Christophoros

Verkeersvragen en -discussies => Verkeersbeleid => Topic gestart door: jozef op maandag 11 april 2011 - 00:49:34

Titel: Aantal flitspalen blijft toenemen
Bericht door: jozef op maandag 11 april 2011 - 00:49:34
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Titel: Re: Aantal flitspalen blijft toenemen
Bericht door: Michel op maandag 11 april 2011 - 14:43:18
Dan is het nog erger gesteld met de verkeersdodenevolutie afhankelijk van het aantal flitspalen die een land opgesteld heeft.
Kan ergens een indicatie geven dat hoe meer de overheid flitspalen opstelt, ttz focussering=snelheidmax op zich, hoe blijkbaar meer belangrijkere verkeersveiligheidparameters verwaarloost kunnen worden. Een soort alibi dus, "kijk we zetten extra borden met 20-30 kmh lagere Vmax en overal flitspalen... als het er maar genoeg zijn, ziet ge dat we serieus en goe bezig zijn "  ::)

De eerder uitzonderingen van landen die al relatief heel veilig waren en streven naar... bevestigen eerder die redenering.  

Nu dat ik het juiste aantal flitspalen heb moet ik die "flitstabel || verkeersdodenevolutie" eens goed herschikken:  ;D

Land :    flitspalen/milj inw  | verkeersdoden/100.000 inw | evolutie 13 jaar  
                                        |     1996:             2009:       |(´97=1e flitspalen Be) |%-evolutie/flitspalen p. milj. inw
Vlaanderen:       199          |      13,3              7,8           | - 41 %                     | 0,21 %
Wallonie+ Bxl:    128,5       |      13,3              10,1         | - 25 %                     | 0,19 %  


België:              168,1        |     13,3               8,7           | - 34,6 %                   | 0,21 %
Finland:            166,3         |      7,9               5,2           | - 33,7 %                   | 0,2 %
Oostenrijk:        122,6        |     12,9               7,6           | - 41 %                     | 0,33 %
Zweden:           121,5        |       6,1               3,85         | - 37 %                     | 0,3  %
Luxemburg:       110          |     17,3                9,6           | - 44,5 %                  | 0,4  %
Zwitserland:       102,9       |      8,7                4,5           | - 48,4 %                  | 0,47 %              
Gr.-Brittanië:       90,8        |      6,5                3,8           | - 41 %                     | 0,45 %
Nederland:          87,1        |      8,1                4,4           | - 45,6 %                  | 0,52 %                        

Duitsland:           42,7        |     10,7                5,1           | - 52,3 %                  | 1,22 %
Frankrijk:            36,7        |     14,6               6,6           | - 55 %                      | 1,5 %
Spanje:              27,3        |      14                  5,6          | - 60 %                      | 2,2 %
Tsjechië:            21,1        |      15,3               8,6          | - 43,9 %                   | 2,1 %

gemiddeld/12      91,4        |     11,3               6,1           | - 46 %                     | 0,50 %


*Portugal:            3,1        |      21,2               6,9          | - 67,5 %                  | 21,8 % *
*Slovakije:           1,8        |     11,8                7,1          | - 40 %                     | 22,2 % *
*Denemarken:      1,8        |      9,9                 5,5          | - 44,6 %                  | 24,8 % *
*gemiddeld/3        2,2        |     14,3                6,5          | - 54,5 %                  | 24,4 % *
  
*Denemarken had vóór 2009 zelfs geen flitspalen, Slovakije en Portugal zijn ook relatief laat met flitspalen begonnen.
Deden die 3 landen* dan echt iets verkeerd ?   ;D

Zou het aantal flitspalen wel iets te maken hebben met verkeersdoden ?
Oordeel zelf, vooral aan de evolutie...
Dat het gaat met véél minder flitspalen (maar om zo rationeler, 2e tabel) is waar; en evenzo zonder flitspalen gaat ook.

Bronnen:
http://www.scdb.info/de/software-statistik/
stats.oecd.org / variable: < fatalities > (http://stats.oecd.org/ViewHTML.aspx?Theme=ROAD_INJURY_ACCIDENTS&DatasetCode=ROAD_INJURY_ACCIDENTS)
inwoners: offic. inwonersstatistieken (~ gemiddelde inw. van respect. jaar)
Titel: Re: Aantal flitspalen blijft toenemen
Bericht door: Inazuma op maandag 11 april 2011 - 22:23:32
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
En ze hebben geen bal geholpen.
Aantal verkeersdoden bleef hetzelfde in 2008 en 2009...

Flitspalen zouden goed moeten werken in landen met een slechte verkeersveiligheid - zoals België.
In de praktijk zitten we echter op Fins niveau naar aantal palen en hun effectiviteit, maar de Finnen scoren in het algemeen gewoon veel beter inzake verkeersveiligheid.
Titel: Re: Aantal flitspalen blijft toenemen
Bericht door: jozef op dinsdag 12 april 2011 - 01:48:27
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
En ze hebben geen bal geholpen.

Toch wel. Ik heb namelijk een sterk vermoeden dat de schatkist er wel mee gevaren is.

Of bedoelde je dat ze geen bal geholpen hebben aan de verkeersveiligheid? Neen, maar dat was dan ook niet de bedoeling.
Titel: Re: Aantal flitspalen blijft toenemen
Bericht door: wooter op dinsdag 12 april 2011 - 09:41:23
Als flitspalen iets hielpen, zouden er met de huidige aantallen spontaan doden tot leven gewekt worden.