Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Verkeersbeleid => Topic gestart door: jozef op donderdag 07 april 2011 - 18:08:18
-
Hypermoderne 3D flitspaal op komst
In Europa wordt hard gewerkt aan de ontwikkeling van een nieuwe flitspaal. De camera zal veel verkeersovertredingen tegelijk kunnen vastleggen. Dat schrijft het Nederlandse Algemeen Dagblad.
De nieuwe flitspaal is een combinatie van een 3D-camera, een infraroodcamera en een aparte camera voor de kentekens. De 3D-camera maakt video-opnames van op 50 meter afstand.
Deze beelden worden automatisch geanalyseerd en daaraan kan de justitie aflezen of de bestuurder bijvoorbeeld niet handsfree telefoneert of zonder gordel rijdt, en of er een kind op de voorste passagierszetel zit.
Door de combinatie van verschillende camera's is er kentekenherkenning. Ook bumperkleven en te hard rijden worden meteen gesignaleerd. Zelfs de bandenspanning zou na te trekken zijn.
De nieuwe flitspaal moet er binnen 5 jaar staan in Nederland, dat via een Europese EU-subsidie van ruim 6 miljoen euro deelneemt aan de ontwikkeling van de ultramoderne techniek, die nu in Finland en Duitsland wordt getest.
-
Hypermoderne 3D flitspaal op komst
In Europa wordt hard gewerkt aan de ontwikkeling van een nieuwe flitspaal. De camera zal veel verkeersovertredingen tegelijk kunnen vastleggen. Dat schrijft het Nederlandse Algemeen Dagblad.
De nieuwe flitspaal is een combinatie van een 3D-camera, een infraroodcamera en een aparte camera voor de kentekens. De 3D-camera maakt video-opnames van op 50 meter afstand.
Deze beelden worden automatisch geanalyseerd en daaraan kan de justitie aflezen of de bestuurder bijvoorbeeld niet handsfree telefoneert of zonder gordel rijdt, en of er een kind op de voorste passagierszetel zit.Door de combinatie van verschillende camera's is er kentekenherkenning. Ook bumperkleven en te hard rijden worden meteen gesignaleerd. Zelfs de bandenspanning zou na te trekken zijn.
De nieuwe flitspaal moet er binnen 5 jaar staan in Nederland, dat via een Europese EU-subsidie van ruim 6 miljoen euro deelneemt aan de ontwikkeling van de ultramoderne techniek, die nu in Finland en Duitsland wordt getest.
Waarom zou een kind niet vooraan mogen vervoerd worden, als het in een erkend kinderbeveiligingssysteem zit, dat bovendien correct gemonteerd en gebruikt is? (Dus zodaning gebruikt dat het voldoende veiligheidswaarborgen biedt?
Tenzij het natuurlijk tegen de rijrichting in zou zijn en de airbag niet uitgeschakeld kan worden.
-
Zelfs de bandenspanning zou na te trekken zijn.
Kunnen ze mijn olie ook ineens nazien? ;D
-
Ik denk toch serieus dat dit een aprilgrap is die een eigen leven is gaan leiden... Al was het maar omdat onze dienders die ook in 3D kunnen zien al niet eenvoudig in één oogopslag kunnen zien of iemand aan zijn oor krabt of niet handsfree aan het bellen is.
-
Op de site van het AD :
http://www.ad.nl/ad/nl/1006/Autowereld/article/detail/577242/2011/04/07/Nieuwe-flitspaal-ziet-alles.dhtml
met fotokes.
Hoe ze de bandenspanning gaan nazien is me toch een raadsel.
-
In CH zou zoiets al staan, maar ze mogen wettelijk nog niet alles registreren... ze zouden met al de boetes administratief niet kunnen volgen (dit apparaat lijkt ook verplaatsbaar)
http://www.multanova.ch/pdf/news/de_101012_20min_-_super-radar_darf_nicht_alles_blitzen_-_zuerich.pdf
Nach den Kantonen Genf und Tessin hat nun auch Zürich den neuen Super-Radar bestellt: «Wir ersetzen damit veraltete Geräte», sagt Ueli Zoelly, Chef Verkehrspolizei der Kapo Zürich. «Mit der neuen Technologie können wir mehrere Fahrspuren gleichzeitig erfassen, das war bisher nur bedingt möglich.»
Ohnehin entgeht dem TraffiStar SR 590 nichts: Das laut dem «Zürcher Oberländer» letzte Woche in Uster getestete Radargerät sieht nicht nur jene, die rasen oder ein Rotlicht überfahren – sondern noch viel mehr.
Allerdings sind die weiteren Funktionen wie etwa das Blitzen von drängelnden, falsch abbiegenden oder am Steuer telefonierenden Autofahrern vom Bund nicht zugelassen. «Das dürfte auch noch viele Jahre so bleiben», sagt Zoelly. «Denn der Aufwand, um all diese Daten zu bewirtschaften, wäre für die Polizei im Moment schlicht zu gross und zu teuer.» Wie viele Super-Radare die Kapo Zürich bestellt hat, darf Zoelly nicht sagen.
eerdere berichten:
http://www.20min.ch/news/kreuz_und_quer/story/Super-Radar--40-Prozent-mehr-Bussen-moeglich-14430426
Blechpolizisten rüsten auf 12. Mai 2010
Super-Radar: 40 Prozent mehr Bussen möglich
- Falschabbieger, Drängler, Raser – der neue Super-Radar sieht alles. Für Raser wird er zur Spassbremse, für die Kantone zur Finanzspritze.
Hier wordt iemand gefilmd (grote fotos 7|7 zie link) die een voetganger negeert op het zebrapad... lap de boek op. :)
Aja, wettelijk te snel was hij ook, nog een boete...
2|7 Das heranbrausende Auto fährt zu schnell: Das Radarsystem hat die Geschwindigkeit erkannt und weiss das bis zu 350 Meter vorher. Doch es bleibt nicht bei diesem Verstoss...Das heranbrausende Auto fährt zu schnell: Das Radarsystem hat die Geschwindigkeit erkannt und weiss das bis zu 350 Meter vorher. Doch es bleibt nicht bei diesem Verstoss...
(http://www.20min.ch/diashow/30450/unbenannt2-0fd87fc276bd7f196ac630fd54fa6238.jpg)
...
4|7 ...der Fahrzeuglenker übersieht den Fussgänger und gefährdet ihn.
(http://www.20min.ch/diashow/30450/unbenannt6-2ab43cf313647c422702fe1ec0388216.jpg)
Alle bewijsfoto´s/video van de 2 overtredingen:
(http://www.20min.ch/diashow/30450/untitled7-fbc35e852651b5d8744ca3eb4c2b1962.jpg)
ook op de snelweg:
http://www.20min.ch/news/kreuz_und_quer/story/12483974
TraffiStar SR590 heisst der neue Radar der Zürcher Firma Multanova und er dürfte sich als Albtraum vieler Autofahrer erweisen. Das Wunderwerk der Technik kann 20 Autofahrer auf vier Fahrstreifen gleichzeitig überwachen und im gegebenen Fall blitzen. Einzige Voraussetzung: Die Fahrzeuge müssen mit einer Geschwindigkeit zwischen 20 und 300 km/h unterwegs sein. Auch Rotlichtverstösse kann das Gerät aufzeichnen. Besonders hilfreich: Es macht nicht nur ein Foto, sondern zeigt mittels einer Bildstrecke auf, wie es zum Vergehen kam. Doch dies sind noch nicht alle Qualitäten des Trackingradars – in einer zweiten Phase soll das Gerät auch weiteren Verkehrssündern auf die Schliche kommen. So ist vorgesehen, dass der Radar prüfen soll, ob der Abstand zwischen den Fahrzeugen korrekt eingehalten wird. Zudem soll er erkennen, wenn jemand in einer Einbahnstrasse in die falsche Richtung fährt.
naast snelheid ook voorrangsnegatie en afstand en ...
-
Ik denk toch serieus dat dit een aprilgrap is die een eigen leven is gaan leiden... Al was het maar omdat onze dienders die ook in 3D kunnen zien al niet eenvoudig in één oogopslag kunnen zien of iemand aan zijn oor krabt of niet handsfree aan het bellen is.
In één oogopslag terwijl het voertuig voorbijrijdt niet. Maar als je rustig de tijd hebt om de beelden minutenlang te bekijken, kun je al wel wat meer zien.
-
Zelfs de bandenspanning zou na te trekken zijn.
Kunnen ze mijn olie ook ineens nazien? ;D
En intussen voltanken? :D ;D
Zet alles maar op dezelfde factuur. 8)
-
Zelfs de bandenspanning zou na te trekken zijn.
Kunnen ze mijn olie ook ineens nazien? ;D
En intussen voltanken? :D ;D
Zet alles maar op dezelfde factuur. 8)
Ja te sturen naar "Berlaimontlaan 14" ;D
-
In één oogopslag terwijl het voertuig voorbijrijdt niet. Maar als je rustig de tijd hebt om de beelden minutenlang te bekijken, kun je al wel wat meer zien.
Het probleem is dat je het herkennen van de beelden over laat aan de computer. Te snel rijden valt nog te berekenen, maar GSM-gebruik of het niet dragen van de gordel?
-
In één oogopslag terwijl het voertuig voorbijrijdt niet. Maar als je rustig de tijd hebt om de beelden minutenlang te bekijken, kun je al wel wat meer zien.
Het probleem is dat je het herkennen van de beelden over laat aan de computer. Te snel rijden valt nog te berekenen, maar GSM-gebruik of het niet dragen van de gordel?
De Zwitsers zeggen het toch:
Allerdings sind die weiteren Funktionen wie etwa das Blitzen von drängelnden, falsch abbiegenden oder am Steuer telefonierenden Autofahrern vom Bund nicht zugelassen. «Das dürfte auch noch viele Jahre so bleiben», sagt Zoelly. «Denn der Aufwand, um all diese Daten zu bewirtschaften, wäre für die Polizei im Moment schlicht zu gross und zu teuer.»
Er moet ook wettelijke bewijskracht zijn, en dat kan nog héél lang duren.
Wetten hé, dat een "onbemande camera" daarvoor bewijskrachtig genoeg is..
Bij onbemande camera´s = snelheid/roodlichtnegatie heeft het al lang geduurd voor alles legaal was.
Daarbij komt nog de administratieve verwerking van al die overtredingen (ook juristisch), ze kunnen de snelheidsovertredingen (en processen) al niet aan. Wat helpt is een vb nemen aan NL met hun "wet Mulder". ;D
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_administratiefrechtelijke_handhaving_verkeersvoorschriften
De Nederlandse Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften, door juristen de lex Mulder gedoopt (Mulderwet) is een wet die een aantal verkeersovertredingen van het strafrecht naar het bestuursrecht overhevelde. De wet is genoemd naar mr.dr. Albert Mulder (1916-1995), secretaris-generaal van het Ministerie van Justitie en lid van de Raad van State.
Bekeuringen vonden en vinden strafrechtelijk plaats als een transactievoorstel. Dit is een voorstel van de politie of het OM om een zaak niet te vervolgen, indien een bedrag werd betaald. Voor de burger leek het lood om oud ijzer: boete is boete. Was een burger het er echter niet mee eens, dan hoefde hij niets te doen, maar kon hij de vervolging rustig afwachten. Aangezien verkeersovertredingen als te hard rijden, dubbelparkeren, kleven, door rood rijden, geen voorrang verlenen etc. erg vaak voorkomen, leidde dit tot overbelastingsgevaar voor het OM. De zaak rekken door niet te betalen kon lonen, en van uitstel kwam misschien wel afstel. In 1989 is daarom besloten deze overtredingen administratiefrechtelijk af te handelen. Dit betekent dat niet meer het Wetboek van Strafrecht en -Strafvordering van toepassing zijn, maar de Algemene wet bestuursrecht, naast de Wegenverkeerswet en het Reglement verkeersregels en verkeerstekens.
Wie nu een Mulder-overtreding begaat krijgt een bestuurlijke boete. ...
-
Het voordeel van die wet Mulder is wel dat je zonder risico op hogere boetes je kan verweren. Voer een wet Mulder in België in en je gaat méér werk voor de parketten en rechters zien :)
-
Het voordeel van die wet Mulder is wel dat je zonder risico op hogere boetes je kan verweren. Voer een wet Mulder in België in en je gaat méér werk voor de parketten en rechters zien :)
In NL beweren ze het omgekeerde (het OM wordt daar ontlast); en die wet Mulder bestaat daar nog steeds.
Raar, dan zijn ze in NL al 22 jaar heel slecht bezig. ;)
-
In één oogopslag terwijl het voertuig voorbijrijdt niet. Maar als je rustig de tijd hebt om de beelden minutenlang te bekijken, kun je al wel wat meer zien.
Het probleem is dat je het herkennen van de beelden over laat aan de computer. Te snel rijden valt nog te berekenen, maar GSM-gebruik of het niet dragen van de gordel?
Je kan de computer toch zo programmeren dat hij de twijfelgevallen overlaat aan manuele behandeling.
-
In NL beweren ze het omgekeerde (het OM wordt daar ontlast); en die wet Mulder bestaat daar nog steeds.
Raar, dan zijn ze in NL al 22 jaar heel slecht bezig. ;)
Omdat de meeste mensen het als een extra belasting aanzien en maar betalen.