/baro%20NL%20december%202009.pdf
* (tekst aangepast), want het staat foutief in de link. :D in barometer december 2008 staat het wel juist.
http://bivvweb.ipower.be/baro/Baro_NL_Main.htm
Urgentie-artsen en hulpdiensten die hun stiel beter en beter kennen ???
Idd kan zijn, én veiligere auto´s én meer gordeldracht, en wslk door meer verkeersdrukte lagere gemiddelde snelheden.
Qua aantal verkeerongevallen hebben we bijna het niveau van 2002, 2001 ...
´De strohalm´ minder verkeersdoden is dus vooral door minder zware ongevalgevolgen.
Jaar letselongevallen doden+30d waarvan dodelijke gewonden
2009 47.794 944 102
2008 48.827
2007 49.815
2006 49.182
2005 49.313
2004 -
2003 -
2002 47.606 1355 119
2001 47.443
2000 49.064
-
´De strohalm´ minder verkeersdoden is dus vooral door minder zware ongevalgevolgen.
Het illustreert ook weer dat er aan de oorzaken niets gedaan wordt ...
Het aantal ongevallen (Assuralia) en letselongevallen loopt op.
Die ongevallen zijn het topje van de risico-pyramide, of risico-ijsberg.
Wil je ten gronde wat veranderen, moet je aan de basis werken en die versmallen.
De top volgt dan vanzelf.
-
Aantal verkeersdoden in België met twaalf procent gedaald
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
-
Aantal verkeersdoden in België met twaalf procent gedaald
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Dat zijn enkel de voorlopige verkeersdoden terplaatse van 2010 volgens de verkeersbarometer:
http://bivvweb.ipower.be/baro/docs_nl/baro%20NL%20december%202010.pdf
zie Tabel 2: -12 % daling doden terplaatse bij een daling van - 4,7 % letselongevallen.
Tabel 2 :
Voortschrijdend jaartotaal december 2010 Voortschrijdend jaartotaal december 2009 Verschil JT 2010/JT 2009 Evolutie in %
Aantal geregistreerde letselongevallen
45369 47615 -2246 -4,7%
Waarvan dodelijke ongevallen
686 779 -93 -11,9%
Aantal geregistreerde gewonden
58473 61320 -2847 -4,6%
Aantal geregistreerde doden
ter plaatse
729 828 -99 -12,0%
Infografie : BIVV / Gegevensbron : WPR en ANG
Daar moeten dus nog de dodelijke gewonden bij, tot 30 dagen na een ongeval, die zien we enkel in de officiële statistieken (http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/cijfers/verkeer_vervoer/verkeer/ongevallen_slachtoffers/verkeersslachtoffers/)
of http://statbel.fgov.be/nl/binaries/accidents_dossier_2009_1nl_tcm325-33655.xls | slachtoffers |
De vorige jaren hadden we 109 en 102 dodelijke gewonden + 30 d, als die -12 % daling daar ook te zien, krijgen we dus nog ca. 90 verkeersdoden erbij:
Of voorlopig geschatte ~ 819 verkeersdoden + 30 d voor 2010.
Het tabelletje van de laatste 3 jaren zou er dan zo uitzien:
jaar slachtoffers doden(ter plaatse) dodelijke gewonden(+30d) doden +30d
2008 65.381 835 109 944
2009 63.661 842 102 944
2010 ? 729 90 819 voorlopig*
* Maar men ziet aan de cijfers van 2009 doden terplaatse verkeersbarometer en uiteindelijke officiele doden terplaatse, een verschil van 14 doden: ( 842 - 828 )
Ook daar rekening mee gehouden schat ik dan toch *ca. 831 doden + 30 d voor 2010.
N.B. in de verkeersbarometer staat nog altijd dezelfde fout en dit al jarenlang... ::)
De barometer is gebaseerd op een vergelijking van 12 maanden die we “voortschrijdende
jaartotalen”2 noemen. Dit betekent dat de barometer van december 2010 het voortschrijdend
jaartotaal van december 2010 (=totalen vanaf januari 2009 tot en met december 2010) met
het voortschrijdend jaartotaal van december 2009 (=totalen vanaf januari 2008 tot en met
december 2009) vergelijkt.
ooit stond het eens juist...
-
vervolg, als ik die voorlopig geschatte 831 doden +30d even in een evolutietabelletje steek vanaf 2005 #;
maar gerangschikt volgens "dalingspotentieel", ttz verkeersdoden per miljoen inwoners, stand 2005:
n° Land dod./mj inw´05 2005 2006 2007 2008 2009 2010 evolutie 5 jaar
1. Belgium 104 1 089 1 069 1 071 944 944 831* -23,7%* (*2010 geschat, zie vorige post onderaan)
2. Luxembourg 103 47 43 46 34 48 32 -31,9%
3. Spain 103 4 442 4 104 3 823 3 100 2 714 2 388 -46,2%
4. Ireland 97 396 365 338 279 239 212 -46,5%
5. Austria 94 768 730 691 679 633 552 -28,1%
6. France 85 5 318 4 709 4 620 4 275 4 264 3 994 -24,9%
7. Finland 72 379 336 380 344 279 270 -28,8%
8. Germany 65 5 361 5 091 4 949 4 477 4 152 3 651 -31,9%
9. Denmark 61 331 306 406 406 303 265 -19.9%
10. Netherlands 50 817 811 791 750 720 640 -21,7%
11. Norway 49 224 242 233 255 212 210 -6,3% (geen EU-land)
12. Sweden 49 440 445 471 397 358 287 -34,8%
5,. EU-27 landen 92 - - - - - - -
(*als Be toch offic. 819 verkeersdoden in 2010 moest hebben is het -24,8 %*)
Oordeel zelf welke landen goe of minder goed bezig zijn...
volgens Schouppe zal 2010 wslk voldoende zijn voor een goe-bezig-show... ;D ::)
(de volgende maanden toch de media in het oog houden)
# ik neem ook pas vanaf 2005 omdat de 4 jaren ervoor het minst betrouwbaar zijn...
statbel: Kwaliteit van de cijfers (http://statbel.fgov.be/nl/modules/publications/statistiques/verkeer_vervoer/verkeer_en_vervoer_-_verkeersongevallen_2009_-_dossier.jsp)
De gegevens van 2001 tot 2004 zijn het minst betrouwbaar wegens de reorganisatie van de politiediensten.
hulpbron:
http://www.internationaltransportforum.org/shorttermtrends/
> Long Standing Member Countries > 2005-2010 > Road Fatalities (number) |V| ; en cbs.nl
-
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Bij dat argument van Schouppe heb ik mijn twijfels. Terwijl er in België buitenlandse bestuurders verongelukken, zijn er immers ook heel wat Belgische bestuurders in andere landen onderweg, die anders misschien ook in België zouden verongelukken.
-
En die Belgen sterven niet massaal in het buitenland, zou het dan toch aan de infrastructuur liggen? ;D
-
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Bij dat argument van Schouppe heb ik mijn twijfels. Terwijl er in België buitenlandse bestuurders verongelukken, zijn er immers ook heel wat Belgische bestuurders in andere landen onderweg, die anders misschien ook in België zouden verongelukken.
Idd, Jozef want bij alle verkeersslachtoffers tellen ook de "buitenlandse" of beter de niet-inwonende verkeersslachtoffers.
- En daarom ook is het Nederlands (32) cijfer zeker verkeerd.
Maar dat komt omdat NL twee statistieken hanteert, men moet natuurlijk de juiste nemen (ondertussen hebben ze het er wel bijgezet, ze lezen hier mee :D ) :
via swov.nl/cognos (http://www.swov.nl/cognos/cgi-bin/ppdscgi.exe?toc=%2FNederlands%2FOngevallen,%20bestuurders%20en%20slachtoffers) :
deze niet, want is enkel inwoners: 644 in 2009
(http://www.swov.nl/cognos/cgi-bin/ppdscgi.exe?DC=Q&E=/Nederlands/Ongevallen,%20bestuurders%20en%20slachtoffers/Slachtoffers&LA=de&LO=de&BACK=%2Fcognos%2Fcgi-bin%2Fppdscgi.exe%3Ftoc%3D%252FNederlands%252FOngevallen,%2520bestuurders%2520en%2520slachtoffers%26LA%3Dde%26LO%3Dde)
deze 2:
deze (http://www.swov.nl/cognos/cgi-bin/ppdscgi.exe?DC=Q&E=/Nederlands/Ongevallen,%20bestuurders%20en%20slachtoffers/Werkelijke%20omvang%20doden%20en%20ernstig%20verkeersgewonden&LA=de&LO=de&BACK=%2Fcognos%2Fcgi-bin%2Fppdscgi.exe%3Ftoc%3D%252FNederlands%252FOngevallen,%2520bestuurders%2520en%2520slachtoffers%26LA%3Dde%26LO%3Dde) of deze (http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=71426ned&D1=0&D2=0&D3=a&D4=a&D5=0,4,9,13-14&VW=T)
Werkelijke omvang doden en ernstig verkeersgewonden naar vervoerswijze en leeftijd. Bron: CBS, IenM en DHD
of officieel 640 verkeersdoden in 2010, in 2009: 720
statline.CBS.nl
Doodsoorzaken; verkeersdoden (inwoners en niet-inwoners), provincie
idem
Dus verkeerslachtoffers inwoners + niet-inwoners tov enkel inwoners maakt in 2009: ~ 12 % verschil (720<> 644)
Inwoners 1 juli 2010 (http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=71090ned&D1=0&D2=0&D3=0,107,121-122&D4=a&D5=0&D6=0,12,24,36,(l-5)-l&VW=T) = 16,603442 miljoen ;)
Maakt 640 / 16,6 = 38,546 verkeersdoden per milj , afgerond 39
(doet men zo in Europese statistieken verkeersdoden zo, heb ik al enkele jaren zo vastgesteld.
Duitsland heeft bvb 3651/ 81,75 miljoen = 44,66 verkeersdoden per milj , afgerond 45 klopt, zie tekst.)
Volgens mij nemen Belgische "media" steeds de verkeerde c/p bronnen of tabellen...
namelijk deze tabel van Irtad: http://internationaltransportforum.org/irtad/pdf/longterm.pdf
deze databank is wel juist, en ook per kwartaal: http://www.internationaltransportforum.org/shorttermtrends/ (http://www.internationaltransportforum.org/shorttermtrends/)
- En aan het cijfer van UK (31) heb ik ook twijfels , dat zal wel een voorlopig cijfer zijn van doden terplaatse (Edit).
Dat van UK zal ik toch eens opzoeken.
Wow UK GB (zie edit onderaan :-[ ) klopt ook niet helemaal, maar hier zelfs in de positieve zin. 8) (update 30 juni 2011)
UK GB komt hiermee op N° 1 met 30 verkeersdoden/mil inw (29,82) in 2010.
Nog steeds vóór Zweden ? : 31 verkeersdoden/miljoen (30,53) (? edit)
- 16 % daling op één jaar (zal ook wel wat aan de recordsneeuwval gelegen hebben).
http://www2.dft.gov.uk/pgr/statistics/datatablespublications/accidents/reported-road-casualties-gb-main-results-2010.html
The latest reported road casualty statistics
Latest update: 30 June 2011
The key findings from the main results 2010 include:
•The number of people killed in road accidents reported to the police fell by 16 per cent from 2,222 in 2009 to 1,857 in 2010. This the lowest figure since national records began in 1926
inwoners: 62,262,000 in mid-2010 : http://www.statistics.gov.uk/cci/nugget.asp?id=950
maakt 1857/62,262 = 29,82 of 30 verkeersdoden/miljoen inwoners.
vb. in detail : (ook de definities doden + 30 d)
http://assets.dft.gov.uk/statistics/worksheets/ras30001.xls
Gelukkig dat de modale Belgen in UK niet durven te rijden... ;) ;D
Ze hebben nochtans de duidelijkste verkeersregels (vooral voorrang) ook ´niet-pamperende´ verkeersborden/markeringen, en goede weginfra.
(uit mijn korte ervaring > 2000 km, ik zat wel verkeerd en mijn stuur ook... ;))
Edit:
Ik heb een fout gemaakt bij de berekening UK =/= GB UK = GB (Engeland, Wales en Schotland) + Noord-Ierland.
De bron van de verkeersdoden blijkt namelijk enkel eiland Groot-Brittanië; ttz Noord-Ierland (ca 1,8 milj inwoners) is er niet bij. :-
te vinden in detail:
Reported casualties by severity: by local authority area: Great Britain 2010
http://assets.dft.gov.uk/statistics/worksheets/ras30008.xls
http://nl.wikipedia.org/wiki/Verenigd_Koninkrijk
Het Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Noord-Ierland
ergens kwamen me die cijfers van UK (was GB) van 2009 zo laag voor, nadat ik die met 2009, wel UK vergeleek.
Nu moet ik de officiele verkeersdoden van Noord-Ierland 2010 opzoeken die bij GB (1857) tellen, voor het "volledige UK" (incl Noord-Ierland) te weten.
En dan nog eens berekenen op 62,262 milj inwoners.
pfff, gevonden :P
http://www.psni.police.uk/police_recorded_injury_road_collisions_and_casualties_key_statistics_2010-2.pdf page 6
Police Recorded Injury Road Traffic Collisions and Casualties
Northern Ireland Key Statistics 2010
Published 12th May 2011
Table 1: Recorded injury road traffic collisions and casualties by severity 2001 – 2010
...
2009 : 104
2010 : 51 !
UK 2010 = 1857 + 51 = 1908 verkeersdoden
of 1908/62,262 = 30,644 verkeersdoden per milj inwoners, afgerond 31. Tekst klopt dus. Just is just. ;)
Zweden heeft in feite in 2010 dus UK zéér nipt afgelost aan de top (in *2009 was UK nog (nipt) n° 1)
Zweden: 31 verkeersdoden/miljoen inw. (30,53)
* Tabel n° 1 - 4 voor 2010 angepast:
http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,2577.msg32586.html#msg32586